Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0711 Bilag 1
Offentligt
632883_0001.png
GRUNDNOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
c.c.
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg
Udenrigsministeriet
Forslag fra Kommissionen til Rådet om
fastlæggelse af den holdning, der skal
indtages på Det Europæiske Fællesskabs
vegne til ændringer af den internationale
konvention angående regulering af
hvalfangst og dens vedtægter.
J.nr.:
46.C.10.a.
9. januar 2009
Dato:
Forslag fra Kommissionen til Rådet om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages
på Det Europæiske Fællesskabs vegne til ændringer af den internationale konvention
angående regulering af hvalfangst og dens vedtægter.
KOM(2008) 711 endelig
1. Resumé.
Rådet har den 18. november 2008 fremsendt et forslag fra Kommissionen om fastlæggelse af den holdning, der
skal indtages på Det Europæiske Fællesskabs vegne til ændringer af den internationale konvention angående
regulering af hvalfangst og dens vedtægter til Rådet. Sagen ventes at komme til behandling i Coreper eller i en
rådsarbejdsgruppe. Forslaget vurderes umiddelbart ikke, hvis det vedtages, at have konsekvenser for hverken
statsfinanserne eller samfundsøkonomien. Heller ikke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, idet
hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande. Regeringen finder ikke, at Kommissionens forslag er det rette
redskab til at nå målet om bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer. Ej heller vil det bidrage til at sikre IWC’s
overlevelse som funktionsdygtig organisation. Endelig vil forslaget, hvis det vedtages, stærkt formindske
muligheden for at imødekomme grønlandske ønsker om hvalkvoter.
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. november 2008 fremsendt et forslag til Rådet om fastlæggelse af den
holdning, der af medlemslandene skal indtages på Det Europæiske Fællesskabs vegne til
ændringer af den internationale konvention angående regulering af hvalfangst og dens
vedtægter til Rådet.
Kommissionen finder, at den overordnede målsætning for EU bør være at støtte udviklingen af
en omfattende international ramme, som omfatter samtlige hvalfangstaktiviteter og generelt
modsætte sig initiativer for at hæve moratoriet for kommerciel hvalfangst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Kommissionen begrunder sit initiativ med en henvisning til dels den fælles miljøpolitik dels
med en henvisning til Habitatdirektivet, som beskytter alle hvalarter fra forstyrrelse, fangst eller
planlagt aflivning i farvande, der henhører under Fællesskabets farvandsområde. Direktivet
tillader ikke nogen genoptagelse af kommerciel hvalfangst på arter, der helt eller delvist
optræder i Fællesskabets farvandsområder.
Kommissionen begrunder endvidere sit initiativ med en henvisning til Washington-
konventionen (CITES) om forbud mod handel med truede planter og dyr.
Kommissionen oplyser, at selv om forslaget ikke fremsættes under henvisning til artikel 37, har
Fællesskabet eksklusiv kompetence på fiskeriområdet. Det anføres på basis af Rådets
forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeriressourcerne
som led i den fælles fiskeripolitik, at denne omfatter bevarelse, forvaltning og udnyttelse af
levende akvatiske ressourcer. For så vidt angår miljøpolitikken finder Kommissionen i medfør
af artikel 174 i Traktaten en forpligtelse for Fællesskabet til at sikre bl.a. hvaler globalt.
Kommissionen henstiller, at Rådet træffer beslutning i sagen på basis af kvalificeret flertal efter
artikel 175, stk.1. i Traktaten.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder, at EU’s miljøpolitik ikke vil kunne være effektiv i Fællesskabets
farvandsområder, hvis den ikke følges op på globalt plan. Kommissionen peger på, at Den
internationale Hvalfangstkommission (IWC) er den ansvarlige internationale organisation.
IWC’s formål, angives det, er at bevare og forvalte hvalbestande med henblik på at sikre en
forsvarlig udvikling af hvalfangstindustrien.
Kommissionen fremsatte i 2007 et forslag, hvorefter den selv skulle overtage kompetencen på
det område, som IWC beskæftiger sig med. Dette forslag vandt ikke tilslutning blandt
medlemsstaterne. Forud for det 60. årsmøde i IWC i 2008 fremsatte Kommissionen i december
2007 herefter et modificeret forslag om fælles holdning for de EU-lande, som var medlemmer
af IWC. Dette forslag – der vandt tilslutning blandt EU’s øvrige medlemsstater (ikke Danmark)
– fastlagde rammer for medlemsstaternes ageren, herunder at opretholdelsen af moratoriet for
kommerciel hvalfangst skulle støttes, og at oprindelige folks hvalfangst kunne støttes under en
række nærmere angivne betingelser. Det nuværende forslag ligner i vid udstrækning den
tilsvarende Rådsbeslutning fra juni 2008, og adskiller sig kun ved at være tidsubegrænset samt
vende sig mod hemmelige afstemninger i IWC.
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen peger på, at IWC kun tillader stater som medlemmer, og Kommissionen har
således observatørstatus. Rådet fulgte i 1992 ikke et forslag fra Kommissionens side om, at
Fællesskabet skulle søge medlemskab af IWC. Idet Kommissionen minder om
loyalitetsforpligtelsen i Traktatens artikel 10, anfører den, at Fællesskabets holdninger til
spørgsmål, der henhører under dets kompetence, skal fremføres af medlemsstaterne, der
handler i fællesskab i Fællesskabets interesse. Kommissionen henstiller, at de 6 resterende EU-
medlemslande, der ikke er medlemmer af IWC, melder sig ind i organisationen.
Det oplyses, at kommerciel hvalfangst blev midlertidigt suspenderet i 1986, da der på
daværende tidspunkt var usikkerhed om de forskellige hvalbestandes biologiske status.
Hoveddrøftelsen i IWC har siden fokuseret på, om de enkelte hvalbestandes biologiske
situation er forbedret i et sådant omfang, at man på en kontrolleret måde kunne ophæve
suspensionen mod fangst af disse hvalarter. Det anføres, at disse drøftelser har ført til ekstremt
polariserede konfrontationer mellem de stridende grupper i IWC, som med ca. halvdelen i hver
af grupperne er henholdsvis for eller imod hvalfangst. Kommissionen angiver samtidig, at det
er en kendsgerning, at ledende medlemmer af IWC har modsat sig moratoriet og udfører, hvad
der betegnes som videnskabelig hvalfangst.
Kommissionen tilkendegiver, at forbudet mod hvalfangst falder i tråd med Fællesskabets
politik, jfr. de tidligere nævnte retsakter. Kommissionen mener derudover, at det er vigtigt, at
forbudet fortsat opretholdes. Kommissionen er derfor besluttet på at bruge sin
observatørstatus i IWC fuldt ud for at sikre Fællesskabskoordinering, som på verdensplan giver
hvaler et højt beskyttelsesniveau.
Kommissionen foreslår konkret:
At det gøres til Fællesskabets vigtigste mål i forhold til IWC at sikre effektive internationale
lovregler for beskyttelse af hvaler og garantere en mærkbar forbedring af hvalers
bevaringsstatus på lang sigt og at bringe samtlige hvalfangstoperationer ind under IWC’s
kontrol.
At medlemsstaterne handler i fællesskab i Fællesskabets interesse i henhold til nedenstående
holdning til forslag til beslutninger i IWC. Medlemsstaterne skal:
-
-
Støtte opretholdelsen af moratoriet for kommerciel hvalfangst jf. vedtægterne.
Modsætte sig eventuelle forslag om nye typer hvalfangst, der ikke i øjeblikket er omfattet
af konventionen, og som kunne underminere opretholdelsen af moratoriet for
kommerciel hvalfangst, med mindre sådanne forslag vil garantere en betydelig
forbedring af hvalers bevaringsstatus på længere sigt og bringe alle IEC-medlemmers
hvaloperationer ind under IWC’s kontrol.
Støtte forslag om at oprette hvalreservater i henhold til IWC’s bestemmelser.
Støtte forslag om forvaltning af oprindelige befolkningers traditionelle hvalfangst på
betingelse af, at bevaringen af de relevante bestande ikke berøres og under hensyntagen
til forsigtighedsprincippet og rådgivning fra den videnskabelige komité og på betingelse
-
-
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
af, at hvalfangstoperationer reguleres hensigtsmæssigt, og fangsterne holdes indenfor
rammerne af veldokumenterede og anerkendte behov.
Støtte forslag med det formål at sætte en stopper for ’hvalfangst med videnskabeligt
formål’, der ligger udenfor IWC’s kontrol.
Modsætte sig forslag om at ændre IWC’s procedureregler for at udvide mulighederne for
hemmelig afstemning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal alene informeres om forslaget efter vedtagelse i Rådet jf. Traktatens
art. 300, stk. 2, 2. underafsnit.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for hverken statsfinanser eller
samfundsøkonomi. Heller ikke miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, idet
hvaler i forvejen er totalfredede i EU’s farvande.
Eftersom forslaget lægger op til, at IWC på sigt skal regulere al hvalfangst foretaget af IWC’s
medlemslande, vil det uden tvivl også kunne få betydelige og negative konsekvenser for
Grønland f.s.v.a. storhvalfangsten og f.s.v.a. Grønland og Færøerne i relation til den
traditionelle småhvalfangst i grønlandske og færøske farvande.
9. Høring
Sagen er sendt i høring hos interesseorganisationer med frist den 14. januar 2009
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er sig de særlige danske hensyn i forhold til Rigsfællesskabet bevidst. Regeringen
deler EU-kommissionens synspunkt om, at verdens hvalbestande skal sikres den bedst mulige
beskyttelse mod uforsvarlig udnyttelse, idet man samtidig fra dansk side støtter princippet om
en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer på det bedst mulige videnskabelige grundlag
inden for rammerne af relevante internationale bestemmelser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
- 4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Baseret på erfaringerne fra det stort set identiske forslag fremsat forud for det 60. årsmøde i
IWC, er det formodningen, at forslaget vil blive mødt positivt af en række medlemslande, samt
at de danske synspunkter vil blive mødt med afvisning.
Der vil skulle træffes afgørelse ved kvalificeret flertal. Det forventes ikke, at der vil kunne
etableres et blokerende mindretal.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketinget er orienteret om Kommissionens oprindelige initiativ gældende for IWC’s årsmøde
i 2008, som stort set svarer til det foreliggende, ved grundnotat, som er oversendt den 31.
januar 2008 samt efterfølgende ved forhandlingsoplæg 20.april 2008.
Udenrigsministeriet
- 5-