Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0147 Bilag 3
Offentligt
570405_0001.png
J.nr. 2008-251-0070
Dato:
Til
Folketinget - Europaudvalget og Skatteudvalget
Til udvalgenes orientering vedlægges supplerende Grund-
notat, høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende Europa-Kommissionens forslag af 17. marts 2008 til
ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles momssy-
stem og ændring af forordning (EF) nr. 1798/2003 om ad-
ministrativt samarbejde om moms.
Kristian Jensen
/Karsten Aasberg Karlsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570405_0002.png
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende
Europa-
Kommissionens forslag af 17. marts 2008 til ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles
momssystem og ændring af forordning (EF) nr. 1798/2003 om administrativt samarbejde om
moms.
Europa-Kommissionens forslagspakke til bekæmpelse af momssvig blev sendt i høring hos re-
levante danske myndigheder og interesseorganisationer m.v. med svarfrist den 30. april 2008.
Efter anmodning fik et par organisationer tilstået en udsættelse med høringsfristen.
Organisationer
Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsens Cen-
ter for Kvalitet i Er-
hvervsReguleringen
(CKR)
Bemærkninger i høringssvar
Anbefaler, at Danmark benytter sig
af undtagelsesreglen, hvorefter
virksomheder med EU-erhvervelser
for mindre end 200.000 eur/1,6
mio. d.kr. ikke skal have måneden
som angivelsesperiode for moms.
Forslaget om måned som periode
og frist for lister om EU-leverancer
vil medføre øgede administrative
byrder for danske virksomheder.
Kommentar til bemærkninger
Det har været tanken helt fra frem-
sættelsen af forslaget.
Skatteministeriet er meget op-
mærksom på dette forhold allerede
ved medlemsstaternes og Kommis-
sionens indledende drøftelser af
forslaget.
Forslaget er noteret.
Dansk Told & Skatte-
forbund (DTS)
Behov for oplysningskampagne for
korrekt angivelse af EU-handel,
idet der i dag optræder en hel del
fejl i angivelserne af EU-handel
med varer.
Forslaget passer ikke til sammen-
sætningen af danske virksomheder,
og forslaget skyder langt over må-
let.
Foreningen Danske
Revisorer (FDR)
Konsekvens af Danmarks EU-
medlemskab og af EU- harmonise-
ring af moms og punktafgifter.
Endvidere må virksomheder med
EU-handel forvente at skulle op-
fylde større krav end virksomheder
med alene indenlandsk omsætning.
Forhandlinger af forslaget kan dog
føre til visse lempelser. Se kom-
mentaren til CKR’s høringssvar.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570405_0003.png
Foreningen af Stats-
autoriserede Reviso-
rer (FSR)
Foreslår, at Skatteministeriet be-
skriver, hvordan de øgede oplys-
ninger vil blive anvendt samt den
forventede effekt på svig og mis-
brug, således at der skabes forståel-
se for og opbakning til tiltagene i
erhvervslivet.
De øgede oplysninger skal anven-
des til krydsrevision af handel mel-
lem virksomheder i EU, idet en
momsfri leverance fra en eksporte-
rende virksomhed, udgør en
momspligtig erhvervelse for den
importerende virksomhed.
Endvidere er tid en væsentlig fak-
tor ved bekæmpelse af momssvig.
Afkortning af perioder og frister
for angivelser vil alt andet lige give
medlemsstaternes myndigheder
bedre instrumenter til at bekæmpe
momssvig.
Foreningen af Stats-
autoriserede Reviso-
rer (FSR)
(fortsat)
Forsikring & Pension
Forslaget til ændring af artikel 64,
stk. 2 i Direktiv 2006/112/EF med-
fører, at køber af en ydelse uden
støtte af bilag skal beregne momsen
af ydelsen.
Foreslår som ændring, at sælger
udsteder faktura for leverancen af
ydelsen, hvilket vil få samme ef-
fekt.
De administrative byrder, som for-
slaget indebærer, bør stå i et rime-
ligt forhold til bekæmpelse af
momssvig.
Erhvervslivet bør kompenseres for
det
likviditetstab, som forslaget medfø-
rer.
Generelle bemærkninger:
De administrative konsekvenser
bør belyses nærmere.
Skatteministeriet er opmærksom på
FSR’s ændringsforslag og overve-
jer at medtage dette forslag i med-
lemsstaternes og Kommissionens
indledende drøftelser af det samle-
de anti-momssvig-forslag.
Principielt enig. Derudover henvi-
ses til kommentarerne til FDR’s
høringssvar.
Skatteministeriet er opmærksom på
denne problemstilling.
Dansk Industri (DI)
Foreslår forenklingsforslag til
kompensation for de byrder, som
forslaget medfører.
Bemærkninger til de enkelte æn-
dringsforslag til artikler i Direktiv
2006/112/EF:
Ad artikel 64, stk. 2, 65a og 66:
Både i fasen med Kommissionens
forberedelse af forslaget og efter
forslagets fremsættelse har CKR
foretaget analyser af de administra-
tive byrder.
Evt. ændringsforslag, der realistisk
set
kan fremmes, vil indgå i fornyede
undersøgelser af administrative
byrder.
Skatteministeriet er opmærksom på
denne problemstilling.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570405_0004.png
Ensartet periodisering af leverancer
og erhvervelser af ydelser bør løses
på en anden vis, der ikke påtvinger
virksomhederne et fremrykket beta-
lingstidspunkt og tidligere moms-
angivelse.
Dansk Industri (DI)
(fortsat)
Ad artikel 250, stk. 2 og 263, stk.
2:
Det bør være ensartede elektroniske
momsangivelser og listeoplysnin-
Forslaget til e-momsangivelse og
ger med identiske faktura- og kun- e-liste indebærer, at virksomheder-
deoplysninger for hele EU.
ne skal kunne sende SKAT en fil
med angivelses- og listeoplysnin-
gerne.
Ad artikel 251, litra f:
Samlet EU-erhvervelsesmoms af
varer og ydelser p.g.a. afgræns-
Umiddelbart et fornuftigt æn-
ningsproblemer mellem varer og
dringsforslag, men et af formålene
ydelser.
med Kommissionens forslag er ad-
gang til krydsrevision af oplysnin-
Ad artikel 252, stk. 2:
ger om leverancer og erhvervelser
Den foreslåede bagatelgrænse
200.000 eur bør henset til udviklin- af ydelser.
gen og inflationen forøges med 20
Henset til de små og mellemstore
%.
virksomheders tarv, er Skattemini-
steriet meget opmærksom på baga-
telgrænserne i forslaget og i det
En stramning af indbetalingsregler- gældende direktiv.
ne ved indførelse af måned som
angivelsesperiode for moms for fle- Det er regeringens politik, jævnfør
re virksomheder vil stride mod
notat af 10. april 2002 om skatte-
skattestoppet.
stoppets fortolkning og implemen-
tering, at hvis Danmark bliver nødt
til at forhøje en skat eller afgift
pga. EU-beslutninger eller interna-
tionale aftaler, skal merprovenuet
kompenseres gennem en nedsættel-
se af andre skatter eller afgifter.
Ad artikel 263, stk. 1, 264, stk. 2 og
265, stk. 2:
Måned som periode og frist for li-
steoplysninger om momsfrie EU-
leverancer er i strid med målet om
en lettelse af de administrative byr-
der for virksomhederne.
Der bør være lempelser for virk-
somheder med leverancer, svarende
til bagatelgrænsen for erhvervelser
på de 200.000 eur.
Se kommentaren til høringssvaret
fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsens
Center for Kvalitet i ErhvervsRe-
gulering.
De nuværende regler kan udnyttes
til at udskyde momsen af igangvæ-
rende ydelser. En justering af reg-
lerne anses ikke for urimelig. Se i
øvrigt kommentaren til den del af
FSR’s høringssvar, der angår arti-
kel 64, stk. 2.
Der er allerede lempelser ifølge
gældende direktiv artikel 270 og
271 og den danske momsbekendt-
gørelses § 72, stk. 2-3. Skattemini-
steriet overvejer forhandlinger med
Kommissionen og de øvrige med-
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570405_0005.png
Ad forslået ikrafttrædelse 1. januar
2010:
En gennemførelsesperiode for virk-
somhederne på 6-9 måneder fra den
nationale lovgivning er på plads,
bør være et minimum.
lemsstater om yderligere lempelser.
Skatteministeriet er opmærksom på
problemstillingen.
Side 5