Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0572 Bilag 1
Offentligt
605372_0001.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet,
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om
anden periodiske nyvurdering af forsyningspligtens omfang i forbindelse
med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester i medfør af artikel 15 i
direktiv 2002/22/EF
KOM (2008) 572 endelig
1. Resumé
Kommissionen har foretaget anden periodiske nyvurdering af forsyningspligtens
omfang i medfør af forsyningspligtdirektivets artikel 15. Meddelelsen indeholder
en række generelle overvejelser om forsyningspligtens rolle i forbindelse med
brede udfordringer på europæisk plan. Meddelelsen skal anspore til debat om
den fremtidige forsyningspligt og indeholder en analyse af udbredelsen af elek-
troniske kommunikationstjenester i EU i dag. Kommissionen rejser blandt andet
en debat om at udvide den eksisterende forsyningspligt med bredbånd.
2. Baggrund
30. oktober 2008
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
26769388
Sagsbehandler
De nationale markeder skulle i henhold til EU-lovgivningen på telekommunikati-
onsområdet liberaliseres senest med udgangen af 1998. Som et yderligere tiltag i
retning af liberalisering blev de nuværende direktiver på området for elektronisk
kommunikation (den såkaldte teledirektivpakke) vedtaget i 2002.
En række af de krav og forpligtelser, der findes i den danske forsyningspligtregu-
lering på teleområdet, er således baseret på EU-regler.
EU-reglerne om forsyningspligt fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2002/22/EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i for-
bindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (forsyningspligtdi-
rektivet)
1
.
Forsyningspligten betyder, at alle, som anmoder herom, sikres adgang til de elek-
troniske kommunikationstjenester, der er nødvendige for at kunne deltage i sam-
fundslivet, og som allerede er tilgængelige for størstedelen af borgerne, enten via
markedet eller, hvis dette ikke er muligt, gennem offentlig indgriben.
I forsyningspligtdirektivet er forsyningspligt defineret som et minimum af elek-
troniske tjenester, der er tilgængelige for alle slutbrugere efter rimelig anmodning
herom til rimelige priser og til en bestemt kvalitet uafhængig af den geografiske
beliggenhed i en medlemsstat.
Helene Nordborg Kiær
Telefon
Telefax
E-post
[email protected]
3545 0220
Sagsnr.
Dok nr.
Side
08-044144
710527
1/6
1
EF-Tidende nr. L 108 af 24. april 2002, side 51-77.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
605372_0002.png
Forsyningspligtdirektivet omfatter i dag blandt andet tilslutning til det offentlige
telefonnet på et fast sted, der giver slutbrugerne mulighed for at foretage og mod-
tage lokale, nationale og internationale telefonopkald, telefaxopkald og dataover-
førsler ved transmissionshastigheder, der er tilstrækkelige til at give funktionel
adgang til internettet, under hensyn til den fremherskende teknologi, der bruges
af de fleste abonnenter, samt hvad der er teknologisk muligt. Derudover omfatter
forsyningspligten i direktivet en nummeroplysningstjeneste, offentlige betalings-
telefoner og særlige foranstaltninger til handicappede brugere.
Kommissionen er forpligtet til at nyvurdere forsyningspligtens omfang hvert
tredje år på grundlag af den teknologiske, samfundsmæssige og økonomiske ud-
vikling, idet der blandt andet tages særlig hensyn til mobilitet og transmissions-
hastighed i forhold til den teknologi, som anvendes af flertallet af abonnenter.
Følgende elementer skal i medfør af forsyningspligtdirektivet indgå i Kommissi-
onens overvejelser om, hvorvidt en tjeneste skal indgå i forsyningspligten:
Vil et mindretal af forbrugere blive udelukket fra samfundslivet, fordi be-
stemte tjenester, der er til rådighed for og også benyttes af størsteparten
af befolkningen, ikke er tilgængelige eller ikke anvendes?
Vil en udvidelse af forsyningspligten til at omfatte disse tjenester være en
generel nettogevinst for samtlige forbrugere i de tilfælde, hvor de ikke
udbydes til offentligheden på normale forretningsmæssige betingelser?
IT- og Telestyrelsen
Side
2/6
Kommissionen har i 2006 og 2007 vurderet indholdet af teledirektivpakken i for-
hold til pakkens hovedformål, som er at fremme konkurrencen, konsolidere det
indre marked og fremme borgernes interesser. Kommissionen anførte allerede i
2006 i sin meddelelse om revurderingen af EU’s regelsæt for elektroniske kom-
munikationsnet og tjenester,
2
at der er behov for grundlæggende overvejelser om
begrebet ”forsyningspligt” og forsyningspligtens rolle i det 21. århundrede.
Kommissionen anførte således i meddelelsen, at Kommissionen havde til hensigt
at offentliggøre en grønbog om forsyningspligt i 2008 for at igangsætte en vidt-
rækkende debat. Kommissionens debatoplæg er nu offentliggjort som en medde-
lelse i stedet for en grønbog.
EU-reglerne om forsyningspligt står således over for en revision i to omgange.
Første gang som led i den igangværende samlede revision af teledirektivpakken
og anden gang efter en mere grundlæggende debat på baggrund af Kommissio-
nens meddelelse.
3. Hjemmelsgrundlaget
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
2
KOM (2006) 334.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens meddelelse er at starte en debat om fremtidens
forsyningspligt. Meddelelsen indeholder den anden periodiske nyvurdering af
forsyningspligtens omfang samt en række generelle overvejelser om forsynings-
pligtens rolle i forbindelse med brede udfordringer på europæisk plan – især sik-
ring af adgangen til. Meddelelsen skal åbne en bred diskussion i Europa, der i lø-
bet af 2009 vil give alle interesseparter mulighed for at give deres mening til
kende og drøfte alternative forslag.
Meddelelsen indeholder en gennemgang af forsyningspligten som begreb og de
gældende regler om forsyningspligt. Meddelelsen indeholder derefter en analyse
af udviklingen af mobilkommunikation og bredbånd i EU.
Meddelelsen indeholder blandt andet følgende konklusioner:
IT- og Telestyrelsen
Betingelserne for, at mobilkommunikation kan blive omfattet af forsy-
ningspligten, er ikke til stede.
Bredbåndsdækningen er i dag meget høj i de fleste medlemsstater og når
i gennemsnit ud til 90 % af EU’s befolkning. Anvendelsen af internettet
nærmer sig nu et niveau, hvor det anvendes af flertallet, idet 49 % af hus-
holdningerne i EU anvender internettet, og 36 % af husholdningerne har
bredbånd. Selv om bredbånd endnu ikke anvendes af flertallet af forbru-
gere og derfor ikke er omfattet af forsyningspligten som fastlagt og be-
skrevet her, nærmer udbredelsen sig en tærskel, hvor bredbånd anvendes
af et flertal af forbrugerne.
Side
3/6
Det skal i den forbindelse bemærkes, at i Danmark har over 99 procent af befolk-
ningen i dag adgang til bredbånd. Danmark har på nuværende tidspunkt den høje-
ste bredbåndspenetration i OECD (og i verden), idet der er næsten 37 bredbånds-
forbindelser per 100 danskere.
Kommissionen ønsker at lancere en bred offentlig debat om følgende spørgsmål:
1. I hvilket omfang nutidens konkurrencedygtige elektroniske markeder kan
anses for tilstrækkelige til at kunne sikre forsyningspligten under hensyn-
tagen til, at der er en tendens til at udskifte fastnettelefoni med mobil-
kommunikation, og at bredbånd udrulles til en hastigt stigende del af be-
folkningen via markedskræfterne.
2. Tendensen synes at pege på, at et stigende antal abonnenter efterhånden
betragter tilfredsstillende adgang til internettet som noget, der ligger ud
over en smalbåndsforbindelse. Man kan rejse spørgsmålet, om det er
nødvendigt at revidere fortolkningen af begrebet forsyningspligt og hvad
der skal forstås ved datakommunikation med en transmissionshastighed,
som tillader funktionel internetadgang.
3. Om det vil være mere hensigtsmæssigt at lade forsyningspligten omfatte
bredbånd, og om begrebet funktionel internetadgang fortsat er brugbart.
4. Om den nuværende definition af forsyningspligten er tilstrækkelig fleksi-
bel eller for snæver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålene skal ses ud fra nogle detaljerede spørgsmål, som også omfatter for-
syningspligtens rolle og gennemførelse i en samlet politik for ”bredbånd for al-
le”.
a) Hvorledes vil en udvidet forsyningspligt kunne passe ind i en overordnet
politik, som skal sikre, at ”bredbånd for alle” bliver til virkelighed? Hvad
er fordelene og ulemperne ved en forsyningspligtmekanisme i forhold til
andre instrumenter?
b) Hvorledes vil en eventuel udvidelse af forsyningspligten være forenelig
med en sikring af en sammenhængende strategi i det indre marked uden
konkurrenceforvridning?
c) Er det hensigtsmæssigt at lægge sig fast på en bestemt hastighed eller bør
definitionen af funktionel internetadgang ajourføres?
d) Fælles europæiske kriterier og gennemførelsesscenarier med henblik på
at minimere konkurrenceforvridninger, som for eksempel:
i.
Hvilket niveau for ”brugerflertal” er nødvendigt, før en forsy-
ningspligt kan komme på tale?
ii.
Hvilke mekanismer skal anvendes til at fastlægge, hvilke grupper
af forbrugere eller geografiske områder der skal være omfattet af
forsyningspligt?
iii.
Hvorledes sikrer man, at svagt stillede grupper (handicappede og
ældre) får adgang til og kan anvende elektronisk kommunikation
på samme niveau som flertallet af brugere?
iv.
Er der behov for, at forsyningspligten fortsat skal omfatte abon-
nentfortegnelser og offentlige betalingstelefoner? Eller er der be-
hov for at udvide forsyningspligten til andre adgangspunkter, for
eksempel WiFi-hotspots?
v.
Hvorledes bør de virksomheder, der er underlagt forsyningsplig-
ten, udvælges, og hvad skal omfanget af deres forpligtelser være?
vi.
Inden for hvilken institutionel struktur skal forsyningspligten
gennemføres, og hvilken rolle skal de regeludstedende myndig-
heder spille?
vii.
Hvad kan omkostningerne til sikring af forsyningspligten forven-
tes at blive, og hvem skal dække disse omkostninger? Hvilket
omfang og hvilke grænser skal der fastsættes for finansiering og
kompensationsordninger, og hvad skal forholdet være mellem fi-
nansieringskilder som generel beskatning og forsyningspligtfon-
de, og hvorledes sikres foreneligheden med statsstøttereglerne?
På grundlag af denne diskussion vil Kommissionen i anden halvdel af 2009 ud-
sende en meddelelse. Kommissionen vil muligvis udsende en opfølgning i 2010
ledsaget af konkrete forslag, hvis dette er nødvendigt for at ajourføre forsynings-
pligtdirektivet.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
IT- og Telestyrelsen
Side
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og meddelelsens konsekvenser herfor
Forsyningspligtdirektivet er i Danmark implementeret i:
Lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, lovbekendt-
gørelse nr. 780 af 28. juni 2007
Bekendtgørelse om forsyningspligtydelser, bekendtgørelse nr. 701 af 26.
juni 2008
Bekendtgørelse om udbud af elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester, bekendtgørelse nr. 714 af 26. juni 2008
Bekendtgørelse om betalingstelefoner, bekendtgørelse nr. 710 af 25. juli
1996
Meddelelsen indebærer ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller mil-
jømæssige konsekvenser og forventes ikke at have konsekvenser for beskyttel-
sesniveauet.
Det kan ikke udelukkes, at meddelelsen på sigt vil kunne give anledning til initia-
tiver, som kan tænkes at have denne type konsekvenser. Dette vil blive vurderet i
forbindelse med de eventuelle konkrete initiativer.
9. Høring
Meddelelsen vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommuni-
kation.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for, at Kommissionen med sin meddelelse
igangsætter en debat om fremtidens forsyningspligt.
Regeringen kan støtte Kommissionens konklusion om ikke at lade mobilkommu-
nikation være omfattet af forsyningspligten. Det er endvidere regeringens hold-
ning, at udviklingen inden for mobilkommunikation, herunder dækningsgraden
for mobilkommunikation, gør det relevant at debattere, om basal taletelefoni sta-
dig skal være en del af forsyningspligten.
Regeringen finder, at udrulningen af bredbånd fortsat bør være markedsbaseret.
Som udgangspunkt kan regeringen derfor ikke støtte et ønske om at sikre bred-
båndsdækning overalt i Europa gennem regler om forsyningspligt.
Danmarks har oplevet en særdeles positiv udvikling for udrulningen af bredbånd.
Denne udvikling er sket gennem en aktiv bredbåndstrategi, hvor det offentlige
har sikret gode rammebetingelser for udrulning af bredbåndsinfrastruktur.
IT- og Telestyrelsen
Side
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er regeringens holdning, at hvis udrulningen af bredbånd subsidieres af det
offentlige, kan dette bremse investeringslysten blandt de aktører, som allerede er
i gang med opbygningen af bredbåndsinfrastruktur, ligesom det på sigt vil kunne
skade den infrastrukturbaserede konkurrence.
Regeringen støtter, at forsyningspligten vedrørende handicaptjenester løbende re-
videres og tilpasses.
Regeringen hilser en debat om fælles europæiske kriterier og gennemførelsessce-
narier med henblik på at minimere konkurrenceforvridninger, herunder en debat
om mekanismer til en afgrænsning af forsyningspligtens anvendelsesområde,
velkommen.
Det er regeringens holdning, at det som udgangspunkt fortsat er vigtigt at sikre en
kompensationsordning i forhold til varetagelse af forsyningspligten, og at det er
nyttigt at debattere fordele og ulemper ved forskellige finansieringsmekanismer.
Det er regeringens holdning, at kompensationsordninger skal overholde princip-
perne om transparens, mindst mulig konkurrenceforvridning, ikke-diskrimination
og proportionalitet. Det er ligeledes regeringens holdning, at samme principper
bør finde anvendelse i forbindelse med en eventuel fastsættelse af regler om of-
fentlig finansiering.
11. Foreløbige forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at meddelelsen vil blive drøftet ved møde i Rådet for Transport,
Telekommunikation og Energi den 27. november 2008. Det forventes, at Rådet
vil vedtage konklusioner om meddelelsen ved samme lejlighed.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
Side
6/6