Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0426 Bilag 7
Offentligt
632674_0001.png
Europaudvalget
EU-konsulenten
Dato:
26. september 2008
Udkast til udtalelse fra Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af
princippet om ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap,
alder eller seksuel orientering
På forespørgsel fra COSAC har Folketingets Euroudvalg den 26. september
2008 foretaget en prøvelse af, hvorvidt Kommissionens forslag til direktiv om
”gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset religion eller
tro, handicap, alder eller seksuel orientering” overholder nærhedsprincippet i
TEF artikel 5.
Det overordnede mål med forslaget er at øge beskyttelsen mod
forskelsbehandling på grund af religion eller tro, handicap, alder eller seksuel
orientering
uden for arbejdsmarkedet
i alle medlemsstaterne.
Yderligere sigter forslaget på at skabe retssikkerhed for de økonomiske
aktører og potentielle ofre for disse typer af diskrimination på tværs af
landegrænserne.
Det centrale spørgsmål i relation til en subsidiaritetsprøvelse af
direktivforslaget må derfor lyde, om man i tilstrækkelig grad ville kunne
realisere ovenstående mål gennem
national lovgivning?
Eller om der på grund
af forslagets omfang eller virkninger er behov for
fælles EU-regler
for at nå
målene?
Subsidiaritetsprøvelsen
I overensstemmelse med TEF artikel 5 skal det dog først afklares, om
forslaget ligger inden for de beføjelser, som EU er tillagt i traktaterne, og om
det drejer sig om et område, hvor EU og medlemsstaterne deler beføjelserne.
Det er vurderingen, at dette er tilfældet. Men forslaget giver anledning til nogle
mere specifikke betænkeligheder, idet det indeholder en række vagt
afgrænsede bestemmelser og ligeledes vagt udformede undtagelser for
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
direktivets anvendelsesområde. Det er derfor nødvendigt at få belyst en
række spørgsmål vedrørende forslagets nærmere juridiske og økonomiske
konsekvenser - herunder rækkevidden af flere af de mere generelt
afgrænsede bestemmelser.
Samlet set vurderes det dog af et flertal i Folketingets Europaudvalg
bestående af Venstre, de Konservative, Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti og Det Radikale Venstre, at direktivets mål bedst kan nås gennem
regulering på EU-plan, og at forslaget derfor er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Det vurderes, at medlemsstaterne ikke i tilstrækkeligt grad kan sikre et
minimumsniveau for beskyttelse mod forskelsbehandling på grund af religion
eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering i alle medlemsstater, idet
EU-regler bedre giver den nødvendige retssikkerhed med hensyn til borgerne
og de økonomiske aktørers rettigheder og forpligtelser, når de bevæger sig på
tværs af grænserne.
Flertallet lægger dog i den forbindelse særlig vægt på, at direktivet alene
fastsætter minimumsbestemmelser, som tillader de enkelte medlemsstater at
gå videre end de fælles europæiske regler.
Mindretalsudtalelser
To partier har ønsket at afgive en mindretalsudtalelse til flertallets udtalelse.
Dansk Folkeparti er tilhænger af, at forskelsbehandling mellem mennesker på
grund af religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering bekæmpes.
Dog er der ingen videre god forklaring på, hvorfor en sådan indsats bedst
varetages af EU. Der er ikke noget tværnationalt element i spørgsmålet - og
derfor finder Dansk Folkeparti ikke, at det foreslåede rådsdirektiv er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet. Tværtimod kan landene langt
bedre selv tilpasse deres regler til at bekæmpe diskrimination. Endvidere skal
det fremhæves, at Dansk Folkeparti er modstander af, at et sådan områdes
judicielle indhold overføres til EUs institutioner, herunder særligt EF-
domstolen, ligesom det er Dansk Folkepartis opfattelse, at arbejdet med disse
spørgsmål i højere grad hører til i Europarådet, der i forvejen beskæftiger sig
med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Dette arbejde skal ikke
overføres til EU.
Enhedslisten opfatter primært forslaget som et forsøg på at udvide EU's
magtbeføjelser. Det understreges af, at forslaget indeholder en række vagt
afgrænsede bestemmelser og ligeledes vagt udformede undtagelser for
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
direktivets anvendelsesområde. Derfor er det svært at se, hvilke mål der
opnås, som ikke kunne opnås ved national lovgivning.
Enhedslisten mener at sikring af ligebehandling for alle uanset religion eller
tro, handicap, alder eller seksuel orientering bedre sikres gennemnational
lovgivning og den europæiske menneskerettighedskonvention, som alle EU-
lande har tilsluttet sig.
3/3