Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0428 Bilag 1
Offentligt
595855_0001.png
SKATTEMINISTERIET
Departementet
Afgift
2. oktober 2008
J.nr. 2008-221-0017
Grundnotat
om
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF hvad angår de nedsatte satser for
merværdiafgift, (KOM(2008) 428
Resumé
Kommissionens forslag indeholder ændringer af medlemslandendes muligheder for at have
nedsatte momssatser, herunder:
Tekniske redaktionelle ændringer af gældende kategorier af varer og ydelser der kan
belægges med nedsat moms, således at kategorierne udvides med bl.a. bleer til børn, særligt
indrettede biler til handicappede, lydbøger, kloakering og genvinding.
Udvidelse af den eksisterende mulighed for at anvende nedsat moms på sociale boliger til
alle boliger samt religiøse samlingssteder, kulturarvsteder og historiske monumenter.
Desuden foreslås en gældende tidsbegrænset ordning, hvorefter nogle medlemslande kan
have nedsat moms på vedligeholdelse og rengøring af boliger, gjort permanent og gældende
for alle lande.
Indsættelse af nye kategorier, hvor der kan benyttes nedsat moms. For det første foreslås, at
der gives mulighed for nedsat moms på restaurations- og cateringydelser. For det andet
gøres en hidtil tidsbegrænset mulighed for at benytte nedsat moms på visse
arbejdskraftintensive ydelser permanent og udvides med lignende ydelser, herunder have-
eller landskabspleje og ydelser leveret af institutter for personlig pleje.
1. Baggrund for forslaget
På baggrund af en undersøgelse foretaget af Copenhagen Economics om hensigtsmæssigheden af
nedsatte momssatser kom Kommissionen i juli 2007 med en meddelelse, som lægger op til en bred
politisk debat om løsningsmodeller for nedsatte satser. Kommissionen mener, at en sådan bred
politisk drøftelse og konklusioner kan medføre ændringer af systemet for nedsatte satser på lang
sigt.
På kort sigt mener Kommissionen, at der bør foretages en række ændringer af hastende karakter i
relation til områder, der ikke kræver yderligere undersøgelser. Formålet med forslaget (KOM
(2008) 428 af 7. juli 2008) er at sikre lige muligheder for medlemslandene, større gennemsigtighed
og et velfungerende indre marked for så vidt angår nedsatte momssatser for ydelser, der leveres
lokalt, herunder arbejdskraftintensive ydelser og restaurationsydelser. Uden at afvente den brede
politiske debat foreslår Kommissionen derfor en række ændringer og justeringer af de gældende
regler om nedsatte momssatser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover anfører Kommissionen, at den i løbet af efteråret 2009 vil fremlægge en analyse og
eventuelle forslag i relation til nedsatte momssatser på energibesparende materialer og på andre
miljøvenlige produkter eller ydelser.
2. Forslagets indhold
De gældende muligheder for nedsatte momssatser findes i momssystemdirektivets bilag III og IV,
hvor bilag IV i dag indeholder en tidsbegrænset – til 31. december 2010 - mulighed for at nogle
lande kan have nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser. Forslaget flytter ydelserne nævnt i
bilag IV over til bilag III og derved bliver den midlertidige ordning for arbejdskraftintensive ydelser
gjort permanent og åbnes for alle medlemslande. Herudover findes en række bestemmelser i det
gældende direktiv, hvorefter specifikke lande har særlig tilladelse til at anvende nedsatte
momssatser på visse varer og ydelser. En lang række af disse særlige bestemmelser kan falde væk
med forslaget, idet indholdet i tilladelserne bliver dækket af de nye forslag til generelle muligheder
for nedsatte momssatser i direktivets bilag III.
Kommissionen anfører, at forslaget vil gavne små og mellemstore virksomheder og dermed er det i
overensstemmelse – og en del af – Lissabonstrategien for vækst og beskæftigelse for disse
virksomheder.
Kommissionen rubricerer forslaget i følgende kategorier af ændringer:
1. Tekniske redaktionelle ændringer
2. Udvidelse af en eksisterende kategori
3. Nye kategorier
Ad 1
Bilag III, kategori 3, som vedrører muligheden for at have nedsat moms på farmaceutiske
produkter, foreslås præciseret og der foretages dermed en udvidelse af kategorien for at tydeliggøre,
at muligheden for nedsat moms omfatter både hygiejnebeskyttelsesmidler til kvinder og børnebleer.
Bilag III, kategori 4, som vedrører muligheden for at have nedsat moms på udstyr til handicappede,
foreslås opdateret af hensyn til den tekniske udvikling. Opdateringen betyder, at muligheden for at
anvende nedsat moms udvides til at omfatte f.eks. Braille-tastatur og særligt indrettede biler.
Bilag III, kategori 6, som vedrører muligheden for at have nedsat moms på trykte bøger m.v.,
foreslås af hensyn til neutraliteten udvidet til at omfatte bøger på CD, CD-ROM eller lignende
fysisk medie, som hovedsageligt gengiver de trykte bøger.
Bilag III, kategori 8, som vedrører muligheden for at have nedsat moms på radio- og tv-modtagelse,
foreslås præciseret og ændret til ”radio- og tv-ydelser”.
Bilag II, kategori 9, som vedrører muligheden for at have nedsat moms på ydelser leveret af
forfattere osv., foreslås ændret således at det fremgår, at også de forfattere osv. der aflønnes ved
hjælp af royalties omfattes af kategorien.
Bilag III, kategori 16, som vedrører muligheden for at have nedsat moms på begravelsesvirksomhed
m.v., foreslås ændret således, at muligheden for nedsat moms knyttes til ydelsernes art og ikke
længere virksomhedens art.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag III, kategori 18, som vedrører muligheden for at have nedsat moms på renholdelse af gader,
behandling af affald osv., udvides til at omfatte ydelser af lignende art som f.eks. kloakering og
genvinding.
Ad 2
Bilag III, kategori 10, som vedrører muligheden for at have nedsat moms på levering og opførelser
af boliger som led i en social politik, foreslås udvidet ved at begrænsningen til social politik fjernes.
Endvidere foreslås en ny kategori 10a indsat, som giver mulighed for nedsat moms på følgende:
Vedligeholdelse og rengøring af boliger, som flyttes fra den tidsbegrænsede ordning i det
gældende bilag IV, og dermed gøres permanent og åben for alle medlemslande.
Ydelser i relation til religiøse samlingssteder, kulturarvssteder og historiske monumenter.
Kommissionen begrunder forslaget med en antagelse om, at disse ændringer ikke vil føre til
konkurrencefordrejninger på det indre marked, idet beskatningsstedet for ydelser i relation til fast
ejendom altid er det sted, hvor ejendommen er beliggende.
Ad 3
Der foreslås indsat en ny kategori 12a i bilag III som giver mulighed for at have nedsat moms på
restaurations- og cateringydelser. Visse lande har i dag særlige tilladelser til at have nedsat moms på
disse ydelser og Kommissionen ønsker med forslaget at give alle medlemslande ens muligheder.
Endvidere finder Kommissionen, at disse ydelser opfylder samme kriterier som de andre ydelser der
leveres lokalt og arten af ydelserne og de regler, der gælder for beskatningsstedet, betyder, at
risikoen for delokalisering er minimal. Endvidere er ophold på hoteller og lignende allerede
indeholdt i bilag III. Kommissionen foreslår, at alkoholholdige drikkevarer ikke medtages.
Kommissionen foreslår indsat nye kategori 19-23 i bilag III, som omfatter ydelser, der leveres
lokalt. Der er tale om de arbejdskraftintensive ydelser, der i dag omfattes den tidsbegrænsede
ordning i bilag IV og som ikke indgår i andre af de forslåede kategorier i bilag III. Endvidere
tilføjes andre ydelser af lignende karakter, herunder have- eller landskabspleje og vedligeholdelse af
haver og institutter for personlig pleje.
3. Retsgrundlag
Traktatens art. 93, som kræver enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
4.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget skaber ens muligheder for alle medlemslande og ligebehandling
af borgere. De nuværende regler om nedsatte momssatser kan kun ændres ved eller forlænges ved
en fællesskabsretsakt og derfor er forslaget i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Endvidere
mener Kommissionen, at forslaget er proportionalt, idet de foreslåede bestemmelser er valgfri for de
enkelte medlemslande og selv om nedsatte momssatser kan betyde fald i statens indtægter, udgør de
ingen finansiel byrde for de erhvervsdrivende, og forbrugerne bør i princippet have en fordel, for så
vidt de nedsatte satser afspejles i de endelige priser.
Regeringen er af den opfattelse, at forslaget måske nok i princippet ikke pålægger de enkelte
medlemslande nogle forpligtigelser, men at især forslagets kobling til ”lov om små virksomheder”,
der blev vedtaget af Rådet den 25. juni 2008 vil betyde, at den teoretiske valgfrihed for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595855_0004.png
medlemslandene til at anvende bestemmelserne måske ikke vil fungere helt i praksis, da der vil
være et pres for – og måske endda en moralsk forpligtigelse til - at anvende de nedsatte momssatser
af hensyn til de små og mellemstore virksomheder. Regeringen finder dog, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Høring
Forslaget har været sendt til høring hos relevante erhvervsorganisationer. Høringsfristen var sat til
den onsdag den 1. oktober 2008. Høringssvar og kommentarer er kort gengivet i skemaet nedenfor.
Selve høringssvarerne er vedlagt som bilag til grundnotatet.
Organisation
Advokatrådet
Dansk Erhverv
Bemærkninger i høringssvar
Ingen bemærkninger.
DA kan hverken støtte de
overordnede linier i forslaget
og følgelig heller ikke
hovedparten af de konkrete
forslag. DA mener ikke nedsat
moms er et effektivt middel at
fremme erhvervs-,
beskæftigelses- eller
forbrugerpolitiske
målsætninger.
Ingen bemærkninger.
CKR vurderer, at forslaget vil
kunne indeholde administrative
omkostninger for erhvervslivet.
AMVAB-undersøgelsen har
vist, at virksomheder med både
momspligtigt og momsfrit salg
har en ekstraomkostning på
mellem 8 og 45 pct. pr.
indberetning i forhold til
omkostningen, hvis der kun er
enten momspligtigt eller
momsfri omsætning. Nedsat
moms vil medføre tilsvarende
omkostninger.
Ingen bemærkninger.
FRR er positiv over for
forslaget, som angiveligt vil
kunne gavne små og
mellemstore virksomheder og
bidrage med vækst og øget
beskæftigelse.
FSR er af den opfattelse at
Kommentarer til
høringssvar
DA´s holdning til forslaget
svarer i det store hele til den
foreløbige danske holdning.
Dansk Landbrug
Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center
for Kvalitet i
Erhvervsreguleringen
(CKR)
Fra dansk side er man
bevidst om, at brug af
nedsat moms medfører
relativt store administrative
byrder for erhvervslivet.
Foreningen Danske
Revisorer
Foreningen Registrerede
Revisorer
Foreningen af
Den foreløbige danske
opfattelse er, at forslaget
ikke er et effektivt middel
til at opnå målsætninger om
vækst og øget
beskæftigelse.
Den foreløbige danske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
595855_0005.png
Statsautoriserede Revisorer
(FSR)
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
bestemmelser, der åbner
mulighed for at samme
vare/ydelse behandles
momsmæssigt forskelligt fra
land til land medvirker til
usikkerhed for virksomhederne
og uigennemsigtighed for
forbrugerne. FSR der derfor
principielt ikke tilhænger af
forslaget.
FSR mener dog ikke, at
forslaget om nedsat moms på
de lokale ydelser vil give
væsentlige ulemper for danske
virksomheder – FSR lægger i
den forbindelse vægt på at
Danmark traditionelt ikke
anvender muligheden for
nedsatte momssatser.
Ingen bemærkninger.
holdning til forslaget er
negativ, idet man blandt
andet ikke er overbevidst
om, at nedsat moms på de
ydelser, der i forslaget
betegnes lokale ydelser,
ikke vil påvirke det indre
markeds funktion.
Kommissionen har haft forslaget i høring, og oplyser, at størstedelen af svarerne støtter
Kommissionens analyse og tilføjelsen i bilag III af ydelser, der leveres lokalt. De støtter også
Kommissionens fremgangsmåde med, at handle hurtigt i relation de konkrete og hastende ting
(nærværende forslag) samtidig med, at den brede drøftelse af systemet for nedsat moms foretages.
Resultaterne af høringen kan ses på:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/consultations/tax/article_4850_en.htm
6. Medlemslandenes foreløbige holdninger.
Forslaget er blevet behandlet på møder i rådets fiskalgruppe den 23. juli 2008 og den 2. september
2008. Specielt Danmark, Tyskland, Østrig og Estland har anført, at det ikke giver mening at drøfte
dette konkrete forslag, før den generelle debat om EU´s fremtidige politik vedrørende nedsatte
momssatser er gennemført – den debat, som Kommissionen i forslaget anfører på langt sigt skal
medføre ændringer i anvendelsen af nedsatte momssatser. Man har endvidere anført, at fordi
Kommissionen kobler forslaget sammen med strategien for små og mellemstore virksomheder, kan
medlemslandene blive presset til at anvende de nedsatte momssatser, uanset at dette rent teknisk er
valgfrit.
Formandskabet mener ikke, at drøftelserne af det konkrete forslag skal afvente den generelle debat.
En del medlemslande har taget generelle forbehold for forslaget – nogle af den grund, at det ikke
imødekommer deres særlige ønsker om nedsatte momssatser på andre varer og ydelser (f.eks.
landbrugsmaskiner, broafgifter, alle skoler, energibesparende varer).
Til de enkelte dele af forslaget – forslagene til nye og ændrede kategorier i bilag III – er der en del
afgrænsningsspørgsmål og forskellig grad af utilfredshed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man umiddelbart ikke tilhænger af anvendelse af nedsat moms, idet man mener
nedsat moms har en række negative effekter, og at de påståede positive effekter på f.eks.
beskæftigelse og af social karakter opnås bedre via andre tiltag (f.eks. direkte tilskud).
Af negative effekter af nedsat moms kan for eksempel nævnes:
a.
Nedsat moms giver ret store provenutab for staten, jf. punkt 8 nedenfor.
b. Nedsat giver øger erhvervslivets administrative byrder, jf. punkt 9 nedenfor.
c.
Nedsat moms medfører ikke nødvendigvis lavere priser, men kan i stedet føre til højere
avance.
d. Den samlede beskæftigelse i et samfund afhænger af strukturerne på arbejdsmarkedet og
nedsat moms i én sektor vil muligvis øge beskæftigelsen dér, men sandsynligvis også
mindske beskæftigelsen i en anden sektor.
e.
I forhold til de ”lokale ydelser” der er omhandlet i forslaget, kan nedsat moms på disse
ydelser skabe grænsehandel - f.eks. service på biler og både - prisniveauet på f.eks.
restauranter og hoteller kan være afgørende for valg af feriested.
f.
Anvender ét land nedsat moms på en ydelse, der kan grænsehandles, vil der skabes et pres
for nedsat moms i ”nabolandet”.
g.
Nedsat moms på f.eks. reparationsydelser kan medføre, at efterspørgslen efter nye varer
falder. Nedsætter ét land moms på reparation af boliger, kan det medføre fald i
efterspørgslen af byggematerialer i et andet land. Hermed påvirkes det indre markeds
funktion.
8. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget er valgfrit og såfremt man fra dansk side vælger ikke at indfører nogle nedsatte
momssatser skønnes forslaget ikke at få nævneværdige statsfinansielle konsekvenser.
Såfremt man imidlertid fra dansk side vælger at indføre nedsat moms på alle de kategorier der er
mulighed for efter forslaget, skønnes det at medføre et provenutab for staten på ca. 10,5 mia. kr.
årligt. Tages der hensyn til tilbageløb skønnes provenutabet at udgøre ca. 8 mia. kr.
Anvendelse af nedsatte satser kræver større informations- og kontrolressourcer og medfører derfor
øgede omkostninger for staten.
9. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget er valgfrit og såfremt man fra dansk side vælger ikke at indføre nogle nedsatte
momssatser skønnes forslaget ikke at medføre administrative eller nævneværdige økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Såfremt man imidlertid fra dansk side vælger at indføre nedsat moms på en eller flere kategorier af
varer og ydelser skønnes det at medføre øgede administrative omkostninger for de
erhvervsdrivende, som skal håndtere flere momssatser. Det skønnes endvidere, at erhvervslivet får
en økonomisk gevinst, hvis størrelse afhænger af, hvor meget de vælger at øge fortjenesten
henholdsvis sætte prisen på de relevante varer og ydelser ned.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er valgfrit og såfremt man fra dansk side vælger ikke at indføre nogle nedsatte
momssatser vil forslaget ikke få lovgivningsmæssige konsekvenser.
Såfremt man imidlertid fra dansk side vælger at indføre nedsat moms på en eller flere kategorier af
varer og ydelser, vil forslaget medføre ændringer i momsloven.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.