Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0380 Bilag 1
Offentligt
584533_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. august 2008
Procesretskontoret
Christian Wiese Svan-
berg
2008-748/21-0326
CWS40846
GRUNDNOTAT
vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets beslutning om ændring af Rådets beslutning 2001/470/EF
om oprettelse af et europæisk retligt netværk på det civil- og han-
delsretlige område
KOM(2008) 380 endelig
Resumé
Forslaget sigter mod at styrke det eksisterende europæiske retlige net-
værk på det civil- og handelsretlige område og gøre netværket bedre i
stand til at sikre, at dommere og andre jurister anvender fællesskabs-
retsakter og konventioner effektivt. Forslaget indeholder bl.a. en be-
stemmelse, hvorefter Danmark tildeles status som observatør i forbindel-
se med afholdelsen af netværkets møder. Forslaget vurderes ikke at være
i strid med subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet. Forslaget er
omfattet af Danmarks forbehold, og vil allerede derfor ikke have lovgiv-
ningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge
offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til
forslaget. Fra dansk side er man umiddelbart positiv over for forslaget.
1. Baggrund
Ved beslutning af 28. maj 2001 oprettede Rådet et europæisk retligt net-
værk på det civil- og handelsretlige område. Netværket har til formål at
forbedre, forenkle og fremskynde det praktiske samarbejde mellem med-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lemsstaterne på det civil- og handelsretlige område. Rådsbeslutningen
har fundet anvendelse siden 1. december 2002.
Netværket varetager bl.a. sine opgaver gennem møder afholdt mellem
netværkets såkaldte kontaktpunkter, der består af repræsentanter fra de
enkelte medlemsstaters retssystemer.
Rådsbeslutningens artikel 19, stk. 1, forpligter Kommissionen til regel-
mæssigt at forelægge en rapport om beslutningens anvendelse for Euro-
pa-Parlamentet, Rådet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg. Rapporten
skal om nødvendigt ledsages af forslag til ændringer af beslutningen. Be-
slutningens artikel 19, stk. 2, angiver en række emner som rapporten bør
behandle, herunder bl.a. hvorvidt offentligheden skal gives direkte ad-
gang til netværkets kontaktpunkter, og hvorvidt de juridiske erhverv skal
have adgang til og inddrages i netværkets arbejde.
I henhold til denne bestemmelse afgav Kommissionen den 16. maj 2006
en rapport om anvendelsen af rådsbeslutningen (KOM(2006) 203 ende-
lig). Rapporten afdækkede en række mangler ved den måde, hvorpå net-
tet fungerer, og Kommissionen bemærkede i den forbindelse, at hele net-
tets potentiale langt fra er udviklet, og at det er nødvendigt, at netværket
råder over de nødvendige midler for at udføre sine opgaver. Rådet (retli-
ge og indre anliggender) vedtog på mødet den 19. – 20. april 2007 en
række konklusioner vedrørende det europæiske retlige netværk som reak-
tion på Kommissionens rapport.
Kommissionen har fremsat det foreliggende forslag for at adressere de
påpegede mangler samt generelt gøre netværket bedre i stand til at sikre,
at dommere og andre jurister anvender fællesskabsretsakter og konventi-
oner effektivt. Udover at gøre netværket mere effektivt har forslaget til
hensigt at forny den retlige ramme og tilføre nye midler til netværket,
således at det fremover vil kunne gøre sig gældende som et vigtigt ele-
ment i samarbejdet mellem alle aktører på det civilretlige område.
Det danske forbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV. Forslaget er
derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anlig-
gender, og Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af forsla-
get, der ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den gældende rådsbeslutning om oprettelse af et europæisk netværk på
det civil- og handelsretlige område, som forslås ændret, er også omfattet
af Danmarks forbehold. Danmark er derfor heller ikke medlem af det ret-
lige netværk på det civil- og handelsretlige område. Opmærksomheden
henledes imidlertid på, at Danmark efter Kommissionens forslag får ret
til at være repræsenteret på netværkets møder som observatør, jf. neden-
for under pkt. 2.
2. Forslagets indhold
Kommissionen foreslår følgende ændringer i den gældende rådsbeslut-
ning om oprettelse af et europæisk retligt netværk på det civil- og han-
delsretlige område:
Nettet foreslås åbnet for faglige sammenslutninger, der på natio-
nalt plan repræsenterer de juridiske erhverv (artikel 2, stk. 1, litra
e, og artikel 5, stk. 1, andet afsnit).
Bestemmelserne vedrørende kontaktpunkterne foreslås konsoli-
deret (artikel 2, stk. 2, andet afsnit).
Nettets opgaver foreslås udvidet, således at retsinstanser og
myndigheder kan indhente oplysninger om indholdet af en anden
medlemsstats lovgivning ved at anvende netværket (artikel 3, stk.
2, litra b, og artikel 5, stk. 2, litra a).
Det foreslås, at der skal afholdes mindst ét årligt møde mellem
nationale kontaktpunkter og de kompetente myndigheder i den
pågældende medlemsstat (artikel 6, stk. 2).
Det foreslås at pålægge kontaktpunkterne at udarbejde en rapport
om deres aktiviteter hvert andet år (artikel 5, stk. 2, litra f).
For at sikre en hurtigere behandling af anmodninger om retligt
samarbejde i netværket foreslås bl.a. en frist for behandlingen
(artikel 8).
Antallet af repræsentanter, som medlemsstaterne kan sende til
kontaktpunktsmøder, foreslås forhøjet fra fire til seks medlem-
mer (artikel 9, stk. 2). Det bemærkes, at forslagets punkt 6 på
side 15 vedrørende denne ændring indeholder en fejl, idet ”arti-
kel 9, stk. 2” er anført som ”stk. 9, stk. 2,”.
Der foreslås mindre tiltag for at styrke borgernes domstolsad-
gang og informering af offentligheden (artikel 3, stk. 1, litra b,
artikel 5, stk. 2, litra c, ny artikel 13a og artikel 17, stk. 4, litra b).
Det foreslås at pålægge netværket at opretholde forbindelser med
andre europæiske netværk, der deler de samme målsætninger,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt at udveksle erfaringer med netværker for retligt samarbejde
i tredjelande og med internationale organisationer, som fremmer
det internationale samarbejde (ny artikel 12a).
Der foreslås en ny bestemmelsen om observatørers deltagelse i
netværkets møder. Efter denne bestemmelse kan Danmark lade
sig repræsentere på de møder, som netværkets kontaktpunkter og
netværkets øvrige medlemmer afholder, og tiltrædende lande kan
inviteres til at deltage i nettets møder som observatør (ny artikel
11a).
Det foreslås endelig, at Kommissionen skal aflægge rapport om
nettets aktiviteter hvert tredje år frem for hvert femte år (artikel
19).
3. Gældende ret
Kommissionens forslag rejser ikke spørgsmål i forhold til gældende
dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekven-
ser.
Som anført i pkt. 1 ovenfor er forslaget fremsat med hjemmel i EF-
traktatens afsnit IV og derfor omfattet af Danmarks forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender. Danmark deltager ikke i vedtagelsen af reg-
ler med hjemmel i EF-traktatens afsnit IV, og reglerne vil ikke være bin-
dende for eller finde anvendelse i Danmark.
5. Høring
Kommissionens forslag vil blive sendt i høring snarest muligt. Når hø-
ringen er gennemført, vil høringssvar og en høringsoversigt blive sendt
til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.
6. Subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet
Om subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet har Kommissionen bl.a.
anført, at forslagets mål med at styrke det retlige samarbejde mellem
medlemsstaterne og en effektiv domstolsadgang for personer, der invol-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
veres i tvister på tværs af grænserne, ikke på koordineret vis og i til-
strækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne.
Kommissionen har yderligere anført, at forslaget først og fremmest har til
formål at styrke det retlige samarbejde mellem medlemsstaterne, hoved-
sagelig ved hjælp af nettets eksisterende strukturer, og at forslaget ikke
går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med subsidiaritets- og
proportionalitetsprincippet.
7. Andre landes kendte holdning
Der ses ikke at foreligge officielle tilkendegivelser om andre medlems-
staters holdninger til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Danmark deltager på grund af forbeholdet vedrørende retlige og indre
anliggender som nævnt ikke i en kommende vedtagelse af det forelig-
gende beslutningsforslag, der således ikke vil være bindende for eller
finde anvendelse i Danmark, jf. punkt 1 ovenfor.
Fra dansk side er man imidlertid overordnet positiv over for initiativer
der har til formål at forbedre det praktiske samarbejde mellem medlems-
staterne på det civil- og handelsretlige område. Regeringen ser positivt
på, at Danmark ved beslutningsforslaget får ret til lade sig repræsentere
på netværkets møder som observatør. Netværkets møder kan bl.a. vedrø-
re anvendelsen af retsakter, som Danmark er tilknyttet på mellemstatsligt
grundlag i henhold til parallelaftaler mellem det Europæiske Fællesskab
og Danmark.
Det er vurderingen, at forslaget generelt vil styrke det eksisterende retlige
netværk samt gøre netværket mere effektivt.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Dette grundnotat vedrørende Kommissionens forslag sendes – ud over til
Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.
5