Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0602 Bilag 2
Offentligt
612669_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
18. november 2008
oeko
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
(kapitalkravsdirektiverne) - direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF – om
banker tilsluttet centrale organer, visse komponenter i egenkapitalen,
store engagementer, tilsynsordninger og krisestyring – KOM(2008)-
602
Resumé
Forslaget er i det væsentligste en direkte opfølgning af ECOFINs køre-
plan som opfølgning på den aktuelle finansielle uro. De er også delvist et
svar på de seneste henstillinger fra G-7 Forummet for Finansiel Stabilitet.
De vigtigste elementer i forslaget omhandler en forbedret forvaltning af
store engagementer, en forbedring af kvaliteten af kreditinstitutters kapi-
tal, en forbedret styring af likviditetsrisici, en forbedret risikoforvaltning
af securitiserede produkter samt et forbedret tilsyn med grænseoverskri-
dende kreditinstitutkoncerner bl.a. på likviditetsområdet.
1. Baggrund og indhold
Forslaget blev fremlagt onsdag den 1. oktober 2008, og på dansk den 7.
oktober 2008. Kommissionen har den 1. oktober 2008 fremlagt en konse-
kvensanalyse
1
af forslaget.
Kapitalkravsdirektiverne har til formål at sikre, at kreditinstitutter og in-
vesteringsselskaber er finansielt sunde.
Som følge af udviklingen og uroen på finansmarkederne siden sommeren
2007 fremlagde ECOFIN i oktober 2007 en køreplan, der igangsatte en
række omfattende analyser og vurderinger af behovet for eventuelle juste-
ringer i lovgivningen og de reguleringsmæssige rammer for den finansiel-
le sektor.
Et element i denne plan er et forslag om tilpasninger i de gældende euro-
pæiske tilsynsregler for kreditinstitutter og investeringsselskaber (institut-
ter). Målet med ændringerne er at sikre en passende beskyttelse af kredi-
torernes interesser og finansiel stabilitet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med to gennemførelsesdirektiver om
tekniske ændringer af kapitalkravsdirektivet. Gennemførelsesdirektiverne
blev godkendt af Det Europæiske Bankudvalg den 24. september 2008.
1
http://ec.europa.eu/internal_market/bank/docs/regcapital/impact_assessment_en.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/14
Direktivforslaget vil revidere direktiv 2006/48/EF om adgang til at optage
og udøve virksomhed som kreditinstitut og direktiv 2006/49/EF om kra-
vene til investeringsselskabers og kreditinstitutters kapitalgrundlag. Det
skal bemærkes, at denne ændring næppe forventes at være den eneste
ændring af dette direktiv som følge af krisen. Der er således også i EU
iværksat et arbejde i forhold til procyklialiteten af kapitalkravene.
Dato for ikrafttræden af de reviderede regler foreslås til den 31. marts
2010. Reglerne skal være implementeret og offentliggjort senest den 31.
januar 2010 i den nationale lovgivning.
Securitisering
Forslaget tager sigte på at imødegå risikoen for en lemfældig og på anden
måde uhensigtsmæssig kreditpolitik i forbindelse med ydelse af lån, hvor
kreditrisikoen på lånene ikke beholdes af den oprindelige låneudbyder, men
i stedet gennem mere eller mindre gennemskuelige transaktioner overføres
til en tredjepart.
En securitisering er en transaktion, hvor kreditrisikoen på en pulje af lån
overføres fra låneudbyderen (det eksponeringsleverende institut) til en sær-
skilt juridisk enhed, hvis eneste aktivitet består i at udstede obligationer med
sikkerhed i de underliggende lån. Betalingerne i tilknytning til de udstedte
obligationer betinges udelukkende af rente og afdragsbetalingerne på de un-
derliggende lån. Transaktionen tilrettelægges og formidles ofte af et kredit-
institut, der er specialiseret i den type transaktioner (det organiserende insti-
tut).
En forudsætning for, at transaktionen underlægges de særlige regler for ka-
pitaldækning af securitiseringer, er, at de udstedte obligationer er opdelt i
trancher. En trancheopdeling indebærer, at betalingerne fra de underliggen-
de lån først tilfalder investorerne, som har erhvervet obligationerne i den
bedste tranche, og først når disse fået deres tilgodehavender, tilfalder beta-
lingerne fra de underliggende lån obligationsindehaverne af de underlig-
gende trancher, således at betalingerne først tilgår indehaverne af obligatio-
nerne i den næstbedste tranche og så fremdeles. Dette indebærer, at tabene
på de underliggende lån først bæres af indehaverne af de dårligste trancher,
og efterfølgende bæres af de mellemliggende trancher osv. Det er denne
trancheopdeling, der kan gøre transaktionerne vanskelige at gennemskue og
vanskelige at vurdere kreditmæssigt, navnlig når der er tale om gen-
securitiseringer af trancher fra tidligere securitiseringer. De obligationer, der
udstedes i de enkelte trancher, kaldes i det følgende securitiseringspositio-
ner. Securitiseringspositioner kan dog også omfatte andre typer eksponerin-
ger over for securitiseringer, herunder likviditetsfaciliteter. Forslaget består
af følgende elementer:
I forslaget stilles krav til institutter, der er investorer i securitiseringspositio-
ner:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/14
Et institut må kun investere i securitiseringer, såfremt de, der oprin-
deligt har udstedt lånet mv., har udstedt en udtrykkelig forpligtelse
til løbende at opretholde en væsentlig økonomisk interesse og aldrig
mindre end 5 pct. i positioner med den samme risikoprofil, som den
kreditinstituttet er eksponeret overfor. Tilsynsmyndigheder skal
kunne dispensere fra dette krav i perioder, hvor markedet er under
likviditetspres. Kravet skal gælde fra 1. januar 2011.
Et institut, der investerer i en securitiseringsposition, skal være i
stand til løbende at dokumentere over for tilsynsmyndighederne, at
de for hver enkelt securitiseringsposition, som de indehaver, har en
omfattende og grundig forståelse af alle elementer i securitiseringen.
Dette omfatter bl.a. en forståelse af risiciene på de underliggende
lån og værdiansættelsen af eventuelle sikkerheder, der ligger til
grund for de underliggende lån. Endvidere skal institutterne bl.a.
gennemføre stresstest. Opfylder institutter, der investerer i securiti-
seringspositioner, ikke dette krav, skal securitiseringspositionerne
kapitaldækkes krone for krone.
Et institut, der investerer i en securitiseringsposition, skal have for-
melle forretningsgange med henblik på at overvåge information
over udviklingen i de underliggende lån, der indgår i securitiserin-
gen. Opfylder institutter, der investerer i securitiseringspositioner,
ikke dette krav, skal securitiseringspositionerne kapitaldækkes kro-
ne for krone.
Krav til eksponeringsleverende institutter og organiserende institutter:
Eksponeringsleverende institutter og organiserende institutter skal
underlægge de lån, der securitiseres, samme kreditpolitik, som lån,
der ikke securitiseres - herunder kriterier for kreditgivning,.
Eksponeringsleverende institutter og organiserende institutter skal
overfor investorerne oplyse, hvorledes instituttet opfylder sin for-
pligtelse til at bibeholde en økonomisk interesse i de securitiserin-
ger, de er involveret i. Endvidere skal de sikre, at investorer og po-
tentielle investorer løbende har tilstrækkelig og tilgængelig informa-
tion om de underliggende lån, således at investorerne har et grund-
lag for at overvåge disse eksponeringer og gennemføre relevante
stress tests.
Tilsynsmyndighederne skal mindst en gang om året offentliggøre:
a) Oplysning om de metoder, de har benyttet til at sikre, at kravene til
investorer samt eksponeringsleverende og organiserende institutter
efterleves.
b) En beskrivelse af og oplysning om antal tiltag som myndigheden
har iværksat for at overvåge, at kravene til investorer samt ekspone-
ringsleverende og organiserende institutter efterleves.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/14
c) Oplysning om antal og en kortfattet beskrivelse af de sager, hvor
myndigheden inden for de sidste 12 måneder har konstateret, at in-
vestorer eller eksponeringsleverende og organiserende institutter ik-
ke har efterlevet kravene.
CEBS (Det Europæiske Banktilsynsudvalg, hvori Finanstilsynet er medlem)
skal årligt rapportere til Kommissionen om tilsynsmyndighedernes overhol-
delse af deres oplysningsforpligtelse.
Regler om opgørelse af store engagementer.
De gældende regler vedrørende store engagementer er baseret på den ge-
nerelle antagelse, at institutterne spreder deres engagementer med deres
kunder. Formålet med at have regler om store engagementer er at forhin-
dre institutterne i at få uforholdsmæssige store tab som følge af en enkelt
kundes (eller forbundne kunders) nedbrud.
Kommissionens overordnede formål med de foreslåede ændringer er at
forenkle reglerne bl.a. ved at fjerne en række optioner og mindske rappor-
teringskravene. Visse investeringsforvaltningsvirksomheder med begræn-
set aktivitet forbliver undtaget fra direktiverne. Endelig forventes den fi-
nansielle stabilitet forøget ved, at institutternes eksponering overfor tredje
part bliver begrænset.
De forretningstyper, der undtages fra reglerne, udvides med visse forret-
ningstyper, der udføres for kunder, og som kun har en varighed på én for-
retningsdag ("money transmission", "securities clearing" og "settlement
services").
Institutterne pålægges endvidere at vurdere, om der er kundemæssigt
sammenfald i de tilfælde, hvor instituttet er involveret i forretningstyper
med underliggende aktiver ("looking through").
Det foreslås bl.a., at institutter, der har tilsynstilladelse til at anvende egne
metoder til at opgøre størrelse af risikovægtede poster (IRB-institutter),
altid skal indberette de 20 største engagementer.
Kommissionen foreslår som hovedregel, at engagementer med andre in-
stitutter ikke nedvægtes. Det foreslås, at disse engagementer ikke må
overstige 25 % af instituttets basiskapital eller EUR 150 mio. (svarende
til ca. 1,125 mia. kr.), hvis dette beløb er højere. Forslaget kan være en
lempelse for primært små- og mellemstore institutter og en stramning for
stor institutter. Kommissionen foreslår, at visse typer af forretninger med
andre institutter kan nedvægtes, forudsat at disse mellemværender ikke
indgår i modpartens basiskapital, ikke har en varighed udover næste
bankdag og er denomineret i medlemsstatens valuta. Det forudsættes, at
denne valuta ikke er EURO.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/14
Det foreslås dog, at medlemslandene kan sætte en lavere grænse. Hvis
denne option udnyttes, skal Kommissionen underrettes.
Endvidere foreslås det, at den nuværende grænse for sum at store enga-
gementer på 800 %´s af kapitalgrundlaget udgår.
Der fjernes en del valgmuligheder for medlemslandene. Eksempelvis ud-
går muligheden for at tildele ikke-balanceførte poster med mellemliggen-
de/lav risiko en vægt på 50 %.
Det bemærkes, at muligheden for at nedvægte "covered bonds" er bibe-
holdt i direktivforslaget. Denne mulighed anvendes i Danmark.
Forslaget omhandler mulighederne for at nedvægte et engagement, hvis
der er taget pant i en beboelsesejendom eller en forretningsejendom (den-
ne mulighed indgik tidligere under artikel 113, stk. 3, litra p og q.). I den
udstrækning en offentlig vurdering anvendes, så forudsættes det, at denne
foretages en gang om året.
Regler for medregning af hybride kapitalelementer.
Hybride kapitalinstrumenter (hybrider) er passiver, der indeholder træk af
både aktiekapital og gæld.
Formålet med at udstede sådanne instrumenter er at dække kapitalkravet
og -behovet i et institut. Instrumentet appellerer til investorer, som er vil-
lige til at tage en større risiko end i fast forrentede produkter, og som der-
for forventer et højere afkast.
Anvendelsen af hybride kapitalinstrumenter har hidtil ikke været regule-
ret i direktiverne.
Forslaget introducerer en sondring mellem "kerneelementet" i institutter-
nes egenkapital og anerkendte hybridinstrumenter, der kan medregnes i
institutternes kernekapital.
Hybridinstrumenterne skal for at kunne medregnes i kernekapitalen dæk-
ke tab, tillade at udbetaling annulleres i kriseperioder, være "dybt efter-
stillet" under likvidation, og de skal være permanent tilgængelige, således
at der ikke hersker tvivl om, at de kan støtte indskyderne og andre kredi-
torer i krisetider.
Der foreslås en række grænser for medregning af de hybride kapitalele-
menter i basiskapitalen. Kommissionens begrundelse herfor er, at institut-
terne ikke i "omfattende" grad bør basere sig på hybride kapitalelementer
ved opgørelse af kernekapitalen. Kommissionen foreslår, at institutterne
får en overgangsperiode på indtil 30 år, hvor allerede udstedte instrumen-
ter efter nærmere regler kan medregnes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6/14
Direktivforslaget indeholder bestemmelser om offentliggørelse af speci-
fik information om de hybride kapitalelementer, herunder specielt dem,
der er omfattet af overgangsbestemmelserne.
Ændringer af regler om tilsynssamarbejde
Regler om informationsudveksling og samarbejde mellem tilsynsmyn-
digheder præciseres og effektiviseres i forslaget.
Tilsynsmyndigheders mandat udvides med en såkaldt EU-dimension, så-
ledes at de enkelte tilsynsmyndigheder i deres afgørelser skal tage højde
for virkningen af finansiel stabilitet i andre lande, navnlig i nødsituatio-
ner.
Informationsrettigheder til værtslandet for systemiske vigtige filialer for-
bedres. Værtlandets tilsynsmyndigheder kan anmelde over for tilsyns-
myndigheden med ansvar for det konsolideret tilsyn, at aktivitet i en filial
på dens territorium vurderes at være systemisk, og den kan derfor anmo-
de hjemlandets tilsynsmyndigheder om at indlede et tættere samarbejde.
Definitionen af systemiskhed er baseret på kvantitative og kvalitative kri-
terier. I tilfælde af uenighed mellem tilsyn i hjemland og værtsland om
aktiviteten er af systemisk karakter, træffer værtslandet den endelige af-
gørelse inden for 2 måneder.
Hertil kommer, at forslaget vil medføre, at der bliver etableret "tilsyns-
samarbejdskomiteer” (kollegier af tilsynsførende) for institutkoncerner,
der har aktiviteter i flere EU-lande med henblik på at lette tilsynet. Disse
samarbejdskomiteer skal være omdrejningspunkt om et forbedret samar-
bejdet mellem tilsynsmyndighederne. Det er ikke tanken, at etableringen
af tilsynssamarbejdskomiteer vil ændre på de kompetente myndigheders
beføjelser og ansvar.
Samarbejdskomiteerne skal udveksle information, kan indgå frivillige af-
taler om arbejdsdeling, planlægge inspektionsprogrammer, undgå over-
lappende handlinger i relation til indberetning og indhentning af oplys-
ninger, planlægge og koordinere handlinger som led i krisehåndtering.
Samarbejdet i tilsynssamarbejdskomiteerne bliver baseret på skriftlige af-
taler, hvor Det Europæiske Banktilsynsudvalg vil udvikle en ramme for
samarbejdet.
Deltagerkredsen i samarbejdskomiteerne er som udgangspunkt tilsyns-
myndigheden med ansvar for det konsolideret tilsyn og tilsynsmyndighe-
der for datterenheder. Tilsynsmyndigheder i lande, hvor en filial vurderes
systemisk, samt tilsynsmyndigheder i 3. lande kan deltage i tilsynssamar-
bejdskomiteen. Tilsynsmyndigheden med ansvar for det konsolideret til-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/14
syn leder møderne samt beslutter sammensætning og aktivitet i et samar-
bejdskomiteen.
Den konsoliderende tilsynsmyndigheds beføjelser styrkes i forslaget. Til-
synet med ansvar for det konsoliderede tilsyn skal samarbejde med til-
synsmyndigheder med ansvar for tilsyn med en datterenhed i relation til:
processen om koncerners solvensbehov og tilsynsprocessen med
henblik på at bedømme den finansielle situation og risikoprofil,
det påkrævede niveau for forhøjede individuelle kapitalkapital-
krav for hver enhed i koncernen og for koncernen samt
forhold om solvensindberetninger.
I tilfælde af uenighed mellem tilsynene i samarbejdet får tilsynet med det
konsolideret tilsynsansvar det endelige ord. Denne beslutningsmekanisme
kendes allerede i dag med hensyn til at give tilladelse til at anvende inter-
ne metoder til udmåling af risiko.
Det Europæiske Banktilsynsudvalg bliver tildelt rollen som mægler i si-
tuationer, hvor der er uenighed mellem tilsynene.
Endvidere åbnes for at tavshedsbelagt information i højere grad kan vide-
regives til relevante centralbanker og ministerier med ansvar for tilsyns-
lovgivningen inden for Europa.
Ændringer af regler om likviditetsrisici
Med baggrund i uroen på de finansielle markeder har EU-Kommissionen
udstedt et Call for Advice til CEBS (Det Europæiske Banktilsynsudvalg),
som nedsatte en arbejdsgruppe under Group de Contact, der bl.a. skulle
komme med anbefalinger på likviditetsområdet. I Basel Komiteen for
Banktilsyn er et tilsvarende arbejde udført.
Efter det gældende direktiv skal institutter udarbejde politikker og proce-
durer for måling og styring af deres aktuelle og fremtidige nettofinansie-
ringsbehov. Der skal opstilles alternative scenarier, og de antagelser, som
beslutninger om netto-finansieringen baseres på, skal regelmæssigt tages
op til revision.
Kommissionens forslag indeholder en udbygning af reglerne, således at
institutterne udover politikker og procedurer også skal udarbejde strategi-
er og systemer for styring og måling af likviditetsrisici over en passende
tidshorisont – herunder også intraday - for at sikre en passende størrelse
af likviditetsbuffere. Politikkerne skal passe til forretningstyper, valuta og
juridiske enheder.
Proportionalitetsprincippet skal tilgodeses under hensyn til kompleksite-
ten, risikoprofilen, målsætning og til ledelsens risikotolerance og kredit-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612669_0008.png
8/14
instituttets systemiske betydning i de medlemsstater, hvor aktiviteterne
udføres.
Det kræves endvidere i forslaget, at kreditinstitutterne udvikler metoder
til identifikation, måling og styring af positionerne ved fastsættelse af
grænser for lines, som inkluderer cash-flows fra aktiver, passiver, off-
balance poster, herunder eventualforpligtelser.
Kreditinstitutterne skal skelne mellem pantsatte og ubehæftede aktiver,
og tage hensyn begrænsninger for overførsel af aktiver mellem juridiske
enheder.
Kreditinstitutterne skal jævnligt overveje metoder til nedbringelse af li-
kviditetsrisiko, bl.a. likviditetsbuffere for at modstå forskellige stresssce-
narier og overveje spredning af fundingkilder og fundingstruktur.
Institutterne skal udarbejde stress-tests for fundingpositioner, især for off-
balance poster og eventualforpligtelser og for SPVer. Der skal tages hen-
syn til såvel institut-specifikke som markedspåvirkninger.
Kommissionens forslag udbygger endvidere kravene til de kompetente
myndigheders tilsyn med likviditetsrisici og -styring, således at tilsynet
omfatter udviklingen af stress-tests og beredskabsplaner. Myndighederne
skal jævnligt foretage en vurdering af institutternes likviditetsrisikosty-
ring og fremme udviklingen af gode interne modeller. Tilsynene skal og-
så se på institutternes rolle i de finansielle markeder og risikoen for på-
virkning af den finansielle stabilitet.
Tekniske ændringer
Der er efter gældende regler mulighed for at undtage visse institutter, der
er tilsluttet og kontrolleret af et centralt organ fra en række af direktivets
bestemmelser. I det gældende direktiv gælder denne undtagelsesmulighed
alene for institutter der var tilsluttet centralorganer, der var oprettet før
den 15. december 1977 og som er beliggende i medlemslande, der havde
etableret en særlig lovgivning om disse før den 15. december 1979.
Forslaget indebærer, at denne mulighed gøres tilgængelig for alle institut-
ter, der er tilsluttet centrale organer, der er beliggende i medlemslande
med en særlig lovgivning om disse, uden de pågældende tidsfrister. Bag-
grunden for den foreslående ændring er et ønske om, at muligheden for
undtagelsen også skal være tilgængelig for institutter, der er beliggende i
nye medlemslande.
Der foreslås endvidere en lempelse af kapitalkravene til investeringer i
kollektive investeringsordninger, herunder investeringsforeningsbeviser,
for institutter der anvender intern ratingbaserede metode for kreditrisiko
(IRB-metoden), men som ikke opfylder betingelserne for at benytte IRB-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612669_0009.png
9/14
metoden på de underliggende eksponeringer i den kollektive investe-
ringsordning.
Baggrunden for forslaget er, at mange har ment, at de gældende regler in-
debar en urimelig hård kapitaldækning af sådanne eksponeringer, bl.a.
sammenlignet med kapitaldækningen under standardmetoden for kreditri-
siko.
Det foreslås også, at institutter, der anvender den interne ratingbaserede
metode, får mulighed for at udtage eksponeringer mod stater og regionale
myndigheder i andre medlemsstater fra IRB-metoden på lige fod med
muligheden for at undtage eksponeringer mod staten og regionale myn-
digheder i hjemlandet. Disse eksponeringer kan kapitaldækkes efter stan-
dardmetoden uden betingelser, således at IRB-institutter kan undlade at
opbygge interne ratingsystemer for sådanne eksponeringer.
Forslaget tager bl.a. sigte på at undgå uhensigtsmæssigheder for koncer-
ner ved den gældende bestemmelse, når disse har dattervirksomheder i
flere medlemsstater.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om forslaget.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen fremfører, at skabelsen af det indre marked, hvor sparerne
nyder beskyttelse, og hvor beslægtede institutter kan konkurrere på rime-
lige, ensartede vilkår, er mål, som kræver, at der indføres mindste fælles
reguleringsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber,
uanset hvor i Fællesskabet disses har fået tilladelse.
Der er tale om et direktiv, der ændrer i de gældende direktiver på områ-
det. Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet, da ensartede konkurrencevil-
kår i EU samt øget grænseoverskridende konkurrence fordrer fælles reg-
ler.
4. Gældende dansk ret
Direktivforslagets område er delvist reguleret i lov om finansiel virksom-
hed med tilhørende bekendtgørelser og vejledninger.
5. Høring
Elementerne i forslaget har mundtlig været fremlagt for EU-special-
udvalget for den finansielle sektor den 5. september 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/14
Finansrådet (FR) støtter ikke offentliggørelse af individuelle solvensbe-
hov af hensyn til fortrolighed om følsomme oplysninger, og FR finder, at
en eventuelt sådan reguleringsvej må ske ved en global aftale.
FR støtter, at EU-dimension for finanstilsynenes mandat formuleres så
tæt op ad ECOFIN's konklusioner som muligt.
FR finder, at forslaget om securitiseringer er for omfattende, og 5 pct.-
kravet kan være ødelæggende for markedet. Hertil kommer, at FR finder,
at løsnings-modellen også bør undgå utilsigtede afledte konsekvenser af
som følge af, at tilsynene mindst en gang årligt skal offentliggøre oplys-
ninger om de metoder, som de har benyttet til sikre, at kravene til investo-
rer og institutter efterleves samt oplysninger om sager, hvor investorer og
institutter ikke har efterlevet kravene.
FR ønsker en undtagelse for interbank-engagementer med op til 3 måne-
ders løbetid. Undtagelsen vil tage hensyn til, at sektoren har behov for
fleksibilitet.
FR mener ikke at, der skal være mindsket mulighed for at medregne hy-
brid kernekapital i kernekapitalgrundlaget.
FR finder, at kravene til solvens udmøntes på koncernniveau, således der
ikke stilles krav om, at institutterne i koncernforhold, skal opgøre deres
solvensbehov. Hertil finder FR, at tilsynene har implementeret tilsyns-
processen uden fuldkommen konvergens.
Realkreditrådet (RR) har bemærkninger til forslaget vedrørende store en-
gagementer. RR finder, at fjernelsen af 20 % vægten for engagementer
med andre kreditinstitutter vil mindske likviditeten i interbank-markedet
og gøre det mere ustabilt. RR mener, at det især kan få meget uheldige
konsekvenser i perioder med mangel på likviditet. RR lægger op til at bi-
beholde de relevante artikler i direktivet, således at muligheden for at
nedvægte eksponeringer mod kreditinstitutter med 20 % videreføres, eller
at der for interbank mellemværender skal gælde en undtagelse for enga-
gementer op til 3 måneders løbetid.
RR finder endvidere, at Danmark bør være åbne for forslag om, at alle
medlemslande helt eller delvist skal undtage eksponeringer i 'covered
bonds' ved opgørelsen af store engagementer.
Realkreditforeningen kan tilslutte sig synspunktet fra FR og RR om, at
der skal tages hensyn til interbank likviditeten.
Danmarks Nationalbank (DN) støtter, at der arbejdes for at sikre, at der
med de reviderede EU-regler bliver skabt større gennemsigtighed om in-
stitutters solvens og risikoprofil.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612669_0011.png
11/14
DN støtter, at relevante oplysninger kan udveksles mellem tilsyn, finans-
ministerier og centralbanker i krisesituationer såvel som i det løbende ar-
bejde med at sikre finansiel stabilitet.
DN finder vedrørende store engagementer, at der hurtigst muligt bør
iværksættes en analyse af potentielle konsekvenser for det danske pen-
gemarked.
DN støtter at mindske muligheden for at medregne hybrid kapital i ker-
nekapitalgrundlaget. Hertil kommer, at DN finder, at det ikke bør være
muligt at medregne hybrid kapital i de første 4 procent af et instituts ker-
nekapitalgrundlag.
Dansk Aktionærforening kan tilslutte sig indstillinger i det udsendte no-
tat.
6. Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
7. Foreløbig dansk holdning
Generelle bemærkninger
Kapitalkravsdirektiverne kræver ikke, at institutterne har pligt til at oply-
se over for offentligheden om resultat og sammendrag af deres overvejel-
ser i relation til deres solvensbehovsproces (ICAAP).
Danmark arbejder for at sikre, at der skabes større gennemsigtighed om
institutters solvens og risikoprofil med det mål, at institutterne skal of-
fentliggøre deres individuelle solvensbehov, så offentligheden får et ind-
blik i institutternes finansielle styrke.
Securitisering
Danmark kan støtte intentionen med de foreslåede bestemmelser, nemlig
at sikre mod en gentagelse af den usunde kreditgivning, men er opmærk-
som på at undgå utilsigtede, afledte konsekvenserne af den valgte løs-
ningsmodel.
I Danmark vægtes institutter efter metoden baseret på risikovægten til
centralregeringen. Dette medfører, at danske institutter ikke falder ind
under undtagelsesbestemmelsen i artikel 122a (2b), modsat institutter i
andre lander, hvor risikovægten er baseret efter kreditvurderingsmetoden.
Danmark arbejder for at institutter, der er beliggende i områder, der væg-
ter institutter efter metoden baseret på risikovægten til centralregeringen,
ikke stilles ringere end institutter, der vægter institutter efter kreditvurde-
ringsmetoden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12/14
Store engagementer
Den nævnte alternative tærskelværdi på EUR 150 mio. medfører, at
grænsen lempes betydeligt ved overgangen fra de gamle til de nye regler
for mange små- og mellemstore pengeinstitutter med hensyn til interbank
engagementer, mens tærskelværdien vil være uden betydning for store in-
stitutter.
Blandt små og mellemstore pengeinstitutter findes en forholdsvis høj an-
del af virksomheder med indlånsoverskud (i forhold til udlån), hvor over-
skuddet placeres hos andre pengeinstitutter. Ofte udlåner disse små- og
mellemstore pengeinstitutter til hinanden. Det skønnes forbundet med ri-
siko, at de små og mellemstore pengeinstitutter fremover kan tage yderli-
gere risici på andre individuelle pengeinstitutter.
Danmark arbejder for at der fortsat må sættes en relativ grænse for insti-
tutters mulighed for at låne penge til hinanden, også når engagementet er
mindre end tærskelværdien på EUR 150 mio.
Danmark kan gå ind for en begrænsning af engagementsgrænsen, når tær-
skelværdien på EUR 150 mio. overskrides, men er opmærksom på, at
eventuelle utilsigtede konsekvenser for pengemarkederne skal undgås.
Hybrid kernekapital
Hvis direktivforslaget bliver gennemført i den nuværende form, kan ef-
fekten være en udvanding af kvaliteten af institutternes kernekapital.
Danmark har i direktivets tilblivelsesfase argumentet for, at kernekapita-
len skulle være så "ren" som mulig. I høringsfasen har vi således argu-
menteret for, at hybrid kernekapital kun skulle medregnes, hvis kerneka-
pitalen efter fradrag udgør mindst 4 % af instituttets risikovægtede poster.
I forbindelse med den igangværende krise er det en dansk erfaring, at kri-
se-løsninger i form af private sektor løsninger kan besværliggøres, hvis et
institut har optaget hybrid kernekapital. Ved fusioner har indehaverne af
de hybride instrumenter ret til at opsige lånene.
Der er endvidere indgået en international samarbejdsaftale om grænse-
overskridende finansiel stabilitet mellem de finansielle tilsyn, centralban-
kerne og finansministerierne i EU (juni 2008), der understreger vigtighe-
den af at finde private sektor løsninger frem for at afvikle institutter i nød.
Danmark arbejder for at mindske muligheden for at medregne hybrid ka-
pital i kernekapitalgrundlaget, samt for at aftaleelementerne for den hy-
bride kernekapital ikke forhindrer nødvendige tilpasninger i institutterne.
Ændringer af regler om tilsynssamarbejde
Udgangspunktet er, at ansvar og beføjelser må følges ad.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612669_0013.png
13/14
Danmark lægger vægt på at få ændret forslaget således, at det fortsat skal
være muligt for en tilsynsmyndighed med tilsynsansvar for et datterinsti-
tut, at det kan stille forhøjede individuelle kapitalkrav over for datterinsti-
tutter, at det kan kræve indberetning af solvensbehov og, at det kan be-
stemme kravene til solvensindberetninger.
Tekniske ændringer
Forslaget om at indføre en EU-dimension i tilsynsmyndighedernes man-
dat må ikke skabe tvivl om tilsynenes primære funktion, som er at påse at
reglerne overholdes. Det er vigtigt, at der er tillid til reglernes overholdel-
se. Tillid skaber forudsætninger for stabilitet. Forholdet har endvidere
været nærmere drøftet på ECOFIN niveau. Danmark arbejder for at få
EU-dimensionen formuleret så tæt op ad ECOFIN's konklusioner muligt.
Gennemførselsfrister
Danmark arbejder for at sikre at direktivet implementeret samtidigt med
implementering af de to gennemførselsdirektiver om tekniske ændringer,
der blev godkendt af Det Europæiske Bankudvalg den 24. september
2008.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lov om finansielle virksomheder samt kapitaldækningsbekendtgørelsen og
bekendtgørelsen om store engagementer skal ændres.
De statsfinansielle konsekvenser ligger endnu ikke klar. De øgede krav til
behandlingen de oplysninger, som institutterne skal indsende til tilsyns-
myndighederne og samarbejde vil kræve øgede ressourcer i Finanstilsynet.
Udgifterne til Finanstilsynet dækkes gennem bidrag fra institutterne i den
finansielle sektor.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens konsekvensanalyse peger på, at målet med forslaget er at
gøre reglerne mere robuste. Forslaget indeholder ikke præcise beregninger
over forslagets økonomiske virkning for institutter. Analysen peger på, at
forslaget både indeholder nye forpligtelser for institutterne, og mindsker
omkostningerne. Mindskelse af omkostningerne sker bl.a. gennem den for-
bedrede risikostyring.
Forslaget vil føre til forbedret risikostyring (store engagementer, likviditet
og securitiseringer), en forbedring af kreditinstitutters kapital (hybridkapi-
tal), et forbedret tilsyn med grænseoverskridende kreditinstitutkoncerner
(krisehåndtering).
Forslaget vil bidrage til at mindske risikoen for finansiel ustabilitet og vil
dermed reducere de fremtidige samfundsmæssige omkostninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14/14
De samlede virkninger af reglerne, herunder de administrative konsekven-
ser, og de opnåede fordele forventes ifølge konsekvensanalysen at være po-
sitive for industrien.
De største virkninger har deres udspring i flg.:
Store engagementer.
Der forventes et nettofald i omkostningerne, som følge
af, at de administrative byrder reduceres, hvilket dog delvist modsvares af
øgede efterlevelsesomkostninger, der stammer fra en mere forsigtig tilgang
til regler for interbank engagementer.
Hjemland/værtslands forhold.
Det forventes, at grænseoverskridende insti-
tutkoncerner vil se en reduktion i deres efterlevelsesomkostninger, som føl-
ge af forbedret tilsynseffektivitet, der vil resultere i færre overlappende til-
synshandlinger.
Securitisering.
Forslaget ventes ikke at medfører væsentlig voksende om-
kostninger, som følge af stigende krav til due diligence for institutter, der
styrer sådanne positioner. For andre vil de direkte stigende efterlevelses-
omkostninger blive udlignet af fordele ved mere forsigtig risikostyring.