Retsudvalget 2008
KOM (2008) 0038
Offentligt
1447911_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 4.2.2008
KOM(2008) 38 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
om oprettelse af et forum til drøftelse af EU's politik og praksis på retsområdet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
om oprettelse af et forum til drøftelse af EU's politik og praksis på retsområdet
1.
1.
I
NDLEDNING
Det Europæiske Råd vedtog i 2004 Haag-programmet om styrkelse af frihed,
sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske Union
1
med en opfordring til oprettelse
af et system, der sikrer en systematisk, objektiv, og upartisk evaluering af
gennemførelsen af EU's politik på retsområdet under fuld hensyntagen til
domstolenes uafhængighed. Dette standpunkt blev bakket op af Europa-Parlamentet i
en henstilling i februar 2005
2
. I handlingsplanen om gennemførelse af Haag-
programmet
3
blev det fastslået, at dette indebar en styrkelse af den gensidige tillid.
De berørte parter bør høres i alle faser af tilrettelæggelsen og gennemførelsen af
politik på retsområdet; formålet hermed er at forbedre det retlige samarbejde og at
styrke EU's retsområde, at fastslå, hvilke foranstaltninger der bør vedtages, at
vurdere, hvorvidt de vedtagne ordninger overtages og gennemføres korrekt, og om de
anvendes på passende måde og opfylder den opstillede målsætning. Sagt mere
generelt er hensigten at undersøge, hvorvidt EU's retsområde fungerer effektivt, og
om der hersker tilfredshed både hos de personer, der bruger retsvæsenet og hos dem,
der arbejder i det.
Kommissionen har til hensigt at oprette et retsforum, der kan fungere som en
permanent ordning for høring af interessenter, for tilbagemeldinger og for arbejdet
med at revidere EU's retspolitik og -praksis på et klart gennemskueligt og objektivt
grundlag. Forummets arbejde baseres på, at traktaten behandler civilretlige og
strafferetlige anliggende forskelligt. Forummet får to arbejdsområder: 1) at bistå
Kommissionen med ekspertudtalelser vedrørende EU's retspolitik og lovgivning, og
2) at fremme den indbyrdes tillid mellem EU's retssystemer ved at forbedre det
gensidige kendskab mellem disse.
En åben dialog mellem alle involverede i retssystemerne i hele EU vil bidrage til en
bedre gensidig tillid på forskellig måde. En åben dialog vil give befolkningen bedre
indsigt i, hvorfor og hvordan EU's retssystem bringes i anvendelse på nationalt
niveau, og dermed give befolkningen bedre mulighed for at acceptere og respektere
dette system. Der må herske tillid på politisk plan, hvis EU's ordninger skal kunne
implementeres gennem national lovgivning. Endelig skal det nævnes, at ikke blot
befolkningen generelt, men også de personer, som i praksis beskæftiger sig med de
pågældende retsregler (i det følgende benævnt "praktiserende jurister"), og det vil i
første række sige dommerne, må forstå og acceptere disse ordninger, og må være
2.
3.
4.
1
2
3
EUT C 53 af 3.3.2005, s. 1, pkt. 3.2.
Europa-Parlamentets henstilling til Rådet om kvaliteten af strafferetsplejen og harmonisering af
medlemsstaternes straffelovgivning: A6-0036/2005.
EUT C 198 af 12.8.2005, s. 1, pkt. 4.1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0003.png
personligt overbeviste om, at de både er nødvendige og effektive. Systemet kan kun
fungere efter hensigten, hvis den fornødne tillid er til stede på samtlige niveauer.
5.
Befolkningen overalt inden for EU's grænser bør kunne forvente et velfungerende
retsvæsen. Dette princip underbygges yderligere af, at Det Europæiske Råd på mødet
i Tampere i 1999 fastslog, at hovedhjørnestenen i friheds-, sikkerheds- og
retfærdighedsområdet er princippet om gensidig anerkendelse. Meningen hermed er,
at retsafgørelser frit skal kunne fuldbyrdes overalt i EU uden den traditionelle retlige
prøvelse. Den gensidige anerkendelse fungerer imidlertid kun, hvis medlemsstaterne
har tillid til hinanden. Det fastslås i Haag-programmet, at retsvæsenets kvalitet er en
nøglefaktor i arbejdet på at styrke den indbyrdes tillid: "I et udvidet EU bør gensidig
tillid bygge på visheden om, at alle EU-borgere har adgang til et retssystem, der
opfylder høje kvalitetsnormer".
Det er overordentligt vigtigt, at man fører en regelmæssig dialog om EU's politik og
praksis på retsområdet, både for at styrke den gensidige tillid og forbedre den
gensidige anerkendelse og adgangen til domstolene, og mere generelt for at sikre
samfundets funktion i en bredere kontekst. Et aspekt, der ikke bør glemmes, er den
økonomiske fordel ved et velfungerende retsvæsen. Sigtet med Lissabon-strategien
4
er at gøre EU's økonomi mere dynamisk. Der er en sammenhæng mellem et
velfungerende retsvæsen og en dynamisk økonomi. Et stabilt retsklima er et stort
aktiv i det globale konkurrencemiljø, vi har i dag, og EU må leve op til
medlemsstaternes indsats på dette felt.
I juni 2006 vedtog Kommissionen en meddelelse om evaluering af EU's politik
vedrørende frihed, sikkerhed og retfærdighed
5
(i det følgende kaldet "meddelelsen af
juni 2006"). Forummets arbejde og den ordning, der blev indført ved meddelelsen af
juni 2006, er nøje afpasset efter hinanden, idet arbejdet supplerer
informationsindsamling/høring af interesser, rapportudarbejdelse og evaluering.
Kommissionen var i september 2006 vært for et møde, hvor forskellige eksperter
skulle vurdere, hvor stor opbakningen om forummet var. Det fremgår af
tilbagemeldingerne fra de forskellige interessenter, at de finder initiativet
formålstjenligt, og at de er enige med Kommissionen i, at et retsforum vil fremme
den gensidige tillid på flere niveauer. De praktiserende jurister og andre eksperter
fandt det passende, at der blev taget hensyn til deres synspunkter, erfaring og
ekspertise i forbindelse med udformning, vedtagelse og gennemførelse af EU's
lovgivning.
F
ORUMMETS SIGTE
Hvad er behovene?
I dag findes der hverken nogen regelmæssig dialog eller egentlige etablerede
kommunikationskanaler, hvorigennem EU-myndighederne og de praktiserende
6.
7.
8.
2.
2.1.
9.
4
5
På det Europæiske Råds møde i Lissabon den 23.-24. marts 2000 lancerede stats- og regeringscheferne
Lissabon-strategien, hvis formål er at gøre EU til verdens mest konkurrencedygtige økonomi og at opnå
fuld beskæftigelse inden 2010.
KOM(2006) 332 endelig af 28.6.2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0004.png
jurister kan drøfte omstændighederne omkring et lovforslag og de vedtagne
ordningers virkning på, hvordan det retlige samarbejde fungerer i det daglige. Der
bør foretages en vurdering af, hvordan de vedtagne ordninger indvirker på
medlemslandenes systemer.
10.
Jurister, som kommer i kontakt med, og som arbejder med EU's ordninger, bør have
mulighed for at fremsætte deres kommentarer så tidligt som muligt i processen. Når
der er vedtaget en ordning, bør det undersøges, i hvor vid udstrækning den finder
anvendelse, hvorvidt den opfylder målsætningen, hvor store omkostninger den
medfører, og hvorvidt der er uventede eller utilsigtede bivirkninger.
Hovedsigtet er at forbedre tilrettelæggelsen af de politiske tiltag på det civilretlige og
det strafferetlige område, idet forummet kommer til at fungere som en permanent
platform, på grundlag af hvilken man kan føre en dialog med interessenterne, se
nærmere på, hvordan de gældende ordninger gennemføres, og skabe større gensidig
tillid på europæisk plan.
Bidrag til forhåndsevalueringen
Hidtil er EU's politiske retningslinjer og lovgivningsprogrammer blevet udarbejdet
stort set uden input fra de praktiserende jurister i startfasen. I de tilfælde, hvor der har
været tid til at udarbejde en grønbog forud for udarbejdelsen af et forslag, har det i
denne fase vist sig nyttigt at indhente udtalelser fra de praktiserende jurister. Med
dette forum skabes der mulighed for en dialog i den fase, hvor politikken udformes.
Der bør også nævnes, at Kommissionen går ind for en udvidet konsekvensanalyse
(og herunder en undersøgelse af følgerne for de grundlæggende rettigheder) forud for
vedtagelsen af forslag. Forummets praktiske ekspertise vil blive lagt til grund i
forbindelse med udarbejdelsen af udvidede konsekvensanalyser.
Vurdering af ordningernes retlige og praktiske gennemførelse
De fleste ordninger, der vedtages på det strafferetlige og det civilretlige område,
forudsætter, at Kommissionen udarbejder en evalueringsrapport om deres anvendelse
i national lovgivning. Kommissionen vil i denne fase
6
kunne høre forummet.
Navnlig i forbindelse med spørgsmål vedrørende den praktiske gennemførelse vil en
høring af forummet være formålstjenlig. På det civilretlige område henhører
spørgsmål vedrørende gennemførelsen af ordninger, der vedtages på grundlag af
afsnit IV, under EF-domstolen, jf. artikel 68 i Traktaten. Hertil kommer, at
tilsynsordningen i EF-traktatens artikel 226 giver Kommissionen mulighed for at
indbringe en sag for EF-domstolen i tilfælde, hvor en medlemsstat ikke opfylder sine
forpligtelser. Hvad det strafferetlige angår har man i tre evalueringsrunder gjort brug
af en ordning, der blev indført ved en fællesaktion i 1997
7
til bekæmpelse af
organiseret kriminalitet, nærmere betegnet én runde vedrørende den praktiske
gennemførelse af gensidig retlig bistand, én vedrørende narkotikabekæmpelse og én
vedrørende udveksling af lovhåndhævelsesinformation mellem medlemsstaterne og
11.
2.1.1.
12.
2.1.2.
13.
14.
6
7
Eksempelvis blev Kommissionen i Rådets konklusioner vedrørende den europæiske arrestordre i juni
2005 opfordret til at høre medlemsstaterne inden offentliggørelsen af rapporten, således at
misforståelser vedrørende national lovgivning kunne undgås.
Ved fælles aktion 97/827/RIA af 5. december 1997 vedtaget af Rådet.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0005.png
med Europol. En fjerde runde, vedrørende gennemførelsen af den europæiske
arrestordre, blev indledt i 2006. Evalueringen bygger på et spørgeskema opfulgt med
et ekspertbesøg; eksperterne, der udnævnes af medlemsstaterne, bistås af Rådets
generalsekretariat og Kommissionen. Samme metode anvendes i forbindelse med
peer-evalueringen af de foranstaltninger, medlemsstaterne organiserer til
bekæmpelse af terrorisme på basis af konklusionerne fra Rådets (RIA)
ekstraordinære møde den 20. september 2001
8
. Evalueringen mundede ud i
forskellige rapporter samt anbefalinger til medlemsstaterne, men disse rapporter er -
med undtagelse af den første rapport om gensidig retlig bistand
9
- fortsat fortrolige.
Det skal yderligere nævnes, at domstolene i de medlemsstater, der har accepteret EF-
domstolens kompetence i strafferetlige sager, har en - omend lidet udnyttet -
mulighed at indbringe en sag for EF-domstolen med henblik på en præjudiciel
afgørelse under henvisning til artikel 234.
15.
Fællesaktionsordningen er en langsommelig og tung proces, som det ikke er
berettiget at anvende i forbindelse med alle foranstaltninger; visse foranstaltninger er
således ikke blevet vurderet efter deres gennemførelse. Forummet vil give mulighed
for at udveksle praktiske oplysninger vedrørende den konkrete anvendelse af
ordningerne og dermed sikre en bedre vurdering af, hvilke virkninger de har på det
retlige samarbejde.
Bidrag til vurderingen af de samlede virkninger på medlemsstaternes retssystemer
og forløbet af det retlige samarbejde omkring EU's foranstaltninger
Det er ikke nok blot at evaluere gennemførelsen af de vedtagne ordninger ud fra et
lovgivningsmæssigt og et praktisk synspunkt; man må samtidig undersøge, hvilke
virkninger de har på de overordnede politiske målsætninger, dvs. på den måde,
hvorpå EU's retsområde fungerer som helhed.
Der er behov for en mere globalt orienteret undersøgelse af, hvilke virkninger EU's
politik har; dette er forudsætningen for, at der kan opstilles kriterier for en
bedømmelse af, hvorvidt den pågældende foranstaltning:
– opfylder den specifikke målsætning (formålet med den europæiske arrestordre var
således at forenkle og fremskynde udlevering inden for EU)
– bidrager til EU's overordnede målsætning (dvs. lette og fremme samarbejdet
mellem retsmyndighederne, effektivisere gennemførelsen af retlige afgørelser
inden for EU, give EU's befolkning bedre adgang til domstolene, bekæmpe
organiseret kriminalitet og fremme den indbyrdes tillid)
– har uventede bivirkninger (positive såvel som negative).
18.
Der kan i relevante tilfælde udarbejdes en lønsomhedsanalyse på grundlag af
finansielle såvel som ikke-finansielle kriterier.
2.1.3.
16.
17.
8
9
Rådets afgørelse 2002/996/RIA af 28. november 2002 om indførelse af en ordning til evaluering af
retssystemerne og deres nationale anvendelse i bekæmpelsen af terrorisme (EFT L 349 af 24.12.2002).
Endelig rapport - gensidig retshjælp i straffesager (EFT C 216 af 1.8.2001, s.2).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0006.png
2.1.4.
19.
Bidrag til en dialog vedrørende retsvæsenets kvalitet med sigte på styrkelse af den
indbyrdes tillid
Forummet åbner mulighed for drøftelser og dialog om medlemslandenes
retssystemer. Det deraf følgende bedre kendskab til de forskellige retssystemer i EU
vil medføre en forbedring af den indbyrdes tillid. Repræsentanter for de forskellige
landes retssystemer får hermed mulighed for at afholde regelmæssige møder, hvor de
kan drøfte disse aspekter og i givet fald udveksle idéer til realisering af en optimal
praksis.
Kommissionen offentliggjorde i 2005 en meddelelse om gensidig anerkendelse og
styrkelse af den gensidige tillid inden for EU
10
, hvori den beskrev, hvordan den
ønskede at fremme den indbyrdes tillid ved at iværksætte en række
ledsageforanstaltninger (styrkelse af evalueringsordningerne, etablering af netværk
mellem de praktiserende jurister, og fremme af retsuddannelserne). Forummet
kommer til at spille en rolle i forbindelse med de to førstnævnte aktiviteter og kan få
en vis indflydelse på den tredje. Det har vist sig, at man kan forbedre den indbyrdes
tillid ved at skabe bedre kontakt mellem de praktiserende jurister. Nævnte
ledsageforanstaltninger forventes at resultere i et bedre kendskab til EU's
foranstaltninger såvel som til de nationale systemer. Til eksempel kan nævnes, at der
blev etableret gode kontakter mellem de praktiserende jurister som led i et
udvekslingsprogram for retsmyndighederne
11
, hvilket har fremmet det retlige
samarbejde i konkrete tilfælde og har givet de praktiserende jurister mulighed for at
se nærmere på, hvad der udgør god retspraksis (f.eks. i forbindelse med rettens
forvaltning, frister og hjælp til ofre for forbrydelser), og dermed forbedre deres egen
praksis. Aktiviteter af denne art bør udnyttes mere systematisk, således at man opnår
den størst mulige virkning. På det civilretlige område kan det anføres, at Rådets
forordning (EF) nr. 1206/2001 om samarbejde mellem medlemsstaternes retter om
bevisoptagelse er et vigtigt skridt fremad i arbejdet på at styrke den indbyrdes tillid
mellem retsmyndighederne. Det europæiske retlige netværk for civil- og
handelssager spiller en vigtig rolle i arbejdet på at fremme kendskabet til god praksis.
Et effektivt samarbejde med Europarådet
Europarådet
12
har mange forskellige bedømmelses- og evalueringsordninger, der
fungerer på tilsvarende vis. Den ordning, der er mest relevant for styrkelsen af den
indbyrdes tillid i EU, er Den Europæiske Kommission for et Effektivt Retsvæsen
(European Commission for the Efficiency of Justice - CEPEJ), der tager sigte på at
fremme retsvæsenets kvalitet i Europarådets medlemsstater. CEPEJ's hovedopgave er
at sikre, at principperne og reglerne for et effektivt retsvæsen overholdes korrekt i
medlemsstaterne. Nærmere oplysninger om retsvæsenets tilstand kan hentes i 2006-
rapporten, der indeholder en evaluering af retssystemerne i Europa.
20.
2.2.
21.
10
11
12
KOM(2005) 195 af 19.5.2005.
I det årlige arbejdsprogram for 2007.
Bl.a. GRECO (gruppen af stater mod korruption), MONEYVAL (Europarådets Snævre Ekspertudvalg
for Evaluering af Foranstaltninger til Bekæmpelse af Hvidvaskning af Penge), der har FATF som
forlæg, Den Europæiske Komité til Forebyggelse af Tortur og Umenneskelig Behandling eller Straf
(CPT) og GRETA (der er oprettet inden for rammerne af konventionen om bekæmpelse af
menneskehandel).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.
Det er vigtigt, at EU's og Europarådets aktiviteter er afstemt efter hinanden, således
at man undgår dobbeltarbejde, og herunder en gentagelse af CEPEJ's arbejde.
Samarbejdet mellem Kommissionen og CEPEJ bør videreføres og kan eventuelt også
omfatte fælles initiativer til forbedring af retsvæsenets kvalitet og styrkelse af den
indbyrdes tillid.
Forummet bidrager til dette samarbejde, idet det bl.a. udnytter CEPEJ's resultater, og
går ind i et konstruktivt samarbejde med CEPEJ. Forummet bør omfatte en
repræsentant for CEPEJ.
Det er vigtigt, at der tages hensyn til de specifikke forhold omkring overholdelsen af
princippet om gensidig anerkendelse og realiseringen af det opstillede mål, dvs. en
bedre adgang til domstolene, der afspejler den høje integrationsgrad, EU's
medlemsstater ønsker at opnå. Det kan også være nyttigt at gennemføre specifikke
undersøgelser på basis af CEPEJ's arbejde. Aspekter såsom kvaliteten af tolkning i
retten set fra brugernes synspunkt - dvs. med udgangspunkt i en kundeorienteret
synsvinkel - vil med fordel kunne tages op i undersøgelser af denne art.
F
ORUMMETS ROLLE
Gennemgang af EU's retstiltag
Den indledende fase
Forummet forventes at stå til rådighed med kommentarer, rådgivning og ekspertise i
den allertidligste fase af udformningen af lovgivningsprogrammer. Forummet vil
blive hørt vedrørende de praktiske følger af de enkelte løsningsforslag, når der er
truffet beslutning om, at det vil være formålstjenligt at iværksætte en foranstaltning
på EU-niveau inden for et specifikt område; forummet kan også blive anmodet om at
bidrage specifikt i forbindelse med udarbejdelsen af vurderingen af virkningerne på
miljøet (VVM) for den pågældende foranstaltning.
Gennemgang af den retlige og den praktiske gennemførelse
På det strafferetlige område vedrører Kommissionens evalueringsarbejde først og
fremmest den retlige anvendelse af ordningerne. Reelt forringes gennemslagskraften
af Kommissionens rapporter af, at de ikke får en tilbundsgående behandling og
opfølgning i Rådet. Dette bliver ikke bedre af, at en manglende efterlevelse ikke kan
indbringes for EF-Domstolen.
På det civilretlige område ville man kunne skaffe sig et nyttigt overblik over den
foreliggende situation ved at udarbejde undersøgelser, inden der forelægges
evalueringsrapport om lovbestemmelsers anvendelse, men der anmodes ikke om
rapporter for alle gældende ordninger, og hyppigheden heraf er for ringe til, at man
kan tage hensyn til de vanskeligheder og problemer, der kan være i forbindelse med
gennemførelsen af de pågældende ordninger.
Kommissionen finder det ikke fornødent i denne fase at fremsætte specifik
lovgivning på området. Efter oprettelsen af forummet vil man imidlertid se nærmere
på, om der er behov herfor, herunder om det - for så vidt angår straffesager - vil være
nødvendigt at tage fællesaktionen af 1997 op til nærmere overvejelse.
23.
24.
3.
3.1.
3.1.1.
25.
3.1.2.
26.
27.
28.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0008.png
3.1.3.
29.
Vurdering af hvordan det retlige samarbejde forløber som helhed
Forummet kommer hovedsageligt til at omfatte praktiserende jurister, repræsentanter
for retsvæsenet i medlemsstaterne og akademikere; det vil sige, at man lægger et
andet perspektiv og et mere globalt orienteret standpunkt til grund for det retlige
samarbejde, både generelt og i form af en mere målrettet gennemgang af EU's
foranstaltninger.
Forummet vil i denne fase også skulle varetage den evalueringsordning, som
Generaldirektoratet for Retfærdighed, Frihed og Sikkerhed har opstillet. Denne
tretrinsevalueringsordning, der dækker alle generaldirektoratets politiske områder, er
beskrevet i meddelelsen af juni 2006. Første trin omfatter etablering af et system til
indsamling og formidling af information (ved hjælp af særligt udarbejdede
datablade). Heri indgår også politiske mål og de vigtigste ordninger. Andet trin
består i gennemgang og analyse af denne information. Tredje trin omfatter en
målrettet evaluering
13
af specifikke politiske områder og ordninger. Tanken er, at
ordningen skal være generelt dækkende og omfatte samtlige de politiske områder,
der varetages af Generaldirektoratet for Retfærdighed, Frihed og Sikkerhed; den
bygger på nuværende praksis og udnyttelse af eksisterende data. Der skal indhentes
udtalelser fra medlemsstaterne og civilsamfundsorganisationerne, således at disses
synspunkter kan indgå i processen. Kommissionen ønsker at undgå dobbeltarbejde på
EU-niveau og nationalt plan og har derfor indledt drøftelser med Rådet om, hvordan
ordningen præcist kan udformes, og hvordan man bedst udnytter det kontaktnet, der
blev oprettet ved meddelelsen. Forummets arbejde kommer til at danne grundlag for
den generelle evalueringsordning. Forummet vil skulle stille konkret ekspertise til
rådighed i forbindelse med høringen
14
af interessenter og den nærmere evaluering
15
.
En af opgaverne for forummet bliver at fremsætte forslag til, på hvilke områder der
bør iværksættes nærmere undersøgelser, og at varetage forvaltningen af disse.
Styrkelse af den indbyrdes tillid
Forummet samler fagets eksperter til regelmæssige møder, hvor de kan udveksle
synspunkter vedrørende anvendelsen af EU's bestemmelser, EU's retspolitik og
samspillet mellem disse og de nationale retssystemer, og kommer på denne måde til
at spille en fundamental rolle i bestræbelserne for med tiden at forbedre det gensidige
kendskab, opbygge en fælles retskultur og fremme den indbyrdes tillid.
F
ORUMMETS SAMMENSÆTNING OG ARBEJDSMETODER
Sammensætning
Der skal indsamles oplysninger fra forskellige kilder: medlemsstater, retsinstanser,
praktiserende jurister, specialiserede ikke-statslige organisationer, akademikere samt
ideelt set fra retssystemernes brugere. Medlemsstaterne kan, hvis de ønsker det,
sende delegerede til forummets plenarmøder og specifikke arbejdsgrupper.
Delegerede fra visse medlemsstater, der deltog i ekspertmødet i september 2006, har
30.
3.1.4.
31.
4.
4.1.
32.
13
14
15
Pkt. 4.1. i meddelelsen af juni 2006.
Pkt. 4.1.1. i meddelelsen af juni 2006.
Sammesteds pkt. 32.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0009.png
imidlertid gjort det klart, at de ikke ønsker at blive involveret i en mere krævende
proces. Medlemsstaterne bestemmer derfor selv, i hvor stor udstrækning de vil
deltage i forummets arbejde; dog henstilles det, at de sender delegerede til
plenarmøderne.
33.
Kommissionen agter at indbyde en repræsentant for Europarådet - fortrinsvis fra
CEPEJ - til at deltage i forummet, med det formål at give organisationerne mulighed
for at følge med i hinandens arbejde, undgå dobbeltarbejde og fremme den indbyrdes
komplementaritet.
Eurojust og det europæiske retlige netværk (straffe-
16
, civil- og handelsretlige
sager
17
) samt forskellige relevante europæiske faglige netværk, der er aktive i
retsvæsenet på EU-niveau, forventes også at sende repræsentanter. Kommissionen
værdsætter input fra netværk såsom European Network of the Councils for the
Judiciary (ENCJ)
18
, European Network of Presidents of Supreme Courts
19
,
Association of the Councils of State
20
, European Association of Administrative
Judges, Council of Bars and Law Societies of Europe (CCBE)
21
, European Judges
and Prosecutors Association
22
, European Criminal Bar Association (ECBA)
23
,
Eurojustice
24
, European Notarial Network
25
, Pan-European Organisation of personal
injury lawyers (PEOPIL)
26
, samt Det Europæiske Netværk for Retlig Uddannelse.
Kommissionen vil også indbyde specialiserede ikke-statslige organisationer, som
repræsenterer systemets brugere (såsom MEDEL, JUSTICE, Amnesty International,
Victim Support Europe
27
) til at deltage i forummets møder. Der vil også blive
indbudt retseksperter fra ansøgerlandene.
Kommissionen agter også at inddrage netværk fra akademiske kredse (European
Criminal Law Academic Network (ECLAN), International Association of Penal Law
(AIDP), samt Eurodefensor) med det formål at lægge en videnskabelig objektiv
angrebsvinkel til grund og at tilskynde til en mere livlig meningsudveksling ved at
inddrage eksperter med forskellige standspunkter. Kommissionen agter også at
involvere EF-domstolen og EU's Agentur for Grundlæggende Rettigheder på den
mest formålstjenlige måde.
Afhængigt af hvilket emne der drøftes, kan der ad hoc indbydes personer med
ekspertise på det pågældende felt. Forskellige nationale og faglige organisationer
(f.eks. de nationale advokatsammenslutninger) har vist interesse i specifikke
foranstaltninger. De har et andet perspektiv end deres kolleger på EU-niveau, og
input fra disse organisationer kan, om det ønskes, lægges til grund på ad hoc basis.
34.
35.
36.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
http://www.ejn-crimjust.eu.int/
http://ec.europa.eu/civiljustice/
http://195.55.151.16/encj/
http://www.uepcsj.org/uk/rpcsjue.php?nopage=187
http://www.juradmin.eu
http://www.ccbe.org/
http://www.ame-ejpa.org
http://www.ecba.org/
http://www.eurojustice.org/
http://www.cnue.eu
http://www.peopil.com
http://www.euvictimservices.org/
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0010.png
4.2.
37.
Forummets arbejdsmetode
Forummet samles med regelmæssige mellemrum, flere gange om året. Det afholder
et plenarmøde én gang årligt og samles i undergrupper, når der er behov herfor
28
.
Undergrupperne sammensættes på grundlag af specifikke interessefelter eller
problemstillinger, når det konstateres, at der er behov herfor, idet der er nedsat
grupper, der dækker civilretlige spørgsmål, grupper der dækker strafferetlige
anliggender, og grupper, der dækker specifikke emner, såsom adgangen til
retssystemet, brugernes tilfredshed med retsvæsenet (en kort og retfærdig proces),
behandling af ofre for forbrydelser, oversættelse og tolkning, høring af parterne,
overholdelse af retten til en retfærdig proces, hurtig opfyldelse af erstatningskrav og
bedre adgang til domstolene.
Forummet kan på ad hoc-grundlag blive bedt om at bistå med en ekstern vurdering i
forbindelse med udarbejdelsen af Kommissionens rapport om anvendelsen af EU's
lovgivning. Forummet vil skulle deltage i foranstaltninger, hvis formål er at vurdere,
om lovgivningen ved fristens udløb er korrekt omsat, og hvorvidt de forskellige
foranstaltninger efter et vist tidsrum (f.eks. 5 år efter indførelsen) har været en
succes.
Alle organisationer, der er medlem af forummet, bør udpege en fast kontaktperson;
denne bør bestræbe sig på at deltage i samtlige møder af hensyn til kontinuiteten i
debatten. Hvis kontaktpersonerne mødes regelmæssigt og kommer til at kende
hinanden bedre, bliver resultatet bedre kontinuitet, bedre udveksling af synspunkter
og mere åbenhjertige drøftelser.
Et særligt vigtigt aspekt af forummets arbejde bliver at fastlægge en god
adfærdskodeks. Udvekslingen af oplysninger om god adfærd kan fremmes ved hjælp
af projekter på basis af EU's finansprogrammer.
Forummet vil blive inddraget i udvælgelsen af en vinder til prisen "Retfærdighedens
vægtskål". Kommissionen og Europarådet indførte nemlig i 2005 en europæisk pris
("retfærdighedens vægtskål", udført i krystal) til uddeling hvert andet år for innovativ
praksis i de europæiske domstoles organisation og procedurer på det civilretlige
område, med henblik på at forbedre det offentlige civilretssystems funktion.
Kommissionen har planer om at indføre en supplerende pris til uddeling hvert andet
år for tværnationale projekter, som har til formål at fremme det gensidige kendskab
og god praksis på det strafferetlige område. Denne pris skulle så uddeles de år, hvor
civilretsprisen ikke uddeles. Af projekter, der kan kommer på tale, kan nævnes
sammenlignende undersøgelser og/eller konkrete samarbejdsprojekter baseret på
parvist
samarbejde
mellem
domstole,
anklagemyndigheder,
advokatsammenslutninger og fængsels-/prøveløsladelsesmyndigheder.
Udarbejdelse af statistikker indgår også i forummets arbejdsopgaver. I dag er det
vanskeligt at foretage en sammenligning af retssystemerne, eftersom der ikke findes
indbyrdes sammenlignelige statistikker
29
, men der kan forventes forbedringer på
38.
39.
40.
41.
42.
28
29
Omkostningerne i forbindelse med de foranstaltninger, der omhandles i denne meddelelse, afholdes via
de relevante finansieringsinstrumenter (i første række strafferetsprogrammet - Rådets afgørelse
nr. 2007/126/JHA) på grundlag af de eksisterende rammebeløb.
Se CEPEJ's rapport og SPACE's statistikker.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447911_0011.png
området. Man begynder nu en mere systematisk indsamling af statistiske oplysninger
på det strafferetlige område, efter at der er blevet oprettet en EU-ekspertgruppe med
dette formål for øje
30
. Den ekspertgruppe, der blev oprettet til vurdering af behovene
for oplysninger om kriminalitet og strafferetlige forhold, samledes to gange (i april
og december) i 2007. Drøftelserne på april-mødet medførte, at der blev nedsat to
emnespecifikke undergrupper, dvs. vedrørende menneskehandel og pengehvidvask.
Det blev besluttet at nedsætte en ekspertundergruppe til at tage sig af statistikker
vedrørende strafferetlige forhold. Statistiske oplysninger vedrørende civilretlige
forhold er blevet indsamlet som led i målrettede undersøgelser og
konsekvensanalyser. Forummet vil skulle bistå Kommissionen med udtalelser
vedrørende disse statistikker, med forbedring af de statistiske metoder og med en
bedre udnyttelse af de disponible oplysninger.
43.
Der oprettes et netsted til formidling af forummets resultater og til sikring af en bedre
dialog og høring. Forummets medlemmer kan føre en permanent debat inden for
rammerne af dette netsted, hvis formål er at fremme udvekslingen af synspunkter
mellem de berørte parter og EU's befolkning. Størsteparten af forummets
arbejdsresultater og undersøgelser vil blive offentliggjort på netstedet.
Kommissionen vil med regelmæssige mellemrum offentliggøre en rapport over
forummets arbejde; denne forelægges Rådet og Europa-Parlamentet.
K
ONKLUSION
Med dette forum skabes et helt nyt redskab, som vil give Kommissionen bedre
kendskab til, hvilke virkninger de eksisterende EU-ordninger har, og hvad behovet er
for nye ordninger, og som - mere generelt - vil fremme den gensidige tillid. Der
skabes således et sted, hvor de forskellige erfaringer og kontrasterende synspunkter
kan tages op til regelmæssig behandling, og hvor man kan opnå et bedre kendskab til
og en større forståelse for andre landes retssystemer. Den regelmæssige
mødeafholdelse, medlemmernes vidtfavnende ekspertise og bidragene fra alle
sektorer af retsvæsenet vil bidrage til en mere systematisk, objektiv og upartisk
evaluering, jf. Haag-programmet.
44.
5.
30
2006/581/EF: Kommissionens afgørelse af 7. august 2006 om nedsættelse af en ekspertgruppe om
politikbehovene for data om kriminalitet og strafferetlig behandling heraf, EUT L 234 af 29.8.2006,
s. 29.
DA
11
DA