Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008
KOM (2008) 0110
Offentligt
1447978_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.2.2008
KOM(2008) 110 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DEN EUROPÆISKE REVISIONSRET
Statusrapport om Kommissionens handlingsplan for en integreret struktur for intern
kontrol
{SEK(2008) 259}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET OG DEN EUROPÆISKE REVISIONSRET
Statusrapport om Kommissionens handlingsplan for en integreret struktur for intern kontrol
1.
R
ESUMÉ
Da den nuværende Kommissionen tiltrådte, gjorde den det til sin strategiske målsætning at få en
positiv revisionserklæring fra Den Europæiske Revisionsret. Til støtte herfor vedtog den i januar 2006
"handlingsplanen for en integreret struktur for intern kontrol" med udgangspunkt i Revisionsrettens
anbefalinger
1,2
, Europa-Parlamentets afgørelse om décharge for 2003
3
og ECOFIN's konklusioner af
8. november 2005. Kommissionen tog i handlingsplanen fat på manglerne i de daværende
kontrolstrukturer og definerede 16 aktioner, som skulle iværksættes inden udgangen af 2007. Den
beskrev i sin foreløbige statusrapport fra marts 2007
4
, hvilke fremskridt der var gjort, og annoncerede
nogle nye aktioner.
I de to år, der er gået, siden de 16 aktioner blev iværksat, er 7 afsluttet, 6 næsten afsluttede, mens 3
aktioner ikke har kunnet iværksættes eller vil blive iværksat på anden måde. Tabel 1 giver et overblik
over status for de enkelte aktionsgrupper og en foreløbig vurdering af deres virkning. Ifølge
handlingsplanen skulle foranstaltningerne være truffet inden udgangen af 2007. De fremskridt, der er
gjort, beskrives nærmere i bilaget til denne rapport. Der foreligger en foreløbig vurdering af
virkningen
af aktionerne, men der vil først blive færre fejl og større sikkerhed, efterhånden som
aktionerne får indflydelse på de underliggende kontrolsystemer.
Tabel 1: Handlingsplanens gennemførelse og virkning
Aktionsgrupper
Status
marts
2007
Status
februar
2008
Virkning
februar
2008
Forenkling og fælles kontrolprincipper (aktion 1-4)
Forvaltningserklæringer og revisionserklæringer
(aktion 5-8)
Strategi for én enkelt revisionsmodel: deling af
resultater og prioritering af cost/benefit-aspektet
(aktion 9-11)
Sektorspecifikke mangler (aktion 12-16)
■■□□□
■■□□□
■■□□□
■■■■■
■■■■□
■■■■□
■□□□□
■□□□□
■□□□□
■■■□□
■■■■□
■□□□□
1
2
3
4
KOM(2006) 9 og SEK(2006) 49.
Udtalelse nr. 2/2004, (EUT C 107 af 30.4.2004, s. 1), (udtalelsen om "én enkelt revisionsmodel").
EUT L 196 af 27.7.2005, s. 4.
KOM(2007) 86.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det fremgår af tabel 1, at Kommissionen har overholdt den ambitiøse tidsplan i handlingsplanen, som
gik frem til den 31. december 2007. Den reelle virkning på fejlfrekvensen vil først vise sig på et senere
tidspunkt.
Formålet med handlingsplanen var at skabe grundlag for en positiv revisionserklæring (DAS). De
afsluttede aktioner har præciseret og styrket strukturen for intern kontrol af fællesskabsprogrammer.
De aktioner, der endnu ikke er afsluttet, vil blive afsluttet i 2008. De vigtigste uafsluttede aktioner er:
aktion 7: Udarbejdelsen af "vedtagne procedurer" inden for uddannelse og kultur blev
udsat til 2008 på grund af en ajourføring af GD EAC's revisionsmetoder. Aktionen vil
blive afsluttet i december 2008;
aktion 10: Indhentningen af oplysninger om kontrolomkostninger inden for landbrug og
strukturfondene er afsluttet, og en analyse er på vej. Resultaterne vil fremgå af en
meddelelse, som offentliggøres til oktober 2008 (se nedenfor);
aktion 11N: Ændringer til ABAC i februar 2008 vil gøre det muligt at spore flerårige
inddrivelser fra 2008;
aktion 16: I sommeren 2008 vil der foreligge en stikprøveudtagningsvejledning for
Kommissionens tjenestegrene og en specialiseret stikprøveudtagningsvejledning for
strukturfondene. Den reviderede revisionshåndbog for strukturfondene vil blive gjort
færdig i løbet af året for at tage højde for de nye forordninger.
På trods af de aktioner, der er sat i værk, finder Revisionsretten stadig for mange fejl inden for visse
områder. I DAS-erklæringen fra 2006 blev strukturforanstaltninger, som blev forvaltet af
medlemsstaterne, og ekstern bistand, som blev forvaltet af gennemførelsesorganerne, markeret med
"rødt" i Revisionsrettens vurdering. Som Revisionsretten anførte i sin udtalelse om "én enkelt
revisionsmodel", er en indgående forståelse af risici og omkostninger og udbytte af kontrol afgørende
for at lægge en kontrolstrategi og vurdere dens resultater. Til oktober 2008 vil Kommissionen
udarbejde en meddelelse om cost/benefit af kontrolsystemerne og om den analyse af resterende risici,
som de GD'er, hvis politikområder er markeret med rødt af Revisionsretten, skal lade indgå i deres
årlige aktivitetsrapport for 2007.
Tanken med handlingsplanen var at udbedre manglerne i strukturen for intern kontrol og fremme målet
om en positiv revisionserklæring. Efterhånden som de forskellige aktioner bliver iværksat, vil
virkningen af en mere effektiv kontrol gradvis blive mere synlig. Denne rapport giver et overblik over
de aktioner, der er sat i værk siden den forrige statusrapport fra marts 2007.
2.
H
ANDLINGSPLANENS GENNEMFØRELSE OG VIRKNING
De fremskridt, der er gjort med de enkelte aktioner, beskrives kort i de følgende afsnit og
mere indgående i bilaget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0004.png
2.1.
Forenkling og fælles kontrolprincipper (aktion 1-4)
Aktion 1: Forenkling af den lovgivning, der foreslås for perioden 2007-13
Aktionen er afsluttet.
Revisionsretten anførte i sin udtalelse om "én enkelt revisionsmodel",
at enkle, klare og letanvendelige regler er en forudsætning for at mindske risikoen for fejl. Da
handlingsplanen blev vedtaget, var der begrænsede muligheder for yderligere forenkling af
lovgivningen for 2007-2013 ud over de bestemmelser, der allerede var opnået enighed om.
Forenklingen – som Kommissionen sammen med lovgiveren har ansvaret for – har derfor
ikke været så omfattende som håbet, selv om der er blevet indført nogle elementer for at
mindske fejlene inden for bestemte sektorer, herunder udvikling af landdistrikter og
strukturforanstaltninger. De interne kontrolsystemer for delt forvaltning er f.eks. opstillet
klarere i lovgivningen for den nye periode og stemmer overens med princippet om én enkelt
revisionsmodel
5
.
Indviklede regler er dog stadig en væsentlig grund til fejl. Kommissionen har siden rapporten
fra marts 2007 forenklet reglerne ved hjælp af retningslinjer
6
for den nye
strukturfondslovgivning. Om nødvendigt vil den også fortsat yde støtte og yderligere
vejledning. Kommissionen vil også sikre, at fremtidige lovgivningsforslag indeholder klare og
enkle regler.
Virkning: Procent af budgettet, som er anvendt med forud fastsatte beløb.
■□□□□
Forventet udvikling: Der forventes ingen større ændringer under den nuværende
lovgivning. Yderligere forenkling vil blive foreslået ved næste lovgivningsrunde.
Aktion 2: Medtagelse af fælles interne kontrolprincipper i forslaget til den reviderede
finansforordning
Aktionen er annulleret, men gennemført på en anden måde:
Som anført i statusrapporten
fra marts 2007 blev denne aktion annulleret, da lovgiveren afviste at anvende et bestemt
princip for intern kontrol i finansforordningen. Målet med denne aktion er blev opfyldt ved
hjælp af artikel 28a, som foreskriver, at "budgettet gennemføres under overholdelse af en
effektiv og produktiv intern kontrol".
Aktion 3: Fastlæggelse og harmonisering af præsentationen af kontrolstrategier og
beviserne for, at der er ydet en rimelig revisionssikkerhed
Aktionen er afsluttet.
Kollegiet påtager sig ansvaret for tjenestegrenenes forvaltning på
grundlag af årsberetningerne. En klar præsentation af det interne kontrolsystem er derfor
afgørende for, at brugerne kan forstå, hvordan sikkerhed bygges op. I 2007 blev der for hver
forvaltningsmetode udarbejdet "modeller for intern kontrol", som beskriver det interne
kontrolsystem på et ensartet og præcist grundlag og viser en logisk udvikling mod
generaldirektørens erklæring. Modellerne bygger på et ensartet format, som tillader en vis
fleksibilitet, således at de kan tilpasses de enkelte generaldirektoraters behov. De vil blive
5
6
Se KOM(2007) 86 for yderligere oplysninger om bestemte forenklingsforanstaltninger.
Retningslinjer for det syvende rammeprogram (RP7), retningslinjer for gennemførelsesbestemmelserne for
Strukturfondene 2007-2013 og retningslinjer for uddannelsespolitikken 2007-2013.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0005.png
benyttet i årsberetningerne for 2007, og ved hjælp af en kontrolproces og et peerreview vil
man sikre, at de anvendes konsekvent. GD'erne vil blive bedt om at redegøre nøje for
systemsvagheder og for de foranstaltninger, de træffer for at imødegå dem.
Virkning:
Årsberetningerne for 2006 var allerede blevet bedre som følge af aktion 3, hvilket afspejles
af en mere positiv vurdering fra Revisionsretten i dens årsberetning om kvaliteten af
årsberetningerne. Større forståelse for de forskellige kontrolsystemer.
■■□□□
.
Forventet udvikling: Det forventes, at de årlige aktivitetsrapporter for 2007 bliver
væsentligt bedre som følge af klarere stående instrukser, bedre peerreview og – inden for
delt forvaltning – brugen af medlemsstaternes årlige oversigter.
Aktion 3N: Styrkelse af forbindelsen mellem rimelig sikkerhed og betalinger.
Aktionen er afsluttet.
Den sammenfattende rapport for 2006 beskriver klart de forhold, der
står i vejen for en samlet set positiv erklæring, med specifik angivelse af de berørte sektorer
og/eller medlemsstater. Den indeholder oplysninger om de tilsvarende finansielle korrektioner
eller suspensioner af betalinger. Denne politik vil blive styrket.
Virkning: I forbindelse med strukturfondene
7
har Kommissionen i sin handlingsplan om
styrkelse af kontrollen ved delt forvaltning allerede fastslået en meget tæt forbindelse
mellem revisionsresultater, forbehold og handlingsplaner udarbejdet af regioner eller
medlemsstater, hvorved det sikres, at der rettidigt træffes beslutninger om suspensioner og
finansielle korrektioner i 2008.
■□□□□
.
Forventet udvikling: Gennemførelse af handlingsplanen for strukturfondene vil sikre, at
mangel på rimelig sikkerhed fører til enten bedre systemer eller suspension af betalinger og
finansielle korrektioner.
Aktion 4: Indledning af en interinstitutionel dialog om de risici, der kan tolereres i
forbindelse med de underliggende transaktioner
Aktionen er annulleret, men videreføres i aktion 10:
Det er umuligt at fjerne enhver risiko,
hvis indsatsen skal stå i rimeligt forhold til omkostningerne. Revisionsretten har anført, at
Kommissionen må træffe foranstaltninger til at minimere risikoen for fejl tilstrækkeligt. Den
understregede, at der var behov for at fastlægge et "tolerabelt risikoniveau" og tilpasse
kontrolsystemerne efter dette niveau. Selv om lovgiveren ikke lod dette indgå i den reviderede
finansforordning, vil Kommissionen videreføre aktionen ved hjælp af aktion 10 og 11 (se
nedenfor).
7
KOM(2008) 97.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.
Forvaltningserklæringer og revisionserklæringer (aktion 5-8)
Aktion 5: Fremme af erklæringer fra den operationelle ledelse og af den sammenfattende
rapport på nationalt plan
Aktionen er afsluttet.
Lovgivningen for 2007-2013 om delt forvaltning foreskriver, at
medlemsstater skal give en årlig revisionspåtegning og nærmere oplysninger om
kontrolresultaterne. Den reviderede finansforordning pålægger medlemsstaterne at udarbejde
en årlig oversigt over de foreliggende revisioner og erklæringer, som første gang skal
foreligge den 15. februar 2008 (for år 2007). På landbrugsområdet skal lederne af
betalingsorganerne afgive en årlig erklæring. Pligten til at udarbejde en årlig oversigt blev
præciseret i artikel 7, stk. 5, i forordning (EF) nr. 885/2006, og medlemsstaterne fik yderligere
retningslinjer
i
december
2007.
For
strukturfondenes
vedkommende
fik
Koordinationsudvalget for Fondene forelagt detaljerede retningslinjer i oktober 2007, som
forelå i den endelige udgave i december 2007.
Kommissionen har understreget, at oversigterne er meget vigtige, og havde den 27. februar
modtaget oversigter om strukturfondene fra 25 medlemsstater. Selv om det først kan vurderes,
hvilken form for sikkerhed disse dokumenter giver, efter en gennemgang af deres indhold og
kvalitet, mener Kommissionen, at aktionen er en succes, den kan bygge videre på.
Efterhånden som processen finpudses, og gennemførelsen af programmerne for 2007-2013
begynder, vil oversigterne underbygge sikkerheden yderligere.
Kommissionen vil sende en påmindelse til de lande, der endnu ikke har indsendt en oversigt
(Tyskland og Østrig) og give dem en måneds frist. Fire medlemsstater (Irland, Grækenland,
Luxembourg og Tjekkiet) har ikke indsendt oplysninger om programmerne for 2000-2006.
Det er lovpligtigt at indgive oversigter ifølge gældende finansielle bestemmelser. Hvis de
medlemsstater, der endnu ikke har indgivet oversigter, ikke gør det, eller hvis indholdet af
oversigterne ikke opfylder forpligtelserne i henhold til finansforordningen, vil Kommissionen
indlede en overtrædelsesprocedure.
For så vidt angår landbrug indgav næsten alle lederne af betalingsorganerne (75 ud af 83)
deres årsregnskab sammen med en erklæring og attesteringsrapport inden den 1. februar 2008
(resten skal indsendes inden udgangen af februar). Alle medlemsstater, hvor mere end et
betalingsorgan er godkendt, har pligt til at udarbejde en årlig oversigt inden den
15. februar 2008. Alle overholdt fristen med undtagelse af én, som forventes at indsende
materialet i starten af marts.
Kommissionen er meget tilfreds med den nederlandske regerings frivillige erklæring og den
ledsagende rapport og udtalelse fra den nederlandske revisionsret. Den er også tilfreds med
det danske revisionsorgans attestering af EU-udgifter og med hensigtserklæringen fra Det
Forenede Kongerige om at gøre en indsats på området. Kommissionen bakker op om
tilsvarende nationale tiltag.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0007.png
Virkning:
Større sikkerhed i delt forvaltning
■■□□□
Forventet udvikling: En gradvis forbedring af kontrolsystemerne efterhånden som
processen indarbejdes, og medlemsstaterne tager større ansvar for EU-midler (afhængigt
af, om medlemsstaterne overholder deres forpligtelser).
Aktion 6: Undersøgelse af værdien af forvaltningserklæringer, når der ikke er tale om delt
og indirekte central forvaltning
Aktionen er annulleret, men iværksættes på anden vis.
Man fandt, at det hverken ville
være omkostningseffektivt eller give større sikkerhed at udvide forvaltningserklæringerne til
også at omfatte eksterne politikker, på grund af risikoen for overlapning i forhold til
støttemodtagernes gældende kontraktlige forpligtelser vedrørende økonomisk forvaltning. For
de interne politikkers vedkommende mente man, at det ville være mere effektivt at øge
sikkerheden ved hjælp af revisionspåtegninger (jf. aktion 7).
Virkning: Se aktion 7.
Aktion 7: Fremme af bedste praksis til forbedring af cost/benefitforholdet ved revision på
projektniveau
Aktionen er delvist afsluttet.
Kommissionens struktur for intern kontrol hviler i mange
tilfælde på andre revisorers arbejde, herunder de nationale myndigheders revisorer når der er
tale om delt forvaltning, og kontraktansatte revisorer når der er tale om centraliseret direkte
forvaltning. En forudsætning for at få effektive resultater fra forskellige niveauer af revisioner
er, at der fastlægges klare arbejdsprocedurer og mandater.
Kommissionen har igen gennemgået sine procedurer for revisionspåtegninger og set på
kvaliteten af revisorernes arbejde og deres uafhængighed. Med hensyn til ekstern bistand og
det syvende rammeprogram har Kommissionen baseret sin fremgangsmåde på den
internationale standard om "vedtagne procedurer". Disse procedurer og de medfølgende
retningslinjer definerer klart opgavens omfang, formen og indholdet af rapporterne,
attesteringskravene og revisors forpligtelser. Samme fremgangsmåde vil blive anvendt på
uddannelse og kultur i 2008.
Lovgivningen for 2007-2013 fastlægger for strukturfondenes vedkommende, hvilken rolle
medlemsstaternes forskellige organer har (herunder den attesterende myndigheds attestering
af betalingsanmodninger og revisionsmyndighedens årlige revisionspåtegninger).
Revisionshåndbogen for strukturfondene er ved at blive revideret for at tage højde for kravene
i de nye bestemmelser. Den vil omfatte stikprøveudtagningsvejledningen for artikel 16 i
Kommissionens forordning (EF) nr. 1828/2006, som blev drøftet med medlemsstaterne i
november 2007, og som forventes færdig i midten af 2008.
Med hensyn til landbrug omfatter den årlige attestering fra og med regnskabsåret 2007 korrekt
anvendelse af betalingsorganernes interne kontrolprocedurer, og attesteringsorganerne skal
kontrollere og godkende kontrolstatistikker og kontrol efter udbetaling af støtte.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0008.png
Virkning: Øget standardisering og bedre revisionsarbejde samt bedre indberetning af
repræsentative fejlfrekvenser
□□□□□
Forventet udvikling: Gradvis lavere fejlfrekvens
Aktion 8 og 8N: Fremme af en yderligere sikkerhed givet af de overordnede
revisionsorganer
Aktionen er afsluttet.
Selv om uafhængige overordnede revisionsorganer ikke udgør en del
af strukturen for intern kontrol, spiller de som eksterne revisorer af de nationale offentlige
udgifter en vigtig rolle i revisionen af offentlige midler, herunder EU-midler. Kommissionen
har forsynet alle overordnede revisionsorganer med oplysninger om betalinger, der er
foretaget i 2005 og 2006, og vil fortsat gøre dette.
Aktion 8N er næsten afsluttet.
Kommissionen har sammen med det overordnede
revisionsorgan i Slovenien foretaget en casestudy, hvilket har gjort det muligt at forbedre
standardberetningerne. Det vil gøre det lettere for de overordnede revionsorganer at benytte
dem i forbindelse med nationale revisioner.
Virkning: Et større antal overordnede revisionsorganer, der benytter Kommissionens
oplysninger og indberetter brugen af EU-midler
■□□□□
Forventet udvikling: De overordnede revisionsorganer er uafhængige, men må forventes,
at blive inddraget i stigende grad, efterhånden som kvaliteten af Kommissionens
beretninger bliver bedre.
2.3.
Strategi for én enkelt revisionsmodel: deling af resultater og prioritering af
cost/benefitaspektet (aktion 9-11)
Aktion 9 og 9a1N: Indførelse af effektive redskaber til at dele revisions- og
kontrolresultater og fremme af strategien med én enkelt revisionsmodel
Aktionen er næsten afsluttet.
Revisionsretten har foreslået, at revisionsresultaterne indføres
i en fælles database
8
. Kommissionen har integreret revisionsoplysningerne i sit økonomi- og
regnskabssystem for at gøre det lettere at koordinere revisionerne og dele resultaterne mellem
GD'erne. Over 2 700 revisioner er i dag registreret.
GD'er, der er involveret i delt forvaltning, koordinerer revisioner med medlemsstaterne, og
der gøres status over revisionerne ved hjælp af it-systemer, regelmæssige beretninger og
koordinationsmøder. Ifølge strukturfondslovgivningen for 2007-2013 skal den kontrol, der
foretages af de forskellige aktører i kontrolkæden, koordineres, og inden for ni måneder fra
programmets vedtagelse skal revisionsmyndigheden forelægge en revisionsstrategi, som
Kommissionen skal godkende, og som derefter skal ajourføres og revideres af begge parter
hvert år. Kommissionen og de nationale revisionstjenester udveksler beretninger om
systemrevision. For at skabe en fælles forståelse af de nye lovgivningskrav blev de af
medlemsstaternes revisionsmyndigheder, som beskæftiger sig med strukturfondene, i 2007
tilbudt workshops om revisions- og kontrolbestemmelserne i de nye forordninger.
8
Punkt 46 og 47 i udtalelse nr. 2/2004.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0009.png
Virkning: Bedre koordinering af revisionsopgaver og revisionsmetoder.
■□□□□
Forventet udvikling: Mere ensartede og bedre revisioner. Man vil i højere grad støtte sig til
de nationale revisionsmyndigheders arbejde.
Aktion 10 og 10N: Udarbejdelse af en indledende undersøgelse af og et foreløbigt overslag
over kontroludgifterne og en undersøgelse af cost/benefitforholdet for kontrol
Arbejdet er i gang.
Kommissionen er næsten færdig med undersøgelsen af kontroludgifterne
inden for landbrug, EFRU og centraliseret direkte forvaltning. På grundlag af resultatet vil
Kommissionen i oktober 2008 udarbejde en meddelelse, hvori man ser på cost/benefit af
kontrolsystemerne og foretager en analyse af de resterende risici, som de GD'er, hvis
politikområder er markeret med rødt af Revisionsretten, skal behandle i deres årlige
aktivitetsrapport for 2007. Med udgangspunkt i meddelelsen vil man drøfte de resterende
fejlrisici.
Det har taget længere tid end forventet at gennemføre den undersøgelse, som var planlagt i
aktion 10N, og som skulle belyse, hvordan udformningen af programmerne påvirker risikoen,
især på grund af mangel på pålidelige centraliserede oplysninger.
Virkning: Fastlæggelse af niveauet for resterende fejlrisici inden for væsentlige
politikområder
■□□□□
.
Forventet udvikling: Afhænger af opfølgningen på den meddelelse, der offentliggøres i
oktober 2008.
Aktion 11: Inddrivelser og udbytte af kontrollen
Aktionen er næsten afsluttet.
Mange af fordelene ved kontrol lader sig vanskeligt
kvantificere (den afskrækkende og præventive virkning og systemrevisionens betydning for
forbedringen af medlemsstaters eller støttemodtageres forvaltnings- og kontrolsystemer).
Undersøgelsen begrænser sig derfor på dette stadium til kvantificerbare fordele (inddrivelse
og reduktion af betalinger).
Virkning: Kvantificering af udbyttet af kontrol i form af inddrivelse af fejlagtige beløb
□□□□□
Forventet udvikling: Alle oplysninger vil blive indhentet fra 2008 og fremefter som led i
aktion 11N.
Aktion 11N: Inddrivelse af fejlbeløb
Aktionen er i gang.
Beløb, som er blevet inddrevet, er indberettet i regnskaberne for 2005 og
2006. Der er dog endnu ikke konstateret en direkte forbindelse mellem kontrolresultaterne og
inddrivelserne. For at sikre, at de økonomiske resultater af kontrol kan identificeres og spores,
vil det centrale økonomi- og regnskabssystem registrere oplysninger om kontrolmyndigheden
og fejltype. Disse oplysninger, som med tilbagevirkende kraft indkodes for alle inddrivelser,
der blev iværksat i 2008, vil blive indberettet i regnskaberne for 2008, som forelægges i marts
2009. Herved vil man bl.a. kunne sammenligne det år, hvor fejlen opstod, med det år, hvor
den blev opdaget, og vurdere, hvor effektivt de flerårige inddrivelsessystemer fungerer.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0010.png
I oktober 2007 vedlagde Kommissionen som et bilag til årsberetningen om strukturfondene
oplysninger om Kommissionens korrektioner og gav for første gang tal for de finansielle
korrektioner, som medlemsstaterne havde foretaget på nationalt niveau ved hjælp af
tilbagetrækninger og inddrivelser. Kommissionen vil i 2008 træffe foranstaltninger til at sikre
en bedre overholdelse af indberetningskravene, og den vil kontrollere, hvor nøjagtige
medlemsstaternes oplysningerne er ved hjælp af stikprøver.
Virkning: Bevis for, at de flerårige kontrolsystemer reelt bidrager til at rette fejl
□□□□□
Forventet udvikling: Alle oplysninger om de korrektioner (2008), der er foretaget i
forbindelse med strukturfondene, vil blive registreret i regnskabssystemet.
2.4.
Sektorspecifikke mangler (aktion 12-16)
Aktion 12 og 12N: Imødegåelse af mangler, der er konstateret af de deltagende
tjenestegrene
Aktionen er afsluttet.
Kommissionen vil sørge for, at den flerårige revisionsstrategi fortsat
sikrer en god balance mellem risikobaseret og repræsentativ stikprøveudtagning
9
. Der er i
forbindelse med strukturfondene udarbejdet detaljerede retningslinjer for stikprøveudtagning i
overensstemmelse med internationale regnskabsstandarder for at gøre de stikprøver, som
medlemsstaternes revisionsmyndigheder foretager, mere ensartede
10
. Kommissionen har ydet
vejledning om bedste praksis i forvaltningen af rammekontrakter for ekstern revision for at
sikre ensartethed og revisionsresultater af høj kvalitet
11
.
Revisionsstrategien for det sjette rammeprogram er baseret på en grundig analyse af
modtagergruppen og kaldes i Revisionsrettens udtalelse "et godt grundlag, når der skal tages
fat på de problemer, Retten har konstateret"
12
. Selv om Kommissionen er klar over, at denne
fremgangsmåde ikke umiddelbart kan bruges på alle områder, vil den senest i juli 2008
udarbejde retningslinjer til tjenestegrenene om stikprøvestrategier på grundlag af erfaringerne
med revisionsstrategien inden for forskning.
Sammenlignet med de 45 revisioner, der blev foretaget i 2006 for sjette rammeprogram, nåede
GD for forskning med 378 revisioner over det mål på 300 revisioner, der var fastsat i
statusrapporten fra marts 2007
13
. Resultaterne af disse revisioner vil fremgå af GD'ets årlige
aktivitetsrapporter. Dette arbejde vil fortsætte i 2008, og den gradvise opbygning af
revisionsresultater og tilsvarende korrektioner og inddrivelser vil give et klart overblik over
resterende fejl i sjette rammeprogram.
Virkning: Gradvis reduktion af fejl uanset forvaltningsform.
■□□□□
Forventet udvikling: Stadigt mere positive vurderinger fra Revisionsretten.
9
10
11
12
13
Punkt 48 og 49 i udtalelse nr. 2/2004.
Punkt 40 og 49 i udtalelse nr. 2/2004.
Punkt 37 i udtalelse nr. 2/2004.
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i regnskabsåret 2006.
KOM(2007) 86.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0011.png
Aktion 13: Undersøgelse af kontrollen ved delt forvaltning på regionalt plan og af værdien
af de nuværende erklæringer
Aktionen er afsluttet.
De GD'er, der er involveret i strukturfondene, anfører deres vurdering
af medlemsstaternes kontrolsystemer i de årlige aktivitetsrapporter. Denne vurdering vil til
dels være baseret på de oplysninger, som medlemsstaterne giver i de årlige oversigter over
revisioner (jf. aktion 5).
Virkning: Kvaliteten af medlemsstaternes kontrolsystemer vil blive bedre, hvilket vil fremgå
af de årlige aktivitetsrapporter og af Revisionsrettens vurdering.
■□□□□
Forventet udvikling: Revisionsrettens vurderinger bliver generelt bedre, men vil nok variere
lidt afhængigt af medlemsstaten.
Aktion 14: Bedre vejledning i forvaltning af fejlrisikoen på strukturfondsområdet
Aktionen er afsluttet.
I 2007 udarbejdede de GD'er, der er involveret i strukturfondene,
vejledninger for revisionsstrategier og overensstemmelsesvurderinger (dokumenter, som
revisionsmyndighederne skal indgive inden for henholdsvis 12 og 9 måneder fra programmets
vedtagelse), årlige oversigter og finansielle korrektioner for uregelmæssigheder i forbindelse
med offentlige indkøb. I 2008 vil vejledninger om stikprøveudtagning, systemvurderinger og
noter om kontrol og attestering på det primære ledelsesniveau blive revideret for at tage højde
for bestemmelserne i de nye forordninger. Der er planlagt et seminar for
forvaltningsmyndighederne i midten af 2008.
Virkning: Lavere fejlfrekvenser som følge af korrekt gennemførelse af vejledninger
□□□□□
Forventet udvikling: Offentliggørelse af væsentligt bedre vejledninger i 2008 om alle
hovedemner.
Aktion 15: Fremme af initiativet med "tillidskontrakter" i forbindelse med strukturfondene
Aktionen vil ikke blive afsluttet for alle medlemsstater, men vil blive gennemført ved
hjælp af lovgivning for perioden 2007-2013.
Der er indgået tillidskontrakter med seks
medlemsstater: Danmark Det Forenede Kongerige (Wales), Estland, Portugal, Slovenien og
Østrig. Der vil blive indgået flere kontrakter i 2008, hvis revisionsarbejdet viser, at
betingelserne er opfyldt. Selv om Kommissionen ikke har nået det ambitiøse mål om at indgå
kontrakt med samtlige medlemsstater (for 2000-2006), har initiativet været med til at forbedre
koordineringen af revisionsarbejdet og har skabt en procedure for benchmarking. Det
grundlæggende formål med initiativet er indarbejdet i strukturfondslovgivningen for 2007-
2013.
Virkning: Større bevidsthed om kontrol i medlemsstaterne
■□□□□
Forventet udvikling: Efterhånden som programmerne for 2007-2013 gennemføres,
forventes medlemsstaternes kontrolsystemer at blive bedre, og flere vil opfylde kravene i
tillidskontrakterne.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447978_0012.png
Aktion 16: Fastsættelse af fælles retningslinjer for de enkelte "politikfamilier"
Aktionen skal afsluttes.
Der er udarbejdet interne retningslinjer for attestering, uddannelse
og tilsyn med eksterne revisorer. På forskningsområdet er der udarbejdet en revisionshåndbog
for det sjette rammeprogram for at gøre revisionsarbejdet mere ensartet. Revisionshåndbogen
for strukturfondene er ved at blive revideret i overensstemmelse med den nye lovgivning.
Der er etableret fælles procedurer for repræsentativ stikprøvekontrol inden for forskning. Det
går knap så hurtigt på andre områder, men der er foretaget en undersøgelse og udarbejdet et
udkast til en vejledning i stikprøveudtagning, bl.a. for strukturforanstaltninger, på baggrund af
principperne i regelsættet for 2007-2013. Arbejdet forventes færdigt og tilgængeligt for
tjenestegrenene i midten af 2008.
Virkning: Standardisering af revisionsprincipper og revisionsmetoder. Ved at anvende
fælles retningslinjer for stikprøveudtagning kan der f.eks. tilvejebringes flere oplysninger
om fejlfrekvenser
■□□□□
Forventet udvikling: Synlige resultater inden for forskning i 2008, mens de øvrige områder
følger senere.
3.
K
ONKLUSIONER
De fleste mangler i handlingsplanen er udbedret. De aktioner, som endnu ikke er afsluttet, vil
blive afsluttet i 2008, hvilket betyder, at den integrerede struktur for intern kontrol, som blev
planlagt i 2006, snart vil være på plads.
For at få en bedre risikostyring og afhjælpe de resterende risici vil Kommissionen fortsat
arbejde på at opnå den rette balance mellem omkostninger, udbytte og risici. Den er tilfreds
med at se, at Rådet og Europa-Parlamentet ønsker at gøre mere ved problemet med resterende
risici for fejl, især fordi det er et område, som påvirkes meget af komplekse regler, hvilket har
ført til en høj fejlrisiko. I oktober 2008 vil der derfor blive udarbejdet en meddelelse for at
samle resultaterne af cost/benefitanalysen af kontrol og analysen af de resterende risici, som
de GD'er, hvis politikområder er markeret med rødt af Revisionsretten, skal behandle i deres
årlige aktivitetsrapport for 2007.
Kommissionen kan påvise, at den har gjort konkrete fremskridt. Det er dog
virkningen
af
aktionerne, der vil blive lagt til grund for vurderingen af, om handlingsplanen har været en
succes i form af mindre fejlfrekvenser og bedre vurderinger af kontrolsystemerne fra
Revisionsrettens side. I starten af 2009 vil Kommissionen udarbejde endnu en vurdering af
virkningen pr. 31. december 2008.
DA
12
DA