Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0151 Bilag 1
Offentligt
569100_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2008
Færdsels- og våben-
kontoret
2008-84-0505
DBJ40191
Grundnotat
om
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af
grænseoverskridende retshåndhævelse på trafiksikkerhedsområdet
Resumé
Forslaget har til formål at forbedre færdselssikkerheden i EU ved at gøre
det lettere at retsforfølge visse færdselslovsovertrædelser, uanset i hvil-
ken medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået med, er indregi-
streret. Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebehandling af bosid-
dende og ikke-bosiddende overtrædere. Forslaget indeholder bestemmel-
ser om informationsudveksling og om fremsendelse og udformning af bø-
deforlæg. Forslaget vurderes ikke at have fornøden hjemmel i EF-
traktaten, hvorfor en nærmere vurdering af forslagets forhold til nær-
hedsprincippet ikke er relevant. Forslaget vurderes at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle
konsekvenser af betydning. Forslaget vurderes ikke at have samfunds-
økonomiske konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegi-
velser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk
side kan man ikke støtte forslaget i sin nuværende form, idet den regule-
ring af udsendelse og udformning af bødeforlæg på området, som forsla-
get lægger op til, udgør en strafferetlig regulering, som efter dansk op-
fattelse ikke kan vedtages med hjemmel i EF-traktaten. Hertil kommer, at
der ikke ses at være behov for yderligere EU-tiltag på området.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
Rådet har ved brev af 2. april 2008 sendt Kommissionens forslag af 19.
marts 2007 til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fremme af
grænseoverskridende retshåndhævelse på trafiksikkerhedsområdet (KOM
(2008) 151 endelig).
Kommissionen har anført, at baggrunden for forslaget er, at målet for
EU’s trafiksikkerhedspolitik siden 2001 har været at halvere antallet af
trafikdræbte inden 2010. Kommissionen har i den forbindelse endvidere
anført, at håndhævelse af færdselsreglerne har vist sig at være et særdeles
effektivt middel til at mindske antallet af dræbte, men at trafikforseelser
– som sagerne står nu – ofte ikke straffes, hvis de begås med et køretøj,
der er registreret i en anden medlemsstat. Kommissionen har desuden
anført, at der er indgået en række bilaterale aftaler mellem medlemssta-
terne, men at sådanne aftaler har vist sig vanskelige at føre ud i livet.
Forslaget har på den baggrund til formål at forbedre færdselssikkerheden
i EU ved at gøre det lettere at retsforfølge visse færdselslovsovertrædel-
ser, uanset i hvilken medlemsstat det køretøj, overtrædelsen er begået
med, er indregistreret. Forslaget tilsigter herved tillige at sikre ligebe-
handling af bosiddende og ikke-bosiddende overtrædere.
2. Indhold
Forslaget er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71, stk. 1, litra c, hvoraf det frem-
går, at Rådet fastsætter foranstaltninger til forbedring af transportsikker-
heden.
Forslaget omfatter overtrædelser af medlemsstaternes færdselslovgivning
for så vidt angår bestemmelser om hastighed, spirituskørsel, kørsel uden
sikkerhedssele og kørsel over for rødt. Efter forslaget skal direktivet end-
videre kun finde anvendelse i tilfælde, hvor den pågældende sanktion
består af eller omfatter bøde.
Forslaget lægger op til en nærmere regulering af informationsudvekslin-
gen mellem medlemsstaterne om disse overtrædelser. Ifølge forslaget
skal denne informationsudveksling starte, når der i en medlemsstat er be-
gået en overtrædelse med et køretøj, der er registreret i en anden med-
lemsstat. Den medlemsstat, hvor overtrædelsen er begået, sender – hvis
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sagen ikke straks retsforfølges og afsluttes – registreringsnummeret og
anden relevant information til de andre medlemsstater eller til bopæls-
landet, hvis dette kan identificeres, og anmoder om oplysninger om køre-
tøjets indehaver. Informationsudvekslingen mellem medlemsstaterne skal
foregå via et elektronisk net. Når det land, hvor forseelsen er begået, har
modtaget de ønskede oplysninger, sender det indehaveren af køretøjet et
bødeforlæg, der skal udformes som den standardblanket, der er optaget
som bilag til direktivforslaget. Indehaveren skal samtidig underrettes om,
at han skal udfylde en svarformular, hvis han ikke agter at betale bøden.
3. Gældende dansk ret
Justitsministeren har den 27. februar 2008 fremsat lovforslag nr. L 77,
hvorved der bl.a. foreslås en ændring af lov om registrering af køretøjer.
Lovforslaget har til formål at gennemføre Prümafgørelsen, der for så vidt
angår motorkøretøjer indebærer, at der gives medlemsstaterne online-
adgang til oplysningerne i hinandens køretøjsregistre. Lovforslaget for-
ventes vedtaget juni 2008.
De gældende danske regler om udstedelse af bødeforlæg i forbindelse
med de overtrædelser af færdselsloven, der er omfattet af direktivforsla-
get, følger af den almindelige regel i retsplejelovens § 832 og – hvis fra-
kendelse af førerretten eller kørselsforbud tillige kommer på tale – særli-
ge regler i færdselslovens §§ 119 a og 119 b.
Af retsplejelovens § 832, stk. 1, følger bl.a., at anklagemyndigheden i
sager om lovovertrædelser, der ikke skønnes at ville medføre højere straf
end bøde, i et bødeforlæg kan tilkendegive sigtede, at sagen kan afgøres
uden retssag, hvis sigtede erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklæ-
rer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale en i bødeforlæg-
get angivet bøde.
Det fremgår endvidere af retsplejelovens § 832, stk. 2, at lovens § 834,
stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om indholdet af anklageskrift finder tilsva-
rende anvendelse på bødeforlæg.
Retsplejelovens § 832, stk. 4, bemyndiger desuden justitsministeren til at
fastsætte regler om, at bødeforlæg ved nærmere angivne overtrædelser af
færdselsloven kan gives af en polititjenestemand i umiddelbar forbindel-
se med lovovertrædelsen, hvis lovovertrædelsen kan afgøres efter faste
bødesatser med en bøde på ikke over 3.000 kr.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser
4.1 Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, i
hvert fald i det omfang, at forslaget skal forstås således, at der nationalt
skal indføres regler, hvorved modtageren af det bødeforlæg, som der med
forslaget lægges op til at indføre, forpligtes til at udfylde en svarformu-
lar, hvis den pågældende ikke agter at betale bøden.
4.2 Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser af betyd-
ning. Vurderingen er imidlertid forbundet med en vis usikkerhed, da det,
som forslaget er udformet, ikke står klart, hvilke nærmere krav der vil
blive stillet til den elektroniske informationsudveksling, som forslaget
lægger op til.
4.3 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende organisationer:
Advokatrådet, Dansk Cyklist Forbund, Danske Motorcyklisters Råd
(DMC), Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Fagligt Fælles Forbund (3F), Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Offentlige Anklagere, For-
eningen Liv og Trafik, Landsforeningen af beskikkede Advokater, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Institut for Transport (DTU), MC-Touring
Club og Rådet for Større Færdselssikkerhed.
Høringsfristen udløber den 11. juni 2008.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at målsætningerne med forslaget ikke i til-
strækkeligt omfang kan opfyldes af medlemsstaterne hver især, og at
målsætningerne bedre kan gennemføres på fællesskabsplan, hvorfor Fæl-
lesskabet kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiari-
tetsprincippet, jf. traktatens artikel 5. Kommissionen har i den forbindel-
se anført, at der kun med et EU-instrument – gennem udveksling af rele-
vant information via et elektronisk system – kan gennemføres konse-
kvent og effektiv EU-dækkende retsforfølgning af færdselsforseelser på
tværs af grænserne.
Da forslaget imidlertid fra dansk side vurderes ikke at have fornøden
hjemmel i EF-traktaten, jf. nedenfor under pkt. 8, findes en nærmere vur-
dering af forslagets forhold til nærhedsprincippet ikke at være relevant.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge officielle tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til direktivforslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side kan forslaget ikke støttes i sin nuværende form, idet for-
slaget bestemmelser om udsendelse og udformning af bødeforlæg på om-
rådet, som forslaget lægger op til, udgør en strafferetlig regulering, som
efter dansk opfattelse ikke kan vedtages med hjemmel i EF-Traktaten.
Det følger således af EF-domstolens praksis, jf. sagerne C-176/03 og C-
440/05, at straffelovgivningen og reglerne om behandlingen af straffesa-
ger principielt ikke hører under det overstatslige samarbejde efter EF-
Traktaten. Hvis det er nødvendigt for at sikre den fulde effektivitet af
fællesskabsretlige regler, kan der dog i disse fastsættes bestemmelser, der
forpligter medlemsstaterne til at fastsætte strafferetlige sanktioner for
overtrædelser af reglerne.
Allerede fordi, de færdselslovsbestemmelser, som direktivforslaget om-
handler (på nær anvendelse af sikkerhedsseler), ikke er fællesskabsretlige
– fællesskabslovgiver har ikke fastsat regler om hastighed, spirituskørsel
og kørsel over for rødt lys – må forslaget efter EF-Domstolens praksis
anses for at savne hjemmel i traktaten.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hertil kommer i øvrigt, at der ikke ses at være behov for yderligere EU-
tiltag på området, da Prümafgørelsens artikel 12 indebærer, at medlems-
staterne med henblik på at forebygge og efterforske strafbare handlinger
og med henblik på opretholdelse af den offentlige sikkerhed skal give de
andre medlemsstaters nationale kontaktpunkter adgang til oplysninger
vedrørende ejere og køretøjer i de nationale køretøjsregistre med ret til at
foretage elektronisk søgning i enkelttilfælde.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – også til
Folketingets Retsudvalg og til Folketingets Trafikudvalg.
6