Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
KOM (2008) 0812 Bilag 2
Offentligt
634167_0001.png
Notat
EU-Koordination
J.nr.
Ref. dk(mst)/japed(dep)
GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fase II-genvinding af benzin-
dampe ved benzinpåfyldning af personbiler på servicestationer, KOM(2008) 812 endelig
Resume
Det foreslås at indføre regulering af genvindingen af benzindampe på tankstationer. Forslaget retter sig mod
tankstationer placeret under boliger, nye og ombyggede tankstationer samt mod større tankstationer. Det
bidrager til at reducere udledningen af flygtige organiske forbindelser (VOC), der udgør en del af den græn-
seoverskridende luftforurening. Samtidig reducerer det udledningen af et kræftfremkaldende stof, benzen.
Området er allerede reguleret i dansk lovgivning, hvorfor forslaget ikke øger beskyttelsesniveauet i Danmark
isoleret set. Forslaget er i forlængelse af EU's temastrategi for luftforurening og målene om at reducere luft-
forureningen. Dermed understøtter det målene i den danske luftstrategi.
1. Status
Kommissionen har vedtaget ovennævnte forslag, som den 12. december 2008 er fremsendt af Rådet. For-
slaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter procedu-
ren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Der er ikke tidligere oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljøpolitiske udvalg.
Nærhedsnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljøpolitiske udvalg den 8. januar
2009.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
2. Formål og indhold
Formål
Forslaget tager sigte på genvinding af benzindampe, som udledes til atmosfæren i forbindelse med tankning
af personbiler på servicestationer (fase II genvinding af benzindampe). Emissionerne af flygtige organiske
forbindelser (VOC’er) bidrager til lokal og regional luftforurening med benzen og ozon. Jordnær ozon er et
grænseoverskridende forurenende stof og benzen er et kræftfremkaldende stof.
Formålet med forslaget er at følge op på tilsagn Kommissionen har afgivet i Temastrategien for luftforurening,
forslaget om at ændre direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og i en erklæring i tilknytning til
et nyt direktiv om luftkvaliteten (direktiv 2008/50/EF).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634167_0002.png
Metode til begrænsning af udslip af benzindampe
Kommissionen foreslår, at udslippet af benzindampe fra påfyldning af benzin nedbringes ved, at der installe-
res genvindingsudstyr på servicestationer (tankstationer). Genvindingsudstyret opfanger benzin, der fordam-
per under påfyldning af motorkøretøjer. Benzindampene føres herefter tilbage til benzinstanderen eller til en
tank under jorden.
Omfattede servicestationer
Det foreslås at følgende servicestationer skal forsynes med genvindingsudstyr:
Alle servicestationer uanset størrelse, hvis de er placeret i en beboelsesejendom.
Servicestationer, der opføres efter direktivets ikrafttrædelse, og som forventes at få et salg af brænd-
stof på over 500 m
3
pr. år.
Eksisterende servicestationer med et salg på over 500 m
3
der gennemgår en større ombygning.
Senest 31. december 2020 skal alle eksisterende servicestationer med et årligt gennemløb på over
3000 m
3
have installeret genvindingsudstyr.
Effektivitet af genvindingsudstyr
Det indgår i forslaget, at effektiviteten af genvindingsudstyret skal være større end eller lig med 85 %. For
systemer hvor genindvundet benzin føres tilbage til tanke under jorden skal forholdet mellem benzindamp og
tilbageført benzin (gasvolumentilbageførselsgrad) være mellem 0,95 og 1,05.
Kontrol af genvindingsudstyr
Med hensyn til kontrol foreslår Kommissionen, at effektiviteten af genvindingsudstyret skal kontrolleres mindst
én gang årligt. Hvis der er installeret et system til automatisk overvågning af genvindingsudstyret, skal udsty-
ret kun kontrolleres hvert tredje år.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene.
Som begrundelse herfor anfører Kommissionen, at jordnær ozon, der dannes ved emission af flygtige organi-
ske forbindelser som fx benzindamp (VOC) og nitrogenoxider (NOx), er et grænseoverskridende forurenende
stof, hvorfor en sammenhængende indsats fra alle medlemsstater er nødvendig.
Herudover anfører Kommissionen, at den har foreslået en lempelse af kravene til benzinens damptryk for at
fremme brugen af bioethanol i direktiv om kvalitet af benzin og dieselolie, der sælges i EU. En lempelse af
disse krav kan resultere i større udledninger af VOC´er, hvorfor der er behov for handling fra Fællesskabets
side til at håndtere den potentielle stigning i VOC-emissionerne.
Der er lavet en særlig aftale i Danmark, der sammen med EU-reglerne om damptryk, betyder, at denne lem-
pelse ikke betyder øget forurening i Danmark.
Regeringen er på denne baggrund enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634167_0003.png
5. konsekvenser for Danmark
Der er tale om foreløbige vurderinger. Folketinget vil, i et revideret grundnotat, snarest blive oplyst om Rege-
ringens mere konsoliderede vurderinger af forslagets konsekvenser.
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Udslip af dampe ved benzinpåfyldning af motorkøretøjer er reguleret i dansk ret med bekendtgørelse nr. 507
af 30. maj 2001. Bekendtgørelsen stiller krav om, at alle benzinpåfyldningsanlæg med et årligt salg på over
500 m
3
skal være forsynet med udstyr til genvinding af benzindampe. Det er Miljøstyrelsens umiddelbare
vurdering, at forslaget kan gennemføres som en ændring af den nævnte bekendtgørelse.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionen opgør i sin konsekvensanalyse de årlige omkostninger i EU ved forslaget til mellem 20,8 og
38,4 mio. Euro i 2020. Omkostningerne afhænger dels af hvilket system der anvendes til benzingenvinding,
dels af om der tages højde for værdien af den genindvundne benzin.
I Clean Air for Europe (CAFE) – programmet er der udviklet en metode til værdisætning af omkostningerne af
skadevirkningerne ved et ton forurenende stof. Baseret på CAFE-programmets beregning af værdien af den
skadelige effekt af flygtige organiske forbindelser (VOC) på 950 – 2800 Euro per ton, opgør Kommissionen
den økonomiske gevinst af forslaget i 2020 til mellem 16,9 og 49,7 mio. Euro. Beregningen medtager indvirk-
ningen af ozon på menneskers sundhed og på afgrøder, men medtager ikke effekten af benzen på menne-
skers sundhed og effekten af ozon på skove og det naturlige miljø. Dermed overstiger de samlede miljømæs-
sige gevinster det beregnede.
Kommissionen har beregnet omkostningen ved forslaget pr. ton VOC reduceret til at være mellem 1.170 og
2.160 Euro. Hermed er tiltaget forholdsvis omkostningseffektivt sammenlignet med øvrige tiltag til reduktion af
VOC, idet der tages udgangspunkt i de priser for tiltag til VOC-reduktion der generelt anvendes af EU.
Alle servicestationer i Danmark med et salg over 500 m
3
brændstof er forsynet med benzingenvindvindings-
anlæg jf. bekendtgørelse nr. 507 af 30. maj 2001.
Der vurderes kun i meget begrænset omfang at være behov for tilpasning af de danske systemer for at leve
op til direktivforslaget. Eventuelle omkostninger ved tilpasninger af systemer påhviler forhandlere af benzin.
Forslaget indeholder krav om årlig kontrol. Den danske bekendtgørelse foreskriver egenkontrol hvert kvartal,
mens ejeren af anlægget er forpligtiget til at lade et akkrediteret firma kontrollere effektiviteten af systemet
hvert andet år. Kommunerne har generel tilsynspligt efter Miljøbeskyttelsesloven, men der er ikke foreskrevet
en frekvens for tilsyn i bekendtgørelsen.
Det er Miljøstyrelsens umiddelbare vurdering, at det nuværende system til tilsyn og kontrol er tilstrækkeligt til
at opfylde kravene i direktivforslaget, men der er behov for en nærmere vurdering heraf.
På denne baggrund vurderes forslaget ikke at have væsentlige statsfinansielle, erhvervsadministrative eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634167_0004.png
Beskyttelsesniveau:
Eftersom området allerede er reguleret i dansk lovgivning, og der ikke vil blive tale om at skærpe denne lov-
givning, er der tale om en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet.
Forslagets miljømæssige konsekvenser
Kommissionen vurderer i sin konsekvensanalyse, at forslaget i 2020 vil føre til en reduktion i udslippet af
VOC på 17.769 tons i EU.
Alle servicestationer i Danmark med et salg på over 500 m3 er allerede forsynet med benzingenvindvin-
dingsanlæg, og der eksisterer et system til kontrol af systemerne. Direktivforslaget forventes derfor ikke at
føre til reduktion af udlslippet af VOC i Danmark. Forslaget vil imidlertid føre til en reduktion i udslippet af
VOC i Europa, hvilket vil nedbringe ozonforureningen, der er en grænseoverskridende luftforurening. Omfan-
get heraf er dog usikkert.
6. Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 7. januar 2009 med frist til den 30. januar 2009. Sagen har end-
nu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret grundnotat snarest blive orienteret
om resultatet af den almindelige høring samt af specialudvalgshøringen.
7. Forhandlingssituationen
Der er endnu ikke indledt forhandlinger i rådsregi.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkommen. Regeringen er enig i behovet for en regulering af ud-
slip af dampe ved benzinpåfyldning af motorkøretøjer. Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte
parter, fremlægge sine mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et revideret grundnotat til Folketinget.
4