Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0583 Bilag 1
Offentligt
604117_0001.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om in-
teroperabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder (ISA)
KOM (2008) 583 endelig
1. Resumé
Forslag om at iværksætte ISA-programmet for at fremme interoperatible elektro-
niske offentlige tjenester til borgerne i EU. ISA (Interoperability solutions for Eu-
ropean public administrations) er en videreførelse af det eksisterende IDABC-
program, som løber i perioden 2005-2009.
ISA-programmet vil fortsætte arbejdet i IDABC-programmet med at udvikle fæl-
les tjenester og værktøjer med henblik på, at vidt forskellige elektroniske offentli-
ge systemer skal kunne udveksle informationer på tværs af landegrænserne i EU.
Dermed søger man at undgå, at der opstår elektroniske barrierer for den frie be-
vægelse af varer og arbejdskraft inden for det indre marked.
Programmet foreslås for en 6-årig periode fra 2010 til 2015 med et samlet bud-
get på 164,1 millioner euro. Programmet gennemføres af Kommissionen i sam-
arbejde med en komité, CIO-udvalget, som er sammensat af repræsentanter for
medlemsstaterne.
2. Baggrund
I 1999 blev EU-programmet IDA
1
igangsat for at fremme interoperabilitet imel-
lem elektroniske offentlige tjenester (også kaldet eGovernment) i medlemsstater-
ne. Ved udgangen af 2004 blev IDA afløst af det nuværende IDABC
2
-program,
som har leveret en række anbefalinger, værktøjer og pilotprojekter med det for-
mål at fremme eGovernment i EU.
Da IDABC-programmet udløber med udgangen af 2009, er der igangsat et arbej-
de med at specificere, vedtage og igangsætte dets påtænkte afløser, ISA-
programmet.
Det aktuelle forslag sigter således mod at lægge rammerne for ISA-programmets
videreførelse af det hidtidige arbejde leveret med IDA og IDABC.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF art. 156 om proceduren for vedtagelse af
foranstaltninger af fælles interesse for Fællesskabet. Forslaget skal følgelig be-
IDA er en forkortelse af den engelske betegnelse: ”Interchange of Data between Admini-
strations”.
2
IDABC er en forkortelse af den engelske betegnelse: ”Interoperable Delivery of Euro-
pean eGovernment Services to public Administrations, Businesses and Citizens”.
1
29. oktober 2008
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
Sagsbehandlere
Thomas Pilegaard Maarup
Telefon
Telefax
E-post
3337 9238
3545 0010
[email protected]
Peter Mikael Ostenfeld
Telefon
Telefax
E-post
3545 0133
3545 0017
[email protected]
Sagsnr. 08-044927
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
handles efter proceduren for fælles beslutningstagen mellem Rådet og Europa-
Parlamentet, som beskrevet i TEF art. 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt med følgende be-
grundelse:
”Målsætningerne i forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad nås af medlemsstaterne
alene, idet disse, hvis de handlede uafhængigt af hinanden, ikke ville kunne opnå
den interoperabilitet, der er nødvendig for elektroniske offentlige tjenester på
tværs af grænser og sektorer, og ikke kunne etablere de nødvendige fælles løs-
ninger til støtte for kommunikationen mellem europæiske offentlige myndighe-
der.
Gennem en indsats på fællesskabsplan vil man bedre kunne nå målsætningerne i
forslaget, idet programmet vil etablere og anvende fælles tjenester, generelle
værktøjer og fælles referencerammer til støtte for interoperabiliteten med henblik
på at fremme smidig kommunikation mellem offentlige myndigheder på tværs af
grænser og sektorer og således muliggøre levering af elektroniske offentlige tje-
nester til støtte for gennemførelsen af Fællesskabets politikker og aktiviteter.
Programmet har således i sagens natur en klar EU-dimension.”
Regeringen vurderer ligeledes, at programmet er fuldt ud i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, da udviklingen af fælleseuropæiske, elektroniske offent-
lige tjenester ikke kan gennemføres af medlemsstaterne hver for sig. Der er såle-
des tale om fælles EU-koordinering af principper og standarder for interoperabili-
tet og national implementering af borgerrettede elektroniske forvaltningstilbud.
5. Formål og indhold
Det aktuelle forslag beskriver rammerne for et 6-årigt program, ISA, som skal
videreføre det hidtidige arbejde leveret i IDA og IDABC. Det overordnede for-
mål for såvel ISA som for de foregående programmer er at opnå interoperabilitet
mellem offentlige it-systemer inden for og på tværs af medlemsstaterne, hvilket
vil sige at vidt forskellige elektroniske offentlige systemer skal kunne udveksle
informationer på tværs af landegrænserne. Dette er med henblik på dels at blive i
stand til at levere bedre ydelser til borgere og virksomheder og dels for at mind-
ske elektroniske barrierer for varernes og arbejdskraftens fri bevægelighed imel-
lem medlemsstaterne.
ISA skal arbejde inden for fire forskellige områder:
a)
Fælles referencerammer
Forbedring og nyudvikling af fælles referencerammer til støtte for inter-
operabiliteten på tværs af landegrænser og sektorer. Ved fælles reference-
rammer forstås eksempelvis strategier, metoder eller skabeloner der kan
sikre sammenhæng mellem medlemsstaternes arbejde med elektroniske of-
fentlige tjenester.
b)
IKT-vurdering af lovgivning
Vurdering af aspekterne ved informations- og kommunikationsteknologi
(IKT) i forbindelse med foreslået eller allerede vedtaget fællesskabslovgiv-
IT- og Telestyrelsen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ning samt planlægning af implementeringen af IKT-systemer til støtte for
gennemførelsen af sådan lovgivning.
c)
Fælles tjenester
Anvendelse og forbedring af eksisterende fælles tjenester såvel som etable-
ring, anvendelse, forbedring samt udvikling af nye fælles tjenester med
henblik på udnyttelse i stor skala. I 2008 er der eksempelvis (under det ek-
sisterende IDABC-program) udviklet et værktøj til at opsamle standarder
og andre dokumenter kaldet Center for semantisk interoperabilitet (SE-
MIC.eu). Dette værktøj kan bruges med henblik på at muliggøre udveks-
ling af information mellem forskellige medlemsstaters elektroniske tjene-
ster, som ellers kan have vidt forskellige tekniske og lingvistiske baggrun-
de.
d)
Generelle værktøjer
Etablering, levering og forbedring af nye såvel som forbedring af eksiste-
rende genanvendelige generelle værktøjer.
IT- og Telestyrelsen
ISA-programmet vil blive udmøntet af Kommissionen i et rullende arbejdspro-
gram, hvorigennem Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne vil gen-
nemføre undersøgelser og projekter i relation til de ovenfor beskrevne arbejdsom-
råder. Mindst én gang om året behandler og godkender Kommissionen det rul-
lende arbejdsprogram og enhver ændring heraf. Midler til gennemførelse af ISA-
programmets aktiviteter udløses enten ved optagelse af disse i arbejdsprogram-
met eller ved godkendelse af projektgrundlag/gennemførelsesrapport.
Der etableres ”Udvalget for Interoperabilitet på tværs af Landegrænser”, kaldet
CIO-udvalget, med repræsentanter fra alle medlemsstater, som skal bistå Kom-
missionen i gennemførelsen af ISA-programmet. Dertil kommer, at Kommissio-
nen én gang om året skal aflægge beretning for CIO-udvalget om arbejdet med
programmet.
Programmet er åbent for deltagelse fra EØS- og kandidatlande. Desuden kan
tredjelande, internationale organisationer og internationale enheder deltage i det
omfang, det ikke medfører ekstraomkostninger for fællesskabsbudgettet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forlaget påvirker ikke direkte dansk lovgivning, da der er tale om et støttepro-
gram for udvikling og understøttelse af elektroniske offentlige tjenester, som det
er frivilligt at benytte.
Forslaget kan dog indirekte afføde nationale aktiviteter, som det kan findes rele-
vant at lovgive om. Dette vil i givet fald være et rent nationalt anliggende, og
eventuelle lovgivningsforslag vil således blive behandlet separat fra dette forslag.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Programmet er fuldt finansieret af Fællesskabet og vil dermed ikke direkte berøre
statsfinanserne. Forslaget medfører en udgift på EU-budgettet på 164,1 millioner
euro (i løbende priser) fordelt ud over perioden fra 1. januar 2010 til 31. decem-
ber 2015. Heraf er de 103,5 millioner euro afsat for perioden frem til 31. decem-
ber 2013, og er dermed dækket af EU’s eksisterende budgetramme for 2007-
2013. Kommissionen angiver desuden, at det resterende beløb for 2014-2015 for-
ventes at blive dækket af den efterfølgende budgetramme for 2014 og frem.
Da Danmark betaler ca. to procent af EU’s udgifter, svarer programmet til en
statslig udgift på ca. 24,5 millioner kr. i den 6-årige periode, som programmet va-
rer.
Programmet kan muliggøre effektiviseringer i den offentlige sektor og forbedre
de internationale konkurrencemuligheder for danske virksomheder og dermed
påvirke samfundsøkonomien positivt.
Det vurderes, at forslaget ikke påvirker miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikati-
on.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens forslag korresponderer med regeringens aktuelle politik på it-
området, som blandt andet indebærer et stort fokus på udviklingen af elektroniske
offentlige tjenester. Forslaget er derudover i tråd med den fællesoffentlige digita-
liseringsstrategi.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse er blevet præsenteret på arbejdsgruppeniveau i Rå-
det, hvilket ikke gav anledning til debat. Det forventes, at de andre medlemsstater
generelt vil støtte op om forslaget.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
4