Skatteudvalget 2008-09
KOM (2008) 0727 Bilag 1
Offentligt
J.nr. 2008-721-0007
Skatteministeriet
Skatte- og Afgiftsadministrationsområdet
19. november 2008
Nærhedsnotat
Vedrørende Europa-Kommissionens forslag af 13. november 2008 til Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2003/48/EØF om beskatning af indtægter fra opsparing i form af
rentebetalinger, KOM(2008)727 endelig
Notatet forelægges Folketingets Europaudvalg, idet det samtidig oversendes til Folketingets
Skatteudvalg til orientering.
1. Formålet med forslaget
Rentebeskatningsdirektivet 2003/48/EF skal sikre beskatningen af opsparingsindkomst, som betales
fra et EU-land til en person i et andet EU-land. Det skal ske ved, at oplysning om betalingen
indberettes til betalerens skattemyndigheder, som videresender oplysningerne til rentemodtagerens
skattemyndigheder. Tre medlemsstater (Belgien, Luxembourg og Østrig) har valg i en
overgangsperiode at opkræve kildeskat af rentebetalinger til modtagere i andre EU-lande i stedet for
at videregive oplysninger om betalingen.
Ifølge rentebeskatningsdirektivets revisionsbestemmelse, skal Kommissionen aflægge rapport hvert
tredje år til Rådet om, hvordan direktivet virker. Kommissionen skal i påkommende tilfælde på
baggrund af disse rapporter foreslå Rådet de ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige
for bedre at sikre en reel beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede
konkurrencefordrejninger. Direktivet trådte i kraft den 1. juli 2005, og Kommissionen afgav sin
første tre-årsrapport til Rådet den 15. september 2008, KOM(2008)552 endelig.
Kommissionen vurderer i rapporten, at rentebeskatningsdirektivet generelt har fungeret efter sin hensigt,
men at den omstændighed, at direktivet alene retter sig imod fysiske personer, bevirker, at direktivet for
let kan omgås ved at indskyde formidlende investeringsinstrumenter (juridiske personer eller
konstruktioner) mellem den betalende agent og den fysiske person, som er den endelige retmæssige ejer
af en given rentebetaling.
Kommissionen vurderer endvidere, at definitionen af rentebetalinger bør udvides, således at direktivet
også skal omfatte udbetalinger fra visse innovative finansielle produkter, der med hensyn til risikoniveau,
fleksibilitet og på forhånd fastsatte investeringsafkast kan sidestilles med fordringer, samt visse
forsikringsprodukter, hvor risikoelementet er ganske underordnet i forhold til et opsparingselement, der
er forbundet med indtægter fra fordringer o.lign., der er omfattet af direktivet. For så vidt angår de
innovative finansielle produkter blev det allerede forud for direktivets vedtagelse tilkendegivet i
ECOFIN’s konklusioner af 25. maj 1999 og 26.-27. november 2000, at en sådan udvidelse af
anvendelsesområdet kunne komme på tale i forbindelse med den første revision af direktivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen påpeger, at direktivet medfører en utilsigtet og uhensigtsmæssig forskelsbehandling af
institutter til kollektiv investering, afhængig af, om disse er godkendt efter direktiv 85/611/EØF eller ej.
Kommissionen påpeger, at alle institutter til kollektiv investering fremover bør være omfattet af
direktivet. Endelig påpeger Kommissionen en række andre uhensigtsmæssigheder i direktivet af mere
teknisk/administrativ karakter, som man foreslår rettet op samtidig med løsningen af de ovenfor
påpegede problemer.
Direktivforslaget indeholder forslag til ændringer i direktivet i overensstemmelse med Kommissionens
vurdering af behovet herfor.
2. Retsgrundlag
EF-Traktatens artikel 94, der kræver høring af Europaparlamentet og Det Økonomiske og Sociale
Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne i Rådet. Artikel 94 er sålydende:
”Artikel 94 EF
Procedure for vedtagelse af direktiver om harmonisering af medlemsstaternes love og bestemmelser med
direkte indvirkning på det fælles markeds funktion
Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-
Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg, udsteder direktiver om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der direkte indvirker på det fælles markeds
oprettelse eller funktioner.”
3. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene for dette forslag ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne og derfor på grund af handlingens omfang bedre kan gennemføres på
fællesskabsplan. Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, jf. traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincipet går
dette forslag ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
Kommissionen vurderer således, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet som fastsat i traktatens artikel 5.
4. Den danske regerings vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget alene kan
opfyldes på fællesskabsplan.