Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0811 Bilag 2
Offentligt
650169_0001.png
Miljøstyrelsen
Jord & Affald
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens Grønbog om håndtering af bioaffald i EU
KOM(2008)811
26. februar 2009
J.nr. MST-703-00025
Resume
Formålet med Grønbogen er at lægge op til en debat om en mulig fremtidig regulering af bioaffald på
enten EU- eller medlemslandniveau. Grønbogen definerer bioaffald som: 1) bionedbrydeligt have- og
parkaffald, 2) mad- og køkkenaffald fra husholdninger, restauranter, cateringfirmaer og
detailforretninger samt 3) lignende affald fra fødevareforarbejdningsvirksomheder. I Grønbogen
præsenteres de eksisterende håndteringsmetoder til bioaffald, herunder praksis i medlemsstaterne samt
EU lovgivning om behandling og anvendelse af bioaffald. Grønbogen indeholder også et afsnit om
miljømæssige, økonomiske og sociale spørgsmål i tilknytning til håndtering af bioaffald. Kommissionen
er interesseret i at kortlægge, hvilke virkemidler der vurderes som mest effektive til at opnå forbedringer i
håndteringen af bioaffald. I Grønbogen inviteres medlemslande og andre interessenter til at bidrage ved
at besvare en række spørgsmål herom formuleret af Kommissionen med frist for besvarelse den 15. marts
2009. Kommissionen angiver, at den agter at forelægge en analyse af de indkomne høringssvar sammen
med eventuelle forslag og/eller initiativer til en EU strategi for håndtering af bioaffald inden udgangen af
2009.
1. Status
Kommissionen sendte den 19. december 2008 en Grønbog om håndtering af bioaffald i EU til
medlemsstaterne. Kommissionen er i det nyligt vedtagne affaldsdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om ophævelse af visse direktiver) artikel 22
blevet pålagt at foretage en vurdering af håndtering af bioaffald med henblik på at forelægge et forslag,
hvis det er relevant. Grønbogen er starten på dette arbejde.
Med grønbogen ønsker Kommissionen at lægge op til en debat om en mulig fremtidig regulering af
bioaffald på enten EU- eller medlemslandniveau. Kommissionen anmoder om at modtage reaktioner på
grønbogen senest den 15. marts 2009.
Grundnotat om grønbogen har ikke tidligere været forelagt for Folketinget
Europa parlamentet har endnu ikke udtalt sig om grønbogen
Formandskabet har foreløbig sat grønbogen på dagsordenen for Rådsmøde(miljø) den 25. juni 2009 med
henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
2. Formål og indhold
Formålet med Grønbogen er at lægge op til en debat om en mulig fremtidig regulering af bioaffald på
enten EU- eller medlemslandniveau. Denne mulige regulering kan i henhold til affaldsdirektivets artikel
22 omhandle muligheden for at sætte minimumskrav til håndtering af bioaffald fra husholdning og
erhverv samt kvalitetskriterier for kompost og afgasset bioaffald med henblik på at sikre en høj
beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
650169_0002.png
Grønbogen definerer i overensstemmelse med affaldsdirektivets artikel 3 bioaffald som:
bionedbrydeligt have- og parkaffald,
mad- og køkkenaffald fra husholdninger, restauranter, cateringfirmaer og detailforretninger samt
lignende affald fra fødevareforarbejdningsvirksomheder.
Husdyrgødning og spildevandsslam er ikke omfattet af definitionen af bioaffald, og håndteringen heraf
påvirkes derfor heller ikke umiddelbart af eventuelle nye tiltag som følge af grønbogen om bioaffald.
I Grønbogen præsenteres de eksisterende håndteringsmetoder til bioaffald, herunder praksis i
medlemsstaterne samt EU lovgivning om behandling og anvendelse af bioaffald. Grønbogen indeholder
også et afsnit om miljømæssige, økonomiske og sociale spørgsmål i tilknytning til håndtering af
bioaffald.
Kommissionen afslutter Grønbogen med en bred invitation til medlemslande og interessenter om at
fremsende synspunkter på, hvordan håndtering af bioaffald kan forbedres i overensstemmelse med
affaldshierarkiets prioriteringsrækkefølge: forebyggelse, genanvendelse, forbrænding og deponering.
Kommissionen er interesseret i at vide, hvilke virkemidler der vurderes som mest effektive til at opnå
forbedringerne. I Grønbogen inviteres alle interessenter derfor til at bidrage til de nedenfor stillede
spørgsmål med frist for besvarelse den 15. marts 2009. Kommissionen angiver, at den agter at forelægge
en analyse af de indkomne høringssvar sammen med eventuelle forslag og/eller initiativer til en EU
strategi for håndtering af bioaffald inden udgangen af 2009.
Spørgsmål 1: Affaldsforebyggelse ligger øverst i EU's affaldsbehandlingshierarki. Hvilke
specifikke foranstaltninger til forebyggelse af bioaffald vil der efter Deres mening kunne
træffes på EU-plan?
Spørgsmål 2: Er der efter Deres mening fordele eller ulemper forbundet med yderligere at
skærpe grænsen for den mængde bionedbrydeligt affald, som det nu er tilladt at deponere
ifølge EU-direktivet om deponeringsanlæg? Hvis ja, bør dette gøres på EU-plan eller snarere afgøres af
medlemsstaterne?
Spørgsmål 3: Hvilke behandlingsmuligheder for bioaffald, der ikke føres til deponering,
synes De bør fremmes, og hvad er de vigtigste fordele ved disse muligheder? Mener De, at
man ved valget af behandlingsmetode for bioaffald, der ikke føres til deponering, i højere grad
bør tage hensyn til undersøgelser baseret på livscyklusvurderinger?
Spørgsmål 4: Kan energiudnyttelse af bioaffald efter Deres mening yde et værdifuldt bidrag
til bæredygtig ressource- og affaldshåndtering i EU og til opfyldelse af EU's mål for vedvarende
energi på en bæredygtig måde, og hvis ja, på hvilke vilkår?
Spørgsmål 5: Er der efter Deres mening behov for at fremme genanvendelse af bioaffald (dvs.
fremstilling af kompost eller anvendelse af komposteret materiale til jordforbedring), og hvis ja, hvordan?
Hvordan kan der skabes synergi mellem genanvendelse af bioaffald og energiudnyttelse? Fremlæg
venligst dokumentation.
Spørgsmål 6: Til fremme af anvendelsen af kompost/fermentat:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
650169_0003.png
– Bør der udelukkende fastsættes kvalitetsstandarder for kompost som et produkt eller også for kompost
af ringere kvalitet, som stadig henhører under affaldsordningen (f.eks. til anvendelsesformål, der ikke er
knyttet til fødevareproduktion)?
– Bør der fastsættes regler for anvendelsen af kompost/fermentat (f.eks. grænser for koncentrationen af
forurenende stoffer i kompost/fermentat og jord, hvorpå kompost/fermentat spredes)?
– Hvilke forureningsstoffer og koncentrationer bør disse standarder baseres på?
– Hvilke argumenter er der for/mod anvendelse af kompost (fermentat) fra blandet affald?
Spørgsmål 7: Er der tegn på, at der er huller i de nuværende lovrammer for driftsstandarderne for anlæg,
som ikke falder ind under IPPC-direktivet, og hvis ja, hvordan skal disse huller stoppes?
Spørgsmål 8: Hvad er fordelene og ulemperne ved de ovennævnte håndteringsmetoder for
bioaffald? Er der efter Deres mening lovgivningsmæssige hindringer for videreudvikling og indførelse af
disse metoder?
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om grønbogen
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en grønbog, er en vurdering af nærhedsprincippet ikke relevant.
5. Konsekvenser for Danmark
Grønbogen har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige, økonomiske, erhvervsadministrative eller
miljømæssige konsekvenser, da der er tale om et debatoplæg, som alene indbyder til at afgive høringssvar
til Kommissionen. Såfremt Kommissionen efterfølgende vælger at fremlægge forslag på nogle af de i
grønbogen omtalte områder, vil der i forbindelse hermed blive gennemført en vurdering af forslagenes
konsekvenser for Danmark.
6. Høring
Grønbogen er udsendt i almindelig høring den 4. februar 2009 med frist til den 23. februar 2009.
Der er modtaget høringssvar fra affald Danmark, DAKOFA (Dansk Kompetencecenter for Affald),
Landbrugsrådet og Dansk Landbrug og 3F (Fagligt Fælles Forbund).
Fælles for høringssvarene er, at høringsparterne fremhæver, at behandling af bioaffald som udgangspunkt
skal ske på baggrund af affaldshierarkiet, som dog kan fraviges på baggrund af livscyklusbetragtninger/-
vurderinger. Endvidere peger flere høringssvar på, at der på EU-niveau kun skal fastsættes minimumskrav
til kvaliteten af bioaffald, og det skal således overlades til medlemslandene at kunne fastsætte strengere
krav.
Derudover har en række høringsparter meddelt, at de ikke har bemærkninger til Grønbogen om bioaffald.
Det drejer sig om; Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Erhvervs- og Byggestyrelsen,
Genvindingsindustrien, Byggesocietetet, Forbrugerstyrelsen, Realkreditrådet, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Finansrådets Hus, Beredskabsstyrelsen og Advokatsamfundet.
Forbrugerrådet har meddelt, at de ikke har ressourcer til at forholde sig til Grønbogen og derfor hverken
kan støtte Grønbogen eller gøre det modsatte.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
650169_0004.png
Affald Danmark bakker i høringssvaret op om principperne i Regeringens affaldsstrategi 2005-08 og
tilkendegiver, at friheden til på lokalt niveau at bestemme den bedst egnede behandlingsform bør
fastholdes.
Affald Danmark påpeger, at kompost fra affald udgør et marginalt bidrag til jordforbedringstiltag rettet
mod landbrugsjord og andre arealer med udpint jord. Affald Danmark mener derfor, at håndtering af
bioaffald primært er et affaldspolitisk anliggende og derfor ikke bør underkastes hverken jord- eller
landbrugspolitiske dagsordener.
Affald Danmark tilkendegiver, at betegnelsen ”kompost” alene bør bruges om produkter fremstillet af
sorteret bioaffald. Desuden mener de, at anvendelse af kompost og fermentat bør reguleres af
affaldslovgivningen og gøres afhængig af brugen og kvaliteten af det areal, hvorpå det spredes.
Affald Danmark finder det vigtigt, at der etableres en ramme, der udover at skabe gunstige vilkår for
energiudnyttelsen af bioaffald med bestående teknologier, også tillader udvikling af nye teknologier, som
f.eks. energilagring i form af produktion af flydende biobrændsler som ethanol og lignende. Affald
Danmark understreger, at i forbindelse med fastlæggelsen af de fremtidige bestemmelser vedrørende
håndtering af bioaffald vil det være vigtigt at undgå, at disse bestemmelser forhindrer forskning,
udvikling og optagelse af nye behandlingsteknologier.
DAKOFA angiver, at i forbindelse med CO
2
opgørelser af affaldsforebyggende initiativer bør
opmærksomheden rettes mod en klar skelnen mellem direkte emissioner (fra de aktuelle teknologier),
indirekte opstrøms emissioner (forbrug af energi og materialer) og indirekte nedstrøms emissioner
(energiproduktion, levering af sekundære materialer mv.). Hvis CO
2
opgørelser ikke klart afspejler
opstrøms og nedstrøms reduktionerne, er der risiko for at prioritere affaldsbehandlingsløsninger, der ikke
er miljø- og klima optimale.
DAKOFA foreslår, at der indføres fælles harmoniserede affaldsafgifter, der følger affaldshierarkiet – dvs.
at afgiften stiger, jo lavere man bevæger sig ned i hierarkiet, så afgiften er størst ved deponering,
hvorimod genanvendelse er uden afgift. En sådan affaldsafgift måtte ifølge DAKOFA gerne være højere
end det danske afgiftsniveau for at få en effektiv virkning. DAKOFA foreslår endvidere, at der eventuelt
kan pålægges en vis afgift på genanvendelse for at initiere forebyggelse yderligere.
DAKOFA fremfører, at hvis deponeringsgrænsen skærpes, er en skærpelse på EU-plan at foretrække,
hvor de enkelte lande fortsat har mulighed for at skærpe yderligere, hvis de vil. De foreslår, at man
alternativt kunne have sanktioner i stedet for øgede krav for medlemslande, der ikke opfylder målene.
DAKOFA peger på fælles oplysning, kampagner og videnformidling som andre virkemidler, der kunne
anvendes i forbindelse med at forebygge bioaffald.
DAKOFA nævner, at høje kvalitetsstandarder skal sikre mod spredning af lav kvalitet bioaffald/kompost
med risiko for en efterfølgende forurening af jord og grundvand. Endvidere mener DAKOFA, at det er
vigtigt at sikre koblingen mellem EU’s regelniveau, som et minimumskrav medlemsstaterne kan skærpe,
netop med henblik på at beskytte miljø og sundhed, jord og vand. De mener endvidere, at der er behov
for, at de enkelte lande kan sætte forskellige beskyttelsesniveauer, da der er meget store forskelle i f.eks.
baggrundsværdierne for tungmetaller i de enkelte jorde mv. fra medlemsland til medlemsland. Det
betyder ifølge DAKOFA, at de kommende End-of-Waste kriterier for kompost skal være skrappe.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
650169_0005.png
DAKOFA vurderer ikke, at der er lovgivningsmæssige hindringer for at videreudvikle og indføre de
nævnte håndteringsmetoder for bioaffald. De vurderer derimod, at gennemførelsen af klimakonventionen
indirekte kan være en hindring, idet de direkte energigevinster i den kvotebelagte sektor prioriteres frem
for genanvendelse af bioaffald (i den ikke kvotebelagte sektor). Endvidere påpeger DAKOFA, at
kulstofbinding i jorden ikke medregnes internationalt, hvilket kan betyde, at genanvendelsen
nedprioriteres politisk. Ydermere nævnes det, at den høje husdyrtæthed og deraf følgende ikke
bæredygtige næringsstofkoncentration er en barriere for recirkulering af bl.a. fosfor. DAKOFA påpeger
derfor, at en ændring af gødningsloven, som forbyder anvendelse af kunstgødning, så længe der er et
genbrugeligt fosfor overskud, vil fremme udviklingen betydeligt.
Landbrugsrådet og Dansk Landbrug bemærker, at definitionen på bioaffald ikke omfatter bionedbrydelige
materialer fra landbrugsproduktion eller industrielle biprodukter fra eksempelvis slagterier og mejerier.
Det er Landbrugsrådets og Dansk Landbrugs opfattelse, at bioaffald så vidt muligt skal nyttiggøres,
således at deponering undgås. Landbrugsrådet og Dansk Landbrug anfører, at Grønbogen bør have et
større fokus på teknologiudvikling, der må anses som et centralt element for at sikre øget genanvendelse
af bioenergi og en generel mere effektiv affaldsbortskaffelse.
Landbrugsrådet og Dansk Landbrug ønsker, at der sættes større fokus på samtænkningen mellem miljø,
energi, klima og økonomi, herunder hvordan der kan laves nye synergieffekter ved håndtering af
bioaffald, udbygningen af biologisk affaldsbehandling og udvikling af 2. generations biobrændstoffer.
Desuden bør livscyklusbetragtning inddrages til at finde den optimale løsning.
Landbrugsrådet og Dansk Landbrug ønsker strenge og ensartede krav til indhold af tungmetaller eller
andre miljøfremmede stoffer i det omfang restprodukter fra biogasanlæg eller kompostering anvendes til
jordforbedring.
3F fremfører, at der i Grønbogen ikke er taget hensyn til de negative arbejdsmiljømæssige konsekvenser
ved indsamling og håndtering af bioaffald. 3F opfordrer til, at der afsættes midler til undersøgelse af de
sundhedsmæssige aspekter ved affaldshåndteringen.
7. Forhandlingssituationen
Grønbogen har endnu ikke været forhandlet i rådets miljøgruppe. Formandskabet forventes i maj måned
at fremlægge forslag til Rådets konklusioner om grønbogen med henblik på vedtagelse på miljørådsmødet
den 25. juni 2009.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser grønbogen velkommen, idet den finder det relevant at Kommissionen hermed skaffer
sig et grundlag for at vurdere behovet for en mulig fremtidig regulering af bioaffald på enten EU- eller
medlemslandniveau. Regeringen vil på baggrund af blandt andet de indkomne høringssvar meddele
Kommissionen sine bemærkninger til grønbogen inden den 15. marts 2009.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5