Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0510 Bilag 1
Offentligt
594834_0001.png
Statens Luftfartsvæsen
Civil Aviation Administration - Denmark
19. september 2008
Grundnotat vedrørende meddelelse fra Kommissionen om omfanget af luftfartsselska-
bers og lufthavnes ansvar, når bevægelseshæmmede personers hjælpemidler ødelæg-
ges, beskadiges eller bortkommer i forbindelse med flyrejser, KOM (2008) 510.
Notatet er parallelfremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
I Kommissionens meddelelse redegøres for en undersøgelse, der er foretaget af muligheden for
at forbedre de eksisterende rettigheder i henhold til fællesskabslovgivningen og national og in-
ternational lovgivning for flypassagerer, hvis kørestole eller andet mobilitetsudstyr og hjælpe-
midler ødelægges, beskadiges eller bortkommer i forbindelse med flytransport eller håndtering i
lufthavne. Undersøgelsens resultater gennemgås, og Kommissionen nævner i sin konklusion
nogle tiltag, den vil iværksætte. Endelig fremsættes nogle opfordringer til luftfartsselskaber og
lufthavne med henblik på forbedring af rettighederne.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen blev vedtaget af Kommissionen den 7. august 2008 og dansk sprogversion forelå
den 29. august 2008.
Den 5. juli 2006 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet forordning (EF) nr. 1107/2006 om handi-
cappede og bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly (i det følgende
benævnt "forordningen"). Forordningens overordnede formål er at sikre, at handicappede og
bevægelseshæmmede passagerer ikke forskelsbehandles, når de rejser med fly.
I forbindelse med den politiske forhandlingsproces vedrørende Kommissionens forslag til for-
ordningen og den kommende artikel 12 i forordningen vedrørende "erstatning for tab eller be-
skadigelse af kørestole, andet mobilitetsudstyr og hjælpemidler", blev der vedtaget en erklæring
til referatet. I erklæringen forpligtede Kommissionen sig til at iværksætte og efterfølgende af-
lægge beretning om en undersøgelse af muligheden for at forbedre de eksisterende rettigheder
i henhold til fællesskabslovgivningen samt national og international lovgivning for flypassagerer,
hvis kørestole eller andet mobilitetsudstyr og hjælpemidler ødelægges, beskadiges eller bort-
kommer i forbindelse med flytransport eller håndtering i lufthavne.
Undersøgelsen er efter udbud foretaget af et konsulentfirma og foreligger som
Undersøgelse af
erstatningstærskler for beskadiget eller bortkommet udstyr og anordninger, der tilhører bevæ-
gelseshæmmede flypassagerer
(i det følgende benævnt ”undersøgelsen”).
I meddelelsen rapporteres om resultaterne af undersøgelsen og om muligheden for at forbedre
de eksisterende rettigheder.
Oplysninger fra undersøgelsen indikerer ifølge Kommissionen klart, at bevægelseshæmmede
passagerer, som er afhængige af kørestole og andre mobilitetshjælpemidler (i det følgende be-
nævnt ”hjælpemidler”), rejser mindre med fly end befolkningen generelt. Det er meget sandsyn-
ligt, at frygten for, at deres hjælpemidler skal bortkomme, blive beskadiget eller ødelagt, er med
til at afholde dem fra at rejse og således forhindrer dem i at blive integreret i samfundet. Der er
flere objektive årsager bag denne frygt, som er specificeret i meddelelsen.
Side 1 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår ifølge Kommissionen af undersøgelsen, at de enkelte selskabers faktiske årlige
antal tilfælde af ødelagte, beskadigede eller bortkomne hjælpemidler er meget lavt. Det samle-
de antal begrundede klager ligger på mellem 600 og 1000 sager årligt, hvilket skal ses i forhold
til de 706 mio. flypassagerer, som befordres årligt i EU. Det betyder, at der pr. en mio. passage-
rer forekommer fra mindre end en til maksimalt halvanden klage.
Undersøgelsen konkluderer ifølge Kommissionen, at der bør sættes fokus på problemets kvanti-
tative såvel som kvalitative aspekter:
Det kvantitative mål er at mindske antallet af hændelser med ødelagte, beskadigede eller bort-
komne hjælpemidler, der tilhører bevægelseshæmmede, samtidigt med, at den bevægelses-
hæmmede kan anvende sit personlige hjælpemiddel så længe som muligt (ideelt set først afle-
vere det ved flydøren før flyvningen og modtage det igen ved flydøren efter flyvningen).
Det kvalitative mål er at mindske følgerne af en hændelse, idet skader på hjælpemidler kan ha-
ve alvorlige konsekvenser ikke bare på grund af omkostningerne, men også fordi det kan bety-
de, at den bevægelseshæmmede vil være ude af stand til at benytte sit hjælpemiddel i en peri-
ode, og der kan være lang ventetid for udbetaling af erstatning.
Kommissionen fremkommer med følgende 6 konklusioner:
1) Kommissionen minder lufthavnene og luftfartsselskaberne om, at de, navnlig i henhold til
ECAC-dokument nr. 30 og de relevante bilag hertil, er forpligtet til at indføre kvalitetsstandarder,
nødvendig uddannelse samt procedurer vedrørende behandling af bevægelseshæmmede pas-
sagerers hjælpemidler og vedrørende varetagelsen af sådanne passagerers rettigheder i tilfæl-
de af ulykker med deres hjælpemidler.
2) For så vidt angår erstatningsbeløbet og for at bringe dette tættere på hjælpemidlernes reelle
værdi agter Kommissionen at foreslå Rådet, at Fællesskabet i samarbejde med medlemsstater-
ne lancerer et initiativ inden for rammerne af ICAO for at afklare og definere begrebet "bagage".
Hensigten hermed er at udelukke hjælpemidler fra definitionen af ”bagage” eller alternativt at
afskaffe eller ændre grænserne for erstatningsansvaret ved bortkomne, beskadigede eller øde-
lagte hjælpemidler inden for rammerne af Montreal-konventionen.
3) Kommissionen opfordrer luftfartsselskaberne i EU til frivilligt at ophæve deres nuværende
grænser for erstatningsansvar og således bringe erstatningsbeløbet tættere på hjælpemidlernes
faktiske værdi.
4) Kommissionen vil i 2008-2009 overvåge medlemsstaternes, luftfartsselskabernes og lufthav-
nenes overholdelse af fællesskabslovgivningen, herunder forordning (EF) nr. 1107/2006.
5) Kommissionen opfordrer de berørte parter til at gennemføre en bedre og mere systematisk
indsamling af data om krav, der vedrører hjælpemidler.
6) I den rapport, som Kommissionen senest 1. januar 2010 skal aflægge til Europa-Parlamentet
og Rådet om anvendelsen og virkningerne af forordning1107/2006, jf. denne forordnings artikel
17, vil Kommissionen indføje et kapitel om rettigheder for bevægelseshæmmede, hvis hjælpe-
midler er bortkommet, beskadiget eller ødelagt. Kommissionen vil derefter vurdere den faktiske
udvikling efter ikrafttræden af forordning (EF) nr. 1107/2006 og fremskridtene for det initiativ
inden for rammerne af ICAO, som er nævnt i punkt 2 i disse konklusioner. Hvis vurderingen
viser, at der ikke er opnået de nødvendige forbedringer, vil Kommissionen fremsætte et særligt
forslag til lovgivning for at forbedre de eksisterende rettigheder i henhold til fællesskabslovgiv-
ningen for flypassagerer, hvis kørestole eller andre hjælpemidler ødelægges, beskadiges eller
bortkommer i forbindelse med håndtering i en lufthavn eller under flytransport, herunder en æn-
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dring af de nuværende erstatningstærskler, og hvorvidt der er behov for en bedre definition af
lufthavnens ansvar.
2. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
3. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos følgende institutioner, virksomheder og organisationer:
Danske Handicaporganisationer, AOPA Danmark, Dansam, Erhvervsflyvningens sammenslut-
ning, Kongelig Dansk Aeroklub, Grønlands Lufthavnsvæsen, Københavns Lufthavne, Danish
Airline Pilots Association, Flyvebranchens Personaleunion, Billund Lufthavn, Færøernes Lands-
styre, SAS, Cimber Air, Sterling Airways, HTS - Handel Transport og Service, Dansk Erhverv,
Dansk Industri.
Fristen for høringssvar er 1. oktober 2008 og et supplerende grundnotat vil blive fremsendt, når
høringssvarene foreligger.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og miljømæssige konsekvenser
samt beskyttelsesniveau.
Meddelelsen medfører i sig selv ikke nogen statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrati-
ve, beskyttelsesmæssige og miljømæssige konsekvenser. Hvis meddelelsen udmøntes i kon-
krete forslag vil konsekvenserne blive vurderet i grundnotater herom.
5. Nærhedsprincippet
Hvis meddelelsen udmøntes i konkrete forslag, vil konsekvenserne blive vurderet i nærhedsno-
tater herom.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor Kommissionens meddelelse, herunder Kom-
missionens foreslåede tiltag til at forbedre de bevægelseshæmmedes rettigheder.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen har ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant ved meddelelser.
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Tidligere forlæggelser for Europaudvalget
Meddelelsen har ikke tidligere være forelagt Europaudvalget.
Side 4 af 4