GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
12. januar 2009
Grønbog om kollektivt søgsmål for forbrugere, KOM(2008) 794 en-
delig
1.
Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen har den 27. november 2008 offentliggjort en Grøn-
bog om kollektivt søgsmål for forbrugere. Kommissionen har sendt grøn-
bogen i bred høring med høringsfrist den 1. marts 2009.
Kommissionen har fået foretaget forskellige undersøgelser, som ifølge
Kommissionen viser, at hindringerne for forbrugerne, herunder især høje
omkostninger, risikoen ved sagsanlæg samt den indviklede og langvarige
sagsbehandling, gør, at hver femte EU-forbruger ikke vil gå til retten for
at få erstatning i forbindelse med krav på under 1 000 EUR. 13 medlems-
stater har forskellige nationale systemer, der giver forbrugerne mulighed
for kollektivt søgsmål.
Det fremføres af Kommissionen, at undersøgelserne endvidere viser, at
forbrugere, der lider skade som følge af uredelig praksis og derfor ønsker
at anlægge sag, for øjeblikket støder på store hindringer med hensyn til
adgang, effektivitet og økonomisk overkommelighed.
Grønbogen omhandler forslag vedrørende kollektivt søgsmål for forbrugere,
og hvordan der lettere kan anlægges sag i situationer, hvor et stort antal for-
brugere har lidt skade gennem en enkelt erhvervsdrivendes praksis, der er i
strid med forbrugerlovgivningen. En overtrædelse af forbrugerreglerne
kunne ifølge Kommisionen f.eks. være at der kræves for mange penge af
kunden – gennem skjulte gebyrer eller overfakturering – vildledende rekla-
me på internettet eller undladelse af at give obligatoriske oplysninger om fi-
nansielle produkter. I grønbogen gøres det gældende, at forbrugerne støder
på hindringer med hensyn til adgang, effektivitet og økonomisk overkom-
melighed, når de ønsker at udnytte klagemulighederne, ligesom der i grøn-
bogen angives forskellige muligheder for at fjerne disse huller. De løsnin-
ger, der beskrives i grønbogen, har til formål at sikre, at forbrugere, der er