Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0809 Bilag 2
Offentligt
706665_0001.png
Notat
Kemikalier
J.nr. MST-652-00064
Ref. likjo/doble/Kirst
Den 7. juli 2009
Grundnotat om Kommissionens forslag til omarbejdning af Europa Parlamentets og Rådets
direktiv om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk
udstyr (RoHS). KOM (2008) 809 final
Resume
Kommissionen har lavet et udkast til omarbejdning af direktivet om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS). Den bagvedliggende årsag er, at an-
vendelsesområdet i det nuværende direktiv er uklart, og dermed har forårsaget forskellige fortolk-
ninger i medlemsstaterne. Konkret har det betydet, at et produkt lovligt kunne markedsføres i nogle
medlemsstater og ikke i andre. Samtidig har der været mange produkter på markedet, som ikke har
overholdt direktivets bestemmelser. Kommissionens formål med omarbejdningen er derfor, at har-
monisere anvendelsesområdet og fremme håndhævelsen af direktivet. Hertil kommer, at der i
RoHS er indskrevet en klausul om, at Kommissionen inden den 13. februar 2005 skulle påbegynde
en revision af direktivet for at opdatere det til den tekniske udvikling.
Kommissionen foreslår med udkastet, at anvendelsesområdet totalharmoniseres så produktområ-
det nu beskrives med udtømmende produktlister inden for forskellige produktkategorier. Som en del
af totalharmoniseringen foreslås endvidere, at produkter, der er omfattet af RoHS, skal CE-mærkes
og at der stilles kvalitative krav til håndhævelsen.
I udkastet foreslås endvidere, at medicinsk udstyr og måle- og overvågningsudstyr bliver en del af
RoHS’ anvendelsesområde, og at forbuddet gradvis træder i kraft fra 2014.
Der er ikke foreslået nye stoffer til direktivet, men der henvises til, at den bromerede flammehæm-
mer HBCDD og blødgørerne/ftalaterne DEHP, BBP og DBP, er under vurdering i REACH, og at
det, når vurderingen foreligger, er muligt at optage stofferne i RoHS, hvis der er en risiko for men-
nesker eller miljø ved anvendelsen i elektronik.
Hvis forslaget bliver vedtaget med sit nuværende indhold, vil det kræve en mindre ændring af ke-
mikalieloven for at kunne implementere direktivet i Danmark. Det skyldes primært, at udkastet stiller
enkelte krav til erhvervslivet, som der ikke på nuværende tidspunkt er hjemmel til i loven.
Forslaget har kun en marginal indirekte effekt på statens udgifter. Det kan således blive en anelse
dyrere for det offentlige sundhedsvæsen at anskaffe medicinsk udstyr, som er omfattet af direktiv-
forslaget. Disse omkostninger vurderes dog til at ligge inden for den normale prisudvikling og udgif-
ter i forbindelse med normal teknologisk udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706665_0002.png
1. Status
Rådssekretariatet sendte forslaget til medlemsstaterne den 16. december 2008. Kommissionen
præsenterede udkastet på rådsmødet den 2 marts 2009 og der har været indledende drøftelser i
Miljøarbejdsgruppen den 9. marts 2009 og den 15. juni 2009.
Et nærhedsnotat om forslaget blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 15. januar 2009.
Forslaget har hjemmel i EF-traktaten artikel 95, og skal derfor vedtages af Rådet og Europa-
Parlamentet efter proceduren om fælles beslutningstagen jf. EF-traktaten artikel 251.
2. Formål og indhold
Direktivets overordnede formål er at forbyde farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr. Elektrisk
og elektronisk affald skal ifølge et andet EU-direktiv, det såkaldte WEEE-direktiv, indsamles adskilt
fra andet affald. De farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr forbydes for at mindske udslip og
spredning af skadelige stoffer til miljøet, samt mindske eksponering af mennesker og miljø. De for-
bydes desuden for fremme genanvendelse af sekundære råmaterialer, lette den efterfølgende af-
faldshåndtering og mindske ressourceforbruget til affaldsbehandlingen i de tilfælde, hvor udstyret
alligevel kommer i husholdningsaffaldet.
Omarbejdningen af direktivet foretages af to grunde:
For det første er RoHS inkluderet i Kommissionens simplificeringsprogram for 2008, fordi Kommis-
sionen vurderer, at det er muligt at gøre implementeringen af direktivet mere ensartet og forbedre
håndhævelsen. Afgrænsningen af direktivets anvendelsesområde har givet anledning til forskellige
fortolkninger i medlemslandene, og der har været relativt mange produkter på markedet, der ikke
har overholdt direktivet.
For det andet er der i RoHS indskrevet en klausul om, at Kommissionen skulle begynde en revision
af direktivet to år efter det blev vedtaget, dvs. inden 13. november 2005. Kommissionen skulle i
forbindelse med revisionen vurdere, om medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr skulle
medtages under RoHS’ anvendelsesområde. Klausulen forpligtede ligeledes Kommissionen til at
undersøge behovet for at indføre forbud mod andre farlige stoffer end de, der allerede er omfattet
af direktivet.
De væsentligste ændringer i forbindelse med omarbejdningen er følgende:
Direktivets anvendelsesområde
Kommissionen har inddelt elektrisk og elektronisk udstyr i 10 produktkategorier, hvoraf kun de 8 på
nuværende tidspunkt er omfattet af RoHS. Disse 8 kategorier er: Store husholdningsapparater,
små husholdningsapparater, it- og teleudstyr, forbrugerudstyr, belysningsudstyr, elektrisk og elek-
tronisk værktøj, legetøj og fritids- og sportsudstyr, og salgsautomater. Direktivudkastet udvider nu
RoHS’ anvendelsesområde med de 2 sidste produktkategorier: Medicinsk udstyr samt måle- og
overvågningsudstyr.
Udvidelsen af direktivets anvendelsesområde foreslås at træde i kraft i 2014. Dog vil udstyr til rea-
gensglas (in vitro) diagnose først skulle være omfattet af direktivet i 2016, og industrielle overvåg-
nings- og kontrolinstrumenter vil først være omfattet fra 2017. Medicinsk udstyr, der indopereres i
kroppen er undtaget, men skal revurderes i 2020.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706665_0003.png
I hver produktkategori er der en produktliste med mellem 5 og 18 produkter. Nogle produkter er
specifikt nævnt som f.eks. ”elektriske knive”, mens andre er beskrevet generelt ud fra deres funkti-
on, såsom ”udstyr til åbning eller forsegling af beholdere eller pakker”. På nuværende tidspunkt
fungerer produktlisterne som eksempler på elektrisk og elektronisk udstyr, der er omfattet af de
respektive produktkategorier. Med det nye forslag vil Kommissionen totalharmonisere området. For
at undgå forskellige fortolkninger af hvilke produkter, der tilhører de respektive produktkategorier, er
produktlisterne i udkastet gjort udtømmende. Det betyder, at det kun er de produkter, der er speci-
fikt er nævnt i listerne, der er omfattet af RoHS. Der er ikke lagt op til at listerne skal revideres ved
omarbejdningen af direktivet. Hvis Kommissionen efterfølgende vil ændre på produktlisterne, skal
fremgangsmåden i komitéproceduren: ”forskriftsprocedure med kontrol” følges. Der er ikke taget
stilling til fortolkningsspørgsmål ifm. de funktionelle beskrivelser.
I udkastet er der forslag til nye specifikke og generelle undtagelser.
Specifikke undtagelser:
På nuværende tidspunkt er der undtaget 37 specifikke anvendelser af de farlige stoffer, der er for-
budt i RoHS. Siden RoHS blev vedtaget i 2003, er undtagelserne løbende blevet tilføjet ved komi-
téprocedure. Undtagelserne gælder i fire år, men kan fornyes.
Med inddragelsen af produktkategorierne medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr und-
tages, specielt for disse to produktkategorier, 24 anvendelser af de farlige stoffer. Som eksempel
kan nævnes blylejer i røntgenrør, bly i lodninger til bærbare førstehjælpsdefibrillatorer, og cadmium
i røntgenmålefiltre. Undtagelserne gælder i fire år efter, at det omarbejdede direktiv er trådt i kraft
og kan, som de øvrige undtagelser, fornyes.
Generelle undtagelser:
I det gældende direktiv er reservedele, der skal bruges til at reparere udstyr, som er bragt på mar-
kedet før RoHS trådte i kraft, undtaget. Dette gælder også for udkastet til det omarbejdede direktiv.
Kommissionen foreslår nu, at direktivet heller ikke skal finde anvendelse på:
1) udstyr, som har tilknytning til beskyttelse af medlemsstaternes væsentlige sikkerhedsinteresser,
2) udstyr, der specifikt er udformet til at være en del af en anden type udstyr, som ikke falder under
direktivets anvendelsesområde, og som kun kan fungere som en del af dette udstyr og
3) udstyr, der ikke skal bringes i omsætning som en enkel funktionel eller kommerciel enhed.
Det foreslås endvidere, at RoHS heller ikke skal finde anvendelse på reservedele, der skal bruges
til at reparere udstyr, som er omfattet af en specifik undtagelse, og som blev bragt på markedet
inden undtagelsen udløb.
Undtagelsesprocedure
Kommissionen ønsker med direktivudkastet at gøre det lettere for virksomhederne at gennemskue
om og hvordan, de kan få en undtagelse for en anvendelse af de farlige stoffer, der ellers er forbudt
i RoHS. Det foreslås derfor, at Kommissionen via komitéprocedure skal vedtage de nærmere regler
for ansøgninger om undtagelse.
Kommissionen forslår desuden, at der ved vurderingen af en undtagelsesansøgning skal tages
hensyn til bredere socioøkonomiske aspekter, samt tilgængelighed og pålidelighed af alternativer.
Stofvurdering i REACH
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706665_0004.png
RoHS forbyder pt. bly, kviksølv, cadmium, hexavalent krom, og to slags bromerede flammehæm-
mere: polybromerede bifenyler (PBB) og polybromerede difenylethere (PBDE). Kommissionen har
ikke foreslået at forbyde flere stoffer.
I forslaget henvises dog til, at den bromerede flammehæmmer, HBCDD og blødgørerne/ftalaterne,
DEHP, BBP og DBP er under vurdering i REACH og at det, når vurderingen foreligger, er muligt at
forbyde stofferne i elektriske og elektroniske produkter via RoHS, hvis der er en risiko for menne-
sker eller miljø.
Det foreslås, at farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr nu skal vurderes efter REACH-
proceduren. Det betyder, at stofferne hovedsagelig vil blive vurderet ud fra en risikotilgang, hvor der
tidligere har været lagt vægt på stoffernes farlighed, dvs. deres iboende farlige egenskaber og evt.
problemer i forbindelse med affaldshåndtering og genanvendelse af materialer.
Det foreslås endvidere at hvis flere stoffer skal forbydes i RoHS, kan Kommissionen gøre det ved
hjælp af komitéprocedure.
Definitioner
For at tydeliggøre direktivets ordlyd og bringe det i overensstemmelse med anden relevant fælles-
skabslovgivning har Kommissionen indsat en række definitioner, der er i overensstemmelse med
beslægtet fællesskabslovgivning, specielt den såkaldte ”varepakke”, der omhandler CE-mærkning
og markedsovervågning.
CE-mærkning
For at fremme overholdelsen af RoHS foreslår Kommissionen, at elektrisk og elektronisk udstyr
skal CE-mærkes. CE-mærkningen indebærer en mere omfattende selvdeklarering og egenkontrol.
Fabrikanten skal påføre sine produkter et CE-mærke efter at have udfyldt en såkaldt overens-
stemmelseserklæring, hvori han tilkendegiver at produktet, der er entydigt identificeret, er i over-
ensstemmelse med RoHS reglerne. Denne erklæring skal fabrikanten opbevare i 10 år.
Importøren skal inden elektrisk og elektronisk udstyr bringes i omsætning, bl.a. sikre, at fabrikanten
har gennemført overensstemmelsesvurderingsproceduren og at produktet er CE-mærket. Importø-
ren skal, som fabrikanten, opbevare overensstemmelseserklæringen i 10 år, så den er til rådighed
for kontrolmyndighederne.
En distributør skal inden elektrisk og elektronisk udstyr udbydes bl.a. kontrollere, at det er CE-
mærket.
Udover CE-mærkningen er det foreslået, at fabrikanten skal foretage stikprøvekontrol af det udstyr
han bringer på markedet. Udstyret skal desuden forsynes med type-, parti-, eller serienummer, eller
anden form for identifikation.
Markedsovervågning
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at deres kontrolmyndigheder har de beføjelser og res-
sourcer, der er nødvendige for, at de kan udføre deres opgaver behørigt. Kontrolmyndighederne
forpligtes dermed til i passende omfang at kontrollere produkterne. Kontrollen skal baseres på do-
kumentation og om nødvendigt på fysisk kontrol og laboratorieundersøgelser af et passende antal
stikprøver.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706665_0005.png
3. Europa- Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget hører ikke under EU’s enekompetence. Derfor skal forslaget være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet, også kaldet subsidiaritetsprincippet.
Kommissionen anfører i forslaget, at behovet for yderligere harmonisering af RoHS reglerne bedst
kan ske gennem en omarbejdning af det eksisterende direktiv, og at forenkling af EU lovgivning kun
kan ske på fællesskabsniveau. De foreslåede ændringer af denne regulering er således i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
5. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det gældende RoHS-direktiv (2002/95/EF) er implementeret ved bekendtgørelse nr. 873/2006, der
senere er ændret ved bekendtgørelse nr. 449/2008. Bekendtgørelsen har hjemmel i kemikalielo-
vens § 30, der gør det muligt at udstede regler om import, salg og anvendelse af stoffer og produk-
ter for at imødegå fare for sundheden eller skade på miljøet.
Forslaget til omarbejdning af direktivet indeholder en række krav til de erhvervsdrivende, såsom at
udarbejde og opbevare teknisk dokumentation, foretage intern produktions- og stikprøvekontrol
m.m. Kravene er ikke rettet mod anvendelsen af bestemte kemiske stoffer og produkter, men mod
visse aktiviteter, der udøves af de erhvervsdrivende, som led i deres erhverv.
I kemikalieloven er der en forældelsesfrist på 5 år, hvorimod der i forslaget lægges op til at doku-
mentationen skal opbevares i 10 år.
Hvis forslaget bliver vedtaget med sit nuværende indhold, vurderes der at være behov for at ændre
kemikalieloven.
RoHS ventes tidligst at være færdigforhandlet i løbet af 2009. Herefter har medlemsstaterne 18
måneder til at gennemføre direktivet i national ret. En eventuel ændring af kemikalieloven vil derfor
tidligst skulle ske i Folketingets lovprogram for 2010/2011.
Hvis forslaget vedtages i Rådet skal det implementeres i dansk lovgivning ved en ny bekendtgørel-
se.
Statsfinansielle konsekvenser
Øgede omkostninger ved produktion af medicinsk udstyr vil i princippet kunne fordyre medicinsk
udstyr og kunne betyde øgede udgifter for det offentlige sundhedsvæsen.
Medicinsk udstyr dækker over mange varegrupper, såsom forbrugsvarer (sprøjter, kanyler, sårpleje
mm.), høreapparater, konsulentydelser samt apparatur og instrumenter (scannere, dialyseappara-
ter, pacemakere, røntgenapparater mm.) Eftersom RoHS kun regulerer elektrisk og elektronisk ud-
styr, er det kun varegrupperne høreapparater samt apparatur og instrumenter, der vurderes til at
være omfattet af forslaget.
Statens udgifter inden for det offentlige sundhedsvæsen til apparatur og instrumenter i 2006 anslås
til omkring 1,08 mia. kr.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706665_0006.png
For de nuværende 8 produktkategorier under RoHS vurderer Kommissionen, at omstillingsomkost-
ningerne har ligget på ca. 1,9 % af omsætningen, hvoraf ca. en tredjedel gik til den tekniske omstil-
ling, mens to tredjedele er gået til administration. For apparatur og instrumenter ville det i 2006 ha-
ve svaret til ca. 20 mio. kr. Dette tal forventes dog at være lavere specielt for ikke-specialiseret me-
dicinsk udstyr, dels pga. den forlængede overgangsperiode samt de mange undtagelser og dels,
fordi der for de fleste standardkomponenter, efterhånden findes RoHS-kompatible typer på marke-
det. Derudover skal den danske industri på nuværende tidspunkt overholde danske særregler for
bly, kviksølv og cadmium. Der er dog så mange undtagelser for medicinsk udstyr samt måle- og
overvågningsudstyr i de danske særregler, at det er tvivlsomt, om de danske medico-producenters
produktion kan betegnes som værende omstillet til at overholde RoHS for bly, kviksølv og cadmi-
um.
For producenter, der allerede overholder RoHS, ligger de årlige udgifter i forbindelse med RoHS på
ca. 0,04 % af omsætningen. I 2006 ville det have svaret til ca. 400.000 kr.
De forventede omkostninger for det offentlige sundhedsvæsen vil således sandsynligvis ligge tæt-
tere på de 0,04% end på de 1,9%
De marginalt forøgede udgifter vurderes til at ligge inden for de normale prisudsving og sædvanlige
omkostninger i forbindelse med den teknologiske udvikling.
På den anden side vurderes forslaget at ville medføre færre farlige stoffer i elektriske og elektroni-
ske produkter. Det vil nedsætte eksponeringen af forbrugerne og udledningen til miljøet, hvilket vil
medvirke til en om end beskeden forbedring af befolkningens generelle sundhedsniveau og dermed
færre udgifter til sundhedsvæsenet.
Forslaget vil desuden medføre færre farlige stoffer i affaldsstrømmen, som forventes at kunne
medvirke til færre udgifter til affaldshåndtering.
Samlet set skønnes forslaget ikke at have større statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Der knytter sig erhvervsøkonomiske konsekvenser til brancherne for medicinsk udstyr og målein-
strumenter.
Medico-branchen i Danmark repræsenterer virksomheder, der udvikler, producerer og sælger me-
dicinsk udstyr. Konsekvenserne for medico-branchens produktion af apparatur og instrumenter er
beskrevet under afsnittet om de statsfinansielle konsekvenser.
Generelt er den danske eksport af medicinsk udstyr større end importen. Importen er ca. 2/3 af
omsætningen. Danmark har allerede generelle forbud mod import og salg af produkter, der inde-
holder bly, kviksølv og cadmium. Der er dog mange undtagelser for medicinsk udstyr samt måle-
og overvågningsudstyr i de danske særregler. Den danske produktion er muligvis på enkelte områ-
der allerede omstillet i forhold til Kommissionens forslag, hvilket vil kunne ses som en mindre kon-
kurrencemæssig fordel for den danske medico-branche.
Høreapparater udgør en relativ stor andel (28 %) af den samlede omsætning af medicinsk udstyr i
medico-industrien. Det skønnes, at producenterne af høreapparater på linje med producenterne af
apparatur og instrumenter, vil få udgifter i forbindelse med omstillingen til RoHS, der ligger inden for
de normale prisudsving og sædvanlige omkostninger i forbindelse med den teknologiske udvikling.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706665_0007.png
I udkastet foreslås endvidere at produkter, der er omfattet af RoHS, skal CE-mærkes. I forbindelse
hermed skal der udfyldes overensstemmelseserklæringer. Dette vil give en forøgelse af de er-
hvervsadministrative byrder. Det skønnes dog at være marginalt, idet CE-mærkning og dermed
overensstemmelseserklæringer for elektriske og elektroniske produkter allerede er påkrævet i for-
bindelse med anden regulering.
Samlet set vurderer kommissionen, at forslaget vil indebære positive nettofordele for samfunds-
økonomien, om end de formentlig er små.
Beskyttelsesniveau
Hvis produktkategorierne medicinsk udstyr og måle- og overvågningsudstyr optages i RoHS, skøn-
ner kommissionen, at det vil spare den europæiske affaldsstrøm for 1414 tons bly, 2,2 tons cadmi-
um, 30 kg kviksølv, 800 kg Krom VI, samt et antal tons flammehæmmere (PBB og PBDE), som er
mindre end 10 tons. Det fremsatte forslag vil dermed lette affaldshåndteringen og forbedre beskyt-
telsen af sundhed og miljø markant.
Det er foreslået, at elektrisk og elektronisk udstyr skal CE-mærkes. Dette vil muligvis forbedre
overholdelsen af direktivet og dermed miljøbeskyttelsen. Det skønnes dog at være tale om en min-
dre forbedring.
Danmark har generelle forbud mod import og salg af produkter, der indeholder bly, kviksølv og
cadmium. Grænseværdierne for de tilladte mængder er 100 ppm for bly og kviksølv, og 75 ppm for
cadmium. Med RoHS hæves grænseværdierne til 1000 ppm for bly og kviksølv og 100 ppm for
cadmium.
For alle tre stoffer er der dog i de danske særregler en række relevante undtagelser fra forbuddet
for medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr, der gør, at det er begrænset hvad der reelt
er omfattet for denne type produkter. F.eks. er bly tilladt i lodninger og i elektroniske komponenter
inklusiv ledninger, og kviksølv er tilladt i måleinstrumenter til professionel anvendelse.
Det vurderes derfor, at forslaget om at fastsætte grænseværdier for bly, cadmium og kviksølv for
medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr samlet set - selvom grænseværdierne ved
enkelte anvendelser muligvis øges - har en positiv effekt på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
en lang række nye produkter og anvendelser heri vil blive omfattet.
Specielt forbuddet mod brug af bly i lodninger i medicinsk udstyr samt måle- og overvågningsudstyr
forventes at medføre en markant effekt på beskyttelsesniveauet.
Da det foreslås, at produktgrupperne ikke længere skal være eksemplificerende, men udtømmen-
de, vil en række produkter, som på nuværende tidspunkt vurderes til at være inden for RoHS’ ræk-
kevidde, falde uden for. Dette vil have en negativ indflydelse på miljøbeskyttelsen.
Hertil kommer, at der er foreslået en generel undtagelse af udstyr, der specifikt er udformet til at
være en del af en anden type udstyr, som ikke falder under direktivets anvendelsesområde, og som
kun kan fungere som en del af dette udstyr.
Det er dog regeringens foreløbige vurdering, at forslaget samlet set vil forbedre miljøbeskyttelsen.
6. Høring
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget blev sendt i høring den 7. januar 2009 til 167 interessenter med høringsfrist den 2. febru-
ar 2009.
Dansk ICT og elektronik forbund
Dansk ICT og elektronik forbund (DI ITEK), der er en underafdeling af Dansk Industri (DI), mener
ikke, at CE-mærkningen vil forbedre overholdelsen af direktivet, men alene forøge den administra-
tive byrde. Hvis overholdelsen skal forbedres, mener DI ITEK, at myndighedernes kontrol skal for-
øges.
DI ITEK er umiddelbart positive mht., at anvendelsesområdet totalharmoniseres og at listerne over
produkter i de 10 produktkategorier er udtømmende. De mener dog ikke at listerne i deres nuvæ-
rende form omfatter alle elektriske og elektroniske produkter. De mener også, at der stadigvæk er
mange muligheder for individuelle fortolkninger.
DI ITEK mener desuden at de to undtagelser:
- udstyr, der specifikt er udformet til at være en del af en anden type udstyr, som ikke falder under
direktivets anvendelsesområde, og som kun kan fungere som en del af dette udstyr og
- udstyr, der ikke skal bringes i omsætning som en enkel funktionel eller kommerciel enhed,
vil kunne give anledning til individuelle fortolkninger.
DI ITEK foreslår i stedet, at direktivet baseres på en generel definition af elektrisk og elektronisk
udstyr.
Fælles Faglig Forbund
Fælles Faglig Forbund (3F) støtter forslaget, men ser dog gerne, at tilføjelsen af produktkategorier-
ne medicinsk udstyr samt måle og overvågningsudstyr sker tidligere end 2014, samt at den trinvise
ikrafttrædelse bliver så kort som muligt. 3F bygger deres forslag på den generelle holdning, at hvis
stoffer er farlige og problematiske bør brugen forbydes hurtigst muligt
Landsorganisationen i Danmark
Landsorganisationen i Danmark (LO) støtter de foreslåede ændringer af RoHS-direktivet, men ser
dog gerne, at ændringerne i ROHS om forbuddet mod indhold af visse farlige stoffer i måle- og
overvågningsudstyr træder i kraft tidligere end 2012, samt at den trinvise ikrafttrædelse bliver så
kort som muligt.
Det Økologiske Råd
Det Økologiske Råd mener, at mange forventede, at der i forbindelse med revisionen af RoHS-
direktivet, ville blive inkluderet flere stoffer i forbuddet. Det Økologiske Råd fremhæver, at fremsy-
nede producenter har arbejdet målrettet mod udfasning af yderligere farlige stoffer. De fremsynede
producenter har vist, at det er muligt, at producere produkter og komponenter uden bromerede
flammehæmmere, PVC og ftalater. Det Økologiske Råd er derfor skuffet over, at lovgivningen ikke
følger disse producenters udviklingsarbejde op med lovmæssige stramninger allerede nu.
Det Økologiske Råd fremfører, at den bromerede flammehæmmer HBCDD er skadelig for udviklin-
gen af fostres nervesystem, ftalaten DEHP er hormonforstyrrende og er i dag klassificeret som fo-
sterskadende og skadelig for reproduktionsevnen. Både bromerede flammehæmmere og ftalater
kan afgives til indemiljøet hos forbrugeren, når elektronikprodukterne bliver varme under brug. Stof-
ferne er også skadelige for arbejdere i produktions- og affaldsfasen for elektronikprodukterne.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det Økologiske Råd vurderer, at det kan tage flere år, før HBCDD, DEHP, BBP og DBP er færdig-
vurderet i REACH-systemet. I denne periode får udviklingen indenfor elektroniske og elektriske
produkter dermed ingen lovgivningsmæssig støtte til udfasning af unødvendige og problematiske
stoffer. Det Økologiske Råd mener derfor, at RoHS-direktivet ikke skal afvente REACH, men alle-
rede nu forbyde stofferne.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv mener, at når medicinsk udstyr og udstyr til måling og overvågning bliver omfattet af
RoHS-direktivet, vil det pålægge virksomheder, der importerer eller producerer denne type udstyr,
nye administrative forpligtelser, som de på nuværende tidspunkt ikke er klar over. Dansk Erhverv
mener derfor, at det vil være nødvendigt at iværksætte en oplysningskampagne, ligesom det er
væsentligt, at fastholde en overgangsperiode, der sætter virksomhederne i stand til at kunne over-
holde de nye regler uden at være nødt til at kassere allerede producerede apparater.
Dansk Erhverv mener desuden, at forslaget om at totalharmonisere produktlisterne i de respektive
produktkategorier, i en vis udstrækning, vil gøre det enklere for virksomhederne at beslutte, hvor-
vidt et konkret produkt er omfattet af reglerne. Det vil dog afstedkomme et behov for at beskrive,
hvordan listerne kan opdateres. Det er i den sammenhæng vigtigt, at opdateringsprocedurerne er
gennemskuelige for virksomhederne, så inkludering af nye produkter i listerne sendes i høring hos
berørte brancher og herudover varsles i god tid.
Dansk Producentansvarssystem/WEEE-SYSTEM
Dansk Producentansvarssystem påpeger, at forslaget indebærer at Kommissionen via komitepro-
ceduren løbende skal tilføje nye specifikke produkter til listerne inden for de forskellige produktka-
tegorier. WEEE-System har iagttaget, at de medlemsstater, der ved implementeringen af direktivet
på nationalt plan valgte denne metode i 2005/2006 alle har forladt fremgangsmåden igen, fordi me-
toden ikke var velegnet.
Dansk Producentansvarssystem er af den opfattelse, at der skal foreligge en enkel og gennemsku-
elig metode til identifikation af, hvorvidt udstyr er omfattet af direktivet. Dette er uafhængigt af om,
der udvikles produktlister eller ej. En sådan metode eksisterer ikke i dag. Metoden bør være ensar-
tet og offentlig kendt.
Dansk Producentansvarssystem foreslår derfor, at Danmark arbejder for at gøre formålet med di-
rektivet mere klart, herunder at specificere formålet med de enkelte undtagelser og hvorvidt udstyr
er undtaget lovgivningen. Der skal samtidig etableres en enkel, transparent og harmoniseret meto-
de til identifikation af, hvorvidt udstyr er omfattet af direktivet.
Affald danmark
Affald danmark mener, at en præcis definition af direktivets anvendelsesområde vil bidrage til at
etablere lige konkurrencevilkår. Affald danmark bakker derfor op om de udtømmende produktlister -
dog med den tilføjelse, at det bør sikres, at nye elektroniske produkter ikke falder udenfor, fordi de
ikke konkret fremgår af den udtømmende liste.
Desuden bør fortolkningsmulighederne vedrørende anvendelsesområdet indskrænkes mest muligt.
Derfor anbefales det at præcisere bestemmelsens ordlyd under art. 2, stk. 3, pkt. c), der siger at,
”udstyr, der ikke er beregnet til at blive bragt i omsætning som en enkeltstående funktionel eller
kommerciel enhed ikke er omfattet af direktivet”.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
706665_0010.png
RenoSam
RenoSam kan generelt tilslutte sig, at produktlisterne gøres udtømmende og at definitionerne i di-
rektivet gøres mere tydelige.
European Committee of Domestic Appliance Manufacturers
European Committee of Domestic Appliance Manufacturers (CECED) lægger vægt på, at direktivet
bliver konsistent og velfungerende.
Importører og producenter skal have samme forpligtigelser mht. egenkontrol af elektriske og elek-
troniske produkter. CEDED foretrækker egenkontrol og CE-mærkning frem for kontrol af en tredje
part. Der bør udvikles standarder for, hvordan virksomhederne kan udføre egenkontrol.
Definitionen af homogene materialer bør udvides med et mandat til, at der kan udvikles standarder
for kemiske produkter.
Forbud mod nye stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr bør håndteres som beskrevet i REACH arti-
kel VIII. Henvisningen til ”REACH metoden” opfattes dog som meget uklar. CECED mener at vur-
deringerne af stoffer skal baseres på en livscyklusrisikovurderingstilgang, og at tilgængelighed og
pålidelighed af alternativer skal tages med i vurderingen.
CEDED mener desuden, at behovet for at revidere en undtagelse bør vurderes individuelt i hver
enkel sag.
Ingen Bemærkninger til udkastet.
Advokatrådet, Realkreditrådet og Dansk Arbejdsgiverforening har ingen bemærkninger til udkastet.
7. Forhandlingssituationen
Forhandlingerne blev indled den 9. marts 2009 i arbejdsgruppen for miljø.
8. Regeringens holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkommen. Det er Regeringens generelle holdning, at
der skal arbejdes for, at forbruget af elektrisk og elektronisk udstyr til enhver tid er så bæredygtigt,
som muligt. Der findes millioner af elektriske og elektroniske produkter på markedet og udviklingen
af nye produkter går hurtigt. Forbrugere skal ikke udsættes for nogen sundhedsmæssig risiko ved
at købe og anvende elektrisk og elektronisk udstyr. De skal med god samvittighed kunne udskifte
deres udstyr velvidende, at affaldet kan håndteres på bæredygtig vis.
10