Erhvervsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0396 Bilag 3
Offentligt
602837_0001.png
7. oktober 2008
Supplement til grundnotat af 28. august 2008
/AHC/RO
Høringsnotat – Forslag til Rådets forordning om statutten for det eu-
ropæiske private selskab (Societas Privata Europaea, i det følgende
benævnt – SPE-selskabet)
1. Indledning
Forslaget til forordning har været sendt i høring hos 57 myndigheder, or-
ganisationer m.v. den 18. august 2008 med frist for bemærkninger den 2.
september 2008.
Der er ved høringsfristens udløb modtaget svar fra 18 myndigheder og
organisationer m.v., hvoraf de 9 har indeholdt bemærkninger til forslaget.
Desuden har LO afgivet høringssvar vedrørende medarbejderindflydelse
den 30. september 2008.
Et udkast til forslaget har ved e-mail af 16. maj 2008 været forelagt en
begrænset kreds af interessenter til orientering og evt. bemærkninger.
Denne kreds omfattede Advokatrådet, ATP, Dansk Aktionærforening,
Dansk Erhverv, Danmarks Rederiforening, DI, Finansrådet, Finansfor-
bundet, Foreningen Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautorise-
rede Revisorer, Forsikring og Pension, LO, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Novo Nordisk A/S samt Værdipapircentralen A/S.
Forelæggelsen gav alene anledning til få bemærkninger.
2. Generelle bemærkninger til den aktuelle høring over forordnings-
forslaget.
De afgivne høringssvar har generelt været positive eller neutrale over for
muligheden for at danne et SPE-selskab.
Dansk Erhverv
oplyser, at de kan støtte forslagets overordnede målsæt-
ning om at gøre det lettere for små og mellemstore virksomheder
(SMV’ere) at etablere sig i andre medlemsstater. Dansk Erhverv finder
det samtidigt positivt, at forslaget lægger op til at fjerne særlige krav for
grænseoverskridende registrering af SMV’er. Dermed er forslaget i god
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602837_0002.png
2/6
overensstemmelse med principperne i Small Business Act (SBA). Dansk
Erhverv finder det yderligere prisværdigt, at forslaget rummer ganske få
administrative krav til virksomhederne, og Dansk Erhverv ser mulighe-
den for elektronisk registrering som en interessant nyskabelse. Dansk Er-
hverv støtter øjeblikkelig handling på området med henvisning til, at små
og mellemstore virksomheder (SMV’er) tegner sig for mere end 99 % af
antallet af virksomheder i EU, mens kun 8 % af dem beskæftiger sig med
grænseoverskridende handel, og 5 % har datterselskaber eller joint ventu-
res i udlandet. Fælles europæisk regulering vil være det bedste middel
med henblik på at øge SMV’ernes grænseoverskridende aktiviteter i EU.
DI
finder, at forslaget til forordningen er et konkret tiltag til gavn for
mindre og mellemstore virksomheder. DI ser derfor positivt på forslaget
til forordningen.
Håndværksrådet
har under hele processen om oprettelsen af et europæisk
anpartsselskab støttet initiativet. Håndværksrådet er derfor også tilfreds
med, at det er lykkes for Kommissionen at fremlægge et forslag. Dette vil
være et stort skridt i bestræbelserne for at reducere de administrative byr-
der og omkostningerne ved at drive grænseoverskridende virksomhed i
EU. Håndværksrådet betoner vigtigheden i, at SPE-selskabet skal være
udformet med udgangspunkt i de små- og mellemstore virksomheders
(SMV’ers) behov og de problemer som SMV’erne står overfor, når de
skal drive virksomhed over grænserne i EU. Dette ser også ud til at være
tilfældet i det fremlagte forslag, bl.a. er der ikke krav om grænseoverskri-
dende aktivitet således, at virksomhederne kan oprette sig som SPE-
selskab og lade virksomheden udvikle sig til en grænseoverskridende
virksomhed, ligesom det ikke bliver tilladt at udbyde anparter i et SPE-
selskab offentligt.
Foreningen Registrerede Revisorer
ser ikke umiddelbart noget behov for
at indføre SPE-selskaber. FRR har ikke fra medlemmer erfaret, at nogen
små og mellemstore virksomheder har problemer med at drive grænse-
overskridende handel som følge af selskabsretlige forhindringer, og ser
derfor ikke noget behov for, at EU arbejder med en sådan forordning.
3. Specifikke bemærkninger:
3.1. Afgrænsning mellem forordningens regler, SPE-selskabets vedtægt
og de nationale regler.
Advokatrådet
finder, at det er uklart, hvorvidt hensigten med artikel 27,
stk. 4, er, at de materielle nationale regler om majoritetsbeskyttelse af sel-
skabsdeltagere, dvs. den danske anpartsselskabslovs § 14 samt §§ 34-35,
skal finde anvendelse på beslutninger truffet af selskabsdeltagerne eller,
om hvorvidt hensigten blot er, at de nationale procedureregler, der regule-
rer minoritets-selskabsdeltagernes adgang til at føre proces mod selska-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602837_0003.png
3/6
bet, dvs. den danske anpartsselskabslov § 36, skal finde anvendelse, så-
fremt en selskabsdeltager ønsker at anfægte en beslutning truffet af de øv-
rige selskabsdeltagere i strid med forordningen og SPE-selskabets ved-
tægter. Efter Advokatrådets opfattelse er der stadig et behov for yderlige-
re præcisering og afklaring. Advokatrådet er grundlæggende af den opfat-
telse, at det er anbefalelsesværdigt, at national ret bør kunne anvendes
som udfyldende regelsæt såvel i tilfælde, hvor der er fortolkningsmæssig
usikkerhed om rækkevidden af forordningen eller forordningens bilag 1,
samt i tilfælde, hvor vedtægterne eller regulering er mangelfuld eller ik-
ke-eksisterende.
Dansk Erhverv
finder, at det generelt er uklart, hvornår og i hvilket om-
fang nationale regler er gældende for forhold, som ikke eller kun delvist
er omfattet af SPE-selskabets vedtægter.
3.2 Medarbejderrepræsentation.
Dansk Arbejdsgiverforening
kan tilslutte sig den i forslaget beskrevne
ordning, hvorefter det er de nationale regler om medarbejderindflydelse,
der finder anvendelse. Yderligere finder Dansk Arbejdsgiverforening, at
det er af afgørende betydning, at der ikke indføres nye regelsæt med nye
standarder for medarbejderindflydelse i forordningen.
Danmarks Rederiforening
finder, at det i relation til medarbejderrepræ-
sentation alene bør være det vedtægtsmæssige hjemsteds regler, der skal
finde anvendelse.
Finansforbundet
finder, at det i relation til de mange paralleller mellem
SE-selskabet og SPE-selskabet vil være naturligt at tage afsæt i de regler
for medarbejderindflydelse, der allerede gælder i SE-selskaber. Dette
ville også lette omdannelsen af et SPE-selskab til et SE-selskab.
LO
lægger helt afgørende vægt på, at velerhvervede rettigheder til med-
arbejderrepræsentation ikke sættes under pres. I den forbindelse påpeger
LO, at den foreslåede regulering omkring hjemstedsflytning ikke sikrer
medarbejderne tilstrækkelige garantier mod forringelser. LO finder det
foruroligende, at en tærskel på 1/3 af SPE-selskabets samlede medarbej-
derstab skal være afgørende for, hvorvidt det kommende hjemsteds regler
for medarbejdermedbestemmelse skal finde anvendelse. LO henviser til,
at de gældende principper, der finder anvendelse for SE-selskaber og ved
grænseoverskrivende fusion, bør finde anvendelse.
3.3. Selskabets ledelse.
Advokatrådet
finder, at den påkrævede solvenserklæring i forbindelse
med kapitalnedsættelse forekommer problematisk. Det bør præciseres,
om erklæringen skal være en objektiv indeståelse eller afgivet under de
principper, der efter national ret er gældende. Dernæst er det ikke klart,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602837_0004.png
4/6
om fremtidige forpligtelser skal medtages. Endelig er det ikke klart,
hvorvidt erklæringen skal kunne påberåbes af tredjemand eller alene af
selskabsdeltageren. Advokatrådet finder endvidere, at det kan være for-
bundet med retssikkerhedsmæssige betænkeligheder at gennemføre mu-
ligheder for frakendelse af retten til at drive virksomhed som beskrevet i
forordningen.
Danmarks Rederiforening
finder, at definitionen i artikel 2, stk. 1, litra c,
med hensyn til ledelsesorgan er lidt uklar. Desuden finder Danmarks Re-
deriforening, at også juridiske personer bør kunne være medlem af et sel-
skabs ledelsesorganer, som det er tilfældet i SE-forordningen.
3.4. Udelukkelse og udtræden af selskabsdeltagere
Advokatrådet
finder, at bestemmelserne om indløsning af selskabsdelta-
gere bør suppleres med kriterier for kursfastsættelse. Yderligere finder
Advokatrådet det uafklaret, hvordan anpartsselskabslovens ligeretsgrund-
sætning, skærpede majoritetskrav og generalklausul skal anvendes i sam-
spil med forordningen. Det bør endvidere præciseres, at adgangen til at
kræve sig indløst forudsætter, at en eller flere selskabsdeltagere træffer en
beslutning til skade for andre selskabsdeltagere, og at den, der kræver sig
indløst, har modsat sig denne beslutning.
Danmarks Rederiforening
anfører, at forslagene i artikel 17 om udeluk-
kelse af en selskabsdeltager og artikel 18 vedrørende en selskabsdeltagers
udtræden er fremmed i dansk ret og derfor ikke bør gennemføres.
3.5. Ansvar.
Danmarks Rederiforening
finder, at det i relation til artikel 31, stk. 2 og
4, alene bør være nationale regler, der finder anvendelse vedrørende plig-
ter og ansvar for medlemmer af ledelsesorganet.
3.6. Vedtægter, registrering, ejerfortegnelse samt stiftelse.
Advokatrådet
finder, at det bør præciseres, hvilke selskabsformer der kan
omdannes til et SPE-selskab. Derudover bemærker Advokatrådet, at det,
for at skabe klarhed for kreditorerne, bør overvejes, hvorvidt selskabet i
forbindelse med stiftelsen er forpligtet til at oplyse, hvilke eventuelle for-
pligtelser dette overtager fra stifterne. Advokatrådet finder endelig, at
kravet om, at en fortegnelse over selskabsdeltageren skal kunne inspice-
res på forlangende, forekommer ganske vidtgående og ikke hensigtsmæs-
sig.
Dansk Erhverv
finder, at forslaget burde indeholde en standardvedtægt,
samt at forslaget burde indeholde en liste over informationer, der skal vi-
deregives fra SPE-selskabet til offentlige myndigheder, så de samme in-
formationer ikke kan afkræves flere gange.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602837_0005.png
5/6
3.7. Grænseoverskridende element samt regler om hjemsted.
Advokatrådet
anfører, at reglerne omkring flytning af hjemsted bør sup-
pleres af udtrykkelige kreditorbeskyttelsesregler til sikring af kreditorerne
i forbindelse med flytning af selskabets hjemsted til en anden medlems-
stat.
Foreningen Registrerede Revisorer
finder, at de lempelige regler for
hjemsted vil betyde, at virksomhedsformen vil blive den foretrukne orga-
nisatoriske ramme for mindre seriøse erhvervsdrivende samt, at der vil
ske en flytning af hjemsted alt efter virksomhedernes behov for derved at
opnå ”cherry-picking” inden for f.eks. regnskabsregulering, insolvens,
selskabsskat m.v.
Håndværksrådet
er af den opfattelse, at det er hensigtsmæssigt, at der ik-
ke fra begyndelsen er krav om et grænseoverskridende element. Det mu-
liggør, at virksomheden kan oprette sig som et SPE-selskab og lade virk-
somheden udvikle sig til en grænseoverskridende virksomhed.
3.8. Selskabskapital.
Advokatrådet
finder, at kapitalnedsættelser til dækning af underskud bør
kunne foretages straks, og at selskabets eventuelle kreditorer ikke bør ud-
gøre et kriterium, der skal tillægges vægt i forbindelse med kapitalned-
sættelsen, idet en umiddelbar kapitalnedsættelse i den situation ikke inde-
bærer nogen særlig risiko for selskabets kreditorer.
Håndværksrådet
bakker op om, at kravet til minimumskapitalen er sat til
1 euro. Håndværksrådet finder ikke, at den nominelle minimumskapital
giver et retvisende billede af soliditeten samt at den i mange tilfælde ikke
yder nogen reel sikkerhed for kreditorerne, da kreditorernes sikkerhed i
høj grad afhænger af, hvilken form for virksomhed debitor driver. Derfor
er det, som det anføres i forslaget, almindeligt, at kreditorer og långivere
forlanger personlig kaution fra virksomhedernes indehaver. En høj nomi-
nel selskabskapital tjener derfor ikke det ønskede formål om at yde kredi-
torerne sikkerhed. Af samme årsag er Håndværksrådet enig i muligheden
for stifteren til at erlægge selskabskapitalen delvist og i andet end rede
penge.
3.9. Efterforskningsmæssige aspekter.
Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet
(SØK) finder, at hoved-
kontorets placering og ikke kun hjemsted bør være omfattet af registre-
ringskravene i relation til muligheder for f.eks. ransagning af relevante
adresser. Desuden kunne det overvejes af hensyn til selskabernes mulig-
hed for at leve op til hvidvaskdirektivets krav, at indføre et offentligt ejer-
register for derigennem bl.a. at kunne fastslå et selskabs ”beneficial ow-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602837_0006.png
6/6
ner” (reelle ejer). Desuden finder SØK, at det med formuleringen ”opbe-
vares af ledelsesorganet” i artikel 15 vanskeliggør at kunne fastslå præ-
cist, hvor selskabsdeltagerlisten befinder sig. Derfor foreslås det, at sel-
skabsdeltagerlisten skal befinde sig på hovedkontoret, hvor beliggenhe-
den også skal registreres.
3.10. Diverse.
Advokatrådet
finder, at såfremt det er hensigten, at det skal være muligt
at drive advokatvirksomhed som et SPE-selskab, bør forordningen inde-
holde den fornødne henvisning til, at der i national lovgivning kan være
fastlagt særlige forskrifter, som finder anvendelse på denne særlige drifts-
form.
Dansk Erhverv
lægger vægt på, at forslagets enkelthed fastholdes i de vi-
dere forhandlinger.
Foreningen Registrerede Revisorer
finder, at betegnelsen ”SPE” allerede
anvendes i regnskabsdirektivsammenhæng i form af Special Purpose En-
tities. Foreningen finder derfor, at forkortelsen er uhensigtsmæssig.
4. De hørte myndigheder, organisationer m.v.
Følgende myndigheder, organisationer m.v. har afgivet høringssvar:
Advokatrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk Aktionærforening,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Datatilsynet, DI, Domstols-
styrelsen, Finansforbundet, Finansrådet, Foreningen Registrerede Reviso-
rer, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, Landbrugsrådet,
LO, Realkreditforeningen, Statsadvokaturen for særlig Økonomisk Kri-
minalitet og Værdipapircentralen.
Følgende myndigheder, organisationer m.v. har ikke afgivet høringssvar:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, Børsmæglerforeningen, Dan-
marks Nationalbank, Danske Regioner, Dansk Autoriseret Markedsplads,
Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Andelsselska-
ber, Danske Maritime, Den danske Dommerforening, Den danske Fi-
nansanalytikerforening, Det Økonomiske Råds Sekretariat, Forbrugerrå-
det, Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forsikring og Pension, Fællesforeningen for Danmarks Brugs-
foreninger, Grønlands Hjemmestyre, HK Handel, Investeringsforenings-
rådet, Konkurrencerådet, Kommunernes Landsforening, Lokale Pengein-
stitutter, Regionale bankers Forening, LD, Realkreditrådet.