Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0805 Bilag 2
Offentligt
634603_0001.png
Notat
SKATTEMINISTERIET
Departementet
Skatte- og Afgiftsadministration
20. januar 2009
20. januar 2009
J.nr. 2008-251-0115
Grundnotat om
Europa-Kommissionens forslag af 1. december 2008 til Rådets direktiv om ændring
af direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem
med henblik på at modvirke momssvig ved import og andre grænseoverskridende
transaktioner, KOM(2008)805
Resumé
Europa-Kommissionens forslag indeholder ændringer af momssystemdirektivet
for så vidt angår:

Indførelse af skærpede krav til oplysninger og dokumentation som betin-
gelse for at udskyde betalingen af moms af varer, der importeres fra et
land uden for EU til et medlemsland som det første importland i EU med
henblik på salg eller overførsel til et andet medlemsland som det endeli-
ge importland i EU.
Indførelse af grænseoverskridende solidarisk hæftelse mellem sælger og
køber for betaling af moms ved en vareleverance inden for EU, hvis sæl-
ger ikke indgiver en listeangivelse om leverancen, eller hvis sælgers li-
steangivelse er mangelfuld i forhold til indholdskravene.
1. Baggrund
EU udgør et fælles indre marked med et fælles momssystem og en fælles ydre
toldgrænse.
Dette indebærer bl.a., at når varer importeres fra et land uden for EU til et EU-
land, skal der som hovedregel betales moms af varerne i importlandet. Som und-
tagelse kan betalingen af moms af varer dog udskydes, når varerne importeres
fra et land uden for EU til en virksomhed i et medlemsland som det første im-
portland i EU, hvorfra varerne enten sælges til en anden virksomhed eller over-
føres til forarbejdning m.v. i en filial af samme virksomhed i et andet medlems-
land som det endelige importland i EU. Momsen skal i stedet betales ved købet
eller erhvervelsen af varerne i det endelige importland i EU.
Side 1 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som led i etableringen af Det Indre Marked pr. 1. januar 1993 blev den interne
grænsekontrol af varehandlen i EU afviklet. Som afløsning blev det såkaldte li-
stesystem udviklet til at kontrollere den direkte varehandel mellem momspligti-
ge virksomheder inden for EU. Listesystemet indebærer, at momspligtige virk-
somheder med vareleverancer inden for EU (vareeksport til andre EU-lande),
skal anføre disse på periodevis listeangivelser til skattemyndighederne i leve-
rancelandet, mens momspligtige virksomheder med vareerhvervelser inden for
EU (vareimport fra andre EU-lande) skal anføre disse på den indenlandske
momsangivelse til skattemyndighederne i erhvervelseslandet.
Ordningen for udskydelse af betalingen af moms af varer, der importeres fra
tredjelande til EU med henblik på videre salg eller overførsel af varerne inden
for EU, har imidlertid været misbrugt til unddragelse af moms og punktafgifter,
bl.a. i form af de såkaldte ”momskarruseller”.
Det er Kommissionens opfattelse, at misbruget bl.a. har kunnet lade sig gøre,
fordi medlemslandene efter de nugældende rammer for at gennemføre EU-
lovgivningen har haft forskellige nationale regler og praksis for at forvalte be-
tingelserne for at udskyde betalingen af moms af varer, der importeres fra tred-
jelande til EU med henblik på videre handel inden for EU. Medlemslandenes
uensartede nationale gennemførelse og forvaltning af EU-reglerne har bl.a. be-
sværliggjort skattemyndighedernes muligheder for at følge den fysiske bevægel-
se af varer, der importeres til EU.
Der er eksempler på, at den nævnte svig har berørt Danmark. Således er colaer
blevet importeret fra tredjeland X til Sverige, og videre til Danmark som ende-
ligt importland, hvor colaerne har været solgt ulovligt uden moms og afgifter,
idet SKAT ikke har haft mulighed for at følge og kontrollere varestrømmen på
grundlag af de foretagne indberetninger.
ECOFIN vedtog på møde den 28. november 2006 konklusioner om at udvikle
en anti-svig-strategi på EU-plan, navnlig på moms- og afgiftsområdet, som
supplement til nationale tiltag på samme område.
På et senere ECOFIN-møde den 5. juni 2007, forelagde Kommissionen en
foreløbig rapport om udvikling af den omhandlede anti-svig-strategi. ECOFIN
vedtog konklusioner, som dels tog Kommissionens rapport til efterretning, dels
opfordrede til, at Kommissionen som led i anti-svig-strategien kunne fremsætte
en række forslag til ændringer af momsdirektiv 2006/112/EF og forordning (EF)
nr. 1798/2003 om medlemslandenes administrative samarbejde om moms.
Herunder et forslag om at indføre grænseoverskridende solidarisk hæftelse
mellem sælger og køber for betalingen af moms ved vareleverancer inden for
EU i tilfælde, hvor momsprovenu går tabt pga. svig, og hvor sælger ikke
samtidig har indgivet en listeangivelse om vareleverancen eller har indgivet en
mangelfuld listeangivelse.
Side 2 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634603_0003.png
2. Forslagets indhold
Flere krav til oplysning og dokumentation som betingelse for momsfritagelse
ved import til EU
Gældende ret:
Efter gældende artikel 143, stk. 1, litra d, i momssystemdirektiv 2006/112/EF, er
varer fritaget for moms, når en virksomhed i et EU-medlemsland importerer va-
rer fra et land uden for EU med henblik på salg til en anden virksomhed eller
overførsel til importvirksomhedens egen filial, lager, datterselskab m.v. i et an-
det EU-medlemsland, idet moms af varerne vil skulle betales ved den endelige
erhvervelse eller import af varerne i dette andet medlemsland.
Bestemmelsen er gennemført i den danske momslovs § 36, stk. 1, nr. 5, jf. § 34,
stk. 1, nr. 1 og 4. Herefter er import af varer fra et land uden for EU til Danmark
fritaget for dansk moms, når importøren leverer eller overfører varerne videre til
et andet EU-medlemsland, og denne levering eller overførsel af varerne fra
Danmark til et andet EU-land i sig selv er fritaget for dansk moms.
Forslaget:
Kommissionen foreslår at gøre udskydelsen af betalingen af moms af varer, der
importeres fra tredjeland til EU med henblik på videre salg eller overførsel in-
den for EU, betinget af, at importøren på importtidspunktet over for import-
medlemslandets skattemyndigheder klart oplyser
sit eget eller sin fiskale repræsentants momsregistreringsnr. i import-
medlemslandet, samt købers momsregistreringsnr., hvis varerne videre-
sælges til en anden virksomhed i et andet medlemsland,
eller importørens filial-momsregistreringsnr., hvis varerne overføres til
en filial eller et lager i samme virksomhed i et andet medlemsland.
Endvidere skal importøren kunne dokumentere, at de importerede varer vil blive
sendt eller transporteret fra medlemslandet, der udgør det første importland i
EU, til det endelige importland i EU.
Grænseoverskridende solidarisk hæftelse mellem køber og sælger for moms ved
varehandel i EU
Gældende ret:
Efter gældende artikel 205, i momssystemdirektiv 2006/112/EF, har medlems-
landene adgang til at pålægge en anden end den betalingspligtige person solida-
risk hæftelse for betaling af momsen i forskellige situationer. Herunder er en
momspligtig virksomhed i et medlemsland, der erhverver en vare fra en moms-
pligtig virksomhed i et andet medlemsland, efter direktivets artikel 200, som
udgangspunkt den betalingspligtige person for momsen af varen, mens salget af
varen er momsfri.
Side 3 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter den gældende direktivbestemmelse, kan grænseoverskridende solidarisk
hæftelse mellem sælger og køber for betaling af moms således alene komme på
tale, hvis to eller flere medlemslande bilateralt aftaler, at en sådan ordning skal
finde anvendelse ved deres indbyrdes samhandel.
I indenlandsk dansk sammenhæng kan SKAT efter momslovens § 46, stk. 8, på-
lægge en dansk virksomhed solidarisk hæftelse for betaling af moms af det in-
denlandske salg, som en anden dansk virksomhed ellers er betalingspligtig for.
Det er en betingelse for at pålægge en virksomhed solidarisk hæftelse efter
momslovens § 46, stk. 8, at virksomheden, der er den egentlige betalingspligtige
for momsen ved erhvervelse af varer, har udvist grov uagtsomhed eller forsæt
med hensyn til den manglende betaling af moms.
Endvidere skal den virksomhed, som pålægges solidarisk hæftelse for momsen,
groft uagtsomt eller forsætligt have tilsidesat SKATs forudgående påbud om at
udvise større agtpågivenhed i sine handler, idet virksomheden tidligere i god tro
eller ved simpel uagtsomhed har handlet med varer, der har været misbrugt til
momsunddragelse, begået af andre virksomheder.
SKAT oplyser i øvrigt, at der er fastlagt en indenlandsk praksis, når danske
virksomheder indgiver listeangivelse for sent eller mangler at indgive listeangi-
velse.
Hvis en virksomhed ikke kan dokumentere de to hovedbetingelser for momsfri
EU-handel, nemlig 1) at varen er ført ud af landet, og 2) at køber er en momsre-
gistreret virksomhed i et andet EU-land, kan SKAT stille krav om efterbetaling
af dansk moms. Jf. to sager om efterbetaling, som er blevet ført helt til doms i
Højesteret i SKM 2006.277 og 2008.717.
Før SKAT træffer en afgørelse om efterbetaling af dansk moms, vil SKAT dog
først forsøge at afkræve virksomheden den fornødne dokumentation. Hvis virk-
somheden fremlægger en faktura med et gyldigt momsnummer på køber, vil
denne
blive
verificeret
i
EU-landenes
fælles
moms-
informationsudvekslingssystem - VIES. Hvis der er usikkerhed om den uden-
landske køber eller fakturaens validitet, vil fakturaen blive søgt verificeret via
en bistandsanmodning til den kompetente myndighed i køberens hjemland.
Virksomheden vil ikke blive afkrævet dansk moms, når der blot er tale formelle
ordensmæssige fejl, som f.eks. at virksomheden ikke har indsendt listeangivelse
eller ikke har udfyldt rubrik B på den indenlandske momsangivelse.
Det følger endvidere af § 100, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 663 af 16. juni 2006
om merværdiafgift (moms), at ordensbøder kan komme på tale ved forsætlig el-
ler groft uagtsom overtrædelse af bekendtgørelsens regler i §§ 72-73 om indgi-
velse af listeangivelse af vareleverancer til andre EU-lande. Eftersom det er
tidskrævende for SKAT at foretage en prøvelse af tilregnelsen, vil SKAT typisk
give virksomheden en henstilling eller advarsel første gang, inden der påkendes
bøder. Bødestørrelsen starter med 1.000 kr., der forhøjes i gentagelsestilfælde.
Indtil videre har SKAT kun i begrænset omfang udstedt ordensbøder for mang-
lende listeangivelse.
Side 4 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det følger også af flere af EF-domstolens offentliggjorte sager, at andre EU-
medlemslande som led i deres nationale tiltag til at modvirke momssvig har haft
lovgivning eller praksis, hvorefter virksomheder er blevet nægtet fradrag for
købsmoms, eller pålagt solidarisk hæftelse for betaling af moms, ved indenland-
ske transaktioner af varer, idet de pågældende varer var blevet misbrugt til
momsunddragelse, begået af andre virksomheder. Evt. virksomheder beliggende
i andre medlemslande.
Denne lovgivning eller praksis i andre EU-lande har givet anledning til en ræk-
ke sager, som har været indbragt for EF-domstolen. Domstolen har udtalt, at
sanktioner i form af nægtelse af fradrag for købsmoms eller solidarisk hæftelse
for betaling af moms ikke efter EU-retten kan pålægges en virksomhed, hvis
virksomheden ikke vidste (fortsæt) eller burde have vidst (grov uagtsomhed), at
virksomhedens handel med varer var blevet misbrugt til momsunddragelse, be-
gået af andre virksomheder.
Der kan bl.a. henvises til de forenede sager C-354/03, C-355/03 og C484/03
”Optigen”, præmis 46, 51-52 og 55, sag C-384/04 ”Federation of Technological
Industries”, præmis 33, samt de forenede sager C-439/04 og C-440/04 ”Kittel”,
præmis 43-44, 51-52, 56-57 og 61.
Forslaget:
Kommissionen foreslår, at det bliver indført som en obligatorisk, harmoniseret
ordning, at en virksomhed i et EU-land, der sælger varer til en virksomhed i et
andet EU-land, pålægges grænseoverskridende solidarisk hæftelse for betalin-
gen af købers moms af varerne, hvis sælger ikke opfylder forpligtelserne efter
artikel 262 og 263 i momssystemdirektiv 2006/112/EF, til at indgive en listean-
givelse om vareleverancen, eller hvis sælgers listeangivelse er mangelfuld i for-
hold til indholdskravene i direktivets artikel 264.
Denne solidariske hæftelse skal som undtagelse ikke finde anvendelse, hvis kø-
ber indgiver en momsangivelse, der indeholder samtlige relevante oplysninger
om varetransaktionen for den omhandlede periode, eller hvis sælger over for
myndighederne i købers medlemsland kan anføre en behørig begrundelse for
den manglende eller mangelfulde listeangivelse, og dermed underforstået sna-
rest indgiver en fyldestgørende listeangivelse til myndighederne i sælgers eget
medlemsland.
Kommissionen anfører som led i begrundelsen for, at forslaget er i overens-
stemmelse med det EU-retlige proportionalitetsprincip, at sælger får mulighed
for at bevise, at hans manglende opfyldelse af indberetningspligten skyldes ube-
vidste fejl af underordnet betydning. Endvidere anfører Kommissionen, at EF-
Domstolens nuværende retspraksis fortsat er gældende for den omhandlede be-
stemmelse.
Side 5 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår dog ikke fuldstændigt klart, hverken af selve ordlyden af den fore-
slåede bestemmelse eller af Kommissionens bemærkninger til forslaget, at det
skal være en betingelse for at gøre den solidariske hæftelse gældende over for
sælger, at han vidste eller burde vide, at køber uretmæssigt har unddraget sig be-
talingen af momsen eller ville unddrage sig betalingen af momsen.
Det bemærkes, at selv om der tales om solidarisk hæftelse mellem køber og
sælger for betaling af moms, kan køber ikke komme til at betale mere, end hvad
køber i forvejen er forpligtet til som den egentlige betalingspligtige person for
momsen. Den reelle konsekvens af den solidariske hæftelse er, at den ellers
momsfritagne sælger kan komme til at hæfte for den moms, som en køber uret-
mæssigt unddrager sig betalingen af.
Ovennævnte ændringer af artikel 143 og 205 i momssystemdirektivet foreslås at
skulle træde i kraft pr. 1. januar 2010.
3. Retsgrundlag
EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
4. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, idet forslagets mål ikke på tilfredsstillende vis kan opfyldes
medlemslandene af følgende grunde:
Direktiv 2006/112/EF fastsætter reglerne for det fælles momssystem. Med hen-
blik på at skabe yderligere klarhed omkring to harmoniserede bestemmelser i
direktivet, artikel 143 og 205, skal de ændres ved en EU-retsakt. Medlemslan-
dene kan ikke vedtage national lovgivning, som er i modstrid med EU-
lovgivningen. Endvidere anses en indsats på EU-plan at kunne udgøre et mere
effektivt redskab end medlemslandenes rent nationale tiltag til at nå målet med
forslaget: En effektiv bekæmpelse af momssvig. En ændring af lovgivningen på
EU-plan vil desuden kunne garantere, at bestemmelserne anvendes på et harmo-
niseret grundlag.
Den danske regering anerkender, at forslaget må anses for at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
5. Høring
Europa-Kommissionens forslag om ændring af momssystemdirektivet med hen-
blik på at modvirke momssvig ved import og andre grænseoverskridende trans-
aktioner er den 5. januar 2009 sendt i høring hos danske erhvervsorganisationer
og myndigheder.
Side 6 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Den danske regerings foreløbige holdning
Det fremgår af regeringsgrundlaget fra november 2007 ”Mulighedernes Sam-
fund”, at regeringen vil styrke indsatsen over for sort arbejde og anden skatte-
unddragelse, som undergraver retsbevidstheden og finansieringen af velfærds-
samfundet, og at regeringen fortsat vil slå ned på skatte- og afgiftsunddragelse. I
forlængelse af lov nr. 325 af 18. maj 2005 og lov nr. 408 af 8. maj 2006, har
Folketinget således for ganske nylig vedtaget lov nr. 1344 af 19. december 2008
som den tredje lovpakke til indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse (Fairplay).
Regeringen vurderer, at det fremsatte EU-forslag som supplement til den danske
Fairplay-lovgivning vil kunne give SKAT nogle nyttige og fornuftige værktøjer
i indsatsen mod skatte- og afgiftsunddragelse.
Herunder når det gælder snyd med afgiftspligtige varer, der fra tredjeland uden
for EU via import til ét EU-land til sidst havner i et andet EU-land. De nugæl-
dende EU-regler for at udskyde betalingen af moms ved import af varer fra tred-
jeland til EU med henblik på videre handel inden for EU, og medlemslandenes
uensartede forvaltning af disse regler, vanskeliggør SKATs muligheder for at
følge disse varestrømme. Ens faste regler vil kunne give SKAT bedre mulighe-
der for kontrol.
På den baggrund kan regeringen støtte delforslaget om skærpede krav til oplys-
ning og dokumentation som betingelse for at udskyde betalingen af moms af va-
rer, der importeres fra tredjelande til EU med henblik på videre salg eller over-
førsel inden for EU.
Regeringen kan også i princippet tilslutte sig tanken om at indføre en ordning
for grænseoverskridende solidarisk hæftelse mellem sælger og køber ved vare-
leverancer inden for EU, idet en ordning for indenlandsk solidarisk hæftelse for
moms allerede finder anvendelse i dansk ret, i momslovens § 46, stk. 8, som et
nationalt instrument til at modvirke momssvig.
På det foreliggende grundlag må regeringen imidlertid fortolke ordlyden og be-
mærkningerne til den foreslåede EU-bestemmelse således, at sælger-
virksomhedens manglende eller mangelfulde listeangivelse vil være tilstrække-
lig til at udløse den solidariske hæftelse for momsen, hvis den ellers betalings-
pligtige køber-virksomhed ikke betaler. Det ser også ud til at gælde tilfælde,
hvor den manglende eller mangelfulde listeangivelse blot skyldes simpelt sjusk
og forglemmelse hos sælger-virksomheden.
Dette står i modstrid med retsprincipper, der er almindeligt anerkendte både i
intern dansk ret og i EU-retten ifølge EF-domstolens praksis, hvorefter sanktio-
ner i form af solidarisk hæftelse for betaling af skatter og afgifter alene pålæg-
ges, hvis der foreligger grov uagtsomhed eller fortsæt.
På den baggrund kan regeringen ikke støtte det foreliggende konkrete delforslag
i dets nuværende juridisk-sproglige udformning eller uden en juridisk-sproglig
præcisering af forslagets formål og ramme.
Side 7 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I den forbindelse finder regeringen, at det som en harmoniseret ordning bør gø-
res til en betingelse for en regel om grænseoverskridende solidarisk hæftelse
mellem sælger og køber for betaling af moms ved vareleverancer inden for EU,
at sælger har haft viden eller burde-viden om købers uretmæssige momsunddra-
gelse.
Det ville ellers kunne føre til helt urimelige situationer i praksis, hvis købers
medlemsland, der ikke internt anerkender sælgers viden eller burde-viden som
betingelse for solidarisk hæftelse for betaling af moms, kunne gøre en sådan
hæftelse gældende over for en sælger i et medlemsland, der til forskel fra købers
medlemsland internt anerkender en sådan betingelse.
I det omfang, at Kommissionen med det stillede forslag har tænkt, at den solida-
riske hæftelse for betaling af moms skal betinges af sælgers viden eller burde-
viden om købers uretmæssige momsunddragelse, er der efter regeringens opfat-
telse anledning til at få denne betingelse præciseret i selve ordlyden af den fore-
slåede direktivbestemmelse.
7. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdninger
Forslaget har endnu ikke været genstand for forhandlinger, men det forventes, at
et flertal af medlemslande overordnet set vil være positivt indstillet over for
formålet med - og hovedlinjerne i - forslaget.
Det forventes dog også, at visse medlemslande på linje med Danmark vil være
kritisk over for forslaget om en obligatorisk ordning for solidarisk grænseover-
skridende hæftelse mellem sælger og køber for betaling af moms ved vareleve-
rancer inden for EU i det omfang, at den solidariske hæftelse ikke er tænkt at
skulle være betinget af sælgers viden eller burde-viden om købers uretmæssige
momsunddragelse.
8. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at få nævneværdige samfundsøkonomiske og statsfinan-
sielle konsekvenser.
Delforslaget om skærpede krav til oplysning og dokumentation som betingelse
for at udskyde betalingen af moms af varer, der importeres fra tredjelande til EU
med henblik på videre salg eller overførsel inden for EU, vurderes dog, i nær
sammenhæng med andre indenlandske regler og EU-regler på moms- og af-
giftsområdet, at kunne medvirke til at beskytte et moms- og afgiftsprovenu, som
ellers - uden den foreslåede regelændring - ville være i fare for at blive unddra-
get kontrol og beskatning.
Side 8 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Delforslaget om solidarisk hæftelse for moms kan evt. indbringe noget provenu
i enkelte konkrete sager, i det omfang SKAT med bistand fra skattemyndighe-
derne i et andet EU-land kan og vil gøre en solidarisk hæftelse for moms gæl-
dende over for en virksomhed i dette andet EU-land, idet sælgervirksomheden
som følge af manglende eller mangelfulde listeangivelser over vareleverancer til
Danmark har beredt grunden for, at en dansk køber af varerne har kunnet und-
drage sig betalingen af dansk moms.
9. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Skærpede krav til oplysning og dokumentation som betingelse for at udskyde af
betalingen af moms ved import af varer fra et tredjeland uden for EU til danske
virksomheder med henblik på videresalg til virksomheder i andre EU-lande eller
overførsel til danske virksomheders filialer eller datterselskaber i andre EU-
lande vil formentlig medføre vise administrative omstillingsbyrder for danske
virksomheder, der har, en evt. sammenhængende, udenrigshandel med dels tred-
jelande uden for EU, dels andre EU-lande.
Det kan heller ikke udelukkes, at forslaget potentielt også vil kunne medføre
visse løbende administrative byrder for virksomheder, der som forretningsområ-
de mere snævert håndterer told- og importprocedurer ved import af varer til
Danmark fra tredjeland uden for EU:
Forslaget om solidarisk hæftelse mellem sælger og køber for betaling af moms
af vareleverancer inden for EU, alene som følge af sælgers manglende eller
mangelfuld listeangivelse, kan potentielt medføre store individuelle, økonomi-
ske konsekvenser for de enkelte danske virksomheder, der er af den ene eller
anden, evt. undskyldelig grund, forsømmer at indgive listeangivelse eller indgi-
ver en mangelfuld listeangivelse.
Navnlig set i sammenhæng med, at der i december 2008 er vedtaget nye EU-
regler om perioder og frist for virksomhedernes listeangivelser, som via gen-
nemførelse i dansk lovgivning vil skulle træde i kraft pr. 1. januar 2010, og som
virksomhederne først skal til at indarbejde i deres administrative procedurer. Det
kan således tænkes, at der netop i den første tid efter den 1. januar 2010 vil kun-
ne forekomme visse, typisk simple og uforsætlige, fejl og mangler i forbindelse
med listeangivelserne.
10. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En gennemførelse af forslaget vil kræve ændringer af momsloven og evt. også
af momsbekendtgørelsen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 9 af 9