Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0195 Bilag 1
Offentligt
569091_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
30. maj 2008
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF for så vidt angår visse
oplysningskrav til mellemstore selskaber og kravet om udarbejdelse
af konsoliderede regnskaber – KOM (2008) 195 endelig
Resumé
Kommissionen foreslår ændring af direktiv 78/660/EØF om årsregnska-
berne for visse selskabsformer, for så vidt angår bestemmelser om oplys-
ninger i årsregnskaber om etableringsomkostninger og omsætningens
fordeling på aktiviteter og geografiske markeder. Desuden foreslår
Kommissionen en ændring af direktiv 83/349/EØF om konsoliderede
regnskaber, for at tydeliggøre sammenhængen mellem direktivets be-
stemmelser om koncernregnskaber og de internationale regnskabsstan-
darder, IFRS.
Forslaget skønnes ikke at medføre ændringer i dansk lovgivning.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 17. april 2008 fremsat forslag til ændring af 4.
selskabsdirektiv, om årsregnskaberne for visse selskabsformer og 7. sel-
skabsdirektiv om konsoliderede regnskaber (koncernregnskaber).
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 44, stk. 1, i traktaten, som også ud-
gør retsgrundlaget for begge de direktiver, der ændres ved forslaget. Di-
rektivet skal vedtages med kvalificeret flertal efter den fælles beslut-
ningsprocedure, jf. artikel 251.
Det Europæiske Råd understregede den 8.-9. marts 2007, at det er vigtigt
at reducere de administrative byrder for at stimulere Europas økonomi,
især af hensyn til små- og mellemstore virksomheder (SMV).
Det Europæiske Råd anførte, at der er behov for en ihærdig fælles indsats
fra EU's og medlemsstaternes side, hvis de administrative byrder i EU
skal reduceres. På samlingen den 13.-14. marts 2008 opfordrede Det Eu-
ropæiske Råd Kommissionen til at fremsætte nye lovforslag til hurtig
vedtagelse med henblik på reduktion af administrative byrder. Det er ble-
vet påpeget, at der netop inden for regnskabsaflæggelse og revision kan
gøres meget for at reducere de administrative byrder for europæisk er-
hvervsliv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569091_0002.png
2/5
Den foreslåede ændring er led i den anden pakke af såkaldte "fast track"-
forslag til reduktion af administrative byrder omfattende lovgivningsfor-
anstaltninger inden for selskabsret, regnskabsaflæggelse og revision med
sigte på at forenkle erhvervsbetingelserne for europæiske selskaber. Pak-
ken indeholder forslag til målrettede og begrænsede ændringer, som skal
resultere i en hurtigt realiseret forenkling.
Kommissionen angiver, at formålet med ændringen af 4. selskabsdirektiv
er at forenkle regnskabskravene til SMV og på kort sigt lette disse for en
del af den administrative byrde i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.
Kommissionen anfører, at ændringerne forventes at reducere den admini-
strative byrde, uden at det medfører tab af relevant information.
Formålet med ændringen af 7. selskabsdirektiv er at tydeliggøre samspil-
let mellem direktivets bestemmelser om koncernregnskaber og bestem-
melserne i de internationale regnskabsstandarder, IFRS
1
.
Nedenfor gennemgås Kommissionens forslag til ændring af direktiverne:
Afskaffelse af kravet om redegørelse for etableringsomkostninger
Etableringsomkostninger er forskellige former for omkostninger, der er
forbundet med stiftelsen af et selskab, f.eks. registreringsgebyrer og ud-
gifter til juridisk bistand. De kan under visse omstændigheder opføres
som et aktiv i balancen i årsregnskabet. Hvis det er tilfældet, skal disse
"etableringsomkostninger" i henhold til artikel 34, stk. 2, i 4. selskabsdi-
rektiv, specificeres i noterne til årsregnskabet.
Små selskaber kan fritages for dette oplysningskrav i medfør af artikel
44, stk. 2, i 4. direktiv. Kommissionen ønsker denne fritagelse udvidet til
også at omfatte mellemstore selskaber.
Afskaffelse af kravet om at mellemstore virksomheder skal specificere
omsætningen på aktiviteter og geografiske markeder
4. selskabsdirektiv indeholder krav om, at selskaberne skal oplyse, hvor-
dan omsætningen fordeler sig på aktiviteter og geografiske markeder.
Kravet gælder alle selskaber, men små selskaber kan fritages i medfør af
direktivets artikel 44, stk. 2.
Kommissionen ønsker denne fritagelse udvidet til også at omfatte mel-
lemstore selskaber.
Ændring af 7. selskabsdirektiv: Tydeliggørelse af sammenhængen mel-
lem direktivets bestemmelser om koncernregnskaber og IFRS-reglerne
1
IFRS er en forkortelse for International Financial Reporting Standards. Standarderne
udarbejdes af det private organ, International Accounting Standards Board (IASB). Æl-
dre standarder er benævnt International Accounting Standards (IAS). Standarderne er
gennemført i EU via komitologiproceduren i forordning 1606/2002/EF af 19. juli 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569091_0003.png
3/5
Sammenhængen mellem IAS-forordningen
2
og 7. selskabsdirektiv er ef-
ter Kommissionens opfattelse ikke tydelig i de tilfælde, hvor et børsnote-
ret moderselskab kun har datterselskaber af uvæsentlig betydning.
Spørgsmålet er, hvorvidt et sådant moderselskab vil være forpligtet til at
udarbejde koncernregnskab efter IFRS.
Kommissionen anser det for urimeligt at forlange, at der udarbejdes kon-
cernregnskab i det tilfælde, hvor et moderselskab kun har dattersel-
skab(er) af uvæsentlig betydning. De finder, at det ikke er rimeligt at
kræve et særskilt sæt regnskaber, eftersom koncernregnskabet i denne si-
tuation vil være stort set identisk med årsregnskabet (som i henhold til
IAS-forordningen ikke nødvendigvis skal udarbejdes efter IFRS-
standarderne).
Kommissionen foreslår derfor, at alle moderselskaber fritages for at skul-
le udarbejde koncernregnskaber, hvis de kun har datterselskaber, der må
betragtes som uden væsentlig betydning, både hver for sig og samlet.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører at:
”Forslaget
falder ikke ind under Fællesskabets enekompetence. Det er
nødvendigt med en indsats på EU-plan for at løse de omhandlede pro-
blemer, eftersom de forpligtelser, der medfører administrative byrder,
udspringer af EU-direktiver. Formålet med indsatsen er at reducere ad-
ministrative byrder på kort sigt ved at forenkle regnskabskravene til SMV
og tydeliggøre samspillet mellem bestemmelserne om konsoliderede
regnskaber i direktiv 83/349/EØF og IFRS, uden at det medfører tab af
relevant information.
Forslaget skal ses i forlængelse af Fællesskabets principielle tilgang til
EU-reglerne om regnskabsaflæggelse. Regnskabsdirektiverne er desuden
udtryk for en "minimumsharmonisering", der sikrer overholdelse af pro-
portionalitetsprincippet og giver myndigheder og økonomiske beslut-
ningstagere det fornødne råderum til at afgøre, hvordan målsætningerne
skal opfyldes, samtidig med at de dermed forbundne økonomiske og ad-
ministrative byrder minimeres. Det vil desuden være en fordel at få gen-
nemført en analyse af national lovgivning, hvorefter der eventuelt vil
kunne anbefales yderligere forenklingstiltag på nationalt plan.
Formålet med forslaget kan kun opfyldes ved en ændring af de relevante
EU-bestemmelser; en indsats på EU-plan er derfor fuldt berettiget. De
2
IAS-forordningen (1606/2002/EF) blev vedtaget i 2002. Den kræver, at alle børsnote-
rede virksomheder i EU, som skal udarbejde koncernregnskaber, fra 2005 skal udarbej-
de disse efter de internationale regnskabsstandarder, IFRS.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569091_0004.png
4/5
foreslåede ændringer er begrænset til, hvad der er nødvendigt for at fjer-
ne overflødige administrative byrder på de pågældende områder, og står
i rimeligt forhold til dette formål.”
Regeringen er enig i denne vurdering.
4.
Gældende dansk ret
Direktiverne er implementeret med årsregnskabsloven og lov om finan-
siel virksomhed. Forslaget får ingen betydning for dansk ret.
Det første forslag om afskaffelse af kravet om redegørelse for etable-
ringsomkostninger er kun relevant for de lande, som tillader, at etable-
ringsomkostninger indregnes i balancen som et aktiv. Dette tillades imid-
lertid ikke i Danmark, da etableringsomkostninger ikke opfylder definiti-
onen på et aktiv i årsregnskabslovens bilag 1, C, nr. 1.
Danmark har et særligt krav i årsregnskabslovens § 75, stk. 2. Efter dette
krav skal alene aktieselskaber oplyse de faktiske omkostninger ved stif-
telsen og kapitalforhøjelser. Oplysningerne skal gives i førstkommende
årsrapport. Dette oplysningskrav påvirkes ikke af forslaget til ændring af
4. direktiv.
I forhold til det andet forslag kræver årsregnskabsloven ikke, at mellem-
store virksomheder skal specificere omsætningen på aktiviteter og geo-
grafiske markeder. Dette skyldes at kravet efter dansk opfattelse, for så
vidt angår mellemstore virksomheder, er ophævet ved artikel 45, stk. 2, 2.
pkt., i 4. direktiv. Direktivændringen vil derfor ikke medføre ændringer i
årsregnskabsloven på dette punkt.
For så vidt angår ændringen af 7. selskabsdirektiv kræver årsregnskabs-
loven ikke, at et børsnoteret selskab, som kun har uvæsentlige dattersel-
skaber, skal udarbejde koncernregnskab. Dette følger af § 111, sammen-
holdt med væsentlighedskriteriet i § 13, stk. 1, nr. 3, og de tilsvarende be-
stemmelser i IFRS. Dette understøttes af § 4, stk. 1, i IFRS-
bekendtgørelsen. Reguleringen er baseret på en tidligere fortolkning af 7.
selskabsdirektiv fra Kommissionen.
Behovet for en direktivændring skyldes, at Kommissionen har ændret for-
tolkning af direktivet. Ændringen vil bringe direktivet i overensstemmel-
se med den tidligere fortolkning.
5.
Høring
Direktivforslaget er sendt i høring hos ”EU-Specialudvalget for etable-
ring og tjenesteydelser” samt ”EU-Specialudvalget for den finansielle
sektor” med frist for besvarelse den 13. juni 2008.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes officielle holdninger til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569091_0005.png
5/5
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter aktivt arbejdet med bedre regulering i EU. Arbejdet i EU
ligger i naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og admini-
strative lettelser i Danmark.
Danmark vil derfor som udgangspunkt arbejde for at reducere de admini-
strative byrder for virksomhederne jf. målsætningen i ”Handlingsprogram-
met for reduktion af administrative byrder i Den Europæiske Union” og
dermed Lissabon Strategien for fremme af vækst og arbejde.
I forlængelse heraf er det Danmarks foreløbige holdning til forslaget, at det
er positive tiltag til at mindske de administrative byrder, som påhviler sel-
skaberne.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at medføre ændringer i hverken årsregnskabslo-
ven eller lov om finansiel virksomhed.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for
Danmark
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at ville have samfundsøkonomiske konsekvenser
for Danmark.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da forslaget ikke vil medføre ændringer i dansk lovgivning, vil det heller
ikke få konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.