Udvalget for Videnskab og Teknologi 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0313 Bilag 2
Offentligt
593684_0001.png
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Euro-
pæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om videre-
udvikling af internettet – Handlingsplan for iværksættelsen af internet-
protokol version 6 (IPv6) i Europa
- KOM (2008) 313 endelig
Revideret genoptryk af grundnotat af 27. april 2008. Ændringer er
markeret med streg i marginen
1. Resumé
Med Kommissionens meddelelse foretages en gennemgang af den aktuelle
situation for implementeringen af Internetprotokol version 6 (IPv6) i Europa.
Meddelelsen indeholder en handlingsplan med en række tiltag, der skal tilskynde
til en bred implementering af IPv6 inden 2010. IPv6 er nødvendig for at sikre
tilstrækkelig mange IP-adresser, skabe rum til innovation inden for IP-baserede
tjenester og applikationer samt sikre den europæiske konkurrenceevne. Målet er,
at 25 procent af EU’s brugere skal kunne opnå en problemfri forbindelse til det
IPv6-baserede internet samt at sikre den europæiske industris konkurrenceevne.
Kommissionen vil deltage aktivt i handlingsplanens gennemførelse og foreslår, at
den gennemføres over de næste 3 år med deltagelse af alle involverede parter,
herunder EU-medlemsstaterne, internetudbydere og leverandører.
Handlingsplanen indgår desuden i Lissabon-strategien og i2010-initiativet.
2. Baggrund
Baggrunden for meddelelsen er, at:
Den stigende anvendelse af internettet har medført, at puljen af IP-
adresser under den nuværende protokolversion 4
1
er ved at være opbrugt.
Den resterende IPv4-pulje påregnes at være udtømt i 2010-2011.
IPv6 har et stort adresserum, der kan danne grundlag for innovation
inden for IP-baserede tjenester og applikationer.
Den europæiske industri skal for at sikre fremtidig innovation være klar
til at opfylde den fremtidige efterspørgsel efter IPv6-baserede tjenester,
applikationer og udstyr.
Den konkurrencemæssige fordel på verdensmarkederne skal sikres.
Endelig indgår handlingsplanen for IPv6 i Lissabon-strategien og i2010-
initiativet
2
.
26. september 2008
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Sagsbehandler
Sune Jin Christensen
Telefon 35 45 01 33
E-post [email protected]
IPv4 er specificeret i RFC 791, 1981. RFC står for ”Request for Comments”. Se Internet
Engineering Task Force” (IETF),
http://www.ietf.org
2
KOM (2005) 229 endelig. i2010-strategien blev sat i værk den 1. juni 2005 og skal dække
perioden til og med 2010.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593684_0002.png
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Et af grundelementerne i internetarkitekturen er ”internetprotokollen” (IP), der
kort fortalt tildeler alt udstyr, der kobles til internettet, et nummer (en adresse),
som er unik og gør det muligt at kommunikere med andet udstyr. Uden adresser
kan nye enheder ikke tilkobles internettet og være globalt adressérbare.
IPv6 er nødvendig for at sikre tilstrækkelige IP-adresser, skabe rum til innovation
indenfor IP-baserede tjenester og applikationer samt sikre den europæiske
konkurrenceevne.
Overgangen til IPv6 drøftes i hele internetsamfundet, og det tilskyndes, at den
nye protokol tages i brug hurtigst muligt, idet væksten og innovationskapaciteten
inden for IP-baserede net vil blive bremset, hvis udstyr og produkter ikke kan
tilkobles internettet og være globalt adressérbare.
Europa-Kommissionen har i en tidligere meddelelse om IPv6
3
opfordret til, at
IPv6 hurtigst muligt bliver indført i Europa. Det er i forlængelse heraf lykkedes
at oprette IPv6-taskforcer, indføre IPv6 i forskningsnet, udarbejde standarder og
etablere uddannelsestiltag.
Med denne handlingsplan forstærker Kommissionen indsatsen på området for at
sikre, at implementeringen af protokollen ikke forsinkes yderligere, og at de
involverede aktører er tilstrækkelig forberedt på IPv6.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med handlingsplanen er at tilskynde til en bred implementering af IPv6
inden 2010.
Målet er, at 25 procent af EU’s brugere vil kunne opnå en problemfri forbindelse
til det IPv6-baserede internet og få adgang til de vigtigste indholds- og
tjenesteudbydere, uden at det medfører større forskel i forhold til IPv4.
I handlingsplanen identificerer Kommissionen fire områder, hvorunder de enkelte
initiativer grupperes. Disse er initiativer til:
Fremme af IPv6-adgang til indhold, tjenester og applikationer.
Stimulering af efterspørgslen efter IPv6-forbindelse og -produkter
gennem offentlige indkøb.
Hurtig forberedelse på iværksættelsen af IPv6.
IT- og Telestyrelsen
KOM(2002) 96, ”Internettets næste generation – vigtigste indsatsområder til den nye
internetprotokol, IPv6.
3
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Sikring af en hensigtsmæssig håndtering af sikkerheds- og
persondatarelaterede emner.
Fremme af IPv6-adgang til indhold, tjenester og applikationer
Kommissionen vil samarbejde med medlemsstaterne om at tage IPv6 i brug i
forbindelse med offentlige hjemmesider og e-forvaltningstjenester.
Videre tilskyndes indholds- og tjenesteudbydere til at gøre deres tjenester IPv6-
tilgængelige frem til 2010. Samarbejdet vil ske gennem ”tematiske netværk”
bestående af leverandører, internetudbydere og indholds- og tjenesteudbydere
gennem rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP).
Herudover tilskynder Kommissionen til, at industrielle aktører, der bruger IP-
teknologi i deres kernevirksomhed, benytter IPv6 som deres primære platform for
udvikling af applikationer eller udstyr. Kommissionen vil i den forbindelse yde
støtte til afprøvning og validering af produkterne finansieret via CIP-programmet
fra 2009.
Endelig opfordres der til anvendelse af IPv6 i forbindelse med
forskningsprojekter under det syvende rammeprogram.
Stimulering af efterspørgslen efter IPv6-forbindelse og -produkter gennem
offentlige indkøb
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at forberede deres egne net til IPv6.
Det anbefales, at IPv6 indføres trinvist, for eksempel i forbindelse med hardware-
og softwareopgraderinger (som ikke umiddelbart er relateret til IPv6), og at der
ved fornyelse af kontrakter om eksterne nettjenester stilles krav om IPv6-
forbindelse og understøttelse i udstyr.
Kommissionen vil ligeledes stille krav om understøttelse af IPv6 i egne
nettjenester og udstyr samt gennemføre interne projekter for at blive klar til
understøttelse af IPv6.
Hurtig forberedelse af understøttelse af IPv6
Kommissionen vil iværksætte målrettede oplysningskampagner og yde støtte til,
at kendskabet til den praktiske implementering af IPv6 øges. Medlemsstaterne
anmodes tillige om at sikre, at kendskab til IPv6-teknologi indgår i relevante
omskolingsplaner og kurser på universiteter med videre. Kommissionen vil hertil
foretage en ledsagende undersøgelse og afholde en konference i 2009.
Kommissionen vil ligeledes følge, hvilke konsekvenser for sikkerhed og
privatlivets fred implementeringen af IPv6 får og i den forbindelse gennemføre
høringer af myndigheder med ansvar for databeskyttelse eller retshåndhævelse,
herunder Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA).
Håndtering af problemer med sikkerhed og privatlivets fred
Kommissionen anfører, at det i et parallelt IPv4/IPv6-miljø kan blive vanskeligt
at håndtere sikkerhedsmæssige problemer. Man vil i den forbindelse udbrede
bedste praksis og samarbejde med leverandørerne.
3
IT- og Telestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Kommissionen anfører, at en internetprotokol gælder for alle, og iværksættelsen
af IPv6 derfor vil komme til at berøre mange aktører over hele verden, som vil
blive inddraget i processen, herunder internetorganisationer, internet-, indholds-
og tjenesteudbydere, infrastrukturleverandører, leverandører af forretnings- og
forbrugerapplikationer samt slutbrugerne.
Kommissionen oplyser ifølge meddelelsen, at de fleste aktører stadig har
vanskeligt ved at se fordelene ved at gå over til IPv6. Fordelene er langsigtede og
afhænger også af andre aktørers beslutninger om, hvornår og hvordan de vil
implementere IPv6. Dette har efter Kommissionens opfattelse resulteret i, at
protokollen endnu ikke er blevet indført i større udstrækning.
Det bliver også anført af Kommissionen, at der ikke findes en overordnet
myndighed, der kan styre implementeringen af IPv6, hvorfor indførslen af IPv6
er en global, decentral og markedsdrevet proces. På denne baggrund vil markedet
efter Kommissionens opfattelse kunne stimuleres ved hjælp af passende politiske
tiltag, der tilskynder enkeltpersoner og organisationer til at skabe en positiv
fremdrift, og som vil være mere effektive, hvis de iværksættes i fællesskab på
europæisk plan.
Alt i alt er det Kommissionens vurdering, at der er behov for politisk styring på
europæisk plan.
Det er Kommissionens hensigt, at handlingsplanen skal gennemføres i løbet af de
kommende tre år. Kommissionen vil følge processen og blandt andet kontrollere
implementeringen af IPv6 for at se, hvilken IPv6-adgang og -funktionalitet de
europæiske brugere tilbydes.
Kommissionen vil tillige følge med i den igangværende debat om registratorernes
fordelingspolitikker for IPv4 og eventuelt bidrage hertil.
Endvidere vil Kommissionen regelmæssigt orientere Gruppen på Højt Niveau om
i2010 om de fremskridt, der gøres, samt offentliggøre statusrapporter herom.
Endelig vil Kommissionen foretage en evaluering i 2010 og tage stilling til,
hvorvidt der er behov for opfølgende initiativer.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om Kommissionens meddelelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser eller konsekvenser for EU´s budget.
4
IT- og Telestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
593684_0005.png
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Implementeringen af IPv6 er et nationalt anliggende, som skal besluttes og
gennemføres i de enkelte medlemslande. Kommissionen vurderer i meddelelsen,
at det ikke er praktisk muligt at give et pålideligt skøn over de samlede
omkostninger forbundet med implementeringen af IPv6 i EU-landene, idet
omfanget af de tiltag, der skal iværksættes, varierer fra aktør til aktør og
afhænger af den konkrete situation. Erfaringer og projektresultater har dog vist, at
omkostningerne kan holdes nede, hvis implementeringen sker gradvist og
planlægges på forhånd.
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet og miljøet.
9. Høring
Meddelelsen har været i høring i EU-specialudvalget for it og
telekommunikation, hvilket ikke har givet anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for, at Kommissionen tager initiativ til
iværksættelse af tiltag, der skal tilskynde implementeringen af IPv6 med
inddragelse af de involverede aktører, herunder EU-medlemsstaterne og
internetudbydere og -brugere. Fra dansk side kan man således generelt støtte
Kommisionens handlingsplan.
Fra dansk side kan det videre støttes, at der skabes opmærksomhed om
problemerne relateret til overgangen fra IPv4 til IPv6.
For så vidt angår udtømningen af IPv4-adresserne ser man fra dansk side med
tilfredshed på, at der arbejdes for implementering af gennemsigtige og ikke-
diskriminerende allokeringsprocedurer for de resterende IPv4-adresser.
Det bemærkes, at regeringen er i færd med at udarbejde en national
handlingsplan, hvori der lægges op til, at staten kan gå foran i en afgørende og
nødvendig infrastrukturudvikling ved at stille krav om IPv6-understøttelse af
hardware, software og netværk i sin indkøbspolitik samt etablering af bedste
praksis og en målrettet informationsindsats.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen var på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 12. juni 2008 som et eventueltpunkt, hvor EU-Kommissionen
orienterede herom. Der var ingen kommentarer fra medlemslandene.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grundnotatet er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 27. juni 2008.
IT- og Telestyrelsen
5