Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0070
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447941_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.2.2008
KOM(2008) 70 endelig
HENSTILLING FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
om Det Europæiske Fællesskabs deltagelse i forhandlingerne om et juridisk bindende
instrument om kviksølv i medfør af beslutning 24/3 truffet af styrelsesrådet for De
Forenede Nationers Miljøprogram (UNEP)
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447941_0003.png
A. BEGRUNDELSE
1.
M
ÅLSÆTNINGER
Målsætningen for denne henstilling er at bringe Fællesskabet i en troværdig,
sammenhængende og effektiv forhandlingsposition i den proces, som styrelsesrådet
for De Forenede Nationers Miljøprogram (UNEP) satte i gang på sit 24. møde
(beslutning 24/3 om kemikalieforvaltning) med henblik på vedtagelse af et
internationalt juridisk bindende instrument om kviksølv.
2.
G
ENEREL BAGGRUND
UNEP erkendte allerede i 2003, at der var tilstrækkeligt bevis for betydelige globale
skadevirkninger fra kviksølv og kviksølvforbindelser til, at yderligere internationale
foranstaltninger til at reducere risikoen for menneskers sundhed og miljøet fra udslip
af kviksølv og kviksølvforbindelser var berettiget. I den beslutning, hvorved der blev
opstillet et program for internationale foranstaltninger mod kviksølv, blev der
imidlertid ikke taget sigte på juridisk bindende foranstaltninger mod kviksølv på
globalt plan.
På den 23. samling i UNEP's styrelsesråd (GC) blev beslutning 23/9 vedtaget, hvori
det blev overladt til den næste samling at vurdere behovet for yderligere
foranstaltninger mod kviksølv, hvor alle alternativer tages under overvejelse,
herunder et juridisk bindende instrument, partnerskaber mv.
På den 24. samling i UNEP-GC blev drøftelserne af behovet for et juridisk bindende
instrument på internationalt plan genoptaget, men man kunne ikke nå til enighed. GC
lagde sig dog fast på en liste over prioriterede spørgsmål, herunder nedbringelse af
den globale kviksølvefterspørgsel og -udbud, og nedsatte en åben arbejdsgruppe, der
for hver af prioriteterne skulle undersøge det spektrum af foranstaltninger og
strategier, der er til rådighed, gennemførlighed og effektivitet af frivillige og juridisk
bindende tiltag, forskellige implementeringsmuligheder samt omkostninger og
fordele ved foranstaltninger og strategier
1
.
Arbejdsgruppen skulle efter planen mødes to gange, nemlig én gang inden den 10.
ekstraordinære samling i UNEP-GC, i ugen fra 12. november 2007, og én gang
mellem den ekstraordinære samling og den 25. ordinære UNEP-GC-samling, der er
planlagt til februar 2009. Gruppen fik som mandat at fremlægge en statusrapport for
den ekstraordinære samling og en slutrapport med en præsentation af alternativer og
henstillinger, der er enighed om, for GC-25.
På EU-plan vedtog Kommissionen sin fællesskabsstrategi for kviksølv
2
i 2005.
Foranstaltning 5 i strategien lyder således: "Som aktivt bidrag til en foreslået global
indsats for at afvikle den primære kviksølvproduktion og hindre, at overskud
genindføres på markedet, … vil Kommissionen foreslå … at få afviklet
kviksølveksporten fra Fællesskabet inden 2011." I foranstaltning 20 hedder det, at
"for at nedbringe det internationale kviksølvudbud bør Fællesskabet gøre sig til
talsmand for en verdensomspændende afvikling af den primære produktion og
tilskynde andre lande til at sørge for, at overskud ikke markedsføres igen". Som
1
2
UNEP-GC-beslutning 24/3 af 9. februar 2007.
KOM(2005) 20 endelig af 28.1.2005.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447941_0004.png
reaktion på strategien fremhævede Rådet i sin resolution af 16. juni 2005 indsatsens
store betydning, men erklærede også, at den "ikke i sig selv er tilstrækkelig til at
beskytte menneskers sundhed og miljøet imod de negative virkninger af kviksølv,
der frigives til miljøet", og "at der derfor også er behov for et internationalt tilsagn,
så der kan opnås enighed om et juridisk bindende instrument".
Dette var fortsat EU's position under 24. samling i UNEP's styrelsesråd (5.-9. februar
2007). Der var fra flere afrikanske og sydamerikanske lande nogen støtte til juridisk
bindende regulering af kviksølv på globalt plan, mens andre lande som USA,
Canada, Kina og Indien afviste juridisk bindende tiltag, i hvert fald for øjeblikket.
Det er derfor tydeligt, at den firetrinsstruktur, som UNEP nu har etableret, jf.
ovenfor, bliver afgørende for, om der i det internationale samfund kan blive
tilslutning til et juridisk bindende instrument som vejen frem eller, om andre
instrumenter vil blive foretrukket. Selv om gruppen ikke formelt er udformet som et
forhandlingsorgan, står det siden den seneste GC-samling klart, at den i sin første
fase reelt kommer til at fungere næsten som et internationalt forhandlingsudvalg.
Fællesskabets ønske om at nå frem til et globalt juridisk bindende instrument for
kviksølv må derfor fremsættes og støttes på konsekvent og overbevisende måde.
Udvidet samarbejde om at sikre input af høj kvalitet til processen får den største
betydning.
3.
G
ÆLDENDE FÆLLESSKABSBESTEMMELSER
Kviksølv er et stof, der allerede er genstand for omfattende lovgivning på
fællesskabsplan. Gældende fællesskabsret om kviksølv udgøres af en halv snes
direktiver og afgørelser, der sætter en øvre grænse for kviksølvindholdet i bestemte
produkter lige fra kosmetik til batterier, og begrænser markedsføring og anvendelse
af kviksølvholdige produkter. Der er i afsnit 5.3 i konsekvensanalysen til det nylige
forslag til forordning om eksportforbud og sikker oplagring af metallisk kviksølv
3
en
oversigt over fællesskabslovgivningen om kviksølv. Forslaget til et direktiv
vedrørende restriktioner for markedsføringen af visse måleinstrumenter med indhold
af kviksølv
4
er et andet vigtigt stykke fællesskabslovgivning, der endnu ikke er
kommet igennem vedtagelsesprocessen. Til både dette forslag og kviksølvstrategien
er der knyttet en konsekvensanalyse.
3
4
KOM(2006) 636 endelig af 26.10.2006.
KOM(2006) 69 endelig af 21.2.2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447941_0005.png
B. HENSTILLING
På baggrund af ovenstående henstiller Kommissionen:
a)
at Rådet bemyndiger Kommissionen til i sager, der henhører under Fællesskabets
kompetence, at deltage i forhandlinger på Det Europæiske Fællesskabs vegne med henblik på
vedtagelse af et juridisk bindende instrument om kviksølv i medfør af UNEP-GC-beslutning
24/3, i første omgang i den åbne ad hoc-arbejdsgruppe, der er nedsat ved nævnte beslutning
b)
at Rådet bemyndiger Kommissionen til at føre disse forhandlinger på Det Europæiske
Fællesskabs vegne i samråd med det særlige udvalg, der er udpeget af Rådet, i
overensstemmelse med forhandlingsdirektiverne i bilaget
c)
at Kommissionen og medlemsstaterne, i det omfang forhandlingerne omhandler sager,
hvor der er delt kompetence mellem Fællesskabet og medlemsstaterne, arbejder tæt sammen
under forhandlingsforløbet for at repræsentere Fællesskabet med én stemme i international
sammenhæng.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447941_0006.png
BILAG
Forhandlingsdirektiver
1. Under vurderings- og forhandlingsprocessen under UNEP's auspicier sikrer Kommissionen,
at samtlige foranstaltninger og tænkelige alternativer til en global håndtering af
kviksølvrisikoen bliver taget i betragtning, med særlig henblik på den primære
kviksølvproduktion, restriktioner for handelen med metallisk kviksølv, kviksølvholdige
produkter samt anvendelsen af kviksølv i chloralkaliindustrien. Kommissionen vil sigte på, at
der hurtigt vedtages egnede juridisk bindende foranstaltninger, der omfatter disse punkter og
gælder for de relevante aktører på verdensmarkedet.
2. Kommissionen sikrer, at bestemmelserne i de kommende juridisk bindende instrumenter er
forenelige med den relevante fællesskabslovgivning, internationale forpligtelser og
fællesskabspolitikkernes målsætninger, især fællesskabsstrategien for kviksølv.
3. Kommissionen sikrer, at udkastet til det juridisk bindende instrument om kviksølv
indeholder sådanne bestemmelser, at Fællesskabet kan blive kontraherende part deri.
4. Kommissionen aflægger beretning for Rådet om resultaterne af forhandlingerne og om
eventuelle problemer, som måtte opstå under forhandlingerne.
DA
5
DA