Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0401 Bilag 5
Offentligt
649205_0001.png
Notat
Notat med svar på FMPU's spørgsmål i forlængelse af samråd
den 25. februar
1
Miljøteknologi
J.nr.
Ref. SAN/KAKL
Den 26. februar 2009
Hvad indebærer det seneste forslag om gebyrer i forhold til den ordning vi har i dag?
I nedenstående oversigt kan ses de konkrete forskelle mellem gebyrer efter gældende forordning og
de foreslåede gebyrer, som forslaget ser ud nu.
Gældende forordning
Nyt forslag
Ansøgningsgebyr
500-1.300 Euro
1.000 Euro (450 for SMV)
Verifikationsomkostninger Kan dækkes
Kan ikke dækkes
Årligt gebyr
0,15 % af omsætning (min. 500,
1.000 Euro (450 for SMV)
maks. 25.000 Euro)
Med udgangspunkt i den gældende forordning er det i Danmark vedtaget, at omkostningerne til an-
søgningen maksimalt kan udgøre 2.000 Euro (med et ansøgningsgebyr på 1.300 Euro og betaling for
verifikationsomkostninger op til 700 Euro (afhængigt af tidsforbruget)), Der en generel reduktion af
gebyrerne på 25 % til SMV’er og til virksomheder fra udviklingslande. Derudover er der en 15 %
reduktion på anvendelsesgebyret til EMAS registrerede virksomheder.
På Miljømærkning Danmarks hjemmeside
http://www.ecolabel.dk
findes flere oplysninger om de
gældende gebyrer.
I 2007 var den årlige betaling på anvendelsesgebyret i gennemsnitligt 2.000 Euro. Over en treårig
periode kan en licenshaver gennemsnitligt betale op til 2.000 Euro til ansøgningsgebyr og 6.000
Euro i anvendelsesgebyr, dvs. i alt 8.000 Euro. Efter den nye forordning vil de samme indtægter
svare til 4.000 Euro for en ikke-SMV og 1.800 Euro for en SMV.
Miljømærkning Danmark har oplyst, at der typisk anvendes mellem 35 og 50 timer på at behandle
en ansøgning, svarende til en udgift på mellem 3.500 og 5.000 Euro.
2
Der udbedes en liste over danske blomstmærkede produkter
Miljømærkning Danmark (www.ecolabel.dk) varetager registreringen af danske licenser i Danmark.
Der skelnes ikke umiddelbart mellem danske og udenlandske produkter.
Nedenfor fremgår produktgrupper hvortil der findes licenser til Blomsten i Danmark. Tallet i paren-
tes angiver antallet af handelsnavne, da virksomheder med én licens kan godt have flere produkter
under samme licens:
Campingpladser - 7 (19)
Elektriske pærer og lysstofrør - 2 (9)
Håndopvask - 3 (3)
Indendørs maling og lak - 7 (74)
Jordforbedringsmidler - 1 (2)
Kopi- og trykpapir - 2 (102)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
649205_0002.png
Madrasser - 2 (39)
Maskinopvask - 3 (17)
Overnatning (hotel, kro, vandrerhjem m.m.) - 6 (6)
Sæbe Shampoo og hårbalsam - 1 (4)
Smøremidler - 6 (6)
Tekstiler - 34 (196)
Tissue papirprodukter - 1 (2)
TV-apparater - 1 (21)
Universalrengøring & sanitetsrengøring - 17 (33)
Vaskemidler - 2 (14)
På Miljømærkning Danmarks hjemmeside (www.ecolabel.dk) findes desuden en liste over alle mil-
jømærkede handelsnavne.
3
Hvordan bliver modellen med 3. partscertificering og hvad indebærer det?
Kommissionens udkast ville indebære, at producenten selv skulle kontrollere overholdelsen af mil-
jømærkekriterierne. Ved en simpel registrering hos et medlemslands kompetente myndighed ville
producenten kunne få ret til at anvende licens til Blomsten, uden uafhængig kontrol. Eventuel kon-
trol af produktets overholdelse skulle ske på et vilkårligt niveau.
Medlemslandenes ændringsforslag (som Kommissionen har accepteret) indsætter igen en uafhængig
kontrol af produktets overholdelse af miljømærkekriterier inden produktet får licens. Der vil således
stadigvæk være en uafhængig kompetent myndighed, der kontrollerer og udsteder miljømærkeli-
cens.
4
Hvad er konsekvensen, hvis lægemidler og medicinsk udstyr omfattes af blomsten?
I de seneste forhandlinger i Rådets arbejdsgruppe er det aftalt at udelukke miljømærkning af både
receptpligtige lægemidler, ikke-receptpligtigt håndkøbsmedicin og medicinsk udstyr, såfremt udsty-
ret skal bruges professionelt.
Det støtter Danmark, ud fra synspunktet om, at valget af lægemidler og medicinsk udstyr ikke bør
ske på grundlag af en fremhævelse af produktets miljøegenskaber, men alene ud fra en sundhedsfag-
lig vurdering.
2