Sundhedsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0414 Bilag 5
Offentligt
626109_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
11. december 2008
Kontor:
Retsstillings- og Internationalt Kontor
J.nr.:
2008-10333-423
Sagsbeh.: kav
Resumé af Danske Regioners supplerende høringssvar
til
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om patientret-
tigheder i forbindelse med grænseoverskridende sundhedsydelser,
KOM (2008)
414
Danske Regioner (DR) gør i sit supplerende høringssvar indledningsvist opmærk-
somt på en række overordnede problemstillinger. Overordnet finder DR, at direk-
tivforslaget bør begrænse sig til at skabe juridisk klarhed for patienter, der ønsker
at benytte sig af grænseoverskridende sundhedsydelser. DR finder det afgørende, at
EU’s grundlæggende målsætninger om fri bevægelighed ikke begrænser medlems-
staternes kompetence på sundhedsområdet.
Med hensyn til finansiering bakker DR op om, at niveauet for godtgørelse svarer til
betalingen for behandlingen i hjemlandet, samt at patienter kun har ret til behand-
ling i et andet EU-land, hvis behandlingen er omfattet af hjemlandets sociale sik-
ringssystem. DR gør dog opmærksom på, at det kan afskære nogle patienter fra at
søge behandling i udlandet, hvis de ikke selv har mulighed for selv at lægge ud for
behandlingen og rejseomkostningerne. Hvad angår betalingssystemet, mener DR,
at det bør indrettes fleksibelt, så der tages højde for de forskellige landes indretning
af sundhedsvæsenet.
På området for udvidet frit valg gør DR opmærksom på, at direktivforslaget lige-
stiller offentlige og private sundhedstilbud i EU. Dette vil betyde en ændring i for-
hold til de nuværende regler i Danmark, hvor der er begrænsninger for patienternes
brug af private sundhedsydelser, når det offentlige sundhedsvæsen skal refundere
udgiften (under ordningen om udvidet frit sygehusvalg). Der kan opstå en konkur-
renceforvridende situation, hvis danske patienter har ret til at vælge behandling på
et privathospital i et andet EU-land fra dag 1 efter henvisning, mens der er opstillet
betingelser i form af ventetider, før man kan henvises til behandling på et privatho-
spital i Danmark. DR mener, det er uklart, hvordan direktivforslaget harmonerer
med de danske regler for udvidet frit sygehusvalg.
DR gør ligeledes opmærksom på, at patienter med livstruende sygdomme er omfat-
tet af maksimale ventetider. Hvis det af kapacitetsmæssige årsager er vanskeligt at
overholde disse tider, kan regionerne indgå aftale med udenlandske sygehuse om
behandling. Det er ifølge DR uklart, hvordan sådanne aftaler passes ind i direktiv-
forslaget. I Danmark forvaltes det således i regionerne, at et udenlandsk sygehus,
der indgår aftale med regionerne i forening om behandling af udvidet fritvalgspati-
enter eller patienter med livstruende sygdom, er at betragte som en forhåndstilla-
delse om, at patienten kan få betalt sin behandling i udlandet, forudsat at patienten
henvises til sygehuset. DR mener, at sådanne ordninger bør kunne fortsætte uhin-
dret, og at direktivet ubetinget skal respektere de nationale og regionale myndighe-
ders kompetence i forhold til det behandlende sundhedsvæsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Med hensyn til adgangen til organdonation og -transplantation, abort, sterilisation
og kastration vurderer DR, at der kan opstå etiske problemstilliner, idet andre lande
kan have mere lempelige regler, hvilket kan stride imod de etiske retningslinjer i
Danmark. Desuden pointerer DR, at psykiatriske patienters retstilling og klagead-
gang i forbindelse med anvendelsen af tvang i udlandet ikke må forringes.
Hvad angår de enkelte artikler, finder DR, at direktivets
artikel 1
udelukkende bør
kodificere EF-domstolens afgørelser og ikke tildele Kommissionen kompetencer i
forhold til at udarbejde fælles standarder for kvalitet og sikkerhed.
I
artikel 2
mener DR, at det skal sikres, at medlemslandenes ret til at organisere
sundhedsvæsenet, herunder forholdet mellem private og offentlige leverandører,
ikke undermineres via direktivforslaget. Desuden bør det ifølge DR klargøres, at
det er nationale standarder for levering af sundhedsydelser, der gælder i direktivet.
I forbindelse med
artikel 3
finder DR, at sammenhængen til forordning 1408 skal
klargøres.
Under
artikel 4
mener DR, det skal fastholdes, at det udelukkende er de ydelser,
der er omfattet af det offentlige sundhedsvæsen, det også er muligt at få i et andet
EU-land. Desuden finder DR, at en patient skal have et dokumenteret behov, f.eks.
ved en henvisning, og ikke alene et ønske om at benytte en sundhedsydelse for at
kunne være patient. DR mener, det bør fastholdes, at patienter kun har ret til be-
handling i et andet EU-land, hvis behandlingen ikke tilbydes rettidigt i hjemlandet.
Med hensyn til
artikel 5
mener DR, at medlemslandene bør være i stand til at afvi-
se patienter af kapacitetsmæssige årsager. Desuden bør der skabes klarhed over
visitation og henvisning af udenlandske patienter i de nationale sundhedsvæsener.
DR mener, at listesystemet til almen praksis skal kunne opretholdes, ligesom det
alene er medlemslandene, der skal udarbejde retningslinjer for gennemførsel af
direktivet. Endelig mener DR, at det helt bør overvejes, om artiklen 5 skal fjernes
fra direktivforslaget, fordi Kommissionen ikke har kompetence til at regulere med-
lemslandenes sundhedsvæsener, jfr. artikel 152 i Amsterdam-traktaten. DR vurde-
rer det således ikke hensigtsmæssigt, at der udarbejdes fælles kvalitets- og sikker-
hedsstandarder i EU.
I
artikel 6
finder DR, at visitation til specialiseret behandling i det danske sund-
hedsvæsen fortsat skal ske via almen praksis, samt at medlemsstaterne har ubetin-
get ret til at indføre et generelt system med forhåndsgodkendelser for hospitalsbe-
handling for at sikre omkostningsstyring og planlægningsmuligheder i medlemssta-
ternes sundhedsvæsener. Desuden skal det afklares, hvorledes en ”tilsvarende”
sundhedsydelse skal forstås i forhold til patienternes ret til godtgørelse op til ni-
veauet for ”tilsvarende” behandling, hvis det blev ydet i forsikringsmedlemsstaten.
I forbindelse med
artikel 7 og 8
mener DR, at der skal være en ubetinget ret til at
lave forhåndsgodkendelser til hospitalsbehandling i et andet EU-land. Systemet
med forhåndsgodkendelse for hospitalsbehandling foreslås udformet, således at det
både giver de lande, som afgiver patienter, en styrings- og planlægningsmulighed,
ligesom det skal give de lande, der modtager patienter, en finansieringssikkerhed
for de ydelser, de leverer. Dette vurderes også at give patienten en væsentlig øko-
nomisk sikkerhed, ligesom det vil medvirke til at sikre, at patienten modtager et
relevant behandlingstilbud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
DR mener desuden, at der bør laves en national vurdering over ikke-hospitals-
behandling, der også er omfattet af forhåndsgodkendelser. Det påpeges, at Kom-
missionens definition af hospitalsbehandling vil kunne medføre en uhensigtsmæs-
sig økonomisk skævvridning af incitamenter til at flere behandlinger udføres stati-
onært.
Under
artikel 9
foreslår DR, at medlemsstaterne udformer regler for sagsbehand-
lingstider vedr. forhåndsgodkendelse og godtgørelse.
Hvad angår
artikel 10
vurderer DR, at det er positivt, at patienterne har tilgængelig
information om deres rettigheder, men at det er meget omfattende og vanskeligt at
oplyse patienter om de øvrige EU-landes sundhedssystemer, klageadgang m.v.
I forlængelse af
artikel 11
mener DR, det er positivt, at sundhedsydelser leveres
efter de regler, der er i behandlingslandet.
DR foreslår, at de nationale kontaktpunkter, der nævnes i
artikel 12,
skal oplyse
patienterne og borgere om deres rettigheder, samt at de nationale kontaktcentre
ikke bør have udvidede juridiske forpligtigelser i forhold til tvistbilæggelse m.v.
Med hensyn til
artikel 13
mener DR ikke, det er hensigtsmæssigt at regulere sam-
arbejdet i en direktivtekst, der har bindende retsvirkning for medlemsstaterne.
I forhold til
artikel 14
nævner DR, at det bør overvejes, om salg af lægemidler er
en sundhedsydelse, og om det er relevant at regulere salget i dette direktiv. I givet
fald må anerkendelse af recepter ikke underminere den danske lægemiddelstatistik
eller de danske tiltag om patientsikkerhed i forbindelse med lægemidler.
DR foreslår, at
artikel 15
udgår af direktivet. Etablering og udviklingen af referen-
cecentre skal ske ved tæt inddragelse af medlemsstaterne, og ikke via Kommissio-
nen som en ”overstatslig” Sundhedsstyrelse.
DR vurderer, det er meget positivt, at
artikel 16
giver mulighed for at iværksætte
foranstaltninger, der sikrer kompatibilitet (operationalitet) mellem medlemslande-
nes informations- og kommunikationsteknologiske systemer (ikt-systemer).
Med hensyn til
artikel 17
er det ifølge DR en fordel med et samarbejde om for-
valtning af ny sundhedsteknologi, men ikke som et område, der reguleres via en
lovmæssig ramme.
DR foreslår, at indsamlingen af statistik nævnt i
artikel 18
baserer sig på medlems-
landenes eksisterende indsamlinger.
DR mener, at udvalget nævnt i
artikel 19,
der skal bistå Kommissionen, bør have
repræsentanter fra de forvaltningsmæssige niveauer, der har ansvaret for driften af
sundhedsvæsenet.