G R U N D N O T AT T I L F O L K E T I N G E T S
E U R O P AU D V AL G
30. april 2009
J.nr. 2206/1196-0003
Ref. ahk/ncl
Grønbog ”Et europæisk energinet, der sikrer forsyningerne, bæredygtigheden og
konkurrenceevnen”
KOM(2008) 782 af 13. november 2008.
Revideret notat
Notatet er også oversendt til Energipolitisk udvalg
1. Resumé
For at nå EU’s klima- og energipolitiske målsætninger inden for bl.a. vedvarende energi og
reduktion af drivhusgasser er det nødvendigt, at de europæiske energinetværk tilpasses.
Kommissionen har på den baggrund fremlagt en grønbog om et europæisk energinet.
Grønbogen lægger op til en debat om, hvordan EU bedst kan fremme de nye energinet, der
med et passende finansieringsgrundlag kan bidrage til målsætningerne, der er fastsat i EU’s
2. strategiske redegørelse.
2. Baggrund
EU’s klima- og energipakke som der blev opnået politisk enighed om på Det Europæiske Råd
i december 2008 forpligter medlemslandene til at fastsætte ambitiøse mål for udbygning med
VE og reduktion af drivhusgasser, men disse mål kan kun opnås, hvis el- og
gastransmissionsnettet udbygges tilstrækkeligt. EU’s politik vedrørende energinettet skal
derfor bringes på linje med EU’s klima- og energipolitik i øvrigt.
Udgangspunktet har hidtil været, at energinettene skal være selvfinansierende. Men i
betragtning af de udfordringer Europa står over for, når det gælder forsyningssikkerhed, og de
omfattende investeringer Europas energinet har brug for, finder Kommissionen det
nødvendigt, at EU styrker sin politik for udviklingen af energinettet. Som indsatsområder
nævner Kommissionen fx mægling i tilfælde, hvor det ikke lykkes offentlige og private parter
at gøre fremskridt i centrale projekter af europæisk betydning samt en revision af
finansieringsgrundlaget, navnlig programmet for de transeuropæiske energinet (TEN-E), så
det bedre opfylder de politiske mål. Programmet TEN-E har siden starten i 1996 ydet støtte til
undersøgelser af energiinfrastruktur af europæisk interesse, men der er kun begrænsede
midler til rådighed, og der ydes sjældent direkte investeringsstøtte.
3. Hjemmelsgrundlag