Arbejdsmarkedsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0419 Bilag 3
Offentligt
585735_0001.png
NOTAT
18. august 2008
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kom-
missionens forslag til ændring af direktivet om euro-
pæiske samarbejdsudvalg
J.nr. 7161-0020
JAIC/mll
Grundnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets di-
rektiv om indførelse af europæiske samarbejdsudvalg eller en procedure i fæl-
lesskabsvirksomheder og fællesskabskoncerner med henblik på at informere
og høre arbejdstagerne (omarbejdet udgave) – KOM (2008) 419
1. Resumé
En revision af det gældende direktiv 94/45/EF af 22. september 1994 om europæi-
ske samarbejdsudvalg (ESU) har været under overvejelse i en årrække, og Kom-
missionen har bl.a. konsulteret de europæiske parter med henblik på forhandling
om en revision af direktivet. Parterne har imidlertid ikke kunnet opnå enighed om
en sådan forhandling, men de tilkendegivelser, parterne kom med under Kommis-
sionens høring, er indarbejdet i det foreliggende forslag.
Kommissionen vedtog forslaget den 2. juli 2008. En fransk version af forslaget blev
fremsendt til Rådet den 8. juli 2008 og en dansk version blev fremsendt den 9. juli
2008.
Forslaget om en revision af det gældende direktiv om ESU forventes sat på dags-
ordenen for rådsmødet for social- og beskæftigelsesministre den 15.-16. december
2008 til politisk vedtagelse.
2. Baggrund
Det gældende direktiv 94/45/EF af 22. september 1994 om ESU har til formål at
sikre de arbejdstagere, der er ansat i store (multinationale) virksomheder/koncerner
placeret i flere medlemsstater, en ret til information og høring i forbindelse med
væsentlige forhold i virksomheden. Lønmodtagerne i de pågældende virksomheder
eller deres repræsentanter kan efter iagttagelse af en række betingelser oprette et
europæisk samarbejdsudvalg, som kan gå i dialog med den centrale ledelse om in-
formations- og høringsprocedurer. I dag findes der ca. 820 aktive ESU i EU, som
repræsenterer ca. 14,5 mio. arbejdstagere. Ifølge oplysninger fra Erhvervs- og Sel-
skabsstyrelsen er 18 virksomheder omfattet af de gældende regler om ESU i Dan-
mark.
Revisionen af direktivet har bl.a. baggrund i en rundspørge Kommissionen i be-
gyndelsen af 2008 fik foretaget blandt ca. 10 % af alle aktive ESU ved hjælp af
eksterne konsulenter med det formål at undersøge de forskellige løsningsmulighe-
ders potentielle indvirkning på virksomhederne, navnlig hvad angår omkostninger.
Hertil fik Kommissionen mellem oktober 2007 og juni 2008 gennemført en konse-
kvensanalyse vedrørende den påtænkte revision af direktiv 94/45/EF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
585735_0002.png
Som et resultat af disse undersøgelser kunne det konstateres, at der for det første
ikke er sikkerhed for, at retten til information og høring af arbejdstagerne på tværs
af grænserne kan udøves effektivt efter de gældende regler. Dette konkluderes, for-
di de eksisterende samarbejdsudvalg ikke informeres og høres ordentligt i over
halvdelen af alle tilfælde af omstruktureringer i virksomhederne, og fordi der opret-
tes forholdsvis få nye ESU, og antallet heraf ikke er steget i de seneste år. Der er
kun nedsat ESU i 36 % af de virksomheder, der falder ind under direktivets anven-
delsesområde. For det andet kan der peges på, at der er en vis usikkerhed forbundet
med visse af bestemmelserne i direktivet, og for det tredje har man fundet, at be-
greberne
information
og
høring
i direktivet afviger fra begreberne i nyere direkti-
ver, som ligeledes regulerer information og høring af arbejdstagerne.
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionens forslag har hjemmel i TEF art. 137 og skal vedtages efter procedu-
ren i art. 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at målene med det foreslåede tiltag ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af medlemsstaterne, da det drejer sig om at ændre en gældende
fællesskabsretsakt, der indeholder bestemmelser af tværnational karakter. EU kan
bedre ændre en sådan retsakt og tage højde for forholdet til andre fællesskabsbe-
stemmelser og nationale bestemmelser på dette område. Navnlig kan der kun ved
en indsats på fællesskabsplan indføres en ændring vedrørende oprettelsen af ESU
og disses virke. En sådan ændring nødvendiggør en sammenhængende og koordi-
neret ændring af medlemsstaternes lovgivning, eftersom anvendelsen af en med-
lemsstats lovgivning indvirker på de rettigheder og forpligtelser, der gælder for an-
dre medlemsstaters virksomheder og arbejdstagere.
Kommissionen understreger, at forslaget overlader det til medlemsstaterne at til-
passe bestemmelserne til de nationale ordninger for arbejdsmarkedsrelationer og de
nationale retssystemer, især hvad angår fastsættelsen af reglerne for udpegning el-
ler valg af arbejdstagerrepræsentanter, disses beskyttelse og fastlæggelse af pas-
sende sanktioner.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens betragtninger og finder på den bag-
grund, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Formålet med den foreslåede revision af direktivet er generelt at sikre rettidig og
effektiv information og høring af arbejdstagerne, styrke dialogen, øge antallet af
ESU, forbedre retssikkerheden og at sikre et bedre samspil mellem gældende direk-
tiver som indeholder bestemmelser om information og høring af arbejdstagerne i
forskellige situationer.
Forslaget om revision af direktiv 94/45/EF omfatter følgende indholdsmæssige
ændringer:
Indførelse af generelle principper vedrørende den måde, hvorpå informati-
on og høring af arbejdstagerne på tværs af grænserne skal foregå, indførel-
se af en definition og præcisering af definitionen af høring.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
585735_0003.png
Afgrænsning af de europæiske samarbejdsudvalgs kompetence til at be-
handle emner af tværnational karakter og samordning af det nationale og
det tværnationale niveau for information og høring af arbejdstagerne, for-
trinsvis ved virksomhedsinterne aftaler. Det påpeges, at hvorvidt et emne
er af tværnational karakter navnlig skal bestemmes med henvisning til dets
potentielle virkninger i mindst to medlemslande.
Information og høring af ESU samordnes med information og høring af de
nationale repræsentative organer under hensyntagen til deres respektive
kompetencer og interventionsområder. I den sammenhæng tilføjes en ga-
ranti mod forringelse af den eksisterende situation i medlemsstaterne hvad
angår det generelle beskyttelsesniveau for arbejdstagerne på det område,
der er omfattet af direktivet.
Afklaring af ansvarsområder i forbindelse med videregivelse af oplysnin-
ger, som gør det muligt at indlede forhandlinger, og af regler for forhand-
ling af aftaler med henblik på oprettelse af nye ESU.
Afklaring af arbejdstagerrepræsentanternes rolle og af deres muligheder for
at uddanne sig samt anerkendelse af fagforeningernes rolle i forhold til ar-
bejdstagerrepræsentanterne. Det gøres f.eks. klart, at medlemmerne af ESU
har beføjelse til at repræsentere en virksomheds eller en koncerns arbejds-
tagere, samt at de har ret til uddannelse i forbindelse med deres rolle som
deltager i ESU uden løntab.
Tilpasning af de subsidiære forskrifter, der finder anvendelse, hvis der ikke
er indgået nogen aftale, til de ændrede behov.
Indførelse af krav om klausul om tilpasning og genforhandling af gældende
aftaler om ESU.
Sker der betydelige ændringer i en virksomheds struktur, skal den centrale
ledelse – såfremt der ikke er bestemmelser herom i virksomhedens aftaler
(enten aftaler om europæiske samarbejdsudvalg eller aftaler som har und-
taget virksomheden fra det gældende direktivets anvendelsesområde) – en-
ten tilpasse aftalerne eller på anmodning af lønmodtagerne eller deres re-
præsentanter indlede forhandlinger om en ny aftale.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEF art. 251 høres. Der foreligger endnu ik-
ke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det gældende direktiv 94/45/EF af 22. september 1994 er blevet implementeret i
dansk ret ved lov nr. 371 af 22. maj 1996 om europæiske samarbejdsudvalg med
senere ændringer på baggrund af udvidelsen af EU-medlemslandene.
Vedtages Kommissionens forslag til en revision af direktiv 94/45/EF vil det kræve
en ændring af den danske lov nr. 371 af 22. maj 1996.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
585735_0004.png
En ændring af lov nr. 371 af 22. maj 1996 vil ikke umiddelbart have statsfinansielle
konsekvenser, samfundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for ligestil-
ling, miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse.
I 2001 tog regeringen initiativ til at få foretaget basismålinger angående den er-
hvervsrettede lovgivnings administrative byrder for erhvervslivet. Som et resultat
af disse målinger fandt man, at lov nr. 371 af 22. maj 1996 om europæiske samar-
bejdsudvalg er særdeles administrativt byrdefuld for den enkelte danske virksom-
hed, som er omfattet af lovens anvendelsesområde.
1
Efter oplysning fra Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen er dog kun 18 virksomheder i Danmark omfattet af loven.
En ændring af det nuværende direktiv vil nødvendiggøre en ændring af den danske
lovgivning. Kommissionens foreslåede ændring vil umiddelbart ikke betyde, at der
stilles flere administrative krav til virksomhederne, som er omfattet af den eksiste-
rende lovgivning. Derfor forventes disse virksomheder ikke umiddelbart at blive
påført flere administrative byrder.
Virksomheder omfattet af den gældende lovgivning må dog forventes at få flere
økonomiske omkostninger bl.a. fordi arbejdstagerrepræsentanterne efter forslaget
kan få uddannelse uden løntab pga. deres funktion som deltager i det europæiske
samarbejdsudvalg.
Hvis Kommissionens nuværende forslag medfører, at flere virksomheder vil blive
omfattet af direktivet og dermed også vil blive omfattet af en efterfølgende dansk
lovændring, må det forventes, at de samlede administrative og økonomiske om-
kostninger for de danske virksomheder vil stige.
Kommissionen vurderer dog, at der ikke vil blive tale om
betydelige
ekstraomkost-
ninger for virksomheder, der allerede opfylder kravene og målene i det eksisteren-
de direktiv.
Med hensyn til mulige konsekvenser for beskæftigelsen og arbejdsmarkedet gene-
relt forventes en implementering af det foreliggende forslag ikke at have særlige
konsekvenser.
9. Høring
Kommissionens forslag om revision af det gældende direktiv 94/45/EF blev den 1.
august 2008 sendt i høring til medlemmerne af EU-Specialudvalget for Arbejds-
marked og Sociale Forhold. Følgende høringssvar er modtaget:
Kommunernes Landsforening (KL) bemærker indledningsvist, at det er positivt, at
der sker en begrænsning af de europæiske samarbejdsudvalgs kompetencer til em-
ner af tværnational karakter samt en samordning af det nationale og det tværnatio-
nale niveau for information og høring af arbejdstagerne. KL mener, at forslaget om
afklaring af arbejdstagerrepræsentanternes rolle og særligt deres muligheder for at
uddanne sig uden løntab er problematisk bl.a. fordi dette normalt er et anliggende,
der forhandles mellem arbejdsmarkedets parter, hvorfor KL helst ser, at forslaget
1
Se nærmer herom på
www.amvab.dk
i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens publikation om basismåling
på Beskæftigelsesministeriets område fra juni 2005, s. 17.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
585735_0005.png
herom udgår. KL fremhæver også, at udgangspunktet angående brugen af arbejds-
tagerrepræsentanter som sagkyndige bør være lokale repræsentanter. Herudover
har KL en række konkrete ændringsforslag til teksten med henblik på at sikre re-
spekt for aftalesystemet råderum for løsninger aftalt mellem parterne.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) kan overordnet støtte Kommissionens forslag,
men henviser til et fælles brev og annex med ændringsforslag fra de europæiske
arbejdsmarkedsorganisationer, Business Europe og ETUC. Af disse skrivelser
fremgår, at man bl.a. ønsker gennemført en række mindre ændringer og tilpasnin-
ger. Det fremgår bl.a., at man ønsker, at Kommissionen ændrer ordlyden af artikel
10, stk. 1, med det formål at slå fast, at medlemmerne af de europæiske samar-
bejdsudvalgs rolle som lønmodtagerrepræsentanter udelukkende gælder i forhold
til det europæiske samarbejdsudvalgs kompetencer. Angående artikel 10, stk. 4 vil
Business Europe gerne have teksten ændret således, at det vil være arbejdsgiverne,
der bestemmer, hvordan uddannelsen af lønmodtagerrepræsentanterne kan tilrette-
lægges. Business Europe foreslår afslutningsvist slettelse af Kommissionens for-
slag om, at en virksomhed indleder forhandlinger om oprettelse af ESU ved iværk-
sættelse af større omstruktureringer på trods af, at virksomheden har eksisterende
aftaler, som har undtaget virksomheden fra det gældende direktivs anvendelsesom-
råde.
FTF opfordrer til, at der skabes koordinering af definitioner og rettigheder mellem
de forskellige direktiver, der indeholder medarbejderrettigheder. FTF anfører, at
der bør arbejdes videre med at skabe juridisk sikkerhed for, at indgåede aftaler be-
tragtes som juridisk bindende. For FTF er det afgørende, at inddragelsen af ESU i
beslutningsprocesserne bliver så effektive som muligt, idet der må være det bedst
mulige og mest kvalificerede grundlag for beslutningerne bl.a. ved, at der er klar-
hed over grundlaget, og den nødvendige tid til beslutningsprocessen. Endelig finder
FTF, at de faglige organisationer må have en styrket adgang til at medvirke i sam-
arbejdet, og at der må sikres optimal adgang til uddannelse og træning bl.a. hvad
angår sprog.
Landsorganisationen i Danmark (LO) er tilfreds med, at der nu er igangsat en pro-
ces til revision af direktivet, idet der er behov for markante præciseringer og for-
bedringer. LO ønsker dog opstramninger og ændringer i Kommissionens forslag på
en række områder. LO konkluderer, at hvis direktivet skal indeholde en reel infor-
mations- og høringsret, så skal forhandlingsperioden for oprettelse af ESU nedsæt-
tes, kravet til antallet af ansatte for at oprette et ESU reduceres, mødeantallet i ESU
skal udvides, de faglige organisationers rolle anerkendes, arbejdstagersidens ret til
at tilkalde eksperter sikres, alle eksisterende ESU-aftaler omfattes af det nye revi-
derede direktiv, dækning af uddannelsesbehov og økonomi sikres, der defineres en
retslig beskyttelse af ESU-medlemmer og der skal ske en præcisering af retten til
dækning af udgifter i forbindelse med tvister. LO anfører afslutningsvist, at man
mener, at Kommissionens udtalelse om, at den ønsker en kraftig stigning i antallet
af ESU, står i skarp kontrast til de muligheder, der indrømmes i Kommissionens
udspil.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringens foreløbige holdning til forslaget er umiddelbart positiv, idet et af ho-
vedformålene med forslaget bl.a. er at opnå en præcisering og effektivisering af
lønmodtagernes rettigheder i forbindelse med information og høring fra multinati-
onale virksomheders ledelse samt af de europæiske samarbejdsudvalgs kompeten-
cer. Dette vil medvirke til at fjerne en eventuel usikkerhed, som har eksisteret i for-
hold til bestemmelser i det gældende direktiv.
I Danmark er forholdet på arbejdsmarkedet traditionelt reguleret ved aftaler, og det
er derfor ikke fra dansk side et ønskværdigt mål i sig selv, at flere virksomheder
bliver omfattet af direktivets anvendelsesområde, hvis de i medfør af aftaler hidtil
har levet op til direktivets bestemmelser.
Ændringsforslagets bestemmelser angående aftaler, som ellers falder uden for di-
rektivets anvendelsesområde, kan betyde, at flere virksomheder, som har haft fun-
gerende ordninger, kan blive tvunget ind under direktivets anvendelsesområde. Re-
geringen anser det for vigtigt at undgå at pålægge virksomhederne unødvendige
administrative byrder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der blev holdt et indledende møde i Rådets socialarbejdsgruppe om revision af di-
rektivet om europæiske samarbejdsudvalg torsdag den 17. juli 2008, hvor de fleste
lande tilkendegav deres første umiddelbare holdninger til forslaget.
Et overvejende flertal af landende hilste forslaget velkommen. Enkelte lande fandt
dog, at forslaget ikke var ambitiøst nok. En mindre række lande var mere forbe-
holdne, idet de ønsker, at de europæiske samarbejdsudvalg forbliver et effektivt in-
strument. Man ønsker ikke, at forslaget medfører unødvendige administrative byr-
der, som ikke står mål med formålet. Det blev nævnt, at det må undgås at etablere
procedurer, der risikerer at forsinke nødvendige omstruktureringer og tilpasninger i
virksomhederne. Visse lande understregede vigtigheden af, at information og hø-
ring på transnationalt niveau ikke må komme i konflikt med det nationale niveau.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6