Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0109
Offentligt
568612_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
28. maj 2008
J.nr.
Endeligt svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 af 13. maj 2008
(KOM(2008)0109).
Spørgsmål:
Ministeren bedes – som lovet på europaudvalgsmøde den 9. maj 2008 – oversen-
de et notat, der redegør for de forskellige modeller, der er i spil i forbindelse med
bekæmpelse af momssvig indenfor EU.
Svar:
Nogle EU-lande oplever stigende problemer med momssvig. Det drejer sig pri-
mært om svig i forbindelse med handel mellem virksomheder (B2B-handel) inden
for landenes grænser, hvor sælgervirksomheden ”forsvinder”, inden salgsmomsen
er afregnet med skattemyndighederne. Da erhvervskunden samtidig kan trække
den tilfakturerede moms fra, indebærer svig af denne form et yderligere tab for
staten.
Der er også problemer med svig af samme karakter i forbindelse med den græn-
seoverskridende varehandel mellem virksomheder i EU.
Overordnet drøftes der to modeller til at forhindre den omtalte svig:
Generel omvendt betalingspligt for moms (GOB)
Nogle lande mener, at svigen kan bekæmpes ved, at ansvaret for afregning af
salgsmoms til statskassen i større
indenlandske
B2B-leverancer overgår fra sælger til
køber – såkaldt generel omvendt betalingspligt for moms (GOB). Herved betales
der ikke moms i de enkelte B2B-handelsled (som i det gældende momssystem),
men først i sidste handelsled, hvor der sælges til forbrugerne.
Pointen er, at der så ikke mere vil være en salgsmoms, som sælger kan unddrage
skattemyndighederne ved at ”forsvinde”, jf. indledningen.
GOB ledsages af ændrede kontrolsystemer for afregning af moms og ændrede
regler for virksomhedernes angivelse af moms. Ulempen ved modellen er bl.a., at
den indebærer større administrative byrder, idet de enkelte transaktioner under
GOB – i modsætning til det gældende momssystem - skal følges på transaktions-
basis.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
EU-B2B-varemoms
Efter gældende regler skal sælger ikke beregne moms af varer, der sælges til er-
hvervskunder i
andre medlemslande.
I stedet skal køber afregne ”erhvervelsesmoms”
(dvs. EU-importmoms) i sit land. Den grænseoverskridende EU-handel er således
uden moms på varerne.
Kommissionen mener, at dette momsfri led er en kilde til karruselsvig. Køber i
bestemmelseslandet modtager varerne uden moms, viderefakturerer varerne med
moms til en ny køber i indlandet og kan endelig ”forsvinde” uden at indbetale
denne salgsmoms til skattemyndighederne. Kommissionen har derfor foreslået en
undersøgelse af at ophæve momsfriheden og indføre moms på den grænseover-
skridende EU-handel (”EU-B2B-varemoms”).
Modellen går nærmere ud på, at sælger i afgangslandet i forbindelse med varesal-
get fakturerer køber i modtagerlandet 15% salgsmoms. Sælger indbetaler salgs-
momsen til skattemyndighederne i afgangslandet. Skattemyndighederne i modta-
gerlandet skal tillade, at køber får fradragsret for denne moms efter de almindelige
regler. Skattemyndighederne i afgangslandet overfører salgsmomsen til skatte-
myndighederne i modtagerlandet. I den forbindelse indføres et system med lø-
bende bilateral clearing mellem medlemsstaterne, så kun nettomellemværender
mellem to lande udlignes (clearingordningen baseres på en konkret opgørelse af
de enkelte salg).
Kommissionen anfører, at ulempen ved modellen er, at EU-B2B-varemomsen
skal angives og afregnes månedligt, og der skal indføres samme angivelsessystem
for både sælger i afgangslandet og køber i modtagerlandet (af hensyn til kontrol og
bilateral momsclearing). Kommissionen skønner, at det vil give erhvervslivet en-
gangsomkostninger og øgede driftsudgifter
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen