Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
KOM (2008) 0762 Bilag 1
Offentligt
628391_0001.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Videnskab og Teknologi
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for
samordnet indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget
landmobilradiokommunikation i Fællesskabet
- KOM (2008) 762
Politisk enighed
1.
Resumé
Med forslaget ændres GSM-direktivet
1
for at give mulighed for at anvende GSM-
systemets frekvensbånd til andre systemer, der kan levere elektroniske kommuni-
kationstjenester.
10. december 2008
IT- og Telestyrelsen
Med det gældende GSM-direktiv bliver de frekvenser, der er omfattet af
direktivet eksklusivt anvendt til GSM-systemet. Med forslaget til ændring
af direktivet åbnes frekvensbåndet for andre, mere avancerede Europa-
dækkende bredbåndskommunikationstjenester i det omfang, de kan fungere
side om side med GSM. Sådanne
andre fælleseuropæiske systemer kunne for
eksempel være UMTS
2
-systemet, der rummer flere muligheder end GSM-
systemet. En vedtagelse af forslaget vil medføre, at de eksisterende GSM-
tjenester fortsat vil kunne eksistere.
Der vil endvidere blive behov for nye harmoniserede tekniske betingelser for de
pågældende frekvensbånd. Betingelserne skal fastsættes ved en ny kommissions-
beslutning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 762 den 19. november 2008 fremsendt for-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for samordnet ind-
førelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget landmobilradiokommu-
nikation i Fællesskabet.
Det skal bemærkes, at Kommissionen i 2007 fremkom med et substansmæssigt
lignende forslag
3
, hvor der dog blev foreslået en ophævelse af GSM-direktivet.
1
Rådets direktiv 87/372/EØF af 25. juni 1997 om de frekvensbånd, der skal stilles til rå-
dighed for samordnet indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget land-
mobilradiokommunikation i Fællesskabet
2
Universal Mobile Telecommunications System. Systemet er 3. generation af det euro-
pæiske landmobile system 3G, hvor GSM er 2. generation.
3
KOM (2007) 367 - Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af
Rådets direktiv 87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for samord-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
628391_0002.png
Dette forslag blev imidlertid blokeret af Europa-Parlamentet, idet Parlamentet
havde principielle problemer med ophævelsen af direktivet, da der ikke herved
blev sikret en tilstrækkelig parlamentarisk indflydelse på den fremtidige regule-
ring på området.
Dette er baggrunden for, at Kommissionen nu stiller forslag om ændring af GSM-
direktivet i stedet.
Med KOM (2008) 762 vil Europa-Parlamentet fortsat have indflydelse på den
overordnede politiske retning på området, men de tekniske detaljer overlades til
kommissionsbeslutning.
Det nye forslag er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 21. november
2008.
Forslaget forventes drøftet på et kommende møde i arbejdsgruppen for telekom-
munikation og informationssamfundet.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet en samordnet anvendelse af GSM-systemets frekvensbånd
(900 MHz-båndet) for at tilgodese EU-politiske behov ikke kan gennemføres på
tilfredsstillende vis af medlemsstaterne hver for sig, men opnås lettere på EU-
plan gennem foranstaltninger vedrørende det indre marked, som vedtages med
hjemmel i frekvenspolitikbeslutningen.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ændre GSM-direktivet, hvori det fremgår, at med-
lemsstaterne skal lade frekvensbåndene 890 til 915 MHz og 935 til 960 MHz væ-
re forbeholdt GSM (også benævnt 2. generations mobilteknologi eller 2G-
teknologien).
Denne begrænsning har forhindret, at frekvensbåndene kan anvendes til andre eu-
ropæisk dækkende systemer, som kan levere avancerede, indbyrdes kompatible
tale-, data- og multimedietjenester med stor båndbredde, for eksempel 3G-
systemer.
IT- og Telestyrelsen
net indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget landmobilradiokommu-
nikation i Fællesskabet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
628391_0003.png
Eftersom 900 MHz-båndet har nogle udbredelseskarakteristika, som gør det billi-
gere at dække store områder, er det bedre egnet end højere frekvensbånd til at
dække (store) tyndt befolkede områder, eksempelvis i landdistrikterne.
En ændring af GSM-direktivet vil fjerne den nuværende begrænsning i brugen af
frekvensbåndet til alene at omfatte GSM. GSM-tjenesterne har dog stadig stor be-
tydning for EU's politik for elektronisk kommunikation, og derfor skal der vedta-
ges nye passende tekniske harmoniseringsforanstaltninger for at opretholde fre-
kvensbåndets eksisterende harmoniseringsstatus og sikre beskyttelse af de GSM-
tjenester, som i dag benytter frekvenserne.
Ved forslaget udvides direktivet til også at omfatte det såkaldte ”extension band”
i frekvensområdet 880-890 MHz samt 925-935 MHz, således at hele 900 MHz-
båndet fremover vil være omfattet.
Kommissionen har fremsat forslag til tekniske harmoniseringsforanstaltninger i
form af en kommissionsbeslutning. Beslutningen har efterfølgende været til
skriftlig afstemning i frekvensudvalget i perioden 7. – 22. maj 2007. Frekvensud-
valget godkendte forslaget. Kommissionen vil endeligt vedtage beslutningen om
de tekniske harmoniseringsforanstaltninger, når direktivet, som beskrevet i dette
notat, er vedtaget.
For at opnå størst mulig fleksibilitet omkring anvendelsen af frekvensbåndene vil
medlemsstaterne herefter frit kunne stille disse bånd til rådighed for andre syste-
mer på nationalt plan. Dette kan ske parallelt med GSM og andre anerkendte
jordbaserede systemer, der kan tilbyde fælleseuropæiske elektroniske kommuni-
kationstjenester. Det vil dog være en betingelse, at de pågældende systemer kan
fungere side om side med andre fælleseuropæiske systemer.
Den øgede adgang til frekvenserne vurderes at ville medvirke til at opfylde mål-
sætningerne for Lissabon-strategien og i2010-initiativet ”Et europæisk informati-
onssamfund som middel til vækst og beskæftigelse”
4
.
Det foreliggende forslag indeholder krav om, at en lempelse af teknologikravet i
eksisterende 2G-tilladelser skal ske på en proportionel, ikke-diskriminerende og
objektiv måde, således at der ikke sker en skævvridning af konkurrencen. Især vil
de netudbydere, der ikke allerede har fået brugsret til frekvenser i 900 MHz-
båndet, kunne blive stillet dårligere end de netudbydere, der allerede har brugsret
til frekvenser i 900 MHz-båndet og dermed vil kunne tilbyde 3G-tjenester i sam-
me bånd.
I direktivforslaget pålægges medlemsstaterne derfor ved gennemførelsen af di-
rektivet at undersøge, hvorvidt den nuværende tildeling af brugsret til 900 MHz-
frekvensområdet til konkurrerende mobiludbydere kan forventes at fordreje kon-
kurrencen på de berørte mobilmarkeder. Medlemsstaterne pålægges endvidere,
IT- og Telestyrelsen
4
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og So-
ciale Udvalg og Regionsudvalget (2005) 229 endelig.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
628391_0004.png
hvor det er berettiget og forholdsmæssigt at afhjælpe sådanne konkurrencefor-
drejninger i overensstemmelse med tilladelsesdirektivet
5
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet er fastsat i lov om radio-
frekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004, samt i lov om auktion
over tilladelser til 3. generations mobilnet, jf. lov nr. 1266 af 20. december 2000.
En ændring af GSM-direktivet vil ikke medføre et behov for at ændre lov om ra-
diofrekvenser eller lov om 3. generations mobilnet.
Der vil dog blive behov for at ændre den danske frekvensplan, jf. bekendtgørelse
nr. 562 af 11. juni 2008 om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyr-
des prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) med senere
ændring.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU´s budget.
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for det offentlige eller
erhvervslivet.
En vedtagelse af forslaget vil bidrage til sektorens økonomiske udvikling ved at
lette udbredelsen af avancerede mobilkommunikationstjenester. Det vil give tele-
branchen nye indtægtsmuligheder og øge efterspørgslen efter materiel.
Forslaget kan medføre en positiv indvirkning på miljøet, fordi der med anvendel-
sen af lavere frekvenser bliver brug for færre basisstationer. De gældende regler
om beskyttelse af den almene offentlighed mod elektromagnetisk eksponering
berøres ikke af de foreslåede foranstaltninger.
9. Høring
Forslaget har i sin nuværende form endnu ikke været sendt i høring i EU-
specialudvalget for it og telekommunikation. Som nævnt ovenfor har der tidligere
været stillet forslag til ophævelse af GSM-direktivet. I forbindelse med høring af
dette forslag fremkom følgende svar:
3
har meddelt, at deres holdning til sagen afspejles i et brev udarbejdet af den in-
ternationale 3-gruppe (Hutchison 3) i Bruxelles. Her har Hutchison 3 anført sel-
skabets bemærkninger til forslaget til den nye kommissionsbeslutning om har-
IT- og Telestyrelsen
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til
elektroniske kommunikationsnet og –tjenester.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
monisering af 900 og 1800 MHz frekvensbåndene, som skal erstatte det direktiv,
som er omhandlet i dette notat.
I dette brev finder Hutchison 3, at forslaget i dets nuværende form indeholder
konkurrenceforvridende elementer, hvorved nuværende indehavere af 2G-
tilladelser vil have en urimelig fordel over for selskaber, der alene har 3G-
tilladelser. Ifølge Hutchison 3 vil dette især vise sig i tyndt befolkede områder,
hvor indehavere af 2G-tilladelser vil få en uretmæssig fordel, da 3G-dækning
gennem UMTS-teknologien er meget dyrere end gennem GSM.
Hutchison 3 ser det således som både en art uretmæssig statsstøtte til indehavere
af 2G-tilladelser og som politisk utroværdigt, jf. udmeldinger i forbindelse med
de tidligere UMTS-auktioner. Derfor bør Kommissionens forslag ifølge Hutchi-
son 3 kun gennemføres med en medfølgende forpligtelse for de nationale regule-
ringsmyndigheder om at granske den eksisterende tildeling af 2G-tilladelser med
henblik på, at adgang til markedet for 3G-telefoni (som vil blive påvirket som
følge af nærværende forslag) sker på et fair og ikke-diskriminerende grundlag.
Sonofon
er positivt indstillet over for Kommissionens forslag om ophævelse af
GSM-direktivet og bifalder dermed, at regeringen støtter ophævelsen af direkti-
vet.
Sonofon finder, at muligheden for at bruge 3G eller andre tilsvarende teknologier
i 900 MHz båndet vil fremme udbredelsen af trådløst bredbånd – ikke mindst i de
mindre befolkede områder af landet.
En ophævelse af direktivet vil ifølge Sonofon dermed skabe grundlag for, at 900
MHz frekvensbåndet kan anvendes til bl.a. 3G og andre nye innovative digitale
mobilteknologier og tjenester til gavn for udbredelsen af bredbånd.
Forslaget skal efter Sonofons mening ses i sammenhæng med Kommissionens
forslag om tekniske harmoniseringsforanstaltninger for 900 og 1800 MHz båndet,
som blev fremsat i februar 2007, og som blev tiltrådt af den danske regering.
Kommissionsbeslutningen lægger op til en harmonisering af 900 og 1800 MHz
frekvensbåndene til brug for alternative landbaserede paneuropæiske tjenester
herunder f.eks. IMT-2000/UMTS teknologier.
Samlet set hilser Sonofon det velkomment, at GSM-direktivets begrænsninger i
anvendelsen af 900 MHz frekvensbåndet erstattes af en fleksibel tilgang til an-
vendelse af GSM 900 og 1800 MHz frekvensressourcerne i tråd med overvejel-
serne om markedsbaseret teknologioptag.
Sonofon opfordrer i den forbindelse til, at processen hen imod implementering af
kommissionsbeslutningen iværksættes hurtigst mulig med henblik på at sikre, at
det danske telekommunikationsmarked på et tidligt tidspunkt får gavn af de for-
dele, der er forbundet med en ændret anvendelse af GSM 900 og 1800 MHz fre-
kvenserne.
TDC
kan tilslutte sig rammenotatets oplæg til foreløbig dansk holdning.
5
IT- og Telestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TDC finder det tilfredsstillende, at det nye regelgrundlag kommer til at omfatte
frekvenser i både 900 MHz og 1800 MHz båndet, og man kan tilslutte sig oplæg-
get til at bruge 3G eller andre tilsvarende teknologier i 900 MHz båndet, idet det
vil fremme udbredelsen af trådløse bredbånd – ikke mindst i tyndt befolkede om-
råder af landet.
TDC opfordrer til, at regeringen i EU tilkendegiver, at implementeringen i Dan-
mark af den kommende kommissionsbeslutning om mere fleksibel anvendelse af
900 MHz og 1800 MHz båndene iværksættes hurtigst muligt efter ophævelsen af
det nugældende GSM-direktiv og vedtagelsen af kommissionsbeslutningen. Dette
bør ifølge TDC fremføres, da man i Danmark satser på at holde sig i front i Euro-
pa med hensyn til fortsat innovation og udbygning af de offentlige trådløse elek-
troniske kommunikationsnet og -bredbåndstjenester.
Telekommunikationsindustrien
har ingen bemærkninger til forslaget, men hen-
viser til de enkelte operatørers individuelle svar.
Telia
noterer sig, at IT- og Telestyrelsen i 2007 i forbindelse med branchedrøftel-
ser om den fremtidige frekvensadministration har tilkendegivet en forventet
overgang til liberaliseret frekvenslovgivning gennemført efter offentlige høringer
i løbet af 2008 med ikrafttræden januar 2009.
På den baggrund tilkendegiver Telia, at man hilser Kommissionens forslag vel-
komment, og man finder det tilfredsstillende, at det nye anvendelsesfleksible re-
gelgrundlag kommer til at omfatte frekvenser i såvel l 900 MHz som 1800 MHz
båndene.
Telia støtter den danske regerings vurdering af, at muligheden for at bruge 3G el-
ler andre tilsvarende teknologier i 900 MHz båndet vil fremme udbredelsen
af trådløse bredbåndstjenester – ikke mindst i tyndt befolkede områder af landet.
Telia mener endvidere, at implementeringen i Danmark af den kommende kom-
missionsbeslutning om mere fleksibel anvendelse af både 900 MHz og 1800
MHz båndene bør følge den af ITST forventede tidsramme for en liberaliseret
frekvenslovgivning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er vurderingen, at ønsket om at kunne bruge GSM-frekvenserne til et bredere
formål, herunder af andre teknologier end GSM, generelt falder godt i tråd med
ønsket om øget teknologineutralitet. Fra dansk side har man støttet bestræbelser
om i højere grad at gøre frekvensallokeringerne mere teknologineutrale i over-
ensstemmelse med målsætningerne herom i frekvensloven.
At have adgang til specielt 900 MHz frekvenserne for andre teknologier end
GSM, herunder ikke mindst UMTS, er særligt attraktivt, idet tekniske forhold gør
det lettere at skabe radiodækning på disse frekvenser. Dette indebærer, at det bli-
ver mindre omkostningstungt at dække tyndt befolkede områder med eksempel-
vis 3G-tjenester.
Regeringen har vurderet, at forslaget om ændringen af GSM-direktivet bør støttes
fra dansk side blandt andet ud fra følgende betragtninger:
IT- og Telestyrelsen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
At muligheden for at bruge 3G eller andre tilsvarende teknologier i 900 MHz
frekvensbåndet vil fremme udbredelsen af trådløst bredbånd,
at det vil medvirke til, at Danmark kan komme på forkant med den teknologi-
ske udvikling, og
at det er i tråd med den danske målsætning om teknologineutralitet.
Regeringen lægger vægt på, at der ikke sker en skævvridning af konkurrencen
ved en lempelse af teknologikravet i eksisterende 2G tilladelser. Derfor er det
væsentligt, at lempelsen af teknologikravet sker på en proportionel, ikke-
diskriminerende og objektiv måde. Der skal således foretages en nærmere under-
søgelse af, hvordan åbningen af 900 MHz-frekvensbåndet for andre teknologier
end GSM skal håndteres for at imødegå skævvridning af markedet i Danmark.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag har endnu ikke været til behandling i Rådets arbejds-
gruppe for telekommunikation og informationssamfundet, men det forventes, at
der vil være generel opbakning til forslaget, idet Rådet tidligere har udtalt sig po-
sitivt om at lempe teknologikravet i 2G-tilladelserne.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
7