Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0794 Bilag 1
Offentligt
631151_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
12. januar 2009
Benedicte Federspiel
Dok. 71031/ps
Møde i Europaudvalget den 14. januar 2009
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til et af punkterne på Europaudvalgets
dagsorden den 14. januar 2009.
L 4. Udvalgets videre behandling af følgende høringsdokumenter fra Kom-
missionen
b) Grønbog om kollektivt søgsmål for forbrugere (KOM (2008) 0794)
Historik
Kommissionen er fra såvel Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg som den europæiske forbrugerorganisation BEUC blevet opfordret
til at arbejde for en effektiv klageadgang for forbrugerne, ligesom OECD også har
opfordret medlemslandene til at give forbrugerne adgang til forskellige klagefor-
mer, herunder kollektivt søgsmål (gruppesøgsmål).
Det er i mange år fremgået af Eurobarometer-undersøgelser, at forbrugerne ikke
har stor tillid til handel på tværs af grænserne, og 76 % af de forbrugere, som har
ringe tillid, mener, at det i høj eller ret høj grad hænger sammen med, at de ikke
tror på, at der er tilstrækkelig klageadgang. Kommissionen anførte derfor i sin stra-
tegi for forbrugerpolitikken 2007-2013, at den ville overveje at gøre en indsats for
kollektivt søgsmål for forbrugerne.
Som det også fremgår af grønbogen har 13 medlemslande allerede en eller anden
form for kollektivt søgsmål, og der har været afholdt mange workshops og konfe-
rencer om dette emne de seneste år. Det er derfor skuffende, at Kommissionen har
valgt at publicere en grønbog, hvor man starter forfra med endnu en høring – med
risiko for, at man blot igen hører de samme argumenter. Dette skal især ses i lyset
af, at Kommissionen på initiativ fra EU-kommissæren for konkurrence i en hvid-
bog har fremsat konkrete forslag til at sikre, at forbrugere (og virksomheder) kan
opnå erstatning for den skade, de måtte have lidt som følge af virksomheders over-
trædelse af antitrustlovgivningen. Dette forslag behandles i Europa-Parlamentet.
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark er et af de lande, der allerede har indført gruppesøgsmål, bl.a. på grund af
pres fra Forbrugerrådet.
Gruppesøgsmål bør gælde både nationalt og over grænserne
Forbrugerrådet støtter, at der indføres gruppesøgsmål i EU, dog således at det både
bør gælde nationalt og for handler over grænserne. De fleste af de sager, som for-
brugerorganisationerne kender til, vedrører nationale forhold.
Ordningerne bør være bindende
Gruppesøgsmål bør være bindende ordninger – og ikke ske ved alternative tvistløs-
ningsmodeller.
Forbrugerorganisationerne bør have søgsmålskompetence
Forbrugerorganisationerne bør have søgsmålskompetence i sådanne sager.
Forbrugerrådet foretrækker opt out-modellen
Forbrugerorganisationerne går først og fremmest ind for opt out-modellen, hvoref-
ter alle forbrugere er omfattet, medmindre de specifikt siger, at de ikke ønsker det.
Ved opt in-løsninger har det i praksis har vist sig at være omkostningskrævende og
belastende at finde frem til de enkelte forbrugere, især hvis skaden er af begrænset
omfang, hvor forbrugerne er mindre tilbøjelige til at reagere. Opt in-ordningen i
Sverige har i konkrete tilfælde været problematisk af denne grund. Den franske
forbrugerorganisation har endvidere forsøgt at finde frem til de forbrugere, der var
blevet snydt i forbindelse med et teleselskabs urimelige vilkår, og uanset en om-
kostningskrævende indsats lykkedes det kun at finde frem til under 10 % af de
forbrugere, der havde krav på erstatning.
Som minimum bør sager, der omfatter mange mindre krav, behandles efter opt out-
modellen. Opt out-søgsmål bør ligeledes kunne rejses af forbrugerorganisationerne.
Der bør afsættes midler til forbrugerorganisationerne
Det er vigtigt at sikre sig, at forbrugerorganisationerne har økonomisk mulighed for
at føre kollektive søgsmål, som kan være meget omkostningskrævende.
Den europæiske forbrugerorganisation BEUC har endnu ikke tage endelig stilling
til grønbogen, og Forbrugerrådet vil derfor uddybe vores holdning til grønbogen,
når BEUC’s udtalelse foreligger.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Afdelingschef
Benedicte Federspiel
Chefkonsulent
2/2