Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0458 Bilag 2
Offentligt
587743_0001.png
29. august 2008
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
OEKO
/tbc
Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
85/611/EØF om samordning af love og administrative bestemmelser
om visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer
(investeringsinstitutter).
Resumé
Der foreslås ændring af direktiv 85/611/EØF om samordning af love og
administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering
i værdipapirer (investeringsinstitutter
1
) (UCITS-direktivet
2
).
Direktivændringerne skal ifølge Kommissionen for det første tillade
investeringsinstitutter at udvikle deres grænseoverskridende aktiviteter
samt skabe grundlag for fusioner og stordriftsfordele. For det andet vil
investorerne kunne vælge blandt et større udbud af investeringsfonde med
bedre præstationer, som opererer til lavere omkostninger. For det tredje er
formålet med direktivændringerne at styrke forbrugerbeskyttelsen ved at
sikre, at investorerne modtager klar, let forståelig og relevant
information, når de investerer i investeringsfonde omfattet af direktivet.
Kommissionens ændringsforslag forventes behandlet af Rådet og Europa
Parlamentet i anden halvdel af 2009 med henblik på, at ændringerne kan
træde i kraft i midten af 2011. Direktivet medfører en udvidelse af
Kommissionens gennemførelsesbeføjelser i overensstemmelse med
Lamfalussy-metoden.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde 16. juli 2008 et forslag til ændring af UCITS-
direktivet.
KOM(2008)458
3
Direktivforslaget bygger på Traktatens
artikel 47, stk. 2. Forslaget er omfattet af den fælles beslutningstagning,
og Europa-Parlamentet skal derfor udtale sig.
Med UCITS-direktivet fra 1985 ønskede man at forbedre forretnings- og
investeringsmulighederne for såvel erhvervslivet som investorer gennem en
integration af EU-markedet for investeringsfonde. Med ændringerne i 2001
1
Direktivet omfatter danske investeringsforeninger. Investeringsinstitutter omfatter i
dette notat de investeringsfonde, der bliver reguleret i direktivet.
2
UCITS står for "Undertaking for Collective Investment in Transferable Securities".
3
http://ec.europa.eu/internal_market/investment/legal_texts/index_en.htm
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
587743_0002.png
2/8
fik investeringsinstitutterne
investeringsområder.
mulighed
for
at
investere
nye
Direktivet har dannet baggrund for udviklingen af investeringsfonde i
Europa. I juni 2007 forvaltede investeringsinstitutter aktiver til en værdi af
seks billioner (6.000.000.000.000) euro. Investeringsinstitutter tegner sig for
omkring 75 % af markedet for investeringsfonde i EU. Forslaget berører
ikke andre fonde i Danmark end investeringsforeninger.
I 2005 blev der med Kommissionens grønbog om investeringsfonde
4
lanceret en offentlig debat om behovet for og omfanget af foranstaltninger
på EU-plan. Et år senere blev der i hvidbogen om investeringsfonde
5
bl.a.
bebudet en række målrettede ændringer af UCITS-direktivet.
Dette ændringsforslag tjener to formål. For det første at kodificere de
forskellige ændringer, som UCITS-direktivet har undergået siden 1985 og
for det andet at omsætte de forslag, der blev bebudet i hvidbogen, til
konkrete direktivbestemmelser.
1.1 Grænseoverskridende fusioner
Den europæiske gennemsnitsfond er over fem gange mindre end den
tilsvarende amerikanske fond. Der er store omkostninger forbundet med
at forvalte en bred vifte af små fonde. Det gør det vanskeligt at udnytte
stordriftsfordele og forøger omkostningerne. For bedre at udnytte de
potentielle stordriftsfordele foreslår Kommissionen, at der indføres
lovgivningsmæssige rammer for (grænseoverskridende) fondsfusioner.
Forslaget giver investeringsinstitutter uanset deres retlige form, ret til at
indgå i såvel i indenlandske som grænseoverskridende fusioner.
Det foreslås, at de kompetente myndigheder, hvorunder det ophørende
investeringsinstitut hører, skal godkende fusionen, før den præsenteres
for investeringsinstituttets deltagere. Som led i denne proces skal de
undersøge de potentielle følger af fusionen for deltagerne i både det
ophørende og det fortsættende investeringsinstitut.
De
kompetente
myndigheder,
hvorunder
det
fortsættende
investeringsinstitut hører, skal underrettes om den trufne afgørelse.
Såfremt fusionen omfatter mere end et ophørende investeringsinstitut, og
de pågældende investeringsinstitutter er hjemmehørende i forskellige
medlemsstater, skal fusionen godkendes af de i forhold til hvert enkelt
ophørende investeringsinstitut kompetente myndigheder, som skal
arbejde snævert sammen.
4
5
Grønbog om forbedring af EU-rammerne for investeringsfonde KOM(2005)314
Hvidbog om forbedring af det indre markeds rammer for investeringsfonde
KOM(2006)686
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/8
Det foreslås, at der skal udarbejdes et udkast til fusionsplan med et vist
minimumsindhold, som skal være enslydende for alle de
investeringsinstitutter, der deltager i fusionen.
Depotselskaberne for såvel det ophørende som det fortsættende
investeringsinstitut skal undersøge fusionsplanen for at sikre sig, at den er
i overensstemmelse med de relevante bestemmelser i direktivet og
institutternes respektive vedtægter. Det er imidlertid ikke
depotselskabernes opgave at undersøge, om den påtænkte fusion er i
investorernes interesse. Der er tale om en ren legalitetskontrol og ikke en
investorbeskyttelsesregel.
Kommissionen foreslår, at en uafhængig revisor skal validere de kriterier,
der benyttes til dels værdiansættelse af aktiverne og passiverne i de
fusionerende fonde, dels beregning af ombytningsforholdet.
Det foreslås, at det/de ophørende investeringsinstitut(ter) selv sikrer, at
deltagerne råder over relevante og præcise oplysninger, således at de på
et kvalificeret grundlag kan tage stilling til den påtænkte fusions
konsekvenser for deres investering. Hvis det ophørende
investeringsinstituts kompetente hjemlandsmyndigheder finder, at den
påtænkte fusion også kan få konsekvenser for deltagerne i det
fortsættende investeringsinstitut, vil det fortsættende institut også skulle
forsyne sine deltagere med tilsvarende oplysninger. Oplysningerne skal
gives til investorer på det ophørende investeringsinstituts hjemlands
sprog.
Det foreslås ligeledes, at der kun stilles krav om godkendelse fra
deltagernes side, hvis den nationale lovgivning foreskriver dette. Er det
tilfældet kan det maksimalt kræves, at 75 % af de fremmødte deltagere
skal stemme for godkendelsen.
Kommissionen foreslår, at deltagerne (i både det ophørende og det
fortsættende investeringsinstitut) har ret til omkostningsfrit at indløse
andele eller aktier forud for fusionen fra det tidspunkt, hvor
investeringsinstitutterne har underrettet dem om den påtænkte fusion.
Endeligt foreslås, at ansvaret for dækning af fusionsomkostningerne ikke
må påhvile deltagerne i det ophørende og/eller fortsættende
investeringsinstitut.
Disse
omkostninger
påhviler
forvalteren/fondsudbyderen.
1.2. Indførelse af master-feeder strukturer
Kommissionen foreslår, at der bliver mulighed for at etablere såkaldte
"master-feeder-strukturer", hvor et investeringsinstitut (feeder-instituttet)
har ret til at investere alle sine aktiver i et andet investeringsinstitut (master-
instituttet). Forvaltningen af aktiver fra forskellige feeder-institutter kan
således samles i én enhed, samtidig med at feeder-institutternes lokale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/8
tilstedeværelse på de enkelte markeder fastholdes. Derved opnås
stordriftsfordele, idet forvaltningsteams kan udnytte deres kompetencer
over en større formue (mulighed for højere afkast) og omkostningerne
fordeles over flere feeder-institutter (mulighed for lavere omkostninger).
Det foreslås, at mindst 85 % af aktiverne i feeder-instituttet skal
investeres i et master-institut. Et feeder-institut må ikke investere i mere
end ét master-institut. De resterende 15 % skal sætte feeder-instituttet i
stand til at besidde accessoriske likvide midler.
Et master-institut er et investeringsinstitut, der har mindst et feeder-
institut
som
investor.
For
at
undgå
uigennemskuelige
"kaskadestrukturer",
hvor
invsteringsinsitutter
investerer
i
investeringsinstitutter, der igen investerer i andre investeringsinstitutter,
må master-instituttet hverken selv være et feeder-institut eller investere i
et feeder-institut. De kompetente myndigheder i feeder-instituttets
hjemland skal godkende feeder-instituttets investeringspolitik. Der kan
ikke stilles yderligere betingelser eller forlanges yderligere dokumenter
end de, der er krævet i loven. I henhold til ændringsforslaget skal feeder-
instituttet og master-instituttet indgå en juridisk bindende aftale. Denne
aftale skal sætte feeder-instituttet i stand til at overholde sine
forpligtelser.
Såfremt feeder-instituttet og master-instituttet har forskellige
depotselskaber eller revisorer, skal de indgå en aftale om udveksling af
oplysninger.
Kommissionen foreslår nogle betingelser, der skal være opfyldt for at
kunne ændre et eksisterende investeringsinstitut til et feeder-institut. For
at beskytte deltagerne skal investeringsinstitutter, der ændres til feeder-
institutter, underrette alle deres deltagere herom på forhånd. Alle
deltagere er berettiget til omkostningsfrit at tilbagekøbe eller indløse
andele i feeder-instituttet inden for en frist på 30 dage.
I forslaget ønskes, at feeder-instituttet varetager investorernes interesser
bedst muligt og derfor skal feeder-instituttet nøje overvåge master-
instituttet.
Kommissionen ønsker ligeledes med ændringsforslaget at forhindre, at
investorerne kommer til at betale købs- eller salgs provisioner i både
master og feeder institutterne ved køb og salg af andele i et feederinstitut.
Der stilles derimod ikke forslag om forbud mod, at master-feeder
strukturer kan kræve administrationsomkostninger (beholdningsgebyrer,
rådgivningshonorar mv.) fra investorerne i begge fonde.
1.3 Nye regler vedrørende central investorinformation
Det foreslås, at pligten til at udlevere et forenklet og gratis prospekt til
kunder før indgåelsen af en aftale afskaffes og erstattes af begrebet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/8
"central investorinformation". Der bliver tale om et enkelt dokument med
en række klart og tydeligt formulerede nøgleoplysninger, som investorerne
kan benytte til at træffe deres investeringsbeslutning. Den centrale
investorinformation skal kunne anvendes uden ændringer i alle
medlemslande.
Den centrale investorinformation skal fortælle om de vigtigste træk ved
den foreslåede investering og præcisere, hvordan og hvor investorer kan
indhente supplerende oplysninger om investeringen, og den skal fortælle
om bestemte praktiske elementer. Det foreslås, at der i sekundære regler
fastsættes helt specifikke regler om f.eks. format og indhold.
Medlemsstaterne kan ikke stille yderligere krav til indholdet eller formen
for den centrale investorinformation.
Det foreslås, at investeringsinstitutter kun skal oversætte den centrale
investorinformation
til
det
lokale
sprog
i
værtslandet.
Investeringsinstituttet afgør selv, om andre obligatoriske oplysninger skal
oversættes til det nationale sprog i værtslandet eller til et sprog, der er
almindeligt anvendt i internationale finanskredse.
Det foreslås, at den centrale investorinformation kun skal tjene til
underretning forud for indgåelsen af en aftale. Hverken
investeringsinstitut, formidlere eller andre vil kunne stilles til civilretligt
ansvar alene på basis af denne information, medmindre den er
vildledende, upræcis eller i uoverensstemmelse med prospektet.
1.4 Grænseoverskridende markedsføring af investeringsinstitutter
Det gældende direktiv medfører, at før et investeringsinstitut kan
markedsføre sine andele i en anden medlemsstat, skal instituttet indsende en
del dokumentation til det pågældende værtslands tilsynsmyndigheder.
Myndighederne i værtslandet har så to måneder til at afgøre, om instituttets
markedsføring er i overensstemmelse med landets nationale regler.
Kommissionen peger på, at denne to-måneders frist ikke altid bliver
overholdt og mener, at der kun er få fordele ved det nuværende system, idet
systemet hindrer udbredelsen af foreningernes andele. De administrative
hindringer for grænseoverskridende markedsføring af investeringsinstitutter
foreslås mindsket.
Kommissionen foreslår derfor en ny procedure, som fjerner værtslandets
muligheder for at gøre indsigelser mod et udenlandsk investeringsinstituts
markedsføring.
Der stilles forslag om, at et investeringsinstitut, der ønsker at markedsføre
sine andele i en anden medlemsstat, kun skal indsende en anmeldelse til de
kompetente myndigheder i sit hjemland. Hjemlandets myndigheder skal
kontrollere, at oplysningerne i anmeldelsen er korrekte og sende
anmeldelsen til de kompetente myndigheder i værtslandet sammen med en
erklæring om, at investeringsinstituttet overholder sine forpligtelser efter
direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
587743_0006.png
6/8
Værtslandets tilsynsmyndigheder vil ikke have ret til at revurdere, bestride
eller så tvivl om værdien af den godkendelse, som hjemlandet har meddelt
investeringsinstituttet.
Det foreslås, at Kommissionen får hjemmel til at fastsætte
gennemførelsesforanstaltninger vedrørende oplysninger, der skal
offentliggøres
myndighedernes
hjemmesider,
elektronisk
kommunikation mellem de kompetente myndigheder og samarbejde
mellem myndighederne.
1.5 Indførelse af et administrationsselskabspas
I direktivforslaget oplyser Kommissionen, at den vil fremsætte et forslag
om indførelse af et administrationsselskabspas så betids, at det kan
vedtages i løbet af den nuværende mandatperiode. Administrations-
selskabspasset skal give et administrationsselskab mulighed for at
forvalte/administrere et investeringsinstitut, der er hjemmehørende i en
anden medlemsstat.
Kommissionen oplyser, at grunden til, at forslaget ikke allerede
indeholder et forslag om indførelse af et administrationsselskabspas, er, at
arbejdet med konsekvensanalysen har påvist problemer. Kommissionen
har derfor bedt CESR om senest den 1. november 2008 at bistå
Kommissionen med formuleringen af bestemmelser, der gør det muligt at
indføre et administrationsselskabspas
2. Europa-Parlamentets holdning
Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen fremhæver, at målene for de påtænkte direktivændringer
ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, idet de indebærer
vedtagelse af regler med visse fællestræk, der skal anvendes på
transnationalt niveau. Ændringernes omfang og virkninger kræver derfor,
at de gennemføres på fællesskabsplan. Forslaget er således efter
Kommissionens vurdering i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet, da ensartede konkurrencevilkår
og forbrugerbeskyttelse i EU samt øget grænseoverskridende konkurrence
fordrer fælles regler.
4. Gældende dansk ret
Lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre
kollektive investeringsordninger m.v. (LIS) indeholder regler om
- grænseoverskridende fusioner, der er snævrere end bestemmelsen
i direktivforslaget.
- regler
om
grænseoverskridende
markedsføring
i
overensstemmelse med det gældende direktiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
587743_0007.png
7/8
-
regler om forenklede prospekter i overensstemmelse med det
gældende direktiv.
5. Høring
Forslaget er sendt til orientering og kommentering i EU-Specialudvalget for
den finansielle sektor.
6. Andre landes holdninger
Da forhandlingerne endnu ikke er startet kendes de øvrige medlemslandes
konkrete holdninger ikke på nuværende tidspunkt.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark kan støtte hovedlinierne i Kommissionens forslag til ændringer
af UCITS-direktivet.
For så vidt angår
grænseoverskridende fusioner
vil Danmark dog arbejde
for at mindske den foreslåede selskabsretlige detailregulering.
For så vidt angår
indførelse af master-feeder strukturer
vil Danmark
arbejde for, at master-feeder strukturer ikke fører til øgede omkostninger for
investorerne.
For så vidt angår
grænseoverskridende markedsføring af
investeringsinstitutter,
vil Danmark arbejde for, at værtslandet fortsat kan
håndhæve sine nationale markedsføringsregler.
Da indførelse af et europæisk administrationspas endnu ikke er en del af
Kommissionens ændringsforslag er det for tidligt at forholde sig til dette
element.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Implementering af direktivforslaget vil kræve lovgivning vedrørende en
række forhold.
De foreslåede regler om grænseoverskridende fusioner vil medføre behov
for en ændring af fusionsreglerne i LIS samt særlige selskabsretlige
regler, som skal anvendes ved fusioner over grænserne af
investeringsinstitutter. Herudover skal der i FIL indføres en pligt for
depotselskabet til at kontrollere fusionsplanen.
De foreslåede regler om at etablere mulighed for oprettelse af master-
feeder-strukturer betyder, at der skal indføres regler herom i LIS.
De foreslåede regler om grænseoverskridende markedsføring, vil medføre
et behov for at ændre de gældende regler i LIS om markedsføring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
587743_0008.png
8/8
De foreslåede regler om investorinformation, betyder at reglerne i LIS
om, at investeringsforeninger skal udarbejde et forenklet prospekt, skal
erstattes af regler om udgivelse af en standardiseret investorinformation.
Hvis der kommer regler om et administrationsselskabspas, vil de medføre
behov for omfattende ændringer i LIS og i FIL. Der skal skabes mulighed
for at administrere eller blive administreret over grænserne og
betingelserne herfor. Der skal indføres regler om hvilket lands ret, der
skal gælde for forholdet og hvilket lands tilsynsmyndigheder, der er
kompetente m.v.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser som følge af nye
investeringsprodukter, der skal godkendes og det øgede tilsyn som følge
af administrationsselskabspasset.
Forslaget giver EU-investeringsinstitutter en lettere adgang til det danske
marked og vil dermed påføre de danske investeringsforeninger en øget
konkurrence især i forhold til institutionelle investorer. Samtidig giver
forslaget investeringsforvaltningsselskaberne og investeringsforeningerne
samt deres distributører mulighed for at tilbyde investorerne nye
produkter (master feeder fonde).
Kommissionen har udarbejdet en rapport vedrørende konsekvenserne af
direktivændringerne.
6
Heri vurderer Kommissionen blandt andet, at de
foreslåede ændringer kan forventes at munde ud i både statiske
omkostningsbesparelser for branchen og investorerne og dynamiske
fordele takket være en skærpet konkurrence og produktivitetsgevinster.
Den direkte effektivitetsgevinst kan forventes at løbe op i adskillige
milliarder euro.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Direktivændringerne forventes at give administrative byrdelettelser for
særligt de investeringsinstitutter, der opererer på tværs af landegrænserne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Nærhedsnotat er forelagt 19. august 2008.
6
http://ec.europa.eu/internal_market/investment/docs/legal_texts/framework/-
summary_da.pdf