Udvalget for Videnskab og Teknologi 2008-09
KOM (2008) 0762 Bilag 2
Offentligt
658816_0001.png
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for
samordnet indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget
landmobilradiokommunikation i Fællesskabet
- KOM (2008) 762
Politisk enighed
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt den 19. december 2009. Ændringer
er markeret i marginen.
1.
Resumé
Med forslaget ændres GSM-direktivet
1
for at give mulighed for at anvende GSM-
systemets frekvensbånd til andre systemer, der kan levere elektroniske kommuni-
kationstjenester.
25. februar 2009
IT- og Telestyrelsen
Med det gældende GSM-direktiv bliver de frekvenser, der er omfattet af
direktivet eksklusivt anvendt til GSM-systemet. Med forslaget til ændring
af direktivet åbnes frekvensbåndet for andre, mere avancerede Europa-
dækkende bredbåndskommunikationstjenester i det omfang, de kan fungere
side om side med GSM. Sådanne
andre fælleseuropæiske systemer kunne for
eksempel være UMTS
2
-systemet, der rummer flere muligheder end GSM-
systemet. En vedtagelse af forslaget vil medføre, at de eksisterende GSM-
tjenester fortsat vil kunne eksistere.
Der vil endvidere blive behov for nye harmoniserede tekniske betingelser for de
pågældende frekvensbånd. Betingelserne skal fastsættes ved en ny kommissions-
beslutning.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2008) 762 den 19. november 2008 fremsendt for-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for samordnet ind-
førelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget landmobilradiokommu-
nikation i Fællesskabet.
Det skal bemærkes, at Kommissionen i 2007 fremkom med et substansmæssigt
lignende forslag
3
, hvor der dog blev foreslået en ophævelse af GSM-direktivet.
1
Rådets direktiv 87/372/EØF af 25. juni 1997 om de frekvensbånd, der skal stilles til r å-
dighed for samordnet indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget land-
mobilradiokommunikation i Fællesskabet
2
Universal Mobile Telecommunications System. Systemet er 3. generation af det euro-
pæiske landmobile system 3G, hvor GSM er 2. generation.
3
KOM (2007) 367 - Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af
Rådets direktiv 87/372/EØF om de frekvensbånd, der skal stilles til rådighed for samord-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658816_0002.png
Dette forslag blev imidlertid blokeret af Europa-Parlamentet, idet Parlamentet
havde principielle problemer med ophævelsen af direktivet, da der ikke herved
blev sikret en tilstrækkelig parlamentarisk indflydelse på den fremtidige regule-
ring på området.
Dette er baggrunden for, at Kommissionen nu stiller forslag om ændring af GSM-
direktivet i stedet.
Med KOM (2008) 762 vil Europa-Parlamentet fortsat have indflydelse på den
overordnede politiske retning på området, men de tekniske detaljer overlades til
kommissionsbeslutning.
Det nye forslag er fremsendt til Rådet i dansk sprogversion den 21. november
2008.
Forslaget forventes drøftet på et kommende møde i arbejdsgruppen for telekom-
munikation og informationssamfundet.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 95 (1) og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet, idet en samordnet anvendelse af GSM-systemets frekvensbånd
(900 MHz-båndet) for at tilgodese EU-politiske behov ikke kan gennemføres på
tilfredsstillende vis af medlemsstaterne hver for sig, men opnås lettere på EU-
plan gennem foranstaltninger vedrørende det indre marked, som vedtages med
hjemmel i frekvenspolitikbeslutningen.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ændre GSM-direktivet, hvori det fremgår, at med-
lemsstaterne skal lade frekvensbåndene 890 til 915 MHz og 935 til 960 MHz væ-
re forbeholdt GSM (også benævnt 2. generations mobilteknologi eller 2G-
teknologien).
Denne begrænsning har forhindret, at frekvensbåndene kan anvendes til andre eu-
ropæisk dækkende systemer, som kan levere avancerede, indbyrdes kompatible
tale-, data- og multimedietjenester med stor båndbredde, for eksempel 3G-
systemer.
IT- og Telestyrelsen
net indførelse af offentlig fælleseuropæisk digital celleopbygget landmobilradiokommu-
nikation i Fællesskabet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658816_0003.png
Eftersom 900 MHz-båndet har nogle udbredelseskarakteristika, som gør det billi-
gere at dække store områder, er det bedre egnet end højere frekvensbånd til at
dække (store) tyndt befolkede områder, eksempelvis i landdistrikterne.
En ændring af GSM-direktivet vil fjerne den nuværende begrænsning i brugen af
frekvensbåndet til alene at omfatte GSM. GSM-tjenesterne har dog stadig stor be-
tydning for EU's politik for elektronisk kommunikation, og derfor skal der vedta-
ges nye passende tekniske harmoniseringsforanstaltninger for at opretholde fre-
kvensbåndets eksisterende harmoniseringsstatus og sikre beskyttelse af de GSM-
tjenester, som i dag benytter frekvenserne.
Ved forslaget udvides direktivet til også at omfatte det såkaldte ”extension band”
i frekvensområdet 880-890 MHz samt 925-935 MHz, således at hele 900 MHz-
båndet fremover vil være omfattet.
Kommissionen har fremsat forslag til tekniske harmoniseringsforanstaltninger i
form af en kommissionsbeslutning. Beslutningen har efterfølgende været til
skriftlig afstemning i frekvensudvalget i perioden 7. – 22. maj 2007. Frekvensud-
valget godkendte forslaget. Kommissionen vil endeligt vedtage beslutningen om
de tekniske harmoniseringsforanstaltninger, når direktivet, som beskrevet i dette
notat, er vedtaget.
For at opnå størst mulig fleksibilitet omkring anvendelsen af frekvensbåndene vil
medlemsstaterne herefter frit kunne stille disse bånd til rådighed for andre syste-
mer på nationalt plan. Dette kan ske parallelt med GSM og andre anerkendte
jordbaserede systemer, der kan tilbyde fælleseuropæiske elektroniske kommuni-
kationstjenester. Det vil dog være en betingelse, at de pågældende systemer kan
fungere side om side med andre fælleseuropæiske systemer.
Den øgede adgang til frekvenserne vurderes at ville medvirke til at opfylde mål-
sætningerne for Lissabon-strategien og i2010-initiativet ”Et europæisk informati-
onssamfund som middel til vækst og beskæftigelse”
4
.
Det foreliggende forslag indeholder krav om, at en lempelse af teknologikravet i
eksisterende 2G-tilladelser skal ske på en proportionel, ikke-diskriminerende og
objektiv måde, således at der ikke sker en skævvridning af konkurrencen. Især vil
de netudbydere, der ikke allerede har fået brugsret til frekvenser i 900 MHz-
båndet, kunne blive stillet dårligere end de netudbydere, der allerede har brugsret
til frekvenser i 900 MHz-båndet og dermed vil kunne tilbyde 3G-tjenester i sam-
me bånd.
I direktivforslaget pålægges medlemsstaterne derfor ved gennemførelsen af di-
rektivet at undersøge, hvorvidt den nuværende tildeling af brugsret til 900 MHz-
frekvensområdet til konkurrerende mobiludbydere kan forventes at fordreje kon-
kurrencen på de berørte mobilmarkeder. Medlemsstaterne pålægges endvidere,
IT- og Telestyrelsen
4
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og So-
ciale Udvalg og Regionsudvalget (2005) 229 endelig.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658816_0004.png
hvor det er berettiget og forholdsmæssigt at afhjælpe sådanne konkurrencefor-
drejninger i overensstemmelse med tilladelsesdirektivet
5
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets ordfører har udarbejdet et udkast til betænkning med æn-
dringsforslag, der forventes vedtaget i marts 2009. Ændringsforslagene søger
særligt at indarbejde en komitologiprocedure med kontrol i forslaget og at få ind-
sat reference til, at en eventuel omfordeling af frekvenser skal foretages på gen-
nemsigtig vis.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den gældende danske lovgivning på frekvensområdet er fastsat i lov om radio-
frekvenser, jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004, samt i lov om auktion
over tilladelser til 3. generations mobilnet, jf. lov nr. 1266 af 20. december 2000.
Loven er for nærværende under revision. En ændring af GSM-direktivet vil ikke
medføre et behov for at ændre det fremsatte forslag til lov om radiofrekvenser (L
133) eller lov om 3. generations mobilnet.
Der vil dog blive behov for at ændre den danske frekvensplan, jævnfør bekendt-
gørelse nr. 1162 af 28. november 2008 om fastlæggelse af rammerne for anven-
delse og indbyrdes prioritering af de samlede radiofrekvensressourcer (frekvens-
plan) med senere ændring.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller be-
skyttelsesniveauet
Forslaget har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU´s budget.
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for det offentlige eller
erhvervslivet.
En vedtagelse af forslaget vil bidrage til sektorens økonomiske udvikling ved at
lette udbredelsen af avancerede mobilkommunikationstjenester. Det vil give tele-
branchen nye indtægtsmuligheder og øge efterspørgslen efter materiel.
Forslaget kan medføre en positiv indvirkning på miljøet, fordi der med anvendel-
sen af lavere frekvenser bliver brug for færre basisstationer. De gældende regler
om beskyttelse af den almene offentlighed mod elektromagnetisk eksponering
berøres ikke af de foreslåede foranstaltninger.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunika-
tion med frist den 9. februar 2009.
I
forbindelse med høringen af dette forslag
fremkom følgende svar:
IT- og Telestyrelsen
5
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser til
elektroniske kommunikationsnet og –tjenester.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658816_0005.png
Nordisk Mobiltelefon og Butlernetworks
er grundlæggende positive overfor
den foreslåede ændring og herunder at gøre 900 MHz båndet teknologineutralt.
Nordisk Mobiltelefon og Butlernetworks finder, at GSM kommunikation er uhyre
vigtig i såvel dansk som i europæisk sammenhæng. Det er derfor selskabernes
holdning, at det er vigtigt, at der tages vidtstrakte hensyn til, at denne kommuni-
kation opretholdes indtil et alternativ med mindst samme kvalitet og dækning kan
stilles i stedet. Derfor finder selskaberne det fornuftigt at opretholde krav om, at
der skal udbydes GSM i 900 MHz båndet i minimum 2-4 år endnu. Kravet kan
efter selskabernes opfattelse først bortfalde, når operatørerne af GSM-nettene kan
demonstrere, at fuldgode erstatninger findes, og der er en tilstrækkelig penetrati-
on med relevante terminaler. Endvidere finder selskaberne, at det er vigtigt ved
indførsel af teknologineutralitet, at det tilsikres, at de forskellige teknologier ikke
forstyrrer hinanden.
Endelig påpeger Nordisk Mobiltelefon og Butlernetworks, at det er vigtigt at er-
indre, at for at udnytte de knappe 900 MHz ressourcer samfundsmæssigt effektivt
må dette spektrum ikke opdeles i mange mindre frekvenspakker med forskellige
teknologier og/eller operatører. Derved bliver mængden af spildt spektrum på
grund af guard bands og andet for stor.
DI ITEK
støtter forslaget om ændring af GSM-direktivet, da dette vil muliggøre
en mere effektiv og smidig anvendelse af det pågældende frekvensbånd. DI ITEK
mener, at en ændring af direktivet således vil åbne for mere avancerede bred-
båndskommunikationstjenester, hvor eksempelvis UMTS vil kunne bringes i an-
vendelse. Denne udvidede anvendelse af 900 MHz-båndet betegnes også som re-
farming.
Det er DI ITEK’s klare holdning, at man fra dansk side bør støtte initiativer, der
muliggør en hurtig og smidig introduktion af refarming. DI ITEK nævner, at man
fra dansk side bør arbejde for, at Danmark ikke falder bagud i den teknologiske
udvikling i forhold til de lande, der allerede har påbegyndt refarming af 900
MHz-båndet, desuagtet at ændringen af GSM-direktivet endnu ikke er gennem-
ført. For DI ITEK er det afgørende, at der i processen lægges vægt på, at der ikke
sker en skævvridning af konkurrencen ved en lempelse af teknologikravet i eksi-
sterende 2G tilladelser. Det skal herunder indgå, at det ved en omfordeling også
er væsentligt at sikre tilstrækkelig frekvensspektrum til de eksisterende 2G net og
deres fortsatte effektivitet.
Sonofon
støtter forslaget om at foretage den foreslåede ændring af GSM-
direktivet, hvor der tillades refarming af 900 MHz-båndet. Sonofon støtter dette
forslag, fordi ændringen vil muliggøre en mere effektiv og smidig anvendelse af
det pågældende frekvensbånd, og en ændring af direktivet vil således åbne for
mere avancerede bredbåndskommunikationstjenester, hvor eksempelvis UMTS
kan bringes i anvendelse
Efter Sonofons vurdering bør man fra dansk side støtte initiativer, der muliggør
en hurtig og smidig introduktion af refarming. Sonofon vil samtidig benytte lej-
ligheden til at nævne, at man fra dansk side bør arbejde for, at Danmark ikke fal-
der bagud i den teknologiske udvikling i forhold til de lande, der allerede har på-
5
IT- og Telestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658816_0006.png
begyndt refarming af 900 MHz-båndet, desuagtet at ændringen af GSM-
direktivet endnu ikke er gennemført.
Sonofon gør opmærksom på, at en refarming af 900 MHz-frekvensbåndet giver
mulighed for at udrulle 3G net til brug for mobilt bredbånd ved brug af færre ma-
ster og antenner, hvilket betyder, at serviceniveauet, som kunderne kræver, kan
opretholdes med færre positioner. Sonofon påpeger, at dette alt andet lige vil be-
tyde, at der bruges mindre strøm og udledes mindre CO
2
, end hvad der ellers ville
være tilfældet. Derudover påpeger Sonofon også, at en refarming skaber mulig-
hed for udrulning af mobilt bredbånd i yderområder, hvor det ellers ikke ville væ-
re muligt at sikre adgang hertil.
Det er efter Sonofons mening af stor betydning, at refarming gennemføres så hur-
tigt som muligt, da gevinsterne er størst ved en hurtig gennemførelse. For Sono-
fon er det af afgørende betydning, at der i en omfordelingsproces sikres tilstræk-
keligt frevensspektrum til de eksisterende 2G-net og deres fortsatte effektivitet.
Dette er efter Sonofons mening nødvendigt for at sikre, at det eksisterende ud-
styr, der alene kan anvende GSM, fortsat vil kunne anvendes. Samtidig skal det
naturligvis sikres, at der ikke sker en skævvridning af konkurrencen.
Sonofon skal endvidere påpege, at det er helt afgørende for at kunne foretage en
retvisende værdiansættelse af en eventuel tilladelse i 2,6 GHz frekvensbåndet, at
der er skabt klarhed omkring mulighederne for refarming forud for gennemførel-
sen af auktionen i dette bånd. Sonofon håber derfor også, at de drøftelser, der i
øjeblikket foregår mellem IT- og Telestyrelsen og branchen kan føre til, at der
bliver skabt den fornødne klarhed omkring refarming, så der kan gennemføres en
vellykket auktion over 2,6 GHz tilladelserne i slutningen af 2009.
Telia
ser positivt på Kommissionens direktivforslag og hilser den foreslåede
lempelse af teknologikravet velkomment. Telia kan også støtte notatets oplæg til
foreløbig dansk holdning, om end Telia må undre sig over indholdet af rammeno-
tatets afsnit 7. IT- og Telestyrelsen har som bekendt i efteråret 2008 gennemført
en høring over udkast til lovforslag om ny radiofrekvenslov med henblik på.
ikrafttræden den 1. januar 2010. Indtil flere bestemmelser i det foreliggende ud-
kast til lovforslag synes umiddelbart at tilsigte implementering af det omhandlede
direktivforslag på en måde, der er i overensstemmelse med regeringens holdning,
jævnfør rammenotatets afsnit 10.
IT- og Telestyrelsen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658816_0007.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er vurderingen, at ønsket om at kunne bruge GSM-frekvenserne til et bredere
formål, herunder af andre teknologier end GSM, generelt falder godt i tråd med
ønsket om øget teknologineutralitet. Fra dansk side har man støttet bestræbelser
om i højere grad at gøre frekvensallokeringerne mere teknologineutrale i over-
ensstemmelse med målsætningerne herom i frekvensloven.
At have adgang til specielt 900 MHz frekvenserne for andre teknologier end
GSM, herunder ikke mindst UMTS, er særligt attraktivt, idet tekniske forhold gør
det lettere at skabe radiodækning på disse frekvenser. Dette indebærer, at det bli-
ver mindre omkostningstungt at dække tyndt befolkede områder med eksempel-
vis 3G-tjenester.
Regeringen har vurderet, at forslaget om ændringen af GSM-direktivet bør støttes
fra dansk side blandt andet ud fra følgende betragtninger:
At muligheden for at bruge 3G eller andre tilsvarende teknologier i 900 MHz
frekvensbåndet vil fremme udbredelsen af trådløst bredbånd,
at det vil medvirke til, at Danmark kan komme på forkant med den teknologi-
ske udvikling, og
at det er i tråd med den danske målsætning om teknologineutralitet.
IT- og Telestyrelsen
Regeringen lægger vægt på, at der ikke sker en skævvridning af konkurrencen
ved en lempelse af teknologikravet i eksisterende 2G tilladelser. Derfor er det
væsentligt, at lempelsen af teknologikravet sker på en proportionel, ikke-
diskriminerende og objektiv måde. Der skal således foretages en nærmere under-
søgelse af, hvordan åbningen af 900 MHz-frekvensbåndet for andre teknologier
end GSM skal håndteres for at imødegå skævvridning af markedet i Danmark.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag har været til behandling i Rådets arbejdsgruppe for tele-
kommunikation og informationssamfundet. Arbejdsgruppen har i den forbindelse
fokuseret på at sikre, at forslaget kan vedtages inden for en overskuelig tidsram-
me, hvorfor medlemsstaterne har udvist en høj grad af fleksibilitet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag om ændring af GSM-direktivet har ikke tidligere været
forelagt for Folketingets Europaudvalg. Grundnotat om sagen er oversendt den
19. december 2008.
7