Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0794 Bilag 2
Offentligt
633175_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. januar 2009
Grønbog om kollektivt søgsmål for forbrugere, KOM(2008) 794 en-
delig
1.
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen har den 27. november 2008 offentliggjort en Grøn-
bog om kollektivt søgsmål for forbrugere. Kommissionen har sendt grøn-
bogen i bred høring med høringsfrist den 1. marts 2009.
Kommissionen har fået foretaget forskellige undersøgelser, som ifølge
Kommissionen viser, at hindringerne for forbrugerne, herunder især høje
omkostninger, risikoen ved sagsanlæg samt den indviklede og langvarige
sagsbehandling, gør, at hver femte EU-forbruger ikke vil gå til retten for
at få erstatning i forbindelse med krav på under 1 000 EUR. 13 medlems-
stater har forskellige nationale systemer, der giver forbrugerne mulighed
for kollektivt søgsmål.
Det fremføres af Kommissionen, at undersøgelserne endvidere viser, at
forbrugere, der lider skade som følge af uredelig praksis og derfor ønsker
at anlægge sag, for øjeblikket støder på store hindringer med hensyn til
adgang, effektivitet og økonomisk overkommelighed.
Grønbogen omhandler forslag vedrørende kollektivt søgsmål for forbrugere,
og hvordan der lettere kan anlægges sag i situationer, hvor et stort antal for-
brugere har lidt skade gennem en enkelt erhvervsdrivendes praksis, der er i
strid med forbrugerlovgivningen. En overtrædelse af forbrugerreglerne
kunne ifølge Kommisionen f.eks. være at der kræves for mange penge af
kunden – gennem skjulte gebyrer eller overfakturering – vildledende rekla-
me på internettet eller undladelse af at give obligatoriske oplysninger om fi-
nansielle produkter. I grønbogen gøres det gældende, at forbrugerne støder
på hindringer med hensyn til adgang, effektivitet og økonomisk overkom-
melighed, når de ønsker at udnytte klagemulighederne, ligesom der i grøn-
bogen angives forskellige muligheder for at fjerne disse huller. De løsnin-
ger, der beskrives i grønbogen, har til formål at sikre, at forbrugere, der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633175_0002.png
2/3
ofre for ulovlig handelspraksis, kan få erstatning for deres tab og samtidig
undgå ubegrundede krav.
En styrkelse af forbrugernes mulighed for at få reel klageadgang har ifølge
grønbogen mange fordele:
det sikrer, at forbrugere, der har lidt skade som følge af ulov-
lig og uredelig handelspraksis kan få erstatning for deres tab
det øger den almindelige respekt for EU-retten ved at få virk-
somheder til at afholde sig fra ulovlige aktiviteter, der giver
dem illoyale konkurrencefordele over for andre erhvervsdri-
vende.
I grønbogen sættes følgende løsningsmuligheder til debat:
ingen umiddelbare tiltag,
samarbejde medlemsstaterne imellem om at udvide nationale kol-
lektive søgsmålsordninger til at omfatte forbrugere i andre med-
lemsstater uden kollektive søgsmålsordninger,
en blanding af politiske instrumenter for at forbedre forbrugernes
klagemuligheder (herunder alternative kollektive tvistbilæggelses-
ordninger for forbrugere, nationale håndhævelsesmyndigheder, som
har beføjelse til at kræve af erhvervsdrivende, at de betaler erstat-
ning til forbrugere, samt udvidelse af småkravsproceduren til at om-
fatte massekrav), samt
bindende eller ikke-bindende foranstaltninger med henblik på at sik-
re, at der findes en retlig kollektiv søgsmålsordning i alle medlems-
stater. En kombination af forskellige aspekter ved disse løsninger
kan også komme på tale.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger ikke.
3. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en grønbog, er der ikke taget stilling til nærhedsprincip-
pet.
4. Gældende dansk ret
I Danmark er der regler om gruppesøgsmål. Disse regler findes i retspleje-
loven, jf. lov nr. 181 af 28/02/2007 og trådte i kraft 1. januar 2008. Forbru-
gerombudsmanden har ifølge denne lov adgang til at anlægge retssager på
vegne af en gruppe af forbrugere.
I Danmark kan klager fra den enkelte forbruger vedrørende varer,
arbejds- og tjenesteydelser indbringes for et godkendt, privat klage eller
ankenævn eller for Forbrugerklagenævnet. Der findes i dag 17 godkendte
private klagenævn. Lov nr. 456 af 10. juni 2003 om forbrugerklager (med
senere ændringer) er grundlaget for Forbrugerklagenævnets arbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
633175_0003.png
3/3
5. Høring
Grønbogen vil blive sendt i høring, og et høringsnotat vil blive fremsendt.
6. Andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter generelt Kommissionens holdning om et behov for bedre
muligheder for forbrugerne for at forfølge sine rettigheder og opnå erstat-
ning, hvis rettighederne ikke overholdes.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Da der er tale om en grønbog, kan der endnu ikke tages stilling til lovgiv-
ningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da der er tale om en grønbog, kan der endnu ikke tages stilling til sam-
fundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Da der er tale om en grønbog, kan der endnu ikke tages stilling til admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grønbogen om kollektivt søgsmål for forbrugere har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg.