Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0147 Bilag 3
Offentligt
570404_0001.png
Notat
SKATTEMINISTERIET
Departementet
Skatte- og Afgiftsadministration
9. juni 2008
9. juni 2008
J.nr. 2008-251-0070
Supplerende grundnotat om
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
(momssystemdirektivet) samt til Rådets forordning om ændring af Rådets for-
ordning (EF) nr. 1798/2003 om administrativt samarbejde vedrørende mer-
værdiafgift (samarbejdsforordningen), KOM(2008) 147 endelig.
Notatet sendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg
Resumé af forslaget
Kommissionen angiver følgende formål med forslaget:

Skattemyndighederne i EU's medlemsstater får hurtigere adgang til in-
formationer om samhandelen inden for Fællesskabet for at kunne be-
kæmpe momssvig effektivt.

Harmoniseret periodisering og særskilt angivelse af momspligtige er-
hvervelser af tjenesteydelser, således at der kan foretages krydsrevision
med oplysninger om momsfrie leverancer af samme tjenesteydelser.

En betydelig forenkling for virksomhederne, idet skattemyndighederne i
EU's medlemsstater forpligtes til i elektronisk form at modtage momsan-
givelser og lister over momsfrie leverancer inden Fællesskabet.
Kommissionens forslag indeholder ændringer af momssystemdirektivet og af
samarbejdsforordningen for så vidt angår:

Periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjeneste-
ydelser og udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om er-
hvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor
momsen er forfalden.

Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden
for Fællesskabet skal som hovedregel ske elektronisk.
Side 1 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files

Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én måned .
Medlemsstaterne får dog adgang til at undtage virksomheder, hvis er-
hvervelser af varer og tjenesteydelser inden for Fællesskabet ikke over-
stiger 200.000 euro pr. kalenderår.

Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for Fællesskabet, skal
indgive lister over hver måneds leverancer inden for én måneds frist.

Skattemyndighederne i en medlemsstat skal kunne oplyse skattemyndig-
hederne i de øvrige medlemsstater om de indgivne lister over momsfrie
leverancer/momspligtige erhvervelser inden for Fællesskabet inden for
én måneds frist.
Kommissionens forslag ledsages af gennemførelsesbestemmelser, hvorefter:

Ændringerne af momssystemdirektivet og samarbejdsforordningen skal
træde i kraft med virkning fra 1. januar 2010.

Skattemyndighederne i EU's medlemsstater foretager indbyrdes indbe-
retninger af lister over momsfrie leverancer for kvartaler før 1. januar
2010, henholdsvis for måneder efter 1. januar 2010.
Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 18. marts 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 93, hvorefter forslaget
skal vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet
og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
1. Baggrund
Den gældende ordning for udveksling af oplysninger om momsfrie leverancer af
varer inden for Fællesskabet, der blev vedtaget ved indførelsen af Det Indre
Marked pr. 1. januar 1993, anses ikke længere for tilstrækkelig til effektivt at
kunne forebygge momssvig i forbindelse med transaktioner inden for Fælles-
skabet.
På denne baggrund vedtog Rådet (ECOFIN) på et møde den 5. juni 2007 en op-
fordring til Europa-Kommissionen om at udarbejde og fremsætte et forslag med
henblik på at nedsætte referenceperioden for indsamling af informationer om
transaktioner inden for Fællesskabet til én måned og at reducere fristen for
fremsendelse af disse informationer mellem medlemsstaterne til højst én måned.
Side 2 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0003.png
2. Forslagets indhold
Gældende fællesskabsret og national dansk ret i forhold til de mest vidtgående
ændringer i kommissionens forslag:
Efter momssystemdirektivets artikel 252, stk. 2, 1. pkt. har medlemsstaterne ad-
gang til at fastsætte angivelsesperioden for moms til én, to eller tre måneder.
Efter artikel 252, stk. 2, 2. pkt. kan medlemsstaterne dog fastsætte andre angi-
velsesperioder, der imidlertid ikke må overstige et år.
Efter den danske momslovs § 57, stk. 2-4, jf. lovbekendtgørelse nr. 966 af 14.
oktober 2005, er en dansk virksomheds angivelsesperiode for moms måneden,
kvartalet eller halvåret, alt efter virksomhedens årlige omsætning:
§ 57, stk. 2: Virksomheder med årlig omsætning over 15 mio. kr.
§ 57, stk. 3: Virksomheder med årlig omsætning 1-15 mio. kr.
§ 57, skt. 4: Virksomheder med årlig omsætning under 1 mio. kr.
Måneden
Kvartalet
Halvåret.
Momssystemdirektivets artikel 252, stk. 1, hvorefter medlemsstaterne fastsætter
fristen for indgivelse af momsangivelse, idet denne frist dog ikke må overstige
to måneder fra udløbet af angivelsesperioden, foreslås ikke ændret.
Efter hovedreglen i momssystemdirektivets artikel 263, stk. 1 skal momsregi-
strerede virksomheder med momsfrie leverancer til andre momsregistrerede
virksomheder inden for Fællesskabet udarbejde lister om leverancerne pr. kvar-
tal, idet medlemsstaterne fastsætter fristreglerne for indgivelse af listerne.
Efter hovedreglen i § 72, stk. 1 i den danske momsbekendtgørelse, bekendtgø-
relse nr. 663 af 16. juni 2006, skal danske momsregistrerede virksomheder med
momsfrie leverancer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-
medlemsstater for hvert kvartal (listeperiode) udarbejde lister over leverancerne.
Efter Rådets beslutning af 21. december 1992, 92/615/EØF, med hjemmel i
artikel 22, stk. 12, jævnfør artikel 22, stk. 6, litra b, i dagældende 6. momsdirek-
tiv, 77/388/EØF (svarende til artikel 270-271, jævnfør artikel 269, i nugældende
momssystemdirektiv, 2006/112/EF), er Danmark bemyndiget til at indføre lem-
peligere frister for mindre danske virksomheders indgivelse af lister over moms-
frie leverancer til momsregistrerede virksomheder i andre EU-medlemsstater.
Danmark har udmøntet disse undtagelser i momsbekendtgørelsens § 72, stk. 2
og stk. 3, der har følgende indhold:
Side 3 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0004.png
Stk. 2.
Virksomheder, der anvender første og anden halvdel af kalenderåret som
afgiftsperioder, kan efter anmodning til told- og skatteforvaltningen få tilladelse
til at afgive de i stk. 1 nævnte oplysninger for hver 6 måneder (listeperiode), når
1) virksomhedens omsætning ikke overstiger 1.600.000 kr.* årlig,
2) virksomhedens leverancer til andre EU-lande uden afgift ikke overstiger
120.000 kr.** årlig, og
3) virksomhedens leverancer ikke omfatter nye transportmidler.
Stk. 3.
Virksomheder, kan efter anmodning til told- og skatteforvaltningen få til-
ladelse til alene at afgive de i stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte oplysninger for hvert ka-
lenderår (listeperiode), når
1) virksomhedens omsætning ikke overstiger 300.000 kr.*** årlig,
2) virksomhedens leverancer til andre EU-lande uden afgift ikke overstiger
120.000 kr. årlig**, og
3) virksomhedens leverancer ikke omfatter nye transportmidler.
*200.000 euro i direktiv 112/2006/EF, artikel 271, litra a
**15.000 euro i direktiv 112/2006/EF, artikel 270, litra b og artikel 271, litra b
***35.000 euro i direktiv 112/2006/EF, artikel 270, litra a
Efter momsbekendtgørelsens 72, stk. 5 gælder der følgende frister for danske
virksomheders indgivelse af lister over momsfrie leverancer til det øvrige EU:
Måned som angivelsesperiode: Den 25. i måneden efter listeperiodens udløb
Kvartal som angivelsesperiode: 1 måned og 10 dage efter listeperiodens udløb
Halvår som angivelsesperiode: Den 1. i 3. måned efter listeperiodens udløb.
Forslaget til ændring af momssystemdirektivet og forordningen om medlemssta-
ternes administrative samarbejde om moms angår følgende emner:
A. Periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjenesteydelser
og udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om erhvervelser af tje-
nesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor momsen er forfalden.
B. Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for
Fællesskabet skal som hovedregel ske elektronisk.
C. Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én måned. Med-
lemsstaterne får dog adgang til at undtage virksomheder, hvis erhvervelser af
varer og tjenesteydelser inden for Fællesskabet ikke overstiger 200.000 euro pr.
kalenderår.
D. Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for Fællesskabet, skal ind-
give lister over hver måneds leverancer inden for én måneds frist.
E. Skattemyndighederne i en medlemsstat skal kunne oplyse skattemyndighe-
derne i de øvrige medlemsstater om de indgivne lister over momsfrie leveran-
cer/momspligtige erhvervelser inden for Fællesskabet inden for én måneds frist.
Side 4 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0005.png
Ad A. Periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjeneste-
ydelser og udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om erhvervel-
ser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor momsen er for-
falden.
Momssystemdirektivets artikel 64, stk. 2 foreslås ændret, således at en tjeneste-
ydelse, der er blevet leveret løbende i en periode på over et år uden a conto af-
regning eller betaling, anses for at have fundet sted ved udgangen af hvert ka-
lenderår. Svarende til nugældende artikel 64, stk. 2, vil medlemsstaterne i andre
tilfælde kunne bestemme, at løbende leverancer af varer og tjenesteydelser, der
gennemføres i løbet af en angivelsesperiode, anses for at finde sted mindst én
gang om året.
Endvidere foreslås indsat en ny artikel 65a, hvorefter moms af tjenesteydelser
forfalder på tidspunktet for modtagelse af faktura og svares af det fakturerede
beløb, såfremt fakturaen udstedes, inden ydelsen finder sted.
Dertil foreslås indsat et stk. 2 i artikel 66, hvorefter medlemsstaterne ikke frit
skal kunne vælge at fastsætte forfaldstidspunktet for tjenesteydelser til faktura-
tidspunktet eller betalingstidspunktet m.fl.
Endelig foreslås indsat et litra f i artikel 251, hvorefter momsangivelsen for
virksomheder skal udvides med en pligt til at anføre særskilt oplysning om er-
hvervelser af tjenesteydelser, ekskl. moms, fra momspligtige i Fællesskabet, for
hvilken den momspligtige er betalingspligtig, og for hvilke momsen er forfalden
i angivelsesperioden.
Formålet disse ændringer er at sikre ensartede regler i Fællesskabet for forfald
af momsen af tjenesteydelser, så udbydere af tjenesteydelser ikke skal følge for-
skellige regler for at kunne angive disse transaktioner, afhængig af, hvor deres
kunde er etableret. Ændringerne anses for nødvendige for at sikre, at oplysnin-
gerne i de lister om leverancer, som leverandører af tjenesteydelser indgiver,
kan anvendes til krydsrevision med oplysningerne i de momsangivelser, som
indgives af virksomheder, der erhverver tjenesteydelser.
Ad B. Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for
Fællesskabet skal som hovedregel ske elektronisk.
Direktivets artikel 250, stk. 2 og artikel 263, stk. 3 foreslås ændret, således at
momsangivelse og lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet som
hovedregel skal indgives elektronisk.
Det fremgår af forslagets engelske originaltekst, men ikke af den danske over-
sættelse, at forslaget om e-momsangivelse og e-lister indebærer, at virksomhe-
derne skal have adgang til at indgive momsangivelse og listeoplysninger som
elektronisk filoverførsel til medlemsstaternes skattemyndigheder.
Efter forslaget til ændring af direktivets artikel 250, stk. 2 og artikel 263, stk. 3
får de enkelte medlemsstater dog adgang til at fastsætte nationale undtagelses-
regler, således at visse kategorier af momspligtige kan indgive momsangivelsen
og lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet på en anden måde end
elektronisk.
Side 5 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0006.png
Ad C. Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én måned.
Direktivets artikel 252, stk. 2 foreslås ændret, således at angivelsesperioden for
moms som hovedregel skal være én måned.
De enkelte medlemsstater vil dog kunne fastsætte en længere periode, såfremt
denne ikke overstiger et år, for virksomheder, hvis samlede erhvervelser af varer
og tjenesteydelser inden for Fællesskabet i året forud for det kalenderår, for
hvilke de er afgiftspligtige efter direktivets artikel 196, ikke overstiger 200.000
euro eller et tilsvarende beløb i national valuta.
Tærsklen på de 200.000 euro er fastsat efter hensynet til, at kun beløbsstørrelser,
som kan være af betydning i forbindelse med momssvig, er omfattet, og så der
ikke lægges nye administrative byrder over på et stort antal momspligtige.
Ad D. Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for Fællesskabet, skal
indgive lister over hver måneds leverancer inden for én måneds frist.
Direktivets artikel 252, stk. 1, artikel 264, stk. 2, og artikel 265, stk. 2, foreslås
ændret med henblik på at sikre månedlig indsamling af listeoplysninger om le-
verancer inden for Fællesskabet. En virksomhed i en medlemsstat, der har leve-
rancer af varer og tjenesteydelser til en virksomhed i en anden medlemsstat, og
som således indgiver lister over disse leverancer, skal herefter indgive listen
over hver måneds leverancer og inden for en frist på én måned efter udløbet af
listeperioden.
Ad E. Skattemyndighederne i en medlemsstat skal kunne oplyse skattemyndig-
hederne i de øvrige medlemsstater om de indgivne lister over momsfrie leveran-
cer/momspligtige erhvervelser inden for Fællesskabet inden for én måneds frist.
Forordningens artikel 25, stk. 1 og 2 foreslås ændret, således at skattemyndig-
hederne i en medlemsstat inden for en frist på én måned skal kunne oplyse lister
over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet til skattemyndighederne i de
øvrige medlemsstater, hvor leverancerne vil udgøre momspligtige erhvervelser.
Efter de gældende regler i forordningen udgør fristen tre måneder.
3. Retsgrundlag
EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemsstaterne.
4. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at forslaget ændrer eksisterende fællesskabslov-
givning, der kun kan ændres ved ny fællesskabslovgivning. Da forslaget endvi-
dere begrænser sig til en tilpasning af de eksisterende bestemmelser, der har vist
sig uegnede, anser kommissionen forslaget for at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Den danske regering finder derfor også at måtte anerkende, at forslaget må an-
ses for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Side 6 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0007.png
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i
EF-traktatens artikel 93. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
6. Høring
Europa-Kommissionens forslagspakke til bekæmpelse af momssvig blev sendt i
høring hos relevante danske myndigheder og interesseorganisationer m.v. med
svarfrist den 30. april 2008. Efter anmodning fik et par organisationer tilstået en
udsættelse med høringsfristen.
Organisationer
Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsens Cen-
ter for Kvalitet i Er-
hvervsReguleringen
(CKR)
Bemærkninger i hørings-
svar
Anbefaler, at Danmark benyt-
ter sig af undtagelsesreglen,
hvorefter virksomheder med
EU-erhvervelser for mindre
end 200.000 eur/1,6 mio.
d.kr. ikke skal have måneden
som angivelsesperiode for
moms.
Forslaget om måned som pe-
riode og frist for lister om
EU-leverancer vil medføre
øgede administrative byrder
for danske virksomheder.
Kommentar til bemærk-
ninger
Det har været tanken helt fra
fremsættelsen af forslaget.
Skatteministeriet er meget
opmærksom på dette forhold
allerede ved medlemsstater-
nes og Kommissionens ind-
ledende drøftelser af forsla-
get.
Forslaget er noteret.
Dansk Told & Skatte-
forbund (DTS)
Behov for oplysningskam-
pagne for korrekt angivelse af
EU-handel, idet der i dag op-
træder en hel del fejl i angi-
velserne af EU-handel med
varer.
Forslaget passer ikke til
sammensætningen af danske
virksomheder, og forslaget
skyder langt over målet.
Foreningen Danske
Revisorer (FDR)
Konsekvens af Danmarks
EU-medlemskab og af EU-
harmonisering af moms og
punktafgifter. Endvidere må
virksomheder med EU-
handel forvente at skulle op-
fylde større krav end virk-
somheder med alene inden-
landsk omsætning. Forhand-
linger af forslaget kan dog
føre til visse lempelser. Se
kommentaren til CKR’s hø-
ringssvar.
Side 7 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0008.png
Foreningen af Stats-
autoriserede Reviso-
rer (FSR)
Foreslår, at Skatteministeriet
beskriver, hvordan de øgede
oplysninger vil blive anvendt
samt den forventede effekt på
svig og misbrug, således at
der skabes forståelse for og
opbakning til tiltagene i er-
hvervslivet.
De øgede oplysninger skal
anvendes til krydsrevision af
handel mellem virksomheder
i EU, idet en momsfri leve-
rance fra en eksporterende
virksomhed, udgør en
momspligtig erhvervelse for
den importerende virksom-
hed.
Endvidere er tid en væsentlig
faktor ved bekæmpelse af
momssvig. Afkortning af pe-
rioder og frister for angivel-
ser vil alt andet lige give
medlemsstaternes myndig-
heder bedre instrumenter til
at bekæmpe momssvig.
Forsikring & Pension
Forslaget til ændring af arti-
kel 64, stk. 2 i Direktiv
2006/112/EF medfører, at
køber af en ydelse uden støtte
af bilag skal beregne momsen
af ydelsen. Foreslår som æn-
dring, at sælger udsteder fak-
tura for leverancen af ydel-
sen, hvilket vil få samme ef-
fekt.
De administrative byrder,
som forslaget indebærer, bør
stå i et rimeligt forhold til be-
kæmpelse af momssvig.
Erhvervslivet bør kompense-
res for det
likviditetstab, som forslaget
medfører.
Generelle bemærkninger:
De administrative konse-
kvenser bør belyses nærmere.
Skatteministeriet er opmærk-
som på FSR’s ændringsfor-
slag og overvejer at medtage
dette forslag i medlemssta-
ternes og Kommissionens
indledende drøftelser af det
samlede anti-momssvig-
forslag.
Principielt enig. Derudover
henvises til kommentarerne
til FDR’s høringssvar.
Skatteministeriet er opmærk-
som på denne problemstil-
ling.
Dansk Industri (DI)
Både i fasen med Kommis-
sionens forberedelse af for-
slaget og efter forslagets
fremsættelse har CKR fore-
taget analyser af de admini-
strative byrder. Evt. æn-
dringsforslag, der realistisk
set kan fremmes, vil indgå i
fornyede undersøgelser af
administrative byrder.
Side 8 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0009.png
Dansk Industri (DI)
(fortsat)
Foreslår forenklingsforslag til
kompensation for de byrder,
forslaget medfører.
Bemærkninger til de enkelte
ændringsforslag til artikler i
Direktiv 2006/112/EF:
Ad artikel 64, stk. 2, 65a og
66:
Ensartet periodisering af le-
verancer og erhvervelser af
ydelser bør løses på en anden
vis, der ikke påtvinger virk-
somhederne et fremrykket be-
talingstidspunkt og tidligere
momsangivelse.
Skatteministeriet er opmærk-
som på denne problemstil-
ling.
De nuværende regler kan
udnyttes til at udskyde mom-
sen af igangværende ydelser.
En justering af reglerne an-
ses ikke for urimelig. Se i
øvrigt kommentaren til den
del af FSR’s høringssvar, der
angår artikel 64, stk. 2.
Ad artikel 250, stk. 2 og 263,
stk. 2:
Det bør være ensartede elek-
troniske momsangivelser og
listeoplysninger med identi-
ske faktura- og kundeoplys-
ninger for hele EU.
Ad artikel 251, litra f:
Samlet EU-
erhvervelsesmoms af varer og
ydelser p.g.a. afgrænsnings-
problemer mellem varer og
ydelser.
Forslaget til e-
momsangivelse og e-liste in-
debærer, at virksomhederne
skal kunne sende SKAT en
fil med angivelses- og liste-
oplysningerne.
Umiddelbart et fornuftigt
ændringsforslag, men et af
formålene med Kommissio-
nens forslag er adgang til
krydsrevision af oplysninger
om leverancer og erhvervel-
ser af ydelser.
Henset til de små og mel-
lemstore virksomheders tarv,
er Skatteministeriet meget
opmærksom på bagatelgræn-
serne i forslaget og i det
gældende direktiv.
Det er regeringens politik,
jævnfør notat af 10. april
2002 om skattestoppets for-
tolkning og implementering,
at hvis Danmark bliver nødt
til at forhøje en skat eller af-
Ad artikel 252, stk. 2:
Den foreslåede bagatelgrænse
200.000 eur bør henset til ud-
viklingen og inflationen for-
øges med 20 %.
En stramning af indbetalings-
reglerne ved indførelse af
måned som angivelsesperiode
for moms for flere virksom-
heder vil stride mod skatte-
stoppet.
Side 9 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0010.png
Dansk Industri (DI)
(fortsat)
gift pga. EU-beslutninger el-
ler internationale aftaler, skal
merprovenuet kompenseres
gennem en nedsættelse af
andre skatter eller afgifter.
Ad artikel 263, stk. 1, 264,
stk. 2 og 265, stk. 2:
Måned som periode og frist
for listeoplysninger om
momsfrie EU-leverancer er i
strid med målet om en lettelse
af de administrative byrder
for virksomhederne.
Der bør være lempelser for
virksomheder med leveran-
cer, svarende til bagatel-
grænsen for erhvervelser på
de 200.000 eur.
Se kommentaren til hørings-
svaret fra Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsens Center for
Kvalitet i ErhvervsRegule-
ring.
Der er allerede lempelser
ifølge gældende direktiv ar-
tikel 270 og 271 og den dan-
ske momsbekendtgørelses §
72, stk. 2-3. Skatteministeri-
et overvejer forhandlinger
med Kommissionen og de
øvrige medlemsstater om
yderligere lempelser.
Skatteministeriet er opmærk-
som på problemstillingen.
Ad forslået ikrafttrædelse 1.
januar 2010:
En gennemførelsesperiode
for virksomhederne på 6-9
måneder fra den nationale
lovgivning er på plads, bør
være et minimum.
7. Den danske regerings foreløbige holdning
Regeringen støtter generelt målsætningen om at forbedre indsatsen mod moms-
svig. Dog mener regeringen, at momssvig som udgangspunkt bør bekæmpes in-
den for rammerne af de nugældende momsregler. I den sammenhæng går rege-
ringen endvidere ind for målrettede foranstaltninger, der belaster det ærlige er-
hvervsliv mindst muligt.
Derfor er regeringen positiv over for den del af den samlede forslagspakke, der
er af overvejende teknisk karakter, og som ikke eller kun i ringe grad må anses
at ville indebære en forøgelse af de administrative byrder for virksomhederne.
Det drejer sig om forslagene til ændringer af artikel 64 og 66 samt indsættelse af
artikel 65a, hvorefter forfaldstidspunktet for afgiften af leverancer af visse tjene-
steydelser periodiseres, og forslagene til ændring af artikel 250, stk. 2 og artikel
Side 10 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
263, stk. 2, hvorefter momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leve-
rancer inden for Fællesskabet som hovedregel skal ske elektronisk.
Den danske regering har iværksat et nationalt program for at lette de administra-
tive byrder for virksomhederne, og dertil har de samlede stats- og regeringsche-
ferne fra EU-medlemsstaterne også vedtaget en målsætning om at lette de admi-
nistrative byrder for virksomhederne.
Derfor må den danske regering nødvendigvis være kritisk og skeptisk indstillet
over for de delforslag i Kommissionens forslagspakke, der må anses for at for-
øge de administrative byrder for virksomhederne i et ikke helt uvæsentligt om-
fang.
Det drejer sig om forslagene til ændringer af momssystemdirektivet med indsæt-
telse af et litra f i artikel 251, hvorefter momsangivelsen skal udvides med sær-
skilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl.
moms, hvor momsen er forfalden, forslaget til ændring af artikel 252, stk. 2,
hvorefter angivelsesperioden for moms som hovedregel skal være én måned, og
forslaget til ændringer af artikel 263, stk. 1, artikel 264, stk. 2 og artikel 265,
stk. 2, hvorefter virksomheder i en medlemsstat, der har momsfrie leverancer til
virksomheder i de øvrige medlemsstater, skal indgive lister over hver måneds
leverancer inden for én måneds frist.
Endvidere må regeringen også være principiel betænkelig ved forslaget om må-
nedlig angivelsesperiode for moms som hovedregel. Efter den synsvinkel, at en
gennemførelse af forslaget vil udgøre en ikke uvæsentlig indskrænkning i de
enkelte medlemsstaters, herunder Danmarks, handlemuligheder for selv at fast-
sætte de nærmere administrative bestemmelser om momssystemet.
8. Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger
Det forventes, at et markant stort flertal af medlemsstaterne støtter delforslage-
ne, hvorefter

perioden for virksomhedernes udarbejdelse af lister over momsfrie leve-
rancer afkortes fra kvartal til måned,

virksomhedernes frist til at indgive listerne til de nationale skattemyn-
digheder fastsættes til én måned, og

de nationale skattemyndigheder i én medlemsstat får én måneds frist til
at stille de indgivne lister over momsfrie leverancer til rådighed for de
nationale skattemyndigheder i de øvrige medlemsstater.
Endvidere forventes, at et flertal af medlemsstaterne kan støtte forslagspakken i
sin helhed, herunder forslaget, hvorefter angivelsesperioden for moms som ho-
vedregel skal være én måned. Det bemærkes, at de fleste medlemsstater i deres
nationale lovgivning i forvejen har fastsat angivelsesperioden for moms til må-
neden. En række af medlemsstaterne forventes imidlertid at forholde sig kritisk
til forslagene til ændringer af momssystemdirektivet.
Side 11 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0012.png
9.
Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige
Administrative konsekvenser for det offentlige:
SKAT skønner, at indførelse af måned som angivelsesperiode for moms for
virksomheder med EU-erhvervelser for 1,5 - 1,6 mio. kr. vil medføre engangs-
udgifter på 175.000 kr. til omstilling af it-systemer.
Endvidere vurderer SKAT, at måned som periode og som frist for at indgive li-
ster over momsfrie leverancer vil medføre engangsudgifter på 3,5 - 4,5 mio. kr.
til omstilling af it-system og dertil evt. lidt større årlige udgifter til drift og ved-
ligeholdelse af systemet, der for nuværende udgør henholdsvis 1,3 mio. kr. og
800.000 kr.
I forvejen arbejder SKAT på at integrere indberetning til listesystem/intrastat,
og hele det projekt er estimeret til 6 mio. kr. samt årlige driftsomkostninger på
ca. 0,5 mio. kr. Men det er tvivlsomt, om dette projekt kan nå at blive kombine-
ret med en afkortning af periode og indgivelsesfrist for lister pr. 1. januar 2010.
Nyt felt på momsangivelsen for EU-erhvervelsesmoms for tjenesteydelser og
elektronisk indgivelse af momsangivelse som hovedregel bliver for så vidt alle-
rede foreslået indført med lovforslag nr. L 32 af 5. december 2007 om ændring
af momsloven og andre love.
I bemærkningerne til dette lovforslag er disse ændringer skønnet til at ville med-
føre en engangsudgift på 3,7 mio. kr. til at rette it-systemer til. Forslaget skøn-
nes også at ville medføre en engangsudgift på ca. 1,6 mio. kr. til ændring af det
maskinelle omregistrerings-program samt information.
Det fremgår af den engelske originaltekst i Kommissionens forslag, men ikke af
den danske oversættelse, at forslaget om e-momsangivelse og e-lister indebærer,
at virksomhederne skal have adgang til at indgive momsangivelse og listeoplys-
ninger som elektronisk filoverførsel til SKAT.
Anti-momssvig-forslaget går således videre med hensyn til elektronisk indbe-
retning af momsangivelse og listeoplysninger, end der er lagt op i bemærknin-
gerne til L 32. Det er således mere SKAT, der skal rette sine systemer ind efter
virksomhedernes muligheder og behov, end omvendt. Skatteministeriet har gjort
SKAT opmærksom på dette forhold, men der foreligger endnu ikke skøn over
de administrative omkostninger for SKAT til at indrette sine systemer til at
modtage e-momsangivelse og e-lister som elektronisk filoverførsel. Men det
vurderes, at der vil forestå en opgave med udvikling af it-systemer, hvis Kom-
missionens tanker skal realiseres.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige:
Skatteministeriet skønner foreløbigt, at forslaget, om indførelse af måneden som
momsangivelsesperiode for danske virksomheder med EU-erhvervelser af varer
og tjenesteydelser for årligt 1,5 - 1,6 mio. kr. eller mere, medfører en varig årlig
provenugevinst for de offentlige finanser på 40 til 50 mio. kr. som følge af min-
dre renteudgifter.
Side 12 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0013.png
Det første år vil der desuden være en teknisk forbedring af de offentlige finanser
på omkring 1,5 mia. kr., fordi nogle betalinger bliver flyttet fra det ene regn-
skabsår til det andet. Beregningerne er behæftet med væsentlig usikkerhed.
10. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for erhvervslivet:
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) har vurderet de administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv ved
en gennemførelse af Europa-Kommissionens anti-momssvig-forslag.
CKR vurderer, at forslaget indeholder væsentlige administrative konsekvenser
for erhvervslivet i form af omstillingsbyrder, lettelser og løbende byrder.
Omstillingsbyrderne og lettelserne skyldes forslaget om, at momsangivelse og
indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet fremover skal
ske elektronisk. Virksomheder, der ikke i forvejen anvender systemer, der kan
håndtere elektronisk indberetning, skal omstille deres systemer. Det skulle således
blive betydeligt lettere for virksomhederne at indberette oplysningerne; dog af-
hængig af, om systemet f.eks. kan klare filoverførslen ved ét enkelt klik, eller om
der stadig skal ske indtastning.
Antallet af virksomheder, der indberetter listeoplysninger, er opgjort til 18.290, og
SKAT oplyser, at ca. 30 procent af disse virksomheder indberetter manuelt. Lettel-
sens omfang kan dog på nuværende tidspunkt ikke estimeres nærmere, idet det vil
afhænge af virksomhedernes it-systemer.
De løbende byrder skyldes forslaget om, at momsangivelsen udvides med en sær-
skilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden for Fællesskabet. Ca.
34.800 virksomheder har pligt til at angive EU-erhvervelsesmoms på varer, uanset
angivelsesperiode. Den løbende byrde herfor er opgjort til ca. 11,9 mio. kr. årligt.
Det er alene virksomheder, der erhverver tjenesteydelser fra momspligtige virk-
somheder i andre EU-medlemsstater, der vil blive forpligtet til at udfylde moms-
angivelsen med en særskilt oplysning herom, og det kan derfor ikke på nuværende
tidspunkt estimeres, i hvilket omfang forslaget vil medføre løbende byrder.
Endvidere skyldes de løbende byrder, at angivelsesperioden for moms ændres til
én måned, hvilket vil øge hyppigheden for de virksomheder, der tidligere har haft
kvartalet eller halvåret som angivelsesperiode. Forslaget vil umiddelbart medføre
øgede løbende byrder på ca. 273,6 mio. kr. årligt for 125.530 virksomheder, der
skifter fra halvårlig til månedsvis angivelse samt løbende byrder på ca. 273 mio.
kr. for 130.105 virksomheder, der skifter fra kvartalsvis til månedsvis angivelse,
dvs. i alt ca. 546,6 mio. kr. årligt.
Side 13 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0014.png
Kommissionens forslag giver imidlertid mulighed for at undtage virksomheder,
der årligt erhverver varer eller tjenesteydelser inden for Fællesskabet for mindre
end ca. 1,5 - 1,6 mio. kr. Såfremt undtagelsesmuligheden benyttes fuldt ud, vil det
medføre øgede løbende byrder på mellem ca. 0,4 mio. kr. og ca. 3,5 mio. kr. årligt.
CKR anbefaler derfor, at Danmark benytter sig af undtagelsesmuligheden, hvilket
vil fritage virksomheder for løbende byrder på mellem ca. 546,2 mio. kr. og ca.
543,1 mio. kr. årligt.
Endelig skyldes de løbende byrder, at hyppigheden for indberetning af lister over
momsfrie leverancer øges for de virksomheder, der tidligere har kunnet nøjes med
at indberette kvartalsvist eller halvårligt.
Byrden ved indberetningskravet er tidligere blevet målt for de forskellige angivel-
sesperioder:
2.335 virksomheder har halvåret som momsangivelsesperiode, men indberetter li-
ster hvert kvartal. På samfundsniveau medfører kravet for disse virksomheder lø-
bende byrder på ca. 1,15 mio. kr. årligt. 8.197 virksomheder har kvartalet som
momsangivelsesperiode og indberetter lister hvert kvartal, hvilket medfører årlige
løbende byrder på ca. 4 mio. kr. på samfundsniveau. Endelig har 7.758 virksomhe-
der måneden som momsangivelsesperiode, men indberetter lister hvert kvartal,
hvilket medfører årlige løbende byrder på samfundsniveau på ca. 7 mio. kr.
Skatteministeriet oplyser, at stort set ingen af de 2.335 virksomheder med halvåret
som momsangivelsesperiode vil blive omfattet af forslaget, hvilket skyldes en EU-
godkendt dansk undtagelse, som ikke berøres af forslaget.
Forslaget om at indføre måneden som periode og som frist for indgivelse af lister
over momsfrie EU-leverancer vil således alene medføre løbende byrder for de re-
sterende 15.955 danske momsregistrerede virksomheder med kvartal eller måned
som angivelsesperiode. Men der vil være tale om væsentlige samfundsmæssige
byrder svarende til i alt ca. 33 mio. kr. årligt.
I den forbindelse bemærkes, at regeringen står fast på målsætningen om, at de
offentlig administrative byrder for dansk erhvervsliv skal være lettet med 25 pct.
ved udgangen af 2010, herunder byrderne på Skatteministeriets område.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet:
Det med væsentlig usikkerhed forbundne, foreløbige skøn over den danske stats
provenugevinst ved en gennemførelse af forslaget, om indførelse af måneden
som momsangivelsesperiode for danske virksomheder med EU-erhvervelser af
varer og tjenesteydelser for årligt 1,5 - 1,6 mio. kr. eller mere, formodes at ville
afspejle sig i et likviditetstab af en tilsvarende størrelsesorden for de omfattede
virksomheder. Dvs. i et varigt årlig likviditetstab for virksomhederne på 40 til
50 mio. kr.
I den forbindelse er det regeringens politik, jævnfør notat af 10. april 2002 om
skattestoppets fortolkning og implementering, at hvis Danmark bliver nødt til at
forhøje en skat eller afgift pga. EU-beslutninger eller internationale aftaler, skal
merprovenuet kompenseres gennem en nedsættelse af andre skatter eller afgif-
Side 14 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0015.png
ter. I sammenhæng med omhandlede forslag kan det således komme på tale at
anvende et evt. merprovenu til at lette de administrative byrder for dansk er-
hvervsliv.
11. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ad A. Periodiseret forfaldstidspunkt for moms af leverancer af visse tjeneste-
ydelser og udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om leverancer
af tjenesteydelser inden for Fællesskabet, ekskl. moms, hvor momsen er forfal-
den.
Nyt felt på momsangivelsen for EU-erhvervelsesmoms for tjenesteydelser bliver
allerede foreslået indført med lovforslag nr. L 32 af 5. december 2007 om æn-
dring af momsloven m.fl.
En gennemførelse af forslaget om periodiseret forfaldstidspunkt for moms af le-
verancer af visse tjenesteydelser vil kræve ændringer af momsloven.
Ad B. Momsangivelse og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for
Fællesskabet skal som hovedregel ske elektronisk.
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af momsbekendtgørelsen.
For så vidt er denne ændring allerede på vej, jf. følgende uddrag af bemærknin-
gerne til lovforslag nr. L 32 af 5. december 2007 om ændring af momsloven
m.fl.:
”Papirudgaven af momsangivelsen (girokort) er i forvejen helt fyldt op med fel-
ter og kan ikke udvides med et ekstra felt. Derfor foreslås, at en bestemmelse
indsættes i momsbekendtgørelsen om, at momsangivelse skal ske elektronisk
(på TastSelv). Momsangivelse vil stadig efter anmodning kunne ske på papir.”
Imidlertid går Kommissionens forslag videre med hensyn til digital kommunika-
tion mellem virksomhederne og SKAT end, at der er lagt op til med L 32. Det
fremgår således af forslagets engelske originaltekst, men ikke af den danske
oversættelse, at forslaget om e-momsangivelse og e-lister indebærer, at virk-
somhederne skal have adgang til at indgive momsangivelse og listeoplysninger
som elektronisk filoverførsel til SKAT.
Ad C. Angivelsesperioden for moms skal som hovedregel være én måned.
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af momsloven.
Ad D. Virksomheder, der har momsfrie leverancer inden for Fællesskabet, skal
indgive lister over hver måneds leverancer inden for én måneds frist.
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af momsbekendtgørelsen.
Europa-Kommissionen har for nylig tilkendegivet over for Skatteministeriet, at
Danmark vil kunne opretholde de ovenfor under pkt. 2. nævnte undtagelser for
Side 15 af 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570404_0016.png
danske virksomheder med halvåret som angivelsesperiode for moms, hvis
Kommissionens forslag vedtages på dette punkt.
Ad E. Én måneds frist for en medlemsstat til at fremsende lister over momsfrie
leverancer/momspligtige erhvervelser inden for Fællesskabet til de øvrige med-
lemsstater.
En gennemførelse af forslaget vil alene kræve ændringer af administrative pro-
cedurer og omstilling af it-systemer hos SKAT. I øvrigt er der her tale om æn-
dringer ifølge en forordning, som gælder umiddelbart efter EU-retten, og der
som således ikke må implementeres via national lovgivning.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg i form af op-
rindeligt Grundnotat af 17. april 2008.
Side 16 af 16