Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0464 Bilag 2
Offentligt
586149_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg
Grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om æn-
dring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF om beskyttelses-
tiden for ophavsret og visse beslægtede rettigheder
KOM (2008) 464
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag til direktiv om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/116/EF om beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtede
rettigheder
Forslaget går ud på at forlænge beskyttelsestiden for udøvende kunstnere og fonogram-
producenter fra 50 til 95 år ved at foretage en ændring af de relevante bestemmelser i
direktiv 2006/116/EF.
Forslaget indeholder derudover visse ledsagende foranstaltninger såsom oprettelse af en
fond for studiemusikere, indførelse af "use it or lose it"-klausuler i kontrakter mellem
udøvende kunstnere og fonogramproducenter og "tavlen visket ren" for kontrakter i den
forlængede periode efter de første 50 år
.
2. Baggrund
Om baggrunden har Kommissionen fremført, at forslaget skal forbedre udøvende
kunstneres sociale situation, især studiemusikeres, eftersom stadigt flere kunstnere
lever længere end den nuværende beskyttelsestid for deres ophavsret, som er 50 år.
Kommissionen lægger vægt på, at de fleste udøvende kunstnere befinder sig i en prekær
finansiel og social situation. Kommissionen anfører således, at ud fra et juridisk per-
spektiv bliver betydningen af deres bidrag til musisk kreativitet ikke ordentligt aner-
kendt. Desuden har de til sammenligning med forfattere en mindre beskyttelse af
henholdsvis deres moralske og økonomiske rettigheder.
For så vidt angår fonogramproducenter henviser Kommissionen til, at masseproduktio-
nen af fonogrammer begyndte i starten af 1950'erne. Kommissionen finder, at hvis der
ikke gribes ind nu, vil beskyttelsen af stadigt flere optagelser, der blev indspillet og
udgivet tilbage i perioden fra 1957 til 1967, løbe ud. Når optagelserne af kunstnernes
fremførelser ikke længere er beskyttede, vil ca. 7.000 kunstnere i hver eneste af de
større medlemsstater og et tilsvarende mindre antal i de mindre medlemsstater ifølge
Kommissionen miste den indkomst, de får fra kontraktmæssige royalties og det såkald-
te "rimelige vederlag" for udsendelse af deres fremførelser via radio og fjernsyn og
afspilning på offentlige steder, f.eks. barer og diskoteker.
26. august 2008
J.Nr.2004-21729-13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Kommissionen lægger vægt på, at det berører de kendte kunstnere (der modtager kon-
traktmæssige royalties), men især rammer de tusindvis af anonyme studiemusikere
(der ikke modtager royalties, men må nøjes med det "rimelige vederlag"), der medvirke-
de ved fremstillingen af fonogrammer i slutningen af 50'erne og i 60'erne og overdrog
deres enerettigheder til producenten mod et engangshonorar ("buy out"). De individuel-
le vederlag for udsendelse i radio og tv og afspilning på offentlige steder, som ikke blev
overdraget til producenten, ophører, når beskyttelsestiden udløber.
Formålet med forslaget er desuden at opstille en ensartet måde i medlemslandene til
beregning af den beskyttelsestid, som gælder et musikstykke med tekst, som flere
forfattere har bidraget til.
I nogle medlemsstater er beskyttelsen 70 år efter den længstlevende forfatters død,
hvorimod beskyttelsen af hvert bidrag i andre medlemsstater bortfalder 70 år efter den
bidragende forfatters død. Disse forskelle i længden af beskyttelsestider for et musik-
stykke fører til problemer med administrationen af ophavsretten til værker med flere
ophavsmænd i Fællesskabet. Det medfører desuden problemer ved distribution af royal-
ties for udnyttelsen i forskellige medlemsstater.
Samtidig med forslagets fremsættelse har Kommissionen offentliggjort sit arbejdsdo-
kument SEC (2008) 2287, en konsekvensanalyse af, hvad en række forskellige løsnings-
forslag vil betyde for henholdsvis de udøvende kunstnere, fonogramproducenterne,
radio- og tv-selskaber samt offentlige steder, hvor musik spilles, public domain plade-
selskaber, forbrugerne, samt for den kulturelle diversitet, informationssamfundstjene-
ster og internationale aspekter.
3. Hjemmelsgrundlag
Med hjemmel i traktatens artikel 47(2), artikel 55 og 95 i EF-traktaten har Kommissio-
nen den 16. juli 2008 fremlagt et forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/116/EF om beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtede rettighe-
der. Direktivet kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslut-
ningstagen med Parlamentet (artikel 251).
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har beskrevet forslagets forhold til nærhedsprincippet således:
”Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Grunden til, at Fælles-
skabet har enekompetence er, at den nuværende lovgivning, der er fastsat ved
direktiv 2006/116/EF (herefter benævnt "direktivet"), sikrer fuld harmonisering.
Direktivet indeholder bestemmelser om både minimums- og maksimumsharmoni-
sering. Det betyder, at medlemsstaterne hverken kan fastsætte kortere eller længere
beskyttelsestider end de i direktivet foreskrevne (betragtning nr. 2). Subsidaritets-
princippet er derfor ikke relevant.”
Formålet med forslaget er at forbedre udøvende kunstneres sociale situation, især
studiemusikeres, eftersom stadigt flere kunstnere lever længere end den nuværende
beskyttelsestid for deres ophavsret, som er 50 år. Formålet er desuden at opstille en
ensartet måde til beregning af den beskyttelsestid, som gælder et musikstykke med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
tekst, som flere forfattere har bidraget til. Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens
betragtninger omkring nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag vedrører ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/116/EF af 12. december 2006 om beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslæg-
tede rettigheder. Hovedformålet med forslaget er at forlænge beskyttelsestiden for
udøvende kunstnere og fonogramproducenter fra 50 til 95 år.
Forslaget har ifølge præamblen til formål at sikre, at beskyttelsestiden for fremførelser
optaget på fonogrammer varer i kunstnerens levetid. Dermed kan udøvende kunstnere
dels sikre sig, at de ikke mister indkomst i slutningen af deres levetid, dels får de mu-
lighed for at kunne påberåbe sig retten til at forhindre eller begrænse for dem uaccep-
table anvendelser af deres fremførelser, medens de endnu lever.
Med direktivet foreslås af hensyn til den juridiske sikkerhed endvidere fastsat en række
overgangsforanstaltninger, således at der ikke er tvivl om hvilke regler, der finder
anvendelse på de kontrakter mellem udøvende kunstnere og fonogramfremstillere, der
fortsat er gældende i den forlængede beskyttelsestid.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
I henhold til TEF artikel 251 skal forslaget forelægges Europa-Parlamentet. Der fore-
ligger endnu ikke en udtalelse om direktivudkastet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtede rettigheder er reguleret i § 65 i lov
om ophavsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 20. juni 2008.
Det følger heraf, at udøvende kunstneres ophavsret udløber 50 år regnet fra udgangen
af det år, da fremførelsen fandt sted. Det følger videre af § 65, at hvis en indspilning af
fremførelsen udgives eller offentliggøres, beregnes beskyttelsestiden efter tidspunket
for disse begivenheder. Dansk lovgivning er dermed i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF af. 12. december 2006 om beskyttelsesti-
den for ophavsret og visse beslægtede rettigheder (kodificeret udgave).
Såfremt direktivforslaget vedtages, skal der foretages en konsekvensændring af de
ovenfor anførte bestemmelser i lov om ophavsret.
Endvidere vil vedtagelse af forslagets overgangsforanstaltninger betyde, at der i lov om
ophavsret skal indføres tilsvarende bestemmelser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-
kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. En forlængelse af beskyt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
telsestiden vil alt andet lige føre til at forbrugerne og herunder radio- og Tv-stationer
kommer til at betale mere for musikken. Derudover vil forslaget have konsekvenser for
de fonogramproducenter, der har specialiseret sig i at udgive fremførelser efter udløbet
af den nuværende 50-års periode.
9. Høring
Direktivforslaget er sendt i en bred høring til relevante organisationer mv. med hørings-
frist den 4. september 2008.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens holdning er, at ophavsrettigheder og den periode, hvori de kan gøres gæl-
dende bør være fastlagt på en måde, der betyder, at der er en fornuftig balance mellem
på den ene side hensynet til de udøvende kunstnere og fonogramproducenter og på den
anden side hensynet til brugerne af de beskyttede fremførelser.
Regeringen finder, at det vil være hensigtsmæssigt at afvente tilbagemeldingerne på
høringen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er vurderingen, at overvejelserne i de øvrige lande i lighed med i Danmark vil være,
om der med forslaget opretholdes/indføres en fornuftig balance mellem hensynet til
rettighedshaverne og brugerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg den 11. august 2008.