Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0636 Bilag 1
Offentligt
634197_0001.png
Grundnotat vedrørende Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om anvendelse af
princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i
selvstændige erhverv og om ophævelse af direktiv
86/613/EØF
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anvendelse af princip-
pet om ligebehandling af mænd og kvinder i selvstændige erhverv og om op-
hævelse af direktiv 86/613/EØF, KOM(2008) 0636.
1. Resumé
Med direktivet ophæves det eksisterende direktiv 86/613/EØF om anvendelse af
princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i selvstændige erhverv, herunder
i landbrugserhverv, samt om beskyttelse af kvinder i selvstændige erhverv i forbin-
delse med graviditet og barsel. Det er angivet, at formålet med forslaget er at im-
plementere princippet om ligebehandling af mænd og kvinder i selvstændige er-
hverv eller medarbejdende mænd og kvinder i sådanne erhverv mere effektivt. For-
slaget vil give kvinder i selvstændige erhverv adgang til barselorlov på lige vilkår
med ansatte. Desuden gives medarbejdende ægtefæller og ”livspartnere” efter an-
modning adgang til social sikring på et minimum, der svarer til det, som selvstæn-
dige erhvervsdrivende har adgang til.
2. Baggrund
Rådets direktiv 86/613/EØF af 11. december 1986 om anvendelse af princippet om
ligebehandling af mænd og kvinder i selvstændige erhverv, herunder i landbrugs-
erhverv, samt om beskyttelse af kvinder i selvstændige erhverv i forbindelse med
graviditet og barsel sikrer anvendelse i medlemsstaterne af princippet om ligebe-
handling af mænd og kvinder i selvstændige erhverv eller medarbejdende mænd
og kvinder i sådanne erhverv.
I sin beretning om gennemførelsen af Rådets direktiv 86/613/EØF konkluderede
Kommissionen, at gennemførelsen af direktivet rent praktisk ikke var tilfredsstil-
lende i forhold til direktivets mål om at opnå en generel forbedring af medarbej-
dende ægtefællers situation. I beretningen understregedes det også, at der ikke ek-
sisterede en overordnet politik, som omfattede medarbejdende ægtefællers situati-
on, og det blev påpeget, at målet om anerkendelse af ægtefællers arbejde kun kun-
ne nås, hvis ægtefællen havde egne rettigheder til social sikring.
Rådet har endvidere opfordret Kommissionen til at overveje behovet for om nød-
vendigt at revidere Rådets direktiv 86/613/EØF for at sikre rettigheder i forbindelse
med moderskab og faderskab for selvstændige erhvervsdrivende og deres medar-
bejdende ægtefæller. Direktiv 86/613/EØF var ikke omfattet af det omarbejdede li-
gebehandlingsdirektiv 2006/54/EF, som moderniserede fællesskabets lovgivning
om ligebehandling af kvinder og mænd ved at sammenskrive en række direktiver
på området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634197_0002.png
Af hensyn til klarheden foreslås direktiv 86/613/EØF erstattet af et nyt direktiv
med henblik på bedre at sikre medarbejdende ægtefæller. Endvidere sigter forslaget
på at sikre rettigheder i forbindelse med moderskab og faderskab for selvstændige
erhvervsdrivende og deres medarbejdende ægtefæller.
Der findes allerede en række retsakter om gennemførelse af princippet om ligebe-
handling af mænd og kvinder, som omfatter selvstændig erhvervsvirksomhed,
navnlig direktiv 79/7/EØF
1
og direktiv 2006/54/EØF
2
. Forslaget finder derfor ikke
anvendelse på områder, som allerede er dækket af andre direktiver.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 141. I medfør af art. 141, stk. 3, ved-
tager Rådet efter proceduren i traktatens art. 251 og efter høring af Det Økonomi-
ske og Sociale Udvalg foranstaltninger, der skal sikre anvendelsen af princippet om
lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med be-
skæftigelse og erhverv, herunder princippet om lige løn for samme arbejde eller ar-
bejde af samme værdi. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at fremme af ligestilling mellem mænd og kvinder er en af
Fællesskabets opgaver i henhold til EF-traktatens artikel 2, samt at en retsakt er den
eneste måde at sikre fælles spilleregler i Europa og undgå konkurrencemæssig for-
vridning. Forslaget indeholder minimumsstandarder, der giver medlemsstaterne
mulighed for at gå videre, og der fremsættes ikke et krav om rettigheder til social
sikring for medarbejdende ægtefæller men en bestemmelse om, at medarbejdende
ægtefæller efter eget ønske kan drage fordel af mindst det samme beskyttelsesni-
veau som selvstændige erhvervsdrivende. Forslaget overholder derfor subsidiari-
tets- og proportionalitetsprincippet og går ikke videre en strengt nødvendigt på EU-
plan for at sikre, at initiativets mål nås.
Da målet desuden er at erstatte et eksisterende direktiv, er et direktiv den mest vel-
egnede retsakt.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering af forslagets forhold til nær-
heds- og proportionalitetsprincippet
5. Formål og indhold
Forslaget vil ophæve direktiv 86/613/EØF, og det finder anvendelse på de områder,
der ikke er omfattet af øvrige direktiver. Forslaget indeholder følgende hovedele-
menter:
Artikel 2: Definitioner
1
Rådets direktiv 79/7/EØF om gradvis gennemførelse af princippet om ligebehandling af
mænd og kvinder med hensyn til social sikring
2
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/54/EØF om gennemførelse af princippet om
lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse
og erhverv (omarbejdning)
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Definitionen på ”medarbejdende ægtefælle” ændres, idet ordet ”livspartnere” til-
føjes. Hermed inddrages alle personer, der anerkendes som ”livspartnere” i national
ret og regelmæssigt deltager i familievirksomhedens aktiviteter, uanset deres ægte-
skabelige stilling.
2. Med henblik på at forebygge forskelsbehandling på grund af køn understreges
det, at direktivet finder anvendelse på både direkte forskelsbehandling og indirekte
forskelsbehandling. Chikane og sexchikane betragtes således efter forslaget som
forskelsbehandling og forbydes dermed.
Artikel 6: Social beskyttelse
3. Medarbejdende ægtefæller skal, hvis de ønsker det, have ret til samme beskyttel-
sesniveau vedrørende social sikring som selvstændige erhvervsdrivende på samme
betingelser som selvstændige erhvervsdrivende.
Artikel 7: Barselsorlov
4. Kvindelige selvstændige og medarbejdende ægtefæller gives efter anmodning ret
til barselorlov efter bestemmelserne i direktiv 92/85/EØF om sikkerheden og sund-
heden under arbejdet for arbejdstagere som er gravide, som lige har født, eller som
ammer.
5. Under barsel skal der udbetales et beløb mindst svarende til, hvad man modtager
i forbindelse med sygdom efter national lov eller anden passende ydelse i med-
lemsstatens lov.
6. Kvindelige selvstændige erhvervsdrivende gives mulighed for adgang til eksiste-
rende afløsningsordninger eller eksisterende nationale sociale tjenesteydelser som
alternativ til den finansielle ydelse.
Øvrige bestemmelser
7. Forslaget indeholder herudover en række bestemmelser, som afspejler allerede
eksisterende direktiver, herunder horisontale bestemmelser om klageadgang, posi-
tiv særbehandling og oprettelse af et organ til fremme af ligebehandling.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Europa-
Parlamentets endelige positioner kendes endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Direktivet vurderes ikke at få konsekvenser for de gældende regler for kontant- og
starthjælp, syge- og barselsdagpenge og arbejdsløshedsdagpenge. Det vurderes så-
ledes, at der ikke vil være behov for ændring af disse regler som følge af direktivet.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Direktivet vurderes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, idet
forslaget ikke vil udvide den samlede udgift til barselorlov og sociale ydelser for
selvstændige og deres medarbejdende ægtefæller.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634197_0004.png
9. Høring
Forslaget er den 30. oktober 2008 sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmar-
kedet og Sociale Forhold.
FTF bemærker, at store dele af direktivforslaget allerede synes at være dækket ind
af den danske barsellov, og at for så vidt direktivet ikke medfører forringelser for
mænd og kvinder i selvstændige erhverv, kan FTF støtte forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man overordnet støtte forslaget. Dog vil den danske holdning
afhænge af udfaldet af forhandlingerne om graviditetsdirektivet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne havde i forbindelse med den første gennemgang af forslaget i Rå-
dets arbejdsgruppe en række afklarende spørgsmål vedrørende særligt definitionen
af medarbejdende ægtefæller og konsekvenser for eksisterende sociale sikringsord-
ninger og omfanget af de rettigheder, som skal tilbydes.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4