Europaudvalget 2008
KOM (2008) 0195
Offentligt
1448060_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.4.2008
KOM(2008) 195 endelig
2008/0084 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF for så vidt angår visse
oplysningskrav til mellemstore selskaber og kravet om udarbejdelse af konsoliderede
regnskaber
(forelagt af Kommissionen)
{SEC(2008) 466}
{SEC(2008) 467}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448060_0002.png
1.
1.1.
B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Formålet med forslaget
Formålet med ændringen af direktiv 78/660/EØF (fjerde selskabsdirektiv)
1
er at
forenkle regnskabskravene til små og mellemstore virksomheder (SMV)
2
og på kort
sigt lette SMV for den administrative byrde i forbindelse med regnskabsaflæggelse.
Ændringerne forventes at reducere den administrative byrde, uden at det medfører
tab af relevant information.
Formålet med ændringen af direktiv 83/349/EØF (syvende selskabsdirektiv)
3
er at
tydeliggøre samspillet mellem direktivets bestemmelser om konsoliderede
regnskaber og bestemmelserne i de internationale regnskabsstandarder, IFRS.
1.2.
Generel baggrund
Det Europæiske Råd understregede den 8.-9. marts 2007, at det er vigtigt at reducere
de administrative byrder for at stimulere Europas økonomi, især af hensyn til SMV.
Det Europæiske Råd anførte, at der er behov for en ihærdig fælles indsats fra EU's og
medlemsstaternes side, hvis de administrative byrder i EU skal reduceres
4
. På
samlingen den 13.-14. marts 2008 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til
at fremsætte nye lovforslag til hurtig vedtagelse med henblik på reduktion af
administrative byrder
5
. Det er blevet påpeget, at der netop inden for
regnskabsaflæggelse og revision kan gøres meget for at reducere de administrative
byrder for europæisk erhvervsliv
6
. Ved regnskabsdirektiver forstås i denne
sammenhæng direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF.
Den foreslåede ændring er led i den anden pakke af såkaldte "fast track"-forslag til
reduktion af administrative byrder
7
omfattende lovgivningsforanstaltninger inden for
selskabsret, regnskabsaflæggelse og revision med sigte på at forenkle
erhvervsbetingelserne for europæiske selskaber; pakken indeholder forslag til
målrettede og begrænsede ændringer, som skulle resultere i en forenkling på kort
sigt. Små og mellemstore selskaber er i mange tilfælde undergivet de samme
bestemmelser som store selskaber, men der er sjældent foretaget en vurdering af
deres specifikke behov i relation til regnskabsaflæggelse, og de omfattende
regnskabskrav er en omkostningsmæssig belastning, der kan gøre det svært for dem
at udnytte deres kapital effektivt til produktive formål.
1
2
3
4
5
6
7
EFT L 222 af 14.8.1978, s. 11. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/46/EF;
EUT L 224 af 16.8.2006, s. 1.
Definitioner i artikel 11 (små selskaber) og artikel 27 (mellemstore selskaber) i fjerde selskabsdirektiv.
EFT L 193 af 18.7.1983, s. 1. Senest ændret ved Rådets direktiv 2006/99/EF; EUT L 363 af 20.12.2006,
s. 137.
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råde i Bruxelles – dok. 7224/07, konklusion 1.
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råde i Bruxelles – dok. 7652/08, konklusion 1.
"EU-projekt om måling af bundlinje og mindskning af administrative omkostninger, anden foreløbige
rapport", 15. januar 2008, s. 37. Den endelige rapport offentliggøres på Kommissionens websted.
Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene – "Reducing administrative burdens in the
European Union 2007 progress report and 2008 outlook" (KOM(2008) 35).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448060_0003.png
Fjerde selskabsdirektiv blev vedtaget i 1978 for at indføre ensartede krav om ekstern
regnskabsaflæggelse for alle selskaber i EU med begrænset ansvar. I 1983 vedtog
man syvende selskabsdirektiv for at supplere med et fælles sæt krav vedrørende
konsoliderede regnskaber. Regnskabsdirektiverne er blevet ændret flere gange i løbet
af de seneste 25 år. Efter vedtagelsen af forordning (EF) nr. 1606/2002 om
anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IAS-forordningen)
8
skal
børsnoterede selskaber (og selskaber med børsnoteret gæld) fremlægge IFRS-
regnskaber og er dermed fritaget for hovedparten af kravene i fjerde og syvende
selskabsdirektiv. Direktiverne udgør dog fortsat grundlaget for SMV's
regnskabsaflæggelse i EU.
Anvendelsen af IAS-forordningen har samtidig sat fokus på skellet mellem
direktiverne og IFRS. Direktiv 83/349/EØF indeholder krav om, at et moderselskab
skal udarbejde konsoliderede regnskaber, også selv om det kun har datterselskaber af
uvæsentlig betydning. Følgen er, at disse selskaber er omfattet af IAS-forordningen
og derfor skal udarbejde konsoliderede regnskaber i overensstemmelse med IFRS.
Denne konsekvens af den pågældende artikel i direktiv 83/349/EØF anses for
urimelig, hvis ingen af moderselskabets datterselskaber er af væsentlig betydning.
Dette problem bør tages op med henblik på en effektiv løsning.
Også Europa-Parlamentet "tilskynder … Kommissionen til at fortsætte sine
aktiviteter vedrørende forenkling af selskabsretten og regnskabs- og revisionstiltag
…, især det fjerde og syvende selskabsretsdirektiv"
9
.
2.
2.1.
2.1.1.
R
ESULTATET
SEN
AF HØRINGEN AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALY
-
Høring af interesserede parter
Forenklingsforslagene vedrørende fjerde selskabsdirektiv
Kommissionens tjenestegrene foretog en undersøgelse for at afdække de potentielt
mest belastende krav i regnskabsdirektiverne
10
. De foreløbige resultater viste, at der
kunne gennemføres flere ændringer for at forenkle direktiverne.
Disse første ideer og forslag blev drøftet med medlemsstaterne i
Regnskabskontroludvalget på flere møder begyndende i december 2006. Efter disse
8
9
10
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002 af 19. juli 2002 om anvendelse af
internationale regnskabsstandarder; EFT L 243 af 11.9.2002, s. 1.
Betænkning om internationale regnskabsstandarder (IFRS) og styring af International Accounting
Standards Board (IASB) (2006/2248(INI)), EP, Udvalget om Økonomi- og Valuta, ordfører Alexander
Radwan, A6-0032/2008 af 5.2.2008, s. 10.
Herunder en undersøgelse foretaget af Rambøll Management for Kommissionen – "Study on
Administrative Costs of the EU Company Law Acquis", juli 2007; offentliggjort på Kommissionens
websted:
http://ec.europa.eu/internal_market/company/docs/simplification/final_report_company_law_administr
ative_costs_en.pdf
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448060_0004.png
drøftelser offentliggjorde Kommissionen i juli 2007 en meddelelse
11
, hvori der peges
på potentielle ændringer i regnskabsdirektiverne. Der var især lagt vægt på at gøre
regnskabsaflæggelsen lettere for små og mellemstore selskaber. Kommissionens
tjenestegrene præsenterede forskellige muligheder til overvejelse, og efter en
offentlig høring valgte man at arbejde videre med følgende forslag til lovgivning:
Afskaffelse af kravet om redegørelse for etableringsomkostninger
Et klart flertal af dem, der havde kommentarer til Kommissionens meddelelse,
støttede forslaget. Nogle få hævdede, at netop disse oplysninger indeholdt nyttige
informationer.
Afskaffelse for SMV af kravet om specificering af omsætningen på aktiviteter og
geografiske markeder
Dette forslag blev støttet af næsten tre fjerdedele af dem, der havde kommentarer til
Kommissionens meddelelse, medens en fjerdedel var imod. Nogle af deltagerne i
høringen fandt forslaget gavnligt for SMV, men ikke for de øvrige selskaber, der er
omfattet af fjerde selskabsdirektiv.
2.1.2.
Samspillet mellem bestemmelserne om konsoliderede regnskaber i syvende
selskabsdirektiv og de internationale regnskabsstandarder (IFRS)
Forskellige drøftelser med medlemsstater og andre relevante parter har vist, at
sammenhængen mellem IAS-forordningen og syvende selskabsdirektiv ikke er
entydig i de tilfælde, hvor et moderselskab ikke har datterselskaber af væsentlig
betydning. Efter drøftelserne med medlemsstaterne indføjede Kommissionens
tjenestegrene dette spørgsmål i ovennævnte meddelelse, eftersom det er relevant for
bestræbelserne på at forenkle regelsættet, og foreslog at tydeliggøre situationen
gennem en ændring af syvende selskabsdirektiv.
Deltagerne i høringen var meget positive over for et sådant forslag, og samtlige
repræsentanter for erhvervslivet bakkede det op. Den foreslåede ændring blev anset
for at være en væsentlig forenkling.
2.2.
2.2.1.
Konsekvensanalyse
Afskaffelse af kravet om redegørelse for etableringsomkostninger
Samtlige medlemsstater undtagen Danmark, Sverige og Det Forenede Kongerige
tillader kapitalisering af etableringsomkostninger og kræver sådanne omkostninger
oplyst
12
. Selskaber, der er omfattet af artikel 11 (definitionen af små selskaber) i
fjerde selskabsdirektiv, kan i forvejen fritages for dette oplysningskrav i medfør af
direktivets artikel 44, stk. 2. Der er i vidt omfang gjort brug af denne mulighed, og
kun Spanien forlanger disse oplysninger specificeret for små selskaber. Nogle
11
12
"Meddelelse fra Kommissionen om enklere erhvervsbetingelser for selskaber inden for selskabsret,
regnskabsførelse og revision" (KOM(2007) 394 endelig udg. af 10.7.2007). Meddelelsen er tilgængelig
på:
http://ec.europa.eu/internal_market/company/simplification/index_en.htm
Rapport – "Implementation of the Fourth Directive in Member States as per 1 January 1998", s. 2, 38 og
62. Den pågældende rapport om gennemførelsen af fjerde selskabsdirektiv i medlemsstaterne er
tilgængelig på:
http://ec.europa.eu/internal_market/accounting/docs/studies/1998-fourth-dir_en.pdf.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448060_0005.png
medlemsstater forlanger dog beløbene oplyst under faste anlægsaktiver. Den
foreslåede ændring vil således primært få betydning for mellemstore selskaber. Ifølge
en undersøgelse foretaget af Rambøll Management er der ca. 240 000 mellemstore
selskaber i EU
13
.
Ændringen vil lette regnskabsaflæggelsen for selskaberne. Der bliver ikke tale om
noget væsentligt informationstab for regnskabsbrugerne. Oplysninger om
etableringsomkostningerne kan ikke anses for særligt relevante for
regnskabsbrugerne. Forslaget vil være til fordel både for dem, der skal udarbejde
regnskaberne, og for brugerne af regnskaberne. Ingen andre vil blive nævneværdigt
berørt.
2.2.2.
Afskaffelse for SMV af kravet om specificering af omsætningen på aktiviteter og
geografiske markeder
Samtlige medlemsstater forlanger oplyst, hvordan omsætningen fordeler sig på
aktiviteter og geografiske markeder
14
, men de benytter alle muligheden i fjerde
selskabsdirektivs artikel 44, stk. 2, for at fritage selskaber, der falder ind under
definitionen i direktivets artikel 11 (små selskaber), for dette krav. Den foreslåede
ændring vil derfor kun få betydning for mellemstore selskaber. Kommissionens
tjenestegrene vurderer, at medlemsstaterne vil gøre brug af den foreslåede ændring
på trods af, at direktivets karakter af minimumslovgivning tillader dem at forlange
flere oplysninger.
Afskaffelse af dette krav vil sætte selskaberne i stand til at strukturere deres interne
regnskabsaflæggelse i overensstemmelse med ledelsesmæssige behov frem for efter
regnskabskravene. Ændringen vil reducere den administrative byrde for selskaberne
ved at skulle efterkomme kravene om regnskabsaflæggelse. Der bliver ikke tale om
noget væsentligt informationstab for regnskabsbrugerne. Brugerne af regnskaber fra
SMV og andre selskaber, der er omfattet af direktivet, er ikke specielt interesserede i
denne form for information. Med de nuværende regler kan selskaberne desuden være
tvunget til at give oplysninger, der kan betragtes som fortrolige for selskaber, der kun
har én bestemt forretningsaktivitet. Forslaget vil være til fordel både for dem, der
skal udarbejde regnskaberne, og for brugerne af regnskaberne. Visse parter med
særlig interesse i de pågældende oplysninger kan blive berørt af forslaget, men denne
virkning anses for at være begrænset.
2.2.3.
Ændring af syvende selskabsdirektiv for at tydeliggøre sammenhængen mellem
direktivets bestemmelser om konsoliderede regnskaber og IFRS-reglerne
Der er tilsyneladende tale om et meget specielt problem, som kun gør sig gældende
for visse større medlemsstaters vedkommende. De mindre medlemsstater synes at
være mindre berørt, primært fordi de har færre børsnoterede koncernselskaber. Der er
13
14
Rambøll Management, juli 2007 – "Study on Administrative Costs of the EU Company Law Acquis".
Rapporten er offentliggjort på GD MARKT's websted:
http://ec.europa.eu/internal_market/company/docs/simplification/final_report_company_law_administr
ative_costs_en.pdf.
Sammenfatning af resultaterne af en undersøgelse om gennemførelsen af Rådets fjerde direktiv
78/660/EØF i EU-medlemsstaterne pr. 1. januar 1998; Europa-Kommissionen, GD for Det Indre
Marked og Tjenesteydelser – Regnskabsoplysninger og selskabsret (se fodnote 12), s. 54 og 59.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448060_0006.png
desuden visse medlemsstater, der ikke håndhæver kravet om udarbejdelse af sådanne
regnskaber, men som muligvis vil gøre det, når spørgsmålet er afklaret efter
Regnskabskontroludvalgets drøftelser i 2007. Der er tilsyneladende især i Det
Forenede Kongerige og Frankrig en række tilfælde, hvor udarbejdelsen af disse
regnskaber volder problemer
15
.
Der er betydelige omkostninger forbundet med at udarbejde disse regnskaber, uden
at det giver selskaberne tilsvarende fordele. Regnskaberne skal desuden revideres,
hvilket medfører yderligere store omkostninger. Under normale omstændigheder vil
der ikke ske tab af informationer, eftersom et sådant konsolideret regnskab stort set
er identisk med de individuelle regnskaber. Der kan dog i ganske få tilfælde blive
tale om et vist informationstab. Kommissionens tjenestegrene vurderer dette
informationstab til at være ubetydeligt. Vinderne vil være de moderselskaber med
datterselskaber uden væsentlig betydning, som i dag skal aflevere konsoliderede
regnskaber.
2.3.
Tilsyn og evaluering
Det foreliggende forslag skal ses i sammenhæng med andre forenklingstiltag, og
deres virkninger skal evalueres samlet. Det foreliggende forslag udgør kun første del
af forenklingsindsatsen på regnskabsområdet. Der bør i forbindelse med fremtidige
forslag til forenklinger føres tilsyn med foranstaltningernes effektivitet, og der kan
om nødvendigt ved en senere revision foreslås yderligere ændringer.
3.
3.1.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Retsgrundlag
Artikel 44, stk. 1, i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
16
.
3.2.
Subsidiaritetsprincippet og proportionalitetsprincippet
Forslaget falder ikke ind under Fællesskabets enekompetence. Det er nødvendigt
med en indsats på EU-plan for at løse de omhandlede problemer, eftersom de
forpligtelser, der medfører administrative byrder, udspringer af EU-direktiver.
Formålet med indsatsen er at reducere administrative byrder på kort sigt ved at
forenkle regnskabskravene til SMV og tydeliggøre samspillet mellem
bestemmelserne om konsoliderede regnskaber i direktiv 83/349/EØF og IFRS, uden
at det medfører tab af relevant information.
Forslaget skal ses i forlængelse af Fællesskabets principielle tilgang til EU-reglerne
om regnskabsaflæggelse. Regnskabsdirektiverne er desuden udtryk for en
"minimumsharmonisering"
17
, der sikrer overholdelse af proportionalitetsprincippet
15
16
17
Ifølge data fra Det Forenede Kongerige findes der 1,6 mio. aktive selskaber med begrænset ansvar i
denne medlemsstat, hvoraf 51 000 udgør koncerner, og af disse fremlægger kun 10 000 konsoliderede
regnskaber. En undersøgelse viste, at 1 000 koncerner afleverer konsoliderede regnskaber, selv om de
kun har datterselskaber uden væsentlig betydning.
EFT C 325 af 24.12.2002, s. 53.
Medlemsstaterne kan indføre mere omfattende krav nationalt. Direktivet giver i forvejen talrige
muligheder for at fritage SMV, men mange af disse muligheder er ikke udnyttet af medlemsstaterne.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og giver myndigheder og økonomiske beslutningstagere det fornødne råderum til at
afgøre, hvordan målsætningerne skal opfyldes, samtidig med at de dermed forbundne
økonomiske og administrative byrder minimeres. Det vil desuden være en fordel at få
gennemført en analyse af national lovgivning, hvorefter der eventuelt vil kunne
anbefales yderligere forenklingstiltag på nationalt plan.
Formålet med forslaget kan kun opfyldes ved en ændring af de relevante EU-
bestemmelser; en indsats på EU-plan er derfor fuldt berettiget. De foreslåede
ændringer er begrænset til, hvad der er nødvendigt for at fjerne overflødige
administrative byrder på de pågældende områder, og står i rimeligt forhold til dette
formål.
3.3.
Reguleringsinstrument
Forslagene indebærer ændring af eksisterende
reguleringsinstrument er derfor et direktiv.
4.
4.1.1.
G
ENNEMGANG AF FORSLAGET
Afskaffelse af kravet om redegørelse for etableringsomkostninger
Etableringsomkostninger er forskellige former for omkostninger, der påløber ved
stiftelsen af et selskab, f.eks. registreringsgebyrer og udgifter til juridisk bistand. De
kan under visse omstændigheder opføres som et aktiv på balancen. Hvis det er
tilfældet, skal disse "etableringsomkostninger" i henhold til artikel 34, stk. 2, i fjerde
selskabsdirektiv specificeres i noterne. Små selskaber kan fritages for dette
oplysningskrav i medfør af artikel 44, stk. 2, i samme direktiv.
Kommissionen ønsker denne fritagelse udvidet til at omfatte mellemstore selskaber.
Kommissionen foreslår derfor, at mellemstore selskaber medtages i artikel 44, stk. 2,
i fjerde selskabsdirektiv, og at det overlades til medlemsstaterne at afgøre, om disse
selskaber skal fritages for den i direktivets artikel 34, stk. 2, fastsatte forpligtelse.
4.1.2.
Afskaffelse for SMV af kravet om specificering af omsætningen på aktiviteter og
geografiske markeder
Fjerde selskabsdirektiv indeholder krav om, at det oplyses, hvordan omsætningen
fordeler sig på aktiviteter og geografiske markeder. Kravet gælder alle selskaber,
men små selskaber kan fritages i medfør af direktivets artikel 44, stk. 2.
Kommissionen ønsker denne fritagelse udvidet til at omfatte mellemstore selskaber.
Kommissionen foreslår derfor, at mellemstore selskaber medtages i fjerde
selskabsdirektivs artikel 44, stk. 2, med henblik på anvendelsen af bestemmelserne i
direktivets artikel 43, stk. 1-8, og at det overlades til medlemsstaterne at afgøre, om
disse selskaber skal fritages for de i direktivets artikel 43, stk. 1-8, fastsatte
forpligtelser.
direktiver,
og
det
valgte
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.1.3.
Ændring af syvende selskabsdirektiv for at tydeliggøre sammenhængen mellem
direktivets bestemmelser om konsoliderede regnskaber og IFRS-reglerne
Sammenhængen mellem IAS-forordningen og syvende selskabsdirektiv er ikke
tydelig i de tilfælde, hvor et moderselskab kun har datterselskaber af uvæsentlig
betydning. Spørgsmålet er, hvorvidt et sådant moderselskab vil være omfattet af IAS-
forordningen og dermed forpligtet til at udarbejde IFRS-regnskaber.
Kommissionen anser det for urimeligt at forlange, at der udarbejdes konsoliderede
regnskaber i det tilfælde, hvor et moderselskab kun har datterselskaber af uvæsentlig
betydning. Det er ikke rimeligt at kræve et særskilt sæt regnskaber, eftersom det
konsoliderede regnskab i denne situation vil være stort set identisk med det
individuelle regnskab (som i henhold til IAS-forordningen ikke nødvendigvis skal
udarbejdes efter IFRS-standarderne).
Kommissionen foreslår derfor, at der til syvende selskabsdirektivs artikel 13 føjes et
nyt stykke 2a, som fritager alle moderselskaber, der er omfattet af lovgivningen i det
land, hvori de er oprettet, for at skulle udarbejde konsoliderede regnskaber og
konsoliderede beretninger, hvis de kun har datterselskaber, der må betragtes som
uden væsentlig betydning (i relation til bestemmelsen i direktivets artikel 16, stk. 3)
både hver for sig og samlet.
5.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for Fællesskabets budget.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448060_0009.png
2008/0084 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF for så vidt angår visse
oplysningskrav til mellemstore selskaber og kravet om udarbejdelse af konsoliderede
regnskaber
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 44,
stk.1,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
18
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
19
,
i henhold til proceduren i traktatens artikel 251
20
og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Det Europæiske Råd understregede den 8. og 9. marts 2007 i sine konklusioner, at
reduktion af de administrative byrder er en vigtig foranstaltning for at stimulere
Europas økonomi, især på grund af de fordele, det kan give små og mellemstore
virksomheder. Det påpegede, at der er behov for en ihærdig fælles indsats fra Den
Europæiske Union og medlemsstaterne for at reducere administrative byrder.
Reglerne om regnskabsaflæggelse og revision er udpeget som et område, hvor de
administrative byrder kan reduceres for selskaber i EU.
Kommissionens meddelelse af 10. juli 2007
21
om enklere erhvervsbetingelser inden
for selskabsret, regnskabsførelse og revision indeholder forslag til nødvendige
ændringer af Rådets fjerde direktiv 78/660/EØF af 25. juli 1978 på grundlag af
traktatens artikel 54, stk. 3, litra g), om årsregnskaberne for visse selskabsformer
22
og
Rådets syvende direktiv 83/349/EØF af 13. juni 1983 på grundlag af traktatens artikel
54, stk. 3, litra g), om konsoliderede regnskaber
23
. Der er især lagt vægt på at lette små
(2)
(3)
18
19
20
21
22
23
EUT C […] […], s.[…].
EUT C […] […], s.[…].
EUT C […] […], s.[…].
KOM (2007) 394 endelig udg. af 10.7.2007.
EFT L 222 af 17.8.1978, s. 11. Senest ændret ved direktiv 2006/99/EF; EUT L 363 af 20.12.2006, s.
137.
EFT L 193 af 18.7.1983, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2006/99/EF.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1448060_0010.png
og mellemstore selskaber yderligere for byrderne ved at skulle efterkomme
regnskabskravene.
(4)
Der er tidligere gennemført forskellige ændringer for at give selskaber, som er
omfattet af direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF, mulighed for at anvende
regnskabsmetoder i overensstemmelse med de internationale regnskabsstandarder,
IFRS. I henhold til Europa-Parlaments og Rådets forordning (EF) nr. 1606/2002 af 19.
juli 2002 om anvendelse af internationale regnskabsstandarder
24
skal selskaber, hvis
værdipapirer kan handles på et reguleret marked i en hvilken som helst medlemsstat,
udarbejde deres konsoliderede regnskab i overensstemmelse med IFRS og er dermed
fritaget for at skulle efterkomme hovedparten af kravene i direktiv 78/660/EØF og
83/349/EØF. De pågældende direktiver danner dog fortsat grundlag for små og
mellemstore selskabers regnskabsaflæggelse i Fællesskabet.
Små og mellemstore selskaber er ofte undergivet de samme regler som større
selskaber, men deres specifikke regnskabsbehov er sjældent blevet vurderet. Særlig det
stigende antal oplysningskrav volder problemer for disse selskaber. Omfattende krav
til regnskabsaflæggelsen udgør en økonomisk belastning og kan hindre effektiv
udnyttelse af et selskabs kapital til produktive formål.
Anvendelsen af forordning (EF) nr. 1606/2002 har desuden afsløret et behov for at
tydeliggøre forholdet mellem regnskabskravene i direktiv 83/349/EØF og IFRS.
I de tilfælde, hvor etableringsomkostninger kan behandles som et aktiv på balancen,
skal de pågældende udgifter i henhold til artikel 34, stk. 2, i direktiv 78/660/EØF
forklares i noterne. Små selskaber kan fritages for dette oplysningskrav i medfør af
direktivets artikel 44, stk. 2. For at reducere den unødvendige administrative byrde bør
det være muligt også at fritage mellemstore selskaber for denne oplysningspligt.
Direktiv 78/660/EØF indeholder krav om, at det oplyses, hvordan omsætningen
fordeler sig på aktiviteter og geografiske markeder. Dette krav gælder for alle
selskaber, men små selskaber kan fritages i medfør af direktivets artikel 44, stk. 2. For
at reducere den unødvendige administrative byrde bør det være muligt også at fritage
mellemstore selskaber for denne oplysningspligt.
Direktiv 83/349/EØF indeholder krav om, at et moderselskab skal udarbejde et
konsolideret regnskab, også selv om dets eneste datterselskab eller alle dets
datterselskaber som helhed er af uvæsentlig betydning i relation til artikel 16, stk. 3, i
direktiv 83/349/EØF. Følgen er, at disse selskaber er omfattet af forordning (EF) nr.
1606/2002 og dermed forpligtede til at udarbejde konsoliderede regnskaber i
overensstemmelse med IFRS. Dette krav anses for at være en belastning, hvis
moderselskabet kun har datterselskaber uden væsentlig betydning. Det bør derfor være
muligt at fritage moderselskaber for forpligtelsen til at udarbejde konsoliderede
regnskaber og konsoliderede beretninger, hvis de udelukkende har datterselskaber, der
kan anses for at være af uvæsentlig betydning både hver for sig og samlet.
Eftersom formålet med dette direktiv, nemlig at reducere administrative byrder for
mellemstore selskaber ved at skulle efterkomme bestemte oplysningskrav og for visse
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
24
EFT L 243 af 11.9.2002, s. 1.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
selskaber inden for Fællesskabet ved at efterkomme kravet om udarbejdelse af
konsoliderede regnskaber, ikke kan realiseres tilfredsstillende af medlemsstaterne, og
derfor på grund af anvendelsesområdet og virkningerne bedre kan realiseres på
fællesskabsplan, kan Fællesskabet vedtage foranstaltninger i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet i traktatens artikel 5. I overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet i samme artikel er dette direktiv ikke mere vidtrækkende
end nødvendigt for at opfylde sit formål.
(11)
Direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF bør ændres i overensstemmelse hermed
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
Ændringer i direktiv 78/660/EØF
Artikel 44 i direktiv 78/660/EØF affattes således:
1.
Følgende indsættes som stykke 1a:
"(1a) Medlemsstater kan tillade, at de i artikel 27 omhandlede selskaber udarbejder
forkortede noter i deres regnskab uden de i artikel 43, stk. 1, nr. 8, omhandlede
oplysninger."
2.
Følgende indsættes som stykke 2a:
"(2a) Medlemsstater kan tillade, at de i artikel 27 omhandlede selskaber fritages for
forpligtelsen til i noterne i deres regnskab at anføre de oplysninger, der er nævnt i
artikel 34, stk. 2."
Artikel 2
Ændring i direktiv 83/349/EØF
I artikel 13 i direktiv 83/349/EØF indsættes følgende som stykke 2a:
"(2a) Alle moderselskaber, der er undergivet en medlemsstats nationale lovgivning, og som
kun har datterselskaber, der er af uvæsentlig betydning i relation til bestemmelserne i artikel
16, stk. 3, både hver for sig og samlet, fritages for den i artikel 1, stk. 1, fastsatte forpligtelse."
Artikel 3
Gennemførelse
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme dette direktiv inden den 30. april 2010. De meddeler straks
Kommissionen ordlyden af disse bestemmelser og forelægger en
sammenligningstabel mellem disse bestemmelser og dette direktiv.
Disse bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv
eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler
for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 4
Ikrafttræden
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen for dets offentliggørelse i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Artikel 5
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles,
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
12
DA