Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2008) 0790 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
24. marts 2009
Kontor:
Kommunal sundhed
J.nr.:
Sagsbeh.: shh
Fil-navn: grundnotat endelig
GRUNDNOTAT
Forslag til Rådets direktiv (Euratom) om EF-rammebestemmelser for
nuklear sikkerhed
KOM(2008) 790 endelig
1.
Resumé
Kommissionen har fremlagt revideret forslag til et nyt direktiv om EF-
rammebestemmelser om nuklear sikkerhed. Det generelle formål med forslaget er
at opnå, bevare og hele tiden forbedre den nukleare sikkerhed i Fællesskabet og at
udbygge tilsynsmyndighedernes rolle.
2. Baggrund
Den 26. november 2008 fremlagde Kommissionen revideret forslag til et nyt direk-
tiv om EF-rammebestemmelser for nuklear sikkerhed – KOM(2008) 790 endelig.
Direktivforslaget erstatter Kommissionens tidligere forslag fra 2003, KOM (2003)
32, som indgik i Kommissionens oprindelige pakke i 2003 om nuklear sikkerhed.
Under drøftelserne i Rådet i 2003 kunne der hverken opnås flertal for at forkaste
eller vedtage forslaget. I stedet blev der i enighed vedtaget Rådets konklusioner om
sikker håndtering af brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald i 2004, hvilket
førte til oprettelsen af Rådets arbejdsgruppe for nuklear sikkerhed (WPNS) og se-
nere European Nuclear Safety Regulators Group (ENSREG). Begge grupperne har
gennemført et betydeligt udredningsarbejde om samarbejdet om nuklear sikkerhed
i Europa og internationalt, og Kommissionen finder nu, at tiden er moden til at
genstarte bestræbelserne på at opstille fælles EF-rammer for nuklear sikkerhed ved
at ajourføre og erstatte Kommissionens forslag fra 2003 med det foreliggende for-
slag.
3. Hjemmelsgrundlag
Euratom-traktaten, særlig artikel 31 og 32.
Vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at det foreliggende forslag giver medlemsstaterne mulighed
for at udnytte subsidiaritetsprincippet fuldt ud, idet det opstiller de retlige rammer
for nuklear sikkerhed, uden at foreskrive detaljerede regler herfor. Herudover sigter
direktivet mod at styrke de nationale tilsynsmyndigheders rolle og uafhængighed,
idet der bygges videre på deres kompetencer og på de nationale organers rolle ved
gennemførelsen af de aftalte foranstaltninger. Direktivet er i fuld overensstemmelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
med princippet om nationalt ansvar for sikkerheden i nukleare anlæg, og medlems-
staterne bevarer desuden retten til at pålægge strengere sikkerhedsforanstaltninger
nationalt end de foranstaltninger, der er fastsat i direktivet.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Det generelle formål med forslaget er at opnå, bevare og hele tiden forbedre den
nukleare sikkerhed i Fællesskabet og at udbygge tilsynsmyndighedernes rolle. Di-
rektivet finder anvendelse på alle nukleare anlægs design, placering, opførelse,
vedligehold, drift og afvikling, for hvilke det er nødvendigt at træffe sikkerhedsfor-
anstaltninger efter den berørte medlemsstats love og bestemmelser. Hver enkelt
medlemslands ret til at vælge, om den vil anvende atomkraft, anerkendes og re-
spekteres fuldt ud.
Direktivforslaget er funderet på bestemmelserne i konventionen om nuklear sik-
kerhed, som opstiller klare rammer for staternes lovgivning, og dermed udgør
grundlaget for et ensartet system for nuklear sikkerhed. Euratom og EU-
medlemsstaterne deltager i konventionen. Forslagets vigtigste bestemmelser omfat-
ter følgende områder og forhold:
Ansvaret og rammerne for nukleare anlægs sikkerhed.
De nationale tilsynsmyndigheders rolle og uafhængighed med udgangspunkt i
deres kompetencer.
Åbenhed og aktindsigt for at sikre adgang til pålidelig information og give
borgerne mulighed for at deltage i en transparent beslutningsproces.
Sikkerhedskrav og –forskrifter for nukleare anlæg baseret på det Internationale
Atomenergiagenturs (IAEA’s) grundlæggende sikkerhedskrav.
Tilladelsesindehaverens forpligtelser.
Tilsynsmyndighedens vurderinger, undersøgelser, kontrol- og håndhævelses-
foranstaltninger i forbindelse med nuklear sikkerhed.
Fortsat rådighed på nationalt niveau over eksperter i nuklear sikkerhed.
Prioritering af sikkerheden.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om dette forslag.
Europa-Parlamentet vedtog den 13. januar 2004 en udtalelse om Kommissionens
forslag fra 2003. Denne udtalelse indeholdt en række ændringsforslag, som bl.a.
indebar, at hovedansvaret for sikkerheden i de nukleare anlæg i medlemsstaterne
fortsat primært skulle være et nationalt anliggende.
Kommissionen har taget højde for Europa-Parlamentets udtalelse fra 2004 i forbin-
delse med det foreliggende direktivforslag.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den gældende danske nukleare lovgivning omfatter følgende love:
Lov nr. 170 af 16. maj 1962 om nukleare anlæg (atomanlægsloven).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Lov nr. 244 af 12. maj 1976 om sikkerhedsmæssige og miljømæssige forhold
ved atomanlæg m.v. (atomanlægssikkerhedsloven). Loven er kun delvis sat i
kraft.
Lov nr. 94 af 31. marts 1953 om brug m.v. af radioaktive stoffer.
Lov nr. 322 af 19. juni 1974 om erstatning for atomskader (nukleare skader).
De danske retsforskrifter skal ajourføres i overensstemmelse med dette direktivfor-
slag.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for statsfinanserne eller
samfundsøkonomien, da Danmark kun i meget begrænset omfang og tid - indtil
afviklingen af de nukleare anlæg på Risø er afsluttet som planlagt i 2016 - vil have
nukleare anlæg, der er omfattet af forslaget.
Forslaget sigter specifikt på at opnå, bevare og hele tiden forbedre den nukleare
sikkerhed og dermed beskyttelsesniveauet i Fællesskabet.
9. Høring
Forslaget er endnu ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man overordnet støtte forslaget, der sigter mod at styrke sikker-
hed i forbindelse med nukleare anlæg.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre medlemslandes officielle
holdning til forslaget.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om fastsættelse af de grundlæggende
forpligtigelser og generelle principper vedrørende sikkerheden i nukleare anlæg,
KOM(2003) 32, blev forelagt den 23. februar 2004 til orientering.