Trafikudvalget 2008
KOM (2008) 0100
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.2.2008
KOM(2008) 100 endelig
2008/0044 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV .../…/EF
af […]
om teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
(EØS-relevant tekst)
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV .../.../EF
af [...]
om teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
(Omarbejdning)
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0004.png
BEGRUNDELSE
1.
Den 1. april 1987 besluttede Kommissionen
1
at pålægge sine medarbejdere at
kodificere alle retsakter senest efter den tiende ændring af dem, idet den
understregede, at dette var et minimumskrav, og at tjenestegrenene skulle bestræbe
sig på at kodificere de tekster, de var ansvarlige for, med endnu kortere mellemrum
for at sikre, at fællesskabsreglerne var klare og lette at forstå.
Kommissionen har påbegyndt kodifikationen af Rådets direktiv 96/96/EF af
20. december 1996 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
2
. Det nye direktiv
skulle træde i stedet for de forskellige retsakter, som er indarbejdet i det
3
.
I mellemtiden er Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de
nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges
Kommissionen
4
, blevet ændret ved afgørelse 2006/512/EF, der har indført en
forskriftsprocedure med kontrol i forbindelse med generelle foranstaltninger, der har
til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i en basisretsakt, der er vedtaget
efter proceduren i traktatens artikel 251, herunder ved at lade visse sådanne
bestemmelser udgå eller ved at supplere med nye ikke-væsentlige bestemmelser.
I overensstemmelse med Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens erklæring
5
vedrørende afgørelse 2006/512/EF skal en række retsakter, der er vedtaget efter
proceduren i traktatens artikel 251, og som allerede er trådt i kraft, tilpasses efter de
gældende procedurer, for at den nye procedure kan finde anvendelse på dem.
Det bør derfor foretages en omarbejdning i stedet for en kodifikation af
direktiv 96/96/EF med henblik på at indarbejde de ændringer, der er nødvendige for
at foretage en tilpasning til forskriftsproceduren med kontrol.
2.
3.
4.
5.
1
2
3
4
5
KOM(87) 868 PV.
Foretaget i henhold til meddelelsen fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet - Kodificering
af gældende fællesskabsret, KOM(2001) 645 endelig.
Se bilag III, del A, til dette forslag.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23. Ændret ved afgørelse 2006/512/EF (EUT L 200 af 22.7.2006, s. 11).
EUT C 255 af 21.10.2006, s. 1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0005.png
96/96/EF (tilpasset)
2008/0044 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV .../…/EF
af […]
om teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel
71
⌫,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
efter proceduren i traktatens artikel 251
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
ny
(1)
Rådets direktiv 96/96/EF af 20. december 1996 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om teknisk kontrol med motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil
5
er blevet ændret væsentligt ved flere lejligheder
6
. Da der skal
foretages yderligere ændringer, bør direktivet af klarhedshensyn omarbejdes.
1
2
3
4
5
6
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 46 af 17.2.1997, s. 1. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).
Jf. bilag III, del A.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0006.png
96/96/EF betragtning 2
(2)
I forbindelse med den fælles transportpolitik bør vejtrafikken inden for Fællesskabets
område finde sted under de bedst mulige vilkår såvel vedrørende sikkerheden som
konkurrenceforholdene mellem de forskellige medlemsstaters transportører.
96/96/EF betragtning 3
(3)
Den voksende vejtrafik og de derved forøgede farer og skadevirkninger stiller alle
medlemsstater over for sikkerhedsproblemer af lignende art og alvor.
96/96/EF betragtning 6
(4)
Kontrollen med ibrugtagne køretøjer bør være relativt enkel, hurtig og billig.
96/96/EF betragtning 7
(tilpasset)
(5)
Der bør derfor i særdirektiver fastsættes EF-minimumsnormer og -metoder for kontrol
på de i
dette direktiv
anførte punkter.
96/96/EF betragtning 9
(6)
Det er nødvendigt, at der foretages en hurtig tilpasning til den tekniske udvikling af de
normer og metoder, der fastsættes i særdirektiverne, og for at lette gennemførelsen af
de nødvendige foranstaltninger i så henseende må der indføres en procedure med et
nært samarbejde mellem medlemsstaterne og Kommissionen i et udvalg for tilpasning
af den tekniske kontrol til den tekniske udvikling.
96/96/EF betragtning 10
(tilpasset)
(7)
For bremsesystemers vedkommende er det
vanskeligt
at fastsætte normer for
indstillingen af lufttryk, luftpumpernes ydeevne mv. på grund af de forskellige
testudstyr og -metoder, der anvendes i Fællesskabet.
96/96/EF betragtning 15
(tilpasset)
(8)
Alle, der har med teknisk kontrol at gøre, erkender, at kontrolmetoden, især med
hensyn til om køretøjet kontrolleres, når det er lastet, delvis lastet eller tomt, indvirker
på, i hvor høj grad kontrolpersonalet har tillid til
pålideligheden af
bremsesystemet.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0007.png
96/96/EF betragtning 16
(tilpasset)
(9)
Forskrifter for bremsevirkningens referenceværdier med forskellig last for det enkelte
motorkøretøj
bør
bidrage til at genoprette denne tillid
Dette
direktiv
bør
tillade kontrol efter denne fremgangsmåde som et alternativ til kontrol af
overholdelse af minimumsværdierne for bremsevirkningen for hver kategori af
motorkøretøjer.
96/96/EF betragtning 17
(tilpasset)
(10)
Hvad angår bremsesystemer,
bør
dette direktiv hovedsagelig
omfatte
motorkøretøjer, der er typegodkendt efter bestemmelserne i [⌦ Rådets
direktiv 71/320/EØF af 26. juli 1971 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om bremseapparater for visse kategorier af motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer dertil
7
], skønt det erkendes, at visse typer motorkøretøjer er
blevet godkendt på grundlag af nationale standarder, som kan være forskellige fra
kravene i
det pågældende
direktiv.
96/96/EF betragtning 18
(11)
Medlemsstaterne kan udvide bremsekontrollen til køretøjer eller kontrolpunkter, der
ikke er omfattet af dette direktiv.
96/96/EF betragtning 19
(12)
Medlemsstaterne kan fastsætte strengere bestemmelser for bremsekontrollen eller øge
kontrolhyppigheden.
96/96/EF betragtning 20
(13)
Formålet med dette direktiv er ved hjælp af regelmæssig kontrol af motorkøretøjers
udstødning at holde denne nede på et lavt niveau i hele den periode, hvor køretøjerne
er i brug, samt at sikre, at kraftigt forurenende køretøjer tages ud af drift, indtil de igen
fungerer korrekt.
96/96/EF betragtning 21
(14)
En forkert indstilling af motoren og en utilstrækkelig vedligeholdelse heraf skader
både motoren og det omgivende miljø som følge af øget brændstofforbrug og
forurening; miljøvenlige transportformer bør fremmes.
7
EFT L 202 af 6.9.1971, s. 37. Senest ændret ved
direktiv 2006/96/EF (EUT L 363 af 20.12.2006,
s. 81)
⌫.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0008.png
96/96/EF betragtning 22
(15)
For motorer med kompressionstænding (dieselmotorer) anses målingen af
udstødningens røgtæthed for at være en tilstrækkelig præcis indikator for køretøjets
vedligeholdelsesstand med hensyn til emissioner.
96/96/EF betragtning 23
(16)
For motorer med styret tænding (benzinmotorer) anses målingen af køretøjets
CO-emissioner fra udstødningsrøret, der foretages ved tomgangshastighed, for at være
en tilstrækkeligt præcis indikator for køretøjets vedligeholdelsesstand med hensyn til
emission.
96/96/EF betragtning 24
(17)
Det må antages, at procenten af køretøjer, der nægtes godkendelse ved kontrollen som
følge af fejl ved udstødningen, vil blive høj, såfremt køretøjerne ikke bliver
rutinemæssigt vedligeholdt.
96/96/EF betragtning 25
(18)
For de benzindrevne køretøjers vedkommende, hvor en typegodkendelse forudsætter,
at de er udstyret med avancerede emissionskontrolsystemer såsom trevejskatalysator,
der styres af en lambdasonde, bør normerne for den periodiske kontrol med
køretøjernes emission være strengere end for traditionelle køretøjer.
2001/9/EF betragtning 4
(tilpasset)
(19)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/69/EF af 13. oktober 1998 om
foranstaltninger mod luftforurening forårsaget af emissioner fra motorkøretøjer og om
ændring af Rådets direktiv
70/220/EØF
8
bestemmer, at der fra 2000 skal
indføres egendiagnosesystemer til benzindrevne køretøjer og lette erhvervskøretøjer
med henblik på at overvåge funktionen af køretøjets emissionsbegrænsende system
under drift. Egendiagnosesystemer
har
ligeledes
været
krævet for nye
dieselkøretøjer
siden
2003.
96/96/EF betragtning 26
(20)
Medlemsstaterne kan om nødvendigt udelukke visse kategorier af motorkøretøjer, der
anses for at være af historisk betydning, fra direktivets anvendelsesområde; de kan
også fastlægge deres egne standarder for kontrol af disse motorkøretøjer; denne
mulighed bør ikke medføre, at der anvendes standarder, der er strengere end dem, som
motorkøretøjet oprindeligt skulle opfylde.
8
EFT L 350 af 28.12.1998, s. 1.
Ophævet med virkning fra 2. januar 2013 ved Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 (EUT L 171 af 29.6.2007, s. 1).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0009.png
2001/11/EF betragtning 4
(tilpasset)
(21)
Der findes
enkle diagnosesystemer, som kontrolorganisationer kan anvende til
kontrol af størstedelen af de monterede hastighedsbegrænsende anordninger. Til
køretøjer, som ikke kan kontrolleres med disse almindelige diagnoseværktøjer, må
myndighederne enten anvende udstyr fra den oprindelige køretøjsproducent eller sørge
for en procedure vedrørende godkendelse af prøvningscertifikater fra
køretøjsproducenten eller dennes forhandlerorganisation.
2001/11/EF betragtning 5
(tilpasset)
(22)
Jævnlig kontrol af den hastighedsbegrænsende anordnings korrekte funktion
bør
blive lettere for alle køretøjer, som udstyres med det nye
registreringsudstyr (digital fartskriver) i henhold til Rådets forordning (EF)
nr. 2135/98 af 24. september 1998 om ændring af forordning (EØF) nr. 3821/85 om
kontrolapparatet inden for vejtransport og direktiv 88/599/EØF vedrørende
gennemførelse af forordning (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85
9
. Siden 2003 er
udstyret
blevet
monteret i nye køretøjer.
96/96/EF betragtning 32
(23)
Der stilles samme tekniske krav til hyrevogne og ambulancer som til personbiler.
Kontrolpunkterne kan være de samme, hvorimod der er forskel i kontrolhyppigheden.
96/96/EF betragtning 13
(24)
Medlemsstaterne skal inden for deres eget kompetenceområde overvåge kvaliteten af
og fremgangsmåden for den tekniske kontrol med motorkøretøjer.
96/96/EF betragtning 14
(25)
Kommissionen bør nøje kontrollere den praktiske gennemførelse af dette direktiv.
96/96/EF betragtning 33
(tilpasset)
(26)
Målene for den påtænkte handling, nemlig at harmonisere reglerne for teknisk
kontrol, at forhindre konkurrencefordrejning mellem transportvirksomhederne, og at
garantere, at køretøjerne er færdselssikkerhedsmæssigt tilfredsstillende justeret og
vedligeholdt, kan ikke opfyldes af medlemsstaterne hver for sig og kan derfor på
grund af handlingens omfang bedre gennemføres på fællesskabsplan; Fællesskabet kan
derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf.
9
EFT L 274 af 9.10.1998, s. 1. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 561/2006 (EUT L 102 af 11.4.2006, s. 1).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0010.png
traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte
artikel, går direktivet ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
ny
(27)
Foranstaltningerne til gennemførelse af dette direktiv bør vedtages i overensstemmelse
med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere
vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen
10
.
Kommissionen bør navnlig tillægges beføjelser til at foretage de ændringer, der er
nødvendige med henblik på at tilpasse de i særdirektiverne fastsatte minimumsnormer
og metoder til den tekniske udvikling. Da der er tale om generelle foranstaltninger, der
har til formål at ændre ikke-væsentlige bestemmelser i disse direktiver, skal
foranstaltningerne vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 5a i
afgørelse 1999/468/EF.
Nærværende direktiv bør ikke berøre medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til de
i bilag III, del B, angivne frister for gennemførelse i national ret af direktiverne -
96/96/EF
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
(28)
(29)
KAPITEL I
Almindelige bestemmelser
Artikel 1
1. I hver medlemsstat skal motordrevne køretøjer, der er registreret i denne medlemsstat, samt
påhængsvogne og sættevogne til disse køretøjer underkastes en periodisk teknisk kontrol i
overensstemmelse med dette direktiv.
2. De køretøjskategorier, der skal afprøves, den tekniske kontrols hyppighed og de tvungne
kontrolpunkter er anført i bilag I og II.
Artikel 2
Den tekniske kontrol i henhold til dette direktiv skal udøves af staten, af offentlige særligt
udpegede organisationer, eller af de organer eller virksomheder, der er udpeget af staten,
herunder også behørigt autoriserede private organer, som virker under dens direkte tilsyn.
Medlemsstaterne skal sikre, at kontrollen er objektiv og af høj kvalitet; dette gælder især, når
der er tale om tekniske kontrolcentre, der samtidig virker som autoværksteder.
10
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23. Senest ændret ved afgørelse 2006/512/EF (EFT L 200 af 22.7.2006,
s. 11).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0011.png
Artikel 3
1. Medlemsstaterne træffer sådanne foranstaltninger, som de finder nødvendige, for at det kan
godtgøres, at et køretøj er blevet godkendt ved en teknisk kontrol, der mindst svarer til
bestemmelserne i dette direktiv.
Disse foranstaltninger skal meddeles de andre medlemsstater og Kommissionen.
2. Hver medlemsstat tillægger det bevis, der i en anden medlemsstat udstedes for, at et
motordrevet køretøj, der er registreret i sidstnævnte stat, samt dets påhængsvogn eller
sættevogn, er blevet godkendt ved en teknisk kontrol, der mindst svarer til bestemmelserne i
dette direktiv, samme gyldighed, som hvis den selv havde udstedt dette bevis.
3. Medlemsstaterne anvender de relevante procedurer for — så vidt som det er praktisk muligt —
at sikre, at bremsevirkningen i motorkøretøjer, der er indregistreret inden for deres område,
opfylder kravene i dette direktiv.
KAPITEL II
Undtagelser
96/96/EF
Artikel 4
1. Medlemsstaterne kan udelukke forsvarets, politiets og brandvæsenets køretøjer fra dette
direktivs anvendelsesområde.
2. Medlemsstaterne kan efter høring af Kommissionen udelukke visse køretøjer, som
anvendes under særlige forhold, samt køretøjer, som ikke eller næsten ikke benytter det
offentlige vejnet, herunder køretøjer, der anses for at være af historisk betydning, og som er
bygget før den 1. januar 1960, eller som midlertidigt er ude af drift, fra dette direktivs
anvendelsesområde eller anvende særlige bestemmelser for dem.
3. Medlemsstaterne kan efter samråd med Kommissionen fastsætte deres egne standarder for
kontrol af køretøjer, der anses for at have historisk betydning.
Artikel 5
Uanset bestemmelserne i bilag I og II kan medlemsstaterne:
(a)
(b)
(c)
fremskynde datoen for den første tvungne tekniske kontrol, samt eventuelt
underkaste køretøjet en kontrol forud for dets registrering
afkorte intervallet mellem to på hinanden følgende tvungne kontroleftersyn
gøre den tekniske kontrol af frivilligt udstyr tvungen
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0012.png
(d)
(e)
(f)
forhøje antallet af kontrolpunkter
udvide den periodiske kontrol til også at omfatte andre kategorier af køretøjer
foreskrive yderligere særlig kontrol
96/96/EF (tilpasset)
(g) fastsætte strengere minimumsnormer for bremsevirkninger end dem, der er fastsat i
bilag II, for køretøjer, der er indregistreret på deres område, og inkludere kontrol af
køretøjer med større last, for så vidt som disse normer ikke er strengere end
normerne for motorkøretøjets oprindelige typegodkendelse.
KAPITEL III
Afsluttende bestemmelser
96/96/EF art. 7
nyt
Artikel 6
1. Rådet vedtager med kvalificeret flertal på forslag af Kommissionen de særdirektiver, der er
nødvendige med henblik på fastsættelsen af minimumsnormer og -metoder for kontrol af de i
bilag II anførte punkter.
2. Kommissionen vedtager
de ændringer, der er nødvendige med henblik på at tilpasse
de i særdirektiverne fastsatte normer og metoder til den tekniske udvikling.
Disse foranstaltninger til ændring af ikke-væsentlige bestemmelser i disse direktiver
vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol i artikel 7, stk. 2.
1882/2003 art. 3 og bilag III
punkt 68 (tilpasset)
nyt
Artikel 7
1. Kommissionen bistås af et udvalg for tilpasning til den tekniske udvikling af direktivet om
teknisk kontrol af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil, i det følgende benævnt
"udvalget".
2. Når der henvises til
dette stykke
⌫,
anvendes artikel
afgørelse 1999/468/EF, jf. dennes artikel 8.
5a, stk. 1-4, og artikel
7 i
Perioden i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF fastsættes til tre måneder.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0013.png
3. Udvalget vedtager selv sin forretningsorden.
96/96/EF art. 9
Artikel 8
Kommissionen foretager senest tre år efter indførelsen af regelmæssig kontrol med
hastighedsbegrænsende anordninger og på basis af de til den tid indhentede erfaringer, en
undersøgelse af, om den indførte kontrol er tilstrækkelig til at afsløre hastighedsbegrænsende
anordninger, som er defekte, eller som der er foretaget indgreb i, og om de gældende regler
bør ændres.
96/96/EF art. 11 (tilpasset)
Artikel 9
Medlemsstaterne
tilsender
Kommissionen de vigtigste nationale
bestemmelser
⌫,
som de udsteder
på det område, der er omfattet af
dette direktiv.
Artikel 10
Direktiv 96/96/EC, som ændret ved de retsakter, der er nævnt i bilag III, del A, ophæves,
uden at dette berører medlemsstaternes forpligtelser med hensyn til de i bilag III, del B,
angivne frister for gennemførelse i national ret af direktiverne.
Henvisninger til det ophævede direktiv gælder som henvisninger til nærværende direktiv og
læses efter sammenligningstabellen i bilag IV.
96/96/EF art. 12
Artikel 11
Direktivet træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0014.png
96/96/EF art. 13
Artikel 12
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
[…]
På Rådets vegne
Formand
[…]
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0015.png
96/96/EF
BILAG I
KØRETØJSKATEGORIER OG TIDSINTERVALLER FOR KONTROL
Køretøjskategori
1.
2.
3.
4.
5.
Motorkøretøjer til personbefordring med
mere end otte siddepladser foruden førerens
Motorkøretøjer til godstransport med en
tilladt totalvægt på over 3 500 kg
Påhængsvogne og sættevogne med en tilladt
totalvægt på over 3 500 kg
Hyrevogne, ambulancer
Motorkøretøjer med mindst fire hjul, der
normalt anvendes til vejgodstransport, med
en tilladt totalvægt på højst 3 500 kg; med
undtagelse af landbrugstraktorer og
arbejdsredskaber
Motorkøretøjer med mindst fire hjul, der
anvendes til personbefordring med højst
otte siddepladser foruden førerens
_____________
Tidsintervaller for kontrol
Et år efter første ibrugtagning,
derefter årligt
Et år efter første ibrugtagning,
derefter årligt
Et år efter første ibrugtagning,
derefter årligt
Et år efter første ibrugtagning,
derefter årligt
Fire år efter første ibrugtagning,
derefter hvert andet år
6.
Fire år efter første ibrugtagning,
derefter hvert andet år
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0016.png
96/96/EF
1
2003/27/EF Art. 1 og bilag
BILAG II
OBLIGATORISKE KONTROLPUNKTER
Kontrollen skal mindst foretages på de i nedenstående skema anførte punkter, forudsat at
disse vedrører udstyr, som i den pågældende medlemsstat er obligatorisk for det køretøj, der
kontrolleres.
Den i dette bilag omhandlede kontrol kan foretages uden afmontering af køretøjets dele.
Såfremt køretøjet udviser mangler på nedennævnte kontrolpunkter, vedtager medlemsstaternes
kompetente myndigheder en procedure for fastsættelse af de betingelser, på hvilke køretøjet
kan køre, indtil det opfylder kravene i forbindelse med en ny teknisk kontrol.
KØRETØJER I KATEGORI 1, 2, 3, 4, 5 OG 6
1
Bremseapparat
Kontrollen af køretøjets bremseapparat skal foretages på følgende punkter. De
værdier, der opnås ved kontrol af bremseapparatet, skal, så vidt det er praktisk
gennemførligt, svare til de tekniske normer, der er fastsat i [direktiv 71/320/EØF].
Punkter, der skal kontrolleres
1.1.
1.1.1.
Mekanisk tilstand og virkemåde
Fodbremsepedalaksel
1.1.2.
Pedalens tilstand og
betjeningsanordningens
vandring
for stram
slidt leje
for stort slid/slør
for stor eller for lille uudnyttet
vandring
betjeningsanordningen
ikke korrekt
returnerer
Årsager til, at køretøjet ikke kan godkendes
skridsikker belægning på bremse-
pedal mangler, sidder løst eller er
slidt
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0017.png
1.1.3.
Vakuumpumpe eller kompressor
og beholdere
for lang tid til opnåelse af arbejdstryk
utilstrækkeligt lufttryk/vakuum til at
aktivere bremsen mindst to gange,
efter at alarmanordningen har givet
signal (eller manometerviseren er
uden for det sikre område)
lækager, der bevirker et mærkbart
trykfald, eller hørlig luftudsivning
alarmanordning eller manometer
defekt
revnet, beskadiget
betjeningsanordning
bremseventil defekt
betjeningsanordning utilstrækkeligt
fastgjort på ventilspindel eller
utilstrækkeligt fastgjort ventil
løse tilslutninger eller utæthed i
systemet
utilfredsstillende funktion
parkeringsbremsetandkrans spærrer
ikke tilstrækkeligt
for stort slid på betjeningsarmens
aksel eller spærreanordningen
for stor vandring for betjenings-
armen, tegn på forkert justering
beskadiget, for stor luftudsivning
for stort olieforbrug i kompressoren
utilstrækkelig fastgørelse
udsivning af bremsevæske
afspærringshaner eller selvlukkende
ventiler defekte
utilstrækkelig fastgørelse
for store utætheder
eller
slidt
1.1.4.
Alarmanordning for
utilstrækkeligt tryk,
alarmanordningens manometer
Håndaktiveret bremseventil
1.1.5.
1.1.6.
Parkeringsbremse,
betjeningsarm,
parkeringsbremsetandkrans
1.1.7.
Ventiler (bremseventiler,
styreventiler, regulatorer mv.)
1.1.8.
Koblinger til påhængsvogn
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0018.png
1.1.9.
Energilager eller trykluftbeholder –
beskadiget, tæret, utæt
aftapningsanordning virker ikke
utilstrækkelig eller ukorrekt fast-
gørelse
servoforstærker defekt
hovedcylinderen defekt eller utæt
hovedcylinderen
fastgjort
utilstrækkelig
væske
utilstrækkeligt
mængde
bremse-
1.1.10. Servobremseaggregat,
hovedcylinder (hydraulisk
system)
dæksel på hovedcylinder mangler
kontrollampe for bremsevæsken
lyser eller er defekt
advarselsanordning
væskeniveau defekt
for
bremse-
1.1.11. Bremserør
fare for svigt eller brud
utætheder i rør eller tilslutninger
beskadiget eller stærkt tæret
forkert monteret
fare for svigt eller brud
beskadigede, slidte, for korte eller
snoede
utætheder i slanger eller tilslut-
ninger
spiles ud under tryk
porøs
nedslidte
tilsmudsede (olie, fedt osv.)
1.1.12. Bremseslanger
1.1.13. Bremsebelægninger (bakker —
klodser)
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0019.png
1.1.14. Bremsetromler, bremseskiver
stærkt slidte eller ridsede, revnede,
utilstrækkeligt fastgjorte eller med
brud
tilsmudsede (olie, fedt, osv.)
ankerpladen utilstrækkeligt fastgjort
kabler beskadiget eller med knuder
stærkt slidte eller tærede
løse forbindelsesled mellem kabler
eller stænger
defekte kabelstyr
bremsesystemets
begrænset
frie
bevægelse
1.1.15. Bremsekabler, stænger, arme,
forbindelsesled
unormal bevægelse af arme/stæn-
ger/forbindelsesled som følge af
dårlig justering eller stærkt slid
revnede eller beskadigede
utætte
utilstrækkeligt fastgjorte
stærkt tærede
for stor vandring for cylinderen
støvbeskyttelsesmanchet
eller er stærkt beskadiget
defekt forbindelse
forkert justering
sat sig fast, virker ikke
mangler
sat sig fast eller unormal bevægelse
som tegn på stærkt slid eller forkert
justering
defekt
mangler
1.1.16. Bremsecylindre (herunder
fjederbremser og hydrauliske
cylindre)
1.1.17. Automatisk ventil for
lastafhængig
bremsekraftregulering
1.1.18. Automatiske
justeringsanordninger
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0020.png
1.1.19. Retarder (hvis monteret eller
krævet)
1.2.
1.2.1.
Driftsbremse — præstationer og
virkning
Præstationer (gradvis forøgelse
til maksimumsvirkning)
løs forbindelse eller montering
defekt
utilstrækkelig bremsevirkning på et
eller flere hjul
bremsevirkning på et hjul er mindre
end 70 % af den højeste registrerede
bremsevirkning på et andet hjul på
samme aksel. Ved bremseprøve på
vej vil køretøjet afvige stærkt fra sin
kurs under opbremsningen
bremsevirkningen
(hug)
ikke
gradvis
funktionstid unormalt lang på hvert
hjul
store udsving i bremsevirkningen
forårsaget af deformerede skiver
eller ovale tromler
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0021.png
1.2.2.
Bremsevirkning
bremsekoefficienten i forhold til
den højeste tilladte masse eller, når
det drejer sig om sættevogne, til
summen af det tilladte akseltryk,
der, hvor det er muligt, er mindre
end følgende:
Minimumsbremsevirkning
kategori 1 50 %
1
kategori 2 43 %
2
kategori 3: 40 %
3
kategori 4: 50 %
kategori 5: 45 %
4
kategori 6: 50 %
eller en bremsevirkning, der er
mindre end de af fabrikanten
eventuelt fastlagte referenceværdier
for motorkøretøjets aksel
5
1.3.
Nødbremse — præstationer og
virkning (hvis der anvendes
separate systemer)
1
2
3
4
5
48 % for kategori 1 køretøjer, som ikke har ABS monteret, eller som er typegodkendt inden
den 1. oktober 1991 (datoen for forbud mod første ibrugtagning uden europæisk komponent-
typegodkendelse (direktiv [71/320/EØF, som ændret ved Kommissionens direktiv 88/194/EØF
(EFT L 92 af 9.4.1988, s. 47)]).
45 % for køretøjer, der er registreret efter 1988 eller fra datoen for anvendelsen af
direktiv [71/320/EØF, som ændret ved Kommissionens direktiv 85/647/EØF (EFT L 380 af 31.12.1985,
s. 1)], i medlemsstaternes nationale lovgivning, afhængigt af hvilken dato, der er den seneste.
43 % for sættevogne og kærrer, der er registreret efter 1988 eller fra datoen for anvendelsen af
direktiv [71/320/EØF, som ændret ved Kommissionens direktiv 85/647/EØF], i medlemsstaternes
nationale lovgivning, afhængigt af hvilken dato, der er den seneste.
50 % for kategori 5 motorkøretøjer, der er registreret efter 1988 eller fra datoen for anvendelsen af
direktiv [71/320/EØF, som ændret ved Kommissionens direktiv 85/647/EØF], i medlemsstaternes
nationale lovgivning, afhængigt af hvilken dato, der er den seneste.
Referenceværdien for køretøjets aksel er den bremsevirkning (udtrykt i newton), der er nødvendig for at
opnå den foreskrevne minimumsbremsekraft ved den særlige vægt, motorkøretøjet har på
kontroltidspunktet.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0022.png
1.3.1.
Præstationer
bremsen virker ikke på den ene side
bremsevirkning på et hjul er mindre
end 70 % af den højeste registrerede
bremsevirkning på et andet hjul på
samme aksel
bremsevirkningen
(hug)
ikke
gradvis
1.3.2.
Bremsevirkning
påhængsvogns automatiske
bremsesystem virker ikke
for alle køretøjskategorier, bremse-
koefficienten er mindre end 50 %
6
af bremsevirkningen fastlagt i
punkt 1.2.2 i forhold til den højeste
tilladte masse eller, når det drejer
sig om sættevogne, til summen af
det tilladte akseltryk
1.4.
1.4.1.
1.4.2.
Parkeringsbremse —
præstationer og virkning
Præstationer
Bremsevirkning
bremsen virker ikke på den ene side
for alle køretøjskategorier, bremse-
koefficienten er mindre end 16 % i
forhold til den højeste tilladte masse
eller for motorkøretøjer mindre end
12 % i forhold til vogntogets tilladte
totalmasse, idet den største værdi
lægges til grund
bremsevirkningen ikke gradvis
defekt
advarselsanordningen for
blokeringsfri bremsning defekt
defekt
1.5.
Retarders eller motorbremsens
ydeevne
Blokeringsfri bremser
1.6.
6
For kategori 2 og 5 motorkøretøjer vil minimumsvirkningen for nødbremser være 2,2 m/s
2
(eftersom
bremsevirkningen for nødbremser ikke blev berørt i diretiv [71/320/EØF, som ændret ved
Kommissionens direktiv 85/647/EØF]).
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0023.png
.
KØRETØJER I KATEGORI 1, 2 OG 3
2.
2.1.
2.2.
2.3.
Styreapparat og rat
Mekanisk tilstand
Rat
Slør i styreapparatet
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
4.
Udsyn
Synsfelt
Rudernes tilstand
Førerspejle
Forrudevisker
Rudevasker
Lygter, lyssignaler,
refleksanordninger og elektrisk
udstyr
Lygter til fjern- og nærlys
Tilstand og virkemåde
Indstilling
Afbrydere
Visuel virkningsgrad
Positions- og markeringslygter
4.2.
Tilstand og virkemåde,
lygteglassenes tilstand, farve og
visuel virkningsgrad i forbindelse
med:
Positions- og baglygter
Stoplygter
Retningsviserblinklygter
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
4.
KØRETØJER I KATEGORI 4, 5 OG 6
Styreapparat
Mekanisk tilstand
Slør i styreapparatet
Fastgørelsen af styreapparatet
Hjullejer
Udsyn
Synsfelt
Rudernes tilstand
Førerspejle
Forrudevisker
Rudevasker
Lysudstyr
4.1.
4.1.1.
4.1.2.
4.1.3.
4.1.4.
4.2.
4.1.
4.1.1.
4.1.2.
4.1.3.
Lygter til fjern- og nærlys
Tilstand og virkemåde
Indstilling
Afbrydere
4.2.1.
4.2.2.
Tilstand og virkemåde
Farve og visuel virkningsgrad
4.2.1.
4.2.2.
4.2.3.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0024.png
4.2.4.
4.2.5.
4.2.6.
4.2.7.
4.2.8.
4.3.
4.3.1.
4.3.2.
4.4.
4.4.1.
4.4.2.
4.4.3.
4.4.4.
4.5.
4.5.1.
4.5.2.
4.5.3.
4.6.
4.6.1.
4.6.2.
4.7.
4.8.
Stoplygter
Tilstand og virkemåde
Farve og visuel virkningsgrad
Retningsviserblinklygter
Tilstand og virkemåde
Farve og visuel virkningsgrad
Kontakter
Blinkfrekvens
Tågelygter for og bag
Anbringelse
Tilstand og virkemåde
Farve og virkningsgrad
Baklygter
Tilstand og virkemåde
Farve og visuel virkningsgrad
Bagnummerpladelygte
Refleksanordninger
4.9.
4.10.
tilstand og farve
Baklygter
Tågelygter
Bagnummerpladelygte
Refleksanordninger
Havariblink
Signallamper
Elektriske forbindelser mellem
det trækkende køretøj og
påhængsvogn eller sættevogn
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0025.png
4.11.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
6.1.
6.1.1.
6.1.2.
6.1.3.
6.1.4.
6.1.5.
6.1.6.
Elektriske kabler
Aksler, hjul, dæk, affjedring
Aksler
Hjul og dæk
Affjedring
Chassis og dele fastgjort til
chassis
Chassis eller ramme og dertil
fastgjorte dele
Almindelig tilstand
Udstødning og lyddæmper
Brændstofbeholder og -ledninger
Bagkofangers geometriske
kendetegn og tilstand, lastbiler
Reservehjulets
fastgørelsesanordning
Sammenkoblingsanordning på
trækkende køretøjer,
påhængsvogne og sættevogne
Kabine og karrosseri
Almindelig tilstand
Fastgørelse
Døre og låse
Gulv
Førersæde
Trinbræt
Forskelligt udstyr
Sikkerhedsseler
Ildslukker
7.
7.1.
7.2.
Forskelligt udstyr
Fastgøring af førersædet
Fastgøring af batteriet
6.2.
6.2.1.
6.2.2.
Karrosseri
Tilstand
Døre og låse
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
6.1.
6.1.1.
6.1.2.
6.1.3.
6.1.4.
6.1.5.
Aksler, hjul, dæk, affjedring
Aksler
Hjul og dæk
Affjedring
Chassis og dele fastgjort til
chassis
Chassis eller ramme og dertil
fastgjorte dele
Almindelig tilstand
Udstødning og lyddæmper
Brændstofbeholder og -ledninger
Reservehjulets
fastgørelsesanordning
Sammenkoblingsanordningens
sikkerhed (hvis en sådan forefindes)
6.2.
6.2.1.
6.2.2.
6.2.3.
6.2.4.
6.2.5.
6.2.6.
7.
7.1.
7.2.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0026.png
7.3.
7.4.
7.5.
Låse- og
tyverisikringsanordninger
Advarselstrekant
Forbindskasse
7.3.
7.4.
7.5.
7.5.1.
7.5.2.
7.5.3.
Lydsignalapparat
Advarselstrekant
Sikkerhedsseler
Monteringssikkerhed
Selernes tilstand
Virkemåde
7.6.
7.7.
7.8.
7.9.
Stopklods(er) til hjul
Lydsignalapparat
Speedometer
Fartskriver (tilstedeværelse og
forsegling)
kontrol af, at fartskrivers
installationsplade er gyldig
(hvis fartskriver er påbudt
ifølge Rådets
forordning (EØF)
nr. 3821/85
7
i tvivlstilfælde kontrol af, at
dækkenes omkreds eller
dimensioner stemmer
overens med oplysningerne
på fartskriverens
installationsplade
kontrol af, at fartskriverens
forsegling er ubrudt og
eventuel anden beskyttelse
mod ulovlige indgreb er
ubeskadiget, hvis dette er
praktisk muligt
7
EFT nr. L 370 af 31.12.1985, s. 8.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0027.png
7.10.
Hastighedsbegrænsende
anordning
kontrol af, at der forefindes
hastighedsbegrænsende
anordning, hvis den er
påbudt ved
direktiv 92/6/EØF
kontrol af, at den
hastighedsbegrænsende
anordnings
installationsplade er gyldig
kontrol af, at den
hastighedsbegrænsende
anordnings forsegling er
ubrudt og eventuel anden
beskyttelse mod ulovlige
indgreb er ubeskadiget,
hvis dette er praktisk
muligt
kontrol af, at den
hastighedsbegrænsende
anordning forhindrer
køretøjer, der er omhandlet
i artikel 2 og 3 i direktiv
92/6/EØF, i at overskride
de foreskrevne værdier,
hvis dette er praktisk
muligt
1
8.
8.1.
Gener
Støj
8.
8.1.
Gener
Støj
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0028.png
KØRETØJER I KATEGORI 1, 2, 3, 4, 5 OG 6
2003/27/EF Art. 1 og bilag
(tilpasset)
8.2.
8.2.1.
Udstødning
Motorkøretøjer, der er udstyret med benzindrevet motor med styret tænding
a)
Hvis udstødningen ikke kontrolleres af et avanceret emissionskontrolsystem,
såsom en trevejskatalysator med lambdasonde:
1.
2.
Visuel inspektion af udstødningssystemet med henblik på kontrol af, at
det er komplet, i tilfredsstillende stand og uden utætheder.
Visuel inspektion af et eventuelt emissionskontrolsystem, monteret af
fabrikanten, med henblik på kontrol af, at det er komplet, i
tilfredsstillende stand og uden utætheder.
Når motoren under hensyntagen til fabrikantens anvisninger er blevet
driftsvarm, måles udstødningens indhold af kulilte (CO) med motoren i
tomgangshastighed (ubelastet).
Udstødningsgassens maksimalt tilladte CO-indhold skal svare til det, der
er angivet af motorkøretøjsfabrikanten. Hvis oplysningerne herom ikke
foreligger, eller hvis medlemsstaternes kompetente myndigheder
beslutter ikke at anvende disse oplysninger som referenceværdi, må
udstødningens indhold af CO ikke overstige følgende:
i)
for køretøjer, der er registreret eller taget i brug første gang mellem
den dato, hvor medlemsstaterne krævede, at køretøjerne skulle
være i overensstemmelse med [⌦ Rådets
direktiv 70/220/EØF]
8
,
og den 1. oktober 1986: 4,5 volumenprocent
for køretøjer, der er registreret eller taget i brug første gang efter
den 1. oktober 1986: 3,5 volumenprocent.
ii)
b)
Hvis udstødningen kontrolleres af et avanceret emissionskontrolsystem, såsom
en trevejskatalysator med lambdasonde:
1.
2.
Visuel inspektion af udstødningssystemet med henblik på kontrol af, at
det er komplet, i tilfredsstillende stand og uden utætheder.
Visuel inspektion af et eventuelt emissionskontrolsystem, monteret af
fabrikanten, med henblik på kontrol af, at det er komplet, i
tilfredsstillende stand og uden utætheder.
8
EFT L 76 af 9.3.1970, s. 1.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0029.png
3.
Bestemmelse af effektiviteten af køretøjets emissionskontrolsystem ved
måling af lambdaværdien og CO-indholdet af udstødningsgassen i
overensstemmelse med punkt 4 eller i overensstemmelse med de af
fabrikantens valgte og godkendte fremgangsmåder på tidspunktet for
typegodkendelsen. Motoren bør forinden gøres driftsvarm i henhold til
motorkøretøjsfabrikantens anvisninger for hver enkelt kontrol.
Emissioner fra udstødningsrøret — grænseværdier
Udstødningsgassens maksimalt tilladte CO-indhold skal svare til det, der
er angivet af motorkøretøjsfabrikanten. Hvis oplysningerne herom ikke
foreligger, må udstødningens indhold af CO ikke overstige følgende:
i)
Måling ved tomgangshastighed:
Udstødningsgassens maksimalt tilladte CO-indhold må ikke overstige
0,5 volumenprocent, og for køretøjer, der er typegodkendt i
henhold til grænseværdierne i linje A eller B i tabellen i
punkt 5.3.1.4 i bilag I til direktiv 70/220/EØF, som ændret ved
Europa Parlamentets og Rådets
direktiv 98/69/EF
9
eller
senere, må CO-indholdet ikke overstige 0,3 volumenprocent. Hvis
overholdelse af
direktiv 70/220/EØF, som ændret ved
direktiv 98/69/EF, ikke er muligt, gælder ovenstående for køretøjer,
der er registreret eller taget i brug første gang efter den 1. juli 2002.
ii)
Måling ved et højere tomgangsomdrejningstal med ubelastet motor,
idet motorens omdrejningstal mindst skal andrage 2 000 min
-1
:
CO-indhold: må ikke overstige 0,3 volumenprocent, og for
køretøjer, der er typegodkendt i henhold til grænseværdierne i linje
A eller B tabellen i punkt 5.3.1.4 i bilag I til direktiv 70/220/EØF,
som ændret ved direktiv 98/69/EF eller senere, må CO-indholdet
ikke overstige 0,2 volumenprocent. Hvis indplacering i
direktiv 70/220/EØF, som ændret ved direktiv 98/69/EF, ikke er
muligt, gælder ovenstående for køretøjer, der er registreret eller
taget i brug første gang efter den 1. juli 2002.
Lambda: 1 ± 0,03 eller i overensstemmelse med fabrikantens
anvisninger.
iii)
For motorkøretøjer, som er udstyret med egendiagnosesystemer i
overensstemmelse med direktiv 70/220/EØF (som ændret ved
direktiv 98/69/EF og derefter), kan medlemsstaterne som et
alternativ til den kontrol, der er anført i nr. i), fastslå, om
emissionssystemet fungerer korrekt, ved at aflæse egendiagnose-
systemets relevante værdier, samtidig med at det kontrolleres, at
egendiagnosesystemet fungerer korrekt.
4.
9
EFT L 350 af 28.12.1998, s. 1.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.2.2.
Motorkøretøjer, der er udstyret med kompressionstændingsmotor (dieselmotor)
a)
b)
Udstødningsgassens røgtæthed måles ved fri acceleration (ubelastet fra
tomgang til tophastighed) i frigear med tilsluttet kobling.
Klargøring af køretøjet:
1.
Køretøjet kan kontrolleres uden klargøring, selv om det af
sikkerhedsgrunde bør påses, at motoren er varm og i forsvarlig mekanisk
stand.
Bortset fra det i punkt d.5 angivne tilfælde kan et køretøj ikke kasseres,
medmindre det er blevet klargjort efter følgende forskrifter:
i)
Motoren skal være helt varm, f.eks. skal motoroliens temperatur
målt ved hjælp af en sonde i målepindsrøret være mindst 80 °C
eller normal driftstemperatur, hvis den er lavere, eller motor-
blokkens temperatur skal målt ved infrarødt strålingsniveau være
på mindst en tilsvarende temperatur. Hvis denne måling ikke er
mulig på grund af køretøjets konstruktion, kan motorens normale
driftstemperatur konstateres ved hjælp af andre metoder, f.eks. ved,
at motorventilatoren sætter i gang.
Udstødningssystemet renses ved mindst tre frie accelerations-
cyklusser eller ved en tilsvarende metode.
2.
ii)
c)
Kontrolprocedure:
1.
Visuel inspektion af et eventuelt emissionskontrolsystem, monteret af
fabrikanten, med henblik på kontrol af, at det er komplet, i
tilfredsstillende stand og uden utætheder.
Motoren og eventuel turbolader sættes i tomgang, før hver enkelt fri
accelerationscyklus påbegyndes. For dieselmotorer til tunge køretøjer
betyder det, at der ventes mindst 10 sekunder, efter at gaspedalen er
sluppet.
De enkelte frie accelerationscyklusser påbegyndes ved, at gaspedalen
hurtigt (dvs. på under 1 sekund) og i én bevægelse, men uden
voldsomhed, trædes helt i bund for at opnå maksimal indsprøjtning fra
indsprøjtningspumpen.
Under hver fri accelerationscyklus skal motoren nå tophastigheden eller,
hvis køretøjet har automatisk gear, den hastighed, producenten har
angivet, eller, hvis disse oplysninger ikke foreligger, totredjedele af
tophastigheden, før gaspedalen slippes. Dette kan kontrolleres ved f.eks.
at overvåge motorhastigheden eller ved at lade tilstrækkelig tid gå, fra
gaspedalen trædes ned, til den slippes; det vil for køretøjer i kategori 1 og 2
i bilag I sige mindst 2 sekunder.
2.
3.
4.
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0031.png
d)
Grænseværdier
1.
2.
Røgtæthedsniveauet må ikke overstige det niveau, der er angivet på
skiltet i overensstemmelse med
Rådets
direktiv 72/306/EØF
10
.
Hvis disse oplysninger ikke foreligger, eller hvis medlemsstaternes
kontrolmyndigheder beslutter sig til ikke at anvende denne
referenceværdi, må røgtæthedsniveauet ikke overstige det, der er angivet
af fabrikanten, og heller ikke følgende grænseværdier for den maksimale
absorptionskoefficient må overskrides:
Maksimal absorptionskoefficient:
indsugningsdieselmotorer: 2,5 m
-1
turboladede dieselmotorer: 3,0 m
-1
der gælder en grænseværdi på 1,5 m
-1
for nedenstående køretøjer,
som er typegodkendt i henhold til grænseværdierne i:
a)
linje B i tabellen i punkt 5.3.1.4 i bilag I til
direktiv 70/220/EØF, som ændret ved direktiv 98/69/EF (lette
dieselkøretøjer — Euro 4)
linje B1 i tabellerne i punkt 6.2.1 i bilag I til
Rådets
direktiv 88/77/EØF
11
, som ændret ved
Europa-
Parlamentets og Rådets
direktiv 1999/96/EF
12
(tunge
dieselkøretøjer — Euro 4)
linje B2 i tabellerne i punkt 6.2.1 i bilag I til
direktiv 88/77/EØF, som ændret ved direktiv 1999/96/EF
(tunge dieselkøretøjer — Euro 5)
linje C i tabellerne i punkt 6.2.1 i bilag I til
direktiv 88/77/EØF, som ændret ved direktiv 1999/96/EF
(tunge køretøjer — EEV)
b)
c)
d)
xx
eller grænseværdier i senere ændringer af direktiv 70/220/EØF,
som ændret ved direktiv 98/69/EF, eller grænseværdier i senere
ændringer af direktiv 88/77/EØF, som ændret ved
direktiv 1999/96/EF, eller tilsvarende værdier, hvis der anvendes en
anden form for udstyr end det, der anvendes ved EF-
typegodkendelsen.
10
11
12
EFT L 190 af 20.8.1972, s. 1.
EFT L 36 af 9.2.1988, s. 33.
EFT L 44 af 16.2.2000, s. 1.
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Xx
Hvis
overholdelse af
punkt 5.3.1.4 i bilag I til direktiv 70/220/EØF,
som ændret ved direktiv 98/69/EF, eller i punkt 6.2.1 i bilag I til
direktiv 88/77/EØF, som ændret ved direktiv 1999/96/EF, ikke er muligt,
gælder ovenstående for køretøjer, der er registreret eller taget i brug første gang
efter den 1. juli 2008.
3.
4.
Køretøjer, der er registreret eller taget i brug første gang inden den
1. januar 1980, er fritaget for at opfylde disse krav.
Et køretøj må kun kasseres, hvis det aritmetiske gennemsnit af mindst tre
frie accelerationscyklusser ligger over grænseværdien. Dette kan
beregnes ved at se bort fra målinger, der afviger betydeligt fra det målte
gennemsnit, eller resultatet af andre statistiske beregninger, som tager
hensyn til målingernes spredning. Medlemsstaterne kan begrænse det
maksimale antal kontrolcyklusser.
For at undgå unødvendig kontrol kan medlemsstaterne som undtagelse
fra punkt 8.2.2, litra d), nr. 4, kassere køretøjer, hvis målte værdier ligger
betydeligt over grænseværdien efter mindre end tre frie accelerations-
cyklusser eller efter den rensningscyklus (eller tilsvarende metode), der
angives i punkt 8.2.2, litra b), nr. 2, nr. ii). For på samme måde at undgå
unødvendig kontrol kan medlemsstaterne som undtagelse fra punkt 8.2.2,
litra d), nr. 4, godkende køretøjer, hvis målte værdier ligger betydeligt
under grænseværdien efter mindre end tre frie accelerationscyklusser
eller efter den rensningscyklus (eller tilsvarende metode), der angives i
punkt 8.2.2, litra b), nr. 2, nr. ii).
5.
8.2.3.
Kontroludstyr
Kontrollen med motorkøretøjers emissioner kræver anvendelse af kontroludstyr, der
gør det muligt at foretage en nøjagtig kontrol af, om køretøjerne overholder de
foreskrevne eller af fabrikanten angivne grænseværdier.
8.2.4.
Hvis en køretøjstype ved EF-typegodkendelse ikke har kunnet overholde de
grænseværdier, der er fastsat i dette direktiv, kan medlemsstaterne fastsætte
forhøjede grænseværdier for denne køretøjstype på grundlag af bevismateriale fra
fabrikanten. De underretter straks Kommissionen herom, som derefter underretter de
øvrige medlemsstater.
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0033.png
96/96/EF
KØRETØJER I KATEGORI 1, 2 OG 3
8.3.
9.
9.1.
Radiostøjdæmpning
Yderligere kontrolpunkter for køretøjer
til offentlig personbefordring
Nødudgang(e) (herunder hamre til
knusning af ruder), (eller)
nødudgangsskilt(e)
Opvarmningsanlæg
Luftforsyning
Arrangement af siddepladser
Indvendig belysning
Identifikation af køretøjet
Nummerplade
Stelnummer
10.
10.1.
10.2.
_____________
Identifikation af køretøjet
Nummerplade
Stelnummer
KØRETØJER I KATEGORI 4, 5 OG 6
9.2.
9.3.
9.4.
9.5.
10.
10.1.
10.2.
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0034.png
BILAG III
Del A
Ophævet direktiv med oversigt over ændringer
(jf. artikel 10)
Rådets direktiv 96/96/EF
(EFT L 46 af 17.2.1997, s. 1)
Kommissionens direktiv 1999/52/EF
(EFT L 142 af 5.6.1999, s. 26)
Kommissionens direktiv 2001/9/EF
(EFT L 48 af 17.2.2001, s. 18)
Kommissionens direktiv 2001/11/EF
(EFT L 48 af 17.2.2001, s. 20)
Kommissionens direktiv 2003/27/EF
(EFT L 90 af 8.4.2003, s. 41).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1882/2003 (EFT L 284 af 31.10.2003, s. 1)
Udelukkende bilag III, punkt 68
Del B
Liste over frister for gennemførelse i national ret
(jf. artikel 10)
Direktiv
96/96/EF
1999/52/EF
2001/9/EF
2001/11/EF
2003/27/EF
9. marts 1998
30. september 2000
9. marts 2002
9. marts 2003
1. januar 2004
_____________
Gennemførelsesfrist
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447970_0035.png
BILAG IV
S
AMMENLIGNINGSTABEL
Direktiv 96/96/EF
Artikel 1 - 4
Artikel 5, indledende tekst
Artikel 5, første til syvende tankestreg
Artikel 6
Artikel 7, stk. 1
Artikel 7, stk. 2
-
Artikel 8, stk. 1
Artikel 8, stk. 2, første afsnit
Artikel 8, stk. 2, andet afsnit
Artikel 8, stk. 3
Artikel 9, stk. 1
Artikel 9, stk. 2
Artikel 10
Artikel 11, stk. 1
Artikel 11, stk. 2
Artikel 11, stk. 3
-
Artikel 12
Artikel 13
Bilag I og II
Bilag III og IV
-
Artikel 1 - 4
Artikel 5, indledende tekst
Artikel 5, litra (a)-(g)
-
Artikel 6, stk. 1
Artikel 6, stk. 2, første afsnit
Artikel 6, stk. 2, andet afsnit
Artikel 7, stk. 1
Artikel 7, stk. 2
-
-
Artikel 8
-
-
Artikel 9
-
Artikel 10
Artikel 11
Artikel 12
Bilag I og II
-
Bilag III
Bilag IV
_____________
Nærværende direktiv
DA
34
DA