Folketingets Europaudvalg
12. januar 2009
Benedicte Federspiel
Dok. 71031/ps
Møde i Europaudvalget den 14. januar 2009
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til et af punkterne på Europaudvalgets
dagsorden den 14. januar 2009.
L 4. Udvalgets videre behandling af følgende høringsdokumenter fra Kom-
missionen
b) Grønbog om kollektivt søgsmål for forbrugere (KOM (2008) 0794)
Historik
Kommissionen er fra såvel Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg som den europæiske forbrugerorganisation BEUC blevet opfordret
til at arbejde for en effektiv klageadgang for forbrugerne, ligesom OECD også har
opfordret medlemslandene til at give forbrugerne adgang til forskellige klagefor-
mer, herunder kollektivt søgsmål (gruppesøgsmål).
Det er i mange år fremgået af Eurobarometer-undersøgelser, at forbrugerne ikke
har stor tillid til handel på tværs af grænserne, og 76 % af de forbrugere, som har
ringe tillid, mener, at det i høj eller ret høj grad hænger sammen med, at de ikke
tror på, at der er tilstrækkelig klageadgang. Kommissionen anførte derfor i sin stra-
tegi for forbrugerpolitikken 2007-2013, at den ville overveje at gøre en indsats for
kollektivt søgsmål for forbrugerne.
Som det også fremgår af grønbogen har 13 medlemslande allerede en eller anden
form for kollektivt søgsmål, og der har været afholdt mange workshops og konfe-
rencer om dette emne de seneste år. Det er derfor skuffende, at Kommissionen har
valgt at publicere en grønbog, hvor man starter forfra med endnu en høring – med
risiko for, at man blot igen hører de samme argumenter. Dette skal især ses i lyset
af, at Kommissionen på initiativ fra EU-kommissæren for konkurrence i en hvid-
bog har fremsat konkrete forslag til at sikre, at forbrugere (og virksomheder) kan
opnå erstatning for den skade, de måtte have lidt som følge af virksomheders over-
trædelse af antitrustlovgivningen. Dette forslag behandles i Europa-Parlamentet.
1/2