Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0324 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Internationalt Fiskerikontor/ 2.1
Sagsnr.: 591/397621
Den 7. juli 2008
BRRA
FVM 559
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske
foranstaltninger
KOM (2008) 324
Resumé
Kommissionens forslag indeholder overordnede retningslinjer vedrørende tekniske bevarings-
foranstaltninger i Nordsøen og Atlanterhavet og skal erstatte de nuværende regler i Rådets
forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltnin-
ger til beskyttelse af unge marine organismer. Det er Kommissionens hensigt, at reglerne skal
være enkle, forståelige, kontrollerbare og have en positiv effekt på arternes bevaring, beskyt-
telsen af de marine habitater og omfanget af udsmid. De detaljerede regler, som skal fastsæt-
tes for hvert enkelt område dækkende et regionalt rådgivende råd (RAC), foreslås fastsat som
gennemførelsesbestemmelser i Kommissionsforordninger via forvaltningskomitéprocedure.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 324 endelig af 4. juni 2008 fremsendt forslag til Rådets
forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger. Forslaget er
oversendt til Rådet den 6. juni 2008. Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet i dansk
sprogversion den 9. juni 2008.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet forslaget
falder ind under Fællesskabets enekompetence. Idet der er tale om et led i gennemførelse af
den fælles fiskeripolitik, er Regeringen enig heri.
Formål og indhold
Kommissionens formål med forslaget er at forenkle og målrette de tekniske bevaringsforan-
staltninger med henblik på, at reglerne bliver forståelige, kontrollerbare og får en positiv ef-
fekt på arternes bevaring, beskyttelsen af de marine habitater og omfanget af udsmid (discard).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
579141_0002.png
2
Forslaget erstatter Rådets forordning (EF) nr. 850/98 af 30. marts 1998 om bevarelse af fiske-
ressourcerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer
1
, Rå-
dets forordning (EF) nr. 2549/2000 om yderligere tekniske foranstaltninger til genopbygning
af torskebestanden i Det Irske Hav (ICES-afsnit VIIa) samt visse regler i de årlige forordnin-
ger om TAC/kvoter.
Forslaget skal gælde for fiskeri i alle EU-farvande, bortset fra Middelhavet, Østersøen og Sor-
tehavet og for fiskeri efter stærkt vandrende bestande i alle farvande, som er omfattet af selv-
stændige forordninger. Endvidere skal det gælde for EU-fartøjers fiskeri uden for EU-
farvande i Nordsøen og i Atlanterhavet, samt for import af fiskeprodukter, der er fanget uden
for Nordsøen og Atlanterhavet, eller på et hvilket som helst andet sted af et tredjelandsfisker-
fartøj i relation til mindstemål.
Et hovedformål med de tekniske regler er beskyttelse af ungfisk, og en stor del af foranstalt-
ningerne tager derfor sigte på at begrænse fangsten af dem, bl.a. ved at stille krav til redskabs-
anvendelsen eller ved at lukke visse fangstperioder/områder. Andre foranstaltninger har til
formål at beskytte bestemte arter eller økosystemer ved at begrænse fiskeriindsatsen, f.eks.
gennem lukninger.
Kommissionen foreslår, at den nye rådsforordning skal indeholde de permanente overordnede
rammer i form af generelle retningslinier for alle områderne. De detaljerede regler, som skal
fastsættes for hvert enkelt område dækkende et regionalt rådgivende råd (RAC) foreslås fast-
sat som Kommissionsforordninger via forvaltningskomitéprocedure. Dvs. at der vil blive
fremlagt forslag til Kommissionsforordninger for de områder, der dækker henholdsvis Det
Regionale Rådgivende Råd for Nordsøen, Det Regionale Rådgivende Råd for de nordvestlige
farvande, Det Regionale Rådgivende Råd for de sydvestlige farvande og det fiskeri, der hører
under Det Regionale Rådgivende Råd for Pelagiske Bestande. Denne strukturændring af reg-
lerne er den væsentligste ændring i forhold til de gældende regler.
I forhold til de gældende regler kan særligt fremhæves følgende
indholdsmæssige
ændringer i
forslaget til Rådsforordning:
-
-
-
-
Reduktion af antallet af arter med mindstemål.
Forbud mod at medbringe redskaber med flere forskellige maskestørrelser på én fangst-
rejse.
Et fartøj skal flytte til ny fangstplads, hvis undermålsfisk udgør over 10 pct. af den samle-
de mængde i et træk.
Et fartøj skal ligeledes flytte til ny fangstplads, hvis den procentvise andel af målarter
(bortset fra undermålsfisk af målarter), som det er tilladt at fange med den tilladte maske-
Forordningen er blevet ændret 10 gange.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
størrelse for den pågældende art i et træk ikke har været i overensstemmelse med de pro-
centvise andele, som er fastsat for det pågældende fiskeri.
Medlemsstaterne og/eller de regionale rådgivende råd kan fremsætte forslag for Kommis-
sionen vedrørende udarbejdelse af planer med henblik på at mindske eller helt undgå ud-
smid og forbedre fiskeredskabernes selektivitet. Kommissionen skal senest tre måneder
efter datoen for modtagelsen af disse forslag fremsætte sine bemærkninger til medlems-
staten og/eller de regionale rådgivende råd, især i forhold til, hvordan Kommissionen fin-
der, at planerne vil bidrage til at mindske eller undgå udsmid.
Hvis en forsinkelse med hensyn til at mindske eller eliminere udsmid medfører en skade,
som vanskeligt vil kunne genoprettes, kan en medlemsstat træffe ikke-diskriminerende
bevarelsesforanstaltninger for de farvande, der hører under dens højhedsområde eller ju-
risdiktion i form af hasteforanstaltninger.
Reglerne gælder som hidtil ikke for videnskabelig forskning, men som noget nyt stilles
der krav om, at fartøjsføreren skal tage en observatør fra kystmedlemsstaten med om
bord, hvis kystmedlemsstaten anmoder flagmedlemsstaten herom.
Gennemførelsesbestemmelserne skal som hidtil fastsættes i forvaltningskomitéprocedure
på grundlag af forslag fra Kommissionen, men betydeligt flere regler kan fastsættes via
gennemførelsesbestemmelser, herunder:
o
Målartsprocenter
o
Den tilladte maskestørrelse for hver målart
o
Bestemmelser om reduktion og eliminering af udsmid og forbedring af fiske-
redskabers selektivitet
o
Foranstaltninger i forbindelse med begrænsning af fiskeriet i bestemte perioder
og/eller områder på grundlag af de bedste foreliggende videnskabelige oplys-
ninger med henblik på at beskytte marine habitater i disse områder
o
Andre tekniske foranstaltninger til beskyttelse af marine habitater eller fiske-
ressourcer.
Bilagene til forordningen (om mindstemål og måling af marine organismers størrelse) kan
ændres via en forskriftskomitéprocedure.
-
-
-
-
-
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Fra dansk side er man positiv over for, at der nu er fremlagt et forslag til nye tekniske beva-
ringsforanstaltninger for Nordsøen og Atlanterhavet, idet det eksisterende regelsæt er kompli-
ceret og har udviklet sig til ”lag-på-lag” lovgivning. Man ser fra dansk side fremlæggelsen af
forslaget som grundlaget for at fremme anvendelse af selektive redskaber og reduktion af ud-
smid.
Fra dansk side finder man, at de overordnede tekniske bevaringsforanstaltninger skal fastsæt-
tes af Rådet, mens mere tekniske elementer kan fastsættes som gennemførelsesbestemmelser i
Kommissionsforordninger via forvaltningskomitéprocedure.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt har en positiv holdning til, at de tekniske regler re-
videres, og at de vil lægge vægt på, at reglerne forenkles. Det forventes, at flere lande vil være
skeptiske over for den foreslåede fordeling af elementer i henholdsvis Rådsforordning og
Kommissionsforordninger.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.