Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0553 Bilag 2
Offentligt
601882_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
23. oktober 2008
Dyrevelfærdskontoret
2008-5412-0003
TRM40305
GRUNDNOTAT
om forslag til Rådets forordning om beskyttelse af dyr på aflivnings-
tidspunktet
KOM (2008) 553 endelig
Resumé
Kommissionen har den 18. september 2008 fremsat et forslag til Rådets
forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet. Forordningen
vil skulle erstatte Rådets direktiv 93/119/EF af 22. december 1993 om
beskyttelse af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet med senere æn-
dringer. Forordningen – der medfører en totalharmonisering på området
– indebærer bl.a., at en række slagteoperationer samt overvågning af
aflivning af pelsdyr alene skal kunne udføres af personale, der har bestå-
et en prøve og fået tildelt et kompetencebevis. Herudover indebærer for-
ordningen en række yderligere ændringer i forhold til det gældende di-
rektiv, og forslaget vurderes at have en række lovgivningsmæssige kon-
sekvenser. Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om andre med-
lemslandes holdninger til forslaget. Regeringen vil under forhandlinger-
ne om forordningen lægge vægt på, at den endelige forordning sikrer en
høj grad af beskyttelse af dyrevelfærden.
1. Baggrund
I 2004 og 2006 foreslog Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet i
to videnskabelige udtalelser, at der blev gennemført en revision af Rådets
direktiv 93/119/EF af 22. december 1993 om beskyttelse af dyr på slagte-
eller aflivningstidspunktet med senere ændringer (slagte- og aflivningsdi-
rektivet). Sideløbende hermed vedtog Verdensorganisationen for Dyre-
sundhed
(OIE)
i 2005 to retningslinjer for dyrevelfærd på slagte- og af-
livningstidspunktet, hvori man nåede frem til lignende konklusioner.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0002.png
Kommissionen bestilte i 2006 en ekstern undersøgelse af bedøvelses-
praksis på slagterier og de økonomiske, sociale og miljømæssige konse-
kvenser heraf. I forbindelse med undersøgelsen blev interessenter (kød-
branchen, kompetente myndigheder, dyrevelfærdsorganisationer mv.)
hørt, og Kommissionen var i direkte kontakt med interesserede parter og
med videnskabelige, tekniske og juridiske eksperter.
På et arbejdsgruppemøde, som blev afholdt i januar 2008, forelagde
Kommissionen sine overvejelser om en revision af reglerne om beskyt-
telse af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet for medlemslandene.
Herefter fremsatte Kommissionen den 18. september 2008 et forslag til
forordning om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet, som blev mod-
taget i dansk sprogversion den 24. september 2008.
2. Indhold
2.1. Formål, anvendelsesområde og definitioner (forslagets kapitel I)
Forslaget til forordning er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel
37 om den fælles landbrugspolitik og kan vedtages af Rådet med kvalifi-
ceret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget til forordning har ifølge Kommissionen navnlig til formål at
forbedre beskyttelsen af dyr på aflivningstidspunktet, at fremme innova-
tion i forbindelse med bedøvelses- og aflivningsteknikker og at sikre lige
vilkår i det indre marked for de berørte virksomheder.
Kommissionen anfører endvidere, at de tekniske krav i slagte- og afliv-
ningsdirektivet aldrig er blevet ændret, selv om der er blevet indført ny
teknologi, hvorfor visse standarder i direktivet er forældede.
Forordningen indebærer en totalharmonisering på området i modsætning
til slagte- og aflivningsdirektivet, der er et minimumsharmoniseringsdi-
rektiv.
Forslaget finder ifølge artikel 1, stk. 1, anvendelse på aflivning af dyr,
der holdes med henblik på fremstilling af fødevarer, uld, skind, pelsværk
og andre produkter, og på dermed forbundne aktiviteter. For så vidt angår
fisk gælder alene forslagets artikel 3, stk. 1, hvorefter dyr ved aflivning
og dermed forbundne aktiviteter skal skånes for smerte, der ikke kan
undgås, og for psykisk belastning eller lidelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0003.png
Ved ”aflivning” forstås efter artikel 2, litra a, enhver bevidst fremkaldt
proces, hvorved et dyr dør. Ved ”dermed forbundne aktiviteter” forstås
efter artikel 2, litra b, aktiviteter som f.eks. håndtering, opstaldning, fast-
holdelse, bedøvelse og afblødning af dyr, som finder sted i forbindelse
med og på stedet for aflivningen. Ved ”dyr” forstås efter artikel 2, litra c,
alle hvirveldyr med undtagelse af krybdyr og padder. Ved ”bedøvelse”
forstås efter artikel 2, litra f, enhver bevidst fremkaldt proces, som bevir-
ker, at et dyr, uden at det påføres smerter, mister bevidstheden og smer-
teopfattelsen, herunder enhver metode, som medfører øjeblikkelig død.
Forslaget finder ifølge artikel 1, stk. 2, litra a, ikke anvendelse på dyr, der
aflives
i)
ii)
iii)
iv)
i forbindelse med tekniske eller videnskabelige forsøg udført
under tilsyn af den kompetente myndighed,
i forbindelse med jagt,
i forbindelse med kultur- eller sportsarrangementer eller
af en dyrlæge som led i udøvelsen af erhvervet som dyrlæge.
Endvidere finder forslaget ikke anvendelse på fjerkræ, kaniner og harer,
der af deres ejer slagtes uden for et slagteri til ejerens eget forbrug, jf.
artikel 1, stk. 2, litra b.
Ved ”slagtning” forstås ifølge artikel 2, litra j, aflivning af dyr til kon-
sum, og ved ”slagteri” forstås ifølge artikel 2, litra k, enhver virksomhed,
hvor der slagtes landdyr.
Forslagets anvendelsesområde svarer i det væsentlige til anvendelsesom-
rådet for slagte- og aflivningsdirektivet.
2.2. Almindelige betingelser (forslagets kapitel II)
Forslagets kapitel II fastsætter en række generelle bestemmelser om af-
livning af dyr og dermed forbundne aktiviteter.
Efter artikel 3, stk. 1, skal dyr skånes for smerte, der ikke kan undgås, og
for psykisk belastning eller lidelse. Med henblik på at opfylde denne be-
stemmelse skal virksomhedsledere efter artikel 3, stk. 2, træffe de nød-
vendige foranstaltninger for at sikre, at dyr
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0004.png
a) er sikret fysisk komfort og beskyttelse, navnlig ved at de holdes
rene, gives en god varmekomfort og forhindres i at falde eller gli-
de,
b) er beskyttet mod skader og sygdomme,
c) håndteres og opstaldes under hensyntagen til deres naturlige ad-
færd,
d) ikke viser tegn på smerte, frygt, aggressivitet eller anden unormal
adfærd,
e) ikke lider under langvarig mangel på foder eller vand og
f) er forhindret i uønsket interaktion.
Ved ”virksomhedsledere” forstås ifølge artikel 2, litra l, enhver fysisk
eller juridisk person, som er ansvarlig for et foretagende, der udfører ak-
tiviteter, som er omfattet af forordningen.
Efter artikel 3, stk. 3, skal anlæg, der anvendes ved aflivning og dermed
forbundne aktiviteter, udformes, indrettes, vedligeholdes og anvendes
således, at kravene i artikel 3, stk. 1 og 2, er opfyldt under de forventede
betingelser for anlæggets aktiviteter hele året.
For så vidt angår aflivningsmetoder følger det af artikel 4, stk. 1, at dyr
kun må aflives med en metode, som medfører øjeblikkelig død eller efter
forudgående bedøvelse. Hvis religiøse ritualer foreskriver sådanne meto-
der, kan dyr efter artikel 4, stk. 2, aflives uden forudgående bedøvelse,
forudsat at aflivningen finder sted på et slagteri. Medlemslandene kan
dog beslutte ikke at anvende undtagelsen i artikel 4, stk. 2.
For så vidt angår bedøvelse følger det af artikel 5, stk. 1, at bedøvelse
skal foregå i overensstemmelse med metoderne i forordningens bilag I,
jf. herom pkt. 2.8 nedenfor.
Det personale, der er ansvarligt for bedøvelse, skal efter artikel 5, stk. 2,
regelmæssigt kontrollere, at dyrene ikke viser tegn på bevidsthed eller
smerteopfattelse i tidsrummet mellem afslutningen af bedøvelsesproces-
sen og bekræftelsen af dødens indtræden.
Ifølge artikel 6, stk. 1, skal aflivning af dyr og dermed forbundne aktivi-
teter planlægges på forhånd og udføres i overensstemmelse med stan-
dardprocedurer. Virksomhedslederne skal efter artikel 6, stk. 2, udarbejde
og gennemføre disse standardprocedurer for at sikre, at dyr ved aflivning
og dermed forbundne aktiviteter skånes for smerte, der ikke kan undgås,
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0005.png
og for psykisk belastning eller lidelse. For så vidt angår bedøvelse skal
standardprocedurerne
a) tage hensyn til producentens anvisninger, og
b) for hver anvendt bedøvelsesmetode fastsætte de nøgleparametre,
der er nævnt i kapitel I i bilag I, jf. herom pkt. 2.8 nedenfor.
Forslagets artikel 7 fastsætter regler om kravene til kompetencen hos de
personer, der udfører aflivning og dermed forbundne aktiviteter, og om
såkaldte kompetencebeviser.
Ifølge forslagets artikel 7, stk. 1, må aflivning og dermed forbundne akti-
viteter kun udføres af personer med det fornødne kompetenceniveau i
overensstemmelse med bestemmelserne i forordningen.
Endvidere må følgende slagteoperationer efter artikel 7, stk. 2, kun udfø-
res af personer med et kompetencebevis:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Håndtering og pasning af dyr inden fastholdelse
Fastholdelse af dyr med henblik på bedøvelse eller aflivning
Bedøvelse af dyr
Vurdering af bedøvelsens virkning
Ophængning eller ophejsning af levende dyr
Afblødning af levende dyr.
Efter artikel 7, stk. 3, skal aflivning af pelsdyr overvåges af en person,
der har et kompetencebevis, som svarer til de aktiviteter, der udføres un-
der den pågældende persons tilsyn.
Der er i forslagets artikel 18 fastsat nærmere regler om kompetencebevi-
ser, jf. herom pkt. 2.5 nedenfor.
For så vidt angår produkter der i forbindelse med markedsføring og re-
klame præsenteres som fastholdelses- eller bedøvelsesudstyr, følger det
af artikel 8, at sådanne ikke må bringes i omsætning uden passende an-
visninger vedrørende brug og vedligeholdelse, således at dyr sikres de
bedst mulige velfærdsbetingelser.
Efter artikel 9, stk. 1, skal fastholdelses- og bedøvelsesudstyr endvidere
betjenes, vedligeholdes og kontrolleres af personale med passende ud-
dannelse og i overensstemmelse med producentens anvisninger. Herud-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0006.png
over skal der under slagtningen være umiddelbar adgang til passende re-
serveudstyr til bedøvelse, som kan tages i anvendelse, hvis det først an-
vendte bedøvelsesudstyr skulle svigte, jf. artikel 9, stk. 2.
Bestemmelserne i forslagets kapitel II indebærer ændringer i forhold til
slagte- og aflivningsdirektivet, herunder navnlig kravet om kompetence-
bevis og reglerne om markedsføring af fastholdelses- og bedøvelsesud-
styr.
2.3. Supplerende krav til slagterier (forslagets kapitel III)
Forslagets kapitel III indeholder supplerende krav til slagterier, herunder
regler om slagteriers opførelse, grundplan og udstyr, håndtering og fast-
holdelse inden slagtning, overvågning i forbindelse med slagtning og ud-
pegning af en dyrevelfærdsansvarlig på slagterier.
Ifølge artikel 11, stk. 1, skal slagteriers opførelse og grundplan og det
udstyr, der anvendes på slagterierne, overholde bestemmelserne i forsla-
gets bilag II, jf. herom pkt. 2.8 nedenfor.
Den kompetente myndighed skal efter artikel 11, stk. 2, godkende
a) den maksimale kapacitet for hver slagtekæde,
b) kategori og vægt af de dyr, som det tilgængelige fastholdelses- el-
ler bedøvelsesudstyr kan anvendes til, og
c) den maksimale kapacitet af hvert opstaldningsareal, der er be-
stemt til dyr af hestefamilien, kvæg, får, geder og svin samt fjer-
kræ og kaniner og harer.
For så vidt angår håndtering og fastholdelse inden slagtning skal virk-
somhedsledere ifølge artikel 12, stk. 1, sikre, at kravene i bilag III over-
holdes, jf. herom pkt. 2.8 nedenfor. Virksomhedsledere skal efter artikel
12, stk. 2, endvidere sikre, at dyr, der aflives uden bedøvelse, fastholdes
mekanisk.
Herudover forbyder artikel 12, stk. 3, følgende fastholdelsesmetoder:
a) Ophængning eller ophejsning af dyrene ved fødder eller ben
b) Mekanisk sammenbinding af dyrs ben eller fødder
c) Brækning af ben, overskæring af sener i benene eller blinding af
dyr
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0007.png
d) Overskæring af rygmarven ved hjælp af f.eks. en puntilla eller en
dolk
e) Anvendelse af elektrisk strøm, som ikke bedøver eller afliver dy-
rene under kontrollerede forhold.
Artikel 12, stk. 3, litra a og b, gælder dog ikke ved anvendelse af slagte-
bøjler til fjerkræ.
For så vidt angår overvågning i forbindelse med slagtning skal virksom-
hedslederne ifølge artikel 13, stk. 1, indføre og iværksætte passende
overvågningsprocedurer til kontrol og bekræftelse af, at dyr til slagtning
er effektivt bedøvet i tidsrummet mellem afslutningen af bedøvelsespro-
cessen og bekræftelsen af dødens indtræden. Nærmere krav til disse
overvågningsprocedurer er beskrevet i artikel 13, stk. 2.
Der skal efter artikel 13, stk. 3, indføres en overvågningsprocedure for
hver slagtekæde, hvor der anvendes forskelligt bedøvelsesudstyr.
Virksomhedslederne pålægges efter artikel 14, stk. 1, at udpege en dyre-
velfærdsansvarlig på hvert slagteri, som skal være ansvarlig for, at for-
ordningen overholdes på det pågældende slagteri.
Den dyrevelfærdsansvarlige skal rapportere direkte til virksomhedslede-
ren om forhold vedrørende dyrenes velfærd, jf. artikel 14, stk. 2. Den dy-
revelfærdsansvarlige skal kunne kræve, at slagteriets personale træffer de
nødvendige forholdsregler for at sikre overholdelse af forordningen.
Herudover skal slagteriets standardprocedure fastsætte den dyrevelfærd-
sansvarliges ansvarsområde, og det berørte personale på slagteriet skal
gøres effektivt opmærksom herpå, jf. artikel 14, stk. 3.
Den dyrevelfærdsansvarlige skal endvidere være i besiddelse af et kom-
petencebevis, som skal omfatte alle de processer, der finder sted på de
slagterier, som vedkommende er ansvarlig for, jf. artikel 14, stk. 4.
Bestemmelserne i forslagets kapitel III indebærer ændringer i forhold til
slagte- og aflivningsdirektivet, herunder navnlig kravet om udpegelse af
en dyrevelfærdsansvarlig på slagterier.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0008.png
2.4. Sanering og nødaflivning (forslagets kapitel IV)
Forslagets kapitel IV indeholder regler om sanering og nødaflivning.
Ved ”sanering” forstås efter artikel 2, litra n, aflivning af dyr af hensyn
til folkesundheden, dyresundheden, dyrevelfærden eller miljøet under
tilsyn af den kompetente myndighed.
Regler om sanering fremgår af forslagets artikel 15. Ifølge bestemmelsen
skal den kompetente myndighed og de virksomhedsledere, der deltager i
en sanering, udarbejde en handlingsplan for at sikre, at forordningen
overholdes, før saneringen påbegyndes, jf. artikel 15, stk. 1. Den kompe-
tente myndighed og de virksomhedsledere, der deltager i saneringen, skal
sikre, at saneringen gennemføres i overensstemmelse med den udarbej-
dede handlingsplan, ligesom der skal træffes alle fornødne foranstaltnin-
ger for at sikre dyrenes velfærd under de bedst mulige betingelser, jf. ar-
tikel 15, stk. 2.
Den kompetente myndighed kan under ekstraordinære omstændigheder
indrømme undtagelser fra en eller flere af forordningens bestemmelser,
hvis myndigheden finder, at overholdelsen af bestemmelserne kan påvir-
ke menneskers sundhed eller forsinke udryddelsen af en sygdom betrag-
teligt, jf. artikel 15, stk. 3.
Senest et år efter saneringens afslutning forelægger den kompetente
myndighed en evalueringsrapport om nedslagtningens resultater for
Kommissionen og gør den offentligt tilgængelig, jf. artikel 15, stk. 4.
Forslagets artikel 16 omhandler nødaflivning.
Ved ”nødaflivning” forstås efter artikel 2, litra d, aflivning af tilskade-
komne dyr eller af dyr, som lider af en sygdom, der er forbundet med sto-
re smerter eller lidelser, og hvor der ikke er nogen anden praktisk mulig-
hed for at lindre disse smerter eller lidelser.
Forslagets artikel 16 fastlægger, at den person, der har ansvaret for de
berørte dyr, om nødvendigt skal træffe alle de nødvendige foranstaltnin-
ger for at aflive dyrene hurtigst muligt.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0009.png
Bestemmelserne i forslagets kapitel IV indebærer ændringer i forhold til
slagte- og aflivningsdirektivet, herunder udgør navnlig reglerne om sane-
ring en skærpelse i forhold til direktivet.
2.5. Kompetent myndighed (forslagets kapitel V)
Forslagets artikel 17 indeholder – som en nydannelse i forhold til slagte-
og aflivningsdirektivet – regler om oprettelsen af et nationalt reference-
center.
Hvert medlemsland skal ifølge artikel 17, stk. 1, udpege et referencecen-
ter, der skal
a) yde videnskabelig og teknisk ekspertbistand i forbindelse med
godkendelse af slagterier,
b) vurdere nye bedøvelsesmetoder,
c) aktivt tilskynde virksomhedsledere og andre interesserede parter
til at fastsætte regler for god praksis for gennemførelsen af for-
ordningen og offentliggøre og formidle sådanne regler og føre
kontrol med reglernes anvendelse,
d) fastlægge retningslinjer for den kompetente myndighed med hen-
blik på anvendelse af forordningen,
e) akkreditere organer og enhver, der skal udstede kompetencebevi-
ser efter artikel 18, og
f) kommunikere og samarbejde med Kommissionen og de øvrige re-
ferencecentre med henblik på udveksling af tekniske og viden-
skabelige oplysninger og god skik for så vidt angår gennemførel-
sen af forordningen.
Ifølge artikel 17, stk. 2, skal medlemslandene senest et år fra datoen for
forordningens ikrafttrædelse forelægge Kommissionen og de øvrige med-
lemslande detaljerede oplysninger om deres referencecentre og gøre disse
oplysninger offentligt tilgængelige på internettet.
Artikel 18 omhandler kompetencebeviser. Kravet om kompetencebeviser
er – som nævnt under pkt. 2.2. ovenfor – en nydannelse i forhold til slag-
te- og aflivningsdirektivet.
Ifølge artikel 18, stk. 1, skal medlemslandene udpege den kompetente
myndighed, der skal være ansvarlig for at
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0010.png
a) sikre, at der tilbydes kurser til personale, der beskæftiger sig med
aflivning og dermed forbundne aktiviteter,
b) udstede kompetencebeviser, hvori det attesteres, at indehaveren
har bestået en uafhængig afsluttende prøve,
c) godkende uddannelsesprogrammer for de kurser, der er nævnt i
litra a, og form og indhold af den prøve, der er nævnt i litra b.
Emnerne for prøven nævnt i litra b skal være relevante for de berørte dy-
rekategorier og svare til de operationer, der er nævnt i artikel 7, stk. 2, og
de emner, der er anført i bilag IV, jf. herom pkt. 2.8 nedenfor.
Efter artikel 18, stk. 2, kan den kompetente myndighed delegere tilrette-
læggelsen af kurserne, den afsluttende prøve og udstedelsen af kompe-
tencebeviser til et selvstændigt organ eller en selvstændig enhed, hvis en
række nærmere angivne krav er opfyldt.
Efter artikel 18, stk. 3, skal kompetencebeviser indeholde oplysninger
om, hvilke dyrekategorier, operationer og aktiviteter beviset gælder for.
Kompetencebeviser er gyldige i højst fem år.
Et medlemsland skal ifølge artikel 18, stk. 4, anerkende kompetencebevi-
ser, der er udstedt i et andet medlemsland. Endvidere kan medlemslande
som kompetencebeviser anerkende eksamensbeviser, der er udstedt til
andre formål, forudsat at de er udstedt på samme betingelser som dem,
der er fastsat i artikel 18, jf. artikel 18, stk. 5.
2.6. Manglende overholdelse, sanktioner og gennemførelsesbeføjelser
(forslagets kapitel VI)
Artikel 19 omhandler manglende overholdelse af forordningen. Den
kompetente myndighed kan således – med det formål at anvende artikel
54 i forordning 882/2004/EF om offentlig kontrol med henblik på at sik-
re, at foderstof-, fødevare-, dyresundheds- og dyrevelfærdslovgivningen
overholdes – navnlig
a) anmode virksomhedsledere om at ændre deres standardprocedurer
og om at sætte produktionshastigheden ned eller helt standse pro-
duktionen,
b) øge hyppigheden af de overvågningsprocedurer, der er nævnt i ar-
tikel 13,
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0011.png
c) inddrage kompetencebeviser for personale, der ikke viser til-
strækkelig viden eller opmærksomhed med hensyn til deres opga-
ver, og
d) suspendere eller tilbagekalde den akkreditering, som organer og
enheder har fået i overensstemmelse med artikel 17, stk. 1, litra e.
For så vidt angår sanktionerne for overtrædelsen af forordningen forplig-
ter artikel 20 medlemslandene til nationalt at fastsætte sanktioner, der
skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsernes grovhed og
have afskrækkende virkning.
2.7. Afsluttende bestemmelser (forslagets kapitel VII)
Det nugældende direktiv 93/119/EF af 22. december 1993 om beskyttelse
af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet med senere ændringer ophæ-
ves, jf. forslagets artikel 23. Der er dog i artikel 23 og artikel 24 foreslået
overgangsbestemmelser. Bl.a. foreslås, at forslagets artikel 11, stk. 1,
indtil den 31. december 2018 alene finder anvendelse på nye slagterier
eller enhver ny opførelse, grundplan eller udstyr, som ikke er taget i drift
på anvendelsesdatoen eller ikrafttrædelsesdatoen for forordningen, jf.
artikel 24, stk. 1. Endvidere foreslås, at medlemslandene indtil den 31.
december 2014 kan fastsætte bestemmelser om, at kompetencebeviser
kan udstedes til personer uden eksamen, som kan dokumentere mindst ti
års relevant uafbrudt faglig erfaring, jf. artikel 24, stk. 2.
2.8. Forordningsforslagets bilag I-IV
Bilag I indeholder i kapitel I fire tabeller med en opregning af bedøvel-
ses- og aflivningsmetoder. Der foretages i tabellerne en beskrivelse af
den pågældende bedøvelses- og aflivningsmetode, en angivelse af den
dyrekategori, som metoden kan anvendes på, og en angivelse af de særli-
ge forhold, der er relevante ved anvendelsen af metoden (nøgleparamet-
re).
I tabel I beskrives de mekaniske metoder. Disse metoder er anvendelse af
penetrerende boltpistol, anvendelse af ikke-penetrerende boltpistol, an-
vendelse af skydevåben med skarp ammunition, knusning og cerval
dislokation.
I tabel II beskrives de elektriske metoder. Disse metoder er bedøvelse
med elektrisk strøm, der kun ledes gennem hovedet, aflivning med elek-
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0012.png
trisk strøm, der ledes gennem hele dyret, og vandbad, hvor strøm ledes
gennem hele kroppen.
I tabel III beskrives metoder med gas. Disse metoder er anvendelse af en
høj koncentration kuldioxid, anvendelse af en lav koncentration kuldio-
xid, anvendelse af inaktive gasser (f.eks. argon eller nitrogen), anvendel-
se af ren kulilte og anvendelse af kulilte i forbindelse med andre gasser.
I tabel IV beskrives dødelig injektion under dyrlægetilsyn.
Bilag I indeholder i kapitel II særlige krav til visse af de metoder, der er
opregnet i kapitel I. Der er i den forbindelse bl.a. fastsat krav til de mi-
nimumsstrømstyrker, som skal anvendes ved bedøvelse og aflivning med
elektrisk strøm.
Forordningsforslagets bilag II indeholder de supplerende krav til opførel-
se, grundplan og udstyr, som ifølge artikel 11 skal opfyldes af slagterier.
Der fastsættes i bilaget særlige krav til opstaldning på slagterier, fasthol-
delsesudstyr og -anlæg, elektrisk bedøvelsesudstyr, herunder udstyr til
bedøvelse i vandbad, udstyr til bedøvelse af svin ved hjælp af gas samt
udstyr til bedøvelse af fjerkræ ved hjælp af gas.
Forordningsforslagets bilag III indeholder de operationelle bestemmelser,
som virksomhedslederne ifølge artikel 12 skal overholde.
Der fastsættes i bilaget bl.a. krav til slagterierne i forbindelse med dyrs
ankomst, flytning og håndtering. Det fremgår i den forbindelse af pkt.
1.2, at den samlede transporttid sammenlagt med den tid, der går mellem
aflæsning og slagtning, for fjerkræ, kaniner og harer ikke må overstige
12 timer. For pattedyr, undtagen kaniner og harer, må den samlede trans-
porttid ikke overstige
a) 19 timer for ikke fravænnede dyr,
b) 24 timer for dyr af hestefamilien og svin og
c) 29 timer for drøvtyggere.
Efter udløbet af disse frister skal dyrene opstaldes, fodres og siden have
begrænsede mængder foder med passende mellemrum. Dyrene skal have
tilstrækkelige mængder strøelse eller lignende materiale, som sikrer et
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0013.png
komfortniveau, der passer til arten og antallet af dyr, og dette materiale
skal kunne absorbere urin og ekskrementer på tilfredsstillende vis.
Ud over kravene vedrørende ankomst, flytning og håndtering fastsættes
der visse supplerende bestemmelser for opstaldede pattedyr bortset fra
kaniner og harer. Endvidere fastsættes der særlige bestemmelser om af-
blødning, herunder at halspulsårer eller de blodårer, som halspulsårerne
udløber af, systematisk skal åbnes, hvis bedøvelsen ikke afliver dyret.
Forordningsforslagets bilag IV indeholder en beskrivelse af de emner,
som det personale, der beskæftiger sig med aflivning af dyr og dermed
forbundne aktiviteter, skal eksamineres i for at få udstedt et kompetence-
bevis. Emnerne er bl.a. dyrs smerteopfattelse, bedøvelse af dyr, ophæng-
ning og ophejsning af levende dyr og afblødning af levende dyr.
Bilag I-IV indebærer en række ændringer i forhold til de gældende regler
i slagte- og aflivningsdirektivet, herunder navnlig kravene til aflivnings-
og bedøvelsesmetoderne og reglerne om maksimale transporttider ved
transport af slagtedyr.
3. Gældende dansk ret
3.1. Dyreværnsloven samt slagte- og aflivningsbekendtgørelsen
Efter § 13, stk. 1, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4.
december 2007, skal den, der vil aflive dyr, sikre sig, at dyret aflives så
hurtigt og smertefrit som muligt.
Justitsministeren kan ifølge dyreværnslovens § 13, stk. 2, fastsætte nær-
mere regler om aflivning af dyr, herunder regler om slagtning og om for-
bud mod visse aflivningsformer samt regler om, at aflivning af visse stør-
re dyr kun må foretages af en dyrlæge eller anden autoriseret person.
Denne bemyndigelse er senest udnyttet ved bekendtgørelse nr. 583 af 6.
juni 2007 om slagtning og aflivning af dyr (slagte- og aflivningsbekendt-
gørelsen), der trådte i kraft den 1. juli 2007. Samtidig ophævedes be-
kendtgørelse nr. 1037 af 14. december 1994 om slagtning og aflivning af
dyr med senere ændringer.
Slagte- og aflivningsbekendtgørelsen indeholder bestemmelser, som gen-
nemfører Rådets direktiv 119/93/EF af 33. december 1993 om beskyttel-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
se af dyr på slagte- eller aflivningstidspunktet med senere ændringer.
Endvidere indeholder bekendtgørelsen en række dyrevelfærdsmæssige
skærpelser i forhold til direktivet.
Bekendtgørelsen finder efter § 1, stk. 1, anvendelse på flytning, opstald-
ning, fastholdelse, bedøvelse, slagtning og aflivning af dyr, der opdrættes
og holdes med henblik på fremstilling af kød, skind, pelsværk eller andre
produkter, samt på aflivning af heste, hunde og katte.
Ved ”aflivning” forstås enhver metode, som medfører, at et dyr dør, jf.
bekendtgørelsens § 1, stk. 6. ”Ved ”slagtning” forstås aflivning af dyr
med henblik på produktion af kød til konsum, jf. bekendtgørelsens § 1,
stk. 7.
Bekendtgørelsen finder ifølge § 1, stk. 2, nr. 1, ikke anvendelse på tekni-
ske og videnskabelige undersøgelser udført under tilsyn af Dyreforsøgs-
tilsynet, ligesom bekendtgørelsen ifølge § 1, stk. 2, nr. 2, ikke finder an-
vendelse på vildtlevende vildt, der aflives på et jagtområde med de jagt-
redskaber, der er tilladt efter lovgivning om jagt og vildtforvaltning.
Bekendtgørelsens kapitel 3 (§§ 5-10) fastsætter regler om slagtning på
slagterier, herunder at flytning, opstaldning, fastholdelse, bedøvelse,
slagtning eller aflivning af dyr på slagterier kun må foretages af personer,
der har det fornødne kendskab og de fornødne færdigheder til at udføre
arbejdet humant og effektivt i overensstemmelse med bekendtgørelsen,
jf. bekendtgørelsens § 10.
For så vidt angår enhovede dyr (typisk heste), drøvtyggere, svin, kaniner
og fjerkræ, som er tilført til slagtning på slagterier, er der endvidere fast-
sat særlige regler i bekendtgørelsens kapitel 5-10 (§§ 17-55).
Bekendtgørelsens kapitel 5 indeholder en række generelle bestemmelser
om flytning og opstaldning på slagterierne af de pågældende dyr. Herud-
over indeholder bekendtgørelsens kapitel 6 bestemmelser om flytning og
opstaldning på slagterierne af de dyr, der
ikke
leveres i containere, mens
bekendtgørelsens kapitel 7 indeholder bestemmelser om flytning og op-
staldning på slagterierne af dyr, der leveres i containere.
Regler for, hvordan dyrene på slagterierne skal fastholdes inden bedøvel-
se, slagtning eller aflivning, samt for, hvilke bedøvelses- og aflivnings-
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
metoder der skal anvendes på slagterierne ved slagtning af dyrene og ved
afblødning af dyrene, fremgår af kapitel 8-10 (§§ 36-55).
Det følger bl.a. heraf, at de pågældende dyr enten skal aflives omgående
ved en af metoderne angivet i kapitel 9 (f.eks. anvendelse af en pistol
med skarp ammunition) eller bedøves ved en af metoderne angivet i ka-
pitel 9 (f.eks. anvendelse af boltpistol) og umiddelbart herefter afblødes i
overensstemmelse med reglerne om afblødning i kapitel 10.
Der kan som udgangspunkt ikke foretages afblødning af dyr uden forud-
gående bedøvelse. For så vidt angår rituel slagtning af dyr følger det dog
af bekendtgørelsens § 7, stk. 1, at det – bortset fra ved slagtning af strud-
sefugle – er tilladt på slagterier at slagte husdyr uden forudgående bedø-
velse, når slagtningen foretages efter jødisk eller islamisk ritus. I § 7, stk.
2-5, er fastsat nærmere krav til den rituelle slagtning, herunder at slagt-
ningen skal overvåges af en embedsdyrlæge.
For så vidt angår slagtning og aflivning af dyr uden for slagterier er der
fastsat regler herom i bekendtgørelsens kapitel 4 (§§ 11-16).
Ifølge bekendtgørelsens § 11, stk. 1, finder bestemmelserne i kapitlerne
8-10 tilsvarende anvendelse ved slagtning uden for slagterier af enhovede
dyr, drøvtyggere, svin, kaniner og fjerkræ. Bekendtgørelsens § 11, stk. 2,
indeholder herudover en regel om, at fjerkræ bortset fra strudsefugle kan
slagtes eller aflives ved dislokation af halsen.
Ifølge bekendtgørelsens § 13, stk. 1, må slagtning eller aflivning uden for
slagterier af enhovede dyr, kvæg og strudsefugle kun foretages af dyrlæ-
ger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modta-
get uddannelse i slagtning eller aflivning.
Aflivning af hunde og katte må efter bekendtgørelsens § 13, stk. 2, lige-
ledes kun foretages af ovennævnte personer. Dette gælder dog ikke, hvis
der er tale om aflivning af hundehvalpe og kattekillinger, og aflivningen
sker i umiddelbar tilslutning til fødslen og ikke senere end en uge efter
fødslen.
Efter bekendtgørelsens § 15, stk. 2, skal der ved aflivning uden for slag-
terier af svin over 5 kg anvendes en boltpistol, medmindre aflivningen
foretages af en dyrlæge eller en anden af de personer, der er nævnt i § 13,
stk. 1.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0016.png
Ud over ovenstående regler indeholder bekendtgørelsens kapitel 11 (§§
56-62) og kapitel 12 (§§ 63-66) bestemmelser om metoder til aflivning af
henholdsvis pelsdyr og overskydende daggamle kyllinger og embryoner i
rugeriaffald.
3.2. Regler om transport af dyr til slagtning mv.
Regler om transport af dyr, herunder transport af dyr til slagtning, findes
navnlig i Rådets forordning nr. 1/2005/EF af 22. december 2004 om be-
skyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter mv.
(transportforordningen) samt bekendtgørelse nr. 1729 af 21. december
2006 om beskyttelse af dyr under transport.
Transportforordningen indeholder i bilag I, kapitel V, kravene til forsen-
delsestider og hvileperioder i forbindelse med transport af dyr. Der er
med disse regler ikke fastsat nogen øvre grænse for, hvor lang tid trans-
porten må vare, når blot køre- og hvileperioderne overholdes undervejs,
ligesom der heller ikke skelnes mellem transport af dyr til slagtning eller
til andre formål.
En forsendelse kan deles op i køretid, beregnet fra det tidspunkt, hvor det
første dyr i sendingen flyttes til en hvileperiode, hvor en lastbil holder
stille, og dyrene vandes og eventuelt fodres, uden at de læsses af. Efter
hvileperioden beregnes ny køretid til sidste dyr er læsset af på bestem-
melsesstedet og forsendelsen dermed er afsluttet. Køretiden adskiller sig
således fra forsendelsestiden ved ikke at omfatte hvileperioder.
Bekendtgørelse nr. 192 af 25. marts 1998 om opdræt af strudsefugle med
senere ændringer indeholder i § 17, stk. 2, en bestemmelse, hvorefter
transport af strudsefugle til slagtning højst må vare 6 timer.
Herudover indeholder bekendtgørelse nr. 605 af 15. juni 2006 om økolo-
giske fødevarer mv., som ændret ved bekendtgørelse nr. 1330 af 30. no-
vember 2007, særlige regler om transport til slagtning og slagtning af
økologiske svin og kvæg i Danmark, herunder en bestemmelse om, at
transporttiden til slagteriet som udgangspunkt ikke må overstige 8 timer.
Bekendtgørelsen supplerer bl.a. Rådets forordning nr. 2092/91/EØF af
24. juni 1991 om økologisk produktionsmetode for landbrugsprodukter
og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler med se-
nere ændringer. Denne forordning erstattes fra den 1. januar 2009 af Rå-
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
601882_0017.png
dets forordning nr. 834/2007/EF af 28. juni 2007 om økologisk produkti-
on og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning
nr. 2092/91/EØF.
3.3. Øvrige regler
Lov nr. 269 af 21. april 2004 om forbud mod slagtning og aflivning af
drægtige produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtigheds-
perioden indeholder et forbud mod slagtning og aflivning af drægtige
produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, jf.
lovens § 1, stk. 1.
Lovens slagteforbud gælder ikke,
hvis
der er tale om nødslagtning, hvor
dyret aflives på bedriften, eller
hvis
dyret er blevet transporteret til et
slagteri med henblik på slagtning, jf. lovens § 2, stk. 1. Moderdyret skal i
sådanne tilfælde bedøves, hvorefter fosteret skal skæres ud af livmoderen
og som udgangspunkt straks aflives, jf. § 2, stk. 2 og 3. Slagtningen skal
udføres af en dyrlæge eller af en person under dennes tilsyn, jf. § 2, stk.
4.
Lovens aflivningsforbud gælder ikke,
hvis
aflivningen sker ved intrave-
nøs injektion af en dosis af bedøvelsesmiddel, der er dødelig for dyret,
hvis
aflivningen sker som led i offentlig sygdomsbekæmpelse, eller
hvis
aflivningen sker i forbindelse med tekniske og videnskabelige undersø-
gelser, der udføres under tilsyn af Dyreforsøgstilsynet, jf. lovens § 3.
Bekendtgørelse nr. 754 af 28. juli 2005 om opdræt af hjortedyr, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 15 af 8. januar 2007, indeholder visse reg-
ler om aflivning af hjortedyr, jf. bekendtgørelsens § 10.
Regler om aflivning af forsøgsdyr findes i bekendtgørelse nr. 687 af 25.
juli 2003 om forsøgsdyrs pasning og opstaldning om anvendelse af ud-
ryddelsestruede og vildtlevende dyr til forsøg mv., og regler om aflivning
af vildt findes bl.a. i bekendtgørelse nr. 417 af 27. april 2007 om efter-
søgning og aflivning af nødstedt vildt og bekendtgørelse nr. 901 af 11.
juli 2007 om fredning af visse dyre- og plantearter mv., indfangning af
og handel med vildt og pleje af tilskadekommet vildt.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En forordning er ifølge EF-traktatens artikel 249, stk. 2, almengyldigt
bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hvert EU-
medlemsland. Det indebærer, at medlemslandene som udgangspunkt ikke
kan udstede retsakter til gennemførelse af en forordning, medmindre for-
ordningen overlader det til medlemslandene at fastsætte supplerende eller
udfyldende regler.
Nationale regler om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet vil derfor
som udgangspunkt ikke kunne fastsættes eller opretholdes, i det omfang
forordningen finder anvendelse.
En vedtagelse af forordningsforslaget vil således indebære, at Danmark
er forpligtet til at ophæve en række bestemmelser i den danske lovgiv-
ning om forhold, som er reguleret af forordningen.
Hvis forslaget vedtages i sin nuværende form, vil det navnlig indebære
følgende ændringer af de danske regler om beskyttelse af dyr på afliv-
ningstidspunktet:
En række slagteoperationer samt overvågning af aflivning af pels-
dyr vil alene kunne udføres af personer, der har bestået en prøve
og fået tildelt et kompetencebevis.
Slagterier, hvor der slagtes 1.000 eller flere storkreaturer eller
150.000 eller flere enheder fjerkræ om året, vil skulle udpege en
dyrevelfærdsansvarlig, der vil skulle være ansvarlig for overhol-
delsen af forordningens bestemmelser. Den dyrevelfærdsansvarli-
ge vil skulle være i besiddelse af et kompetencebevis, som omfat-
ter alle slagteprocesserne på slagteriet.
Der vil skulle oprettes et nationalt referencecenter, som får til op-
gave at yde videnskabelig og teknisk ekspertbistand i forbindelse
med godkendelse af slagterier, vurdere nye bedøvelsesmetoder,
aktivt tilskynde virksomhedsledere og andre interesserede parter
til at fastsætte regler for god praksis for gennemførelsen af for-
ordningen, fastsætte retningslinjer for den kompetente myndighed
med henblik på anvendelsen af forordningen, akkreditere organer
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og enheder, som skal udstede kompetencebeviser, og kommuni-
kere med Kommissionen og de øvrige referencecentre med hen-
blik på udveksling af tekniske og videnskabelige oplysninger og
god skik for så vidt angår gennemførelsen af forordningen.
Reglerne om de tilladte bedøvelses- og aflivningsmetoder samt
om slagteriers opførelse og udstyr og om flytning, opstaldning,
fastholdelse mv. af dyr på slagterier vil blive ændret.
På nogle punkter vil forslagets regler i dyrevelfærdsmæssig hen-
seende medføre en skærpelse af de gældende regler, f.eks. inde-
bærer forslaget, at der fastsættes maksimale transporttider for
transport af dyr til slagtning. På andre punkter vil reglerne i dyre-
velfærdsmæssig henseende medføre en lempelse af de gældende
regler, f.eks. indebærer forslaget, at svin vil kunne bedøves ved
anvendelse af kuldioxid med en lavere kuldioxidkoncentration,
end der er tilladt efter slagte- og aflivningsbekendtgørelsens § 49,
stk. 1.
De danske regler om slagtning og aflivning af drægtige produk-
tionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden
vurderes umiddelbart ikke at kunne opretholdes, hvis forordnings-
forslaget vedtages i sin nuværende form.
De gældende danske regler om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunk-
tet omhandler en række forhold, som ikke er reguleret ved det forelig-
gende forordningsforslag, og som derfor vil kunne opretholdes, hvis for-
slaget vedtages i sin nuværende form.
Navnlig følgende bestemmelser i de gældende danske regler berøres ikke
af forordningsforslaget:
Forordningsforslaget overlader det til medlemslandene at fastsæt-
te regler om rituel slagtning, idet det dog er en betingelse, at
slagtningen foregår på et slagteri. De gældende regler i slagte- og
aflivningsbekendtgørelsens § 7 om rituel slagtning vil derfor kun-
ne opretholdes.
Forordningsforslaget finder alene anvendelse på aflivning af dyr,
der opdrættes og holdes med henblik på fremstilling af fødevarer,
uld, skind, pelsværk og andre produkter. Forslaget berører derfor
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ikke de danske regler om, hvilke personer der kan aflive heste,
katte og hunde, som ikke opdrættes og holdes med henblik på
fremstilling af fødevarer mv., jf. slagte- og aflivningsbekendtgø-
relsens § 13.
Forordningsforslaget berører ikke de danske regler om aflivning
af forsøgsdyr og aflivning i forbindelse med jagt.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Forordningsforslaget vil kunne medføre merudgifter for det offentlige,
hvis det vedtages i sin nuværende udformning, herunder navnlig som
følge af kravet om oprettelsen af et nationalt referencecenter, jf. forsla-
gets artikel 17. I den forbindelse bemærkes, at der ikke på nuværende
tidspunkt i Danmark findes én offentlig myndighed, som varetager samt-
lige de opgaver, der vil skulle henhøre under et nationalt referencecenter.
5. Høring
Forslaget til forordning er sendt i høring hos følgende myndigheder, or-
ganisationer mv.:
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære
Sundhedsråd, Dyreforsøgstilsynet, Dyreværnsrådet, Aktive Dyrerettighe-
der, Alle Dyrs Ret, Danish Meat Association, Dansk Akvakultur, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Gede Union, Dansk Indu-
stri, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug, Dansk Landbrugsrådgivning, Lands-
centret, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Svineproduktion, Dansk
Transport og Logistik, Danske Regioner, Danske Slagterier, Danske
Speditører, Danske Svineproducenter, Den Danske Dyrlægeforening, Det
Danske Fjerkræraad, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsforeningen Freja,
DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation (DOSO), Fagligt
Fælles Forbund – 3F, Hesteinternatet af 1999, Hestens Værn, Inges Kat-
tehjem, ITD – International Transport Danmark, Kommunernes Lands-
forening, Kødbranchens Fællesråd, Landbrugsraadet, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen for Dansk Fåreavl, Lands-
foreningen Frie Bønder – Levende Land, Landsorganisationen i Danmark
– LO, Landsudvalget for Heste, Mejeriforeningen, OASA – Organisation
Against the Suffering Animals, SamMark, Sammenslutningen af Land-
brugets Arbejdsgiverforeninger, Slagteriernes Forskningsinstitut, SPF-
Selskabet, Økologisk Landsforening, Det Biovidenskabelige Fakultet ved
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Københavns Universitet og Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved
Aarhus Universitet.
Høringsfristen udløber den 23. oktober 2008. Efter fristens udløb vil Ju-
stitsministeriet udarbejde et supplerende grundnotat, som indeholder en
oversigt over indkomne høringssvar.
6. Nærhedsprincippet
Kommissionen anser forslaget for at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, idet formålet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemslandene selv.
Kommissionen henviser i den forbindelse til, at produkter, der fremstilles
i forbindelse med aflivning af dyr (kød, pels mv.), handles frit inden for
EU. Tilsvarende gør sig gældende for så vidt angår det bedøvelses- og
fastholdelsesudstyr, der anvendes ved aflivning af dyr. Forskelle i med-
lemslandenes regler om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet påvir-
ker derfor konkurrenceevnen hos slagterier, landbrugere, rugerier og pro-
ducenter af aflivningsudstyr.
En foranstaltning på fællesskabsplan vil ifølge Kommissionen sandsyn-
ligvis have en mere sammenhængende virkning og vil bedre kunne op-
fylde de mål, som forslaget forfølger.
Kommissionen fremhæver endvidere,
at
forslaget omhandler et område,
der i forvejen i vidt omfang er harmoniseret ved anden fællesskabslov-
givning,
at
forslaget ikke finder anvendelse på aflivning af kæledyr og på
aflivning i forbindelse med jagt og sportsaktiviteter, og
at
forslaget tager
hensyn til at sikre respekten for religiøse ritualer, kulturelle traditioner og
regionale skikke.
Regeringen finder, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Det bemærkes i den forbindelse, at forslaget
omhandler et område, der allerede på nuværende tidspunkt i vidt omfang
er harmoniseret ved Rådets direktiv 93/110/EF af 22. december 1993 om
beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet med senere ændringer.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Andre landes kendte holdninger
Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om andre medlemslandes
holdning til forslaget.
8. Foreløbig dansk holdning
Regeringen anser det for at være af væsentlig betydning for dyrevelfær-
den i forbindelse med aflivning af dyr, at der fastsættes EU-regler på et
så højt beskyttelsesniveau som muligt. Under forhandlingerne vil rege-
ringen derfor lægge vægt på, at den endelige forordning om beskyttelse
af dyr på aflivningstidspunktet sikrer en høj grad af beskyttelse af dyre-
velfærden.
Som anført under pkt. 3.2 ovenfor indeholder Rådets forordning nr.
1/2005/EF om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne
aktiviteter ikke nogen øvre grænse for, hvor lang tid en transport må va-
re, når blot køre- og hvileperioderne overholdes undervejs, ligesom der
heller ikke skelnes mellem transport af dyr til slagtning eller til andre
formål. Transportforordningen blev vedtaget den 22. december 2004,
hvor Danmark som det eneste medlemsland stemte imod vedtagelsen af
forordningen, bl.a. fordi man fra dansk side fandt, at forslaget – sam-
menholdt med det dagældende direktiv – ikke medførte tilstrækkelige
dyrevelfærdsmæssige forbedringer.
Efter regeringens opfattelse bør beskyttelsesniveauet i de EU-retlige reg-
ler om transport af dyr hæves, hvilket bl.a. kan ske ved, at der fastsættes
maksimale forsendelsestider for slagtedyr.
Set i det lys er det efter regeringens opfattelse klart positivt, at forslaget
indeholder regler om maksimale transporttider for visse slagtedyr, selv
om de foreslåede transporttider er meget lange. Det fremgår imidlertid
ikke klart af forslaget, om begrebet ”transporttid” skal forstås som for-
sendelsestid eller køretid.
Regeringen vil derfor under forhandlingerne arbejde for, at det i forslaget
tydeliggøres, at der ved maksimale transporttider forstås maksimale for-
sendelsestider. Regeringen vil endvidere lægge stor vægt på, at kravet om
maksimale transporttider for slagtedyr fastholdes i forslaget, og at der i
den forbindelse opnås acceptable maksimale transporttider under hensyn
til dyrenes behov.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover vil regeringen under forhandlingerne tilstræbe, at der sker en
afklaring af visse andre uklarheder, som det foreliggende forslag inde-
holder. F.eks. er det uklart, hvilken statuts opregningen af aflivningsme-
toder i bilag I har, eftersom forordningens bestemmelse om aflivning (ar-
tikel 4) ikke henviser til bilag I.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet om Kommissionens forslag til Rådets forordning om be-
skyttelse af dyr på aflivningstidspunktet sendes – ud over til Folketingets
Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg og Folketingets Udvalg
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til orientering.
23