Retsudvalget 2009-10
KOM (2008) 0543 Bilag 3
Offentligt
738895_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2009
Dyrevelfærdskontoret
2005-5420-0004
MJO41543
Samlenotat (Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabelige formål
(KOM(2008)543) - tidlig forelæggelse
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé
Kommissionen har den 5. november 2008 fremlagt et forslag til direktiv
om beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabelige formål. Direktivet
skal erstatte det gældende direktiv 86/609/EØF. Forslaget indeholder
bl.a. regler om, til hvilke formål der må foretages dyreforsøg, regler om
meddelelse af tilladelse til dyreforsøg og regler om opdræt og hold af
forsøgsdyr, herunder krav til dyrenes opstaldning og pasning. Med for-
slaget sættes der øget fokus på det såkaldte ”3R-princip” (”Replacement,
Reduction and Refinement”), der har til formål at fremme alternativer til
dyreforsøg. Forslaget indebærer endvidere bl.a. en udvidelse af det gæl-
dende direktivs anvendelsesområde, idet det foreslås, at direktivet – ud
over levende hvirveldyr – også skal gælde for fostre
af pattedyr og fugle
i
den sidste tredjedel af deres normale udviklingsperiode og for visse hvir-
velløse dyr. Forslaget indebærer herudover, at adgangen til at bruge aber
i forsøg begrænses. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre merudgifter for det offentlige af be-
tydning.
Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om andre med-
lemsstaters holdninger til forslaget.
Fra dansk side er man positiv over
for forslaget, der generelt vil sikre en god velfærd for forsøgsdyrene,
samtidig med at hensynet til forskningen tilgodeses. Det svenske for-
mandskab forventes at sætte forslaget på dagsordenen for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 19.-20. november 2009 til politisk enighed.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Baggrund
Den 24. november 1986 vedtog Rådet direktiv 86/609/EØF af 24. no-
vember 1986 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og ad-
ministrative bestemmelser om beskyttelse af dyr, der anvendes til forsøg
og andre videnskabelige formål.
Kommissionen har den 5. november 2008 fremlagt et forslag til direktiv
om beskyttelse af dyr, der skal erstatte det gældende direktiv. Ifølge
Kommissionen rummer det gældende direktiv forskellige svagheder, her-
under som følge af, at det er over 20 år gammelt. Forslaget har til formål
at rette op på disse svagheder.
Forslaget er blevet behandlet på en række møder i Rådets arbejdsgruppe
om dyrevelfærd. Forslaget behandles efter den fælles beslutningsproce-
dure, og Europa-Parlamentet har den 5. maj 2009 vedtaget en beslutning
om forslaget, der indeholder en række forslag til ændringer.
Det svenske formandskab har på baggrund af drøftelserne på arbejds-
gruppeniveau løbende fremsat en række kompromistekster. Den seneste
kompromistekst er af 18. september 2009.
Kompromisteksten indeholder visse ændringer i forhold til det oprindeli-
ge forslag. Kompromisteksten indebærer bl.a., at der indsættes en ud-
trykkelig bestemmelse om, at medlemslandene under overholdelse af
traktatens almindelige bestemmelser kan opretholde eller vedtage be-
stemmelser om beskyttelse af forsøgsdyr, der er strengere end de be-
stemmelser, der er fastlagt i direktivet. Medlemslandene må dog ikke for-
byde eller vanskeliggøre levering eller brug af dyr fra andre medlems-
lande med henvisning til, at disse dyr ikke har været holdt i overens-
stemmelse med det modtagende medlemslands strengere nationale reg-
ler.
Kompromisteksten indeholder endvidere en præcisering af, at det såkald-
te dyrevelfærdsorgan, som samtlige opdrætter-, leverandør- og bruger-
virksomheder forpligtes til at etablere, skal rådgive virksomhedens per-
sonale om dyrevelfærd og om ”3R-princippet”.
Herudover indebærer kompromisteksten bl.a., at kravet om, at den kom-
petente myndighed skal foretage mindst to årlige inspektioner i hver virk-
somhed, erstattes af et krav om, at der jævnligt skal foretages inspektio-
ner på grundlag af en risikoanalyse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kompromisteksten indebærer endvidere, at kravet om, at alle personer,
der beskæftiger sig med dyreforsøg, skal godkendes af den kompetente
myndighed hvert 5. år, erstattes af et krav om, at de personer, der tilret-
telægger eller udfører forsøg, og de personer, der passer forsøgsdyrene,
skal have den fornødne uddannelse og godtgøre, at de har de krævede
kvalifikationer. Endvidere skal medlemslandene ifølge kompromisteksten
sikre, at der i hver opdrætter-, leverandør- og brugervirksomhed er en
eller flere personer, som er godkendt af den kompetente myndighed. Dis-
se personer skal bl.a. have ansvaret for forsøgsdyrenes velfærd og for, at
forsøgene udføres i overensstemmelse med forsøgsgodkendelsen.
Endvidere indebærer kompromisteksten, at kravet om, at samtlige med-
lemslande skal udpege et nationalt referencelaboratorium for validering
af alternative metoder, er erstattet af en bestemmelse om, at hvert med-
lemsland sammen med Kommissionen skal udpege egnede laboratorier,
der kan foretage validering af alternative metoder. Efter samråd med
medlemslandene fordeler Kommissionen valideringsopgaverne mellem
de udpegede laboratorier.
Formandskabet har sat forslaget på den foreløbige dagsorden for råds-
mødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. november 2009 til politisk enig-
hed.
2. Indhold
2.1. Formål, anvendelsesområde, definitioner mv.
Forslaget til direktiv er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 95
om det indre marked og skal vedtages efter den fælles beslutningsproce-
dure i traktatens artikel 251.
Direktivet har til formål at fastsætte foranstaltninger til beskyttelse af for-
søgsdyr og skal finde anvendelse på dyr, der anvendes eller påtænkes an-
vendt til forsøg, og dyr, der opdrættes med henblik på at anvende deres
organer eller væv til videnskabelige formål.
Direktivet,
som affattet ved formandskabets kompromistekst af 18. sep-
tember 2009,
gælder for levende hvirveldyr, fostre
af pattedyr og embry-
oner af fugle
i den sidste tredjedel af deres normale udviklingsperiode.
Direktivet gælder endvidere for forsøgsdyr, der befinder sig på et tidlige-
re udviklingsstadium, hvis dyret får lov til at leve videre, og det er sand-
synligt, at det senere vil opleve smerte, lidelse eller varigt men. Udover
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvirveldyr og fostre
af pattedyr og embryoner af fugle
finder direktivet
også anvendelse på enkelte, nærmere angivne, levende hvirvelløse dyr,
f.eks. blæksprutter.
Medlemslandene kan under overholdelse af traktatens almindelige be-
stemmelser opretholde eller vedtage bestemmelser om beskyttelse af for-
søgsdyr, der er strengere end de bestemmelser, der er fastlagt i direkti-
vet. Medlemslandene skal i givet fald underrette Kommissionen om så-
danne foranstaltninger. Medlemslandene må dog ikke forbyde eller van-
skeliggøre levering eller brug af dyr fra andre medlemslande med hen-
visning til, at disse dyr ikke har været holdt i overensstemmelse med det
modtagende medlemslands strengere nationale regler.
Ved ”forsøg” forstås i forslaget enhver brug af dyr til videnskabelige,
undervisningsmæssige, produktionsmæssige og lignende
formål, som kan
påføre dyret smerte, lidelse, angst eller varigt mén,
der svarer til eller er
højere end den smerte, lidelse eller angst, som forårsages af, at en kanyle
føres ind i dyrets krop.
Definitionen omfatter også handlinger, der har til
formål at medføre fødsel af et dyr i en sådan tilstand eller at udvikle
eller
opretholde
genmodificerede dyrestammer,
der befinder sig i en sådan
tilstand.
Forslagets artikel 4 indeholder det såkaldte ”3R-princip” (”Replacement,
Reduction and Refinement”/Erstatning, begrænsning og forfinelse). Med-
lemslandene skal således efter denne bestemmelse sikre,
at i det omfang
der findes en videnskabeligt tilfredsstillende
forsøgsmetode, der ikke
in-
debærer brug af
dyr,
er det kun denne forsøgsmetode, der tillades
(er-
statning).
Medlemslandene skal endvidere sikre,
at antallet af dyr, der
anvendes til forsøg, begrænses mest muligt (begrænsning), og at opdræt,
forsøgsmetoder mv. forfines, således at eventuel smerte, lidelse, angst
eller varigt mén for dyrene undgås eller begrænses mest muligt (forfinel-
se).
Forslaget indeholder en udtømmende opregning af de formål, til hvilke
der må iværksættes dyreforsøg. Det drejer sig om
- grundforskning,
- anvendt forskning med henblik på forebyggelse, diagnosticering
eller behandling af sygdomme mv. hos mennesker, dyr eller plan-
ter, med henblik på vurdering, påvisning eller forandring af fysio-
logiske tilstande hos mennesker, dyr eller planter,
eller med hen-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
-
-
blik på at forbedre produktionsbetingelserne og velfærden for
dyr, der opdrættes til landbrugsmæssige formål,
udvikling, fremstilling eller kontrol af lægemidler, fødevarer og
foderstoffer,
beskyttelse af miljøet af hensyn til menneskers og dyrs sundhed
og velfærd,
forskning med henblik på bevarelse af en art,
videregående uddannelse og
retsmedicinske undersøgelser.
Ifølge forslaget skal medlemsstaterne sikre, at aflivning af forsøgsdyr
sker på en måde, der forvolder dyret mindst mulig smerte, lidelse eller
angst.
Aflivningen skal foretages af en
kompetent
person
og som ud-
gangspunkt under anvendelse af en metode, som er nævnt i bilag V til
direktivet. Den kompetente myndighed kan dog i forbindelse med en kon-
kret forsøgstilladelse give tilladelse til, at der anvendes en anden afliv-
ningsmetode, hvis der er videnskabeligt grundlag for at antage, at denne
metode er lige så skånsom, eller hvis formålet med forsøget ikke kan nås
ved anvendelse af en af de aflivningsmetoder, som er nævnt i bilag V.
2.2. Anvendelse af visse dyr til forsøg
Direktivforslaget indeholder regler om anvendelse af visse nærmere an-
givne dyregrupper til forsøg. Der fastsættes bl.a. regler, der begrænser
brugen af aber og udryddelsestruede dyrearter.
Det følger bl.a. af forslaget, at aber kun må bruges til forsøg, der foreta-
ges med henblik på at forebygge, diagnosticere eller behandle invalide-
rende eller
potentielt
livstruende kliniske lidelser hos mennesker,
til
grundforskning inden for biologi og adfærdsvidenskab,
eller til forskning
med henblik på bevarelse af en art. Det er endvidere en forudsætning, at
forsøgets formål ikke kan opfyldes ved brug af andre arter end aber.
Ved
en invaliderende klinisk lidelse forstås en begrænsning i en persons nor-
male fysiske eller psykiske evne til at fungere. En sådan lidelse kan være
forårsaget af sygdom, ulykke eller være medfødt, og den kan resultere i
en midlertidig eller varig svækkelse.
Det fremgår videre af forslaget, at
menneskeaber ikke må bruges til dyreforsøg, jf. dog pkt. 2.6 nedenfor.
Endvidere fastsættes der i direktivforslaget regler om, at dyr, der er ind-
fanget i naturen, samt herreløse og vilde husdyr
som udgangspunkt
ikke
må bruges til forsøg, og regler om, at visse forsøgsdyr som udgangspunkt
skal være opdrættet til forsøgsbrug.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
738895_0006.png
Forslaget indeholder bl.a. en regel om, at aber
– efter udløbet af en over-
gangsperiode –
kun må bruges til forsøg, hvis de nedstammer fra aber,
der også er avlet i fangenskab.
Overgangsperioden skal fastsættes på
baggrund af en gennemførlighedsundersøgelse udført af Kommissionen
efter direktivets gennemførelse. Undersøgelsen skal bl.a. belyse, hvordan
den foreslåede regel vil påvirke abernes velfærd.
2.3. Udførelse af dyreforsøg
Det fremgår af forslaget, at medlemslandene skal sikre, at der ikke udfø-
res dyreforsøg, hvis det er muligt at benytte en anden videnskabeligt til-
fredsstillende metode, der ikke indebærer anvendelse af dyr.
Det fremgår endvidere, at der ved valg af forsøgsformer skal lægges vægt
på, at der anvendes så få dyr som muligt, at der anvendes dyr med den
mindste kapacitet til at føle smerte, lidelse, angst eller varigt mén,
og at
der anvendes forsøgsformer, der forårsager mindst mulig smerte, lidelse,
angst eller varigt mén.
Herudover er der fastsat regler om, at forsøg skal udføres under bedøvel-
se, medmindre bedøvelsen er mere traumatisk for dyret end selve forsø-
get, eller bedøvelsen er uforenelig med forsøgets formål.
Endvidere er der fastsat regler om, at alle forsøg skal klassificeres ud fra
deres belastningsgrad på baggrund af de kriterier, som
fremgår af bilag
IX til direktivet. Medlemslandene skal sikre, at der ikke udføres forsøg,
der klassificeres som ”betydeligt belastende”, hvis det må antages, at
forsøgsdyret vil blive udsat for længerevarende smerte, lidelse eller
angst, der ikke kan lindres. Den kompetente myndighed kan dog tillade et
sådant forsøg, hvis der foreligger særlige, videnskabeligt begrundede
omstændigheder.
Et dyr, der allerede har været anvendt til et forsøg, må som udgangspunkt
kun anvendes til et nyt forsøg, hvis
følgende betingelser er opfyldt:
- det tidligere forsøg var let
eller moderat
belastende,
- dyrets sundhedstilstand og velbefindende er fuldt genoprettet,
-
den samlede effekt af de forsøg, dyret har indgået i, er ikke bety-
deligt belastende og,
-
forsøgsdyret anvendes i overensstemmelse med rådgivning fra en
veterinær.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Når et forsøg er afsluttet, beslutter en dyrlæge, om forsøgsdyret skal hol-
des i live eller aflives på en human måde. Dyret skal aflives, hvis det vil
kunne få varige smerter eller opleve en varig angsttilstand. Forsøgsdyr
kan udsættes i naturen eller genhuses, hvis (1) dyrets sundhedstilstand
tillader det, (2) der ikke er fare for folkesundheden eller miljøet, og (3)
dyrets velbefindende sikres.
2.4. Godkendelse af virksomheder og personer
Direktivforslaget indeholder regler om, at
opdrættere, leverandører og
brugere af forsøgsdyr,
skal godkendes og registreres.
Godkendelsen skal
indeholde oplysninger om den person i den pågældende virksomhed, som
er ansvarlig for at sikre, at direktivets bestemmelser overholdes.
Ifølge direktivforslaget forpligtes medlemslandene til at sikre, at alle op-
drætter-, bruger- og leverandørvirksomheder har det fornødne persona-
le. Endvidere skal de personer, der tilrettelægger eller udfører forsøg, og
de personer, der passer forsøgsdyrene, have den fornødne uddannelse og
godtgøre, at de har de krævede kvalifikationer. Endvidere følger det af
direktivforslaget, at medlemslandene skal sikre, at der i hver opdrætter-,
leverandør- og brugervirksomhed er en eller flere personer, som har an-
svaret for bl.a. forsøgsdyrenes velfærd og for, at forsøgene udføres i
overensstemmelse med forsøgsgodkendelsen. Den eller de pågældende
personer skal være godkendt af den kompetente myndighed.
Herudover skal hver virksomhed udpege en dyrlæge med speciale i for-
søgsdyr
eller en anden tilstrækkeligt kvalificeret ekspert,
som kan rådgi-
ve om dyrenes velfærd og behandling.
Hver
opdrætter-, leverandør- eller brugervirksomhed
skal desuden op-
rette et
dyrevelfærdsorgan,
der bl.a. skal rådgive personalet om dyrenes
velfærd
og om kravet om erstatning, begrænsning og forfinelse (”3R-
princippet”). Dyrevelfærdsorganet skal endvidere følge virksomhedens
forsøgsprojekter med henblik på at identificere faktorer, der kan bidrage
til erstatning, begrænsning og forfinelse.
Herudover indeholder direktivforslaget bl.a. regler om, at alle virksom-
hederne skal føre journal over dyr, der opdrættes, erhverves,
anvendes i
forsøg,
udsættes eller genhuses. Journalen skal bl.a. indeholde oplysnin-
ger om antal, art og oprindelse. Endvidere skal der føres journal over an-
tallet og arten af dyr, der er døde, herunder aflivet, i den pågældende
virksomhed. For så vidt angår hunde, katte og aber skal der endvidere for
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
738895_0008.png
hvert enkelt dyr registreres oplysninger om identitet, fødested, om dyret
er opdrættet til forsøgsbrug og, for så vidt angår aber, oplysninger om,
hvorvidt aben nedstammer fra aber avlet i fangenskab. Herudover skal
alle
hunde, katte og
aber have en personlig journal med avlsmæssige,
medicinske og sociale oplysninger.
Forslaget indeholder endvidere regler om, at medlemslandene skal sikre,
at dyrene opstaldes i passende omgivelser, som er forsvarlige for deres
sundhedstilstand
og velbefindende.
Herudover indeholder direktivforslaget et afsnit om inspektioner, som
bl.a. omfatter en regel om, at alle virksomheder, der opdrætter, leverer
eller bruger forsøgsdyr, skal inspiceres
jævnligt
af medlemslandets kom-
petente myndighed.
Inspektionerne, der skal finde sted på baggrund af en
risikovurdering, skal være både anmeldte og uanmeldte.
Efter forslaget må der ikke iværksættes projekter, der indebærer dyrefor-
søg, uden forudgående tilladelse fra den kompetente myndighed. En så-
dan godkendelse forudsætter bl.a., at den kompetente myndighed har fo-
retaget en etisk vurdering af det projekt, der er søgt tilladelse til.
Den etiske vurdering skal afklare, om projektet er videnskabeligt, uddan-
nelsesmæssigt eller lovmæssigt begrundet, om dets formål berettiger an-
vendelsen af dyr og om projektet er tilrettelagt, således at forsøgene kan
udføres på den mest humane og miljøvenlige måde. Den etiske vurdering
skal bl.a. omfatte en vurdering af projektets overensstemmelse med kra-
vet om erstatning, begrænsning og forfinelse (”3R-princippet”, jf. pkt.
2.1 ovenfor) samt en analyse af projektets skadevirkninger og fordele
med henblik på at vurdere, om de skadelige virkninger for dyrene
er etisk
forsvarlige og
i sidste instans
kan
gavne mennesker, dyr eller miljøet.
Den etiske evaluering skal endvidere indeholde en stillingtagen til om, og
i givet fald hvornår, der skal foretages en efterfølgende evaluering af
projektet.
Forsøg, der indebærer brug af aber,
eller forsøg, der klassifice-
res som ”betydeligt belastende”, og hvor forsøgsdyret udsættes for læn-
gerevarende smerte, lidelse eller angst, der ikke kan lindres,
skal dog
altid undergives en efterfølgende evaluering.
Ifølge direktivforslaget er det
brugervirksomheden eller den person, der
er ansvarlig for projektet,
der tildeles projektgodkendelsen. Det skal dog
altid fremgå af godkendelsen, hvilke person(er) i virksomheden der har
ansvaret for projektets gennemførelse. Projektgodkendelsen tildeles for
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en periode på højst
fem
år og kan ændres eller fornys på baggrund af en
ny, positiv etisk vurdering fra den kompetente myndighed.
Der lægges i direktivforslaget op til, at der skal gælde en frist for medde-
lelse af en projektgodkendelse på
60
dage, der dog i særlige tilfælde kan
forlænges
med yderligere 30
dage.
Endvidere giver direktivforslaget
medlemslandene mulighed for at beslutte at anvende en forenklet god-
kendelsesprocedure i forhold til visse projekter, der alene indebærer for-
søg, der er klassificeret som terminale eller let belastende. Den forenkle-
de godkendelsesprocedure indebærer, at en godkendelse anses for at væ-
re meddelt, hvis ansøgeren ikke har hørt fra den kompetente myndighed
inden 60 dage.
2.5. Sikring mod unødig udførelse eller gentagelse af dyreforsøg
Forslaget indeholder endvidere en række regler, som skal sikre mod unø-
dig gentagelse af dyreforsøg og fremme anvendelsen af alternative meto-
der, der kan erstatte, begrænse eller forfine anvendelsen af dyr i forsøg.
Det foreslås således, at medlemslandene skal godtage data, som stammer
fra forsøg, der er anerkendt i Fællesskabets lovgivning og udført i et an-
det medlemsland. Dette gælder dog ikke, hvis yderligere forsøg er på-
krævet for at beskytte den offentlige sundhed og sikkerhed eller miljøet.
Endvidere foreslås det, at hvert medlemsland sammen med Kommissio-
nen skal udpege egnede laboratorier, der kan foretage validering af al-
ternative metoder. Efter samråd med medlemslandene fordeler Kommis-
sionen valideringsopgaverne mellem de udpegede laboratorier. Kommis-
sionens opgaver skal varetages af Fællesskabets Referencelaboratorium,
som organisatorisk skal høre under det Fælles Forskningscenter, der er
et af Kommissionens generalsekretariater. Ud over at koordinere valide-
ringen af alternative metoder skal referencelaboratoriet bl.a. være an-
svarlig for at informere om udviklingen af alternative metoder, og skal i
den forbindelse oprette og vedligeholde en offentlig database.
Herudover forpligtes medlemslandene til at nedsætte et nationalt udvalg
for dyrevelfærd og dyreetik. Dette udvalg skal bl.a. rådgive de kompeten-
te myndigheder og virksomhedernes
dyrevelfærdsorganer
i spørgsmål
om erhvervelse, opdræt, opstaldning, pasning og anvendelse af forsøgs-
dyr.
2.6. Afsluttende bestemmelser
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
738895_0010.png
Direktivforslaget indeholder herudover en række afsluttende bestemmel-
ser, herunder om tilpasning af direktivets bilag, hvis dette er nødvendigt i
lyset af den tekniske og videnskabelige udvikling. Direktivforslaget in-
deholder endvidere en regel, som i helt særlige tilfælde giver et medlems-
land mulighed for at tillade forsøg med menneskeaber.
2.7. Direktivforslagets bilag I-IX
Bilag I indeholder en opregning af de hvirvelløse dyr, der er omfattet af
direktivet. Bilag II indeholder en liste over dyrearter, der kun må anven-
des til forsøg, hvis de er opdrættet til forsøgsdyr. I bilag III fastsættes
regler om ikrafttræden af reglen om, at aber kun må bruges til forsøg,
hvis de nedstammer fra aber, der også er avlet i fangenskab. Bilag IV in-
deholder nærmere regler om pasning og opstaldning af forsøgsdyr. Bilag
V indeholder en oversigt over de metoder, der må anvendes til aflivning
af de dyrearter, der er nævnt i bilaget. I bilag VI opregnes de forhold,
som skal danne grundlag for de uddannelsesmæssige minimumskrav,
som medlemsstaterne fastsætter. Bilag VII indeholder en liste over op-
lysninger, som skal fremgå af en ansøgning om projektgodkendelse.
I
bilag VIII oplistes de opgaver, som skal varetages af Fællesskabets Refe-
rencelaboratorium. Bilag IX indeholder kriterierne for klassificeringen
af forsøg ud fra deres belastningsgrad.
3. Gældende dansk ret
Det gældende direktiv 86/609/EØF om indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes love og administrative bestemmelser om beskyttelse af dyr,
der anvendes til forsøg og andre videnskabelige formål, er gennemført i
dansk ret ved lov om dyreforsøg (dyreforsøgsloven), jf. lovbekendtgørel-
se nr. 1306 af 23. november 2007.
Ifølge lovens § 1, stk. 1, må anvendelse af hvirveldyr til forsøg, der må
formodes at være forbundet med smerte, lidelse, angst eller varigt mén
for dyrene, kun ske med tilladelse fra Dyreforsøgstilsynet.
Dyreforsøgsloven er begrænset til at omfatte hvirveldyr, dvs. pattedyr,
fugle, krybdyr, padder og fisk, og gælder dermed ikke for forsøg, der ud-
føres med hvirvelløse dyr. Justitsministeren kan dog fastsætte regler om,
at anvendelsen af andre dyr end hvirveldyr helt eller delvist skal være
omfattet af loven, jf. § 1, stk. 6. Rådet for Dyreforsøg har hidtil fortolket
loven således, at kun levendefødte dyr er omfattet af beskyttelsesreglerne
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i dyreforsøgsloven, dvs. fostre er ifølge rådets opfattelse ikke omfattet af
loven.
Dyreforsøgstilsynet kan kun meddele tilladelse til forsøg, der udføres
med et eller flere af de formål, der er angivet i loven. Der kan således
efter lovens § 1, stk. 2, kun meddeles tilladelse til forsøg, der har følgen-
de formål:
- Forebyggelse af sygdom, dårlig sundhedstilstand eller anden ab-
normitet og virkningerne heraf hos mennesker, dyr og planter,
herunder fremstilling af lægemidler, stoffer og produkter samt af-
prøvning af deres kvalitet, effektivitet og sikkerhed
- Diagnosticering og behandling af sygdom, dårlig sundhedstil-
stand eller anden abnormitet og virkningerne heraf hos menne-
sker, dyr og planter
- Vurdering, påvisning, justering eller forandring af fysiologiske
tilstande hos mennesker dyr og planter
- Beskyttelse af miljøet
- Forskning
- Undervisning og uddannelse på universiteter og højere lærean-
stalter eller ved anden undervisning på tilsvarende niveau og ved
undervisning af personer, der skal beskæftige sig med dyreforsøg
- Retsmedicinske undersøgelser
Dyreforsøgstilsynet kan endvidere afslå at give tilladelse til dyreforsøg,
der foretages med henblik på et af de nævnte formål, hvis forsøget ikke
skønnes at være til væsentlig gavn, jf. § 1, stk. 4.
Tilladelse til at udføre dyreforsøg kan gives til navngivne personer, der
på baggrund af deres uddannelse og beskæftigelse må antages at kunne
sikre, at forsøgene udføres på forsvarlig måde, jf. § 2, stk. 1. Nærmere
krav til disse personers kvalifikationer er fastsat i bekendtgørelse nr.
1016 af 12. december 2001 om kvalifikationskrav til personer, der be-
skæftiger sig med dyreforsøg.
Tilladelse gives som udgangspunkt til nærmere angive typer af forsøg og
arter af dyr, ligesom antallet af dyr, der anvendes til forsøg skal angives i
tilladelse, jf. lovens § 3, stk. 1. Der kan fastsættes vilkår for tilladelsen,
herunder krav til forsøgenes udførelse, forsøgslokalernes indretning samt
dyrenes anvendelse, opstaldning og pasning, jf. § 3, stk. 2.
Det følger af dyreforsøgslovens § 4, at den person, som har fået en tilla-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
delse til dyreforsøg, kan overlade den praktiske udførelse af forsøget til
andre. Der kan dog kun uddelegeres til personer, som har den fornødne
faglige uddannelse, og som arbejder under ledelse og tilsyn af tilladel-
sens indehaver.
Efter dyreforsøgslovens § 5 skal forsøg udføres og opstaldning ske i lo-
kaler, som er egnede hertil. For så vidt angår opstaldningsforholdene
suppleres dyreforsøgsloven af bekendtgørelse nr. 687 af 25. juli 2003 om
forsøgsdyrs pasning og opstaldning og om anvendelse af udryddelsestru-
ede og vildtlevende dyr til forsøg mv.
Ifølge dyreforsøgslovens § 6 skal den, som skal udføre et forsøg med
brug af forsøgsdyr, omhyggeligt vurdere, hvilke dyr der egner sig bedst
til det pågældende forsøg. Ved valg mellem forskellige fremgangsmåder
skal den metode vælges,
som
medfører brug af færrest dyr,
som
forvolder
mindst lidelse, smerte eller varigt mén, og
som
mest sandsynligt fører til
tilfredsstillende resultater. Herudover fremgår det af § 6, stk. 2, at dyr
ikke må anvendes til forsøg, hvortil anvendelse af celle- eller organkultu-
rer eller andre metoder må antages at være lige så velegnede.
Dyreforsøg skal som udgangspunkt udføres under bedøvelse, jf. § 7, stk.
1. Bedøvelse kan dog undlades, hvis det skønnes at være mere belastende
for dyret end selve forsøget, jf. stk. 2. Hvis bedøvelse ikke er muligt eller
er uforeneligt med forsøget, skal der anvendes smertestillende midler el-
ler anden lindrende foranstaltning med henblik på, at smerte, lidelse,
angst eller varigt men begrænses mest muligt, jf. stk. 3. Der opstilles
endvidere et forbud mod udførelse af dyreforsøg, hvor dyret oplever
stærk smerte, anden intens lidelse eller intens angst. Som en konsekvens
heraf skal der ske aflivning inden bedøvelsens ophør, hvis tilstanden af
stærk smerte mv. må antages at bestå, efter bedøvelsen eller den lindren-
de behandling ophører.
Dyreforsøgslovens § 9, stk. 1, pålægger desuden forsøgstilladelsens in-
dehaver at føre journal over dyreforsøgene og indberette oplysningerne
til Dyreforsøgstilsynet. De nærmere regler for journalføringen fremgår af
bekendtgørelse nr. 1273 af 12. december 2005 om føring af journal over
og indberetning om dyreforsøg.
Endvidere er der fastsat regler om fremskaffelse af forsøgsdyr i bekendt-
gørelse nr. 332 af 18. maj 1990 om fremskaffelse af dyr til forsøg, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 27. af 22. januar 1996. Bekendtgørelsen
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gælder for mus, rotter, marsvin, guldhamstere, kaniner, aber, hunde, katte
og vagtler. Efter bekendtgørelsen må dyreforsøg kun foretages på dyr af
de nævnte arter,
hvis
dyrene stammer fra opdrættere, der er godkendt af
dyreforsøgstilsynet,
hvis
dyrene er avlet i en virksomhed, der selv har
tilladelse til at udføre forsøg, eller
hvis
dyrene stammer fra udlandet, og
dér er opdrættet til dyreforsøg. Herudover indeholder bekendtgørelsen
bl.a. et eksplicit forbud mod brug af herreløse husdyr til forsøg.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabe-
lige formål, vil have lovgivningsmæssige konsekvenser i form af en ræk-
ke ændringer af dyreforsøgsloven og de hertil knyttede bekendtgørelser.
Hvis forslaget vedtages i sin nuværende form, vil det således navnlig in-
debære følgende ændringer af de danske regler om dyreforsøg:
-
Anvendelsesområdet for dyreforsøgsloven, jf. lovens § 1, stk. 1
og 6, vil skulle udvides bl.a. til også at omfatte fostre
af pattedyr
og fugle,
når fostrene er i den sidste tredjedel af deres normale
udviklingsperiode, og visse nærmere angivne levende hvirvelløse
dyr, f.eks. blæksprutter.
Der vil skulle fastsættes særlige regler om brug af aber til forsøg,
herunder regler om, at aber kun må bruges til forsøg, hvis de ned-
stammer fra aber, der er avlet i fangenskab.
Dyreforsøgslovens § 2, hvorefter en tilladelse til dyreforsøg kun
kan gives til navngivne personer, vil skulle ændres, idet det ifølge
direktivforslaget er
brugervirksomheden eller den person, der er
ansvarlig for projektet,
der kan meddeles tilladelse til dyreforsøg.
Virksomheder, der opdrætter, leverer eller anvender forsøgsdyr,
vil skulle pålægges at oprette et såkaldt
dyrevelfærdsorgan,
der
bl.a. skal rådgive personalet om dyrenes velfærd og om, hvordan
dyreforsøg kan erstattes, begrænses og forfines (”3R-princippet”).
Der vil skulle nedsættes et nationalt udvalg for dyrevelfærd og
dyreetik, der skal rådgive Dyreforsøgstilsynet og virksomheder-
13
-
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nes
dyrevelfærdsorganer
i spørgsmål om opstaldning, pasning og
anvendelse af forsøgsdyr.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Da kravet om, at medlemslandene skal oprette et nationalt referencela-
boratorium for validering af alternative metoder, er udgået, vurderes
forslaget ikke at medføre merudgifter for det offentlige af betydning.
5. Høring
Det oprindelige forslag til direktiv har været sendt i høring hos følgende
myndigheder, organisationer mv.:
Alternativfondet, Dako Denmark A/S, Danmarks Fødevareforskning v/
Danmarks Tekniske Universitet, Den Danske Dyrlægeforening, Det Dy-
reetiske Råd, Det Biovidenskabelige Fakultet for Fødevarer, Veterinær-
medicin og Naturressourcer (LIFE) v/ Københavns Universitet, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Århus Universitet, Det Sundhedsvi-
denskabelige Fakultet v/ Københavns Universitet, Det Sundhedsviden-
skabelige Fakultet v/ Århus Universitet, DI – Organisation for Erhvervs-
livet, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja, Dyreværnsorga-
nisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), Dyreværnsrådet, Fonden
til Sygdomsbekæmpelse uden Dyreforsøg, Foreningen for Polio,- Trafik-
og Ulykkesskadede, Forsøgsdyrenes Værn, Gigtforeningen, H. Lundbeck
A/S, Hestens Værn, Hjerteforeningen, Inges Kattehjem, Kræftens Be-
kæmpelse, Landsforeningen Komitéen mod Dyreforsøg, Landsforenin-
gen til Oplysning om og Afskaffelse af Vivisektion, Leo Pharma Nordic,
Lægemiddelindustriforeningen (LIF), NeuroSearch A/S, Novo Nordisk,
Rådet for Dyreforsøg, Scantox A/S, Scleroseforeningen, Statens Serum
Institut, Syddansk Universitet, WSPA Danmark og Aalborg Sygehus
Nord.
Det Dyreetiske Råd
hilser forslaget velkomment og kan tilslutte sig
mange af de idéer, som kommer til udtryk i forslaget. Rådet hæfter sig i
den forbindelse navnlig ved forslagets fokus på at gøre brug af opdateret
viden, udveksle erfaringer, sikre de nødvendige kompetencer hos de per-
soner, der håndterer dyrene, samt mulighederne for at anvende alternati-
ver til brug af dyr. Rådet hilser samtidig velkomment, at der i vid ud-
strækning inddrages etiske overvejelser, f.eks. ved fastsættelse af en øvre
grænse for, hvor meget smerte, lidelse mv. dyr må påføres i forbindelse
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med videnskabelige forsøg, samt en vurdering af nytteværdien og rele-
vansen af det forventede resultat. Rådet har desuden en række bemærk-
ninger til forslagets enkelte bestemmelser.
Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Aarhus Universitet (DJF)
finder generelt, at direktivforslaget er hensigtsmæssigt udformet ud fra et
dyrevelfærdsmæssigt synspunkt. DJF finder dog, at forslaget på en række
punkter vil medføre en øget administration og peger i den forbindelse
bl.a. på kravet om to årlige tilsynsbesøg og kravet om godkendelse hvert
5. år af alle personer, der beskæftiger sig med forsøgsdyr. DJF har desu-
den en række bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser.
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet v/ Aarhus Universitet
og
Aal-
borg Sygehus Nord,
der har afgivet et fælles høringssvar, bemærker, at
direktivforslaget i sin nuværende udformning ligger tæt op ad den eksi-
sterende danske lovgivning, men lægger op til visse administrative stram-
ninger med hensyn til godkendelse af personer, der beskæftiger sig med
dyreforsøg, og med hensyn til gyldighedsperioden for en projektgodken-
delse. De bemærker, at forslaget lægger op til en lempelse for så vidt an-
går genanvendelse af forsøgsdyr. Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
og Aalborg Sygehus Nord har desuden en række bemærkninger til for-
slagets enkelte bestemmelser.
Dyrenes Beskyttelse
bemærker, at forslaget bør medvirke til en markant
reduktion af antallet af dyr, der anvendes til forsøg, ved bl.a. at gøre god-
kendelsesproceduren i forbindelse med dyreforsøg så streng som muligt
samt ved at fremme alternative testmetoder. Dyrenes Beskyttelse mener
endvidere, at der skal etableres en proces, som medfører en gensidig
godkendelse af medlemslandenes forskning. Dyrenes Beskyttelse har
desuden en række bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser.
Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO)
hilser
direktivforslaget velkomment og bemærker, at forslaget i højere grad
inddrager dyrevelfærdshensyn og baserer sig på de seneste fremskridt på
dyrevelfærdsområdet. DOSO noterer ligeledes med tilfredshed, at med-
lemslandene fortsat vil kunne gennemføre strengere regler, hvis dette
findes nødvendigt af hensyn til dyrs og menneskers helbred. DOSO kan
tilslutte sig store dele af forslaget, herunder navnlig det forhold, at mu-
lighederne for at anvende alternativer til dyreforsøg er et gennemgående
tema. DOSO hæfter sig i den forbindelse også ved, at der inddrages eti-
ske overvejelser, samt forslagets fokus på at gøre brug af opdateret viden,
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udveksle erfaringer og sikre de nødvendige kompetencer hos de personer,
der håndterer dyrene. Det er også positivt, at nytteværdien og relevansen
af forsøgenes forventede resultat skal inddrages i vurderingen af forsøge-
ne. DOSO har desuden en række bemærkninger til forslagets enkelte be-
stemmelser.
Dyreværnsrådet
finder, at det bør præciseres, at direktivets krav til op-
staldning og pasning af forsøgsdyr efter omstændighederne kan fraviges,
hvis det er nødvendigt af forskningsmæssige hensyn. Dette vil eksempel-
vis være nødvendigt i forbindelse med forsøg vedrørende dyrevel-
færdsmæssige forhold på bedrifter. For så vidt angår forslaget om, at di-
rektivet skal finde anvendelse for fostre i den sidste tredjedel af deres
normale udvikling, bemærker rådet, at man er særdeles skeptisk over for
påstanden om, at der er videnskabelig dokumentation for, at fostre kan
føle smerte. Dyreværnsrådet har desuden en række bemærkninger til for-
slagets enkelte bestemmelser.
Forsøgsdyrenes Værn
finder, at det nye direktiv bør indeholde en be-
stemmelse, som udtrykkeligt tillader medlemslandene at anvende eller
vedtage strengere foranstaltninger med henblik på beskyttelse af dyr, der
anvendes til forsøg, eller med henblik på at kontrollere og begrænse an-
vendelsen af dyr til forsøg. Forsøgsdyrenes Værn henviser i den forbin-
delse til artikel 24 i det gældende direktiv. Forsøgsdyrenes Værn har des-
uden en række bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser.
Hestens Værn
ser positivt på, at Kommissionen vil forenkle og moder-
nisere reglerne for anvendelse af dyr til forsøg med det formål at begræn-
se antallet af dyr, der anvendes til forsøg, og antallet af forsøg samt øge
velfærden for dyrene. Hestens Værn mener dog, at direktivforslaget er
meget overordnet, ligesom der i vidt omfang er adgang til at dispensere
fra direktivets regler. Der er således stadig mulighed for, at de enkelte
medlemslande kan fortolke reglerne forskelligt, hvilket ikke sikrer lige
vilkår for industri og forskere eller bedre beskyttelse af dyr. Hestens
Værn har desuden en række bemærkninger til forslagets enkelte bestem-
melser.
Kræftens Bekæmpelse
finder, at forslaget indeholder en række gode
tiltag i form af opstramninger af reglerne om dyreforsøg. Det gælder bl.a.
de forslåedes om brug af fostre og embryoner, om godkendelse af perso-
ner og lokaliteter, om at der til virksomheder, der opdrætter, leverer eller
anvender forsøgsdyr skal være knyttet en dyrlæge med speciale i for-
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
søgsdyr, om et stående etisk organ og om to årlige tilsyn. Kræftens Be-
kæmpelse har desuden en række bemærkninger til forslagets enkelte be-
stemmelser.
Lægemiddelindustriforeningen (LIF)
anfører, at foreningen går ind for
stor åbenhed i forbindelse med dyreforsøg, men at der samtidig bør tages
hensyn til virksomhedernes konkurrencedygtighed og de ansattes sikker-
hed. Det er derfor ifølge LIF vigtigt, at virksomhedernes immaterielle
rettigheder bliver respekteret og forretningshemmeligheder ikke ekspone-
res, ligesom identifikation og eksponering af ansatte, der er involveret i
dyreforsøg, skal undgås. LIF understreger endvidere, at det med den nu-
værende videnskabelige viden stadig er nødvendigt at anvende aber til
forsøg inden for biomedicinsk forskning. Aber spiller ifølge LIF en afgø-
rende rolle i udviklingen af væsentlige nye behandlingsmuligheder og
vacciner for at forebygge, helbrede eller øge livskvaliteten i forbindelse
med en række alvorlige sygdomme hos mennesker. LIF anfører, at et
krav om, at der udelukkende må bruges afkom af aber, der er født i fan-
genskab, vil kunne føre til en forringet dyrevelfærd. Det skyldes, at man-
ge hanner, som er født i fangenskab, men hvis forældre er indfanget fra
naturen, vil blive aflivet, idet aberne naturligt lever i haremmer med én
han til flere hunner. Herudover vil antallet af avlsdyr øges betydeligt,
hvis man kun må anvende aber, der er afkom af aber, som er født i fan-
genskab. LIF har desuden en række bemærkninger til forslagets enkelte
bestemmelser.
Rådet for Dyreforsøg
anser der for meget uhensigtsmæssigt, hvis alle
personer, der er involveret i dyreforsøg, skal godkendes af den kompe-
tente myndighed hvert 5. år. Hvis en sådan godkendelse skønnes nød-
vendig vil den mere hensigtsmæssigt kunne meddeles lokalt af den enkel-
te virksomheds ansvarlige forsøgsdyrsveterinær eller eventuelt af det stå-
ende etiske organ, som foreslås indført med forslaget. Rådet for Dyrefor-
søg finder dog ikke, at det er nødvendigt at indføre krav om et stående
etisk organ på alle virksomheder, der opdrætter, leverer eller anvender
forsøgsdyr, og bemærker, at et sådant krav navnlig vil være uhensigts-
mæssigt for mindre forsøgssteder. Rådet for Dyreforsøg bemærker end-
videre, at et krav om, at den kompetente myndighed skal foretage to årli-
ge inspektioner på hver virksomhed, vil skabe behov for markant flere
ressourcer til Dyreforsøgstilsynet. Rådet for Dyreforsøg har desuden en
række bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Statens Serum Institut
bemærker, at direktivet bør indeholde bestem-
melser om transport af forsøgsdyr. Instituttet har desuden en række be-
mærkninger til forslagets enkelte bestemmelser.
Syddansk Universitet
opfordrer til, at der afsættes de nødvendige midler
til realisering af de initiativer, der følger af direktivet. Syddansk Univer-
sitet har desuden en række bemærkninger til forslagets enkelte bestem-
melser.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen anser direktivforslaget for at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Kommissionen henviser i den forbindelse bl.a. til, at Det Europæiske
Fællesskab med hjemmel i EF-traktatens artikel 95 kan vedtage foran-
staltninger til indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes love og admini-
strative bestemmelser for at sikre det indre markeds funktion. Kommissi-
onen henviser endvidere til, at det følger af protokollen om dyrebeskyt-
telse og dyrevelfærd, der er knyttet som bilag til EF-traktaten, at Det Eu-
ropæiske Fællesskab og medlemslandene skal tage fuldt hensyn til dyrs
velfærd, når Fællesskabets politikker inden for det indre marked og
forskning fastlægges og gennemføres.
Herudover har Kommissionen anført, at nogle af de problemer, som det
hidtidige direktiv har givet anledning til, falder inden for såvel medlems-
landene som Fællesskabets ansvarsområde. Problemer, der skyldes for-
skelle i kravene til godkendelse og etisk vurdering og til dyrenes anbrin-
gelse og pasning, kan imidlertid ikke i tilstrækkelig grad løses af med-
lemsstaterne alene, idet medlemsstaterne selv har været årsag til proble-
merne med skævvridning af det indre marked. Kommissionen peger så-
ledes på, at manglende fællesskabsrammer har resulteret i de aktuelle uli-
ge vilkår for industrien og forskningen, der har gjort det vanskeligt for
virksomheder i lande med høje normer for dyrevelfærd at konkurrere.
Tilsvarende problemer gør sig efter Kommissionens opfattelse gældende
for opdrættere og leverandører af forsøgsdyr.
Regeringen finder på den baggrund, at forslaget må anses for at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det bemærkes i den forbin-
delse, at forslaget omhandler et område, der allerede på nuværende tids-
punkt i vidt omfang er harmoniseret ved Rådets direktiv 86/609/EØF.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Andre landes kendte holdninger
Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om de øvrige medlemssta-
ters holdning til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Den danske regering er overordnet positiv over for forslaget, der gene-
relt indebærer, at der fastsættes EU-regler, der sikrer et højt beskyttel-
sesniveau for forsøgsdyr. Hermed skabes lige vilkår for industrien og
forskere i EU, samtidig med at beskyttelsen af de dyr, der anvendes til
forsøg, forbedres.
Den danske regering er navnlig positiv over for, at der med forslaget
sættes øget fokus på det såkaldte ”3R-princip” (”Replacement, reduction
and Refinement”/Erstatning, begrænsning og forfinelse”), der har til
formål at fremme alternativer til dyreforsøg. Forslaget indeholder såle-
des bl.a. en bestemmelse, der forpligter medlemslandene til at sikre, at
videnskabeligt tilfredsstillende alternative forsøgsmetoder, der ikke in-
volverer levende dyr, skal anvendes, hvis dette er muligt (erstatning), at
antallet af dyr, der anvendes til forsøg, begrænses mest muligt (begræns-
ning), og at opdræt, forsøgsmetoder mv. forfines, således at eventuel
smerte, lidelse, angst eller varigt mén for dyrene undgås eller begrænses
mest muligt (forfinelse).
Den danske regering er endvidere positiv over for forslagets bestemmel-
ser om, at alle opdræts-, leverandør- og brugervirksomheder forpligtes
til at oprette et såkaldt dyrevelfærdsorgan, der bl.a. skal rådgive virk-
somhedens personale om dyrenes velfærd og om kravet om erstatning,
begrænsning og forfinelse. Det er således den danske regerings opfattel-
se, at kravet om oprettelse af dyrevelfærdsorganer vil være med til at
forbedre forholdene for forsøgsdyrene.
Den danske regering kan herudover støtte, at der fastsættes regler, der
begrænser adgangen til at bruge aber til forsøg. Fra dansk side lægger
man samtidig vægt på, at det – i det omfang det ikke er muligt at anvende
andre arter – fortsat bør være muligt at anvende aber til forsøg inden for
biomedicinsk forskning. Den danske regering er på den baggrund positiv
over for den foreslåede bestemmelse, hvorefter aber kun må bruges til
forsøg, der foretages med henblik på at forebygge, diagnosticere eller
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
behandle invaliderende eller potentielt livstruende kliniske lidelser hos
mennesker, til grundforskning eller til forskning med henblik på bevarel-
se af en art.
Den danske regering kan endvidere støtte, at der fastsættes regler, der
skal begrænse indfangningen af aber fra naturen. Den foreslåede be-
stemmelse, hvorefter aber – efter udløbet af en overgangsperiode – kun
må anvendes til forsøg, hvis de nedstammer fra aber, der også er avlet i
fangenskab, synes imidlertid at kunne give anledning til visse dyrevel-
færdsmæssige betænkeligheder. Den danske regering er på den bag-
grund positiv over for, at der nu er indsat en bestemmelse om, at Kom-
missionen skal foretage en gennemførlighedsundersøgelse, der bl.a. skal
omfatte spørgsmålet om, hvordan den foreslåede regel vil påvirke aber-
nes velfærd.
9. Europa-Parlamentets udtalelse
Direktivforslaget behandles efter den fælles beslutningsprocedure, og
Europa-Parlamentet vedtog den 5. maj 2009 en betænkning om forslaget.
Betænkningen er udarbejdet af Udvalget om Landbrug og Udvikling efter
høring af Udvalget om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed og
Udvalget for Industri, Forskning og Energi, og den indeholder en række
forslag til ændringer af Kommissionens forslag.
Betænkningen indeholder bl.a. et forslag om, at der indsættes en be-
stemmelse, der præciserer, at direktivet ikke er til hinder for, at medlems-
landene anvender eller vedtager strengere nationale regler med henblik
på beskyttelse af forsøgsdyr.
Herudover foreslås det i betænkningen, at reglen om, at aber kun må
bruges til forsøg, hvis de nedstammer fra aber, der også er avlet i fan-
genskab, erstattes af en regel om, at aber, der bruges til forsøg, skal
stamme fra selvopretholdende kolonier. Dette krav kan dog ifølge be-
tænkningen først indføres efter en nærmere undersøgelse af, om det vil
være muligt at erhverve det fornødne antal aber fra selvopretholdende
kolonier.
Endvidere foreslås det i betænkningen, at bestemmelsen om oprettelse af
et nationalt referencelaboratorium erstattes af en forpligtelse for med-
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lemslandene til at udpege et center, der skal støtte udvikling, validering
og fremme af alternativer til dyreforsøg.
10. Den Nationale Komité vedrørende Landbrugsdyr
Der har den 28. august 2009 været afholdt møde om forslaget i Den Na-
tionale Komité vedrørende Landbrugsdyr med repræsentanter fra bl.a.
dyreværnsorganisationer, forskningen, medicinalindustrien og Rådet for
Dyreforsøg.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Et grundnotat blev den 7. juli 2009 sendt til Folketingets Europaudvalg,
Folketingets Retsudvalg og Folketingets Udvalg for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri.
21