Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0450 Bilag 1
Offentligt
593019_0001.png
GRUNDNOTAT
Udenrigsministeriet
Sydgruppen
Til:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
Udenrigsministeriet
J.nr.:
Dato:
UDV, 104.A.1.-9.
25. september 2008
Forslag til forordning om etablering af en facilitet med henblik på hurtig reaktion på
de kraftigt stigende fødevarepriser i udviklingslandene – KOM(2008) 450
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning om etablering af en facilitet med henblik på hurtig reaktion på
de kraftigt stigende fødevarepriser i udviklingslandene – KOM(2008) 450. Facilitetens formål er at opmuntre
til en hurtig positiv udbudsreaktion fra landmændene i udviklingslandene med henblik på at øge
landbrugsproduktionen og fødevaresikkerheden i de støtteberettigede lande, mindske graden af fejlernæring, især
blandt sårbare grupper, og give et fald i fødevareprisinflationen.
Støtten
foreslås kanaliseret gennem
internationale organisationer og givet til foranstaltninger, der kan hjælpe med til at forbedre adgangen til rå- og
hjælpestoffer samt tjenesteydelser, herunder gødningsstoffer og såsæd, samt sikkerhedsforanstaltninger, der sigter
mod at opretholde eller forbedre landbrugets produktionskapacitet og mod at imødekomme de mest sårbare
befolkningers behov for basale fødevarer. Der foreslås afsat 1 mia. EUR fra uforbrugte landbrugsmidler til
faciliteten i perioden 2008-2009.
2. Baggrund
Det seneste års kraftige stigning i fødevarepriserne har bragt mange udviklingslande og deres
befolkninger i en dramatisk situation. Dette risikerer at øge antallet af ekstremt fattige. På
Rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. maj 2008 gav EU’s
udviklingsministre udtryk for deres bekymring over de stigende fødevarepriser i
udviklingslandene og gav tilsagn om en kollektiv reaktion på de stigende fødevarepriser med
opmærksomheden rettet på en kombination af kort-, mellem- og langfristede spørgsmål.
Endvidere konkluderede Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008, at der på grund af de høje
fødevarepriser er behov for handling fra EU’s side både ud fra et udviklingsmæssigt og
humanitært bistandsperspektiv. Det Europæiske Råd hilste det derfor velkomment, at
Kommissionen agtede at fremlægge et forslag om etablering af en ny fond til støtte for
landbruget i udviklingslandene.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er udarbejdet under henvisning til TEF, særlig artikel 179, stk. 1.
4. Nærhedsprincippet
Målene for forordningen kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene grundet
omfanget af de nødvendige tiltag. Fællesskabet kan derfor gennemføre forslaget i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
I det følgende skitseres hovedlinierne i Kommissionens forslag KOM(2008) 450.
Forordningen sigter gennem etablering af en facilitet på finansiering af tiltag, der kan støtte en
hurtig og direkte reaktion på de kraftigt stigende fødevarepriser i fasen mellem nødhjælp og
mellem- til langsigtet udviklingshjælp. Hovedformålet er at opmuntre til en hurtig positiv
udbudsreaktion fra landmændene i udviklingslandene. Det forventes, at de planlagte tiltag vil
bidrage til at øge landbrugsproduktionen og fødevaresikkerheden i de støtteberettigede lande,
mindske graden af fejlernæring, især blandt sårbare grupper, og give et fald i
fødevareprisinflationen. Forordningen vil udgøre retsgrundlaget for kortfristet EU-bistand til
udviklingslandene som reaktion på udfordringerne fra de stigende fødevarepriser. Den
foreslåede facilitet er tidsbegrænset til 2008 og 2009.
Selv om alle udviklingslande potentielt er støtteberettigede, foreslås bistanden ydet til de
udviklingslande, som er hårdt ramt af fødevarepriskrisen i socioøkonomisk og politisk forstand.
Kommissionen har udarbejdet en indikativ liste over kriterier for udvælgelse af modtagerlande,
hvor det foreslås, at der skal ses på følgende faktorer: fødevareprisinflationens størrelse,
afhængigheden af fødevareimport, social sårbarhed og politisk stabilitet, fødevareproduktionen
som procentdel af forbruget af egenproduktion, foranstaltninger truffet af staten,
eksportindtjening og fiskal sårbarhed.
Under hensyntagen til landespecifikke omstændigheder kan der gives støtte til tiltag, der
forbedrer adgangen til rå- og hjælpestoffer samt tjenesteydelser, herunder gødningsstoffer og
såsæd, samt sikkerhedsforanstaltninger, der sigter mod at opretholde eller forbedre landbrugets
produktionskapacitet og mod at imødekomme de mest sårbare befolkningers behov for basale
fødevarer. En lille del af faciliteten på op til en procent af midlerne vil blive anvendt til tiltag,
der er nødvendige for en effektiv gennemførelse af forordningen.
Finansieringen påtænkes kanaliseret gennem internationale organisationer herunder til
aktiviteter gennemført fra den 20. juni 2008 og frem. Det vil sige aktiviteter påbegyndt før
forordningens ikrafttrædelse. De internationale organisationer vil blive udvalgt på baggrund af
deres evne til at reagere hurtigt og kvalitativt på de specifikke behov i de udvalgte
udviklingslande i forhold til forordningens målsætninger. Der lægges i forslaget op til, at
Kommissionen selv vedtager de tiltag, der skal finansieres fra faciliteten, og herefter underretter
Europa-Parlamentet og Rådet herom.
Kommissionen og FN anslår, at der er et merbehov for udviklingsbistand til landbrugssektoren
i udviklingslandene på mellem 18 og 25 mia. EUR i 2008 og 2009 som reaktion på
fødevarepriskrisen. Der lægges op til at Fællesskabet finansierer 1,8 mia. EUR svarende til 10
pct. af dette merbehov. Hermed vil Fællesskabet finansiere en andel af merbehovet, der svarer
til Fællesskabets finansiering på 10 pct. af det samlede udviklingssamarbejde i hele verden. Idet
der er 800 mio. EUR til rådighed under Den Europæiske Udviklingsfond, foreslås der afsat 1
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mia. EUR til gennemførsel af den foreslåede forordning i perioden 2008-2009. For 2008 er
referencebeløbet 750 mio. EUR og for 2009 250 mio. EUR. Det bevilligede beløb foreslås taget
fra marginen under udgiftsområde 2 ”beskyttelse og forvaltning af naturressourcer”
(landbrugsmidlerne). De høje landbrugspriser har bidraget til et lavere skøn for
markedsudgifterne i 2008 og 2009, hvorfor der forventes at være uforbrugte midler til rådighed.
Dog bemærkes det, at der for hvert år skal efterlades en margin på mindst 600 mio. EUR under
udgiftskategori 2 i den finansielle ramme til markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger til
landmænd. Hvis dette ikke er tilfældet reduceres det maksimale beløb, der kan bevilges til
faciliteten i det pågældende år, således at marginen på 600 mio. EUR genskabes.
Ifølge forslaget skal Kommissionen senest den 31. december 2009 underrette Europa-
Parlamentet og Rådet om de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til forordningen.
Endvidere skal Kommissionen senest den 31. december 2012 aflægge rapport om
gennemførelsen af foranstaltninger, herunder også om de vigtigste resultater og virkninger af
den i henhold til forordningen ydede bistand.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet vedtog den 22. maj 2008 en resolution om stigende fødevarepriser i EU og
udviklingslandene og opfordrede indtrængende Rådet til at sikre sammenhæng i alle nationale
og internationale politikker, der tager sigte på at sikre retten til fødevarer.
Europa-Parlamentets udviklingsudvalg har med Gay Mitchell som ordfører udarbejdet et
udkast til betænkning. Heri er der stillet en række ændringsforslag. Europa-Parlamentets
udviklingsudvalg foreslår bl.a., at Kommissionen bistås af et udvalg, når der udvælges tiltag, der
finansieres under faciliteten, med den begrundelse, at forvaltningsudvalgsproceduren normalt
anvendes for eksterne finansieringsinstrumenter. Udviklingsudvalget foreslår dog kortere
tidsfrister til vedtagelser i udvalget i 2008 end i den normale forvaltningsudvalgsprocedure.
Endvidere foreslår Udviklingsudvalget et bredere udvalg af modaliteter, således at støtten ikke
kun kan kanaliseres gennem internationale organisationer. Den skal også kunne kanaliseres
gennem udviklingslande og -regioner og deres institutioner, decentrale instanser i
udviklingslande, blandede organer, fællesskabsinstitutioner og –organer, EU-agenturer samt
enheder, der opfylder betingelserne for adgang til Fællesskabets eksterne bistand. Dette vil
bringe modaliteterne for støtten i bedre overensstemmelse med de principper, der anvendes i
EU’s Instrument til Finansiering af Udviklingssamarbejde.
Udviklingsudvalget foreslår herudover, at aktiviteterne, der modtager støtte under
forordningen, underkastes evaluering for at vurdere deres aktiviter på samme måde som det
sker under Instrumentet til Finansiering af Udviklingssamarbejde. Udvalget ønsker også, at
Kommissionen aflægger rapport om gennemførelse af foranstaltninger under forordningen den
31. december 2011 i stedet for den 31. december 2012.
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentets udviklingsudvalg ønsker desuden, at listen med kriterier for udvælgelse af
lande skal fastsætte kriterierne for udvælgelsen, derfor skal listen ikke kun være indikativ, som
Kommissionen har foreslået.
Ordføreren fra Udviklingsudvalget bemærker afslutningsvist i udkastet til betænkningen, at det
er ham magtpålæggende at insistere på, at det er nye midler, der afsættes til finansiering af
faciliteten, idet imødegåelse af de høje fødevarepriser ikke bør ske på bekostning af de
nødvendige udviklingstiltag, der allerede er planlagt finansieret gennem Fællesskabets
udviklingsbistandsbudget og medlemsstaternes bilaterale bistand.
Landbrugsudvalget og Budgetudvalget i Europa-Parlamentet kan også forventes at komme med
bemærkninger.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget indebærer en merudgift på EU’s budget for 2008-2009 på 1 mia. EUR, der tages fra
uforbrugte landbrugsmidler, som normalt ville blive tilbageført til medlemslandene. Danmark
betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter svarende til en statslig udgift ved forordningen på knap 150
mio. kr. for 2008-2009.
Forslaget har ingen væsentlig betydning for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Efter regeringens opfattelse er den nuværende globale fødevaresituation kompleks, og en
løsning forudsætter en flerstrenget og velkoordineret international respons. På kort sigt er det
nødvendigt med en målrettet humanitær bistand til de lande og befolkningsgrupper, der er
hårdest ramt af de høje fødevarepriser. På det mellemlange sigt er kernen i løsningen af den
aktuelle – og forebyggelse af fremtidig – globale fødevarepriskrise at udnytte incitamenterne til
en øget fødevareproduktion og samtidig bidrage til at øge købekraften hos de fattige gennem
fremme af bæredygtig økonomisk vækst i udviklingslandene, der skaber beskæftigelse og øget
indkomst for de fattige. Centralt er derfor også at arbejde for øget og mere effektiv
international udviklingsbistand, der tager afsæt i nationale klimatilpassede vækst- og
udviklingsstrategier. Bæredygtig økonomisk vækst og fattigdomsbekæmpelse i
udviklingslandene vil styrkes kraftig af et nyt globalt udviklingsvenligt og handelsliberalt resultat
af WTO’s Doha-runde, en afvikling af al direkte landbrugsstøtte samt en verdensomspændende
klimaaftale, der især fremmer udviklingslandenes tilpasning til klimaforandringerne.
- 4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens forslag ligger overordnet i fin forlængelse af den danske holdning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er endnu uklart, hvordan de øvrige medlemslande stiller sig til Kommissionens konkrete
forslag, om end der på baggrund af konklusioner fra Det Europæiske Råd må forventes generel
tilslutning til, at Fællesskabet yder et ekstraordinært bidrag for at imødegå konsekvenserne af
fødevareprisstigningerne i udviklingslandene.
En række lande har ytret forbehold for den af Kommissionen foreslåede finansieringsmodel.
Drøftelserne om dette er i gang, herunder en række budgettekniske afklaringer f.eks.
vedrørende muligheden for omprioriteringer og for modaliteterne for anvendelse af uforbrugte
midler.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Udenrigsministeriet
- 5-