Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0388 Bilag 2
Offentligt
583892_0001.png
Modtaget i Udenrigsministeriet d. 11/8 2008
Statens Luftfartsvæsen
Civil Aviation Administration - Denmark
18. juli 2008
Grundnotat vedrørende forslag (KOM(2008) 388) fra Kommissionen til Europa-Parlamentet
og Rådet til Rådets forordning (EF) nr. 549/2004, (EF) nr. 550/ 2004, (EF) nr. 551/2004, (EF)
nr. 552/2004 for at forbedre det europæiske luftfartssystems præstationer og bæredygtig-
hed
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
På baggrund af den massive stigning i efterspørgslen efter lufttransport, belastning af infrastruk-
turen, fragmenteringen af lufttrafikstyringen, øgede sikkerhedskrav samt øget pres på luftfarten,
er der, ifølge Kommissionen, behov for at en ny luftfartspakke – Single European Sky II (SES
II).
SES II-pakken består af to forslag til forordninger samt en meddelelse.
Ovennævnte forslag har til formål at ændre følgende 4 forordninger fra 2004:
Forordning nr. 549/2004 om rammerne for det fælles europæiske luftrum
Forordning nr. 550/2004 om udøvelse af luftfartstjenester i det fælles europæiske luftrum
Forordning nr. 551/2004 om organisation og udnyttelsen af det fælles europæiske luft-
rum
Forordning nr. 552/2004 om interoperabilitet i det europæiske lufttrafikstyringsnet.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremlagt den 25. juni 2008 og foreligger i dansk sprogversion pr. 14. juli 2008.
Forslaget er en del af en pakke fra Kommissionen, som består af:
Dette forordningsforslag vedrørende forbedring af det europæiske luftfartssystems præ-
stationer og bæredygtighed (Single European Sky II)
Et forordningsforslag vedrørende flyvepladser, lufttrafikledelse samt lufttrafiktjenester
En meddelelse om Single European Sky II
Hertil kommer, at Kommissionen i overensstemmelse med artikel 1, stk. 2 i forordning nr.
219/2007 af 27. februar 2007 om Rådets forordning om oprettelse af et fællesforetagende til
udvikling af en ny generation af det europæiske lufttrafikstyringssystem (SESAR) vil skulle frem-
lægge forslag til en samlet europæisk lufttrafikstyringsplan (ATM-masterplan), som Rådet vil
skulle godkende. Dette forslag fra Kommissionen er endnu ikke modtaget og indgår ikke i SES-
II-pakken.
Side 1 af 5
Luftfartshuset
Box 744
Ellebjergvej 50
2450 København SV
Telefon 36 18 60 00
Fax 36 18 60 01
Åbningstid 09.00-15.30
Fredag
09.00-15.00
E-post: [email protected]
Hjemmeside: www.slv.dk
CVR: 55569517
EAN: 5798000893412
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreliggende forslag har til formål at forbedre og videreudvikle Single European Sky-
konceptet i relation til sikkerhed, kapacitet og fly- og omkostningseffektivitet. Målet er at skabe
et reelt fælles europæisk luftrum inden 2012.
De vigtigste ændringsforslag består i:
Opstilling af konkrete mål i relation til reguleringen samt udarbejdelse af en præstations-
ordning.
Ifølge Kommissionen skal der for at forbedre præstationerne inden for ATM (lufttrafikledelse) og
ANS (luftfartstjenester) etableres en ramme for definition, gennemførelse og håndhævelse af
bindende præstationsmål på centrale områder svarende til de mål, som er opstillet af ICAO (Or-
ganisationen for International Civil Luftfart)
Kommissionen vil således etablere en såkaldt præstationsordning, som blandt andet skal omfat-
te elementer som periodisk gennemgang, overvågning og bench-marking af luftfartstjenester og
netfunktioners præstationer, procedurer og ansvarsområder, angivelse af centrale præstations-
indikatorer til præstationsmåling og målfastsættelse, fastsættelse af fællesskabsdækkende
præstationsmål på mindst 3 år og højst 5 år, kriterier for de nationale tilsynsmyndigheders udar-
bejdelse af nationale eller regionale præstationsplaner m.m. Endeligt nævnes kriterier og pro-
cedurer for Kommissionens vurdering, godkendelse, overvågning og håndhævelse af de natio-
nale og/eller regionale præstationsplaner.
Etablering af funktionelle luftrumsblokke.
Medlemsstaterne skal træffe alle nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de såkaldte ’funkti-
onelle luftrumsblokke’ oprettes snarest muligt og senest ved udgangen af 2012. Oprettelse af en
funktionel luftrumsblok har til formål at ”sammenlægge” luftrum over landegrænserne med hen-
blik på at opnå maksimal kapacitet og effektivitet i lufttrafikstyringsnettet inden for det europæi-
ske luftrum, opretholde et højt sikkerhedsniveau, bidrage til at forbedre lufttrafiksystemets præ-
sentationer generelt og mindske miljøpåvirkningerne.
En funktionel luftrumsblok kan kun oprettes ved gensidig aftale mellem alle de medlemsstater,
der har ansvaret for en del af det luftrum, som den funktionelle luftrumsblok omfatter. Ved tvister
mellem to eller flere medlemsstater om en grænseoverskridende funktionel luftrumsblok, der
vedrører luftrum under deres ansvarsområde, kan de berørte medlemsstater i fællesskab fore-
lægge sagen for Udvalget for det Fælles Luftrum.
Etablering af et rådgivende organ for luftfart.
Kommissionen vil nedsætte et rådgivende organ for luftfart, der skal bestå af luftfartstjeneste-
udøvere, sammenslutning af luftrumsbrugere, lufthavne, fabrikanter og faglige sammenslutnin-
ger. Organet har til opgave at rådgive Kommissionen om gennemførelse af det fælles europæi-
ske luftrum.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Etablering af en fælles europæisk flyveinformationsregion (EFIR).
Ifølge forslaget skal Fællesskabet og medlemsstaterne senest 4 år efter ændringsforordningens
ikrafttræden anmode ICAO om at oprette og anerkende en fælles europæisk flyveinformations-
region (EFIR). EFIR udformes, så den dækker det luftrum, der hører ind under medlemsstater-
nes ansvarsområde, og den kan desuden omfatte europæiske tredjelandes luftrum.
Medlemsstaterne bevarer deres ansvar over for ICAO inden for de geografiske grænser for de
øvre flyveinformationsregioner og de flyveinformationsregioner, som de har fået tildelt af ICAO
på datoen for ændringsforordningens ikrafttræden.
Luftfartsinformation.
Kommissionen skal i samarbejde med Eurocontrol og ICAO sikre adgangen til elektronisk luft-
fartsinformation af høj kvalitet. Kommissionen skal udvikle en fællesskabsdækkende luftfartsin-
formationsstruktur i form af en elektronisk integreret briefingportal, hvortil offentligheden har
ubegrænset adgang. På denne portal kan findes luftfartsinformation, informationer fra melde-
kontorer for lufttrafiktjeneste (ARO), meteorologiske oplysninger og information om trafikstyring.
2. Gældende dansk ret
De områder, der omfattes af forslaget, er reguleret i en række Bestemmelser for Luftfart. De
danske regler bygger på internationale standarder, og forslaget er ligeledes baseret herpå.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende institutioner og organisationer med frist den 4. august
2008:
AOP Danmark
Billund Lufthavn
Danish Airline Pilots Association
DANSAM
Dansk Hanggliding og Paragliding Union
Dansk Industri
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
Flyvebranchens Personaleunion
Flyvertaktisk Kommando
Flyvesikringstjenesten
Foreningen af Danske Flyrelaterede Virksomheder
Forsvarskommandoen
Færøernes Landsstyre
Grønlands Lufthavnsvæsen
Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane
Kongelig Dansk Aeroclub
Københavns Lufthavne A/S
Scandinavian Airlines System
Et supplerende grundnotat vil blive oversendt, når høringssvarene foreligger.
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljømæssige konsekvenser
samt beskyttelsesniveau.
Forslaget medfører nye nationale opgaver og administrativt merarbejde i begrænset omfang.
Der vil være tale om en række positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet SES II-pakken
fuldt implementeret vil medføre færre forsinkelser, forbedret sikkerhed, samt mindre omkostnin-
ger til lufttrafikledelse og luftfartstjenester i Europa. Forslaget vil desuden have positive miljø-
mæssige konsekvenser ved at reducere brændstofforbruget/CO2-udslippet.
5. Nærhedsprincippet
Det er nødvendigt med fællesskabslovgivning på dette område, idet pakken skal erstatte de
eksisterende overlappende nationale systemer.
Kommissionen anfører, at der i forslaget kun indgår de forhold, som er nødvendige og formåls-
tjenlige, og at forslaget således er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt, idet udviklingen af
Single European Sky på grund af systemets overnationale karakter bedst kan løses på fællesskabsplan.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for etablering af det fælles europæiske luftrum. Regeringen hilser det
derfor velkomment, at Kommissionen har fremlagt en pakke, der skal sætte skub i det fælles
europæiske luftrum.
Regeringen finder det videre væsentligt, at man undgår unødige administrative forpligtelser og
opgaver.
Regeringen er tilfreds med, at Kommissionen nu foreslår en præstationsorienteret tilgang, så
der sikres fremdrift i etableringen af det fælles europæiske luftrum.
Endvidere finder regeringen, at det er væsentligt at understrege betydningen af en PAN-
europæisk tilgang til det fælles luftrum, dvs. en tilgang på et bredt europæisk plan.
Endelig finder regeringen, at det er vigtigt at fremhæve SESAR’s betydning (den tekniske plat-
form) og herunder ikke mindst industriens bidrag til SESAR-arbejdet.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet en enkelt gang i Transportarbejdsgruppen under Ministerrådet
for Transport. Det fremgik af denne foreløbige drøftelse, at medlemsstaterne generelt er positivt
indstillet over for Kommissionens ønske om at effektivisere det europæiske luftrums præstatio-
ner og bæredygtighed.
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ingen udtalelse fra Europa-Parlamentet.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 5 af 5