Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0637 Bilag 1
Offentligt
634186_0001.png
NOTAT
Grundnotat vedrørende Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rå-
dets direktiv 92/85/EØF om iværksættelse af foran-
staltninger til forbedring af sikkerheden og sundhe-
den under arbejdet for arbejdstagere, som er gravi-
de, som lige har født, eller som ammer
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets di-
rektiv 92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af sik-
kerheden og sundheden under arbejdet for arbejdstagere, som er gravide,
som lige har født, eller som ammer - Graviditetsdirektivet, KOM (2008) 0637.
1.
Resumé
Med direktivet revideres det eksisterende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværk-
sættelse af foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under ar-
bejdet for lønmodtagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer. Det
er angivet, at målet med forslaget er at give bedre beskyttelse til lønmodtagere,
som er gravide, som lige har født eller som ammer. Det foreslås at regulere bar-
selorloven ved bl.a. at forlænge perioden fra 14 til 18 uger, heraf mindst 6 obliga-
torisk uger umiddelbart efter fødslen. Endvidere foreslås afskedigelsesbeskyttelsen
udvidet og lønmodtagernes arbejdsvilkår forbedret bl.a. med i princippet fuld løn
under barsel. Endelig foreslås indsat horisontale bestemmelser om bevisbyrde, re-
pressalier, sanktionsmuligheder og ligebehandlingsorganer til beskyttelse af løn-
modtagerne.
2.
Baggrund
I sin køreplan for ligestilling mellem kvinder og mænd 2006-2010, som blev ved-
taget i marts 2006, forpligtede Kommissionen sig til at gennemgå den gældende
EU-ligestillingslovgivning, der ikke var omfattet af omarbejdningen i 2005. Gravi-
ditetsdirektiv 92/85/EØF var ikke omfattet af omarbejdningen.
Parlamentet opfordrede, i sin beslutning af 27. september 2007, medlemsstaterne til
at fordele udgifterne til barsel- og forældreorlov ligeligt med henblik på at sikre, at
kvinder ikke længere udgør en dyrere arbejdskraft end mænd og opfordrede også
medlemsstaterne til i samarbejde med arbejdsmarkedets parter at bekæmpe for-
skelsbehandlingen af gravide kvinder på arbejdsmarkedet og at iværksætte alle de
nødvendige tiltag for at sikre et højt beskyttelsesniveau for mødre.
I december 2007 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at evaluere be-
stemmelserne vedrørende en bedre balance mellem arbejde og privatliv og behovet
for eventuelle forbedringer.
I marts 2008 gentog Rådet, at der skal udfoldes ekstra bestræbelser på at forene ar-
bejdsliv med privat- og familieliv for både kvinder og mænd.
Kommissionen angiver, at formålet med forslaget er at bidrage til bedre balance
mellem arbejds-, privat- og familieliv, og indgår som et prioriteret initiativ i Kom-
missionens arbejdsprogram for 2008.
7. februar 2015
Sagsnr. 2008-0004380
DEP-JAIC/DEPVIM
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 137, stk. 2, og artikel 141, stk. 3.
Retsgrundlaget for dette forslag er en kombination, idet graviditetsdirektivet
92/85/EØF bygger på EF-traktatens artikel 118a (nu artikel 137) og er et særdirek-
tiv inden for rammerne af direktivet om sikkerhed og sundhed (direktiv
89/391/EØF). EF-traktatens artikel 141 tilføjes til retsgrundlaget for forslaget, idet
der tilføjes en række ligebehandlingselementer i det nye direktivforslag.
Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal.
4.
Nærhedsprincippet
Forslaget kommer til at ændre et gældende direktiv. En sådan ændring kan udeluk-
kende foretages gennem endnu et direktiv.
Kommissionen angiver, at de overordnede mål i dette forslag kun kan nås ved
hjælp af en foranstaltning på fællesskabsplan, da der kun med en fælles minimums-
standard kan sikres et sæt fælles spilleregler i samtlige medlemsstater for beskyttel-
se af arbejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer.
Udover at beskytte de pågældende kvinders sikkerhed og sundhed på arbejdsplad-
sen, er det kommissionens opfattelse, at forslaget også vil have en positiv indvirk-
ning på kvinders muligheder for at forene private, familiemæssige og arbejdsmæs-
sige forpligtelser.
Det er Kommissionens vurdering, at ændringerne overholder proportionalitetsprin-
cippet, idet Kommissionen mener, at forslaget ikke går længere end nødvendigt for
at sikre, at målene opfyldes.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering af forholdet til nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
5.
Formål og indhold
Forslaget vil ændre gældende graviditetsdirektiv 92/85/EØF om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for ar-
bejdstagere, som er gravide, som lige har født, eller som ammer.
Forslaget indeholder følgende ændringer:
1. Artikel 8, barselorlovens indhold
- 1. Barselorloven udvides fra 14 til 18 uger.
- 2. 6 uger af barselorloven er obligatorisk og skal tages efter fødslen. Lønmod-
tagere kan frit vælge hvornår den ikke obligatoriske del af orloven placeres, før
eller efter fødslen.
- 3. Hvis fødslen forekommer efter den forventede dato, forlænges den del af or-
loven, der ligger forud for fødslen til den faktiske dato for fødslen, uden at det-
te medfører en forkortelse af barselorloven.
- 4. Medlemsstaterne kan træffe beslutning om en supplerende orlov i tilfælde af
for tidlig fødsel, hospitalsindlæggelse af barnet i umiddelbar tilknytning til
fødslen, handicappede nyfødte og flerfødsler.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 5. Eventuel sygeorlov indtil 4 uger før fødslen i tilfælde, hvor der opstår syg-
dom eller komplikationer som følge af graviditeten eller fødslen, afkorter ikke
barselorloven.
2. Artikel 10, forbud mod afskedigelse
- 1) Forbuddet mod afskedigelse udvides til at omfatte ethvert skridt med henblik
på afskedigelse fra graviditetens indtræden og til udløbet af barselorloven.
- 2) Arbejdsgiverens forpligtigelse til skriftligt at give en berettiget begrundelse
for afskedigelsen af en kvinde under barselorlov, udvides til 6 måneder efter ud-
løbet af hendes barselorlov.
- 3) Lønmodtagere skal beskyttes mod følgerne af en ulovlig afskedigelse efter
nr. 1) og 2).
- 4) Enhver form for dårligere behandling af en kvinde i forbindelse med gravidi-
tet og barselorlov er direkte forskelsbehandling.
3. Artikel 11, arbejdsvilkår
- a) En gravid lønmodtager, der bliver hjemsendt uden at have fremlagt en læge-
erklæring, har ret til fuld løn indtil begyndelsen af barselorloven.
- b) Lønmodtagere har ret til at vende tilbage til det samme eller et tilsvarende
arbejde og til at nyde godt af enhver forbedring i arbejdsvilkårene, som de ville
have været berettiget til under deres fravær.
- c) Princippet er fuld løn under barselorlov, idet ydelsen er passende, når den
sikrer en indtægt der svarer til den seneste månedsløn inden barselorloven eller
en gennemsnitlig månedsløn. Dog kan ydelsen underlægges et loft, som fast-
lægges af medlemsstaterne, forudsat at det ikke ligger under sygedagpengesat-
sen.
- d) Lønmodtagere har eller får ret til at forhandle ændrede arbejdsvilkår ved til-
bagekomst fra barsel.
4. Artikel 12a, 12b, 12 c og 12d, horisontale bestemmelser
- 12a. Bevisbyrde. Hvis vedkommendes rettigheder efter direktivet krænkes, på-
hviler det indklagede at bevise, at direktivet ikke er blevet overtrådt. Gælder
dog ikke i straffesager.
- 12b. Beskyttelse mod repressalier.
- 12c. Sanktioner skal fastsættes af medlemsstaterne. Dette kan være skadeser-
statning, som skal stå i rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed.
- 12d. Ligebehandlingsorgan skal også være kompetent til at behandle sager in-
den for direktivets anvendelsesområde.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet. Europa-
Parlamentets positioner kendes endnu ikke.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vil medføre behov for en række ændringer i barselloven og mindre æn-
dringer i arbejdsmiljøloven, fordi både barselorlovens tilrettelæggelse, vilkår og
beskyttelsesregler ændres.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634186_0004.png
Direktivet vurderes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, idet
forslaget ikke vil udvide den samlede udgift til barselorlov, som allerede i dag er en
længere periode end den forslåede udvidede periode.
I det omfang forslaget vedtages, kan det forventes at få konsekvenser for virksom-
hedernes administration af barselorlov og arbejdsmarkedet. Dette må forudses som
følge af den begrænsede fleksibilitet, en fastlæggelse af ydelserne under orlov, og
en detailstyringer der vil modvirke mødres deltagelse på arbejdsmarkedet. Dette vil
efter regeringens opfattelse ikke bidrage til at sikre ligestilling på det danske ar-
bejdsmarked.
Det er dog Kommissionens vurdering, at den foreslåede længere barselorlov vil ha-
ve en positiv indvirkning på mødres sundhed, og at bedre rettigheder, når kvinder
vender tilbage til arbejdet efter endt barselorlov, vil bidrage til at sikre ligestillin-
gen mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet.
9.
Høring
Forslaget er den 29. oktober 2008 sendt i høring i Specialudvalget for Arbejdsmar-
kedet og Sociale Forhold med frist den 7. november 2008.
Følgende høringssvar er modtaget fra arbejdsgiverorganisationer:
DA er meget kritiske overfor Kommissions forslag, da det reelt vil ændre et ar-
bejdsmiljødirektiv til et ligestillingsdirektiv, skabe uklarhed om placeringen af fra-
værsperioder og underminere bestemmelser om betaling i de kollektive aftaler.
Kommissionen har ikke godtgjort et behov for et ændret direktiv på dette område,
og desuden er timingen meget uheldig, idet fremsættelsen af forslaget kan gøre det
vanskeligt for parterne at nå frem til en aftale om revision af forældreorlovsdirekti-
vet, og dermed skade den europæiske sociale dialog.
Det er DA´s opfattelse, at forslaget er bureaukratisk, formynderisk og rammer langt
over målet i forhold til, hvad der er behov for af initiativer på området, herunder
hæmmer det fleksibilitet som både medlemslandene i deres nationale retsorden
samt arbejdsmarkedets parter på nationalt niveau har opbygget i de seneste årtier.
KL finder baggrunden for revisionen fagligt utilstrækkeligt. Derudover finder KL
at flere af artiklerne bør udgå. Artikel 10 om udvidelsen af afskedigelsesbeskyttel-
sen strider mod den flexicurity som Kommissionen priser i andre sammenhænge,
bestemmelserne om fastlæggelse af løn skal ikke ske på EU plan, og bestemmel-
serne om bevisbyrde, repressalier og sanktioner bør fastlægges nationalt.
3 rederiforeninger, Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for mindre skibe
og Bilfærgernes Rederiforening. Det er rederiforeningernes opfattelse, at der ikke
er behov for en ændring af det eksisterende direktiv, og at det er betænkeligt, at der
inddrages spørgsmål om løn, der hører under arbejdsmarkedets kompetence. Det
anses for unødvendigt at udvide den obligatoriske orlovsperiode og rederiforenin-
gerne ønsker den hidtidige fleksibilitet vedrørende orlovens placering opretholdt.
Følgende høringssvar er modtaget fra lønmodtagerorganisationer:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634186_0005.png
Lederne er uenige i, at den obligatoriske barselorlov skal ændres fra 2 til 6 uger,
idet kvinden selv skal kunne bestemme og planlægge, hvor lang tid hun vil holde
orlov. Lederne er enige i de foreslåede ændringer af artikel 10, 11 og 12. Dog me-
ner Lederne, at den foreslåede ydelse i artikel 11, nr. 3) skal fastsættes uden noget
loft, og at bestemmelsen om bevisbyrde er overflødig, idet denne allerede er gæl-
dende.
FTF støtter forslaget om en obligatorisk barselorlov på 6 uger, da kvinden vil få
mere tid sammen med barnet, og adgang til frit at placere den ikke obligatoriske
del af orloven, idet kvinden derved vil have mulighed for at spare orlov inden føds-
len til brug efter fødslen. For så vidt angår retten til supplerende barselorlov i sær-
lige situationer, og ændringer i arbejdstid efter tilbagevenden til arbejdspladsen ef-
ter endt orlov, undrer FTF sig over, at der ikke i anden lovgivning er iværksat
skridt for så vidt angår faderen, da begge forældre har samme behov.
LO er overordnet positiv over for tiltag, som tilsigter at forbedre kvinders retsstil-
ling på arbejdsmarkedet. Dog finder LO at ligestilling mellem kønnene sikres bedst
ved at dele af barselorloven reserveres til fædrene. LO hilser den obligatoriske bar-
sel på 6 uger velkommen. LO er bekymret over muligheden for at lægge 12 ugers
orlov før fødslen, idet mest mulig af den barselsrelaterede orlov skal anvendes i
overensstemmelse med barnets tarv, og at kvindelige lønmodtagere kan presses på
tidlig graviditetsorlov i de brancher, hvor man har erfaring for forudgående syge-
meldinger.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt kritisk over for Kommissionens forslag om ændring af gra-
viditetsdirektivet.
Forslaget indeholder en række nye bestemmelser, der trækker retsgrundlaget for
barselorlov til kvinder i den forkerte retning, fordi fleksibilitet bliver yderligere be-
grænset, fædrene ikke inkluderes og ydelserne under barselorlov forhøjes som en
EU-forpligtelse.
Direktivet pålægger yderligere begrænsninger for arbejdsgivers tilrettelæggelse af
arbejdet og bidrager derved ikke til fleksibilitet for kvinderne på arbejdsmarkedet.
Forslaget lægger op til en detailstyring af medlemsstaterne, der efter dansk opfat-
telse dels modvirker mødres deltagelse på arbejdsmarkedet og dels kolliderer med
de meget forskellige orlovsrettigheder, som de forskellige europæiske lande har.
Regeringen ønsker ikke at ændre graviditetsdirektivet og vil såfremt der er kvalifi-
ceret flertal for at gå videre med forslaget, arbejde for at fjerne eller modificere
uhensigtsmæssige ændringsforslag, der strider mod hensynet til fleksibilitet og li-
gestilling på området.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De fleste lande udtrykker skepsis enten over for direktivforslaget generelt eller
over for enkelte bestemmelser. Det påhviler Kommissionen at klarlægge de enkelte
bestemmelsers konsekvenser for kvinders position på arbejdsmarkedet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6