Retsudvalget 2008-09
KOM (2008) 0894 Bilag 2
Offentligt
658943_0001.png
Den 18. marts 2009
J.nr.: 2009-0811-00019
S a gs b e h a n d l e r
:
La r s Th ø g e r s e n
G R U N D N O T A T
Vedrørende f orslag til Rådets f orordning om indf ørelse af en procedure f or f orhan d-
ling og indgåelse af bilaterale af taler mellem medlemsstater og tredjelande om se k-
torspørgsmål vedrørende retternes kompet ence, anerkendelse og f uldbyrde lse af
domme og retsaf gørelser i ægteskabssager, f orældreansvar og underholdspligt samt
lovvalgsregler i f orbindelse med underhol dspligt
KOM (2008) 894 endelig
Grundnotatet sendes til både Fol ketingets Europaudval g og Fol keti ngets Retsu dval g.
1. Resumé
Forslaget fastsætter en procedure, hvorved Fællesskabet kan give medlemsstater bemy n-
digelse til at forhandl e og indgå bilaterale aftaler med tredjelande om sektorspørgsmål
vedrørende retternes kompetence, anerkendel se og fuldbyrdelse af domme og retsafgøre l-
ser i ægteskabssager, sager om forældreansvar og underholdspligt samt lovvalgsregler i
forbindelse med underholdspligt. Det fremgår af forsl aget, at adgangen til at indgå s å-
danne aftaler antages at falde ind und er Fæl lesskabets enekompetence. Forslaget er o m-
fattet af Danmarks forbehold og vil allerede af den grund ikke have lovgivningsmæssige
og statsfinansielle konsekvenser. Regeringen er ikk e bekendt med officielle tilkendegive l-
ser om andre medlemsstaters holdning til forslaget. Fra dansk side er man overordnet p o-
sitiv over for forslaget, men finder dog, at forslaget med fordel kan gives et bredere a n-
vendelsesområde. Forslaget forhandles samm en med et tilsvarende forslag vedrørende
lovvalgsregler for kontrak tlige forpligtelser og forpligtelser uden f or kontraktforhold.
2. Baggrund
Rådets forordning ( EF) nr. 2201/2003 om kompetence og om aner kendelse og fuldbyrde l -
se af retsafgørelser i ægtes kabssager og i sager vedrørende for ældreansvar og om oph æ-
velse af foror dning (EF) nr. 1347/2000 (den nye Bruxelles II -foror dning) indeholder re g-
ler om international kompetence og om aner kendelse og fuldbyr delse af retsafgørelser i
separations - og skilsmiss esager og i sager vedrørende forældreansvar (forældremyndi g-
hed, barnets bolig, samvær m.v.).
Rådets forordning ( EF) nr. 4/2009 om kompetence, lovval g, aner kendelse og fuldby rdelse
af retsafgørelser og samarbej de vedrørende underholdspli gt (Under holdspligtforordnin-
gen) indeholder regler om international kompetence, lovval g, aner kendelse og fuldbyr de l-
se af retsafgørelser samt admi nistrativt samarbej de vedrørende underhold spligt (børne - og
ægtefællebidrag m.v.).
Det fremgår af det for eliggende forslag, at om rådet for de 2 forordninger antages at falde
ind under Fællesskabets enekompetence, sål edes at medlemsstaterne ikke sel v kan fo r -
handle og indgå aftaler med tredj elande på de pågældende områder.
c:\program files (x86)\neevia.com\docconverterpro\temp\n
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
658943_0002.png
- 2 -
Fællesskabet vil i midl ertid ikke nødvendi gvi s indgå aftaler med tredj elande på alle omr å-
der, der er omfattet af enekompetencen. Det f oreliggende forslag fastsætter på den ba g-
grund en procedure, hvor ved Fællesskabet – hvis Fællesskabet hverken har indgået eller
vil indgå en fællesskabsaftale på det pågældende område – kan gi ve medlemsstaterne b e-
myndi gelse til at indgå bilaterale aftaler med tredj elande om sektorspørgsmål vedrørende
retternes kompetence , anerkendelse og fuldbyrdelse af domme og r etsafgørelser i sager
om separation, skilsmi ss er, forældreansvar og under holdspli gt samt vedrørende lovval gs -
regler i forbindelse med underholdspli gt.
De 2 forordninger er omfattet af det danske f orbehold vedrørende r etlige og indre anli g-
gender, og forordningerne er derfor i kke bindende for og finder i kke anvendelse i Da n-
mar k
1
. Det foreli ggende forordningsforslag er ligeledes omfattet af forbeholdet , j f. neden-
for.
Det bemær kes, at forslaget forhandles sammen med et tilsvarende f orslag vedrørende lo v-
val gsregler for kontraktli ge forpli gtelser og forpligtelser uden for kontraktf orhold
2
.
Det danske forbehold
Forslaget er fremsat med hj emmel i afsnit IV i EF-traktaten. Forslaget er derfor omfattet
af Danmar ks forbehol d vedrørende retli ge og indre anli ggender, og Danmar k deltager i kke
i en kommende vedtagelse af forslaget, der i kk e vil være bindende for eller finde anve n-
delse i Danmar k.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat under henvisning til art ikel 61, litra c, arti kel 65, arti kel 67, st k. 2,
og artikel 67, st k. 5, i EF -traktaten, der gi ver hj emmel til at vedtage foranstal tninger ve d-
rørende samarbej de om ci vilretlige – herunder familieretlige – spørgsmål med gr æns e-
overskridende vir kninger, i det omfang de er nø dvendi ge for det indre mar keds funktion.
Det føl ger af arti kel 6 5, at sådanne foranstaltninger skal træffes i henho ld til artikel 67,
stk. 2, dvs. med enstemmi ghed efter høring af Europa -Parlamentet .
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forordningsforslaget anført, at forslaget vedrør er et område, der h ø-
rer under Fællesskabet s enekompetence. Medlemsstaterne har s åledes ikke komp etence til
selv at indgå de nævnt e bilaterale aftaler.
5. Formål og indhold
Forslaget fastsætter en procedure for, at Fæll esskabet kan bemyndi ge medlemsstaterne til
at ændre eksisterende bilaterale aftaler eller til at forhandle og indgå nye bilaterale aft a-
ler med tredj elande om sektorspør gsmål vedrørende retternes kompetence , aner kendelse
og fuldbyrdelse af domme og retsaf gørelser i sager om separation, skilsmiss er, forældr e-
1
Med hj e m me l i a fta le a f 1 9 . o kto b er 2 0 0 5 me ll e m De t E ur o p æ is k e Fæ ll e s s kab o g Da n ma r k o m
r ett er ne s ko mp ete n ce o g o m a ner k e nd el se o g ful d b yrd e l se a f re ts a fgø re l ser p å d e t c i vi l - o g ha n -
d el sret li g e o mr åd e, d er er ge n ne mf ø rt i D a n mar k v ed lo v nr . 1 5 6 3 a f 2 0 . d ece mb er 2 0 0 6 o m B r u -
xe ll es I - fo ro rd n i n ge n m. v., har Da n ma r k p å me l l e mf o l ke li g t gr u nd la g ti l sl u tt et si g b e st e m me l -
ser n e i U nd er ho ld sp l i gt fo r o r d n i n ge n, b o r t se t fra b es te m me l ser n e o m lo v v al g o g ad mi n is tra ti v t
sa ma r b ej d e.
2
Fo r sl a g t il E uro p a -P ar l a me nt et s o g Råd et s fo ro r d n i n g o m i nd fø r e ls e a f en p r o ced ur e fo r fo r -
ha nd li n g o g i nd gå el se a f b ila ter al e a ftal er me ll e m me d l e ms s ta ter o g tred j ela nd e o m s e kto r -
sp ø r g s må l ved rø r e nd e lo v va l g sre gl er fo r ko n tra k tli g e fo r p li g tel s er o g fo r p li gt el ser ud e n fo r ko n -
tra kt fo r ho ld ( KO M (2 0 0 8 ) 8 9 3 e nd e li g).
Fejl! Tallet kan ikke vises i det anførte format.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 3 -
ansvar og underholdspligt samt vedrørende lovval gsregler i forbin delse med underhold s -
pligt. Forslaget omfatt er deri mod i kke indgåelse af eller ændring af aftaler herom mellem
flere end 2 parter, f.eks. regionale aftaler eller multin ationale aftaler.
Efter artikel 3 i forslaget skal en medlemsst at, der har til hensi gt at indlede forhan dlinger
med et tredj eland om ændring af en eksisterende aftale eller om indgåelse af en ny aftale,
der er omfattet af forordningsforslagets anvendelsesområde, gi ve K ommiss ionen skriftlig
meddelelse herom.
Efter artikel 4 skal Kommissione n herefter vurdere, om medlemsst aten kan fortsætte fo r -
handlingerne med det pågældende tredj eland. Hvis Fællesskabet all erede har indgået en
aftale om det samme spørgsmål med det pågældende tredj eland, afslås medlemsstatens a n-
søgning uden videre af Kommissi onen.
Hvis Fællesskabet endnu i kke har indgået en aftale med det pågældende tredj eland, u n-
dersøger Kommissionen, om der for ventes indgået en relevant fæll esskabsaftale med det
pågældende tredj eland inden for den nær meste fremtid.
Hvis dette i kke er til f ældet, kan Kommissionen gi ve bemyndi gelse til medlemsstaten, hvi s
to betingelser er opf yl dt. Den første betingelse er, at medlemsstaten har godt gj ort, at den
har en særli g interesse i at indgå en bilateral sektoraftale med tredj elandet, hvil ket nav n-
lig skyldes økonomiske, geografiske, kulturelle eller historiske bånd mellem medlemsst a-
ten og det pågældende tredj eland. Den anden betingelse er, at Kommi ssion finder, at den
planlagte aftale kun vi l få begrænset indvir kning på den ensartede og konsekvente anve n-
delse af de gældende f ællesskabsregler og en korrekt anvendelse af den ordning, der er
indført ved disse bestemmelser.
Hvis Kommissionen konkluderer, at der i kke er hindringer for aftal ens indgåelse, kan
Kommissionen gi ve medlemsstaten bemyndi gelse til at indlede for handlinger med det p å-
gældende tredj eland, jf. artikel 5, st k. 1. Kommissionen kan om nødvendi gt foreslå fo r -
handlingsdirektiver og anmode om indføj else af særli ge klausuler i den planlagte a ftale.
Aftalen skal indeholde en klausul om, at den ops iges, hvis Fællesskabet indgår en aftale
med det samme tredj eland om det samme spørgsmål. Det fremgår af artikel 5, st k. 3, j f.
artikel 8, st k. 2, at Kommissionens af gørelse træffes ved anvendelse af u dval gsprocedure.
Kommissionen kan ifølge arti kel 6 del tage som obser vatør i forhandlingerne mellem me d-
lemsstaten og tredj elandet.
Iføl ge arti kel 7 skal medlemsstaten, inden der indgås en endelig aftale, meddele Kommi s -
sionen forhandlingsresultaterne og fremsende aftaleteksten. Herefter vurderer Kommiss i -
onen endeli gt, om aftalen kan indgås. Det fr emgår af arti kel 7, st k. 5, j f. a rtikel 8, st k. 3,
at Kommissionens af gørelse træffes ved anvendelse af udval gsproced ure.
Forslagets arti kel 9 indeholder en over gangsbestemmelse for så vi dt angår medlemsst ater,
der allerede har indledt forhandlinger med et tredj eland, men endnu ikke har indgået en
aftale, når forordningen træder i kraft.
Det fremgår af forslagets artikel 11, at foror dningen alene vil være gældende indtil 31.
december 2014.
6. Europa-Parlamentets ud talelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa -Parlamentet.
7. Lovgivningsm æssige og statsf inansielle konsekvenser
Fejl! Tallet kan ikke vises i det anførte format.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- 4 -
Forordningsforslaget har ingen lovgi vningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
for Danmar k. Det skyl des allerede det f orhol d, at forslaget som nævnt er omfattet af
Danmar ks forbehold vedrørende retlige og i ndre anliggender og derfor ikke vil være bi n-
dende for eller finde anvendelse i Danmar k.
8. Høring
Kommissionens forslag vil blive sendt i høring snarest muligt. Når h øringsresultatet for e-
ligger, vil høringssvar og en høringsoversi gt blive sendt til Fol keti ngets Europau dval g og
Retsudval g.
9. Andre landes kendte holdning
Regeringen er i kke bekendt med officielle tilkendegi velser om andre medlemsstaters
holdning til forslaget .
10. Foreløbig dansk holdning
Forordningsforslaget er som nævnt omfattet af det danske forbehold, og Danmar k de ltager
derfor ikke i den kommende vedtagelse af f orslaget, der således i kke vil være bindende
for eller finde anvendelse i Danmar k.
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget. Efter regeringens opfattelse kan fo r -
slagets anvendelsesområde dog med fordel udvides, således at der efter den foreslåede
procedure tillige kan i ndgås aftaler mellem f lere end 2 parter, og således at for slaget o m-
fatter hele anvendelsesområdet for den nye Bruxelles II -forordning og Underholdspli g t -
forordningen.
11. Tidligere f orelæggelse f or Folketingets Europaudvalg
Sagen har i kke tidligere været forelagt Fol ketingets Europaudval g.
Fejl! Tallet kan ikke vises i det anførte format.