Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0712 Bilag 1
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 5.11.2008
KOM(2008) 712 endelig
KOMMISSIONENS MEDDELELSE TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2009
Det er tid at handle for et bedre Europa
DEL 1
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KOMMISSIONENS MEDDELELSE TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2009
Det er tid at handle for et bedre Europa
1.
S
VÆRE TIDER FOR EUROPA
I krisetider er behovet for aktiv solidaritet på tværs af medlemsstaterne og institutionerne
størst. Det er på sådanne tidspunkter, at Den Europæiske Union kan vise Europas borgere, at
den kan gøre en forskel. Den igangværende finansielle krise og økonomiske afmatning stiller
EU over for en af sine hidtil største udfordringer. EU har allerede været nødt til at udvise
hurtighed, beslutsomhed og solidaritet. Unionen har i første omgang udvist kompetence og
nytænkning i sin tilgang til den pludseligt opståede tillidskrise på de finansielle markeder. Nu
skal den gøre brug af de samme kvaliteter til at reformere finanssektoren og afbøde
virkningerne af afmatningen på realøkonomien og borgerne.
Den økonomiske turbulens er opstået i kølvandet på andre udfordringer for EU i 2008.
Stigninger i fødevare- og energipriser i løbet af det seneste år har lagt ekstra pres på de
europæiske husholdninger. Ratificeringen af Lissabon-traktaten stødte på et "nej" ved den
irske folkeafstemning. Europa påtog sig en central rolle med hensyn til at finde en løsning og
yde bistand, da konflikten i Georgien opstod. Den Europæiske Union har vist sin
vedholdenhed over for disse udfordringer. Den har vist, at den kan tilpasse sig skiftende
omstændigheder og handle beslutsomt og målrettet.
Kommissionen har siden starten af sit mandat søgt at anvende de foreliggende værktøjer
optimalt. Kommissionen varetager en række roller i EU-systemet: den udstikker kursen for
politikker og sikrer sammenhængen mellem disse, den fremlægger forslag til EU-lovgivning,
den forvalter centrale politikker og programmer, fungerer som garant for EU-lovgivningen og
for lige vilkår i Europa. Den har lagt særlig vægt på samarbejdet med andre centrale aktører,
som skaber og gennemfører EU's politikker: Europa-Parlamentet, Rådet, medlemsstaterne,
civilsamfundet og borgere på alle niveauer. Dialogen med Europa-Parlamentet og Rådet om
den årlige politikstrategi - som har præget og givet næring til forberedelserne af dette
arbejdsprogram sammen med bidragene fra de nationale parlamenter - er et vigtigt eksempel
herpå.
2008 har vist, at EU-institutionerne er rede og i stand til at tilpasse sig nye vilkår og skiftende
køreplaner. Denne smidighed vil uvægerligt blive et vigtigt aspekt ved Kommissionens
arbejde i 2009. Samtidigt har Kommissionen i de seneste år iværksat en række langsigtede
politikker på områder som f.eks. energi, klimaændringer, migration og social- og
arbejdsmarkedspolitik. Kommissionen vil i løbet af sit sidste mandatår koncentrere sig om at
afslutte det arbejde, den har indledt, i et tæt samarbejde med Rådet og Parlamentet.
Kommissionen har prioriteret, at borgerne høster umiddelbare fordele af den indsats, der
gøres i EU. Den bestræber sig derfor på at sikre, at dens vigtigste initiativer munder ud i
lovgivning og gennemføres i praksis, og er fast besluttet på at arbejde sammen med de andre
EU-institutioner for at sikre dette.
Kommissionen har i løbet af sit mandat søgt at ruste Den Europæiske Union til effektivt at
kunne drage fordel af globaliseringen. Europa nyder godt af åbne samfund og åbne markeder,
men der er behov for regler begge steder. EU har en stolt tradition for regulering inden for
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
økonomien, arbejdsmarkedet og miljøet, som borgerne har nydt godt af. Kommissionen har
gjort en indsats for at videreformidle disse erfaringer og brugt dem til at påvirke
globaliseringen, hvis muligheder samtidigt er søgt udnyttet optimalt. Den finansielle krise har
vist, hvordan globaliseringen har øget behovet for global koordinering og regulering. Efter
Kommissionens opfattelse vil dens initiativer til gennemførelse af Lissabon-strategien for
vækst og beskæftigelse, til opstilling af en ny social- og arbejdsmarkedspolitisk dagsorden for
nutidens Europa, til bekæmpelse af klimaændringerne og fremme af energisikkerhed samt
dens initiativer vedrørende generelle EU-spørgsmål som migration og aldrende befolkninger
tilsammen udgøre et godt udgangspunkt for Unionens indsats i praksis i de kommende årtier.
Da Kommissionen indledte sit mandat, opstillede den en ambitiøs dagsorden for velstand,
sikkerhed og social retfærdighed i Europa. På trods af en række vanskelige udfordringer er
meget nået i de forløbne fire år. Kommissionen har gjort en aktiv indsats for at opretholde det
bedste af det, som Unionen har opbygget i løbet af de seneste 50 år, og har foreslået flere nye
initiativer til gennemførelse af denne ambitiøse dagsorden. Kommissionen fremlægger i
foråret 2009 en redegørelse for, hvad den har nået i samarbejde med Europa-Parlamentet og
Rådet i indsatsen for at opbygge det 21. århundredes Europæiske Union. 2009 er imidlertid
først og fremmest et europæisk valgår, og valget i 2009 til Europa-Parlamentet vil give
vælgerne i EU mulighed for at stemme om Unionens fremtidige kurs. Kommissionens
arbejdsprogram for 2009 skal sikre, at vi træffer forholdsregler over for de svære tider og får
fastlagt EU's fremtidige dagsorden.
Den revision af budgettet, som den vil foreslå næste år, vil være en mulighed for
Kommissionen til at se fremad og foreslå, hvordan Den Europæiske Union kan anvende
budgetredskaberne til at gennemføre moderne politikker og opnå de bedst mulige resultater.
2009 bliver et år med vigtige årsdage - femåret for udvidelsen i 2004 og tyveåret for Berlin-
murens fald. Det vil være en lejlighed til at fejre de positive resultater af udvidelsen og
tidspunktet, hvor Den Europæiske Union igen kan vise, at den indtager en central plads i
indsatsen for at skabe et Europa præget af fred, velstand og solidaritet.
2.
2.1.
P
RIORITETERNE FOR
2009
Vækst og arbejdspladser
Den finansielle krise og den økonomiske afmatning har igen sat en tyk streg under EU's
centrale placering, når det drejer sig om at sikre økonomisk velstand og social tryghed for
europæerne. Årsagerne til den finansielle krise var hovedsagelig at finde uden for EU, men
virkeligheden i det indre marked har tydeliggjort de europæiske økonomiers gensidige
afhængighed og grundlæggende behov for en fælles tilgang og en koordineret indsats. Euroen
og Den Europæiske Centralbank har fungeret som vigtige stabilitetsfaktorer i svære tider og
samtidigt været understøttet af den disciplin, der præger stabilitets- og vækstpakten.
Nedgangen i væksten og indvirkningen heraf på beskæftigelsen og virksomhederne har skabt
bekymring, og der er derfor igen fokus på EU. Det anerkendes, at den europæiske dimension
har stor betydning for indsatsen for at begrænse nedgangen, for at begrænse konsekvenserne
for europæerne, og for at den europæiske økonomi kan komme tilbage på sporet med
bæredygtig vækst.
Kommissionen spiller mange forskellige roller inden for EU's økonomi. Dens rolle i den
daglige indsats for at sikre lige vilkår i det indre marked og opretholde EU som en toldunion
giver markedsaktørerne og medlemsstaterne sikkerhed for, at de kan konkurrere på fair vilkår,
og at de samme regler gælder for både store og små medlemsstater. Ud over sit ansvar som
initiativtager til lovgivning spiller den også en mere generel rolle som koordinator og neutral
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mægler, der fremmer samarbejdet i EU. Denne rolle var central, da der var behov for
øjeblikkelig handling for at tackle den finansielle krise, og Kommissionen tilvejebragte
vejledende europæiske rammer for medlemsstaternes udarbejdelse af stabiliseringsplaner, der
kunne anses for at være forenelige med det indre marked og statsstøttereglerne - under hensyn
til alle parters interesser. Kommissionen vil forblive aktiv og årvågen, mens den fortsætter sin
indsats for at genopbygge tilliden på de finansielle markeder. Den vil spille en særlig rolle for
at udvikle og fremme en fælles europæisk tilgang til det internationale samfunds forsøg på at
overvinde den økonomiske krise.
Næste fase i denne indsats vedrører praktiske foranstaltninger, der skal skabe
lovgivningsrammer for EU's finansielle system. Kommissionen har også til opgave at foreslå
hensigtsmæssige regler for det indre marked, herunder for finansielle tjenesteydelser.
Kommissionen fremskyndede i 2008 sit arbejde og har fremlagt en række detaljerede forslag
om kapitalkrav, indskudsgarantier og kreditvurderingsinstitutter samt nye regnskabsregler. Et
af de vigtigste mål i 2009 bør være at opretholde reformtempoet og bistå Europa-Parlamentet
og Rådet med at sikre hurtig vedtagelse af disse foranstaltninger, som er meget vigtige, hvis
man skal kunne genopbygge tilliden hos borgere, investorer og virksomheder.
Anden fase af denne indsats er nu under forberedelse og vil blive iværksat i 2009. Pakken
med finansielle foranstaltninger vil blive fastlagt på grundlag af en vidtrækkende
gennemgang, der allerede er i gang, og som tager hensyn til reglernes hensigtsmæssighed,
tilsyn og gennemsigtighed, hvad angår alle finansielle aktører og alle betydelige
kapitalmarkedsinvestorer - herunder hedgefonde og privat egenkapital. Formålet er at få
lukket alle de huller, der konstateres. Den vil også dække aflønning af ledere og
derivatmarkeder. Den vil ligeledes drage de nødvendige konklusioner af arbejdet i Gruppen af
eksperter på højt plan vedrørende EU-finanstilsyn, som er nedsat af Kommissionen. De første
resultater af gruppens arbejde vil foreligge tids nok til, at Kommissionen kan forelægge dem
for Europa-Parlamentet og Rådet forud for Det Europæiske Råds møde i foråret.
Eftersom virkningerne af kreditkrisen føles i realøkonomien, er Kommissionen ved at udvikle
en strategi, der skal hjælpe med til at begrænse konsekvenserne for væksten, støtte dem, der
mister deres job, og ruste EU-økonomien bedst muligt til skiftende tider. Det indebærer, at
virkeliggørelsen af mange af de centrale mål under Lissabon-strategien for vækst og
beskæftigelse skal fremskyndes: "frigørelse" af SMV'er, således at de kan koncentrere sig om
at opbygge deres virksomhed, uddannelse og omskoling til fremme af de relevante
færdigheder til fremtidens økonomi og investering i F&U. Det betyder, at det skal sikres, at
den støtte, der ydes til virksomheder, er hensigtsmæssig støtte, og at virksomhederne bistås
med at opfylde langsigtede behov som f.eks. energieffektivitet og indførelse af nyskabende
ren teknologi. Det betyder også, at der skal samarbejdes med medlemsstaterne om at
fremskynde gennemførelsen af samhørighedsprogrammerne for 2007-2013 med henblik på at
støtte offentlig investering. Sunde offentlige finanser og åbne markeder forbliver grundlaget
for Europas vækst på lang sigt.
På andre områder iværksætter Kommissionen de foranstaltninger, der er resultatet af dens
evaluering af det indre marked. Der vil blive iværksat en lang række initiativer, som skal
styrke forbrugernes stilling, forbedre klagemulighederne og gøre det lettere at drive
erhvervsvirksomhed i det indre marked gennem forbedret beskatning og revision af
rammevilkårene for virksomhederne. Der vil blive gennemført overvågning af detailmarkeder,
elektriske og farmaceutiske produkter med henblik på at afgrænse problemer ved den måde,
disse sektorer fungerer på, og på at sikre, at borgerne nyder godt af fordelene ved det indre
marked. Manglen på et omkostningseffektivt fælles patent forbliver en indlysende mangel ved
det indre marked.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I en tid med økonomisk nedgang og sociale problemer er det vigtigere end nogensinde
tidligere at fremskynde den sociale dagsorden for muligheder, adgang og solidaritet.
Kommissionen vil revidere sin strategi for de unge for bedre at kunne løse de problemer, som
de unge møder, f.eks. uforholdsmæssigt høj arbejdsløshed og afbrydelse af skolegang. En
vigtig del af denne indsats for at skabe muligheder er initiativet "nye kvalifikationer til nye
job", der skal fremme integration af unge på arbejdsmarkedet. Kommissionen vil også gøre en
særlig indsats for at bistå Europa-Parlamentet og Rådet med at gå videre med dens forslag om
bekæmpelse af diskrimination, samarbejdsudvalg og forening af arbejde og familieliv.
Det europæiske år for kreativitet og innovation vil sætte fokus på betydningen af at forbedre
kvalifikationerne og fremme innovation i EU's strategi for vækst og beskæftigelse. Et initiativ
til forbedring af kontakterne mellem universiteter og virksomheder vil styrke et andet vigtigt
led i kæden. Nu da Det Europæiske Teknologiinstitut er startet op, vil det første videns- og
innovationsfællesskab blive etableret.
Lissabon-strategien for vækst og beskæftigelse har sikret konsensus om, at Europa skal rustes
til at møde fremtidens udfordringer med hensyn til konkurrence og sociale og
arbejdsmarkedsmæssige spørgsmål, og at Europas økonomi skal være baseret på europæiske
kerneværdier - social retfærdighed og bæredygtighed. Der skal tages hensyn til den
økonomiske nedgang, men den bør ikke aflede EU's opmærksomhed fra den langsigtede
opbygning af det fremtidige Europa, som skal være konkurrencedygtigt, videnbaseret og
bæredygtigt. Slovakiets indtræden i euroområdet vil være et vigtigt udtryk for, at euroen er
blevet en central stabilitetsfaktor i den globale økonomi, og denne indtræden falder sammen
med en analyse af udvidelsens bidrag til EU's økonomi fem år efter, at den fandt sted.
Kommissionen vil i løbet af 2009 undersøge, hvordan Lissabon-strategien eventuelt kan
tilpasses til perioden efter 2010, og det bliver en vigtig opgave at finde den rigtige balance
mellem kortsigtede og langsigtede prioriteter. Der er behov for et klart tilsagn om at
gennemføre strukturreformer for at styrke forbrugernes og investorernes tillid på kort sigt og
for på lang sigt gøre vores økonomier mere modstandsdygtige og dynamiske.
2.2.
Klimaændringer og et bæredygtigt Europa
2009 bliver et vigtigt år for bekæmpelsen af klimaændringer. FN-konferencen om
klimaændringer i København vil blive en meget vigtig strømpil for den internationale vilje til
at gennemføre historiske ændringer, idet det er kulminationen af indsatsen for at nå til enighed
om at foretage et kvantespring i bestræbelserne for at begrænse drivhusgasemissionerne fra
2012.
Efter Kommissionens opfattelse bør EU gå i spidsen for at sikre et højt ambitionsniveau. EU
har ledet drøftelserne ved at gå ind for, at tre centrale mål skal være nået i 2020: en reduktion
på 20 % af drivhusgasemissionerne, en andel af vedvarende energi på 20 % og en forbedring
af energieffektiviteten på 20 %. Pakken med foranstaltninger, der skal sikre, at disse mål nås,
er af meget stor betydning for Europas troværdighed som førende i den globale indsats for at
bekæmpe klimaændringerne. Den nuværende økonomiske turbulens har ikke gjort det mindre
vigtigt på lang sigt, at Europa kører videre med politikker, der viser vejen i indsatsen for at
sikre en fremtid med lavere kulstofemissioner: foranstaltninger til stimulering af
efterspørgslen skal i første række rettes mod grøn teknologi og energieffektivitet. Det er
meget vigtigt, at vedtagelsen af disse foranstaltninger er overstået inden valget til Europa-
Parlamentet.
Disse foranstaltninger vil placere EU i førersædet under FN-forhandlingerne, som stadig vil
kræve beslutsomhed, vedholdenhed og opfindsomhed. Kommissionen vil i starten af 2009
fremlægge forslag til, hvordan EU skal sikre en ambitiøs og omfattende samlet aftale.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det andet centrale mål med pakken er at gøre Europa energisikkert, bæredygtigt og
konkurrencedygtigt. Stigningen i energipriser i 2008 har endnu engang understreget Europas
sårbarhed på energiområdet og det presserende behov for at fremme energisikkerhed.
Kommissionens strategiske energiredegørelse vil omhandle en overordnet strategi til
forbedring af energisikkerheden, som bør have stor prioritet i 2009. Det indebærer, at man
skal gå videre med konkrete skridt vedrørende energieffektivitet, at man når et fælles mål med
hensyn til sammenkobling og sikrer effektiv forvaltning af lagre, navnlig således, at nyere
medlemsstater kobles til det europæiske net, og at der fastlægges en koordineret tilgang til
forbedring og diversificering af forsyningerne udefra. Redegørelsen understreger også
betydningen af, at der vedtages forslag om det indre marked for gas og elektricitet med nye
ordninger, der kan sikre, at der er øget konkurrenceevne og passende priser, og at de nationale
reguleringsorganer kan samarbejde.
Bæredygtighed indtager en central plads i EU-politikken. I 2009 vil der specifikt blive set på
den fremtidige strategi for bæredygtig udvikling samt på, hvordan dens mål bedst kan nås.
Hvad angår specifikke initiativer vil en EU-strategi for Østersøregionen fremme en
miljømæssigt bæredygtig, velstående, tilgængelig og sikker region. Indsatsen for at gøre EU's
transportpolitik grønnere vil fortsætte, og Kommissionen vil fremlægge en meddelelse om
fremtidige transportscenarier med en 20-40-årig tidshorisont og en grønbog om
transeuropæiske transportnetværk. Miljø-, landbrugs- og fiskeripolitikkerne vil alle søge at
forene daglig forvaltning og kontrol med en langsigtet vision for bæredygtig anvendelse af
Europas naturlige ressourcer. Ligeledes i 2009 vil Kommissionen iværksætte en større
konsultation vedrørende reformen af den fælles fiskeripolitik inden for rammerne af EU's
integrerede havpolitik, og biodiversiteten bliver et vigtigt emne. I 2009 vil der desuden blive
foretaget et "sundhedstjek" af den fælles landbrugspolitik, herunder overgangen fra direkte
betalinger til udvikling af landdistrikter, for at tage udfordringerne op med hensyn til
klimaændringer, vedvarende energi, forvaltning af vand og biodiversitet.
2.3.
Et Europa, der er tæt på borgerne
Den siddende Kommission har sat borgerne i centrum for sit europæiske projekt gennem
politikker på områder, der er tæt på borgerne som f.eks. grundlæggende rettigheder og
unionsborgerskab, migration, retfærdighed, sikkerhed, forbrugerbeskyttelse og sundhed.
Som reaktion på EU-borgernes store forventninger vil Kommissionen gå videre med
initiativer på en række områder, der har umiddelbar betydning for borgerne. Der vil blive
truffet
konkrete
foranstaltninger
for
at
styrke
effektiv
håndhævelse
af
forbrugerbeskyttelsesregler i hele EU. Fødevaresikkerhed, dyresundhed og dyrevelfærd vil til
stadighed blive overvåget, mens Kommissionen vil fortsætte sit arbejde med EU-
sundhedsstrategien, der skal hjælpe medlemsstaterne med at fremme sundhed mest effektivt.
Kommissionen vil navnlig undersøge, hvilken indsats EU kan gøre for at bidrage til at
begrænse uligheder på sundhedsområdet i Europa.
Med henblik på fremtiden vil arbejdet vedrørende demografiske spørgsmål blive videreført i
2009 i tæt samarbejde med det tjekkiske og det svenske formandskab: Til foråret vil der for
Det Europæiske Råd blive forelagt en evaluering af, i hvilket omfang EU er forberedt på den
demografiske udvikling.
Kommissionen vil i 2009 fremlægge sine forslag til yderligere udvikling af EU som et område
præget af frihed, sikkerhed og retfærdighed. De vil danne udgangspunkt for drøftelser med
medlemsstaterne med henblik på vedtagelse af et program til efterfølgelse af det nuværende
Haag-program.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0008.png
Fortsættelsen af fastlæggelsen af en fælles immigrationspolitik vil også fremover være en
prioritet. I sin nylige meddelelse "En fælles indvandringspolitik for Europa: Principper,
aktioner og redskaber"
1
har Kommissionen forpligtet sig til at levere resultater med hensyn til
en række mål og principper i samarbejde med medlemsstaterne og de øvrige EU-institutioner.
Den vil tjene som udgangspunkt for Kommissionens indsats i 2009, hvor indvandring skal
være integreret fuldt ud i EU's bredere politikker for økonomisk vækst, konkurrenceevne og
social integration. De eksterne politikker skal også spille en rolle gennem fremme af styrkede
partnerskaber med tredjelande vedrørende migrationsforvaltning og yderligere
sammenkobling med udviklings- og handelspolitikker.
Det europæiske migrationsnetværk vil blive etableret og begynde at fungere i 2009, og i 2010
vil der blive truffet foranstaltninger til afslutning af etableringen af det fælles europæiske
asylsystem, herunder oprettelse af en europæisk asylstøttemyndighed. Kommissionen lægger
særlig vægt på vedtagelse og gennemførelse af nylige forslag inden for migration og asyl. Den
integrerede grænseforvaltning vil blive videreført gennem udvidet operationelt samarbejde og
ibrugtagning af den nye Schengen-evalueringsmekanisme. Praktisk samarbejde mellem
medlemsstaterne og mellem medlemsstaterne og FRONTEX vil også blive fremmet i
forbindelse med politikken for tilbagesendelse.
Eftersom borgerne har fri bevægelighed i EU, skal de også have lige adgang til beskyttelse i
overensstemmelse med retsstatens principper. De, der overtræder loven, skal retsforfølges og
dømmes. EU vil i 2009 komme tættere på at være et egentligt retligt område gennem
initiativer til forbedring af gensidig anerkendelse i straffe- og civilretlige anliggender på flere
konkrete områder (domme, proceduremæssige rettigheder, arv og testamenter). For at sikre
EU-borgernes sikkerhed vil Kommissionen også fremlægge en række forslag vedrørende
specifikke og nye former for kriminalitet: bedre forebyggelse af misbrug af børn og
menneskehandel; øget internationalt samarbejde om bekæmpelse og forebyggelse af
internetkriminalitet og begrænsning af risikoen for terrorangreb, der indebærer kemiske,
biologiske, nukleare og strålingsmæssige farer.
2.4.
Europa som verdenspartner
I en globaliseret verden er det ikke nok blot at tage fat på de ovennævnte mål og udfordringer
i et europæisk forum. De skal tages op inden for rammerne af EU's eksterne politik, som altid
vil kombinere en langsigtet strategisk tilgang med en respons på aktuelle udenrigspolitiske
behov.
Kommissionen vil i 2009 fortsat pleje sine langsigtede forbindelser med vigtige partnere. Det
seneste år har vist betydningen af at dele visioner med USA i perioder med store
vanskeligheder. Det har også vist den gensidige betydning af gode forbindelser med Rusland
og formulering af effektive politikker på områder som energi, migration, handel og
investering. Den finansielle krise har igen understreget behovet for at udbygge Europas
forbindelser med centrale partnere i Asien såsom Kina, Indien og Japan samt med andre
vækstøkonomier som f.eks. Brasilien.
Krisen i Georgien i sommeren 2008 viste to facetter af EU's eksterne politik. Den viste for det
første, at Den Europæiske Union opfattes som en positiv aktør inden for konfliktforebyggelse
og -løsning, som er i stand til at mægle i de mest spændte situationer. Den gjorde det
endvidere nødvendigt for EU igen at handle hurtigt og med beslutsomhed, ikke kun ad
diplomatiske kanaler, men også ved at bringe omfattende humanitær bistand ud til de
nødlidende.
1
KOM(2008) 359 og SEK(2008) 2026.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
To måneder senere viste den finansielle krise igen, at EU er blevet en central spiller, når der er
behov for virkeligt globale løsninger. Kommissionen vil fortsætte med at spille en central
rolle under den kommende række af internationale topmøder og vil både søge at genskabe
tilliden til det internationale finansielle system og iværksætte langsigtede overvejelser
omkring en reform af den globale økonomiske styring.
Kommissionen vil navnlig prioritere:
Fortsættelsen af udvidelsesprocessen, herunder navnlig forhandlingerne med Kroatien, som
går ind i en afgørende fase. Mulighederne for medlemskab af EU for de andre lande på
Vestbalkan vil blive overvejet yderligere, og tiltrædelsesforhandlingerne med Tyrkiet vil
fortsætte i takt med landets interne reformer. Kommissionen vil også blive ved med at
holde særligt øje med den økonomiske og politiske udvikling i Kosovo.
Indsatsen for at udvikle Barcelonaprocessen: Middelhavsunionen og det østlige
partnerskab er en yderligere anerkendelse af betydningen af effektive og omfattende
forbindelser med EU's naboer. Udfordringer inden for f.eks. sikkerhed, migration og
klimaændringer kan bedre tages op, hvis vi opbygger de rigtige forbindelser med EU's
naboer. Kommissionen vil inden for rammerne af den europæiske naboskabspolitik udvikle
idéer, som kan sikre EU den rigtige balance mellem øgede økonomiske og politiske
forbindelser med nabolandene som helhed og behovet for at skræddersy forbindelserne til
forskellige regioner og forskellige partnere.
Det vil være helt afgørende, at der opbygges et effektivt arbejdsfællesskab med den nye
amerikanske administration, hvis det skal være muligt at tage fat på globale spørgsmål som
klimaændringer, fremme sikkerhed og stabilitet og udvikle økonomisk og
reguleringsmæssigt samarbejde.
Gennemførelsen af Doha-udviklingsdagsordenen har fortsat høj prioritet, fordi det er en af
de bedste måder, hvorpå man kan skabe nye markedsmuligheder for EU's virksomheder,
fremme udvikling og begrænse protektionismen på internationalt plan. Samtidigt hermed
vil EU videreføre og om muligt afslutte igangværende bilaterale handelsforhandlinger.
Konsolidering af forbindelser med udviklingslande, der er baseret på virkeliggørelse af
millennium-udviklingsmålene og opbygning af alliancer med dem i globale anliggender,
som ofte rammer dem hårdt, f.eks. energi- og fødevaresikkerhed, klimaændringer og
migration. Kommissionen vil fortsætte med at udbygge de etablerede forbindelser med
udviklingslandene.
3.
B
EDRE
REGULERING
REGULERINGSKULTUR
-
INDFRIELSE
AF
LØFTER
OG
ÆNDRING
AF
Set i lyst af den finansielle krise og den økonomiske situation er behovet for god regulering af
hensyn til økonomisk konkurrenceevne større end nogensinde tidligere. Fremme af enklere og
bedre regulering uden unødvendige administrative byrder forbliver derfor et centralt element i
Kommissionens lovgivning i 2009. Der vil blive lagt vægt på at forbedre kvaliteten af nye
forslag, forenkle eksisterende lovgivning og begrænse de administrative byrder. Som altid
afhænger resultaterne af denne indsats af et godt samarbejde med de andre institutioner og
medlemsstaterne. EU vil indlede drøftelser med centrale internationale partnere om
reguleringssamarbejde og harmonisering af standarder og regler.
Der vil med den tredje strategiske gennemgang af programmet for bedre lovgivning blive
rapporteret om de tre kerneelementer under dagsordenen for bedre regulering -
konsekvensvurdering, forenkling og begrænsning af den administrative byrde. Der vil i den
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbindelse blive redegjort for, hvordan Kommissionen vil styrke sit system for
konsekvensvurdering, herunder gennem anvendelse af de reviderede retningslinjer og ved at
revidere den fælles metode til konsekvensanalyse fra november 2005. Strategien til forenkling
af reguleringen vil blive revideret og ajourført, og det samme gælder
kodifikationsprogrammet. Samtidig vil gennemførelsen af handlingsprogrammet til
begrænsning af administrative byrder blive revideret, og resultaterne i forhold til målet, som
er en reduktion på 25 % i 2012, vil blive vurderet. På det grundlag og med udgangspunkt i
intensivt internt arbejde og input fra Gruppen af højtstående uafhængige interesserede parter
vedrørende administrative byrder vil Kommissionen fremlægge forslag, der skal medvirke til
at nå dette mål.
Da den nuværende Kommission tiltrådte i 2004, screenede den forslag, der var på bedding, for
at se, om de var relevante i forhold til de politiske mål og i overensstemmelse med standarder
for bedre lovgivning, og den opstillede på den baggrund en liste med et betragteligt antal
forslag, der skulle trækkes tilbage. Kommissionen har til hensigt at foreslå, at dens efterfølger
iværksætter en tilsvarende foranstaltning. Kommissionens lovgivningsprogram indeholder
supplerende lovforslag, som den har til hensigt at trække tilbage.
Indsatsen for at forbedre anvendelsen af fællesskabslovgivningen vil fortsætte. Det
pilotprojekt, der blev iværksat i april 2008 af Kommissionen og medlemsstaterne om
tilvejebringelse af information, problemløsning og korrektion af overtrædelser, vil blive
evalueret.
4.
O
PLYSNING OM
EU
Den økonomiske nedgang og det forhold, at ratificeringen af Lissabon-traktaten endnu ikke er
overstået, styrker behovet for at koncentrere oplysningsindsatsen om EU's konkrete resultater
og spørgsmål, som er af særlig betydning for borgernes dagligdag.
2009 bliver det første år, hvor de tværinstitutionelle prioriteter vil blive vedtaget af Rådet,
Europa-Parlamentet og Kommissionen i overensstemmelse med det såkaldte partnerskab om
formidling af Europa. Med 375 millioner vælgere, der skal mobiliseres, bliver valget til
Europa-Parlamentet den vigtigste tværinstitutionelle kommunikationsprioritet, der er vedtaget
af de tre institutioner. Kommunikationsaktiviteterne vil navnlig blive rettet mod grupper, som
er mindre optaget af EU-spørgsmål, f.eks. unge, kvinder og arbejdsløse.
Koordinering med Europa-Parlamentet og medlemsstaterne vil også have stor betydning for
informeringen om fremskridt med energi-/klimaændringspakken forud for konferencen i
København i december 2009 samt om tyveåret for overgangen til demokrati i central- og
østeuropa. Kommissionen vil under denne brede overskrift sætte fokus på fejringen af
tyveåret for Berlin-murens/jerntæppets fald og femåret for udvidelsen i 2004 og understrege
de fælles værdier, der forbinder europæerne, såsom demokrati, frihed og solidaritet.
Nu, hvor EU forsøger at få bugt med den finansielle krise og dens eftervirkninger inden for
økonomien som helhed, vil det endelig også være vigtigt for alle tre institutioner at informere
om samarbejdet om at fremme vækst, beskæftigelse og solidaritet.
Kommissionens supplerende kommunikationsprioriteter vedrører EU's positive rolle på
områder, hvor borgerne i stigende grad har givet udtryk for bekymringer: sikkerhed i
almindelighed og behovet for et Europa, der internationalt står stærkere.
Tværinstitutionelle kommunikationsprioriteringer for 2009
Valget til Europa-Parlamentet i 2009
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Energi og klimaændringer
Tyveåret for overgangen til demokrati i central- og østeuropa
Fremme af vækst, beskæftigelse og solidaritet
Andre planlagte kommunikationsprioriteter for 2009
Det fremtidige Europa for borgerne
Europa i verden
Eftersom 2009 bliver det europæiske år for kreativitet og innovation vil der være særlig
opmærksomhed omkring dette emne i forbindelse med meddelelsen om fremme af vækst,
beskæftigelse og solidaritet.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0013.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 5.11.2008
KOM(2008) 712 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2009
Det er tid at handle for et bedre Europa
DEL 2: BILAG
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0014.png
BILAG 1 – Liste over strategiske og prioriterede initiativer
STRATEGISKE INITIATIVER
Titel
Lissabon-strategien for vækst
og jobskabelse
Europæiske rammer for
økonomisk genopretning
Forslagets eller
retsaktens art
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Lovgivningsmæssige og
ikke-lovgivningsmæssige
foranstaltninger/Endnu
ikke fastlagt
Lovgivnings-
foranstaltninger/Endnu
ikke fastlagt
Mål og anvendelsesområde
Meddelelsen vil redegøre for gennemførelsen af reformerne i medlemsstaterne og i EU
som helhed og indeholde forslag til en strategi for perioden efter 2010.
Kommissionen vil gennemføre foranstaltninger, som er fastlagt i Lissabon-strategipakken
fra november 2008, i lyset af konklusionerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde. Den vil
navnlig fokusere på foranstaltninger, der skal afhjælpe krisens indvirkning på økonomien
som helhed.
Denne pakke med finansielle foranstaltninger vil blive til på grundlag af en igangværende
omfattende vurdering af reglernes tilstrækkelighed, af tilsynet, gennemsigtigheden for alle
finansielle aktører og alle vigtige kapitalmarkedsinvestorer - herunder hedgefonde og
privatkapital - som kan gøre det muligt at fastlægge foranstaltninger til afhjælpning af
konstaterede mangler. Den vil også omfatte aflønning af ledere og derivatmarkeder. Der vil
blive taget behørigt hensyn til Europa-Parlamentets beslutninger på dette område.
Kommissionen vil tage hensyn til anbefalingerne fra Larosière-gruppen vedrørende tilsyn
med EU's finansielle markeder
Den tredje strategiske gennemgang af programmet for bedre lovgivning vil omhandle tre
kerneelementer på dagsordenen for bedre lovgivning - konsekvensanalyse, forenkling og
begrænsning af den administrative byrde. Den tager sigte på at styrke
konsekvensanalysesystemet. Strategien for forenkling af lovgivningen vil blive revideret
og ajourført på samme måde som kodificeringsprogrammet. Samtidig vil gennemførelsen
af handlingsprogrammet til begrænsning af administrative byrder blive revideret og
Pakke vedrørende de
fremtidige finansielle
markeder
Tilsyn med EU's finansielle
markeder
Pakken "Bedre lovgivning":
a) Kommunikation om måling
af administrativ byrde og
opstilling af mål for
sektorreduktioner
Lovgivnings-
foranstaltninger/Endnu
ikke fastlagt
a) Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
b) Ikke-lovgivningsmæssig
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0015.png
b) Tredje rapport om
forenklingsstrategi
foranstaltning/
Kommissionens
arbejdsdokument
resultaterne i forhold til målet, som er en reduktion på 25 % i 2012, vil blive evalueret.
Kommissionen vil fremsætte yderligere forslag, der skal begrænse de administrative
byrder.
Denne meddelelse redegør nærmere for, hvordan EU vil nå sit mål med hensyn til at
begrænse den gennemsnitlige globale temperaturstigning til 2 grader over det
førindustrielle niveau, og for EU's vurdering af, hvordan alle lande kan tilskyndes til at
gøre en yderligere indsats for at bekæmpe klimaændringer, herunder af investerings-
/finansieringsløsninger. Den vil redegøre for en samlet EU-holdning forud for FN's
klimakonference i København i november 2009.
Kommissionen vil på Det Europæiske Råds opfordring fremlægge en samlet strategi for
Østersøregionen
Meddelelsen vil redegøre for de fælles prioriteter og mål for den fremtidige udvikling af
EU som et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed som udgangspunkt for
fastlæggelse af de midler og planlægning af de initiativer, der egner sig bedst til at
virkeliggøre prioriteterne og målene på EU-plan. Den vil blive baseret på centrale
strategidokumenter som den europæiske pagt om indvandring og asyl, meddelelserne af
17. juni 2008 om indvandring og asyl, meddelelsen om e-justice og
narkotikahandlingsplanen.
Kommissionen vil i 2009 træffe foranstaltninger til gennemførelse af det fornyede
udvidelseskonsensus, herunder Rådets anmodning om at fremskynde stabiliserings- og
associeringsprocessen for landene på Vestbalkan.
Pakken vil omfatte en "paraplymeddelelse" og 12 handlingsplaner.
Meddelelse om EU's holdning Ikke-lovgivningsmæssig
op til FN's COP-15-konference foranstaltning/Meddelelse
om klimaændringer i
fra Kommissionen
København
EU-strategi for Østersø-
regionen
Meddelelse om Stockholm-
programmet for frihed,
sikkerhed og retfærdighed
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Udvidelsesstrategi og
-udfordringer
Pakke vedrørende EU's
naboskabspolitik
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0016.png
Budgetrevision
Ikke lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Formålet er at undersøge, hvilke reformer der er behov for, for at optimere Europas bidrag
til at tackle de største udfordringer i det næste tiår med udgangspunkt i principperne om
merværdi i forfølgelsen af den fælles interesse og udgiftseffektivisering, og hvordan dette
bidrag bør finansieres. Denne analyse vil udgøre et vigtigt input til forslag, der skal
fremlægges af den næste Kommission, for nye flerårige finansieringsrammer.
(12 initiativer)
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0017.png
PRIORITEREDE INITIATIVER
Titel
Begrænsning af regnskabs-
byrder for små virksomheder
Forslagets eller
retsaktens art
Lovgivningsforslag/
Direktiv
Retsgrundlag: EF-
traktaten, artikel 95
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/henstilling
Mål og anvendelsesområde
Dette forslag tager sigte på at fjerne administrative byrder for små virksomheder
inden for regnskabsføring, og omfatter herunder fritagelse for de mindste
virksomheder.
Initiativet hidrører fra meddelelsen om evaluering af det indre marked, der blev
offentliggjort i november 2007. Hovedformålet er at afgrænse god praksis og
anbefale foranstaltninger, der skal gennemføres af medlemsstaterne og
Kommissionen på de forskellige områder, som medlemsstaterne har ansvaret for
med hensyn til gennemførelse og håndhævelse af regler for det indre marked. De
anbefalede foranstaltninger og den gode praksis formuleres under anvendelse af en
"bottom-up"-metode, i et tæt samarbejde med medlemsstaterne.
Ifølge Kommissionens oplysninger er håndhævelsen af forbrugerlovgivningen langt
fra ensartet. På grundlag af samarbejde med medlemsstaterne under forordningen om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde vil Kommissionen redegøre for måder, hvorpå
håndhævelsen kan styrkes til fordel for forbrugerne, navnlig med hensyn til
grænseoverskridende spørgsmål.
Der vil i meddelelsen blive gjort rede for markedsovervågningsresultaterne
vedrørende detailhandelen i forbindelse med evalueringen af det indre marked.
Formålet med overvågningen er at identificere eventuelle markedssvigt i
detailhandelssektoren set fra både forbrugernes og virksomhedernes synspunkt. Det
betyder, at detailhandelstjenesterne vil blive analyseret som centrale
formidlingstjenester i den moderne økonomi, der tjener som mellemled mellem
tusinder af producenter og endelige forbrugere. Meddelelsen vil dække både
Anbefaling vedrørende
partnerskaber i forbindelse
med gennemførelsen af det
indre marked
Meddelelse om håndhævelse af Ikke-lovgivningsmæssig
forbrugerlovgivningen
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Meddelelse om overvågning af
detailsektoren
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0018.png
detailhandelen og de markeder, der befinder sig før og efter detailhandelsleddet.
Revision af Europa-
Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/35/EF om
bekæmpelse af forsinket
betaling i handelstransaktioner
Initiativ til opfølgning af
hvidbogen om søgsmål om
skadeserstatning for
overtrædelse af EU's
antitrustregler
Lovforslag/direktiv
Retsgrundlag: EF-
traktaten, artikel 95
Den eksisterende lovgivning bør revideres for at skabe forretningsvilkår, der kan
sikre rettidig betaling af forretningsgæld, for navnlig at forbedre konkurrenceevnen
for SMV, med særlig vægt på grænseoverskridende handelstransaktioner.
Endnu ikke fastlagt
Hvidbogen om søgsmål om skadeserstatning blev vedtaget med det formål at
fremme og yderligere centrere diskussionerne om erstatningssøgsmål ved at
formulere konkrete anbefalinger til et effektivt klagesystem for ofre for
antitrustovertrædelser i Europa. Disse ofre har ifølge EF-traktaten ret til erstatning.
Navnlig borgerne og små og mellemstore virksomheder kan lide skade, for hvilken
der i øjeblikket ikke ydes erstatning. Der bør ifølge Kommissionen foreslås
opfølgningsforanstaltninger.
Meddelelsen vil omhandle instrumenter til sikring af landbrugsprodukternes kvalitet,
som fastlægges på baggrund af reaktionerne på grønbogen om
landbrugsproduktkvalitet. Meddelelsen vil danne grundlaget for yderligere
specifikke forslag, som eventuelt fremlægges i 2010 og kunne dække følgende
områder: krav og standarder for landmænd, der ikke blot vedrører hygiejne og
sikkerhed, EU-handelsnormer, EU-kvalitetsordninger (navnlig dem, der er relateret
til geografiske betegnelser og traditionelle specialiteter) og certificeringsordninger
for fødevarekvalitet.
Den fælles fiskeripolitik skal revideres senest i 2012. Med henblik på at forberede
en reform vil der blive iværksat en offentlig debat i 2009, der skal munde ud i et
forslag i slutningen af 2010.
Universiteterne har en central placering i videntrekanten: uddannelse, forskning og
innovation. De spiller en afgørende rolle i skabelsen af et kundskabernes Europa og
skal i højere grad tage hensyn til samfundets behov. Meddelelsen vil trække på
bedste praksis og omhandle retningslinjer og strukturer for bedre og tættere
Meddelelse om kvalitetspolitik
for landbrugsprodukter
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Grønbog om reformen af den
fælles fiskeripolitik
Meddelelse om dialogen
mellem universiteter og
virksomheder
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/grønbog
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0019.png
samarbejde mellem universiteter og virksomheder med henblik på at sænke
barriererne mellem universiteter og virksomheder, forbedre forvaltning, gøre
læseplanerne mere relevante, styrke iværksætteraspektet på universiteterne og blandt
studerende, øge mobiliteten og udvikle og styrke universiteternes rolle i forbindelse
med livslang læring.
Grønbog om
grænseoverskridende
bevægelighed for unge
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Grønbog
Grønbogen bliver udgangspunkt for et initiativ, der har til formål at øge
bevægeligheden ud over Erasmus-programmet. Den skal få de berørte parter
inddraget i en debat om mulige nye måder, hvorpå man kan tilskynde til og støtte
grænseoverskridende mobilitet for unge. Initiativet omfatter ikke kun
universitetssektoren, men også unge mere generelt, f.eks. inden for faglig
uddannelse, voksenuddannelse og frivilligt arbejde, unge iværksættere og kulturlivet.
Det er Kommissionens sigte at foreslå en forsknings- og innovationsstrategi for IKT,
der sætter Europa i stand til at føre an på IKT-området, at støtte væksten i nye
virksomheder og at gøre bedre brug af IKT-innovationer med henblik på at tage fat
på centrale samfundsøkonomiske udfordringer.
Denne meddelelse er en opfølgning af en første meddelelse (KOM(2008) 241 af 13.
maj 2008) og vil bidrage til at kvantificere IKT'ens potentiale med hensyn til at
bidrage til at forbedre energieffektiviteten i hele økonomien og identificere mulige
foranstaltninger, der kan bidrage til at sikre, at et sådant potentiale udnyttes.
Meddelelsen kommer til at omhandle ressourcebehov og -kilder, idet alle tænkelige
veje til at mobilisere private investeringer, herunder privat egenkapital og
venturekapital, forbedre koordineringen mellem finansieringskilder og tilvejebringe
yderligere midler, bliver udforsket. Det vil i meddelelsen navnlig blive undersøgt,
om der er mulighed for at oprette en ny mekanisme til demonstration i industriel
skala og markedsintroduktion af avanceret lav-CO
2
-teknologi, og omkostninger og
fordele ved at benytte skatteincitamenter til innovation vil blive afvejet.
Initiativet knytter an til transporthvidbogen fra 2001 og midtvejsrevisionen heraf i
2006. Formålet med initiativet er at stimulere til en bred debat om transportscenarier
Meddelelse om IKT, F&U og
innovation
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Anden meddelelse om IKT til
støtte for energieffektivitet
Meddelelse om finansiering af
kulstoffattig teknologi
Meddelelse om transportens
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0020.png
fremtid
fra Kommissionen
med en 20-40-årig tidshorisont og at udvikle værktøjer og tilvejebringe teknisk støtte
til en overordnet tilgang til bæredygtig transport, hvilket vil gøre det muligt at
afgrænse problemer og muligheder, der fra nu af og frem til 2050 vil kræve en
indsats.
Dette initiativ har til formål at:
sikre fri bevægelighed for alle retsafgørelser på det civil- og handelsretlige
område ved gradvis afskaffelse af fuldbyrdelsesproceduren i civil- og
handelsretlige anliggender
tilpasse forordningens bestemmelser til nye internationale instrumenter på det
berørte område som f.eks. Haag-konventionen om eksklusive værnetingsaftaler
forbedre anvendelsen af de af forordningens bestemmelser, hvis anvendelse har
givet anledning til problemer
gøre samarbejdet mellem retterne mere effektivt, og at
oprette et fuldstændigt og harmoniseret system til bestemmelse af retternes
kompetence og lette anerkendelse og håndhævelse af afgørelser i civil- og
handelsretlige anliggender.
Den Europæiske Asylstøttemyndighed skal bl.a. yde praktisk bistand til
medlemsstaterne i forbindelse med beslutninger om asylansøgninger, navnlig ved at
arbejde sammen om en fælles tilgang til oplysninger om hjemland og indførelse af et
fælles europæisk asylcurriculum.
Denne pakke vil fremme retsforfølgning af lovovertrædere og beskyttelse af ofre,
navnlig de mest sårbare, med særlig fokus på børn.
Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 44/2001
om retternes kompetence og
om anerkendelse og
fuldbyrdelse af retsafgørelser
på det civil- og handelsretlige
område (Bruxelles I)
Lovforslag/forordning
Retsgrundlag: EF-
traktaten, artikel 65
Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets
forordning om oprettelse af en
europæisk asylstøtte-
myndighed
Pakke vedrørende organiseret
kriminalitet: hjælp til ofre
a) Forslag til Rådets
rammeafgørelse om
bekæmpelse af seksuel
udnyttelse af børn og
børnepornografi
Lovforslag/forordning
Retsgrundlag: EF-
traktaten, art. 66 og/eller
308
a) Lovforslag/ramme-
afgørelse (RIA)
Retsgrundlag: EU-
traktaten, artikel 29, 31 og
34
a) I overensstemmelse med den generelle børnebeskyttelsespolitik bør forslaget
medvirke til at forbedre beskyttelsen af børn, som på nuværende tidspunkt er
omhandlet i rammeafgørelse 2004/68/RIA om seksuelt misbrug, navnlig i form af
seksuel udnyttelse og børnepornografi. Det er nødvendigt at tage hensyn til nye
kriminelle fænomener og indføje nye bestemmelser, der bringer EU-lovgivningen på
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0021.png
b) Forslag til Rådets
rammeafgørelse om
forebyggelse og bekæmpelse
af menneskehandel og
beskyttelse af ofre
c) Rammeafgørelse om ydelse
af bistand til ofre for
kriminalitet i EU
d) Ændring af direktivet om
kompensation til ofre for
kriminalitet
e) Foranstaltninger til
bekæmpelse af
internetkriminalitet
b) Lovforslag/ramme-
afgørelse (RIA)
Retsgrundlag: EF-
traktaten, artikel 29,
artikel 31, litra e), og
artikel 34, stk. 2, litra b)
c) Lovforslag/ramme-
afgørelse (RIA)
Retsgrundlag: EU-
traktaten, artikel 31
d) Lovforslag/direktiv
Retsgrundlag: EF-
traktaten, artikel 65
e) Lovforslag/ramme-
afgørelse (RIA)
Retsgrundlag: EU-
traktaten, artikel 29, 30, 31
og 34
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelser
fra Kommissionen
linje med de højeste internationale standarder.
b) Forslaget skal styrke retsforfølgning, støttemekanismer for ofre og rettigheder for
ofre i straffesager som særligt sårbare ofre med specifik fokus på børn og kvinder.
c) Rammeafgørelsen fra 2001 om ofres stilling i forbindelse med straffesager er
utilfredsstillende og kun gennemført i ringe omfang. Der foreslås en ny
rammeafgørelse for at sikre bedre nødvendig bistand til ofre for kriminalitet i alle
EU's medlemsstater.
d) Formålet er først og fremmest at forbedre retssikkerheden og fleksibiliteten og at
imødekomme borgernes berettigede forventninger.
e) For at besvare nylige angreb mod kritiske informationsinfrastrukturer i visse
medlemsstater er det nødvendigt at fastlægge fælles strafferetskriterier for at styrke
det internationale samarbejde om bekæmpelse og forebyggelse af internetangreb.
Dette vedrører navnlig de såkaldte botnet og andre instrumenter, der anvendes til at
iværksætte storstilede kriminelle angreb.
Denne pakke omhandler de politikker, der kan tages i brug for at afværge KBNS-
trusler på EU-plan, herunder tekniske/videnskabelige metoder, som terrorister kan
anvende til gennemførelse af deres angreb.
Formålet er at sikre, at der på EU-plan gøres alt, hvad der er muligt for at forhindre
terrorister og andre i at få adgang til stoffer eller våben, der frembyder strålingsrisici
eller biologiske eller kemiske risici.
Pakke til terrorbekæmpelse:
a) Meddelelse om kemiske,
biologiske og nukleare trusler
og stråletrusler (KBNS)
b) Meddelelse om biologisk
beredskab
c) Handlingsplan til
begrænsning af
strålingsrisiko/nuklear risiko i
Den Europæiske Union
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0022.png
d) God praksis ved
forebyggelse af og
foranstaltninger over for
KBNS-situationer, herunder
påvisning
Meddelelse om gensidig
anerkendelse i strafferetlige og
civilretlige anliggender
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Dette initiativ skal være en opfølgning af en undersøgelse om gensidig anerkendelse
med forslag til fremtidige løsninger, herunder om lovgivnings- og
ledsageforanstaltninger (handlingsplan).
Hovedformålet med initiativet er at tage fat på de horisontale problemer, der opstår
ved anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse og manglerne ved den
eksisterende ordning for samarbejde i strafferetlige anliggender.
Dette initiativ tager sigte på at fastsætte fælles minimumsstandarder for at sikre
retfærdig rettergang i EU for at fremme gensidig tillid og således fremme gensidig
anerkendelse. Behovet for fælles minimumsstandarder for retten til forsvar skyldes
den gensidige anerkendelse, som ikke kan fungere effektivt, hvis medlemsstaterne
ikke har tillid til hinandens retsvæsener.
Kommissionen har til formål at analysere og evaluere udviklingen i den sektorielle
sociale dialog siden 1998 og eventuelt foreslå ændringer.
På nuværende tidspunkt er der kun en håndfuld lande, der har fastlagt klare
foranstaltninger til begrænsning af uligheder på sundhedsområdet. Denne
meddelelse har til formål at højne bevidstheden og gøre bekæmpelsen af uligheder
på sundhedsområdet til en politisk prioritet i alle EU-lande. Den vil støtte
medlemsstaterne i deres bestræbelser for at bekæmpe uligheder på sundhedsområdet,
navnlig gennem strukturfondene og udveksling af god praksis, og hjælpe med at
forbedre eksisterende mekanismer til overvågning af uligheder i sundhedssektoren i
EU og udbrede målsætningen om at begrænse ulighederne på sundhedsområdet i
EU-politikkerne.
Lovforslag/ramme-
Juridisk instrument vedrørende afgørelse (RIA)
proceduremæssige rettigheder i Retsgrundlag: EF-
strafferetlige anliggender
traktaten, artikel 31, stk. 1,
litra c)
Meddelelse om den sektorielle
sociale dialog
Solidaritet på
sundhedsområdet:
Begrænsning af uligheder på
sundhedsområdet i EU
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0023.png
Indsats mod kræft: EU-
platform
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Etablering af EU-platform med mange forskellige fagfolk på alle niveauer (EU og
nationalt, regionalt og lokalt niveau) til en indsats mod kræft, der kan tjene som
model for bekæmpelse af ikke-overførbare sygdomme generelt, og som skal dække
aspekter som f.eks.:
• sammenlignelige data og dokumentation til støtte for læring og deling af viden
• prioriteter for kræftforskning
• forebyggelse (f.eks. bekæmpelse af rygning og styrkelse af kræftscreening)
• identificering og fremme af god praksis inden for kræftbehandling i Europa
• ajourføring af Den Europæiske Kræftkodeks med konkrete videnskabeligt baserede
anbefalinger til borgerne med henblik på at begrænse kræftrisikoen.
Forslag om retningslinjer for en europæisk indsats mod Alzheimers, som bygger på
de fremskridt, der er gjort under det slovenske og det franske formandskab. Dette
kan dække aktiviteter i både EU og medlemsstaterne og på berørte parters niveau.
Henstillingen vedrører vaccination af børn for familier med børn, der flytter til en
anden medlemsstat, og tager fat på utilstrækkelig vaccinationsdækning for visse
børnesygdomme, der kan forebygges ved vaccination. Som følge af den frie
bevægelighed i EU kommer flere og flere EU-borgere i kontakt med
sundhedssystemer, der er organiseret på en anden måde end i deres oprindelsesland.
Forskelle på vaccinationsplaner for børn kan skabe problemer for disse familier og
udgøre sundhedsrisici.
Hiv/aids udgør et stort problem i mange medlemsstater og de tilgrænsende lande. På
trods af betragtelige fremskridt med hensyn til diagnose, behandling og pleje stiger
antallet af nye hiv-smittede stadig i Europa. Afhængigt af situationen er de største
problemer, f.eks. at unge bliver smittet, den begrænsede adgang til behandling og
medicin eller stigmatisering af sygdommen og diskriminering af personer, der har
hiv/aids.
Den nye strategi vil fokusere dels på prioriteter og foranstaltninger, der skal sikre
bedre adgang til behandling, pleje og støtte i hele Europa, dels på en indsats over for
stigmatisering og diskriminering og knytte an til bredere folkesundhedsspørgsmål
som f.eks. kvæstelser, stofmisbrug og kønssygdomme.
Forslag til et
kommissionsinitiativ
vedrørende Alzheimers
Rådshenstilling om
grænseoverskridende aspekter
ved vaccination af børn
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Lovgivningsforslag/
Rådshenstilling
Retsgrundlag: EF-
traktaten, artikel 152,
stk. 4, litra c)
Meddelelse om bekæmpelse af Ikke-lovgivningsmæssig
hiv/aids i EU og de
foranstaltning/Meddelelse
tilgrænsende lande - strategi og fra Kommissionen
anden handlingsplan (2010-
2014)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0024.png
Rapport om udviklings-
finansiering og bistands-
effektivitet - virkeliggørelse af
millenniumudviklingsmålene
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Den obligatoriske rapport om udviklingsfinansiering og udviklingsbistandens
nyttevirkning er af særlig betydning i 2009 på grund af den specielle internationale
kontekst: den ligger i forlængelse af forummet i Accra (3. forum på højt plan om
bistandseffektivitet, september 2008), af mødet i New York (FN-møder på højt plan
om Afrikas udviklingsbehov og millenniumudviklingsmålene, den 22. og 25.
september 2008) og af Doha-mødet (International FN-opfølgningskonference om
finansiering af udvikling, der skal behandle gennemførelsen af Monterrey-
konsensussen, november-december 2008). Det er af afgørende betydning at bygge
videre på den dynamik, der er skabt gennem disse internationale arrangementer, for
at følge EU-agendaen og bekræfte forpligtelsen til at fremskynde virkeliggørelsen af
millenniumudviklingsmålene.
Udviklingslandene bør være i stand til at sikre deres befolkninger en ligeligt fordelt
sundhedsservice af god kvalitet, som bidrager til at styrke den nationale
samhørighed og nå millenniumudviklingsmålene. Uden en klar, omfattende og
forudsigelig national plan for finansiering af sundhedsvæsenerne, som er fastlagt
med alle de berørte nationale og internationale partnere, kan der ikke sikres
bæredygtig udvikling. Denne kommunikation udgør EU's respons og foreslår
operationelle værktøjer, der samler donorerne, de berørte lande og andre potentielle
aktører (diasporaer, fonde m.m.).
Lovgivningsmyndigheden indsatte en revisionsbestemmelse i hver af de syv
finansielle RELEX-instrumenter for perioden 2007-2013. Denne bestemmelse
fastsætter, at der til lovgivningsmyndigheden skal indgives en rapport, der evaluerer
gennemførelsen af de forskellige bestemmelser, og som eventuelt er ledsaget af
forslag til lovgivningsændringer.
I 2009 vil der være gået 5 år efter udvidelsen med ti nye medlemsstater. Det lader til,
at hverken de gamle eller de nye medlemsstater har forstået konsekvenserne af
udvidelsen særlig godt. Der er vigtigt at evaluere de økonomiske konsekvenser af
udvidelsen for gamle og nye medlemsstater med henblik på at afgrænse styrker og
svagheder og vurdere konsekvenserne for de forskellige politikker.
Meddelelse om social sikring
inden for sundhed og reform af
finansieringen af sundheds-
systemerne i udviklingslande
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Meddelelse om
midtvejsrevision af de
finansielle RELEX-
instrumenter
Meddelelse om EU's fem år
efter udvidelsen
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
Ikke-lovgivningsmæssig
foranstaltning/Meddelelse
fra Kommissionen
(37 initiativer)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0025.png
BILAG 2 - Liste over forenklingsinitiativer
Titel
Kommissionens forordning
om fysisk kontrol af
eksporterede landbrugs-
produkter, der er genstand for
restitutioner
Kommissionens meddelelse
om formel anerkendelse af
forældelsen af en række EF-
retsakter på landbrugsområdet
Kommissionens forordning
om intervention på markedet
for skummetmælkspulver
Forenklingsinitiativets
art
Revision
Anvendelsesområde og mål
Under den fælles markedsordning bliver denne forordning fra 1. januar 2009 og to
eksisterende kommissionsforordninger (EF) nr. 2090/2002 og (EF) nr. 3122/94 til én ny
forordning, der træder i kraft på den samme dato.
Ophævelse
Formålet med forslaget er at ophæve forældede kommissionsretsakter, der ikke er af
praktisk relevans eller bredere interesse, og herved bidrage til at ajourføre og forenkle
den gældende fællesskabsret. Med denne ophævelse fremstår den "essentielle" EU-
lovgivning, der reelt anvendes og generelt finder anvendelse.
Initiativet har til formål at ændre gennemførelsesbestemmelserne på grund af
afskaffelsen af støtten til privat oplagring af skummetmælkspulver og at sikre
gennemførelse af de nye regler om standardisering af proteinindholdet i
skummetmælkspulver. Der indføres tekniske tydeliggørelser og forenkling (f.eks.
vedrørende sikkerhedsbestemmelser).
Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 erstattes efter planen af en ny forordning om
direkte betalinger i 2008. Formålet med omarbejdningen er at ophæve forældede
bestemmelser, der er knyttet til støtteordninger, som skal afskaffes eller afkobles, indtil
der foreligger resultater af sundhedskontrollen.
Revision
Revision af Kommissionens
Omarbejdning
forordning 1973/2004 om
gennemførelse af
sundhedskontrol, hvad angår
støtteordninger som omhandlet
under afsnit IV (om andre
støtteordninger) og afsnit IVa i
forordningen
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0026.png
Revision af Kommissionens
forordning (EF) nr. 796/2004
om gennemførelses-
bestemmelser vedrørende
krydsoverensstemmelse,
graduering og det integrerede
forvaltnings- og kontrolsystem
Revision af Kommissionens
forordning (EF) nr. 795/2004
om gennemførelses-
bestemmelser til
enkeltbetalingsordningen
Kommissionsforordning, der
fastsætter fælles regler for
opkøb ved offentlig
intervention
Rådsforordning om ophævelse
af en række forældede
landbrugsretsakter
Meddelelse om de nationale
domstoles håndhævelse af
statsstøttereglerne
Omarbejdning
Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 erstattes efter planen af en ny forordning om
direkte betalinger i 2008. Formålet med omarbejdningen er at fastlægge fælles regler for
den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og for visse støtteordninger for
landbrugere.
Omarbejdning
Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 erstattes efter planen af en ny forordning om
direkte betalinger i 2008. Formålet med omarbejdningen af forordning (EF) nr.
795/2004 er at ophæve forældede bestemmelser, som er knyttet til
enkeltbetalingsordningen, der blev indført med reformen af den fælles landbrugspolitik i
2003, eller midlertidige regler, der er tilknyttet efterfølgende inddragelse af sektorer
under enkeltbetalingsordningen.
Initiativet er et resultat af forslagene om sundhedskontrol. Projektet vedrører forenkling
og harmonisering i en horisontal retsakt af gennemførelsesbestemmelser for
intervention, navnlig for korn, mejeriprodukter og kød.
Formålet med forordningen er at ophæve forældede rådsretsakter, der ikke er af praktisk
relevans eller bredere interesse, og herved bidrage til at ajourføre og forenkle den
gældende fællesskabsret. Med denne ophævelse fremstår den "essentielle" EU-
lovgivning, der reelt anvendes og generelt finder anvendelse.
Revision af meddelelsen fra 1995 om samarbejde mellem nationale retter og
Kommissionen på statsstøtteområdet. Den nye meddelelse vil være til støtte og bistand
for nationale retter, når de skal behandle ulovlig støtte, ved at fastsætte gældende
fællesskabsretspraksis og praksis ved beslutningstagning. Den vil også ajourføre og
styrke de støttemekanismer, der tilbydes nationale retter. Ved at rationalisere og
forbedre eksisterende vejledning vil meddelelsen forenkle opgaverne for de nationale
retter i forbindelse med håndhævelse af statsstøttereglerne.
Omarbejdning/revision
Ophævelse
Revision
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0027.png
Bedste praksis inden for
statsstøtte
Revision
Kodeksen for bedste praksis tager sigte på indførelse af god praksis for Kommissionens
og medlemsstaternes vedkommende med henblik på at øge statsstøtteprocedurernes
effektivitet, gennemsigtighed og forudsigelighed. Effektiviteten kan f.eks. forbedres ved
hjælp af forbedrede kontakter ved forudgående anmeldelse, incitamenter til mere
komplette anmeldelser fra medlemsstaternes side, mere standardiseret
informationsudveksling med medlemsstaterne samt strømlinede interne procedurer.
Forudsigeligheden kan forbedres ved hurtigere beslutningstagning. Og medlemsstaterne
vil opnå mere gennemsigtighed, hvad angår procedureskridt og planlagte frister.
En forenklet statsstøtteprocedure skal sikre hurtig vedtagelse af beslutninger i
ukomplicerede sager vedrørende anmeldt støtte, der træffes på grundlag af
standardvurderinger af horisontale statsstøtteinstrumenter samt sager med tilsvarende
fortilfælde. Meddelelsen bør bidrage til at forbedre statsstøtteprocedurernes effektivitet
ved at forenkle procedurerne for denne type sager.
Opfølgning af anden fase af høring af arbejdsmarkedets parter. Formålet med initiativet
er at indarbejde bestemmelserne om beskyttelse af arbejdstagernes helbred og sikkerhed
mod risici for arbejdsbetingede sygdomme i bevægeapparatet i en enkelt retsakt. Disse
bestemmelser er på nuværende tidspunkt fordelt på forskellige direktiver - Rådets
direktiv 90/269/EØF og Rådets direktiv 90/270/EØF. En enkelt retsakt vil være mere
omfattende, klarere og lettere at anvende. Det vil være til fordel for arbejdsgivere for så
vidt angår den retlige klarhed og for arbejdstagere, der vil opnå bedre beskyttelse mod
risici for sygdomme i bevægeapparatet.
Visse centrale bestemmelser i det nuværende direktiv er uklare eller vanskelige at
gennemføre og skaber derfor hindringer for virksomheder, når de skal gøre deres ret
gældende ved forsinket betaling. Det overordnede mål er at forhindre, at debitorer
betaler for sent, og gøre det muligt for kreditorerne fuldt ud at gøre deres ret gældende
ved for sen betaling. Forenklingen vil tydeliggøre beregningen af den anvendelige
rentesats, den sikrer en bedre beskrivelse af arten og omfanget af "ejendomsforbehold",
den indebærer en ny afgrænsning af, hvilke handelstransaktioner der er omfattet af
direktivet, og indebærer en klarere definition af "relevante omkostninger ved
inddrivelse", som også omfatter interne administrative omkostninger i forbindelse med
Meddelelse om en forenklet
statsstøtteprocedure
Revision
Fællesskabsinitiativ om
arbejdsbetingede sygdomme i
bevægeapparatet
Omarbejdning
Revision af Europa-
Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/35/EF om
bekæmpelse af forsinket
betaling i handelstransaktioner
Revision
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0028.png
sen betaling.
Forordning vedrørende
typegodkendelse af landbrugs-
og skovbrugskøretøjer
Ændring til bilag IV til
forordning (EF) nr. 2003/2003
om gødninger
Omarbejdning
Forslaget forenkler EU-lovgivningen om landbrugs- og skovbrugstraktorer gennem
erstatning af eksisterende lovgivning (herunder det nuværende rammedirektiv og
individuelle direktiver) med en hovedforordning. Forslaget vil ophæve 24 direktiver.
Det omfatter også skærpede krav til traktorbremser.
Formålet er at sikre, at CEN-standarderne kan betragtes som officielle analysemetoder,
der kan anvendes som reference ved officielle kontroller. Den ajourførte CEN-version
vil ikke længere indgå i retsakten, men vil foreligge i form af separate standarder, som
fællesskabsretten henviser til. Den detaljerede beskrivelse af testmetoder, der findes i
bilaget, vil blive slettet.
Formålet er at forenkle og styrke reglerne for at sikre et højt beskyttelsesniveau,
samtidig med at der sikres et velfungerende indre marked.
Forslaget forenkler EU-lovgivningen om to og trehjulede motorkøretøjer gennem
erstatning af eksisterende lovgivning (herunder det nuværende rammedirektiv og
individuelle direktiver) med en hovedforordning. Forslaget vil ophæve 14 direktiver.
Det indfører moderne emissionslovgivning, ABS og automatisk nødbremsesystem til to-
og trehjulede motorkøretøjer.
Forenklingsmålene omfatter:
- modernisering og forenkling af miljørapporteringen for at øge datatilgængeligheden i
overensstemmelse med princippet om, at oplysningerne bør forvaltes tættest muligt på
kilden og kun bør indsamles én gang og videreformidles bredt
- rettidig fremlæggelse af oplysninger, navnlig ved at forenkle den nuværende tilgang til
indberetningsperioder
- ophævelse/forenkling af forældet eller overlappende rapportering på grundlag af en
Revision
Direktiv eller forordning om
medicinske anordninger
Forordning om
typegodkendelse af to- eller
trehjulede motorkøretøjer
Omarbejdning
Omarbejdning
Forslag om et juridisk
instrument til støtte for
udviklingen af et fælles
miljødatasystem
Revision
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0029.png
screening af lovgivningen.
Rådets forordning (EF)
nr. 1172/98 om statistisk
registrering af
vejgodstrafikken
Revision
Målet er at skabe et instrument under det europæiske statistiske system, der gør det
muligt at forvalte vejgodsstatistikundersøgelser ved hjælp af indberetningskrav (grænser
for antallet af køretøjer pr. indberetningsland), omfang af undersøgelser (typer af
køretøjer, der er omfattet) og præcisionsstandarder (kan allerede ændres efter
komitologiprocedure). Efter aftale med det europæiske statistiske system (udvalget for
det statistiske program) vil der eventuelt blive foretaget en reduktion af omfanget (fokus
på internationale operationer og tunge køretøjer) og stikprøverne
(præcisionsforanstaltninger, som skal tilpasses databehovene) for
godstransportkøretøjer, der skal indberettes.
Formålet er at sikre fri bevægelighed for alle retsafgørelser i EU gennem afskaffelse af
fuldbyrdelsesproceduren og at tilpasse forordningens bestemmelser til de nye
internationale instrumenter på det berørte område. Mellemliggende trin, som er
obligatoriske for borgerne for at få anerkendt og håndhævet en retsafgørelse i udlandet,
vil også blive afskaffet.
Den fælles markedsordning (FMO) blev etableret med det formål at nå målsætningerne i
traktatens artikel 33 i fiskerisektoren, navnlig for at stabilisere markederne og sikre
producenterne en rimelig indkomst. Mål, der er formuleret efterfølgende, fokuserer på
bæredygtighedsfremmende fiskeri- og afsætningsaktiviteter. Den fælles
markedsordning, som har eksisteret siden 1971, har undergået mange ændringer i tidens
løb, og den nuværende markedsordning blev indført 1. januar 2001. Denne politiks
effektivitet er for øjeblikket ved at blive evalueret. Forslaget tager hensyn til
markedsudviklingen, ændringer inden for fiskeriaktiviteterne og de mangler, der er
konstateret ved gennemførelsen af de gældende bestemmelser.
Ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 44/2001 om retternes
kompetence og om
anerkendelse og fuldbyrdelse
af retsafgørelser på det civil-
og handelsretlige område.
Rådets forordning om en
reform af den fælles
markedsordning for fiskevarer
og akvakulturprodukter
Revision
Revision
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0030.png
Kommissionens
gennemførelsesbestemmelser
om de reviderede rammer for
kontrol og håndhævelse
Revision
De nye regler moderniserer og forenkler procedurerne for nationale administrationer og
berørte parter og vil fremme bedre håndhævelse. Administrative byrder og hindringer
for sektoren og offentlige administrationer skal begrænses, og der skal anvendes it i øget
omfang for at mindske rapporteringsforpligtelserne. Alle aspekter vedrørende kontrol og
overvågning af fiskeriaktiviteterne (opgørelse af fangster, tolerancemargener,
landingsopgørelser, transport, lokalisering af flåder osv.) vil blive forenklet. Der vil også
blive indført nye foranstaltninger over for ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri
(UUU).
En screening af fællesskabslovgivningen vedrørende den fælles fiskeripolitik inden for
rammerne af handlingsplanen for 2006-2008 for en forenklet og bedre fælles
fiskeripolitik afslørede, at en række fællesskabsretsakter ikke længere har retsvirkning,
selv om de ikke officielt er blevet ophævet, eller der ikke foreligger nogen angivelse af
deres gyldighedsperiode. For de retsakter, der skal ophæves, og som stadig formelt er i
kraft, anvendes samme beføjelsesretsakt som den, der udgjorde grundlaget for den
oprindelige retsakt. Hvis det retlige grundlag for akten ikke længere foreligger,
offentliggør Kommissionen i en meddelelse en formel anerkendelse af forældelsen.
Kommissionen har det seneste par år vedtaget en række beslutninger (2003/542/EF,
2004/332/EF, 2005/849/EF og 2007/482/EF) om afskaffelse af kontrol af
ansvarsforsikring for de lande, der tiltræder EU. Omarbejdningen tager sigter på at
forenkle og tydeliggøre ordningen under disse beslutninger, der er vedtaget i medfør af
artikel 2 i direktiv 72/166/EF om ansvarsforsikring for motorkøretøjer.
Områder, hvor der kræves lovgivningsændringer for at forbedre og forenkle anvendelsen
af direktivet, vil blive afgrænset for at begrænse den administrative byrde for udstedere,
uden at sænke standarden for investorernes beskyttelse. Der kan være tale om at slette
informationskravene, som overlapper gennemskuelighedsdirektivet (artikel 10), udvide
omfanget af fritagelse for ordninger for medarbejderaktier (artikel 4, stk. 1, litra e)) og
afklare ansvaret ved efterfølgende videresalg af værdipapirer (artikel 3, stk. 2).
Kommissionsmeddelelse om
formel forældelses-
anerkendelse og fire forslag
om ophævelse af forældede
retsakter inden for den fælles
fiskeripolitik
Ophævelse
Omarbejdning af beslutninger
om kontrol af
ansvarsforsikring for
motorkøretøjer
Omarbejdning af
prospektdirektivet
Omarbejdning
Omarbejdning
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0031.png
Omarbejdning af direktivet om Omarbejdning
markedsmisbrug
I overensstemmelse med Kommissionens bestræbelser på at sikre en bedre lovgivning er
der ved at blive foretaget en gennemgang af EU-direktivet om markedsmisbrug. Der er
fokus på områder, hvor der kan opnås forbedringer med hensyn til:
i) rationalisering/reduktion af de administrative byrder med hensyn til eksempelvis
oplysningspligt angående virksomhedsledere og forpligtelsen til at udarbejde og føre
insider-lister, ii) fremme og styrkelse af det tilsyn, der gennemføres i medlemsstaterne.
Det er formålet at gøre det muligt for medlemsstaterne at fritage mikrovirksomheder for
regnskabskravene og revidere regnskabsdirektiverne (4. og 7. selskabsretsdirektiv) for at
tage hensyn til små virksomheders interesser og reducere de administrative byrder med
mere end 5 mia. EUR.
Formålet med gennemførelsesforanstaltningerne er at sikre, at RASFF anvendes ensartet
af alle netværkets medlemmer gennem: fastlæggelse af systemets rækkevidde, etablering
af kontaktpunkter, fastlæggelse af Kommissionens rolle, udarbejdelse og videresendelse
af relevante oplysninger, vurdering og opfølgning af en notifikation, fastlæggelse af
regler for udveksling af RASFF-oplysninger i forhold til tredjelande og fastsættelse af
krav til fortrolighed.
Omarbejdning af direktiver om plastmaterialer bestemt til kontakt med fødevarer med
det formål at fremskynde godkendelse af nye additiver og monomerer og at forenkle,
tydeliggøre og ajourføre regler om migrationskontrol; ophævelse af forældede regler
som f.eks. analysemetoderne i direktiv 80/766/EØF og 81/432/EØF; af visse dele af
direktiv 82/711/EØF, som ikke er kontrolkriterier, men fortolkninger og forklaringer, og
slette indbyrdes modsigende regler mellem 82/711/EØF og 2002/72/EF, hvad angår
anvendelse, og mellem 82/711/EØF og 85/572/EØF, hvad angår definition af visse
fødevaresimulatorer.
Visse bestemmelser er blevet forældede, og visse spørgsmål er på nuværende tidspunkt
omhandlet i internationale aftaler om transport af farligt gods. Behov for at fjerne
indbyrdes modsigende regler fra disse internationale aftaler under hensyntagen til
overgangsaftaler under tværnationale organisationer (FN for vejtransport, OTIF for
Forenkling af
regnskabsdirektiver
Revision
Gennemførelses-
foranstaltninger for systemet
til hurtig varsling om
fødevarer og foder (RASFF)
Revision
Forordning om plastmaterialer
og -artikler bestemt til kontakt
med fødevarer
Omarbejdning
Omarbejdning af direktiv
1999/36/EF om transportabelt
trykbærende udstyr
Omarbejdning
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0032.png
jernbaner). Ophævelse af fire direktiver om trykbeholdere (76/767/EØF, 84/525/EØF,
84/526/EØF og 84/527/EØF) og indføjelse af de stadig relevante bestemmelser i
revisionen af direktiv 1999/36/EF.
Det er også nødvendigt at bringe det eksisterende direktiv i overensstemmelse med
reglerne under den nye tilgang til fri bevægelighed for varer, som befinder sig i de sidste
faser af den formelle vedtagelse i overensstemmelse med de nye lovgivningsrammer for
produktafsætning.
Omarbejdning af lovgivningen
i den første jernbanepakke:
forenkling og modernisering
af lovgivningen vedrørende
adgang til markedet for
jernbanetransport
Omarbejdning
For at forenkle lovgivningen vil de tre direktiver blive samlet og omarbejdet og
krydshenvisningerne i retsakterne fjernet. Det vil øge læsbarheden og derfor muliggøre
bedre og harmoniseret gennemførelse i medlemsstaterne, hvilket potentielt kan begrænse
den administrative byrde. Andre lovbestemmelser, navnlig institutionelle ordninger som
f.eks. styrkelse af beføjelserne for regeludstedende myndigheder og et styrket
samarbejde mellem myndigheder, der forvalter jernbaneinfrastrukturernes internationale
tjenester, vil endvidere blive fremmet, således at der kan etableres et egentligt indre
marked, og man kan fjerne hindringerne for ydelse af internationale
jernbanetransportydelser. Ved at forbedre lovgivningen og de institutionelle rammer
håber Kommissionen generelt, at omkostningerne i forbindelse med markedsadgang for
jernbaneforetagender reduceres.
Direktiv 96/98/EF er blevet ændret teknisk tre gang siden vedtagelsen, og yderligere to
tekniske ændringer er for øjeblikket under forberedelse (henholdsvis vedrørende
udvalgsproceduren og de tekniske bilag). De nye lovgivningsrammer for afsætning af
produkter vil få direkte indvirkning på en række grundlæggende faktorer (bemyndigede
organer, markedstilsyn og beskyttelsesklausul). Det nuværende system med periodiske
tekniske ajourføringer trænger endelig til en gennemgribende revision for at kunne holde
trit med Den Internationale Søfartsorganisations lovgivning. Det er hensigten, at det
eksisterende direktiv skal omarbejdes eller ophæves og erstattes med et nyt.
Direktiv om udstyr på skibe
Omarbejdning
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0033.png
Omarbejdning af
Fællesskabets lovgivning om
transport af radioaktivt
materiale
Omarbejdning
På fællesskabsplan findes der for øjeblikket mere end 30 direktiver, forordninger og
anbefalinger vedrørende transport af radioaktivt materiale. Der findes også ikke-
bindende internationale regler. Inkonsekvent gennemførelse af disse regler har skabt en
unødvendig kompleksitet, der giver praktiske problemer i medlemsstaterne samt øgede
omkostninger og forsinkelser. Forenkling af regler og procedurer ville mindske dette
problem, og ifølge et indledende skøn kan der spares 50 % i arbejdsomkostninger og
30 % for erhvervsdrivende.
(33 initiativer)
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0034.png
BILAG 3 – Liste over tilbagetrækninger af endnu ikke vedtagne forslag
Titel
KOM/SEK/inter-
institutionelt
nummer
KOM(2004) 189
Begrundelse for tilbagetrækning
Forslag til akt om tilpasning
af betingelserne for den
forenede republik Cyperns
tiltrædelse af Den
Europæiske Union
Forslag til en rådsafgørelse
om Det Europæiske
Fællesskabs
undertegnelse
af konventionen om
international garantistillelse
for mobilt udstyr og
protokollen til nævnte
konvention om specifikke
forhold for flymateriel, der
blev vedtaget samlet i Cape
Town den 16. november
2001
Forslag til en rådsafgørelse
om Det Europæiske
Fællesskabs
indgåelse
af
konventionen om
international garantistillelse
for mobilt udstyr og
Tilknyttet Annan-planen fra 2004 for en løsning af Cypern-problemet og genforening.
Hvis der findes en ny omfattende løsning, vil Kommissionen skulle fremlægge et nyt
forslag til en akt om tilpasning i forbindelse med den nye plan for en løsning
(sandsynligvis i 2009). Forslaget er blevet overflødigt.
Disse forslag skal erstattes af det ændrede forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske
Fællesskabs indgåelse af konventionen om international garantistillelse for mobilt udstyr
og protokollen til nævnte konvention om specifikke forhold for flymateriel, der blev
vedtaget af Kommissionen i august 2008 (KOM(2008) 508 / 2008/0162/CNS. Disse
forslag er blevet overflødige.
SEK(2002)1308/1
SEK(2002)1308/2
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0035.png
protokollen til nævnte
konvention om specifikke
forhold for flymateriel,
vedtaget samlet i Cape Town
den 16. november 2001
Forslag til Rådets forordning
om ændring af forordning
(EF) nr. 1683/95 om ensartet
udformning af visa
Forslag til Rådets
rammeafgørelse om styrkelse
af de strafferetlige rammer til
bekæmpelse af krænkelser af
de intellektuelle ejendoms-
rettigheder
KOM(2003) 558
2003/0217(CNS)
Da det er blevet besluttet ikke at indføre biometriske identifikatorer i visummærkatet, og
forordningen om opholdstilladelse samtidigt er blevet ændret tilsvarende, er dette forslag
blevet overflødigt.
Erstattet af et ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlige
foranstaltninger til håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder (KOM(2006) 168 af
26.4.2006 / 2005/0127/COD) (se skriftlig procedure 2006/669) efter EF-Domstolens dom
af 13.9.2005 (C-176/03). Forslaget til Rådets rammeafgørelse er derfor overflødigt.
KOM(2005) 276/2
2005/0128(CNS)
Forslag til Rådets afgørelse
KOM(2005) 317
om forbedring af
2005/0131(CNS)
politisamarbejdet mellem
Den Europæiske Unions
medlemsstater, særligt ved de
indre grænser, og om
ændring af konventionen om
gennemførelse af Schengen-
aftalen
Overlapninger i forhold til Prüm-aftalen som gennemført ved Rådets afgørelse om
intensivering af det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af
terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet, der blev vedtaget den 23.6.2008. Forslaget
er blevet overflødigt.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0036.png
Forslag til Rådets afgørelse
om indgåelse af aftale i form
af en brevveksling om
midlertidig anvendelse af
fiskeripartnerskabsaftalen
mellem Det Europæiske
Fællesskab og Den Islamiske
Republik Mauretanien
vedrørende fiskeri i
Mauretaniens fiskerizoner og
af protokollen om de
fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er
gældende for perioden fra
den 1. august 2006 til den
31. juli 2008.
Forslag til Rådets afgørelse
om undertegnelse af Haag-
konventionen om, hvilken
lov der skal anvendes på
visse rettigheder over
værdipapirer, der opbevares
af en mellemmand
Udkast til interinstitutionel
aftale om rammer for
europæiske regulerings-
organer
KOM(2006) 505
Rådet vedtog en ny aftale med Mauretanien i juli i form af Rådets forordning (EF) nr.
704/2008 af 15. juli 2008 om indgåelse af en protokol om de fiskerimuligheder og den
finansielle modydelse, der er fastsat i fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske
Fællesskab og Den Islamiske Republik Mauretanien, for perioden 1. august 2008-31. juli
2012. Forslaget er derfor blevet overflødigt.
KOM(2003) 783
Kommissionen har ændret sin fremgangmåde og vil eventuelt fremlægge et nyt forslag,
navnlig med hensyn til det underliggende spørgsmål om lovkonflikt, der er baseret på en
mere omfattende konsekvensvurdering. Dette forslag tjener derfor ikke noget formål og er
blevet overflødigt.
KOM(2005) 59
I en meddelelse, der blev vedtaget i marts (KOM(2008) 135), bekendtgjorde
Kommissionen, at den havde til hensigt at trække dette forslag tilbage og redegjorde for de
næste skridt, den planlægger at tage for at arbejde hen imod fælles rammer. Kommissionen
mener, at en invitation til en tværinstitutionel arbejdsgruppe bør føre til en fælles
fremgangsmåde for organerne som et alternativ til at foreslå en tværinstitutionel aftale.
Dette forslag tjener derfor ikke noget formål og er blevet overflødigt.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0037.png
Forslag til Rådets forordning
om den fælles
markedsordning for svinekød
(kodificeret udgave)
Forslag til Rådets beslutning
om fastsættelse af EF-
kriterier for foranstaltninger
til udryddelse og
overvågning af en række
dyresygdomme (kodificeret
udgave)
Forslag til Rådets forordning
om produktion og afsætning
af rugeæg og kyllinger af
fjerkræ (kodificeret udgave)
Henstilling til Rådet om EU's
deltagelse i arbejdet under
den internationale
skattedialog
Forslag til Rådets forordning
om en udligningsmekanisme,
som gælder for indførsel fra
visse lande, der ikke er
medlemmer af Det
Europæiske Fællesskab
KOM(2003) 297
2003/0104(CNS)
Den akt, der er ved at blive kodificeret, er ophævet. Dette forslag tjener derfor ikke noget
formål og er blevet overflødigt.
KOM(2006) 315
2006/0104(CNS)
Den akt, der er ved at blive kodificeret, er ophævet. Dette forslag tjener derfor ikke noget
formål og er blevet overflødigt.
KOM(2006) 694
2006/0231(CNS)
Den akt, der er ved at blive kodificeret, er ophævet. Dette forslag tjener derfor ikke noget
formål og er blevet overflødigt.
SEK(2007)958
Efter en revision af udkastet til aftalememorandum er det ikke nødvendigt for Rådet at
vedtage en grundlæggende retsakt i form af en rådsafgørelse, der bemyndiger
Kommissionen til at forhandle om Fællesskabets deltagelse i den internationale
skattedialog. Henstillingen er derfor blevet overflødig.
Dette udkast til forordning var blevet fremlagt som en løsning på det såkaldte "dual-
pricing"-system, navnlig i forbindelse med WTO-tiltrædelsesforhandlingerne for visse
lande. Kommissionen har ændret sin fremgangsmåde til fordel for bilaterale eller
multilaterale forhandlinger og mener ikke længere, at der er behov for lovgivning.
Forslaget er derfor blevet overflødigt.
KOM(2005) 398
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0038.png
Forslag til Rådets direktiv
om kontrol med lukkede
højaktive strålekilder
KOM(2002) 130
Vedtagelsesproceduren for foranstaltninger, der er omhandlet i artikel 31 og 41 i Euratom-
traktaten, kræver, at Kommissionen først udarbejder et udkast til et forslag, som derefter
sendes til Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg med henblik på en kommentar.
Kommissionen har efterfølgende udarbejdet et revideret forslag (KOM(2003)18). Det
oprindelige forslag tjener derfor ikke noget formål og er blevet overflødigt.
Kommissionen mener ikke længere, at der er behov for lovgivning. CEN har allerede
fastlagt præstandarder og vil afslutte arbejdet, hvis Kommissionen giver den mandat hertil.
Inden CEN kan få et sådant mandat, er det nødvendigt at overveje, om det skal være muligt
at anvende 45 fods ISO containere, som i øjeblikket er begrænset til national trafik, i
grænseoverskridende trafik. Kommissionen er ved at overveje dette på grundlag af en
undersøgelse. Der er endvidere ved at blive gennemført forskning, hvor det vurderes, hvad
der er den optimale størrelse og de optimale styrkekarakteristika for intermodale
lasteenheder, og som også vedrører kommunikation og sikkerhedskarakteristika. Forslaget
er derfor blevet overflødigt.
På grund af den tid, der er gået siden dette forslag blev fremsat, er det blevet overflødigt.
Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets
direktiv om intermodale
lasteenheder
KOM(2003) 155/2
2003/0056(COD)
Forslag til Rådets forordning KOM(2003) 370
om ændring af forordning
(Euratom) nr. 2587/1999 om
bestemmelse af, hvilke
investeringsprojekter der skal
meddeles Kommissionen i
henhold til artikel 41 i
traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Atomenergi-
fællesskab
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
613668_0039.png
Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets
forordning om erstatning ved
manglende overholdelse af
kontraktlige kvalitetskrav i
forbindelse med
jernbanefragt
Forslag til Rådets afgørelse
om Fællesskabets holdning i
Energifællesskabets
Ministerråd til visse
procedurespørgsmål i
forbindelse med
Energifællesskabets budget,
procedureregler for
godkendelse af lande som
observatører i
Energifællesskabet og
godkendelse af Moldova,
Ukraine, Norge og Tyrkiet
som observatører i
Energifællesskabet
Forslag til Rådets forordning
om finansforordningen for
Euratoms Forsyningsagentur
KOM(2004) 144
2004/0050(COD)
På baggrund af både lovgiverens og sektorens modstand mod forslagets afsnit om
kontraktuelle forbindelser har Kommissionen i en meddelelse (KOM(2008)536), der blev
vedtaget i september, bekendtgjort, at den har til hensigt at trække forslaget tilbage.
Kommissionen mener, at forslagets mål kan nås gennem igangværende initiativer, der
støtter konkurrencens udvikling og sikrer, at der til rådighed for jernbanetransporten findes
infrastruktur og tilhørende tjenester af høj kvalitet. Hvad angår sidstnævnte faktor, agter
Kommissionen at fremlægge et nyt lovgivningsforslag i november 2008. Forslaget er
derfor blevet overflødigt.
Da de pågældende lande er observatører i dette råd, er forslaget ikke længere relevant og er
derfor blevet overflødigt.
KOM(2006) 709
KOM(2007) 108
2007/0042(CNS)
Kommissionen har ændret sin fremgangsmåde og vil nu søge at nå målene i dette forslag
ved inddragelse af ad hoc-bestemmelser i den almindelige finansforordning, der er ved at
blive revideret. Herved undgås den tunge lovgivningsprocedure for et begrænset budget,
og det undgås at øge antallet af specifikke finansforordninger. Forslaget er derfor blevet
overflødigt.
(20 initiativer)
DA
27
DA