Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0316 Bilag 2
Offentligt
Dato:
19. august 2008
J. nr.:
FS312-000019
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
typegodkendelse af motorkøretøjers generelle sikkerhed,KOM(2008) 316.
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
Formålet med forordningen er at forenkle typegodkendelsesproceduren for motorkøretøjer, forbedre
trafiksikkerheden ved hjælp af krav om avancerede sikkerhedssystemer på køretøjerne, og reducere støj
fra dæk og nedsætte CO2-emissionerne som følge af krav om reduceret rullemodstand for dæk.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsat under henvisning til artikel 95. Det betyder, at forslaget skal vedtages efter procedu-
ren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-Parlamentet, jf. artikel 251.
Forslaget har tre hovedpunkter:
1) Der skal ske en
forenkling
(både for lovgiverne og for brugerne) af typegodkendelsesordningen for
motorkøretøjer.
2) Der skal i øget omfang indføres krav om
avancerede sikkerhedssystemer
i køretøjerne.
3) Der skal indføres særlige skærpede krav til
dæks
rullemodstand, støj, vejgreb og dæktrykovervåg-
ning.
Ad 1):
Der er tale om en forordning fra Europa-Parlamentet og Rådet, der fastsætter de overordnede
rammer for reglerne om typegodkendelse af motorkøretøjer. Det er derefter meningen, at Kommissionen
skal udforme de nærmere tekniske regler – i praksis i de fleste tilfælde ved henvisninger til de respektive
ECE-regulativer (ECE, Economic Commission for Europe). De tekniske regler skal kunne vedtages efter
revisionskomiteproceduren med kontrol i artikel 5a i afgørelse 1999/468/EF.
Kommissionen har med udkastet fulgt en opfordring fra en arbejdsgruppe (CARS21), der i 2006 kom
med en rapport, der foreslog forenklinger af det nuværende typegodkendelsesdirektiv. Udkastet er også i
overensstemmelse med EU’s strategi for forenkling af lovgivningen som annonceret i Kommissionens
meddelelse om ”ajourføring og forenkling af fællesskabsretten”, hvor typegodkendelsessystemet for mo-
torkøretøjer udpeges som et højt prioriteret område for forenkling af fællesskabslovgivningen.