Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
KOM (2008) 0820 Bilag 1, KOM (2008) 0825 Bilag 1
Offentligt
667838_0001.png
667838_0002.png
667838_0003.png
667838_0004.png
667838_0005.png
667838_0006.png
667838_0007.png
667838_0008.png
667838_0009.png
667838_0010.png
GRUNDNOTATDato:Kontor:J.nr.:2. april 2009Internationalt2009/4050-1239

Grundnotat om forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om

oprettelse af ”EURODAC” til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv

anvendelse af Dublin-forordningen (EURODAC-forordningen) (KOM(2008) 825 ende-

lig)

Resumé:

Kommissionen har den 3. december 2008 fremsat forslag til ændring af EURODAC-forordningen. Ændringsforslaget har navnlig fokus på følgende fire hovedområder; at øgeeffektiviteten i gennemførelsen af EURODAC-forordningen, at fjerne blokeringen af oplys-ninger om flygtninge og i den forbindelse udvide den registrerede personkredse til også atomfatte personer, der har eller søger om international beskyttelse, at tage hensyn til krav omdatabeskyttelse, samt at afspejle en række faktiske udviklinger siden vedtagelsen af EURO-DAC-forordningen. Samarbejdet om Dublin- og EURODAC-forordningerne er omfattet af detdanske forbehold, men Danmark deltager i samarbejdet på mellemstatsligt grundlag i kraft afen parallelaftale. Hvorvidt en dansk tilknytning til ændringen af EURODAC-forordningen vilhave statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser må vurderes nærmere. For-slaget til ændring af EURODAC-forordningen ledsages blandt andet af et forslag til ændringaf Dublin-forordningen. Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprin-cippet. Danmark støtter videreudviklingen af Dublin- og EURODAC-samarbejdet, navnlig forså vidt angår de ændringer, som har til formål at forbedre effektiviteten af Dublin-samarbejdet.

1. Baggrund

Med EURODAC-forordningen blev der skabt et informationsteknologisk system, der havde tilformål at lette anvendelsen af Dublin-konventionen, som senere blev erstattet af Dublin-forordningen. EURODAC-forordningen trådte i kraft den 15. december 2000. Driften af EU-RODAC indledtes den 15. januar 2003.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
Dublin-samarbejdet omfatter foruden EU-medlemsstaterne Island, Norge, Liechtenstein ogSchweiz. Sidstnævnte har deltaget i Dublin-samarbejdet siden den 12. december 2008.Kommissionen gennemførte 2007 en evaluering af Dublin-systemet samt EURODAC, hvil-ken blev fremlagt ved rapport af 6. juni 2007. Rapporten konkluderede, at Dublin-systemetfungerede efter hensigten, men at det var ineffektivt på visse punkter. Rapporten bemærke-de navnlig, at der var tale om forsinket videregivelse af fingeraftryk fra medlemsstaterne, atder var en ineffektiv forvaltning af sletningen af oplysninger i EURODAC og en uklar specifi-kation af de ansvarlige myndigheder. Rapporten konkluderede herudover, at der var et højtantal gentagne ansøgninger om asyl i en anden medlemsstat end indrejsestaten, samt at dervar overraskende få registreringer i EURODAC af personer, der havde krydset grænsenulovligt.Den 3. december 2008 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af EURODAC-forordningen.Kommissionens forslag er en del af den samlede asylpakke, der skal fremsættes som led iudbygningen af den anden fase af det fælles asylsystem. Forslaget bygger videre på desamme principper som EURODAC-forordningen, men har navnlig fokus på at skabe størreeffektivitet og på at leve op til de fælleskabsretlige krav om databeskyttelse. Desuden udvi-des personkredsen i Dublin-forordningen til også at omfatte personer, der har søgt om ellerer blevet meddelt international beskyttelse, hvilket har en afsmittende effekt på EURODAC-forordningen.Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med proceduren for fæl-les beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. EF-traktatens artikel 251.Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollensartikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende foreller finder anvendelse i Danmark.Ved L 66/40 af 8. marts 2006 har Danmark imidlertid indgået en parallelaftale, hvorefter Dub-lin-forordningen og EURODAC-forordningen finder anvendelse mellem Fællesskabet ogDanmark på mellemstatsligt grundlag.Det fremgår af parallelaftalens artikel 3, at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af ændringeraf Dublin-forordningen og EURODAC-forordningen, som ikke er bindende for eller finder an-vendelse for Danmark. Når der vedtages ændringer af forordningerne, meddeler DanmarkKommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre indholdet af ændringerne eller ej.Meddelelsen herom skal gives på tidspunktet for vedtagelsen af ændringerne eller inden 30dage herefter. Såfremt Danmark ikke ønsker at deltage i ændringerne af forordningerne, be-tragtes parallelaftalen som opsagt, medmindre anden aftale kan indgås mellem Danmark ogEU inden 90 dage, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 7.
Side 2

2. Formål og indhold

Formålet med ændringen af EURODAC-forordningen er at styrke effektiviteten af Dublin sy-stemet samt bedre at leve op til kravene om databeskyttelse. Dette gøres ved at:opstille tidsfrister for oplysningers videregivelsesikre at Det Centrale System oplyser medlemsstaterne om behovet for at slette op-lysninger i overensstemmelse med kravene om databeskyttelseophæve blokeringen af oplysninger om personer, der er meddelt international be-skyttelsepålægge medlemsstaterne at angive, når de anvender deres skønsmæssige befø-jelserudvide forordningens anvendelsesområde til foruden flygtninge, som defineret iFlygtningekonventionen, at omfatte personer, der har søgt om eller er blevet tildeltsubsidiær beskyttelsetage hensyn til en række tekniske udviklinger siden EURODAC-forordningen førstegang blev vedtaget den 16. december 2000indføre mere specifik indberetningsforpligtelse for medlemsstaterne i forbindelsemed angivelsen af deres kompetente myndighedersamle bestemmelserne fra gennemførelsesforordningen og EURODAC-forordningeni én forordning.

2.1 Formål og definitioner

I forslagets artikel 1 fastsættes formålet med EURODAC-systemet, nemlig at lette fastsæt-telsen af, hvilken medlemsstat der i henhold til Dublin-forordningen er ansvarlig for behand-lingen af en ansøgning om international beskyttelse. Området udvides hermed i overens-stemmelse med ændringsforslaget til Dublin-forordningen, hvor anvendelsesområdet udvi-des til også at omfatte ansøgere om subsidiær beskyttelse i modsætning til den nugældendeforordning, der alene omfatter ansøgere om flygtningestatus som defineret i Flygtningekon-ventionen. Der er endvidere tale om en opdatering af artikel 1 i forhold til de nuværende tek-niske problemstillinger, idet regler om destruktion af transportbærer er fjernet. I praksis frem-sendes fingeraftryk på nuværende tidspunkt elektronisk til EURODAC-systemet, og denpraktiske problemstilling er løst ved DubliNet, der er et sikkert kommunikationsmiddel mel-lem medlemsstaterne.Artikel 2 definerer Dublin-forordningen, personkredsen og oprindelsesmedlemsstat i over-ensstemmelse med den nævnte udvidelse af personkredsen og udgør herudover ingen ind-holdsmæssige ændringer i forhold til den nugældende bestemmelse.I forslagets artikel 3 defineres EURODAC som en central elektronisk fingeraftryksdatabase,det centrale system, og en kommunikationsinfrastruktur, som har et nationalt adgangspunktpr. medlemsstat. Bestemmelsen præciserer i forhold til gældende regler, at der kun kan væ-re et nationalt adgangspunkt pr. medlemsstat. Det centrale system behandler oplysningernepå vegne af oprindelsesmedlemsstaten. Der er desuden indsat en ny henvisning til Den Eu-
Side 3
ropæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder og til Den Europæiske Menneske-rettighedskonvention.Med forslagets artikel 4 indføres som en nyskabelse i forhold til den gældende EURODAC-forordning en forvaltningsmyndighed, som skal overtage ansvaret for den operationelle for-valtning af EURODAC. Kommissionen vil indtil etableringen af forvaltningsmyndigheden va-retage dennes forpligtelser. Forvaltningsmyndigheden har ansvaret for den operationelle for-valtning af EURODAC og ansvaret for tilsyn, sikkerhed og koordination med medlemsstater-ne i forbindelse med kommunikationsinfrastrukturen.Om statistiske oplysninger fastlægges det i artikel 5, at forvaltningsmyndigheden udarbejderen månedlig statistik over arbejdet i det centrale system. Bestemmelsen er tilrettet med hen-syn til det udvidede anvendelsesområde til også at omfatte ansøgere om international be-skyttelse. Indberetningsforpligtelsen er fastlagt til hver måned.

2.2. Ansøgere om international beskyttelse

Forslagets artikel 6 fastlægger en tidsfrist for medlemsstaternes fremsendelse af fingeraftryktil EURODAC-systemet på 48 timer fra personer, der søger om international beskyttelse. Fri-sten skal regnes fra det tidspunkt, hvor der er indgivet ansøgning om international beskyttel-se. I medfør af den nugældende bestemmelse i EURODAC-forordningen skal medlemssta-ternestraksvideregive fingeraftrykkene til EURODAC. Fastsættelsen af en tidsfrist er be-grundet i Kommissionens evalueringsrapport af Dublin-systemet fra 2007. En medlemsstat,der modtager en ansøger som følge af en overførsel i medfør af Dublin-forordningen, skalmeddele til EURODAC, at overførslen er lykkedes. Oplysningen herom opbevares med hen-blik på videregivelse til andre medlemsstater. Resultatet af en søgning videregives automa-tisk af den centrale enhed til den spørgende medlemsstat.Indholdet af svaret fra den centrale enhed fastlægges i artikel 7, som opregner de oplysnin-ger, der registreres i det centrale system. Opregningen af oplysninger modsvarer de nugæl-dende bestemmelser, idet der dog er indført en forpligtelse til at registrere operatørens bru-gernavn. Elementer af den nugældende bestemmelse om tilintetgørelse af databærer fore-slås fjernet.Oplysninger lagres ifølge artikel 8 i ti år fra optagelsestidspunktet og slettes herefter automa-tisk.Oplysninger slettes før udløbet af ovennævnte frist i medfør af forslagets artikel 9, såfremtden omhandlede person har opnået statsborgerskab i en medlemsstat. Det centrale systempålægges at underrette samtlige oprindelsesmedlemsstater, når der slettes oplysninger, dervar lagret som følge af videregivelse i overensstemmelse med forslagets artikel 6 eller artikel10.
Side 4

2.3. Ulovlig passage af en ydre grænse

Forslagets artikel 10 fastlægger rammerne for medlemsstaternes indsamling og videregivel-se af fingeraftryksoplysninger. Det fremgår af bestemmelsen, at der optages fingeraftryk afalle ansøgere om international beskyttelse, som er over 14 år, som pågribes i forbindelsemed ulovlig passage af grænsen til en medlemsstat efter at være kommet fra et tredjeland,og som ikke afvises. Fingeraftryksoplysningerne videregives til EURODAC inden 48 timer frapågribelsen af den pågældende og indeholder foruden fingeraftryksoplysningerne, oprindel-sesmedlemsstat, sted og dato for pågribelse, køn, medlemsstatens referencenummer, datofor optagelse af fingeraftryk og for videregivelse samt operatørens brugernavn.Oplysningerne registreres i medfør af forslagets artikel 11 i det centrale system med henblikpå sammenligning med oplysninger om ansøgere om international beskyttelse. Oplysninger-ne må ikke sammenlignes med tidligere registreringer af ulovlig passage af en ydre grænse.Videre regulerer forslagets artikel 12 lagringen af oplysningerne. Det fremgår af artikel 12, atoplysningerne om ulovlig passage af en ydre grænse lagres i et år fra den dato, hvor denpågældendes fingeraftryk blev optaget. Lagringstiden var tidligere fastsat til to år. Oplysnin-gerne slettes endvidere, såfremt oprindelsesmedlemsstaten får kendskab til, at den pågæl-dende har fået opholdstilladelse, har forladt medlemsstaternes område eller har opnåetstatsborgerskab i en medlemsstat. Det centrale system oplyser relevante medlemsstater omsletningen, såfremt den foretages før udløbet af den et-årige periode.

2.5. Ulovligt ophold i en medlemsstat

Det fremgår af forslagets artikel 13, at medlemsstaterne ved at fremsende fingeraftryksop-lysninger til det centrale system har mulighed for at kontrollere, om en person, der opholdersig ulovligt på statens område, tidligere har indgivet en ansøgning om international beskyt-telse i en anden medlemsstat. Der angives nogle momenter, som kan give anledning til atkontrollere dette, navnlig hvis der er indikationer af, at den pågældende tidligere har indgivetansøgning om international beskyttelse. Bestemmelsen er en videreførelse af den nugæl-dende bestemmelse. Ændringsforslagene i artikel 13 er alene af teknisk art.

2.6. Personer, der har opnået international beskyttelse

Artikel 12 i den nugældende forordning om blokering af oplysninger foreslås slettet. Detfremgår af bestemmelsen, at oplysningerne i EURODAC blokeres, såfremt en person er ble-vet anerkendt eller har fået indrejsetilladelse som flygtning i en medlemsstat.Bestemmelsen foreslås erstattet af artikel 14 om mærkning af oplysninger i EURODAC-systemet. Det følger af artikel 14, at der skal indføres en mærkning, hvorved det ved søgningaf fingeraftryk i EURODAC-databasen kan konstateres, hvorvidt den pågældende er blevettilkendt international beskyttelse i en anden medlemsstat. Oplysningerne skal fjernes, så-fremt den pågældendes opholdsretlige status ophører.
Side 5

2.7. Anvendelse af oplysninger, databeskyttelse, sikkerhed og ansvar

Forslagets artikel 15 fastlægger oprindelsesmedlemsstatens ansvar for at optage fingeraftrykpå lovlig vis, for at videregive fingeraftryksoplysninger på lovlig vis, for at sikre korrekte op-lysninger, for at medvirke til lovlig behandling af oplysningerne og for at anvende sammen-ligninger af fingeraftrykkene på lovlig vis. Oprindelsesmedlemsstaten er ansvarlig for oplys-ningernes sikkerhed før og under videregivelsen til det centrale system og for den endeligeidentifikation af oplysningerne. Kommissionen har ansvaret for at påse, at det centrale sy-stem drives i overensstemmelse med EURODAC-forordningens bestemmelser og skal i denforbindelse træffe foranstaltninger til at sikre, at oplysningerne kun anvendes i overens-stemmelse med formålet i EURODAC, sikre systemets sikkerhed og sørge for, at kun autori-serede personer har adgang til det centrale system. Bestemmelsen indeholder alene tekni-ske ændringsforslag.Videregivelse af fingeraftryksoplysningerne skal i medfør af artikel 16 ske digitalt. De tekni-ske krav herfor fastsættes af forvaltningsmyndigheden. Det kræves, at oplysningerne skalkunne identificeres entydigt ved et referencenummer. Det centrale system bekræfter modta-gelsen af oplysningerne. Bestemmelsen indeholder alene tekniske ændringsforslag.Ligeledes indeholder forslagets artikel 17 alene tekniske ændringsforslag. Artikel 17 om-handler gennemførelse af sammenligninger og videregivelse af resultater og fastslår, at fin-geraftryksoplysninger skal videregives i en kvalitet, der er egnet til sammenligning i det elek-troniske genkendelsessystem. Forvaltningsmyndigheden kan, hvis relevant, fastlægge den-ne kvalitet. Det centrale system anmoder om fornødent medlemsstaten om at fremsendekvalitativt brugbare fingeraftryksoplysninger.Det centrale system udfører sammenligningerne i den rækkefølge, oplysningerne modtagesog besvarer anmodninger inden 24 timer. Det er muligt at anmode om hastebehandling fradet centrale system, hvis dette er fornødent af hensyn til medlemsstatens nationale procedu-re. Et ukorrekt resultat meddeles til såvel Kommissionen som til forvaltningsmyndigheden.Såfremt en medlemsstat påtager sig ansvaret i medfør af artikel 17 i ændringsforslaget tilDublin-forordningen (humanitære årsager) skal dette meddeles til det centrale system. Be-stemmelsen om at registrere, såfremt en medlemsstat påtager sig ansvaret i medfør afnævnte artikel 17, er en nyskabelse.Forslagets artikel 18 fastslår, at data, der fremsendes mellem medlemsstaterne og det cen-trale system, benytter den kommunikationsinfrastruktur, som fastlægges af forvaltningsmyn-digheden.Bestemmelsen i den nugældende EURODAC-forordnings artikel 14 og artikel 19 foreslåsslettet af hensyn til nye databeskyttelsesregler.Reglerne om datasikkerhed fastlægges i forslagets artikel 19, som bruger samme sprog somi forslaget til Visum-kodeks. Den ansvarlige medlemsstat garanterer oplysningernes sikker-hed før og under fremsendelsen til det centrale system, ligesom den garanterer sikkerhedenaf oplysninger modtaget fra det centrale system. Hver medlemsstat træffer de nødvendigeSide 6
foranstaltninger i relation til sit nationale system, mens forvaltningsmyndigheden træffer denødvendige foranstaltninger for så vidt angår driften af EURODAC.I forslagets artikel 20 fastsættes adgangen til berigtigelse eller sletning af de oplysninger, derer registreret i EURODAC. Oprindelsesmedlemsstaten, men ikke andre medlemsstater, haradgang til de oplysninger, som den har videregivet, og som er registreret i det centrale sy-stem i overensstemmelse med EURODAC-forordningen. Oprindelsesmedlemsstaten kan be-rigtige, supplere eller slette oplysninger i EURODAC. Hvis forvaltningsmyndigheden eller enanden medlemsstat har mistanke om, at oplysninger i EURODAC er ukorrekte eller registre-rede i strid med EURODAC-forordningen, meddeles dette til oprindelsesmedlemsstaten.Hver medlemsstat udpeger de myndigheder, som har adgang til det centrale system, ogspecificerer det konkrete kontor ansvarligt for håndtering af fremsendelse af oplysninger tildet centrale system. Oversigten over myndighederne offentliggøres af forvaltningsmyndig-heden i Den Europæiske Unions Tidende og ajourføres om fornødent en gang årligt. Oplys-ninger i EURODAC kan ikke videregives til tredjestater uden særlig hjemmel.Efter forslagets artikel 21 føres der registre med behandlingen af oplysninger i EURODAC.Som en nyskabelse er der indført en forpligtelse for hver medlemsstat til at føre registre overde personer, som er ansvarlige for at indlæse eller hente oplysningerne.Erstatningsansvar for ulovlig behandling af oplysninger i EURODAC eller manglende over-holdelse af sine forpligtelser påhviler efter forslagets artikel 22 den medlemsstat, som er an-svarlig for skaden, medmindre staten kan påvise, at den er uden skyld i den begivenhed,som medførte skaden.Forslagets artikel 23 fastlægger en forpligtelse for medlemsstaterne om at gøre den registre-rede bekendt med den registeransvarliges identitet, formålet med at behandle oplysningernei EURODAC, målsætningerne for Dublin-forordningen, modtagerne af oplysningerne, pligtentil at lade sine fingeraftryk optage for ansøgere om international beskyttelse og for personer,der ulovligt har krydset grænsen til en medlemsstat. Endelig fastlægges den pågældendesret til at få indsigt i oplysningerne om den pågældende selv og til at kræve at ukorrekte op-lysninger om sig selv berigtiget eller slettet. For mindreårige gives oplysningerne nævntovenfor på en alderssvarende måde, hvilket er en nyskabelse.Som endnu en nyhed indføres, at underretningen fortrinsvis gives skriftligt, og at den regi-strerede har ret til at få oplysninger om procedurerne for udøvelse af sine rettigheder og omkontaktpersoner fra medlemsstatens kompetente myndighed. Denne procedure antages atvære i overensstemmelse med nugældende ret.Herudover fastlægges en forpligtelse for de nationale myndigheder til at registrere en hen-vendelse fra en person, der anmoder om oplysninger om sig selv, og til at gøre denne do-kumentation tilgængelig for de nationale tilsynsmyndigheder, hvis de anmoder herom.
Side 7
Den nationale tilsynsmyndighed drager i medfør af forslagets artikel 24 omsorg for, at be-handlingen af personoplysninger foregår på lovlig vis og i overensstemmelse med EURO-DAC-forordningen.Som en nyskabelse indfører artikel 25 kompetence for Den Europæiske Tilsynsførende forDatabeskyttelse til at føre tilsyn med forvaltningsmyndigheden og revision af dennes be-handling af personoplysninger. Samarbejdet mellem de nationale tilsynsmyndigheder ogDen Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse fastsættes i forslagets artikel 26. Der ertale om tekniske ændringer.

2.11. Overgangsbestemmelser og afsluttende bestemmelser

De afsluttende bestemmelser fremgår af forslagets kapitel VII i artiklerne 27-33 og udgørtekniske ændringer i forhold til EURODAC-forordningen. Som en nyskabelse indføres for-valtningsmyndighedens adgang til de nødvendige oplysninger med henblik på teknisk vedli-geholdelse, rapportering og statistik. Hvert andet år udarbejdes en rapport om det centralesystems tekniske funktion, jf. forslagets artikel 28. EURODAC-systemet evalueres efter for-slagets artikel 29 af Kommissionen første gang tre år efter forordningens ikrafttræden ogherefter hvert fjerde år. Medlemsstaterne og forvaltningsmyndigheden pålægges at bidragemed de fornødne oplysninger.

3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Den nugældende EURODAC-forordning blev implementeret i dansk ret med lov nr. 323 af18. maj 2005 om Danmarks tilknytning til Dublin- og EURODAC-forordningen på mellem-statsligt grundlag. Danmark indtrådte i samarbejdet med de øvrige EU-medlemsstater samtNorge og Island den 1. april 2006.Det fremgår af parallelaftalens artikel 3, at Danmark ikke deltager i vedtagelsen af ændringeraf Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen, som ikke er bindende for eller finder an-vendelse for Danmark. Når der vedtages ændringer af forordningerne, meddeler DanmarkKommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre indholdet af ændringerne eller ej.Meddelelsen herom skal gives på tidspunktet for vedtagelsen af ændringerne eller inden 30dage herefter. Såfremt Danmark ikke ønsker at deltage i ændringerne af forordningerne, be-tragtes parallelaftalen som opsagt, medmindre anden aftale kan indgås mellem Danmark ogEU inden 90 dage, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 7.Vedtagelsen af forslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark ikke del-tager i vedtagelsen, og ændringerne er ikke bindende for eller finder anvendelse i Danmark.En gennemførelse af ændringerne på mellemstatsligt grundlag vil få lovgivningsmæssigekonsekvenser, der kræver ændringer i udlændingeloven, idet udlændingeloven i kapitel 5 aog § 29a, stk. 2, henviser til den nugældende Dublin-forordning.
Side 8

4. Danmarks foreløbige generelle holdning

Danmark støtter videreudviklingen af Dublin- og EURODAC-samarbejdet, navnlig for så vidtangår de ændringer, som har til formål at forbedre effektiviteten af Dublin-samarbejdet.

5. Generelle forventninger til andre landes holdning

Der forventes generel opbakning til Kommissionens forslag, men der må også forventes for-handlinger om dele af forslaget, herunder om fristen for at fremsende fingeraftryk til EURO-DAC-systemet og spørgsmålet om længden af den tid, hvor fingeraftrykkene for personer,der illegalt har krydset grænsen til en medlemsstat, er lagret i systemet.

6. Høring

Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet(SPAIS) den 6. november 2008, der desuden har været hørt over forslaget.Dansk Flygtningehjælp har den 8. januar 2009 fremsendt høringssvar til ministeriet. DanskFlygtningehjælp udtaler, at de er tilfredse med indholdet i forslaget og henviser til Kommissi-onens grønbog fra 2007.Amnesty International har den 9. januar 2009 fremsendt sit høringssvar til ministeriet. Detfremgår af Amnesty Internationals høringssvar, at Amnesty International indtil videre ikke harbemærkninger til ændringsforslaget vedrørende EURODAC-forordningen, idet der er tale omen række tekniske ændringer. Amnesty International har alene forholdt sig til de overordnedelinjer i forslaget og vil eventuelt på et senere tidspunkt vende tilbage med mere detaljeredebemærkninger.

7. Europa-Parlamentet

Kommissionen har sendt direktivforslaget til Europa-Parlamentet samtidig med oversendel-sen til Rådet med henblik på Europa-Parlamentets stillingtagen til forslaget i overensstem-melse med proceduren for fælles beslutningstagen, jf. EF-traktatens artikel 251.

8. Nærhedsprincippet

Ændringsforslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, daspørgsmålet om, hvilket land der har ansvaret for at behandle en asylansøgning, løses bedsti samarbejde mellem medlemsstaterne og kan ikke løses gennem national regulering i deenkelte medlemsstater.

9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser

En vedtagelse af forordningen vil hverken få statsfinansielle eller samfundsøkonomiske kon-sekvenser, da Danmark ikke deltager i vedtagelsen. Forordningen er ikke bindende for ogfinder ikke anvendelse i Danmark.Side 9
Det må vurderes nærmere, hvorvidt en gennemførelse af forslaget på mellemstatsligt grund-lag vil få statsfinansielle konsekvenser, som ikke kan afholdes inden for de eksisterenderammer.

10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for

Udlændinge- og Integrationspolitik

Ændringsforslaget har ikke tidligere været forlagt for Folketingets Europaudvalg eller for Fol-ketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik. Et samlenotat vedrørende Kommis-sionens asylforslag er forud for rådsmødet den 27. og 28. november 2008 (retlige og indreanliggender) fremsendt til Folketingets Europaudvalg og til Folketingets Udvalg for Udlæn-dinge- og Integrationspolitik. Punktet blev imidlertid taget af dagsordenen for rådsmødet.
Side 10