Europaudvalget 2008-09
KOM (2008) 0887 Bilag 2
Offentligt
645205_0001.png
Grundnotat om meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Euro-
pa-Parlamentet om Handlingsplan for udbygning af intelligente
transportsystemer i Europa (KOM(2008)886)
Resumé
Kommissionens meddelelse beskriver en handlingsplan for en synkronise-
ret udbygning af intelligente transportsystemer (ITS) inden for EU's vej-
transport. Handlingsplanen har som mål at fremskynde, harmonisere og
koordinere udbygningen af ITS på vejområdet og etablere kontaktflader
til ITS anvendt inden for andre transportformer. Handlingsplanen har
seks indsatsområder med specifikke foranstaltninger og en klar tidsplan,
der samlet løber fra 2009-2014. Kommissionen aflægger rapport om gen-
nemførslen i 2012. Målet er via en harmoniseringsindsats på fællesskabs-
niveau at skabe større interoperabilitet i EU’s ITS-portefølje og dermed
muliggøre, at ITS kan spille en fremtrædende rolle i sikringen af bæredyg-
tig, effektiv og konkurrencedygtig mobilitet.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen er fremsat af Kommissionen den 16. december 2008. Kom-
missionen har i sin midtvejsevaluering af 28. juni 2006 (KOM (2006) 314)
af den transportpolitiske hvidbog fra 2001 fremhævet, at innovation vil
spille en vigtig rolle med hensyn til at indfri EU’s transportpolitiske mål om
bæredygtig, effektiv og konkurrencedygtig mobilitet.
Europas transportsystem står over for en række udfordringer, hvoraf
trængsel, transportrelaterede CO2-emissioner og trafiksikkerhed er nogle af
de største. Det står imidlertid klart, at traditionelle løsningsmodeller, som
f.eks. udbygningen af vejnettet, ikke vil kunne gennemføres i tilstrækkeligt
omfang og inden for den tidsramme, som udfordringerne nødvendiggør, og
at der derfor er behov for nye løsninger.
Det er Kommissionens vurdering, at Intelligente transportsystemer (ITS),
herunder trafikledelsessystemer, førerstøttesystemer, multimodale rute-
planlæggere m.v. vil kunne bidrage til at løse en række af transportsyste-
mets udfordringer, men at ITS i dag tages i brug for ukoordineret og uden
klar harmonisering på tværs af medlemslandene.
Inden for andre transportformer er der etableret overordnede rammer for
ITS-anvendelsen (SESAR-systemet kommer således til at danne ramme for
en ny generation af lufttrafikstyring; RIS, River Information Services, er
etableret for bedre at kunne styre udnyttelsen af vandvejene, og på jernba-
neområdet er man i færd med at indføre det europæiske banetrafikstyrings-
system ERTMS), men inden for vejtransporten er der endnu ikke etableret
en sammenhængende europæisk ramme for ITS-anvendelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På den baggrund ønsker Kommissionen at fremskynde og harmonisere ud-
bygningen af intelligente transportsystemer (ITS) inden for vejtransporten
og etablere kontaktflader til andre transportsystemers ITS-systemer.
Handlingsplanens mål er at forbedre systemernes interoperabilitet, sikre
uhindret adgang, tilskynde til at skabe kontinuitet i tjenesteydelserne og
oprette en effektiv samarbejdsordning mellem alle ITS-interessenter. ITS-
handlingsplanen ledsages af et direktivforslag (KOM (2008) 887), der skal
tilvejebringe en europæisk ramme for ibrugtagning af interoperabel ITS
bl.a. via udarbejdelse af de nødvendige specifikationer og procedurer. Di-
rektivforslaget er beskrevet i et særskilt grundnotat.
ITS-handlingsplanen har seks hovedområder. På hvert område peges der på
et sæt specifikke foranstaltninger og en klar tidsplan, der løber fra 2009-
2014. Kommissionen aflægger rapport om handlingsplanens gennemførelse
i 2012. Handlingsplanens seks hovedområder er følgende:
1.
Optimal udnyttelse af vej-, trafik- og rejsedata,
herunder
fastlæggelse af procedurer for tilvejebringelse af tidstro trafik- og
rejseinformationerstjenester; optimering af indsamling og tilrådig-
hedstillelse af vejdata, trafikplaner, anbefalede ruter m.v.; dataspe-
cifikationer og procedurer for gratis levering af en mindstesæt af
trafikinformationestjenester som offentlig service, udviklings-
fremme af nationale, multimodale rejseplanlæggere.
2.
Kontinuerlige ITS-tjenester for trafikstyring og gods-
håndtering i de europæiske transportkorridorer og stor-
byområder,
herunder fastlæggelse af et sæt fælles procedurer og
specifikationer for at sikre kontinuiteten i ITS-tjenesterne for pas-
sagerer og fragt i transportkorridorer samt i og mellem byområder;
fastlæggelse af hvilke ITS-tjenester, der skal indføres til støtte for
godstransport (e-fragt); støtte til en videre udbygning af en multi-
modal ITS-rammearkitektur og en ITS-ramme for bytrafik; gen-
nemførelse af interoperabilitet mellem elektroniske bompengesy-
stemer.
3.
Trafiksikkerhed og sikkerhedsbeskyttelse på vejene,
her-
under fremme af indførelsen af avancerede førerstøttesystemer og
sikkerhedsrelaterede ITS-systemer; støtte til platformen for har-
moniseret indførelse af det fælleseuropæiske system eCall (hvor
udløste airbags og kollisionssensorer via satellit giver geografiske
oplysninger til lokale nødhjælpstjenester); udvikling af lovrammer
for en sikker brugergrænseflade i køretøjer og integration af flyt-
bart udstyr; udvikling af et sæt retningslinjer for bedste praksis for
ITS-tjenesternes betydning for sårbare trafikanters sikkerhed og
komfort; udformning af retningslinjer for bedste praksis vedrøren-
Vejdirektoratet
side
2
af
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de sikre parkeringsområder (lastbiler) samt telematikstyrede par-
kerings- og reservationssystemer.
4.
Integration af køretøjet i transportinfrastrukturen,
her-
under vedtagelse af en åben arkitektur for køretøjsmonteret tekno-
logi til ITS-tjenester; udvikling og evaluering af samarbejdende sy-
stemer for at opnå en harmoniseret indførelse samt vurdering af
udbygningsstrategier; fastlæggelse af specifikationer for kommuni-
kation mellem infrastrukturanlæg, mellem køretøjer og infrastruk-
tur og mellem køretøjer indbyrdes i samarbejdende systemer; fast-
læggelse af et mandat til de europæiske standardiseringsorganisa-
tioner vedrørende udvikling af harmoniserede standarder.
5.
Datasikkerhed og – beskyttelse samt spørgsmål om an-
svar,
herunder vurdering af sikkerheds- og personbeskyttelses-
aspekterne i forbindelse med ITS-systemernes dataanvendelse
samt formulering af forslag, der er i fuld overensstemmelse med
fællesskabslovgivningen; undersøgelse af spørgsmålet omkring er-
statningsansvar i forbindelse med brug af ITS-applikationer og
især køretøjsmonterede sikkerhedssystemer.
6.
Europæisk ITS-samarbejde og koordinering,
herunder for-
slag til retsakt for europæisk samordning (direktivforslaget KOM
(2008) 887); udvikling af beslutningstøtteværktøjer til brug for in-
vesteringer i ITS; udvikling af retningslinjer for offentlig finansie-
ring af ITS-anlæg via EU og nationale midler (på grundlag af deres
økonomiske, sociale og operationelle værdi); etablering af et særligt
forum for ITS-samarbejde mellem medlemsstaterne og de regiona-
le/lokale administrationer, der skal fremme ITS-initiativer vedrø-
rende mobilitet i byer.
Samlet set skal resultatet af handlingsplanen sikre:
En mere miljøvenlig transportsektor. Fx kan ITS anvendt til
ruteplanlægning bidrage til at mindske trængslen, gøre
transporten mere miljøvenlig og mindske energiforbruget.
ITS kan også danne baggrund for differentierede afgifter for
kørslen på visse veje, hvilket er en måde at påvirke trans-
portefterspørgslen på. ITS-anvendelser kan skabe ”Grønne
transportkorridorer” (KOM (2008) 433), hvor transport-
formerne supplerer hinanden for at gøre det muligt at be-
nytte mere miljøvenlige alternativer ved langdistance
transport mellem knudepunkter.
Vejdirektoratet
side
3
af
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645205_0004.png
Øget transporteffektivitet (ITS-anvendelser kan eksempel-
vis styre logistikkæder, så varerne følger multimodale
transportkæder, og transporten dermed bliver så energief-
fektiv og så omkostningseffektiv som muligt.)
Bedre sikkerhed (Førerstøttesystemer som f.eks. elektro-
nisk stabilitetskontrol, smidig fartpilot, eCall (hvor udløste
airbags og kollisionssensorer via satellit giver geografiske
oplysninger til lokale nødhjælpstjenester); ITS-baserede
naviagtionssystmer kan vise lastbilschauffører vej til sikre
parkeringsområder, hjælpe dem med at overholde køre- og
hviletidsbestemmelserne.)
Handlingsplanen trækker på flere af Europa-Kommissionens igangværende
initiativer, herunder bl.a. handlingsplanen for godstransportlogistik ((KOM
2007) 607), etableringen af Galileo, lovpakken om grønnere transport
(KOM (2008)433), i2010-initiativet om intelligente biler (KOM
(2007)433).
2. Gældende dansk ret
Da der er tale om en meddelelse fra Kommissionen, er den ikke juridisk bin-
dende og har ingen konsekvenser for dansk ret.
3. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos følgende interesseorganisationer med
frist 2. februar 2009:
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd; Danmarks Rederiforening; Danmarks
Statistik; Dansk Arbejdsgiverforening; Danske Busvognmænd; Danske
Dagblade; Danske Handicaporganisationer; Danske Havne; Danske Re-
gioner; Dansk Erhverv; Danske Speditører; Dansk Industri; Dansk
Jernbaneforbund; Dansk Skibsmæglerforening; Danske Statsbaner
(DSB); Dansk Transport og Logistik (DTL); De Danske Bilimportører
(DBI); Fagligt Fælles Forbund (3F); Forbrugerrådet (FBR); Forenede
Danske Motorejere (FDM); Færøernes Repræsentation;HK Trafik og
Jernbane;International Transport Danmark (ITD); ITSDanmark; Kom-
munernes Landsforening (KL);Kongelig Dansk Aeroklub (KDA); Land-
brugsraadet; Landsorganisationen i Danmark (LO); Offentligt Ansattes
Organisationer (OAO) og Sund & Bælt A/S.
Følgende havde bemærkninger til meddelelsen:
Dansk Transport og Logistik hilser handlingsplanens indsatsområder vel-
komne, men understreger behovet for at indsatsen fokuseres på praktiske
Vejdirektoratet
side
4
af
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
645205_0005.png
tiltag, der reelt bringer fordelene fra ITS i anvendelse på både nationalt og
europæisk niveau. DTL peger i den forbindelse særligt på: Udarbejdelse af
digitalt vejkort; dynamisk trafikinformation; intelligente rutevejledningssy-
stemer; brug af flådedata; systemers basering på kendt teknologi (som GPS
og GPRS) frem for oprettelse nye kommunikationskanaler.
Dansk Erhverv støtter helt generelt forslag, som bidrager til en hensigts-
mæssig udbygning af ITS-systemer i et europæisk perspektiv, men anfører,
at en harmonisering på nuværende tidspunkt eventuelt vil kunne risikere at
bidrage til en utilsigtet fiksering af de teknologiske muligheder, som ellers
løbende tilpasses den trafikale virkelighed i ofte uensartede og ikke-
sammenlignelige lokale trafikmiljøer. Dansk Erhverv henviser i øvrigt til
DTL’s svar.
Dansk Industri påpeger vigtigheden af samspillet mellemtransportformerne
og kommenterer udførligt selve direktivforslaget.
Danske Havne understreger vigtigheden af at sikre, at ITS på vejområdet er
kompatibelt med og har kontaktflader til ITS inden for andre transportfor-
mer.
Der vil blive fremsendt et supplerende grundnotat med høringssvar fra
ITSDanmark og Sund & Bælt A/S.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske, administrative og mil-
jømæssige konsekvenser samt beskyttelsesniveau.
Meddelelsen medfører ikke i sig selv nogen statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske, administrative, beskyttelsesmæssige og miljømæssige konsekven-
ser. Hvis meddelelsen udmøntes i konkrete forslag vil konsekvenserne blive
vurderet i grundnotater herom.
5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en meddelelse, er spørgsmålet om nærhedsprincippet
ikke relevant.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er overordnet positivt indstillet over for Kommissionens medde-
lelse, der korresponderer med regeringens politik på både transport- og
informationsteknologiområdet. Harmoniserings- og innovationstiltag, som
medfører en mere effektiv, trafiksikker og bæredygtig udnyttelse af trans-
portinfrastrukturerne, hilses generelt velkomment.
Vejdirektoratet
side
5
af
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen har været gennemgået i Rådets transportarbejdsgruppe den
14. og 28. januar 2009. Der har blandt medlemsstaterne været generelle
positive tilkendegivelser til Kommissionens prioritering af ITS. Der er dog
en række lande, der har sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er nødvendigt
at gennemføre forslaget vha. et direktiv, ligesom der er flere lande, der me-
ner, at direktivet såvel som handlingsplanen bør præciseres og konkretise-
res.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
9. Tidligere forlæggelse i Europaudvalget
Handlingsplanen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Vejdirektoratet
side
6
af
6