NÆRHEDSNOTAT

 

vedrørende forslag til retsakter om overgangen fra det nuværende Schengeninformationssystem (SIS 1+) til anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II)

 

1. Formålet med forslaget

 

Som led i Schengensamarbejdet er der oprettet et fælles informationssystem (Schengeninformationssystemet), der ved hjælp af elektronisk søgning giver de nationale myndigheder, der er udpeget af Schengenlandene, adgang til indberetninger om personer og genstande til brug for grænsekontrollen og for anden politi- og toldkontrol i de enkelte lande samt for administrationen af udlændingelovgivningen.

 

Ved to retsakter vedtaget i 2001 (Rådets forordning (EF) nr. 2424/2001 og Rådets afgørelse 2001/886/RIA) fik Kommissionen til opgave at udvikle anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II). Baggrunden for ønsket om et nyt system var navnlig, at det eksisterende blev anset for teknisk forældet og for at mangle den kapacitet, som var nødvendig for at imødekomme fremtidige behov for intensivering af det europæiske politisamarbejde, herunder med de nye EU-medlemsstater.

 

Siden er der vedtaget to retsakter om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II), nemlig Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 1987/2006 af 20. december 2006 samt Rådets afgørelse 2007/533/RIA af 12. juni 2007. De nødvendige ændringer af lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen i den forbindelse blev gennemført ved lov nr. 521 af 6. juni 2007, mens de nødvendige ændringer i udlændingeloven vil blive gennemført i et særskilt lovforslag, som Integrationsministeren vil fremsætte i en kommende folketingssamling. De bestemmelser i forordningen og afgørelsen, som skal erstatte de nugældende regler om Schengeninformationssystemet i Schengenkonventionen, finder først anvendelse fra datoer, som skal fastsættes af Rådet, efter at forskellige betingelser om tekniske foranstaltninger, tests mv. er opfyldt.

 

Før sådanne datoer kan fastsættes, må brugerne af det nuværende system teknisk være overgået fra det nuværende system, SIS 1+, til SIS II. For at etablere den retlige ramme for denne overgang har Kommissionen udarbejdet forslag til to retsakter: En rådsafgørelse om overgang fra Schengen­informationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) (KOM(2008) 196 endelig) og en forordning om overgang fra Schengen­informationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) (KOM(2008) 197 endelig). Det bemærkes, at de to forslag i alt væsentligt er identiske, og at behovet for to retsakter skyldes, at Schengensamarbejdet både berører EU-samarbejdets første og tredje søjle.

 

Forslagene medfører, at der indføres en midlertidig såkaldt IT-arkitektur for SIS 1+ til brug i en overgangsperiode, der ventes at blive ganske kort.  Den midlertidige arkitektur vil indebære, at det nuværende centrale system i SIS 1+ forbliver i drift i overgangsperioden sideløbende med det nye centrale system i SIS II. Derved mindskes risikoen for større driftsforstyrrelser ved overgangen, idet lande, som oplever tekniske vanskeligheder med det nye system ved overgangen, vil kunne ”falde tilbage” til det gamle og siden forsøge igen. Der vil samtidig blive stillet en teknisk facilitet, en såkaldt konverter, til rådighed, som skal gøre det muligt at udveksle oplysninger mellem SIS 1+ og SIS II i den korte overgangsperiode. Det indgår i de foreslåede retsakter, at der tilføjes en ny artikel i Schengenkonventionen, som skal udgøre retsgrundlaget for denne midlertidige overgangsarkitektur.

 

Endvidere vil de foreslåede retsakter fastsætte regler for overgangen vedrørende tests, vedligeholdelse, udvikling, fordeling af ansvar og udgifter samt registrering af brug af systemet.

 

Efter forslagene vil retsakterne skulle ophøre med at gælde samtidig med, at bestemmelserne i rådsafgørelsen og forordningen om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengeninformationssystemet (SIS II) træder i kraft. De foreslåede retsakter kan således betragtes som et bindeled mellem på den ene side de retsakter, som gav Kommissionen til opgave at udvikle SIS II, og på den anden side de nævnte retsakter om oprettelse, drift og brug af systemet.

 

2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

 

Det fremgår af forslagene til retsakter, herunder begrundelserne for forslagene, at hovedformålene for den påtænkte handling, nemlig overgangen fra SIS 1+ til SIS II, ikke i tilstrækkeligt omfang kan opnås af medlemsstaterne enkeltvis, men bedre på fællesskabsplan, hvorfor retsakterne kan vedtages i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det anføres endvidere, at forslagene ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de tilstræbte mål, hvorfor også proportionalitetsprincippet vurderes at være overholdt.

 

3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet

 

Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt. Det bemærkes i den forbindelse, at hovedformålet med forslaget er at sikre overgangen fra et bestående informationssystem, der forbinder medlemsstaternes respektive myndigheder, til dette systems afløser. Dette formål kan efter regeringens opfattelse – som også anført af Kommissionen – ikke i tilstrækkelig grad opnås af medlemsstaterne enkeltvis, men må kræve handling på fællesskabsplan.