Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0306 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. afdeling, 3. kontor/2. afdeling, 1. kontor
Den 23. juni 2008
STS/MIST/BSTM
FVM 550
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Sundhedstjekket
Forslag til Rådets forordning om fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordnin-
ger for direkte støtte til landbrugere og om fastlæggelse af visse støtteordninger for
landbrugere
Forslag til Rådets forordning om ændringer af den fælles landbrugspolitik ved ændring
af forordning (EF) nr. 320/2006, (EF) nr. 1234/2007, (EF) nr. 3/2008 og (EF) nr.
[…]/2008
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til
udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne (ELFUL)
Forslag til Rådets afgørelse om ændring af afgørelse 2006/144/EF om Fællesskabets stra-
tegiske retningslinjer for udvikling af landdistrikterne (programmeringsperioden 2007-
2013)
KOM (2008) 306
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt den 12. juni 2008. Ændringer er markeret
i margenen.
Resumé
I forbindelse med vedtagelsen af 2003 reformen af den fælles landbrugspolitik, blev det fast-
sat, at der i 2008 skal foretages en gennemgang af EU’s landbrugspolitik, med henblik på
gennemførelse af nødvendige ændringer og tilpasninger i perioden frem til 2013. Kommissio-
nen fremsatte derfor den 20. november 2007 en meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet
om forberedelser til ”sundhedstjekket” af reformen af den fælles landbrugspolitik.
Kommissionen foreslår i de juridiske forslag en række ændringer og tilpasninger af den fælles
landbrugspolitik. De vigtigste punkter i forslaget er:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
tilpasning og forenkling af enkeltbetalingsordningen, herunder yderligere afkoblinger
af støtteordninger
afvikling af udtagningsordningen (brak)
yderligere modulation og overførsel af midler til anvendelse i landdistriktspolitikken
en udvidet anvendelse af artikel 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003
trinvis udvidelse af mælkekvoten indtil kvotesystemet udløber i 2015
afvikling af visse interventions- og støtteordninger samt væsentlige begrænsninger i
anvendelsen af de tilbageblevne ordninger
håndtering af nye udfordringer vedrørende klimaforandringer, vedvarende energi,
vandforvaltning og biodiversitet
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 306 fremsat forslag til:
Rådets forordning om fælles reger for den fælles landbrugspolitiks ordninger for di-
rekte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere
Rådets forordning om ændringer af den fælles landbrugspolitik ved ændring af forord-
ning (EF) nr. 320/2006, (EF) nr. 1234/2007, (EF) nr. 3/2008 og (EF) nr./2008.
Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvik-
lingen af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Land-
distrikterne (ELFUL)
Rådets afgørelse om ændring af afgørelse 2006/144/EF om Fællesskabets strategiske
retningslinjer for landdistriktsudviklingen (programperiode 2007 til 2013)
Forslagene er oversendt til Rådet den 20. maj 2008.
Forslagene til forordninger er fastsat med hjemmel i TFE artikel 36, 37 og 299 stk. 2 og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget til beslutning er fastsat med hjemmel i forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til
udviklingen af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdi-
strikterne (ELFUL) art. 9 og 10.
Nærhedsprincippet
Forslagene er led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
I forbindelse med at Rådet i september 2003 vedtog en reform af den fælles landbrugspolitik,
blev der indsat revisionsklausuler, som indebærer, at der i 2008 skal foretages en gennemgang
af EU’s landbrugspolitik, for at konstatere om der er forhold, som fungerer uhensigtsmæssigt,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
og om der af den grund skal foretages yderligere ændringer og tilpasninger af landbrugspoli-
tikken. Kommissionen fremsatte derfor den 20. november 2007 en meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet om forberedelser til ”sundhedstjekket” af reformen af den fælles land-
brugspolitik.
Kommissionen finder, at Fællesskabet ud over de nødvendige tilpasninger bør videreføre ud-
viklingen af den fælles landbrugspolitik. Der skal derfor gennemføres en række tiltag, som
lægger op til den videre udvikling af den fælles landbrugspolitik frem til 2013.
De vigtigste elementer i Kommissionens forslag til ændringer og tilpasninger af den fælles
landbrugspolitik er følgende:
Enkeltbetalingsordningen
Etablering af mulighed for at alle medlemslande kan arbejde hen imod en ensartet støt-
tesats for landbrugsarealerne indenfor hver region
Forenkling af krydsoverensstemmelse
Forenkling af enkeltbetalingsordningen ved yderligere afkobling af produktionsbundne
direkte støtteudbetalinger
Afvikling af kravet om udtagning (brak)
Finansielle ordninger
Øget modulering samt progressiv reduktion (capping) af direkte støtteudbetalinger
Mere fleksibilitet for evt. tilbageholdelse af 10 pct. af den direkte støtte og flere mu-
ligheder for anvendelse af dele af den direkte støtte til andre formål (gl. artikel 69 i
forordning (EF) nr. 1782/2003)
Fastsættelse af nedre støttegrænser
Markedsordninger
Afskaffelse af visse interventionsordninger samt indskrænkninger i anvendelse af de
resterende interventionsordninger.
Afskaffelse af en række mindre støtteordninger samt indskrænkninger af de andre ord-
ninger
Forberedelse af afviklingen af mælkekvotesystemet, herunder udvidelse af mælkekvo-
ten
Nye udfordringer
Håndtering af klimaændringer, vedvarende energi, vandforvaltning og biodiversitet i
landdistriktspolitikken
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Enkeltbetalingsordningen
Etablering af mulighed for at udbetale en ensartet støttesats for betalingsrettighederne in-
denfor hver region
Som led i 2003-reformen blev der fastsat flere muligheder for medlemslandene for at vælge en
model til beregning af værdien af den enkelte landmands betalingsrettigheder: Den historiske
model, den regionale model og hybridmodellen (en kombination af de 2 modeller).
I hybridmodellen, som blev anvendt i Danmark, blev hovedparten af den afkoblede støtte for-
delt med en basisstøtte på grundlag af de arealer, som landmanden havde på ansøgningstids-
punktet i 2005, og dele af den animalske afkoblede støtte blev fordelt på grundlag af referen-
ceperioden fra 2000 til 2002.
Kommissionen foreslår, at alle medlemslande, uanset hvilken model de har anvendt, skal have
mulighed for at udligne værdien mellem betalingsrettighederne. Det foreslås, at medlemssta-
terne senest den 1. august 2009 kan beslutte at gennemføre helt eller delvis udligning fra
2010/2011. Hvis et land vælger at anvende denne ordning, skal udligningen ske over mindst 2
år med højst 50 % om året efter objektive og ikke diskriminerende kriterier.
Krydsoverensstemmelse og god landbrugs- og miljømæssig stand
Udbetaling af støtte er afhængig af overholdelse af udvalgte regler indenfor miljø, folkesund-
hed og dyre - og plantesundhed, dyrevelfærd samt god landbrugs- og miljømæssig stand
(GLM) (krydsoverensstemmelse). Kommissionen foreslår at fjerne krydsoverensstemmelse
for visse bestemmelser i direktivet for beskyttelse af vilde fugle og i direktivet om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter. Kommissionen foreslår endvidere under GLM at indføre
nye normer for bevarelse af landskabstræk (hegn, søer, grøfter, grupper af træer mv.), samt
randzoner langs vandløb.
Endelig foreslår Kommissionen at indføre bagatelgrænser, en de-minimis regel på 100 Euro,
en regel om støttemodtagers ansvar for overholdelse af krydsoverensstemmelse hele kalender-
året og en ny definition af begrebet ”bedrift” på landdistriktsområdet svarende til reglerne for
krydsoverensstemmelse for direkte betalinger.
Afkobling af direkte støtteudbetalinger
Kommissionen foreslår afkobling af en række frivilligt og obligatorisk koblede støtteudbeta-
linger.
Kommissionen foreslår endvidere, at de afkoblede støttebeløb udbetales til de berørte land-
mænd som tillæg til værdien af deres betalingsrettigheder og på baggrund af en referenceperi-
ode, som skal nærmere fastlægges indenfor en periode fra 2005 til 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Frivilligt koblede støtteordninger
Kvægpræmier
Kommissionen foreslår, at handyr- og slagtepræmier for kvæg afkobles, dog med en over-
gangsordning således at der udbetales 50 % af den eksisterende støtte for produktionsårene
2010 og 2011, hvorefter støtten bortfalder helt. Præmieordningerne for ammekøer og moder-
får og geder kan videreføres.
Andre frivilligt koblede ordninger
Det foreslås at den resterende hektar-støtte, støtte til humle og markfrø samt kvalitetspræmien
for durum hvede afkobles fra 2010.
Obligatorisk koblede støtteordninger
Proteinafgrøder, ris, olivenolie, nødder, forarbejdning af hørfibre, kartoffelstivelse og tørret
foder
Kommissionen foreslår, at støtte til produktion af disse produkter afkobles fra 2010.
For ris foreslås en overgangsperiode, som indebærer, at der i perioden 2010 til 2012 udbetales
50 % af nuværende støtte.
For forarbejdning af hørfibre foreslås en overgangsordning, som indebærer, at støtten for 2011
og 2012 udbetales med 50 % af den aktuelle støtte, hvorefter støtten afkobles helt.
Kartoffelstivelse
Under denne ordning udbetales produktionspræmien til stivelsesfabrikkerne for fremstilling af
kartoffelstivelse samt direkte støtte til de landmænd, der avler kartofler til stivelsesfremstil-
ling.
Kommissionen foreslår en afkobling af produktionspræmien til fabrikkerne fra 2011. Kravet
om anvendelse af minimumspris bortfalder med afkobling af produktionspræmien. Endvidere
foreslås en afkobling af den direkte støtte til landmændene, dog med en overgangsordning, så-
ledes at der i 2011 og 2012 fortsat udbetales 50 % af den nuværende direkte støtte, hvorefter
støtten vil være fuldt afkoblet. Kvoten for produktion af kartoffelstivelse afskaffes efter over-
gangsperioden i 2013.
Tørret foder
Støtten til produktion af tørret foder udbetales til tørringsvirksomhederne. Kommissionen fo-
reslår, at støtten til produktion af tørret foder afkobles fra 2011.
Afvikling af kravet om udtagning (brak)
Kommissionen foreslår afskaffelse af pligten til udtagning af landbrugsjord. Kommissionen
foreslår samtidig, at medlemslandene gives passende instrumenter til at kunne sikre, at miljø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
fordelene kan opretholdes gennem landdistriktsprogrammet og gennem nye krydsoverens-
stemmelseskrav (der indføres under GLM nye normer for randzoner langs vandløb).
Den forenklede generelle arealbetalingsordning for de nye medlemslande (SAPS)
Efter de nugældende bestemmelser kan de nye medlemslande - EU 10 - anvende den forenk-
lede arealbetalingsordning frem til 2010, og EU-2, Bulgarien og Rumænien frem til 2011.
Kommissionen foreslår nu, at de nye medlemslande skal kunne anvende den forenklede areal-
betalingsordning frem til 2013.
Finansielle ordninger
Øget mulighed for tilbageholdelse af dele af den direkte støtte til andre formål (gl. artikel
69)
Kommissionen foreslår, at medlemslandene fra 2010 fremover skal kunne anvende op til 10
% af de nationale budgetlofter for direkte støtte til særlige programmer for landmænd (ny art.
68), herunder:
a. særlige typer af landbrug, som er vigtige for beskyttelse af miljøet eller for forbedrin-
ger af kvaliteten og markedsføringen af landbrugsprodukter (videreførelse af den nu-
værende artikel 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003),
b. afhjælpning af særlige ulemper der påvirker landmænd i mejeri, oksekød, fåre - og ge-
desektorne og rissektoren, i miljøfølsomme og økonomisk sårbare områder,
c. på arealer, hvor der gennemføres restrukturering og/eller udviklingsprogrammer for at
undgå opgivelse af arealer og/eller for at håndtere særlige ulemper for landmænd i dis-
se områder,
d. i form af tilskud til betaling af præmier for afgrødeforsikringer,
e. bidrag til gensidige fonde, der yder finansiel kompensation til landmænd, som har lidt
økonomiske tab i forbindelse med veterinære og plantesygdomme.
Kommissionen foreslår endvidere, at støtteordninger under a, b og e begrænses til 2,5 % af de
nationale budgetlofter. Endelig foreslår Kommissionen, at de medlemslande, som ønsker at
anvende ordningen skal meddele dette til Kommissionen senest den 1. august 2009.
Øget modulering og progressiv reduktion af støttebeløb (capping)
Kommissionen foreslår en stigende modulering med 2 % om året fra 2009 til 2012 i alt 8 %.
Sammenlagt med den eksisterende modulering på 5 % bliver den samlede modulering i 2012
13 %. De første 5.000 €, der udbetales til en landmand, er fortsat fritaget for modulation.
Kommissionen foreslår endvidere, at der i tillæg til modulering, indføres en progressiv reduk-
tion af de større støtteudbetalinger jf. følgende model:
Betalinger fra 100.000 til 199.999 € reduceres med yderligere 3 %
Betalinger fra 200.000 til 299.999 € reduceres med yderligere 6 %
Betalinger over 300.000 € reduceres med yderligere 9 %
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575363_0007.png
7
Tabel: Af tabellen fremgår de samlede moduleringsprocentdele, der skal anvendes (nuværende
+ supplerende inkl. Progressiv reduktion)
Tærskler (€)
2009
2010
2011
2012
1 til 5 000
0
0
0
0
5 000 til 99 999
5 % + 2 % (=7
5 % + 4 % (= 9 5 % + 6 %
5%+8%
%)
%)
(=11 %)
(=13 %)
100 000 til 199
5 % + 5 % (=10 5 % + 7 %
5%+9%
5 % + 11 %
999
%)
(=12 %)
(=14 %)
(=16 %)
200 000 til 299
5 % + 8 % (=13 5 % + 10 %
5 % + 12 %
5 % + 14 %
999
%)
(=15 %)
(=17 %)
(=19 %)
over 300 000
5 % + 11% (=16 5 % + 13 %
5 % + 15 %
5 % + 17 %
%)
(=18 %)
(=20 %)
(=22 %)
Kommissionen foreslår endelig, at de beløb, der inddrages ved udvidet modulering og pro-
gressiv reduktion, ubeskåret skal kunne anvendes i det medlemsland, hvor provenuet er opnå-
et. De inddragne beløb foreslås overført fra søjle I til søjle II til håndtering af klimaforandrin-
ger, vedvarende energi, vandforvaltning og biodiversitet (nye udfordringer).
Nedre støttegrænser
I dag er der mulighed for at undlade at udbetale beløb under 100 €. Endvidere kan der ikke
udbetales enkeltbetaling for arealer mindre end 0,3 hektar.
Kommissionen forslår, at en medlemsstat skal vælge én af følgende minimumsgrænser og
derefter ikke må udbetale enkeltbetaling til landmænd hvis den valgte forudsætning ikke er
opfyldt:
(a) det samlede direkte støttebeløb i et givet kalenderår overstiger ikke 250 € eller
(b) det støtteberettigede areal, der kan udbetales støtte til overstiger ikke en hektar
Kommissionen foreslår endvidere, at medlemslandene på et objektivt og ikke diskriminerende
grundlag kan beslutte ikke at yde direkte støtte til virksomheder, hvis primære formål ikke er
at udøve en landbrugsaktivitet.
Markedsordninger
Ændringer af mulighederne for intervention af landbrugsprodukter
Kommissionen foreslår at en række interventionsordninger afskaffes og at visse af de reste-
rende interventionsordninger først kan tages i anvendelse efter en analyse af den aktuelle mar-
kedssituation.
Kommissionen foreslår, at:
interventionsordningen for korn bibeholdes, men med visse indskrænkninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
interventionsordningen for ris og durum hvede afskaffes
interventionsordningen for svinekød afskaffes
støtte til privat oplagring af smør bibeholdes, men med visse indskrænkninger
støtte til privat oplagring af særlige oste afskaffes
Interventionsordninger for korn
Kommissionen foreslår visse ændringer af interventionsordningen for korn, som medfører at
ordningen fremover får karakter af et sikkerhedsnet til brug i egentlige krisesituationer. Det
foreslås, at interventionsmængderne for byg, sorghum og majs sættes til nul. Der vil således
fremover kun kunne interveneres blød hvede af brødhvedekvalitet.
Endvidere foreslås, at opkøb skal foregå ved licitation samt at Kommissionen under særlige
omstændigheder skal kunne fastsætte priser, mængder og de lande og regioner i hvilket inter-
vention kan ske. Ved at anvende licitation ved opkøb af korn til intervention fungerer inter-
ventionsprisen ikke mere som en minimumspris. Ved tilbud af større mængder korn til inter-
vention, vil anvendelse af licitation naturligt kunne medføre opkøbspriser, som ligger under
interventionsprisen.
Endelig foreslår Kommissionen, at interventionsordningerne for ris og durum hvede afskaffes.
Interventionsordningen for svinekød
Kommissionen foreslår, at interventionsordningen for svinekød afskaffes. Interventionsord-
ningen for svinekød har ikke været anvendt i en meget lang årrække.
Støtte til privat oplagring
Kommissionen finder, at der pga. markeds- og sæsonudsving i produktionen af smør, er grund
til at bibeholde støtten til privat oplagring af smør. Kommissionen foreslår imidlertid, at privat
oplagring af smør ikke mere skal udløses automatisk, men fremover besluttes af Kommissio-
nen efter en analyse af markedssituationen.
Kommissionen foreslår, at støtte til privat oplagring af særlige oste (hårde italienske oste) af-
vikles, idet markedssituationen gør støtte til særlige værdiprodukter som oste overflødig.
Ændringer af en række mindre støtteordninger mv.
Kommissionen foreslår, at enkelte støtteordninger afskaffes, og at der fremover skal gennem-
føres analyser af markedssituationen, før andre støtteordninger tages i anvendelse.
Mejeriprodukter
Støtteordningerne for anvendelse af skummetmælkspulver til foder og anvendelsen af skum-
metmælk til fremstilling af kasein bibeholdes, men anvendelsen af disse ordninger skal frem-
over besluttes af Kommissionen efter en analyse af markedssituationen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Støtte til anvendelse af smør til is og bagværk har været nulstillet siden 2004. Kommissionen
finder at denne ordning er overflødig, og foreslår, at den afskaffes.
Stivelse
Støtte til anvendelse af stivelse i industrien foreslås afskaffet. I takt med de stigende verdens-
markedspriser for korn er støtten til anvendelse af stivelse i industrien blevet reduceret og
støtten har været nulstillet i mere end et år.
Energiafgrøder
På baggrund af den aktuelle markedssituation finder Kommissionen ikke mere, at der er grund
til at give støtte til energiafgrøder. Det foreslås derfor, at støtten til energiafgrøder afskaffes
fra 2010.
Særlige markedsforanstaltninger i tilfælde af husdyrsygdomme
I tilfælde af, at husdyrsygdomme begrænser handelen mellem medlemslandene og tredjelande,
kan Kommissionen jf. artikel 44 i forordning (EF) nr. 1234/2007 iværksætte foranstaltninger
for at støtte markedet. Kommissionen foreslår, at denne bestemmelse fjernes og at der i stedet
indføres en bestemmelse herom i den nye artikel 68 1 e ”gensidige dækkende fonde for erstat-
ning ved husdyrsygdomme” i den nye horisontale forordning om enkeltbetalingsordningen.
Det indebærer, at udgifterne til denne ordning fremover dækkes af en del af de inddragne støt-
teudbetalinger. Den eksisterende ordning (art. 44) kan iværksættes på ad hoc basis, mens ord-
ninger under artikel 68 vil skulle fastlægges på forhånd, og senest i 2009.
Andre ordninger
Kommissionen foreslår at medlemslandene skal kunne godkende producentorganisationer in-
denfor alle sektorer.
Endelig foreslår Kommissionen, at en række forældede forordninger afvikles. Det drejer sig
f.eks. om forordninger vedrørende finansiering af intervention, fødevarehjælp til Polen (1989)
og særlige tildelinger af mælkekvote (SLOM).
Forberedelse af blød landing når mælkekvotesystemet udløber
For at forberede den endelige afvikling af mælkekvotesystemet i 2015 foreslår Kommissionen
en udvidelse af mælkekvoterne med 1 % om året i 5 år i årene 2009/2010 til 2013/14, hvilket
svarer til den skønnede stigning i det interne forbrug af mælkeprodukter i EU i denne periode.
Kommissionen vil i 2011 forelægge en rapport over markedssituationen på mælkeområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575363_0010.png
10
Nye udfordringer i landdistriktspolitikken
For at imødekomme de nye udfordringer for europæisk landbrug foreslår Kommissionen, at de
yderligere modulerede midler (udover de første 5 pct.) målrettes indsatser over for klimafor-
andringer, vedvarende energi, vandforvaltning og biodiversitet. Kommissionen foreslår end-
videre at der bliver mulighed for at benytte nye typer af indsatser på disse områder som f.eks.
permanent braklægning og ekstensivering. Endelig skabes der mulighed for at forøge støttebe-
løbene til de nye indsatser. De nye indsatser skal være indarbejdet i medlemslandenes landdi-
striktsprogrammer senest den 1. januar 2010.
Konsekvenser
EU-budgettet
Overordnet anfører Kommissionen, at sundhedstjekket har en begrænset netto-budget effekt,
med en lille besparelse på 14 mio. € i 2013.
Afkobling
Ved gennemførelse af Kommissionens forslag om afkobling af en række eksisterende koblede
direkte støtteordninger vil der indenfor søjle I i 2013 være overført udgifter i størrelsesorde-
nen 2 mia. € til den direkte støtte i enkeltbetalingsordningen. Denne omfordeling har ingen
overordnede konsekvenser for Fællesskabets budget.
Modulation/progressiv reduktion
Kommissionen foreslår en øget modulation/progressiv reduktion og overførsel af de inddragne
midler fra søjle I - direkte støtteudbetalinger -, til søjle II – landdistriktspolitikken. Der er tale
om inddragelse af en del af de allerede budgetterede udgifter i søjle I til anvendelse i søjle II,
og overførslen har således ingen overordnede konsekvenser for Fællesskabets budget.
Forventet provenu med yderligere modulering inkl. progressiv reduktion i EU
Modulering, mio. €
2010
563
2011
977
2012
1.427
2013
2.022
Ved anvendelse af de modulerede midler i medlemslandene kræves national medfinansiering,
hvorved den totale budgetallokering til landbrugs- og landdistriktspolitik vil øges i forhold til
status quo.
Forslaget om øget modulering med 2 % om året fra 2010 til 2013 (EU-finansår) til i alt 13 %
samt progressiv reduktion, medfører en stadig stigende overførsel igennem årene indtil 2013,
hvor der i alt sker en omfordeling på ca. 2 mia. € fra søjle I til søjle II.
Besparelser ved ændringer af interventions - og støtteordninger
Kommissionens forslag om indskrænkningerne i mulighederne for at intervenere korn, afvik-
ling af støtte til energiafgrøder og indskrænkninger af anvendelsen af en række mindre ord-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575363_0011.png
11
ninger på mejeriområdet, medfører en samlet besparelse på ca. 428 mio. euro i perioden 2010
til 2013.
Besparelser på områderne intervention og visse støtteordninger
Besparelser, mio. €
Reduceret formålsbestemte
indtægter (mindsket super-
afgift)
Netto budgetindvirkning
2010
9
-
2011
180
-
2012
115
- 55
2013
124
- 110
I alt
428
-165
9
180
59
14
263
Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter. 2 % af den anførte besparelse på 428 € i perioden
2010 til 2013 giver en samlet besparelse på ca. 8,5 mio. € eller knap 63 mio. kr.
Statsfinansielle konsekvenser
Det er vurderingen, at visse af de foreslåede ændringer af den fælles landbrugspolitik kan have
væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Modulation/progressiv reduktion
Øget obligatorisk modulation på 2 pct. årligt i regnskabsårene 2009-2012 vil medføre en stig-
ning i modulerede midler som forventes at udgør ca. 125 mio. kr. om året (16,8 mio. €) bereg-
net på grundlag af forventede udbetalinger af direkte støtte i 2009.
Den nuværende obligatoriske modulation på 5 % medfører, at der i 2009 tilbageholdes 312,9
mio. kr. Ved den fulde modulering på 13 % i 2013, forventes de direkte støtteudbetalinger at
blive reduceret med i alt 10,6 % eller 813,6 mio. kr. Forskellen mellem anvendelse af den
gældende moduleringsprocent på 5 % og den foreslåede på 13 % forventes således at udgør
ca. 500 mio. kr.
Kommissionens forslag om progressiv reduktion forventes at medføre en reduktion af de di-
rekte støtteudbetalinger på ca. 22,8 mio. kr. om året. Det forventes, at ca.1.180 større landbrug
i Danmark vil blive berørt af progressiv reduktion.
Årlig forventet stigning i modulation/progressiv reduktion* (ud over de eksisterende 5 %)
Modulering, mio. kr.
Progressiv reduktion, mio. kr.
Samlet reduktion
2010
125
22,8
147,8
2011
250
22,8
272,8
2012
375
22,8
397,8
2013
500
22,8
522,8
*Beregnet på baggrund af forventede udbetalinger i 2009
National medfinansiering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
De gældende regler for anvendelse af overførte midler til gennemførelse af programmer i
landdistriktsudviklingen kræver 50 eller 45 pct. national medfinansiering. Ved overførsel af
midlerne fra modulering/progressiv reduktion i årene 2010 til 2013 til landdistriktsprogram-
met, og ved et krav om 50 % national medfinansiering, vil der under forudsætning af fuld
hjemtagning opstå et voksende behov for national medfinansiering på 148 mio. kr. i 2010 sti-
gende med 125 mio. kr. hvert år til 523,5 mio. kr. i 2013.
Administrative konsekvenser
Skøn over de administrative konsekvenser af Kommissionens forslag afventer en nærmere
analyse.
Samfundsmæssige konsekvenser af forslaget for virksomheder og borgere
Kommissionens forslag medfører forenklinger for landmændene, idet en række støtteordnin-
ger afkobles, og beløbene udbetales fremover over enkeltbetalingsordningen. Samtidig afskaf-
fes en række produktionsbegrænsende bestemmelser ved fjernelse af kravet om udtagning af
jord og visse produktionskvoter.
Kommissionens forslag indebærer en fortsat markedsorientering af den fælles landbrugspoli-
tik. Konsekvensen heraf er, at en række områder, hvor der tidligere er givet støtte til produkti-
on mv., eller hvor der har været fastsat interventionsordninger med mindstepriser, fremover
ikke vil have det samme niveau for produktionsstøtte og garanterede mindstepriser. Den sti-
gende markedsorientering indebærer at produktionen af landbrugsprodukter i højere grad vil
ske på markedsvilkår med de risici det indebærer, men samtidig med bedre muligheder at ud-
nytte det eksisterende potentiale for produktion og afsætning, f.eks. via bortfald af krav om
udtagning af jord samt forøgelse af mælkekvoter.
Endelig kan det forventes, at overførsel af yderligere ca. 500 mio. kr. fra den direkte støtte til
anvendelse i landdistriktsprogrammet samt national medfinansiering vil resultere i øgede sam-
fundsmæssige goder i form af bedre miljøbeskyttelse, sikring af naturværdier, sikring af vand-
kvalitet samt bedre beskyttelse af biodiversitet, mv.
Indførelse af en nedre grænse for enkeltbetalingsstøtte på 250 €, forventes at afskære ca. 6.700
mindre landmænd fra at modtage 6,6 mio. kr. i støtte. Anvendes kravet om ansøgning af støtte
til mindst 1 ha, vil ca. 2.100 mindre landmænd blive afskåret fra at modtage 5,5 mio. kr.
Yderligere samfundsmæssige konsekvenser af forslaget for virksomheder og borgere, vil blive
analyseret nærmere.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Gennemførelse af Kommissionens forslag vil indebære, at en række bekendtgørelser kan op-
hæves, eller skal ændres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575363_0013.png
13
Følgende bekendtgørelser kan ophæves:
Bekendtgørelse nr. 1416 af 11. december 2007 om støtte til dyrkning af energiafgrøder
Bekendtgørelse nr. 968 af 12. september 2006 om ydelse af støtte til tørret foder
Bekendtgørelse nr. 240 af 7. april 2005 om ydelse af fremstillingspræmie til kartoffel-
stivelse og støtte til stivelseskartofler
Bekendtgørelse nr. 1515 af 22. december 2004 om dyrkning af afgrøder på udtagne
arealer til fremstilling af produkter, som ikke primært er bestemt til fødevarer eller fo-
der
Bekendtgørelse nr. 416 af 25. juni 1986 om ydelse af produktionsrestitution for stivel-
se
Følgende bekendtgørelser skal ændres:
Bekendtgørelse nr. 203 af 26. marts 2008 om mælkekvoter
Bekendtgørelse nr. 354 af 13. maj 2008 om krydsoverensstemmelse
Bekendtgørelse nr. 1598 af 19. december 2007 om direkte støtte til landbrugere efter
enkeltbetalingsordningen
Bekendtgørelse nr. 1290 af 8. december 2006 om ydelse af præmier for husdyr og mo-
derfår
Bekendtgørelse nr. 1278 af 13. december 2004 om støtte til mælk og mejeriprodukter
Bekendtgørelse nr. 374 af 11. juli 1974 om intervention af svinekød
Miljømæssige konsekvenser, konsekvenser for beskyttelsesniveauet
De miljømæssige konsekvenser vil blive analyseret nærmere.
Udtalelser
Europa-Parlamentets landbrugsudvalg forventes at vedtage betænkning om forslagene den 27.
august 2008, hvorefter Europa-Parlamentet forventes at vedtage høringssvar i forbindelse med
sessionen den 17. – 18. november 2008.
Høring
På møde i §2-udvalget (landbrug) den 9. juni 2008 meddelte Landbrugsraadet, at man finder,
at Kommissionens samlede pakke af forslag indeholder en række relevante forslag. Land-
brugsraadet udtrykte dog skuffelse over, at forenkling af krydsoverensstemmelsesreglerne i
Kommissionens forslag ikke har fået en mere fremtrædende rolle. Man er også fra Landbrugs-
raadets side afvisende overfor Kommissionens forslag om at udvide GLM-reglerne (God
Landbrugs- og Miljømæssig stand).
Landbrugsraadet fremhævede ønsket om at bevare den danske model for gennemførelse af en-
keltbetalingsordningen frem til 2013, hvilket indebærer bevaring af handyrpræmien frem til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
2013. Derudover fremhævede Landbrugsraadet, at man kraftigt opfordrer til, at der sættes
stramme betingelser for anvendelsen af art. 69. Landbrugsraadet udtrykte ønske om fasthol-
delse af art. 44-ordningen. Landbrugsraadet støtter forhøjelsen af basis %-satsen for modulati-
on, men er afvisende overfor progressiv modulation, da dette vil medføre en urimelig behand-
ling af de berørte landmænd.
Landbrugsraadet finder, at det er forkert at afskaffe interventionsordningen på korn ud fra den
betragtning, at det er vigtigt, at EU bevarer et sikkerhedsnet for kornproduktionen. Man er
samtidig tilfreds med, at der fortsat er mulighed for intervention på brødhvede. Man kunne
anbefale en fuldstændig afskaffelse af brak, samt en udvidelse af mælkekvoterne. For så vidt
angår mælkekvoterne mener Landbrugsraadet, at Danmark skal arbejde for en 6 gange 2% ud-
videlse.
Endelig fremførte Landbrugsraadet det synspunkt, at man finder Kommissionens prioritering
af balancen mellem udfasning af ordningerne for protein og smør forkert. Landbrugsraadet
mener – på baggrund af en markedsmæssig vurdering - at der kan ske en relativt hurtig afvik-
ling af ordningerne for protein, mens der må ske en langsommere udfasning af afsætningsstøt-
ten for smør, ligesom muligheden for privat oplagring af smør skal bevares.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at Kommissionens samlede oplæg er et positivt skridt på vej mod en større
grad af liberalisering og markedsorientering i EU's landbrugspolitik. Regeringen arbejder ge-
nerelt for en øget markedsorientering og liberalisering af den fælles landbrugspolitik med
henblik på en afvikling af landbrugsstøtten på længere sigt.
Den fælles landbrugspolitik bør fortsat udgøre en fælles politik for landbruget i EU, og den
fælles finansiering skal fastholdes, således at renationalisering og konkurrenceforvridning
undgås. En disciplinering og reduktion af landbrugsstøtten vil lettere kunne håndteres inden
for rammerne af én fælles landbrugspolitik.
Regeringen vil arbejde for, at EU påbegynder en varig reduktion af udgifterne til landbrugspo-
litikkens søjle 1 (direkte udbetalinger og markedsordninger). De aktuelle gunstige markeds-
forhold bør være en anledning hertil.
Regeringen støtter, at der sker en yderligere afkobling af den direkte støtte. Regeringen øn-
sker, at støtten afkobles fuldt ud senest i 2013, under ens vilkår for alle. Ammekopræmien bør
afkobles på tilsvarende vilkår som for de øvrige kvægpræmier. Såfremt ammekopræmien vi-
dereføres uændret, bør dette også gøres gældende for handyrpræmier.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om øget obligatorisk modulation kombineret med
en progressiv reduktion af de direkte støtteudbetalinger. Regeringen vil arbejde for, at få en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
lavere grad af national medfinansiering af de nye modulerede midler i størrelsesordenen 25-33
pct. Regeringen støtter, at de nye modulerede midler forbliver i samme medlemsstat, som de
er genereret.
Regeringen lægger vægt på, at den fælles landbrugspolitik i videst mulig omfang forbereder eu-
ropæisk landbrug på de globale udfordringer, som vil følge af tiltagende øget konkurrence på
verdensmarkedet samt klima-, biodiversitets- og miljøudfordringer, herunder vandforvaltning og
dyrevelfærd. Ved en aftrapning af landbrugsstøtten kan regeringen støtte, at der i en overgangs-
periode overføres midler fra den direkte støtte med det formål at understøtte den nødvendige om-
strukturering, for at erhvervet kan tilpasse sig de globale udfordringer gennem et øget fokus på
udvikling af nye produktionsmetoder, som kan konkurrere på et frit verdensmarked, samtidig
med at opfylde samfundets krav til veterinære og miljømæssige standarder. Regeringen vil end-
videre arbejde for, at de rette instrumenter er til rådighed for at imødegå disse udfordringer. I den
sammenhæng er det bl.a. vigtigt at innovationsinstrumentet gøres bredere.
Regeringen støtter en permanent ophævelse af udtagningsforpligtelsen, idet instrumentet ikke
hører hjemme i en markedsorienteret landbrugspolitik. Regeringen vil arbejde for, at miljø- og
naturmæssige konsekvenser håndteres, gennem hensigtsmæssige foranstaltninger i landdi-
striktsprogrammet og under god landbrugs- og miljømæssig stand (GLM).
Regeringen lægger vægt på, at afviklingen af eksportstøtten videreføres, og afvikles senest i
2013. Endvidere støtter regeringen, at der sker yderligere afvikling af markedsinstrumenter så-
som intervention, anden prisstøtte og kvoter. Endvidere støttes bortfald af energiafgrødeord-
ningen samt besparelserne i forbindelse hermed.
Regeringen støtter en udfasning af mælkekvoterne som resulterer i en blød landing når kvo-
terne bortfalder i 2015. Regeringen vil derfor arbejde for en større kvoteudvidelse, end forslå-
et.
Regeringen støtter Kommissionens forslag om forenkling af krydsoverensstemmelsessyste-
met. Men finder, at der er behov for yderligere forenklinger af systemet, for at lette de admini-
strative byrder for erhvervet.
Regeringen støtter, en forenkling af reglerne om enkeltbetaling, herunder en højere bagatel-
grænse for støttebeløb med henblik på at undgå støtteudbetalinger, hvor de administrative
omkostninger overstiger støtteudbetalingen.
Regeringen støtter, at art. 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003 gøres mere fleksibel, således at
der skabes bedre muligheder for at anvende op til 10 pct. af de direkte støtteudbetalinger til
andre formål såsom forbedring af kvalitet, miljø og natur. Regeringen finder, at der er behov
for yderligere fleksibilitet i forhold til anvendelsen af art. 69. Regeringen vil arbejde for, at en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
575363_0016.png
16
revideret artikel 69 ikke vil lede til genkobling af støtten. Men accepterer, at der kan være be-
hov for visse koblede støtteforanstaltninger i sårbare regioner for at undgå evt. ulemper som
følge af hhv. yderligere afkobling og mælkekvoternes bortfald. Regeringen vil arbejde for en
ændring af art. 69 i forordning (EF) nr. 1782/2003, som begrænser muligheden for at anvende
midlerne til markedsføring af landbrugsprodukter.
Regeringen vil arbejde for, at krisestyring og forsikring som udgangspunkt forbliver en opga-
ve for erhvervet selv, samt at evt. nye krisestyringsinstrumenter ikke bruges til at genindføre
gamle markedsinstrumenter. Regeringen finder det mere gennemskueligt og hensigtsmæssigt,
at den nuværende mulighed for at iværksætte ekstraordinære markedsforanstaltninger (art. 44)
opretholdes. Regeringen kan støtte Kommissionens forslag om, at kornintervention oprethol-
des på et minimum, og kun for brødhvede, som et reelt sikkerhedsnet. Dette ses som et bedre
alternativ end en obligatorisk EU-krisestyringsordning.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at evt. EU-finansierede krisestyringstiltag vil blive i
overensstemmelse med WTO´s regler for grøn boks-støtte.
Regeringen støtter, at medlemslandene får mulighed for, at justere deres støttemodel mod en
mere ensartet støttesats. Endvidere støtter regeringen, at den nye medlemslandes støttemodel
(SAPS) kan videreføres frem til 2013.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forbindelse med meddelelsen om sundhedstjekket lagde de fleste medlemslande stor vægt
på, at der ikke må ske store forandringer før efter 2013, og at sundhedstjekket derfor ikke må
få karakter af at være en ny reform. Et mindretal af landene fandt derimod, at sundhedstjekket
skulle indeholde mest mulig reform.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. juni 2008 forud for Rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 23. – 24. juni 2008, jf. samlenotat oversendt den 12. juni 2008.
Kommissionens meddelelse har endvidere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 14.
marts 2008 forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17. marts 2008, jf. samlenotat af 6.
marts 2008.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.